Vast internet naar draadloos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-05 19:44
Beste,

Omdat ik hiermee weinig ervaring mee heb toch even dit hier vragen.
We hebben een ruimte (soort van man cave/poolhouse) waar we soms een laptop inpluggen via een vaste muuraansluiting. Soms zou het ook handig zijn om eens een smartphone via wifi te kunnen verbinden.
Echter de wifi is daar te ver vandaan en wil ook geen wifi versterkers gebruiken.
Bestaat er een klein toestelletje die ik zou kunnen inpluggen in die muuraansluiting die dit dan even kan omzetten naar wifi?
Ik dacht dat dit iets dergelijks was:https://www.bol.com/be/nl/p/mini-wifi-router-draadloze-repeater-en-ethernet-naar-wifi-adapter-2-4ghz-met-2-rj45-poorten/9300000194270015/?Referrer=BEGOOFS&utm_source=google&utm_medium=free_shopping&gQT=1
maar ben niet zeker. Ook lijkt me dit wel wat duur omdat we dit niet zo vaak nodig zullen hebben.
Er staan ook spullen op aliexpress maar of dit dan veilig te gebruiken is weet ik niet.
Kan er iemand me op weg helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 17:34
Ja. Pak een willekeurige router met wifi. Zet DHCP uit op die router, sluit Ethernet aan op LAN en niet op WAN en het zou moeten werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Neem gewoon een access point met 4 utp aansluitingen.
Heb je wifi en utp. Probleem opgelost.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Kastje van twee tientjes van de action doet deze job.

https://www.action.com/nl...nk-wifi-versterker-ac750/

https://www.tp-link.com/n...ing/range-extender/re200/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luZHaau96ImhO-fTKJm6-e8ToKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HBILgNrlNUfoKDA8PaT5Y8ne.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Prisma16 op 24-03-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:59
CB32 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:31:
Ja. Pak een willekeurige router met wifi. Zet DHCP uit op die router, sluit Ethernet aan op LAN en niet op WAN en het zou moeten werken.
Nee. Slecht advies want veel te ingewikkeld.

Enige wat je nodig hebt is een AccessPoint. Doet precies wat je nodig hebt, speciaal hiervoor gemaakt.
Als je er dan eentje kiest met meer dan 1 ethernetpoort (ingebouwde switch), dan kun je ook je laptop bekabeld blijven aansluiten.

@Prisma16
TS zet notabene in zijn startpost dat ie geen wifi versterkers wil gebruiken (geheel terecht natuurlijk), en dan ga jij hem… wifi versterkers adviseren… :'(

TS hééft een bekabelde ethernetaansluiting in de ruimte waar de wifi nodig is.. Een Accesspoint is hier de enige fatsoelijke, robuuste en snelste oplossing.

Edit:
wat @jack zomer dus ook zegt.. Ik had alleen wat meer typtijd nodig :P

[ Voor 11% gewijzigd door BrainCrash op 24-03-2025 19:53 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:47
Ik sluit mij aan bij deze reactie behalve dat je net ander model moet hebbem omdat de action variant geen utp poort heeft.

Deze wel
uitvoering: TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender (V1/V2)

Die kan je vervolgens in ap mode zetten. Heb ke voor 20 euro een simpel en goedkoop accesspoint

@BrainCrash
Die dingen kunnen in verschillende modus, wifi repeaten maar ook accesspoint of wifi client bridge

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2025 20:03 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
laurens0619 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:02:
[...]

@BrainCrash
Die dingen kunnen in verschillende modus, wifi repeaten maar ook accesspoint of wifi client bridge
Die eerste optie die voorgesteld wordt heeft niet eens een Ethernetpoort. Die kan dus helemaal niet als AP fungeren.
Verder heeft jouw advies ook maar 1 ethernetpoort. Dan is AP mogelijk, maar ben je de vaste poort in de muur kwijt.
Betere optie is om er eentje te kiezen met minimaal 2 poorten, dan behoud je de mogelijkheid om bekabeld nog iets aan te sluiten (zonder daarvoor weer eerst een switch te moeten aanschaffen)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Ineens snel veel reactie hier zo te zien. Bedankt.
Zoals eerder gezegd inderdaad liefst geen wifi versterkers. Hier in huis voldoende wifi en al genoeg straling rond m'n kop.
Het is maar voor sporadisch gebruik wat ik zoek voor de andere ruimte iets verder in de tuin.
Dus ja liefst iets betaalbaars. Zo'n accesspoint die hier eerder is genoemd lijkt we wel niet zo goedkoop dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
laurens0619 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:02:
[...]

