• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:10
TexMex schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:00:
[...]

Simpel ontkent dit: https://community.simpel....95?postid=16249#post16249. Ze zijn na de overname volgens mij ook redelijk onafhankelijk gebleven en hebben binnen Odido een andere status dan Ben.
Via via heb ik inderdaad gehoord dat Simpel op haar eigen systemen draait, en geen gebruik maakt van Odido's stack. Ik verwacht dus ook niet dat die zijn getroffen

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@_Bailey_ de kans dat het elders veel anders is lijkt me verwaarloosbaar :X

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 17-02-2026 09:19 ]

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:19:
@_Bailey_ de kans dat het elders veel anders is lijkt me verwaarloosbaar :X
Het gaat ook om het signaal wat gebruikers afgeven.
Als iedereen slaafs blijft zitten heeft Odido 0 incentive om te verbeteren.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:24
Ik heb een mail gekrtegen van 'Odido', waarin staat dat ik minder dan twee jaar geleden nog een Odido-aansluiting heb gehad. Maar dat klopt niet, ik heb een jaar of 7 geleden wel een T-mobile aansluiting gehad, maar ik heb nooit een aansluiting bij Odido gehad, en al meer dan 6 jaar niet bij hun hun voorgangers. Dit betekent dus dat ofwel dit al een phishingpoging is (wel een heel domme, want er staan alleen valide links in naar Odido.nl), of Odido bewaart hun klantengegevens wel héél lang. In elk geval langer dan de twee jaar die ze zelf aangeven.
[edit]: Het laatste, zie https://nos.nl/artikel/26...-termijn-bewaren-gegevens

[ Voor 8% gewijzigd door Of-Aaargh op 17-02-2026 09:25 ]

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lord_Dain schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:22:
[...]

Het gaat ook om het signaal wat gebruikers afgeven.
Als iedereen slaafs blijft zitten heeft Odido 0 incentive om te verbeteren.
Dan ga je er vanuit dat er iets gaat veranderen...?

• Crusher77
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Yep, zojuist ook gehad! Gelukkig wachtwoordmanager en overal unieke wachtwoorden.
Maar dit geeft mij aan dat er dus ook wachtwoorden zijn gelekt! Want de 2FA komt pas na het emailadres en het wachtwoord invoeren... :F

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Jup, ook zonet ontvangen. Gelijk verwijderd

• Nyokki
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ben ik eigenlijk de enige die het raar vind dat er op de frontpage van odido.nl helemaal niets te vinden is over de hack, of kijk ik er gewoon over heen? Wilde kijken of er wat geupdate is vandaag,

• Jurgen_E
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:53
Sommige zien wel een banner naar de info en andere weer niet. Zo zie ik hem op mijn werk wel, maar thuis niet, zal wel iets met cache/cookies zijn.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:00
Ik wil eigenlijk graag van mijn Odido aansluitingen af nu, is daar al iets voor mogelijk nu duidelijk is dat ze de bewaartermijn (ruim!) hebben overschreden?

Ik heb geen toestelkrediet oid, enkel een sim-only en een glasvezelaansluiting. Maar ik ben liever geen klant bij een bedrijf dat er zo'n zooitje van maakt, daar moet wettelijk toch ook wel iets voor mogelijk zijn zou je zeggen?

• Tejoh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:27
XelaRetak schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:18:
Ik wil eigenlijk graag van mijn Odido aansluitingen af nu, is daar al iets voor mogelijk nu duidelijk is dat ze de bewaartermijn (ruim!) hebben overschreden?

Ik heb geen toestelkrediet oid, enkel een sim-only en een glasvezelaansluiting. Maar ik ben liever geen klant bij een bedrijf dat er zo'n zooitje van maakt, daar moet wettelijk toch ook wel iets voor mogelijk zijn zou je zeggen?
Dit, ik wil dit ook graag weten.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Er is nog te veel onduidelijkheid om daar iets zinnigs over te zeggen. Vooralsnog is er bij mij geen precedent of bepaling bekend wat de mogelijkheid geeft tot opzegging.

Have you tried turning it off and on again?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Voor jou specifiek is dan toch de bewaartermijn niet overschreden ?
Lijkt me niet dat je op basis van dat argument kunt opzeggen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:37
breinonline schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:52:
[...]

