Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste
Acties:

  • F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Modbreak:Houd het ajb on-topic.. ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)


  • Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
*knip, offtopic*

[ Voor 97% gewijzigd door F_J_K op 01-06-2026 23:18 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.


  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:26
Ik heb een beetje teruggelezen (interessante discussies!), maar ik vind niet echt terug hoe de stand van zaken nu is, bij Odido.

Ik wil waarschijnlijk van KPN mobiel overstappen naar Odido, maar velen in mijn omgeving schreeuwen moord en brand vanwege de hack.
Ik denk juist dat Odido de zaken nu beter op orde zal hebben (of maken) dan andere providers, omdat Odido nu onder het vergrootglas ligt en de anderen niet (en mi nog niet gehackt zijn).

Wat is de algemene mening daarover? Zal het nu inderdaad beter gesteld zijn bij Odido? Of kan ik er toch maar beter wegblijven. (Dan blijf ik voorlopig nog bij KPN.)

Overigens zat ik in een ver verleden bij T-Mobile en ik heb wel het idee dat met de hack daar gegevens van vrijgekomen, want ik heb de afgelopen tijd belletjes gehad van vreemde nummers (030-340 644x).

  • Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:17:
Ik wil waarschijnlijk van KPN mobiel overstappen naar Odido,
Ik ken je motivatie niet, maar verken ook even de dekking van het netwerk. Misschien is die slechter dan je huidige.
M.b.t. de hack en betere beveiliging zou ik de storm even laten overwaaien. Oddido is niet bepaald goed in communiceren over wat de huidige stand van zaken is, hoewel communicatie hun dagelijks brood is.

[ Voor 5% gewijzigd door Harry720A op 03-06-2026 00:26 ]


  • Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:20
Harry720A schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 00:20:
[...]
M.b.t. de hack en betere beveiliging zou ik de storm even laten overwaaien. Oddido is niet bepaald goed in communiceren over wat de huidige stand van zaken is, hoewel communicatie hun dagelijks brood is.
Helemaal eens dat de afhandeling van het lek en de communicatie daarover door Odido slecht is, echter vrees ik dat geen enkel bedrijf je letterlijk gaat beloven dat hun beveiliging waterdicht is, laat staan tot in detail gaat vertellen wat ze allemaal daaraan doen. Het is gewoon lastig te controleren.

Aannemelijk heeft Odido al flinke verbeteringen doorgevoerd, vooral ook met betrekking tot bewaartermijnen want die AVG boete gaat er denk ik wel komen en dan wil je er bij bevoegd gezag er goed op staan.

En andere partijen zitten neem ik aan ook niet stil om de hele boel weer eens tegen het licht te houden, n.a.v. de hack bij Odido.

  • breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55

breinonline

Are you afraid to be known?

Truus01 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:17:
[...]
Ik denk juist dat Odido de zaken nu beter op orde zal hebben (of maken) dan andere providers, omdat Odido nu onder het vergrootglas ligt en de anderen niet (en mi nog niet gehackt zijn).

Wat is de algemene mening daarover? Zal het nu inderdaad beter gesteld zijn bij Odido? Of kan ik er toch maar beter wegblijven. (Dan blijf ik voorlopig nog bij KPN.)

Overigens zat ik in een ver verleden bij T-Mobile en ik heb wel het idee dat met de hack daar gegevens van vrijgekomen, want ik heb de afgelopen tijd belletjes gehad van vreemde nummers (030-340 644x).
Je hebt dus zelf via T-mobile verleden last van de hack maar denkt nu dat Odido daar genoeg van geleerd heeft? Je hebt dan toch zelf ook 0 goede communicatie ervaren over jouw specifieke case? Ik zou mijn geld er niet op inzetten dat ze er voldoende van geleerd hebben. Dat blijkt nergens uit. En met de details die inmiddels openbaar zijn kunnen andere organisaties zich wel degelijk prima verbeterd hebben. Er kan maar een reden zijn om Odido te verkiezen en dat is dat ze goedkoper zijn. Als je dat het belangrijkste vindt (en je gegevens waarschijnlijk toch al op straat lagen) dan moet je het vooral doen. Maar niet omdat ze nu iets verbeterd hebben want dat weet niemand.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini


  • Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik denk dat iedere telco en heel wat bedrijven daarbuiten als de wiedeweerga naar hun procedures zijn gaan kijken.

Overigens is Odido (T-Mobile Nederland) in 2021/2022 ook op de vingers getikt.

De communicatie bij Odido is niet alleen slecht. Ook hun zelfreflecterend vermogen is beneden de maat. Als men niet kritisch op zichzelf durft te zijn (dat type manager heb ik ook gehad ...), is dat meestal een erg slecht teken over hoe het met de beveiliging zit.

Qua prijs is KPN aantrekkelijker wanneer je met gezin data deelt. In die fase zitten mijn kinderen nog niet, en ik gebruik zelf ook nauwelijks data. Dat maakt KPN onaantrekkelijk.

Ook kun je kijken waar de masten staan.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.


  • SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:09
Truus01 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:17:
Ik heb een beetje teruggelezen (interessante discussies!), maar ik vind niet echt terug hoe de stand van zaken nu is, bij Odido.

Ik wil waarschijnlijk van KPN mobiel overstappen naar Odido, maar velen in mijn omgeving schreeuwen moord en brand vanwege de hack.
Ik denk juist dat Odido de zaken nu beter op orde zal hebben (of maken) dan andere providers, omdat Odido nu onder het vergrootglas ligt en de anderen niet (en mi nog niet gehackt zijn).

Wat is de algemene mening daarover? Zal het nu inderdaad beter gesteld zijn bij Odido? Of kan ik er toch maar beter wegblijven. (Dan blijf ik voorlopig nog bij KPN.)

Overigens zat ik in een ver verleden bij T-Mobile en ik heb wel het idee dat met de hack daar gegevens van vrijgekomen, want ik heb de afgelopen tijd belletjes gehad van vreemde nummers (030-340 644x).
Ik heb kort na de hack verlengd bij Odido, qua netwerk is Odido voor mij nog steeds de provider met het beste netwerk.

Zucht...


  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:17:

Wat is de algemene mening daarover? Zal het nu inderdaad beter gesteld zijn bij Odido? Of kan ik er toch maar beter wegblijven. (Dan blijf ik voorlopig nog bij KPN.)
Ik heb niets gezien qua communicatie dat ze er iets van geleerd hebben. Sterker nog, ze geven aan niets fouts gedaan te hebben (terwijl ze al meermaals gewaarschuwd waren doro de leverancier!).
Dus nee, intern zal er niets veranderd zijn.
Laatste bericht was dat ze open en eerlijk zouden blijven communiceren. Hoe geven ze niet aan, maar sindsdien is het ook stil.

Ik heb afgelopen tijd GSM abo's van de kids verlengt. Viel me op dat Odido en Ben wel aardige aanbiedingen had. Verwacht dat dat niet voor niets is, vrees dat als klanten weggaan/wegblijven dat dat de enige manier is dat ze wat zullen veranderen want dan gaan de aandeelhouders klagen.

[ Voor 28% gewijzigd door IJsbeer op 03-06-2026 09:31 ]


  • Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
IJsbeer schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:45:
[...]Ik heb niets gezien qua communicatie dat ze er iets van geleerd hebben. Sterker nog, ze geven aan niets fouts gedaan te hebben (terwijl ze al meermaals gewaarschuwd waren doro de leverancier!).
Dus nee, intern zal er niets veranderd zijn.
Laatste bericht was dat ze open en eerlijk zouden blijven communiceren. Hoe geven ze niet aan, maar sindsdien is het ook stil.
Misschien is Odido stijf van schrik. Dus er is nog hoop.