Deze wel
uitvoering: TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender (V1/V2)

Die kan je vervolgens in ap mode zetten. Heb ke voor 20 euro een simpel en goedkoop accesspoint
Ik kan er overheen lezen, maar ik zie op de site van TP Link met geen woord gesproken worden over de mogelijkheid om deze als AP te gebruiken.
Het ding heet ook “range extender”.
Op de site wordt de ethernetpoort alleen genoemd om extra client apparaten bekabeld op aan te sluiten. (TV, gameconsole enz).
Als Wifi client device dus, niet als AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
wes40 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:13:
Ineens snel veel reactie hier zo te zien. Bedankt.
Zoals eerder gezegd inderdaad liefst geen wifi versterkers. Hier in huis voldoende wifi en al genoeg straling rond m'n kop.
Het is maar voor sporadisch gebruik wat ik zoek voor de andere ruimte iets verder in de tuin.
Dus ja liefst iets betaalbaars. Zo'n accesspoint die hier eerder is genoemd lijkt we wel niet zo goedkoop dan.
een accesspoint creert een wifi netwerk vanuit utp en een repeater wifi vanuit wifi. Geeft beide net zoveel straling.
Als je meer poorten nodig hebt moet je even verder zoeken en anders is die tplink die ik linkte een prima ap voor lage prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:36

FreakNL

Well do ya punk?

Gewoon een AP pakken met eventueel een extra netwerkpoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
BrainCrash schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:17:
[...]

Ik kan er overheen lezen, maar ik zie op de site van TP Link met geen woord gesproken worden over de mogelijkheid om deze als AP te gebruiken.
Het ding heet ook “range extender”.
Op de site wordt de ethernetpoort alleen genoemd om extra client apparaten bekabeld op aan te sluiten. (TV, gameconsole enz).
Als Wifi client device dus, niet als AP.
Meeste mensen gebruiken hem denk ik als repeater vandaar de naam maar hij kan t prima.

Maar ieder ap voldoet hoor, ik ken alleen geen ander 2.4/5ghz ap van normaal merk die deze functie heeft voor deze prijs, als je een ander model zo weet ook prima advies toch?

Draadloze Modi
Range Extender/Access Point

https://www.tp-link.com/n...ing/range-extender/re200/

Of pagina 36
https://static.tp-link.co...0%20RE220_UG_REV5.1.0.pdf

Bij deze merken moet je helaas wat verder lezen dan de marketing paginas :(

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

https://www.amazon.nl/STR...c%2Caps%2C90&sr=8-21&th=1

Met deze hou je nog een poortje over voor een eventueel bekabeld device.

Verwacht geen wonderen maar het is voor sporadisch gebruik :)

Of je pakt een 2e hands AirPort Extreme. Is eigenlijk een router maar met een paar klikjes in de app om te zetten naar AP (geen kennis nodig verder)

v&a aangeboden: Apple AirPort Extreme (2013)

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 24-03-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
FreakNL schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:26:

2.4ghz only 802.11bgn zou ik persoonlijk niet meer aan beginnen maar als snelheid niet boeit en je hebt 2e poort nodig dan is die natuurlijk wel “strong” :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ook niet hoor maar de TS wil sporadisch, makkelijk en goedkoop

Zelf zou ik een 2e hands router pakken maar dan moet je wel een beetje kennis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Als er echt extra poorten op moeten zitten dan zou ik zoiets simpels kopen
uitvoering: TP-Link Archer C6 (onbekende versie)

Kun je ook gewoon in ap mode zetten.
Maar heb je die poorten niet nodig dan gewoon re200 voor 2 tientjes prima :)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Extra poorten hoeven niet echt hoor. De muuraansluiting zal hoofdzakelijk gebruikt worden.
Bedoeling is als ik even wifi wil, dan wil ik een simpel apparaatje in deze muuraansluiting kunnen aansluiten.
Laptop dan even niet in gebruik of als ik hem ook even wil gebruiken dan kan ik deze ook even via wifi samen laten werken met bijvoorbeeld nog een smartphone.
Wanneer ik geen wifi nodig heb dan trek ik deze terug uit de muuraansluiting. Dus is niet de bedoeling dat zo'n wifi apparaatje zal aangesloten blijven.
En inderdaad het moet vooral simpel blijven. Misschien zoek ik het wel te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
FreakNL schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:26:

Om deze nu als voorbeeld te pakken. Dus als ik het goed begrijp is dit gewoon in het stopcontact steken. Vervolgens de internetkabel van mijn muuraansluiting verbinden met dit toestel? Zijn dergelijke toestellen ook genoeg beveiligd? Altijd schrik voor van die onbekende merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:11
Gezocht: goedkope router om als AP te gebruiken
The_Doman schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:32:
Maar dan beter niet die genoemde RE-190 omdat deze geen LAN poort heeft en dus niet als AP/WiFi Bridge gebruikt kan worden.
TP-Link RE200 Download/Support
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbrrocAMhuAk60y56u4buPG0q0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qaNMwgW3MVgGvzYybq4dYyya.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door The_Doman op 24-03-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
BrainCrash schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:47:
[...]