Hoe gaan ze dat controleren dan? Ik heb een eigen modem en daar direct de glasvezeldraad op aangesloten.
Dit kunnen ze blijkbaar allemaal zien. Mijn modem werkte niet goed en al snel kwam het advies om hem te resetten. Ik had namelijk mijn WIfi 2.4 en 5GHZ gescheiden.
De firmware wordt zo nu en dan aangepast, wellicht hebben ze dan informatrie nodig om in te schatten of dit compatible is?
Als ik zie hoe afspraken gehandhaaft worden bij Odido, vraag ik mij wel af wat ze allemaal wel en/niet kunnen inzien...

[ Voor 23% gewijzigd door StormRider op 17-02-2026 10:37 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zojuist opgezocht, mijn Odido abonnement is opgezegd op vr 15 dec 2023.
In principe meer dan 2 jaar geleden, ook geen email ontvangen.
Toch vermoed ik dat mijn gegevens gewoon nog bewaard zijn gebleven.
Is er al een website om te check of je geOdidoot bent (gepwnd)?

Ik moet zeggen dat ik overigens niet echt verrast ben, sinds de overname lijkt het allemaal achteruit te gaan.
"Odido (voorheen T-Mobile Nederland) is sinds maart 2022 eigendom van de investeringsmaatschappijen Apax Partners en Warburg Pincus. Het bedrijf ontstond in september 2023 uit de samenvoeging van T-Mobile, Tele2 en Tweak. "

Amerikaanse investeringspartijen, we weten hoe USA omgaat met privacy en zeker investeringspartijen. Zolang de boete niet opweegt tegen de crime hebben ze er schijt aan, kijk naar Microsoft/Amazon/Google etc.

[ Voor 50% gewijzigd door Viper® op 17-02-2026 10:59 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Dat kan, na je contracttermijn.

• XelaRetak
ZeRoC00L schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:29:
[...]

Voor jou specifiek is dan toch de bewaartermijn niet overschreden ?
Lijkt me niet dat je op basis van dat argument kunt opzeggen.
Moeilijk te zeggen, het kan natuurlijk zomaar dat ze nog data van mijn jaren-geleden aansluitingen ook hebben/hadden.

Het gaan dan overigens ook om het breken van hun eigen privacyreglementen. Dat mijn data mogelijk NOG niet te oud was, maakt het handelen van Odido nog niet zo dat ik daar graag klant blijf. En als het argument is "er is alleen impact voor ex-klanten van 2j+ oud" dan blijf je als bedrijf natuurlijk heerlijk buiten schot en zijn je huidige klanten het pineutje. "je zou wel mogen opzeggen als je al meer dan 2j geen klant meer was"

Om even een CoPilot antwoordje in de groep te gooien:
Kort antwoord:
Ja, juridisch kan je je contract met Odido proberen te beëindigen, maar het is niet automatisch en geen hard recht.
Waarom:
Odido heeft volgens het FD/NOS persoonsgegevens tot 5–10 jaar bewaard, terwijl hun eigen privacy policy maximaal 2 jaar noemt. Dat is waarschijnlijk een overtreding van de AVG (opslagbeperking) én van hun eigen privacyverklaring. Organisaties móéten zich aan hun eigen privacybeleid houden.
Contractueel gevolg:
In hun voorwaarden belooft Odido zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan en de wet na te leven. Als dat niet gebeurt, kan dit worden gezien als een tekortkoming in de overeenkomst. Op basis van art. 6:265 BW mag je bij een ernstige tekortkoming ontbinding vragen, tenzij die tekortkoming te gering is.
Maar in de praktijk:

Rechters zijn terughoudend: de telecomdienst zelf werkt nog.
Het is dus verdedigbaar, maar niet gegarandeerd dat je kosteloos tussentijds weg kunt.
De meeste kans maak je via overleg: vraag Odido om vrijwillige, kosteloze beëindiging wegens vertrouwensbreuk.

Praktisch advies:

Heb je een contract voor onbepaalde tijd → gewoon opzeggen (max. 1 maand).
Zit je nog vast → schriftelijk beroep doen op schending van privacy policy/AVG en vragen om kosteloze beëindiging.
Eventueel daarnaast een klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens indienen.

Samengevat: juridisch mogelijk, praktisch geen automatisme — overleg werkt vaak beter dan procederen.
Misschien ga ik ze eens bellen.