  • Jovilius
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23:04
Nou, hier inmiddels enigzins positief nieuws te melden. Nadat ze eerst alleen mijn AVG inzageverzoek communicatie doorstuurde als reactie op mijn inzageverzoek (met ongevraagde netwerkgegevens van 2025/2026, terwijl ik sinds 2022 geen klant meer ben). Nu toch mijn oorspronkelijk gevraagde gegevens ontvangen (gelekte gegevens bij de hack) + reactie op mijn vragen.

Aantal opvallende dingen:
- In de eerste cyberaanval mail van odido wordt gemeld dat mijn identificatiegegevens (nummer + geldigheid paspoort/rijbewijs) NIET gelekt zouden zijn. Deze informatie hadden ze wel en sturen ze nu WEL mee in mijn inzageverzoek. Deze is blijkbaar dus WEL gelekt.
- Ze geven indirect toe mijn gegevens langer dan volgens hun eigen privacy statement noodzakelijk in hun CRM gehad te hebben.
- Grappig om te lezen; ze weten dit ook niet 100% zeker. Want door de termijn weten ze niet welke dienst ik heb afgenomen en welke verwerkingen en doeleinden dus van toepassing zijn. 8)7

Quote: "Als onderdeel van ons onderzoek naar deze cyberaanval evalueren we ons beleid voor gegevensbewaring en onze processen."

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:29
Truus01 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:17:
Ik heb een beetje teruggelezen (interessante discussies!), maar ik vind niet echt terug hoe de stand van zaken nu is, bij Odido.

Ik wil waarschijnlijk van KPN mobiel overstappen naar Odido, maar velen in mijn omgeving schreeuwen moord en brand vanwege de hack.
Ik denk juist dat Odido de zaken nu beter op orde zal hebben (of maken) dan andere providers, omdat Odido nu onder het vergrootglas ligt en de anderen niet (en mi nog niet gehackt zijn).

Wat is de algemene mening daarover? Zal het nu inderdaad beter gesteld zijn bij Odido? Of kan ik er toch maar beter wegblijven. (Dan blijf ik voorlopig nog bij KPN.)

Overigens zat ik in een ver verleden bij T-Mobile en ik heb wel het idee dat met de hack daar gegevens van vrijgekomen, want ik heb de afgelopen tijd belletjes gehad van vreemde nummers (030-340 644x).
Geen enkel bedrijf is veilig voor een hack. Goeie of slechte communicatie na het lek verandert daar niets aan.

  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Harry720A schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:14:
[...]
Misschien is Odido stijf van schrik. Dus er is nog hoop.
De eerste paar weken kan ik me er nog iets van voorstellen. Ook 'technische damage control' / inzicht krijgen wat er nu echt is gebeurd. Maar nu nog? Echt niet! Zeker niet met de laatste communicatie van de CEO.

  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DjoeC schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:29:
[...]

Geen enkel bedrijf is veilig voor een hack. Goeie of slechte communicatie na het lek verandert daar niets aan.
Goede communicaite veranderd daar, voor mij, echt wel veel aan. Dat het kan gebeuren is tot daar aan toe, maar dat ze klanten gewoon in de kou laten zitten en 'communiceren via juridische afdeling' kan gewoon echt niet. Dat maakt voor mij verschil. Als ze gewoon open en eerlijk waren geweest en het gevoel geven lering te trekken dan is dat voor mij een heel ander gevoel dan dat ze nu doen.

  • Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08
Truus01 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:17:
Ik heb een beetje teruggelezen (interessante discussies!), maar ik vind niet echt terug hoe de stand van zaken nu is, bij Odido.

Ik wil waarschijnlijk van KPN mobiel overstappen naar Odido, maar velen in mijn omgeving schreeuwen moord en brand vanwege de hack.
Ik denk juist dat Odido de zaken nu beter op orde zal hebben (of maken) dan andere providers, omdat Odido nu onder het vergrootglas ligt en de anderen niet (en mi nog niet gehackt zijn).

Wat is de algemene mening daarover? Zal het nu inderdaad beter gesteld zijn bij Odido? Of kan ik er toch maar beter wegblijven. (Dan blijf ik voorlopig nog bij KPN.)

Overigens zat ik in een ver verleden bij T-Mobile en ik heb wel het idee dat met de hack daar gegevens van vrijgekomen, want ik heb de afgelopen tijd belletjes gehad van vreemde nummers (030-340 644x).
Ik zit in het kamp "Dit kan bij alle bedrijven gebeuren".

Geen idee of en hoe Odido dingen verbeterd heeft. We hebben hier geen inside information dus alles wat mensen over het informatiebeveiligingsbeleid zeggen is speculatie.

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:29
IJsbeer schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:40:
[...]


Goede communicaite veranderd daar, voor mij, echt wel veel aan. Dat het kan gebeuren is tot daar aan toe, maar dat ze klanten gewoon in de kou laten zitten en 'communiceren via juridische afdeling' kan gewoon echt niet. Dat maakt voor mij verschil. Als ze gewoon open en eerlijk waren geweest en het gevoel geven lering te trekken dan is dat voor mij een heel ander gevoel dan dat ze nu doen.
De juridische afdeling is in beeld zodra het gaat (kan gaan) over serieuze consequenties. Ik heb bij meerdere organisaties gewerkt waar geen enkele communicatie namens de organisatie de deur uit ging zonder dat die bestond uit generiek goedgekeurde tekstblokken en/of individueel getoetste brieven (al dan niet electronisch). In dit geval gaat het om mogelijk klanten met schade, dan wil je als bedrijf zonder meer achtergrond nog geen positie kiezen en de boot zoveel mogelijk afhouden.

Is dat wat ik als klant (ik ben zakelijk en persoonlijk in het lek betrokken) wil? Nee, natuurlijk niet. Maar ik begrijp het wel. Het is voor mij ook geenreden om wel/niet gebruik te maken van Odido, ik maak gebruik van hen op basis van prijs en kwaliteit van het product.

Ik ga ervan uit dat de afhandeling van het lek, onderzoek etc. grondig wordt uitgevoerd door ACM, AP en/of OM. Zij worden niet gehinderd door "slechte" externe communicatie van het bedrijf, en als dat wel zo is hebben ze ieder hun eigen (rechts)middelen om tot de kern van de zaak te komen. Ik heb die niet.

  • wvg321
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:58
Jovilius schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:27:
Nou, hier inmiddels enigzins positief nieuws te melden. Nadat ze eerst alleen mijn AVG inzageverzoek communicatie doorstuurde als reactie op mijn inzageverzoek (met ongevraagde netwerkgegevens van 2025/2026, terwijl ik sinds 2022 geen klant meer ben). Nu toch mijn oorspronkelijk gevraagde gegevens ontvangen (gelekte gegevens bij de hack) + reactie op mijn vragen.

