WIF beter maken in huis

Pagina: 1
Acties:

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:19

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Hallo,

Ik heb internet in de meterkast (modem zit daar) en wil het verlengen het huis wat in. Om het WIFI signaal in huis sterker te maken. De meterkast houdt zelf een hoop signaal tegen.

Ik heb een TP Link Deco unit liggen (rond "koffie" beker model). Die heeft alleen 2 ethernet uitgangen.

Ik heb de mogelijkheid vanuit de meterkast een ethernetkabel te verlengen van een ongeveer 2-3 meter in het plafond van de hal beneden. Verder kom ik niet zo zonder heel veel boorwerk en lelijke kabelgootjes die dan nodig zijn.

Kan ik die TP Link Deco met een ethernet kabel direct vanuit het modem aansluiten. En is dat in het internet modem zelf te configureren? Dat hij de TP Link Deco ziet als een soort forward unit.

Ik ben uit op een simpele installatie een geen high end oplossing.

En ik wil liefst geen TP account aanmaken en dat het signaal puur "geforward" naar meer centraal in huis. De hal zal veel helpen ten opzichte van de meterkast.

Hulp graag. :)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:05
kujinshi schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:15:
Ik heb een TP Link Deco unit liggen (rond "koffie" beker model). Die heeft alleen 2 ethernet uitgangen.

Kan ik die TP Link Deco met een ethernet kabel direct vanuit het modem aansluiten. En is dat in het internet modem zelf te configureren? Dat hij de TP Link Deco ziet als een soort forward unit.
Ik weet niet welke Deco je precies hebt maar met de Deco in AP (Access Point) mode zetten zou dat moeten kunnen.
Dan moet je wel zelf alles juist instellen op de Deco zelf zoals met elk ander AP.

Google: Deco in AP mode gebruiken

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoek inderdaad op welke Deco je exact hebt. Staat ws onderop het apparaat.

Verder:
- welke provider? En welke 'modem'? (merk+model, staat geheid ook op sticker onderop)
- hoe ziet je huis eruit? Hoeveel verdiepingen? Waar zijn je vloeren van gemaakt (hout of beton?)?

Het klopt dat een meterkast behoorlijk wat WiFi-signaal tegenhoudt, maar dat wil nog niet zeggen dat een AP direct buiten de meterkast het zoveel beter gaat doen. In een typische Nederlandse eengezinswoning met drie verdiepingen en betonnen vloeren heb je minimaal twee AP's nodig als je ze optimaal kunt plaatsen, en drie als dat niet lukt en/of je mesh (repeaten) nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Bedankt. Ik probeer nu wat met signaal te veranderen zelf. En lichtelijk de plek in de meterkast te veranderen.

Het is vooral 1 kamer waar het signaal helemaal instort. Blijft een projectje je huis mooi van WIFI te voorzien.

Ik kan ook nog wat met de modemsettings doen, van kanaal voor de beide banden.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:35
kujinshi schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:14:
...
Blijft een projectje je huis mooi van WIFI te voorzien.
...
Vooral veel kabels trekken. Het geheim van goede wifi zit 'm in de bekabeling.🤪

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Ja alles bekabelen is beste, maar ik heb een raar ouder huis. Boren is niet makkelijk en de kamers/trappenhuis loopt vreemd.

Ik heb wat metingen gedaan maar hoe kan het dat ik veel hogere wifi snelheden meet op mijn S23 smartphone dan op een Core i5 laptop uit 2015? Ook mijn Playstation 4 heeft zeer slechte wifi snelheden, terwijl als ik de S23 er vlak bij houdt, die gewoon 100mbit up en down meet.

Zijn de wifi ontvangers van de Playstation 4 en laptop zo slecht tov een S23?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kujinshi schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:18:
Ja alles bekabelen is beste, maar ik heb een raar ouder huis. Boren is niet makkelijk en de kamers/trappenhuis loopt vreemd.

Ik heb wat metingen gedaan maar hoe kan het dat ik veel hogere wifi snelheden meet op mijn S23 smartphone dan op een Core i5 laptop uit 2015? Ook mijn Playstation 4 heeft zeer slechte wifi snelheden, terwijl als ik de S23 er vlak bij houdt, die gewoon 100mbit up en down meet.

Mogelijk.

Even specs opzoeken:
Samsung Galaxy S23
- 2023
- WiFI 6e
- tri band (2.4, 5, 6GHz)
- 2x2 MIMO
- 160MHz kanaalbreedte ondersteund

Playstation 4:
- 2013
- WiFi 4
- dual band (2.4, 5GHz)
- 2x2 MIMO
- 40MHz max kanaalbreedte

Dat is dag en nacht verschil, wat niet gek is gezien de PS4 13 jaar oud, tien jaar ouder dan je telefoon :o - al hangt hoeveel dat echt uitmaakt af van je AP, dus welke modem en/of Deco je hebt - die vraag heb je nog niet beantwoord. Zelfde geldt voor je laptop: leuk dat er een Core i5 in zit, maar voor de WiFI is relevant welke WiFi-adapter erin zit, niet welke CPU. Maar 2015 is 11 jaar oud, dus het zal hooguit wave 1 WiFi-5 zijn.

Om hier echt iets zinnigs over te zeggen hebben we meer info nodig:
- welke modem heb je? En welke Deco?
- welke WiFi-adapter zit in die laptop?

Vervolgens zeg je dat je metingen gedaan hebt, maar je geeft niet aan wat daar de resultaten van zijn... geef die eens.

Vooral interessant is om op de laptop (ervan uitgaande dat er Windows op draait) het volgende te draaien op een paar plekken:
code:
1
netsh wlan show interface
Dat zal aangeven waar je mee verbonden bent, hoe goed het signaal is en welke verbinding daadwerkelijk gerealiseerd wordt.

Oslik blyat! Oslik!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:05
Je hebt situaties dat je kabels niet kan/wil/mag boren/leggen.
Dus dan moet je dus andere oplossingen zoeken.
Ik gebruik voor lastige plekken zoals /zolder/schuur/naar buren soms Powerline verbindingen
smartphone dan op een Core i5 laptop uit 2015? Ook mijn Playstation 4 heeft zeer slechte wifi snelheden, terwijl als ik de S23 er vlak bij houdt, die gewoon 100mbit up en down meet.
Ik weer niet wat je laptop voor WiFi adapter heeft maar de Playstation 4 (niet Pro) heeft alleen 2,4GHz
Dus dat verklaart dan mogelijk wel het verschil in snelheid natuurlijk.
Pagina: 1