• XelaRetak
mad-dog schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:35:
[...]

Knip. Mag een maatje minder.

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 17-02-2026 10:39 ]

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
@NLM1K misschien kan je/wil je de topicstart even aanpassen met wat Q&A of zo? Er circuleren hier steeds weer dezelfde vragen/opmerkingen.

• timgroenewold
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:42
Ik ben zelf nooit klant geweest en heb ook een mail ontvangen. Wel heb ik via https://opendutchfiber.nl/nl mijn adres doorgegeven voor het aansluiten van glasvezel bij mijn woning, waarvan die gegevens waarschijnlijk bij Odido terecht zijn gekomen.

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:57
Ben ook als niet klant van op de hoogte gesteld.

Zij hadden mijn gegevens waaronder ook bankrekening, dit omdat ik graag een glas aansluiting wilde en de mijn VVE dat niet wilde. (odido was de eerste in de regio die dit konden leveren zeiden ze)
Deze hadden ze nodig om de opdracht te verwerken, niet dat ik nu glas heb omdat ze alleen een complete VVE aansluiten een niet een woning.

[ Voor 12% gewijzigd door onno oliver op 17-02-2026 10:40 . Reden: Duidelijker ]

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

ep667

It doesn't hurt to help

Odido wijst letterlijk iedere verantwoordelijkheid bij voorbaat af, dus mij lijkt niet dat ze specifiek deze grond om op te zeggen dan ineens wel gaan accepteren. Het argument hiertegen is sterker dan wat Odido verder aanvoert: ze mogen van jou dingen bewaren, want je bent er nu klant.

Ik heb wel mijn gegevens opgevraagd en ben benieuwd of er bijvoorbeeld meerdere kopieën van mijn paspoort zijn opgeslagen. Dat zou bevestigen dat gegevens langer bewaard worden dan de opgegeven bewaartermijn.

Lastige is verder dat Odido nu doet wat het wettelijk moet doen om aan te tonen dat het niet opnieuw gaat gebeuren. Wettelijk klopt alles, moreel maken ze flinke fouten. Bijvoorbeeld door niet door het stof te gaan, maar kritische klanten juist af te blaffen. We kunnen nu wel stellen dat ze laakbaar gehandeld hebben en nalatig zijn geweest, maar daar bereik je niets mee. Odido ontkent alles.

Maar je kunt je contract afkopen door het betalen van 1 volle maand en de rest van de termijn voor 50%.

EP

• mad-dog
  • Nu online
XelaRetak schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Joh, thanks, hier heb ik wat aan. Koekenbakker
Pardon? Je had zelf ook wel wat kunnen zoeken wat de mogelijkheden zijn. Daar blijkt duidelijk uit dat dit lek geen reden tot opzeggen binnen contract geeft

• cdvc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:56
Crusher77 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:43:
[...]

Maar dit geeft mij aan dat er dus ook wachtwoorden zijn gelekt! Want de 2FA komt pas na het emailadres en het wachtwoord invoeren... :F
Dit snap ik niet. Is 2FA ooit vóór invoeren van accountgegevens? Waarom zouden wachtwoorden zijn gelekt?

• XelaRetak
mad-dog schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:37:
[...]

Pardon? Je had zelf ook wel wat kunnen zoeken wat de mogelijkheden zijn. Daar blijkt duidelijk uit dat dit lek geen reden tot opzeggen binnen contract geeft
Dat zeg jij, maar op welke legale grond?

Een rechter kan tegen het verbreken van de voorwaarden zomaar anders aan kijken. Daar is het een discussieforum voor.

• ep667
  • Nu online

ep667

It doesn't hurt to help

XelaRetak schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:39:
[...]

Dat zeg jij, maar op welke legale grond?

Een rechter kan tegen het verbreken van de voorwaarden zomaar anders aan kijken. Daar is het een discussieforum voor.
Als je echt zin hebt om naar de rechter te gaan voor het ontbinden van je contract, dan kan dat natuurlijk altijd. Kans is wel groot dat er pas uitspraak is als jij al lang en breed bent overgestapt. Risico blijft dat een rechter niet met je meegaat omdat de dienst waarvoor je een overeenkomst hebt, geleverd wordt. Dus zelfs als je wint, dan is het wellicht een kleine vergoeding.