Aantal opvallende dingen:
- In de eerste cyberaanval mail van odido wordt gemeld dat mijn identificatiegegevens (nummer + geldigheid paspoort/rijbewijs) NIET gelekt zouden zijn. Deze informatie hadden ze wel en sturen ze nu WEL mee in mijn inzageverzoek. Deze is blijkbaar dus WEL gelekt.
- Ze geven indirect toe mijn gegevens langer dan volgens hun eigen privacy statement noodzakelijk in hun CRM gehad te hebben.
- Grappig om te lezen; ze weten dit ook niet 100% zeker. Want door de termijn weten ze niet welke dienst ik heb afgenomen en welke verwerkingen en doeleinden dus van toepassing zijn. 8)7

Quote: "Als onderdeel van ons onderzoek naar deze cyberaanval evalueren we ons beleid voor gegevensbewaring en onze processen."
Is het niet zo dat ze bij je AVG verzoek alle gegevens die ze van je hebben communiceren? Niet alle gegevens die Odido heeft zijn daadwerkelijk gelekt. Er zijn genoeg mensen waarbij de ID gegevens niet gelekt zijn, maar de overige gegevens wel.

  • Jovilius
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23:04
wvg321 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Is het niet zo dat ze bij je AVG verzoek alle gegevens die ze van je hebben communiceren? Niet alle gegevens die Odido heeft zijn daadwerkelijk gelekt. Er zijn genoeg mensen waarbij de ID gegevens niet gelekt zijn, maar de overige gegevens wel.
Ja en nee, in dit geval heb ik gegevens verzocht die ten tijde van het lek nog aanwezig waren in hun systemen.

Ze hebben zelf aangegeven dat ik alleen nog gegevens bij hen in het CRM heb. En ze hebben dus mijn paspoortgegevens (gelukkig een oud paspoort) meegestuurd. Vanzelfsprekend zaten deze dus in het CRM.

  • Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:43

Herman

FP ProMod
Truus01 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:17:
(...)

Ik wil waarschijnlijk van KPN mobiel overstappen naar Odido, maar velen in mijn omgeving schreeuwen moord en brand vanwege de hack.
Ik denk juist dat Odido de zaken nu beter op orde zal hebben (of maken) dan andere providers, omdat Odido nu onder het vergrootglas ligt en de anderen niet (en mi nog niet gehackt zijn).

Wat is de algemene mening daarover? Zal het nu inderdaad beter gesteld zijn bij Odido? Of kan ik er toch maar beter wegblijven. (Dan blijf ik voorlopig nog bij KPN.)

(...)
Arts 'X' maakt een enorme medische misser met groot leed tot gevolg. Daarnaast communiceert hij hier slecht over en is ook niet helemaal eerlijk. Ik word nu graag door arts 'X' behandeld, want zo'n fout maakt hij vast nooit meer.

Zoiets? O-)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic


  • Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

M.b.t. "Het effect van het lek op het bedrijf Odido":

Afgelopen week Odido moeten bellen met een vraag omtrent m'n abonnement. Ze weten donders goed dat de controlevragen die ze voorheen stellen nu compleet nutteloos zijn geworden omdat alles op straat ligt, dus hebben ze nieuwe controlevragen; Wat zijn de laatste 4 cijfers van uw bankrekeningnummer? Wat is het door Odido laatst afgeboekte bedrag? Op welke datum is de laatste factuur geïncasseerd? Compleet doorgeslagen dit. What's next?

Never gonna let you down


  • mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Rick Astley schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:01:
M.b.t. "Het effect van het lek op het bedrijf Odido":

Afgelopen week Odido moeten bellen met een vraag omtrent m'n abonnement. Ze weten donders goed dat de controlevragen die ze voorheen stellen nu compleet nutteloos zijn geworden omdat alles op straat ligt, dus hebben ze nieuwe controlevragen; Wat zijn de laatste 4 cijfers van uw bankrekeningnummer? Wat is het door Odido laatst afgeboekte bedrag? Op welke datum is de laatste factuur geïncasseerd? Compleet doorgeslagen dit. What's next?
De vraag over datum van factuur en bedrag is prima. Veel beter dan vragen naar de geboortedatum of bankrekeningnummer.

Het hele idee draait om "shared secret". Dus iets wat alleen jij en het bedrijf behoren te weten.

  • Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

mrmrmr schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:04:
[...]


De vraag over datum van factuur en bedrag is prima. Veel beter dan vragen naar de geboortedatum of bankrekeningnummer.

Het hele idee draait om "shared secret". Dus iets wat alleen jij en het bedrijf behoren te weten.
Controlevragen zijn imho passe. Waarom kan ik niet accorderen in de Odido app dat ik degene ben die ze belt?

Never gonna let you down


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:34
Rick Astley schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Controlevragen zijn imho passe. Waarom kan ik niet accorderen in de Odido app dat ik degene ben die ze belt?
Precies, dat had/heeft Simpel al jaren geleden geïmplementeerd. En die code kun je dan intoetsen bij het bellen. Kunnen ze al die postcode inspreek vraag ook meteen weglaten.

  • devrunner
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:10
Herman schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Arts 'X' maakt een enorme medische misser met groot leed tot gevolg. Daarnaast communiceert hij hier slecht over en is ook niet helemaal eerlijk. Ik wordt nu graag door arts 'X' behandeld, want zo'n fout maakt hij vast nooit meer.

Zoiets? O-)
"Arts X behandelt je al jaren iedere week naar tevredenheid. Arts Y en Arts Z zijn even goed, maar duurder. Onlangs liet Arts X je gegevens op straat liggen en hij vertelde je dit pas nadat iemand anders dit had ontdekt. Als je vraagt welke gegevens Arts X heeft laten liggen doet hij ingewikkeld en pas na lang touwtrekken kom je erachter. Wel behandelt hij je nog steeds iedere week en is hij nog steeds goedkoper dan Arts Y en Arts Z. Je buurman vraagt nu of je Arts X zou aanbevelen."

Zou eerder zeggen zoiets ;)

  • Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
devrunner schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:34:
[...]

"Arts X behandelt je al jaren iedere week naar tevredenheid. Arts Y en Arts Z zijn even goed, maar duurder. Onlangs liet Arts X je gegevens op straat liggen en hij vertelde je dit pas nadat iemand anders dit had ontdekt. Als je vraagt welke gegevens Arts X heeft laten liggen doet hij ingewikkeld en pas na lang touwtrekken kom je erachter. Wel behandelt hij je nog steeds iedere week en is hij nog steeds goedkoper dan Arts Y en Arts Z. Je buurman vraagt nu of je Arts X zou aanbevelen."

Zou eerder zeggen zoiets ;)
Arts X moet IPv6 nog uitvinden. Dat is trouwens wel een mooie reden om voor KPN te gaan.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.


  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:08
devrunner schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:34:
[...]
"Arts X behandelt je al jaren iedere week naar tevredenheid. Arts Y en Arts Z zijn even goed, maar duurder. Onlangs liet Arts X je gegevens op straat liggen en hij vertelde je dit pas nadat iemand anders dit had ontdekt. Als je vraagt welke gegevens Arts X heeft laten liggen doet hij ingewikkeld en pas na lang touwtrekken kom je erachter. Wel behandelt hij je nog steeds iedere week en is hij nog steeds goedkoper dan Arts Y en Arts Z. Je buurman vraagt nu of je Arts X zou aanbevelen."

Zou eerder zeggen zoiets ;)
Je mist alleen nog het punt waarbij het overduidelijk is dat Arts Y en Arts Z op precies dezelfde manier werken, alleen hebben zij tot nog toe het geluk gehad dat het nog niet daadwerkelijk fout is gegaan.

Oftewel ik zou gewoon voor de goedkoopste gaan. Of je moet echt fors meer gaan betalen voor een provider die echt alles beter regelt (al moet je daar ook maar op hopen, want je kunt het niet controleren)

[removed]


  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:29
Jerie schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:47:
[...]