Nee. Slecht advies want veel te ingewikkeld.

Enige wat je nodig hebt is een AccessPoint. Doet precies wat je nodig hebt, speciaal hiervoor gemaakt.
Als je er dan eentje kiest met meer dan 1 ethernetpoort (ingebouwde switch), dan kun je ook je laptop bekabeld blijven aansluiten.

@Prisma16
TS zet notabene in zijn startpost dat ie geen wifi versterkers wil gebruiken (geheel terecht natuurlijk), en dan ga jij hem… wifi versterkers adviseren… :'(

TS hééft een bekabelde ethernetaansluiting in de ruimte waar de wifi nodig is.. Een Accesspoint is hier de enige fatsoelijke, robuuste en snelste oplossing.

Edit:
wat @jack zomer dus ook zegt.. Ik had alleen wat meer typtijd nodig :P
Dat is nu juist de oplossing dat TP-link ding van de action kan je als ook accesspoint gebruiken.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
wes40 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:55:
[...]

Om deze nu als voorbeeld te pakken. Dus als ik het goed begrijp is dit gewoon in het stopcontact steken. Vervolgens de internetkabel van mijn muuraansluiting verbinden met dit toestel? Zijn dergelijke toestellen ook genoeg beveiligd? Altijd schrik voor van die onbekende merken.
Voor beperkte gebruik zijn dit prima kastjes. Beveiliging is WPA/WPA2, dus zoals gebruikelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
Prisma16 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:04:
[...]
Dat is nu juist de oplossing dat TP-link ding van de action kan je als ook accesspoint gebruiken.!
Nogmaals: Nee.
Dat ding van de action waar je naar linkt is de TP-link RE190.
Die heeft GEEN ethernetpoort, en kun je dus onmogelijk als accesspoint gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wes40 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:45:
[...]

Wanneer ik geen wifi nodig heb dan trek ik deze terug uit de muuraansluiting. Dus is niet de bedoeling dat zo'n wifi apparaatje zal aangesloten blijven.
En inderdaad het moet vooral simpel blijven. Misschien zoek ik het wel te ver.
Hou er rekening mee dat deze apparaten niet ontworpen zijn om steeds aan en uit gezet te worden. Het duurt in de regel aardig wat tijd na inprikken voordat je draadloze netwerk goed en wel actief is.

Mbt "straling" - WIFi is packet-based. Als je geen data verstuurt zal er hooguit eens per honderd ms of zo een beacon verstuurd worden (dat is hoe een client device herkent dat er een netwerk is om mee te verbinden). Pas als er veel data overheen gaat zal de radio vrijwel continu aan gaan en hoe lang dat duurt hangt af van de kwaliteit van de verbinding. Als je hoeveelheid zendtijd wilt minimaliseren, vooral niet bezuinigen op de hardware. De genoemde TP-Link RE200 ondersteunt max WiFi-5 en heeft maar een enkele zendketen in de 5GHz (en de twee in de 2.4GHz zijn samen nog trager). Dat kan max 433Mbps theoretisch en misschien 300Mbps practisch verzenden. Als je de specs van een doorsnee laptop neemt zou je WiFi-6 met twee zendketens kunnen doen, wat met 160MHz kanaalbreedte 2400Mbps theoretisch kan leveren. In praktijk heb je hoogstwaarschijnlijk niet eens een fractie daarvan nodig, maar de clou is dat de radio van de RE200 dus voor exact zelfde hoeveelheid verkeer 5.5x langer moet zenden met 200mW dan als je voor WiFi-6 2x2 met 160MHz support zou kiezen.
Nu is het aan jou om te bepalen hoeveel belang je hecht aan straling, maar als je het daadwerkelijk relevant vindt, hou dan rekening met omgekeerde relatie tussen specs en hoeveelheid zendtijd.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
dion_b schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:51:
Hou er rekening mee dat deze apparaten niet ontworpen zijn om steeds aan en uit gezet te worden. Het duurt in de regel aardig wat tijd na inprikken voordat je draadloze netwerk goed en wel actief is.
Ik denkt niet dat dat een issue is.
Maar ik heb het nog even getest met een van mijn RE200's (V2.0) hier:
Binnen 30 seconden na inpluggen is deze actief als AP. ;)
AP mode is logischerwijs veel sneller bedrijfsklaar dan repeater mode,

En WiFi 5 is goed genoeg voor deze "user case" lijkt mij?
Extra Wifi 6 geeft ook weer kans op mogelijke compatibiliteitsproblemen met oudere apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Doman schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:14:
[...]

Ik denkt niet dat dat een issue is.
Maar ik heb het nog even getest met een van mijn RE200's (V2.0) hier:
Binnen 30 seconden na inpluggen is deze actief als AP. ;)
AP mode is logischerwijs veel sneller bedrijfsklaar dan repeater mode,
Dat valt mee. Kun je gelijk verbinden?
En WiFi 5 is goed genoeg voor deze "user case" lijkt mij?
Extra Wifi 6 geeft ook weer kans op mogelijke compatibiliteitsproblemen met oudere apparaten.
Voor performance heb je het inderdaad niet nodig, maar TS stelt andere eisen mbt straling.

Compatibility is een mes die aan twee kanten snijdt: met WiFi-6 client devices kun je gedonder krijgen met oudere AP's. Sowieso zou ik uit oogpunt van levensduur en security support afraden om anno 2025 een apparaat te kopen met tech uit 2015. Grote kans dat alle support op chipsetniveau al gestopt is of binnenkort afloopt. TP-Link heeft de rev 2 van de RE2000 al EOL verklaard, de rev 5 zal geheid binnenkort volgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
dion_b schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:24:
Dat valt mee. Kun je gelijk verbinden?
Jawel, er is direct verbinding mogelijk.
Ook nog even met een RE450 (V3.0,kringloop bak ;) ) getimed, daarmee is er signaal/verbinding binnen 40 sec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zet hier thuis mijn kantoor inwall EAP 230 ook altijd uit als de thuiswerkplek niet gebruikt wordt. Gaat automatisch met 2 Shelly’s (als de thuiswerkplek stroom gebruikt gaat de shelly die de PoE voedt in de meterkast ook aan ) en dat gaat binnen 20 seconden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Bedankt iedereen voor het helpen meedenken.
Als ik alles zo hier lees dan denk ik om een tp-link-re200 te kopen.
https://www.bol.com/be/nl...50-mbps/9200000028571183/
Ik denk wel dat dit het wel ongeveer zal doen wat ik wil.
Misschien was ik niet echt duidelijk, maar het is niet dat ik niks heb van wifi in deze ruimte. Echter is deze zeer zwak! Dus zo'n tp-link zou dit signaal kunnen versterken als ik het goed begrijp.
Dus, willen we even draadloos via wifi, dan steek ik deze tp-link in het stopcontact.
Gebruik ik deze niet dan haal ik deze gewoon uit het stopcontact. Ik kan dan ook altijd verder met de vaste internetkabel werken als ik dit wil.
Dus hopelijk doet dit toestelletje dan de job voor me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
wes40 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:31:
Misschien was ik niet echt duidelijk, maar het is niet dat ik niks heb van wifi in deze ruimte. Echter is deze zeer zwak! Dus zo'n tp-link zou dit signaal kunnen versterken als ik het goed begrijp.
Nou "versterken" / repeaten wil je juist vermijden bij een al (te) zwak WiFi signaal.
Daarom gebruik je de AP mode, dus bedraad naar WiFi.
wes40 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:31:
Dus, willen we even draadloos via wifi, dan steek ik deze tp-link in het stopcontact.
Gebruik ik deze niet dan haal ik deze gewoon uit het stopcontact. Ik kan dan ook altijd verder met de vaste internetkabel werken als ik dit wil.
Dus hopelijk doet dit toestelletje dan de job voor me.
Het eerste wat je moet doen is inloggen op de repeater via phone/laptop en deze in AP (Access Point Modus) zetten.
Daarna configureer je de SSID en beveiliging zoveel mogelijk gelijk aan de bestaande WiFi.
Dan zou het prima moeten werken.

Om de repeater in AP mode te lokaliseren op het netwerk kan je in de router kijken of een IP scan tooltje gebruiken.
Ik gebruik daarvoor altijd deze:

Nirsoft: WakeMeOnLan

Android: NetX Network Tools

RE200 V5.0 AP mode
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaBJ4oxBoIFVTPNeXbNu_HDqNAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0sok3hmFR1fDuY3lSjdNgVT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wes40
Intussen de Tp-link re200 in gebruik. Doet eigenlijk perfect wat ik wil.
Heb deze ingesteld als AP. Niet nodig dan haal ik hem uit het stopcontact. Wanneer ik hem nodig heb, steek ik hem in het stopcontact, en iets van max 20 seconden duurt het, voor deze terug in werking is.
Pagina: 1