Kijk, ik ben ook liever gisteren dan vandaag weg bij een bedrijf dat zo met mijn gegevens omgaat. Maar ik heb geen behoefte aan een nieuwe hobby.

EP

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:42
cdvc schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:39:
[...]

Dit snap ik niet. Is 2FA ooit vóór invoeren van accountgegevens? Waarom zouden wachtwoorden zijn gelekt?
Waarschijnlijk hebben die mensen makkelijk te raden of voor meerdere websites dezelfde wachtwoorden gebruikt.

• Lord_Dain
  • Nu online
Jurgen_E schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:17:
Sommige zien wel een banner naar de info en andere weer niet. Zo zie ik hem op mijn werk wel, maar thuis niet, zal wel iets met cache/cookies zijn.
Mijn adblockers blokkeren de banners over de hack.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
_Bailey_ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Jup, ook zonet ontvangen. Gelijk verwijderd
Wijzig je wachtwoord bij odido. Dan krijgen anderen deze melding in plaats van dat jij een sms-je krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqGRgxqCKE1aoeGOZxtrKZmN8DQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zl2Imyag1N5IGOAJ1vvEQikY.png?f=user_large

Dan krijg je echter niet mee dat er geprobeerd wordt om namens jou aan te loggen.

• Lord_Dain
  • Nu online
Ik heb zelf Google authenticator als 2FA ingesteld, natuurlijk zie ik dan alleen niet valse inlogpogingen...

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Alex3 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:42:
[...]

Waarschijnlijk hebben die mensen makkelijk te raden of voor meerdere websites dezelfde wachtwoorden gebruikt.
In dit geval heeft @Crusher77 een sterk wachtwoord en gebruikt hij deze niet voor andere diensten/websites. Die vlieger gaat dus niet op.

• Lord_Dain
  • Nu online
mad-dog schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:37:
[...]

Er is weinig jurisprudentie of dit wel of niet basis is voor opzegging contract.
Om de simpele reden dat er (als al die gegevens ook daadwerkelijk gelekt zijn) er nog nooit zo'n grote hack is geweest in NL én omdat er mogelijk wel zeker sprake is van wanprestaties én het lekken van zeer kritische persoonlijke gegevens. Deze wanprestaties kan een flinke lijst zijn, als we de berichten zien wat er allemaal wel niet fout lijkt te gaan. Mocht dit voor een rechter komen dan denk ik dat heel veel mensen benieuwd zijn wat hier uit komt en verwacht ik mogelijk nog wel een stichting die een massa claim zal gaan opzetten.

edit: en heel eerlijk, ik ben niet zo'n fan van al die stichtingen, vaak zit er een groot eigenbelang (winstoogmerk) voor die stichtingen in omdat als ze winnen ze een bepaald % opstrijken.. dus, met enige zekerheid durf ik hem wel in te koppen; er zal een massa claim komen, vraag is wanneer.

[ Voor 14% gewijzigd door Lord_Dain op 17-02-2026 10:57 ]

• eilavid
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Dit lijkt mij ook te zijn overkomen? Ik zat jaren geleden bij sim only Tele2. Daar ben ik in maart 2022 weggegaan, overgestapt naar een andere provider (vodafone netwerk). Nu 3 jaar en 11 maanden later krijg ik een e-mail van Odido over het datalek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xX6NHl9oVGvctD2Tg_BiaurRis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y66Bb2JhlvLm8xBFTAM1hUBr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfN_z-4GbDESILN6HTvzFmzYK0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GB5i90h1j8asqoHspkwfPvhk.png?f=fotoalbum_large

• Crusher77
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:54:
[...]

In dit geval heeft @Crusher77 een sterk wachtwoord en gebruikt hij deze niet voor andere diensten/websites. Die vlieger gaat dus niet op.
Precies dit dus. Extra sterk wachtwoord, absoluut geen hergebruik. En je krijgt dus inderdaad een andere melding indien het wachtwoord niet zou kloppen. Maar het wachtwoord klopt dus wel en daarna krijg ik een melding voor 2FA. Dus is dit wachtwoord gelekt...

• Vindead
  • Registratie: Februari 2026
  • Nu online
Ik ben op 27 december 2023 (meer dan 2 jaar geleden dus) met mijn mobiele nummer overgestapt van Odido naar een andere provider en heb ook een mail gehad dat mijn gegevens gelekt zijn. Ik heb een formeel AVG verzoek ingediend bij Odido om te horen wat ze nog precies van mij hebben èn waarom ze dat dan nog hebben. Ben erg benieuwd naar het antwoord.