Arts X moet IPv6 nog uitvinden. Dat is trouwens wel een mooie reden om voor KPN te gaan.
Want? Is IPv6 een eerste levensbehoefte of een nice-to-have? Hier staat alle IPv6 voor zover mogelijk uitgeschakeld en/of wordt het zoveel mogelijk geblokkeerd want de bijwerkingen zijn onduidelijk en de bijsluiter is nogal vaag.

  • wvg321
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:58
Jovilius schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Ja en nee, in dit geval heb ik gegevens verzocht die ten tijde van het lek nog aanwezig waren in hun systemen.

Ze hebben zelf aangegeven dat ik alleen nog gegevens bij hen in het CRM heb. En ze hebben dus mijn paspoortgegevens (gelukkig een oud paspoort) meegestuurd. Vanzelfsprekend zaten deze dus in het CRM.
Maar niet alles uit het CRM is gelekt. Er zijn ook mensen die wel klant zijn, maar waarvan niet alle of geen gegevens zijn gelekt.

  • SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:46
DjoeC schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:09:
[...]

Want? Is IPv6 een eerste levensbehoefte of een nice-to-have? Hier staat alle IPv6 voor zover mogelijk uitgeschakeld en/of wordt het zoveel mogelijk geblokkeerd want de bijwerkingen zijn onduidelijk en de bijsluiter is nogal vaag.
"bijwerkingen zijn onduidelijk en de bijsluiter is nogal vaag" ik heb veel onzin argumenten gehoord waarom mensen v6 uitschakelen maar een zinnetje uit het antivaxxer playbook kopiëren is een nieuwe…

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:29
SampleUser schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:04:
[...]

"bijwerkingen zijn onduidelijk en de bijsluiter is nogal vaag" ik heb veel onzin argumenten gehoord waarom mensen v6 uitschakelen maar een zinnetje uit het antivaxxer playbook kopiëren is een nieuwe…
offtopic:
Als ik zou weten hoe die mensen denken had ik het vast anders verwoord :+ :+ :+
En eigenlijk OnTopic, maar niet in hier: Ik vertrouw mijn IPV6 firewalls niet en heb geen enkele behoefte aan enig programma of enige buitenwereld speler die rechtstreeks op mijn devices kan inprikken. Niet gezelkgd dat dat gebeurt en/of dat IPV4 veel veiliger is maar het is iig 1 vector minder. Risico op datalekken neemt al dagelijks toe

  • Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Je mist alleen nog het punt waarbij het overduidelijk is dat Arts Y en Arts Z op precies dezelfde manier werken, alleen hebben zij tot nog toe het geluk gehad dat het nog niet daadwerkelijk fout is gegaan.

Oftewel ik zou gewoon voor de goedkoopste gaan. Of je moet echt fors meer gaan betalen voor een provider die echt alles beter regelt (al moet je daar ook maar op hopen, want je kunt het niet controleren)
Waar blijkt uit dat een medewerker van KPN of Vodafone de volledige klantendatabase leeg kan trekken?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.


  • Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DjoeC schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:09:
[...]

Want? Is IPv6 een eerste levensbehoefte of een nice-to-have? Hier staat alle IPv6 voor zover mogelijk uitgeschakeld en/of wordt het zoveel mogelijk geblokkeerd want de bijwerkingen zijn onduidelijk en de bijsluiter is nogal vaag.
De IPv6 address space is nagenoeg niet te scannen zoals Censys/Shodan dat doet.

Daarnaast hoef je niet met NAT, SDN or Tor aan de gang, en kun je als de tegenpartij ook native IPv6 heeft (lees: geen Odido) direct verbinden.

Qua firewall is het eigenlijk minder complex dan IPv4 omdat mensen denken dat NAT een beveiligingslaag is. Ooit met een fatsoenlijke firewall gespeeld met wat routing, dan voelt IPv6 vertrouwd.

Het zegt ook iets over dit bedrijf dat ze dit niet uit kunnen rollen, terwijl KPN en VodafoneZiggo dat wel kunnen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.


  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:33
Jerie schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:42:
[...]


Waar blijkt uit dat een medewerker van KPN of Vodafone de volledige klantendatabase leeg kan trekken?
Voorbeeld: Je moest eens weten wat een junior bij de accountantscontrole elk jaar aan selecties uitvoert op de databases van de klant. Bijvoorbeeld om juistheid van BTW bedragen te verifiëren.

Een grote klant van de big four waar ik werkte was na acties van zo’n junior in productie de database kwijt. Foutje.

RIPE Atlas probe: 1005104


  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:08
ernstoud schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:29:
[...]


Voorbeeld: Je moest eens weten wat een junior bij de accountantscontrole elk jaar aan selecties uitvoert op de databases van de klant. Bijvoorbeeld om juistheid van BTW bedragen te verifiëren.

Een grote klant van de big four waar ik werkte was na acties van zo’n junior in productie de database kwijt. Foutje.
Inderdaad precies door dat soort dingen. Combineer dat met ook te lang bewaren van gegevens en er kan precies hetzelfde gebeuren. Zolang wij niet meer willen betalen voor de beveiliging blijf je dit soort gaten houden.

[removed]


  • Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:26:
[...]IZolang wij niet meer willen betalen voor de beveiliging blijf je dit soort gaten houden.
Pardon!? Niet de boel omdraaien. Als beveiliging moet afhangen wat "wij" willen betalen ben je het niet waard een bedrijf te mogen beginnen. Er bestaat ook nog zoiets als zorgplicht.

[ Voor 23% gewijzigd door Harry720A op 03-06-2026 18:45 ]


  • Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:29:
[...]


Voorbeeld: Je moest eens weten wat een junior bij de accountantscontrole elk jaar aan selecties uitvoert op de databases van de klant. Bijvoorbeeld om juistheid van BTW bedragen te verifiëren.

Een grote klant van de big four waar ik werkte was na acties van zo’n junior in productie de database kwijt. Foutje.
We hebben het in deze casus over helpdeskmedewerkers. Een helpdeskmedewerker heeft geen read access om in korte tijd alle klantgegevens leeg te trekken. Zowel junior als senior niet. Als Odido naar Salesforce had geluisterd, was dat ook onmogelijk geweest.

Andere providers hoeven geen reclame te maken; Odido heeft gratis reclame gemaakt. Ze hoeven alleen maar te zorgen dat dezelfde kwetsbaarheid bij hen niet op dezelfde schaal uitgebuit kan worden. Eitje.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.


  • SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:27
Harry720A schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:40:
[...]
Pardon!? Niet de boel omdraaien. Als beveiliging moet afhangen wat "wij" willen betalen ben je het niet waard een bedrijf te mogen beginnen. Er bestaat ook nog zoiets als zorgplicht.
Dit is helaas wel erg vanuit een idyllisch oogpunt, het is gewoon een commercieel bedrijf en niet altijd ethisch. Ik lees inmiddels lang niet alles meer, dus geen idee of ze al significante boetes hebben ontvangen of significant klantverlies anders zullen ze gewoon komende maanden/jaar wat in cyber security investeren, en wordt er vervolgens op een ander vlak gewoon gecompenseerd door te bezuinigen. Uiteindelijk is het winst maximalisatie en kunnen wij vooral spreken je portemonnee, dus in die zin als je blijft zitten steun je dit beleid wel en zal een bedrijf echt niet snel veranderen.

  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:08
Harry720A schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:40:
[...]
Pardon!? Niet de boel omdraaien. Als beveiliging moet afhangen wat "wij" willen betalen ben je het niet waard een bedrijf te mogen beginnen. Er bestaat ook nog zoiets als zorgplicht.
Tja zolang wij overstappen naar de goedkoopste partij moet je niet verwachten dat er extra aan beveiliging wordt uitgegeven. En aangezien dat is wat we massaal doen hangt het toch echt af van wat we willen betalen.

[removed]


  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:33
redwing schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:20:
[...]

Tja zolang wij overstappen naar de goedkoopste partij moet je niet verwachten dat er extra aan beveiliging wordt uitgegeven. En aangezien dat is wat we massaal doen hangt het toch echt af van wat we willen betalen.
En dan? Hoeveel kost 99,99% beveiliging? Of 99,999%? Wanneer is het genoeg? Er blijft altijd restrisico en daar moet je mee leven. Dat is er bij elke organisatie. Het budget is niet 100% van de jaarlijkse winst. Hoeveel dan wel? Dat zal bij de providers best wel verschillen.

Ik heb in 40 jaar honderden organisaties geholpen met beter worden op informatiebeveiliging en betekent het dat die bedrijven nu genoeg gedaan hebben? Ik weet het echt niet, en die organisaties eerlijk gezegd ook niet.

Maar hier in deze thread lijken Tweakers het wel te weten. Ja, in dit geval was er bij Odido duidelijk een tekortkoming in het managementsysteem voor informatiebeveiliging. Maar tekortkomingen zijn er ook bij KPN en Vodafone en alle anderen. Zolang die tekortkomingen niet manifest worden lijkt er niets aan de hand.

RIPE Atlas probe: 1005104


  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:08
ernstoud schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:32:
[...]


En dan? Hoeveel kost 99,99% beveiliging? Of 99,999%? Wanneer is het genoeg? Er blijft altijd restrisico en daar moet je mee leven. Dat is er bij elke organisatie. Het budget is niet 100% van de jaarlijkse winst. Hoeveel dan wel? Dat zal bij de providers best wel verschillen.

Ik heb in 40 jaar honderden organisaties geholpen met beter worden op informatiebeveiliging en betekent het dat die bedrijven nu genoeg gedaan hebben? Ik weet het echt niet, en die organisaties eerlijk gezegd ook niet.

Maar hier in deze thread lijken Tweakers het wel te weten. Ja, in dit geval was er bij Odido duidelijk een tekortkoming in het managementsysteem voor informatiebeveiliging. Maar tekortkomingen zijn er ook bij KPN en Vodafone en alle anderen. Zolang die tekortkomingen niet manifest worden lijkt er niets aan de hand.
Da's precies wat ik zeg inderdaad. Je kunt uiteindelijk wel denken dat een andere provider echt veiliger is maar in de praktijk weet je het gewoon niet en kan het bij ze allemaal fout gaan.

[removed]


  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:26
redwing schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:00:
[...]

Da's precies wat ik zeg inderdaad. Je kunt uiteindelijk wel denken dat een andere provider echt veiliger is maar in de praktijk weet je het gewoon niet en kan het bij ze allemaal fout gaan.
En dus kun je bij de goedkoopste alnog met dezelfde, of misschien zelfs betere, beveiliging zitten als bij de duurste.
(En is eea dus niet afhankelijk van wat wij ervoor willen betalen...)

  • PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:30

PauseBreak

derp!

redwing schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:00:
[...]

Da's precies wat ik zeg inderdaad. Je kunt uiteindelijk wel denken dat een andere provider echt veiliger is maar in de praktijk weet je het gewoon niet en kan het bij ze allemaal fout gaan.
En daarom moet je een partij die het bewezen niet in orde heeft gehad, in dit geval Odido, laten merken dat je het niet acceptabel vindt. Daarom zijn hier alle abonnementen inmiddels weg bij Odido. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop de situatie verbetert op lange termijn.

Nee, merp!


  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:08
PauseBreak schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:04:
[...]

En daarom moet je een partij die het bewezen niet in orde heeft gehad, in dit geval Odido, laten merken dat je het niet acceptabel vindt. Daarom zijn hier alle abonnementen inmiddels weg bij Odido. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop de situatie verbetert op lange termijn.
Dan moet je dus ook niet naar KPN of Ziggo. Ik heb van beide bewijs uit 1e hand dat ze hun data ook veel te lang bewaren. Bij beide heb ik de afgelopen jaren wat communicatie gehad en bij beide heb ik een antwoord met mijn echte naam (die anders is dan de roepnaam die ik normaal gebruik). Beide kunnen alleen maar bij hun bekend zijn omdat ik daar lang geleden ooit abonnee van ben geweest (Ziggo nog vanuit de UPC tijd, dus zo'n 15 jaar geleden, KPN nog voor die tijd)

Dus bij welke partij moet je dan wel zijn als 85% van de markt bewijsbaar zijn zaken niet op orde heeft?

[removed]


  • PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:30

PauseBreak

derp!

redwing schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:27:
[...]

Dan moet je dus ook niet naar KPN of Ziggo. Ik heb van beide bewijs uit 1e hand dat ze hun data ook veel te lang bewaren. Bij beide heb ik de afgelopen jaren wat communicatie gehad en bij beide heb ik een antwoord met mijn echte naam (die anders is dan de roepnaam die ik normaal gebruik). Beide kunnen alleen maar bij hun bekend zijn omdat ik daar lang geleden ooit abonnee van ben geweest (Ziggo nog vanuit de UPC tijd, dus zo'n 15 jaar geleden, KPN nog voor die tijd)

Dus bij welke partij moet je dan wel zijn als 85% van de markt bewijsbaar zijn zaken niet op orde heeft?
Jij hebt het over "bewijsbaar", dan is het aan jou om dat bewijs te tonen. Op het moment van schrijven is de enige provider in Nederland die recent zijn beveiliging niet op orde heeft gehad nog steeds Odido. De rest is ruis en niet te controleren als consument. Daarom moet je bij dit soort wangedrag de actie ondernemen die je kúnt ondernemen:
- overstappen
- klacht indien bij AP
- Als je zin hebt, aansluiten bij een massaclaim

Meer kan je niet doen. Als consument ben je niet in de positie om een audit uit te kunnen voeren op de beveiliging van bedrijven. Je kunt alleen acteren op openbare data, en de openbare data (i.e.: nieuwsartikelen, jaarverslagen AP etc) laat zien dat je hoe dan ook niet bij Odido wilt zijn. Waar je dan wel wilt zijn is aan ieder om zelf af te wegen.

Nee, merp!


  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:08
PauseBreak schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:32:
[...]

Jij hebt het over "bewijsbaar", dan is het aan jou om dat bewijs te tonen. Op het moment van schrijven is de enige provider in Nederland die recent zijn beveiliging niet op orde heeft gehad nog steeds Odido. De rest is ruis en niet te controleren als consument. Daarom moet je bij dit soort wangedrag de actie ondernemen die je kúnt ondernemen:
uit 1e hand vind ik een aardig bewijs :+ Of je dat gelooft of niet moet je natuurlijk zelf weten, maar feit blijft dat je bij 90% van de markt zonder al te veel moeite vast kunt stellen dat ze hun zaken niet op orde hebben.
- overstappen
Aangezien de enige partijen waarvan ik niet kan bewijzen dat ze het niet goed doen de kleinere en dure partijen zijn ga ik daar niet aan beginnen.
- klacht indien bij AP
Dat zou kunnen, maar als ze nu al niets doen zie ik niet in hoe een extra klacht ze wel gaat laten bewgen (waarbij ik trouwens richting Ziggo wel hiervoor een klacht heb ingediend)
- Als je zin hebt, aansluiten bij een massaclaim
Totaal zinloos, ten eerste is de kans dat het iets oplevert nihil, en mocht er toch iets worden uitgekeerd, wordt dat toch betaald door de klanten van de provider. Totaal zinloos dus.
Meer kan je niet doen. Als consument ben je niet in de positie om een audit uit te kunnen voeren op de beveiliging van bedrijven. Je kunt alleen acteren op openbare data, en de openbare data (i.e.: nieuwsartikelen, jaarverslagen AP etc) laat zien dat je hoe dan ook niet bij Odido wilt zijn. Waar je dan wel wilt zijn is aan ieder om zelf af te wegen.
Als je even zoekt kun je dan ook makkelijk zien dat je ook niet bij KPN of Ziggo moet zijn. Door over te stappen naar zo'n partij laat je dus enerzijds zien dat je overstapt vanwege een lek, om dan over te stappen naar iemand die het ook niet voor elkaar heeft. Ik vraag me af hoe je verwact dat dat iets gaat veranderen.
Uiteindelijk is het gewoon heel simpel, het gros van de mensen gaat naar de partij die het goedkoopste kan bieden wat ze willen. Ik schat dat Odido dan ook even een dipje zal laten zien om dan weer net zo hard weer te groeien naar hoe het was.

[removed]


  • PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:30

PauseBreak

derp!

Je komt op mij over alsof je heel graag je eigen gelijk wilt bewijzen door over alles te gaan mierenneuken en lekker te stromannen. Daar pas ik voor. Ik wens je veel plezier en een mooie dag vandaag.

[ Voor 6% gewijzigd door PauseBreak op 04-06-2026 16:49 ]

Nee, merp!


  • Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:44:
[...] [ Als je zin hebt, aansluiten bij een massaclaim ] Totaal zinloos, ten eerste is de kans dat het iets oplevert nihil, en mocht er toch iets worden uitgekeerd, wordt dat toch betaald door de klanten van de provider. Totaal zinloos dus.
Weet je hoe een koe een haas vangt? Meestal door er bovenop te gaan liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Harry720A op 04-06-2026 23:58 ]


  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:33
Truus01 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:58:
[...]

En dus kun je bij de goedkoopste alnog met dezelfde, of misschien zelfs betere, beveiliging zitten als bij de duurste.
(En is eea dus niet afhankelijk van wat wij ervoor willen betalen...)
Definieer “betere” beveiliging? Punt is dat het te bereiken niveau na uitvoerige risicoanalyses niet te bepalen is, en het huidige beveiligingsniveau is niet meetbaar.

Grap is dat mensen menen dat beveiliging zwart/wit is. Het is goed of niet goed. Onzin.

Inmiddels is de volgende SalesForce gebruiker ook al de sjaak: nieuws: 'ShinyHunters zet data van 700.000 klanten Nederlands reisbureau BCD ... hetgeen de vraag doet rijzen waar de fout nou ligt. Bij de gebruiker of de producent van deze verschrikkelijke software. Ik begin te geloven dat dit toch echt een issue is van SalesForce.

RIPE Atlas probe: 1005104


  • HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 22:39
redwing schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:27:
[...]

Dan moet je dus ook niet naar KPN of Ziggo. Ik heb van beide bewijs uit 1e hand dat ze hun data ook veel te lang bewaren. Bij beide heb ik de afgelopen jaren wat communicatie gehad en bij beide heb ik een antwoord met mijn echte naam (die anders is dan de roepnaam die ik normaal gebruik). Beide kunnen alleen maar bij hun bekend zijn omdat ik daar lang geleden ooit abonnee van ben geweest (Ziggo nog vanuit de UPC tijd, dus zo'n 15 jaar geleden, KPN nog voor die tijd)

Dus bij welke partij moet je dan wel zijn als 85% van de markt bewijsbaar zijn zaken niet op orde heeft?
Bij Ziggo heb ik ooit een verzoek ingediend mijn gegevens te verwijderen. Dat zijn ze dan wettelijk verplicht te honoreren. Kreeg ik later doodleuk een brief, gericht aan Jan de Vries (hoe algemeen wil je een baan maken?) dat ze een prachtige aanbieding voor me hadden en of ik weer terug wilde bij Ziggo. Er heeft hier nooit iemand met die naam gewoond. In plaats van mijn persoonsgegevens verwijderen, hebben ze me dus gepseudonimiseerd.

  • WP_Pj
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:21
ernstoud schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:33:
[...]


Inmiddels is de volgende SalesForce gebruiker ook al de sjaak: [...] hetgeen de vraag doet rijzen waar de fout nou ligt. Bij de gebruiker of de producent van deze verschrikkelijke software. Ik begin te geloven dat dit toch echt een issue is van SalesForce.
En waarom zou het niet aan de afnemers van de software liggen die de waarschuwingen uit SalesForce in de wind hebben geslagen?

  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:33
WP_Pj schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:49:
[...]

En waarom zou het niet aan de afnemers van de software liggen die de waarschuwingen uit SalesForce in de wind hebben geslagen?
Omdat er dus duidelijk een functie in SalesForce zit die zeer gevaarlijk is. Die zou achter meer safeguards kunnen zitten. Dus dat nimmer een normaal user account de totale database kan laden. Zoiets.

RIPE Atlas probe: 1005104


  • bw_van_manen
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-06 11:23
Ik probeer nog steeds via de officiele weg uit te vinden welke persoonsgegevens van mij nu betrokken zijn bij het datalek. Ik heb netjes een inzageverzoek gedaan bij Odido direct na het lek, maar de klantenservice/privacyofficer/FG daar zijn totaal niet in staat om te lezen. Ik heb nu al 3x de verkeerde gegevens opgestuurd gekregen. Een kopie van m'n contract, een kopie van de e-mail die ik ze stuurde, een lijst van mijn vragen, ... Alles behalve de gevraagde gegevens.

Heeft iemand nog tips hoe je wel inzichtelijk kan krijgen welke persoonsgegevens er nu echt betrokken waren? Let op de waarschuwing bij de reacties over alternatieve bronnen. Ik zoek meer een dummy-proof omschrijving van wat ik wil voor een klantenservice die duidelijk niet kan lezen, of een script om de klantenservice via de telefoon te overtuigen om in actie te komen. Het is mij na 4 maanden nog niet gelukt...

  • POTMA
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:52
bw_van_manen schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:30:
Heeft iemand nog tips hoe je wel inzichtelijk kan krijgen welke persoonsgegevens er nu echt betrokken waren? Let op de waarschuwing bij de reacties over alternatieve bronnen. Ik zoek meer een dummy-proof omschrijving van wat ik wil voor een klantenservice die duidelijk niet kan lezen, of een script om de klantenservice via de telefoon te overtuigen om in actie te komen. Het is mij na 4 maanden nog niet gelukt...
Misschien hier niet zo populair, maar mocht je F-Secure Total installeren: via 'ID-controle' zie je direct of je ingevoerde gegevens zijn gelekt en in welke dump(s) ze staan. Je moet dus wel (prive) gegevens invoeren zodat F-Secure je kan zoeken in de dump(s).

https://www.odido.nl/veiligheid/f-secure

  • mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19:37
bw_van_manen schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:30:
Ik probeer nog steeds via de officiele weg uit te vinden welke persoonsgegevens van mij nu betrokken zijn bij het datalek. Ik heb netjes een inzageverzoek gedaan bij Odido direct na het lek, maar de klantenservice/privacyofficer/FG daar zijn totaal niet in staat om te lezen. Ik heb nu al 3x de verkeerde gegevens opgestuurd gekregen. Een kopie van m'n contract, een kopie van de e-mail die ik ze stuurde, een lijst van mijn vragen, ... Alles behalve de gevraagde gegevens.

Heeft iemand nog tips hoe je wel inzichtelijk kan krijgen welke persoonsgegevens er nu echt betrokken waren? Let op de waarschuwing bij de reacties over alternatieve bronnen. Ik zoek meer een dummy-proof omschrijving van wat ik wil voor een klantenservice die duidelijk niet kan lezen, of een script om de klantenservice via de telefoon te overtuigen om in actie te komen. Het is mij na 4 maanden nog niet gelukt...
Ik weet ook nog steeds niet wat er van mij gelekt is. Ik heb een mail gehad van Odido dat ik in het lek zit maar als ik mijn email invoer in de websites om te kijken of ik gehacked ben sta ik er niet bij. Ik snap het niet. Daarom ben ik maar weg gegaan bij Odido. Heel slechte communicatie en informatie

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:29
Vandaag wel spam ontvangen op m'n odidoxxx@ accounts:
code:
1
2
3
From: Revolut (candiretno_secang@magelangkab.go.id): Daglimiet succesvol verhoogd  
From: Albert heijn Cadeaukaart (CadeaukaartxCadeaukaartfjj@arraycosmic.com): Re. GRATIS HEMA Albert heijn Cadeaukaart
From: KVK (appointments@morly.ai): Werk uw gegevens bij
Niet heel bijzonder, sommige van die mails dus op meerdere (alleen) odidoxxxx@ adressen. Wel is het een weekje rustig geweest..

  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:58
DjoeC schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:17:
Vandaag wel spam ontvangen op m'n odidoxxx@ accounts:
code:
1
2
3
From: Revolut (candiretno_secang@magelangkab.go.id): Daglimiet succesvol verhoogd  
From: Albert heijn Cadeaukaart (CadeaukaartxCadeaukaartfjj@arraycosmic.com): Re. GRATIS HEMA Albert heijn Cadeaukaart
From: KVK (appointments@morly.ai): Werk uw gegevens bij
Niet heel bijzonder, sommige van die mails dus op meerdere (alleen) odidoxxxx@ adressen. Wel is het een weekje rustig geweest..
Zijn die mails "interactief", kan je ergens op klikken (niet doen), zie je een url of iets dergelijks als je er met de muis overheen beweegt, of is er alleen een telefoonnummer dat je kan bellen (om opgelicht te worden) ?

oops: er is een verzameltopic over deze zaken

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 15-06-2026 13:13 ]


  • Gromborg
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:37
Afbeeldingslocatie: https://cdn.phototourl.com/free/2026-06-15-b3f8fd12-f4a0-4427-9994-053eef32d4aa.png

Bij mij verschijnt er alleen een telefoonnummer dat verder geen hits geeft bij een zoekopdracht in google oid.

[ Voor 13% gewijzigd door Gromborg op 15-06-2026 13:11 ]


  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:29
W1ck1e schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:29:
[...]

Zijn die mails "interactief", kan je ergens op klikken (niet doen), zie je een url of iets dergelijks als je er met de muis overheen beweegt, of is er alleen een telefoonnummer dat je kan bellen (om opgelicht te worden) ?
Revolut: klikbaar telefoonnummer, AH & KvK gebruiken links (KvK mail voor mij onzichtbaar ivm beveiligingsmaatregelen, in de HTML staan heel veel links). Er zouden ook zo maar tracking pixels in kunnen staan, daarom gebruik ik in principe geen HTML in mails en laat HTML ook niet formateren....

  • dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Gromborg schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:08:
[Afbeelding]

Bij mij verschijnt er alleen een telefoonnummer dat verder geen hits geeft bij een zoekopdracht in google oid.
Waarschijnlijk gebruiken ze bewust wisselende nummers om dat te voorkomen:

https://www.fraudehelpdesk.nl/valse-email/65481/

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:29
dutchgio schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:22:
[...]

Waarschijnlijk gebruiken ze bewust wisselende nummers om dat te voorkomen:

https://www.fraudehelpdesk.nl/valse-email/65481/
Bij mij staat wel hetzelfde telefoonnummer:

:+31208950419 sinds 2014 toegekend aan Budget Phone Company B.V. Wordt dus via VOIP "ergens vandaan" gebruikt. Ik neem aan dat Budget (dezelfde van energie en internet) dit nummer dus heel snel kan afsluiten.....

  • Gromborg
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:37
Ik heb de bronversie van de tekst door ai gehaald en dan blijkt het logo van heymoneytalk.co.uk te komen, het ip-adres (2.26.172.212 / 98.91.20.252) heb ik ingevoerd in ip-adres.nl en is van respectievelijk EE Limited en Amazon. De DKIM-status is "no key for signature" en er is dus geen geldige authenticatie.

uit de bronversie:

arc=none smtp.remote-ip=2.26.172.212;

dkim=permerror header.d="cmmexpo.com" header.s="default" header.a="rsa-sha256" reason="No key for signature";

  • mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

DjoeC schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:09:
[...]

Revolut: klikbaar telefoonnummer, AH & KvK gebruiken links (KvK mail voor mij onzichtbaar ivm beveiligingsmaatregelen, in de HTML staan heel veel links). Er zouden ook zo maar tracking pixels in kunnen staan, daarom gebruik ik in principe geen HTML in mails en laat HTML ook niet formateren....
Hier ook. Ik krijg de lokale pakketjesboer met moeite aan hun verstand gepeuterd dat ik geen barcode kan tonen omdat die niet in het MIME text/plain deel van de emails van postnl staat. Thunderbird toont niets, ook niet als je voor simple of original HTML kiest.
Offtopic, maar wel gerelateerd:

Nog eens gekeken naar hoe dat postnl doet. Ze laden een image met src, zonder enige image extensie.
HTML:
1
2
<img alt="Barcode" 
src="http://cl.exct.net/LiveContent.aspx?qs=[base64_encoded]>
• geen spoor van een barcode in text/plain, de hele link staat er niet in.
• email bevat lange inline css en overmatige hoeveelheden HTML.
• in text/html is diep verstopt een remote img link, alleen herkenbaar door de alttext.
• remote link gebruikt http, is dus onderschepbaar en kan voor MitM worden gebruikt.
• geen MIME data image type.
• geen image extensie.
• geen barcode image meegestuurd als MIME part met Content-ID.
• geen barcode in herhaalde afhaalberichten, ook geen niet werkende.
• geen klikbare link naar barcode.
• barcode wordt niet getoond in webserverversie van de mail.
• postnl heeft geen security.txt of digitale contactgegevens.

Aan het domein uit de link kun je zien dat de emails via het Amerikaanse massamailer Exact Target (Salesforce*) worden verstuurd. (* → hee, daar heb je hem weer, zou postnl hebben betaald?)
We (..) hebben zoveel mogelijk gebruik gemaakt van 'out-of-the-box' beschikbare Salesforce-functionaliteit.
Ze gaan er tegenwoordig voor het gemak maar van uit dat je een onveilige mailcient gebruikt op je smartphone.

