Wifi beter maken in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:48

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Hallo,

Ik heb internet in de meterkast (modem zit daar) en wil het verlengen het huis wat in. Om het WIFI signaal in huis sterker te maken. De meterkast houdt zelf een hoop signaal tegen.

Ik heb een TP Link Deco unit liggen (rond "koffie" beker model). Die heeft alleen 2 ethernet uitgangen.

Ik heb de mogelijkheid vanuit de meterkast een ethernetkabel te verlengen van een ongeveer 2-3 meter in het plafond van de hal beneden. Verder kom ik niet zo zonder heel veel boorwerk en lelijke kabelgootjes die dan nodig zijn.

Kan ik die TP Link Deco met een ethernet kabel direct vanuit het modem aansluiten. En is dat in het internet modem zelf te configureren? Dat hij de TP Link Deco ziet als een soort forward unit.

Ik ben uit op een simpele installatie een geen high end oplossing.

En ik wil liefst geen TP account aanmaken en dat het signaal puur "geforward" naar meer centraal in huis. De hal zal veel helpen ten opzichte van de meterkast.

Hulp graag. :)

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
kujinshi schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:15:
Ik heb een TP Link Deco unit liggen (rond "koffie" beker model). Die heeft alleen 2 ethernet uitgangen.

Kan ik die TP Link Deco met een ethernet kabel direct vanuit het modem aansluiten. En is dat in het internet modem zelf te configureren? Dat hij de TP Link Deco ziet als een soort forward unit.
Ik weet niet welke Deco je precies hebt maar met de Deco in AP (Access Point) mode zetten zou dat moeten kunnen.
Dan moet je wel zelf alles juist instellen op de Deco zelf zoals met elk ander AP.

Google: Deco in AP mode gebruiken

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoek inderdaad op welke Deco je exact hebt. Staat ws onderop het apparaat.

Verder:
- welke provider? En welke 'modem'? (merk+model, staat geheid ook op sticker onderop)
- hoe ziet je huis eruit? Hoeveel verdiepingen? Waar zijn je vloeren van gemaakt (hout of beton?)?

Het klopt dat een meterkast behoorlijk wat WiFi-signaal tegenhoudt, maar dat wil nog niet zeggen dat een AP direct buiten de meterkast het zoveel beter gaat doen. In een typische Nederlandse eengezinswoning met drie verdiepingen en betonnen vloeren heb je minimaal twee AP's nodig als je ze optimaal kunt plaatsen, en drie als dat niet lukt en/of je mesh (repeaten) nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Bedankt. Ik probeer nu wat met signaal te veranderen zelf. En lichtelijk de plek in de meterkast te veranderen.

Het is vooral 1 kamer waar het signaal helemaal instort. Blijft een projectje je huis mooi van WIFI te voorzien.

Ik kan ook nog wat met de modemsettings doen, van kanaal voor de beide banden.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:43
kujinshi schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:14:
...
Blijft een projectje je huis mooi van WIFI te voorzien.
...
Vooral veel kabels trekken. Het geheim van goede wifi zit 'm in de bekabeling.🤪

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Ja alles bekabelen is beste, maar ik heb een raar ouder huis. Boren is niet makkelijk en de kamers/trappenhuis loopt vreemd.

Ik heb wat metingen gedaan maar hoe kan het dat ik veel hogere wifi snelheden meet op mijn S23 smartphone dan op een Core i5 laptop uit 2015? Ook mijn Playstation 4 heeft zeer slechte wifi snelheden, terwijl als ik de S23 er vlak bij houdt, die gewoon 100mbit up en down meet.

Zijn de wifi ontvangers van de Playstation 4 en laptop zo slecht tov een S23?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kujinshi schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:18:
Ja alles bekabelen is beste, maar ik heb een raar ouder huis. Boren is niet makkelijk en de kamers/trappenhuis loopt vreemd.