• ep667
  • Nu online

ep667

It doesn't hurt to help

Crusher77 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:43:
[...]

Yep, zojuist ook gehad! Gelukkig wachtwoordmanager en overal unieke wachtwoorden.
Maar je hebt 100% zeker een uniek wachtwoord en niet 'even snel' toch een wachtwoord ooit ingesteld dat hergebruikt was? Want dan heeft Odido dus nog meer gekletst dan al duidelijk was en gaat het lek mogelijk dieper dan ze zelf weten/naar buiten brengen. Dat zou best kwalijk zijn.

EP

• ml88
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Tejoh schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:27:
[...]

Dit, ik wil dit ook graag weten.
Hier nog een gedupeerde, heb al contact gehad met de klantenservice en zij stellen doodleuk dat er geen compensatie mogelijk is en je bij een vroegtijdige beëindiging altijd een boete(voor einde contract datum) moet betalen. Vanwege al deze perikelen ben ik van mening dat compensatie op zijn plaat zou zijn.

Zijn er mensen waarbij het opzeggen zonder boete wel is gelukt?

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

Zalmanman

So long,

Crusher77 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:02:
[...]

Precies dit dus. Extra sterk wachtwoord, absoluut geen hergebruik. En je krijgt dus inderdaad een andere melding indien het wachtwoord niet zou kloppen. Maar het wachtwoord klopt dus wel en daarna krijg ik een melding voor 2FA. Dus is dit wachtwoord gelekt...
En het is geen geval wachtwoord reset aanvragen waardoor je die melding krijgt? Want als ze zelfs wachtwoorden plain text hadden opgeslagen of iets hadden om ze leesbaar te maken... Daar zou ik geen woorden voor hebben, dan is de infra rot tot op het bot. Ik hoop met grote hopen hoop dat het niet zo erg is.

and thanks for all the fish.

• Crusher77
  • Nu online
ep667 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:05:
[...]

Maar je hebt 100% zeker een uniek wachtwoord en niet 'even snel' toch een wachtwoord ooit ingesteld dat hergebruikt was? Want dan heeft Odido dus nog meer gekletst dan al duidelijk was en gaat het lek mogelijk dieper dan ze zelf weten/naar buiten brengen. Dat zou best kwalijk zijn.
Absoluut, ik doe dit al jaren. Juist om deze situaties te voorkomen.
En als je dit topic leest ben ik niet de enige met deze constatering.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
mad-dog schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:35:
[...]

dat kan ten alle tijden

en zeker als je de kosten daarvoor wil dragen gezien je beschadigde veiligheidsgevoel

[ Voor 19% gewijzigd door boyette op 17-02-2026 11:08 ]

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
ml88 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Hier nog een gedupeerde, heb al contact gehad met de klantenservice en zij stellen doodleuk dat er geen compensatie mogelijk is en je bij een vroegtijdige beëindiging altijd een boete(voor einde contract datum) moet betalen. Vanwege al deze perikelen ben ik van mening dat compensatie op zijn plaat zou zijn.

Zijn er mensen waarbij het opzeggen zonder boete wel is gelukt?
Geen idee ik ben wel benieuwd want er zijn er hier 2 in huis die toch liever opzeggen (lijkt mij zelf geen meerwaarden hebben is toch al gebeurd)

• Crusher77
  • Nu online
Zalmanman schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:06:
[...]

En het is geen geval wachtwoord reset aanvragen waardoor je die melding krijgt? Want als ze zelfs wachtwoorden plain text hadden opgeslagen of iets hadden om ze leesbaar te maken... Daar zou ik geen woorden voor hebben, dan is de infra rot tot op het bot. Ik hoop met grote hopen hoop dat het niet zo erg is.
Dit durf ik inderdaad niet te zeggen, ik weet niet of hier ook 2FA bij komt kijken.

• mad-dog
  • Nu online
boyette schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:07:
[...]

dat kan ten alle tijden

en zeker als je de kosten daarvoor wil dragen gezien je beschadigde veiligheidsgevoel
Uiteraard, maar ik denk niet dat daar op gedoeld word :)
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste