ernstoud schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:19:
[...]
[Afbeelding]
Erg onduidelijk dus of een SSID een persoonsgegeven is. Ik vind het erg discutabel.
Volgens de AP is een MAC dat wel. En het label in het oor van een koe ook. Want terug te voeren naar de boer.
Veel discussie altijd in mijn werk als auditor. Geboortekaartje van juffrouw Annie kan niet op het prikbord… want naam van baby staat er op.
Ik ben vrijwilliger in een verzorgingstehuis. Ik mag de voornamen van de bewoners niet weten.
Zucht.
[...]
Ik betwijfel het maar goed bij twijfel kan de AP uitspraak doen.
Jammer dat deze link niet meer werkt:
[Afbeelding]
Want ik denk dat er stond dat het alleen een direct persoonsgegeven is als je het een naam van een persoon geeft.
Google heeft jaren geleden wel geschikt met wat toen nog het CPB heette omdat ze SSID’s combineerden met locatiegegevens.
Maar goed, we dwalen af.
Het beroep 'auditor' zegt me net zoveel als 'hacker', 'econoom', of 'expert'.
Zo kan ik me nog herinneren dat Danny Mekic regelmatig op TV was als 'internetexpert'. Dat hij op dat moment bij de domeinkaper Moerstaal werkte werd voor het gemak nooit vermeld. Die domeinkaper is trouwens op een gegeven moment begonnen met email aanbieden op die domeinen, om zo via deze maas domeinen te blijven registreren (om die vervolgens voor veel geld te verkopen). Eventuele gebruikers van e-mail op dat domein, hadden dan pechovic. Zijn antwoord? Neem je toch een van de vele andere domeinen? Even afgezien van al het werk dat je dan hebt als je afhankelijk zou zijn is dit totaal niet de opzet van .nl / SIDN. Allemaal terug te lezen in de archieven van Netkwesties en Webwereld
Also, AI resultaat? Mijn hemel, waarom link je niet gewoon naar de bron
Ik vind er niets discutabels aan. 'Tenzij het te herleiden is naar een natuurlijk persoon' is bij plaintekst opslag een kwestie van wil je dat ja of nee? Het is daarmee puur een skillcheck / retardcheck. Dus moet je iets doen als een one way hash. Daarmee kun je nog steeds bijvoorbeeld statistiek bijhouden, maar je kunt niet een specifiek persoon volgen. Data is a toxic asset, so let's throw it out. Naast Wigle zijn er vele andere databases. Google en Apple inderdaad, gebruiken dit al jaren. Ze gebruiken opt-out: als je
nomap achter in het SSID zet, dan zetten ze je niet in de database. Maar Microsoft gebruikt
optout. En dus krijg je lelijke SSIDs (blabla_nomap_optout (of andersom), enz.), die irritant invoeren kunnen zijn in bepaalde clients, en die ook nog eens opvallen in een eventuele dataset waar men schijt heeft aan opt-out (of niet eens informeert over verzameling).
En wat bedoel je met de link niet werkt?
https://www.autoriteitper...paraten/wifi-en-bluetooth die werkt toch gewoon?
Je mag ook best e.e.a. volgens AVG, als je het maar duidelijk specificeert.
Iets als een geboortekaartje, vind ik een geinig voorbeeld omdat ik toen onze dochter werd geboren
exact hetzelfde dacht omdat die geboortjekaartjes aan de muur hingen (gezellig, samen), mensen strak staan van de hormonen rond deze tijd, en mensen foto's maken van die geboortekaartjes, en gezellig op Facebook delen. Het is een typisch voorbeeld van waar de digitalisering van onze maatschappij mogelijk voor regressies zorgt. Regressies die er voor de digitalisering niet of nauwelijks waren.