Ik heb wat metingen gedaan maar hoe kan het dat ik veel hogere wifi snelheden meet op mijn S23 smartphone dan op een Core i5 laptop uit 2015? Ook mijn Playstation 4 heeft zeer slechte wifi snelheden, terwijl als ik de S23 er vlak bij houdt, die gewoon 100mbit up en down meet.

Mogelijk.

Even specs opzoeken:
Samsung Galaxy S23
- 2023
- WiFI 6e
- tri band (2.4, 5, 6GHz)
- 2x2 MIMO
- 160MHz kanaalbreedte ondersteund

Playstation 4:
- 2013
- WiFi 4
- dual band (2.4, 5GHz)
- 2x2 MIMO
- 40MHz max kanaalbreedte

Dat is dag en nacht verschil, wat niet gek is gezien de PS4 13 jaar oud, tien jaar ouder dan je telefoon :o - al hangt hoeveel dat echt uitmaakt af van je AP, dus welke modem en/of Deco je hebt - die vraag heb je nog niet beantwoord. Zelfde geldt voor je laptop: leuk dat er een Core i5 in zit, maar voor de WiFI is relevant welke WiFi-adapter erin zit, niet welke CPU. Maar 2015 is 11 jaar oud, dus het zal hooguit wave 1 WiFi-5 zijn.

Om hier echt iets zinnigs over te zeggen hebben we meer info nodig:
- welke modem heb je? En welke Deco?
- welke WiFi-adapter zit in die laptop?

Vervolgens zeg je dat je metingen gedaan hebt, maar je geeft niet aan wat daar de resultaten van zijn... geef die eens.

Vooral interessant is om op de laptop (ervan uitgaande dat er Windows op draait) het volgende te draaien op een paar plekken:
code:
1
netsh wlan show interface
Dat zal aangeven waar je mee verbonden bent, hoe goed het signaal is en welke verbinding daadwerkelijk gerealiseerd wordt.

Oslik blyat! Oslik!

• The_Doman
  • Nu online
Je hebt situaties dat je kabels niet kan/wil/mag boren/leggen.
Dus dan moet je dus andere oplossingen zoeken.
Ik gebruik voor lastige plekken zoals zolder/schuur/naar buren soms Powerline verbindingen
smartphone dan op een Core i5 laptop uit 2015? Ook mijn Playstation 4 heeft zeer slechte wifi snelheden, terwijl als ik de S23 er vlak bij houdt, die gewoon 100mbit up en down meet.
Ik weer niet wat je laptop voor WiFi adapter heeft maar de Playstation 4 (niet Pro) heeft alleen 2,4GHz
Dus dat verklaart dan mogelijk wel het verschil in snelheid natuurlijk.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53
kujinshi schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:15:
Verder kom ik niet zo zonder heel veel boorwerk en lelijke kabelgootjes die dan nodig zijn.
Wat levert jou meer frustratie op: slecht werkende wifi of en kabelgoot tegen de muur?

Accesspoints die met een kabel zijn verbonden met de modem/router van je provider levert het beste resultaat op.
Powerline is een alternatief voor als je echt geen kabels wil trekken.

Internet/wifi is tegenwoordig net zo essentieel als elektra en water en verdient imho dus ook dezelfde aandacht.

Spel en typfouten voorbehouden

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Bedankt voor de reacties zover. :) Excuus voor de late reactie, maar ik was druk afgelopen week.

Wat is het verschil tussen een accesspoint en een range extender?

Ik zit nu te denken een TP-Link met vaste kabel in de hal toch te maken:

https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.5.ProductTitle

Kan ik die direct met een LAN kabel inpluggen in mijn glasvezelmodem? En dan werkt het?

https://www.bol.com/nl/nl...l-qty-1/9300000229937645/

Dit is mijn modem maar ik heb niet veel verstand van de instellingen erin.

[ Voor 4% gewijzigd door kujinshi op 04-03-2026 10:21 ]

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
kujinshi schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:21:
....
....
Een accesspoint is een wifi zender&ontvanger die via een kabel met je router is verbonden. Signaal gaat dus eerst via de kabel en dan via de wifi.

Een range extender is een dubbele wifi zender&ontvanger die weer aan een ander wifi punt in je netwerk is verbonden. Het signaal loopt dus twee maal via de wifi. Je wifi moet het signaal dus twee maal verwerken. Hierdoor is de snelheid van een range extender theoretisch dus de helft van de snelheid van een access point.

Een access point heeft dus de voorkeur boven een range extender.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1cG2gmiEWfISo_jN_aUGExeMH8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/ofMKR7yBYiKYto4vUDf9SFxb.webp?f=user_large

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Dank je.

Ik zit met de kwestie, wanneer je een apparaat direct op je modem aansluit met kabel, waarom moet je bij TP-Link of anderen toch een login maken etc.?

Ik denk aan een simpele oplossing, LAN kabel tussen apparaat en modem en dan moet/hoort het meteen te werken? Bestaan zulke devices?

Het is lichtelijk irritant dat je voor alles weer een login moet maken, wat mijns inziens helemaal niet nodig is.

Hulp graag, of zie ik het verkeerd.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
kujinshi schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:45:
Dank je.

Ik zit met de kwestie, wanneer je een apparaat direct op je modem aansluit met kabel, waarom moet je bij TP-Link of anderen toch een login maken etc.?
Meestal om de App te kunnen gebruiken. Maar je moet ook met het default login/wachtwoord kunnen inloggen op de Admin pagina (192.168.0.254 - admin/admin)

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:17
Dank je.

Veiligheid. Elk zichzelf respecterend bedrijf dat routers maakt, zorgt er in ieder geval voor dat je in moet loggen in de router zelf.
Ik denk aan een simpele oplossing, LAN kabel tussen apparaat en modem en dan moet/hoort het meteen te werken? Bestaan zulke devices?
Misschien dat standaard provider spul van Ziggo of KPN.

Ik ben van mening dat je veel beter het 'set and forget' principe kan toepassen, dus je infrastructuur éénmalig goed instellen, onafhankelijk van de provider. In jouw geval heb je TP-Link Deco, dus dat is al een begin, maar ik zou echt de moeite nemen om het goed in te richten. Dan maar wat gaatjes boren e.d.. Dat is allemaal éénmalig werk. Als de bekabeling eenmaal ligt, kun je die in de toekomst ook weer vervangen of je access points upgraden o.i.d..
Het is lichtelijk irritant dat je voor alles weer een login moet maken, wat mijns inziens helemaal niet nodig is.
Dat is juist wél nodig en sterker nog, dit zou je moeten willen, anders kan iedereen in huis die ergens een UTP-kabeltje in prikt of die verbonden is met je WiFi in je router komen en daar dingen doen die jij niet wil.

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
"Veiligheid. Elk zichzelf respecterend bedrijf dat routers maakt, zorgt er in ieder geval voor dat je in moet loggen in de router zelf."

Duidelijk, nu snap ik dat stukje.

Ja, ik wil wel wat permanents maken.

Ik vind alleen die Deco lelijk en met die adapter erbij moet dat ook ergens weggewerkt worden.

Zo'n TP-Link RE705X is veel mooier. Een apparaat in het stopcontact en verder zie je geen stroomadapter.

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:17
kujinshi schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:18:
"Veiligheid. Elk zichzelf respecterend bedrijf dat routers maakt, zorgt er in ieder geval voor dat je in moet loggen in de router zelf."

Duidelijk, nu snap ik dat stukje.

Ik vind alleen die Deco lelijk en met die adapter erbij moet dat ook ergens weggewerkt worden.

Zo'n TP-Link RE705X is veel mooier. Een apparaat in het stopcontact en verder zie je geen stroomadapter.
Persoonlijk zou ik ver wegblijven van infrastructuur via het stopcontact.

Waarom kijk je niet naar PoE access points?

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:32
Als je geen kabels kan leggen blijven er 2 opties over, powerline of via wifi. Wat je hier hebt gekozen is een simpele extender, maar je hebt ook units die nog onderling met elkaar communiceren (mesh netwerk), dat zou beter moeten zijn dan alleen een range extender;
product: Fritz Fritz!Mesh Set 1600 deze passen ook nog eens direct in een WCD.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kujinshi schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:21:
Bedankt voor de reacties zover. :) Excuus voor de late reactie, maar ik was druk afgelopen week.
https://www.bol.com/nl/nl...l-qty-1/9300000229937645/

Dit is mijn modem maar ik heb niet veel verstand van de instellingen erin.
Hmm, die Bol link heeft niet zoveel specificaties.

Hier een uitgebreide handleiding:
https://www.manualslib.co...643/Nokia-Xs-2426g-B.html

Relevante specificaties qua WiFi:
- WiFi-6
- Dual-band 2.4GHz + 5GHz
- 4x4 MIMO in beide banden

Dat verklaart in ieder geval waarom je telefoon zoveel sneller is dan je laptop: dit is een modern high-end apparaat die goed past bij de S23. We weten nog niet welke adapter in je laptop zit, maar zelfs de beste optie zou mogelijk maar 1/3 van de snelheid van de S23 halen in combinatie met deze AP.
Een AP breidt een bedraad netwerk draadloos uit. Jouw Nokia ONT/router (geen modem als we mierenneuken) heeft een ingebouwde AP.

"Range extender" is een marketingterm, dus betekent wat dan ook de marketeer in kwestie wil dat het betekent. Vaak is het een repeater, dus een apparaat wat als client verbindt met een WiFi-netwerk en ontvangen frames weer draadloos opnieuw uitzendt, waarmee je bandbreedte opoffert voor bereik/dekking.
Ik zit nu te denken een TP-Link met vaste kabel in de hal toch te maken:

https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.5.ProductTitle

Kan ik die direct met een LAN kabel inpluggen in mijn glasvezelmodem? En dan werkt het?
Inpluggen is eerste stap. Waarschijnlijk werkt het per default als repeater, dus moet je inloggen en het in AP-modus zetten. Dan moet je de SSID, het wachtwoord, de beveiliging en encryptie van je Nokia overnemen in de AP. Dan zou het moeten werken.

Qua specificaties is het minder dan je Nokia (2x2 ipv 4x4), maar dat is bij bedrade backhaul richting de router minder relevant.

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Hou er rekening mee dat WiFi zo goed is als hoe je het plaatst, en als je stopcontacten conform bouwvoorschriften op 35cm boven de vloer geplaatst zijn, is dat bij voorbaat een slechte locatie voor WiFi. Een WiFi AP wil je voor optimale dekking, prestaties en stabiliteit zo hoog mogelijk vrij van obstakels plaatsen.

Oslik blyat! Oslik!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Kijk je hele dagen naar jou TP-Link dan?
Of is het mooier om naar een scherm te kijken waar zonder gestotter en gesputter een leuke film wordt afgespeeld?
Er is een reden dat hier altijd wordt aangeraden om altijd kabels te leggen.
Diezelfde reden dat in veel nieuwbouwhuizen naast de wandcontactdozen voor elektriciteit ook RJ45 aansluitpunten gemonteerd worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Prisma16
  • Niet online
....

Zo'n TP-Link RE705X is veel mooier.
...
Dit soort dingen zet je toch niet in het zicht! Hier zitten de AP's achter een gordijn, in een kast of op een kast. Alle modellen zijn te lelijk om de hele dag te willen zien.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:19
@kujinshi Misschien ook bij jou toepasbaar. Ik had hetzelfde probleem met mijn modem, signaalsterkte en haperingen in de verbinding. (Afstand meterkast naar woonkamer is >10m.) Ik heb dit alsvolgt opgelost, zonder een cent extra uit te geven of extra kabels te trekken.
Ik heb mijn modem uit de meterkast gehaald en in de woonkamer geplaatst op een hoge kast. De coaxkabel (waar het modem mee verbonden was) in de meterkast doorverbonden met de coaxkabel die naar de woonkamer gaat en daar het modem weer aangesloten.
Het resultaat is dat ik nu maximaal wifi signaal heb met een sterkte van -30dbm in de woonkamer. Ga ik nu naar de meterkast met b.v. mijn telefoon of laptop, dan heb ik nogsteeds een zeer goed signaal. (Laptop geeft bij de meterkast een signaalsterkte van -35dbm aan.)

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
jovadca, ik heb glasvezel modem, daar zit maar een meter draad aan naar het glasvezel kastje wat ook in de meterkast zit. Verlengen is niet makkelijk.

dion_b, ik heb een ouder huis, de stroomaansluitingen zitten allemaal op een meter hoogte.

• The_Doman
  • Nu online
Zo'n stopcontact Repeater/AP als die TP-Link RE705X kan je natuurlijk ook gewoon via een verlengsnoer/stekkerdoos aansluiten als dat beter uitkomt qua (on)zichtbaarheid of locatie.
Zoals al aangegeven kan je die TP-Link RE705X zowel als repeater of AP gebruiken.
Zie eventueel ook dit topic:
Vast internet naar draadloos
Voor de meeste gewone repeaters/AP hoef je geen account te maken, alleen wordt er meestal gevraagd om een nieuw veilig wachtwoord aan te maken bij het eerste gebruik.

Misschien doel je op de bekende TP-Link DECO Mesh apparaten?
Daarbij moet je inderdaad wel een TP-Link account aanmaken en de TP-Link APP gebruiken.
Google: Deco without account

• Prisma16
  • Niet online
The_Doman schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:04:
[...]
....

Voor de meeste gewone repeaters/AP hoef je geen account te maken, alleen wordt er meestal gevraagd om een nieuw veilig wachtwoord aan te maken bij het eerste gebruik.

Misschien doel je op de bekende TP-Link DECO Mesh apparaten?
Daarbij moet je inderdaad wel een TP-Link account aanmaken en de TP-Link APP gebruiken.
Google: Deco without account
Het is toch belachelijk dat je voor je THUIS-netwerk een account in China moet hebben,,,,,,? (retorische vraag)

• The_Doman
  • Nu online
Prisma16 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:11:
Het is toch belachelijk dat je voor je THUIS-netwerk een account in China moet hebben,,,,,,? (retorische vraag)
Precies dat dus en dat je een account/app moet gebruiken om je eigen(?) apparatuur te beheren is ook de reden dat ik zelf nooit Deco's zal aanschaffen.
Maar voor veel Tweakers/reviewers hier is dat geen probleem blijkbaar?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kujinshi schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:53:
jovadca, ik heb glasvezel modem, daar zit maar een meter draad aan naar het glasvezel kastje wat ook in de meterkast zit. Verlengen is niet makkelijk.
Het is een gecombineerde ONT/router, geen modem. Relevanter: dat "glasvezel kastje" is een FTU. Als je een langere singlemode glasvezel met dezelfde connectoren erop (zie de specs die ik postte: SC/APC) neemt, kun je het elders plaatsen als dat uitkomt.
dion_b, ik heb een ouder huis, de stroomaansluitingen zitten allemaal op een meter hoogte.
Dat is WiFi-technisch beter dan 35cm, maar nog steeds niet ideaal. Bedenk dat water WiFi dempt en mensen vanuit RF-oogpunt rondlopende zakken water zijn. Op 1m hoogte ga je een signaaldip krijgen iedere keer dat iemand voorbij dat kastje loopt.

Oslik blyat! Oslik!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Vandaag heb ik in de hal een kabel getrokken van meterkast naar de extender en netjes weggewerkt.

Het systeem is nu:

Glasmodem Nokia XS-2426G-B -> ethernet kabel CAT8 -> TP-Link RE705X

Maar nu komt het probleem, ik probeer de TP-Link RE705X in accesspoint mode te zetten maar hij blijft met foutmeldingen komen waar ik niks mee kan en kan niet saven. De TP-Link heeft maar 2 settings, of de 2.4 en 5ghz forwarden, of zichzelf veranderen in een accesspoint mode.

Wat doe ik verkeerd.:( Ik wil graag dat de WIFI op de Nokia uitgaat en dat alleen WIFI vanuit de TP-Link verzonden wordt. Tot nu toe heb ik beide WIFI signalen op de Nokia aan laten staan. In de hoop dat in accesspoint mode de TP-Link, de originele WIFI signalen uitschakelt, zodat er alleen nog maar vanuit de TP-Link een 2.4 en 5 ghz signaal komt.

Hulp graag, na 3 uur klooien en de TP-Link wel 5x gereset te hebben, zie ik geen oplossing meer.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hij blijft met foutmeldingen komen
Welke?
In de hoop dat in accesspoint mode de TP-Link, de originele WIFI signalen uitschakelt, zodat er alleen nog maar vanuit de TP-Link een 2.4 en 5 ghz signaal komt.
Deze snap ik niet helemaal.

Wat je wilt doen in AP mode is exact dezelfde instellingen doen op de RE705X als op de XS-2426G-B.

Dus:
- zelfde SSID
- zelfde wachtwoord
- zelfde beveiligingstype (let op: WPA2/WPA3 is anders dan WPA2-only en roamen gaat daar niet tussen werken)
- zelfde encryptie

Als je dat doet zenden ze beide hetzelfde netwerk uit en zullen je apparaten automatisch verbinden met het sterkste signaal.

Oslik blyat! Oslik!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Bedankt voor de info.

Dus WIFI moet aan blijven staan op het Nokia Glasmodem. Ondanks dat er nu een kabel tussen zit naar de TP Link. Ik dacht dan dat de TP Link de WIFI instellingen compleet verzorgd.

Dan is mijn vraag, gaat de data sneller naar de TP Link omdat er een netwerkkabel tussen zit, of blijft het Nokia glasmodem WIFI forwarden?

Het is toch beter in je huis om 2 WIFI kanalen te hebben, dan 4 (2x originele en 2x extended). Of vallen die extended weg wanneer de TP Link in acces mode staat.

Veel vragen, maar ik probeer te begrijpen hoe het precies gaat met de signalen.

• Wilagro
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15:11
Even mijn simpele ideeën hierover.
De router van de provider heeft een geweldige moderne wifi. Dit signaal kan met een extender zoals de RE705X verder uitgezonden worden, mits deze goed geplaatst staat. Dat betekent dat de extender op een locatie dient te komen waar nog goed bereik is van de router in de meterkast. Een extender pakt dat signaal op en zend dat versterkt door. Een extender op 2 meter van de router plaatsen, aangesloten met een kabel zal geen (lees geen) verbetering opleveren. Sterker, ik ben ervan overtuigd dat dit juist het signaal verminderd of verstoord. (zie daarvoor onder andere het antwoord van Prisma 16 op pagina 1)

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Het Nokia glasmodem zit onderin de meterkast onder de gasmeter, op een 30cm van de grond, ook zitten er diverse muren en dichte kasten langs. Het WIFI signaal zit daar wel opgesloten.

De RE705X heb ik in de hal op een 1.80m hoog hangen nu, en straalt direct richting het trapgat naar boven naar de slaapkamers. Ook straalt het direct nu zonder enig obstakel richting woonkamer/waar TV staat en mensen op de bank zitten.

EDIT: Afstand tussen beiden is een 3.5m direct, heb er een 5 meter LAN kabel tussen zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door kujinshi op 09-03-2026 10:45 ]

• Prisma16
  • Niet online
kujinshi schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:15:
Vandaag heb ik in de hal een kabel getrokken van meterkast naar de extender en netjes weggewerkt.

Het systeem is nu:

Glasmodem Nokia XS-2426G-B -> ethernet kabel CAT8 -> TP-Link RE705X

Maar nu komt het probleem, ik probeer de TP-Link RE705X in accesspoint mode te zetten maar hij blijft met foutmeldingen komen waar ik niks mee kan en kan niet saven. De TP-Link heeft maar 2 settings, of de 2.4 en 5ghz forwarden, of zichzelf veranderen in een accesspoint mode.

Wat doe ik verkeerd.:( Ik wil graag dat de WIFI op de Nokia uitgaat en dat alleen WIFI vanuit de TP-Link verzonden wordt. Tot nu toe heb ik beide WIFI signalen op de Nokia aan laten staan. In de hoop dat in accesspoint mode de TP-Link, de originele WIFI signalen uitschakelt, zodat er alleen nog maar vanuit de TP-Link een 2.4 en 5 ghz signaal komt.

Hulp graag, na 3 uur klooien en de TP-Link wel 5x gereset te hebben, zie ik geen oplossing meer.
Deze al gezien?

[ Voor 12% gewijzigd door Prisma16 op 09-03-2026 11:11 ]

• The_Doman
  • Nu online
kujinshi schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:46:
Dus WIFI moet aan blijven staan op het Nokia Glasmodem. Ondanks dat er nu een kabel tussen zit naar de TP Link. Ik dacht dan dat de TP Link de WIFI instellingen compleet verzorgd.
De TP-Link kan niet zelf de WiFi uitzetten op je Nokia modem.
Mogelijk dat deze wel de WiFi instellingen kan overnemen van je modem via een WiFi clone/WPS functie.
Maar dat is niet zo belangrijk, je kan dat zelf ook juist configureren.
Zorg eerst dat de RE705X ingesteld staat als AP en je deze kan bereiken/configureren via je netwerk via de RE705X webinterface en/off app
Zet dan de WiFi/beveiliging gelijk aan die van het Nokia Glasmodem.
Je WiFi clients kunnen dan verbinden/roamen met het signaal wat hun het beste voorkomt.
Als modem en extender/AP zo dicht op elkaar is het zitten is het gewoon proberen wat het beste werkt.
Probeer het dus gewoon met WiFi van het Nokia Glasmodem aan/uit?
Als het bereik van de RE705X veel beter is is het logisch om de WiFi van Nokia Glasmodem uit te zetten.
Het is toch beter in je huis om 2 WIFI kanalen te hebben, dan 4 (2x originele en 2x extended). Of vallen die extended weg wanneer de TP Link in acces mode staat.
Veel vragen, maar ik probeer te begrijpen hoe het precies gaat met de signalen.
Als bedoelt om 2 verschillende SSID's te hebben voor 2,4 en 5GHz?
Zelf gebruik ik één SSID voor zowel 2,4 als 5GHz.
Dat vind ik prettiger, ook omdat ik niet mijn hele huis vol heb staan met AP's. :)

Hier ook nog andere wat topics over roamen:
Roaming verbeteren
The_Doman schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:39:
Met verschillende SSID's zullen je apparaten nooit soepel kunnen overschakelen.
Zorg dus dat je alle SSID/beveiliging zoveel mogelijk gelijk zet op al je WiFi/AP/repeaters.
Ook 2,4/5GHz gelijk, dan kunnen je mobiele apparaten ook daartussen wisselen als het signaal meer/minder wordt.
Zelf zit ik hier ook (nog) bij Ziggo heb ik gewoon alles als AP mode met zelfde SSID + gasten SSID.
Ook test ik nog wel eens wat uit zoals Powerline/AP/repeaters waaronder ook KPN repeaters, alles met dezelfde SSID/security.
Over soepel overschakelen/roamen staan ook wel diverse topics:
Vraag AP mode ASUS router RT-AX53U
se77en schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:53:
Moderne apparatuur ondersteunt roaming of dat nou access points of mesh is. Laatstgenoemde heeft natuurlijk wel min of meer out-of-the-box hetzelfde SSID.

De WiFi-standaard is zo dat er geen roaming is tussen verschillende SSID, ook niet als van beiden het wachtwoord bekend is. Hetzelfde SSID gebruiken is dus echt wel wat het grote verschil maakt. Actief sturen van clients was ook ooit het beeld dat ik had maar mede-tweakers wezen me er toen op dat clients zelf kiezen of en wanneer ze schakelen. Dezelfde mensen adviseren wel vaak integrale oplossingen binnen hetzelfde merk maar dat heeft meer met beheer te maken.
Goede wifi op zolder
Prisma16 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:28:
In mijn beeld heb je in een woonhuis maar één modem/router nodig. In 95% van de gevallen is dat het ding dat in de meterkast staat en je van je provider hebt gekregen.
Het netwerk in de rest van het huis bouw je op me switches en kabels.
Vervolgens wil je ook nog overal een lekkere wifi hebben,dus op ieder verdieping (en in de serre en het tuinhuis en het zwembad en de tennisbaan en de garage en de stal :) ) een AP (aangesloten op een switch). Alle SSID's en wachtwoorden gelijk.
Meer heb je in 97% van de gevallen niet nodig. Dingen als mess, gemanaged AP's en switches en backbones maken dingen nodeloos ingewikkeld.
Dus voor situatie van TS. Zet op zolder een switch met voldoende poorten en prik in één van die poorten een AP.
Een WiFi analyzer tooltje kan helpen om inzicht te geven in je verbindingen:
Android: WiFi Analyzer (open-source)
Android: NetX Network Tools

Ook nuttig om je AP en andere apparaten te lokaliseren op je netwerk:
Nirsoft: LANIPScanner

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bedankt voor de info.

Een gemiddelde Nederlandse eengezinswoning kun je niet vanuit een enkele AP dekken, ongeacht prijs/kwaliteit. In de regel (uitgaande van betonbouw, drie verdiepingen en oppervlak ergens tussen de 120 en 140m^2) kun je toe met twee AP's als ze goed geplaatst zijn en bedraad op elkaar aangesloten. Als je repeaters/mesh gebruikt (dus APs draadloos in contact met elkaar) heb je er doorgaans minimaal drie nodig indien goed geplaatst.

Die TP-Link AP heeft vergelijkbare specificaties met de Nokia gateway, dus het heeft sowieso weinig zin als solo vervanger.
Dan is mijn vraag, gaat de data sneller naar de TP Link omdat er een netwerkkabel tussen zit, of blijft het Nokia glasmodem WIFI forwarden?
Ik volg je gedachtengang wederom niet. Volgens mij maak je het allemaal ingewikkelder dan het is.

WiFi wordt niet "geforward". Je apparaten verbinden met een WiFi AP. Dat zal ofwel de RE705X zijn danwel de XS2426 zijn. Downloadverkeer komt vanaf het internet de router van de XS2426 binnen. Dat verkeer gaat vervolgens bedraad naar een AP: via interne verbinding naar de AP van de XS2426 of via netwerkkabel naar de RE705X. Vervolgens ze de AP waar het apparaat mee verbonden is die gegevens in de lucht met WiFi en vangt het apparaat die signalen op.
Dit volg ik weer niet.

Het is beter om in huis twee AP's te hebben. Beide APs die je hier hebt, zijn dualband AP's, dus zenden uit in zowel 2.4GHz als in 5GHz banden. Elk zendt binnen die band uit in een kanaal. Als je de APs bedraad aangesloten hebt wil je per AP per band een ander kanaal instellen.

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kujinshi schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:43:
Het Nokia glasmodem zit onderin de meterkast onder de gasmeter, op een 30cm van de grond, ook zitten er diverse muren en dichte kasten langs. Het WIFI signaal zit daar wel opgesloten.

De RE705X heb ik in de hal op een 1.80m hoog hangen nu, en straalt direct richting het trapgat naar boven naar de slaapkamers. Ook straalt het direct nu zonder enig obstakel richting woonkamer/waar TV staat en mensen op de bank zitten.

EDIT: Afstand tussen beiden is een 3.5m direct, heb er een 5 meter LAN kabel tussen zitten.
Dat is redelijk dichtbij. Om een hele woning van drie woonlagen te dekken met twee AP's die bedraad op elkaar aangesloten zijn wil je in de regel eentje op bovenste verdieping (idealiter in/bij het trapgat) en eentje op de begane grond (idealiter niet in de buurt van het trapgat).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1