‘Het spijt ons’, zegt topvrouw over datalek Odido: ‘We zijn persoonlijk bedreigd’

  • alexshaman
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:46
Ik ben de eerste die deze datalek-zaak voor de rechter heeft gebracht en ik zal je dit vertellen: Odido is bereid miljarden te besteden aan juristen en advocaten om ontevreden klanten de mond te snoeren, maar is niet bereid ook maar één cent uit te geven aan de afhandeling (remediation), het onderzoek of compensaties! Terwijl grote advocatenkantoren en losse enthousiastelingen nog proberen een rechtszaak rondom dit lek op te bouwen, ben ik ze allemaal voor geweest en heb ik een kort geding afgedwongen.

Schetst mijn verbazing toen er namens Odido 3 advocaten van het topkantoor Freshfields (onderdeel van de zogenaamde Magic Circle, die vaak het Britse koningshuis bijstaan) en nog eens 3 advocaten van Kennedy Van der Laan in de rechtszaal verschenen. Kun je je de kosten van zulke juristen voorstellen? En dat terwijl ik daar helemaal alleen stond, zonder advocaten of juristen (en ja, lach maar niet, we weten allemaal hoe rechtsbijstandverzekeringen hier in Nederland werken).

*knip*

Alle argumenten van Odido kwamen er feitelijk op neer dat ik ze moet blijven betalen voor de verbinding, ondanks het datalek. Over het lek zelf willen ze het principieel niet hebben, aangezien ze van mening zijn dat het niet hun probleem is en ze me toch voor 24 maanden een (niet al te beste) antivirus cadeau doen. Waar de logica zit, is onduidelijk. Een virusscanner suggereert immers dat het probleem aan mijn kant ligt, terwijl in werkelijkheid hun bedrijf niet eens "gehackt" is, maar simpelweg om de tuin is geleid met een uiterst simpele methode (vishing). Bij hén heeft werkelijk geen enkel beveiligingssysteem gewerkt.

In de afgelopen 6 maanden heeft Odido nog niet gecommuniceerd wie hier enige verantwoordelijkheid voor heeft genomen. De CEO en CISO zitten nog steeds op hun plek, inclusief hun salarissen. Het lijkt wel Boeing: de vliegtuigen vallen uit de lucht, maar de directie strijkt er louter bonussen voor op. Deze totale onverantwoordelijkheid zal voortduren zolang de directie van een bedrijf als Odido niet strafrechtelijk wordt vervolgd voor het niet nakomen van hun kerntaken en het niet beveiligen van persoonlijke gebruikersdata! Wat men ook beweert: dit is de absolute basis van hun werk. Als ze daartoe niet in staat zijn, is een faillissement van het bedrijf misschien geen slechte stap.

Mijn mening, als mede-slachtoffer van deze datalek, is dat de Nederlandse telecombedrijven uiteraard opereren vanuit kartelafspraken en een oligopolie-positie. Sterker nog, als je erover nadenkt, zijn ze allemaal schaamteloos met elkaar verbonden via Preventel. Maar goed... terug naar Odido.

Het lekken van 6,2 miljoen gebruikersgegevens (waaronder gegevens van mensen die ten tijde van het lek al geen klant meer waren), waaronder data van AIVD-medewerkers, ambtenaren en militairen in een periode van actuele risico's met de Russische Federatie - dat is een regelrechte klap voor de algemene veiligheid van Nederland. Dit is gebeurd door de incompetentie van de CEO, de CISO en de totale chaos binnen het bedrijf. In plaats van compensatie en remediation, huurt de onderneming topadvocaten in met een prijskaartje van €20.000 per proces, zelfs tegen de meest onbeduidende eiser.

[ Voor 4% gewijzigd door MiBe op 24-06-2026 12:02 . Reden: Mail met naam Odido-medewerker weggehaald. ]


  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:58
@alexshaman TIP: verwijder even de namen en andere gegevens van de betrokkenen waarmee ze herleidbaar zijn.

  • alexshaman
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:46
W1ck1e schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:36:
@alexshaman TIP: verwijder even de namen en andere gegevens van de betrokkenen waarmee ze herleidbaar zijn.
Bedankt voor de waarschuwing. Het gaat hier echter om een openbare rechtszitting bij de rechtbank. De feiten en de namen van de advocaten die daar in hun professionele hoedanigheid optraden, behoren tot het publieke domein. In de context van feitelijke verslaglegging en het voeren van een publiek debat valt dit niet onder de beperkingen van de AVG (GDPR).

Uiteraard is alle andere inhoudelijke en privacygevoelige informatie die niet relevant is voor de kern van de zaak, wel degelijk weggelakt of verborgen.

  • SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:09
alexshaman schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:24:
Ik ben de eerste die deze datalek-zaak voor de rechter heeft gebracht en ik zal je dit vertellen: Odido is bereid miljarden te besteden aan juristen en advocaten om ontevreden klanten de mond te snoeren, maar is niet bereid ook maar één cent uit te geven aan de afhandeling (remediation), het onderzoek of compensaties! Terwijl grote advocatenkantoren en losse enthousiastelingen nog proberen een rechtszaak rondom dit lek op te bouwen, ben ik ze allemaal voor geweest en heb ik een kort geding afgedwongen.

Schetst mijn verbazing toen er namens Odido 3 advocaten van het topkantoor Freshfields (onderdeel van de zogenaamde Magic Circle, die vaak het Britse koningshuis bijstaan) en nog eens 3 advocaten van Kennedy Van der Laan in de rechtszaal verschenen. Kun je je de kosten van zulke juristen voorstellen? En dat terwijl ik daar helemaal alleen stond, zonder advocaten of juristen (en ja, lach maar niet, we weten allemaal hoe rechtsbijstandverzekeringen hier in Nederland werken).

[Afbeelding]

Alle argumenten van Odido kwamen er feitelijk op neer dat ik ze moet blijven betalen voor de verbinding, ondanks het datalek. Over het lek zelf willen ze het principieel niet hebben, aangezien ze van mening zijn dat het niet hun probleem is en ze me toch voor 24 maanden een (niet al te beste) antivirus cadeau doen. Waar de logica zit, is onduidelijk. Een virusscanner suggereert immers dat het probleem aan mijn kant ligt, terwijl in werkelijkheid hun bedrijf niet eens "gehackt" is, maar simpelweg om de tuin is geleid met een uiterst simpele methode (vishing). Bij hén heeft werkelijk geen enkel beveiligingssysteem gewerkt.

In de afgelopen 6 maanden heeft Odido nog niet gecommuniceerd wie hier enige verantwoordelijkheid voor heeft genomen. De CEO en CISO zitten nog steeds op hun plek, inclusief hun salarissen. Het lijkt wel Boeing: de vliegtuigen vallen uit de lucht, maar de directie strijkt er louter bonussen voor op. Deze totale onverantwoordelijkheid zal voortduren zolang de directie van een bedrijf als Odido niet strafrechtelijk wordt vervolgd voor het niet nakomen van hun kerntaken en het niet beveiligen van persoonlijke gebruikersdata! Wat men ook beweert: dit is de absolute basis van hun werk. Als ze daartoe niet in staat zijn, is een faillissement van het bedrijf misschien geen slechte stap.

Mijn mening, als mede-slachtoffer van deze datalek, is dat de Nederlandse telecombedrijven uiteraard opereren vanuit kartelafspraken en een oligopolie-positie. Sterker nog, als je erover nadenkt, zijn ze allemaal schaamteloos met elkaar verbonden via Preventel. Maar goed... terug naar Odido.

Het lekken van 6,2 miljoen gebruikersgegevens (waaronder gegevens van mensen die ten tijde van het lek al geen klant meer waren), waaronder data van AIVD-medewerkers, ambtenaren en militairen in een periode van actuele risico's met de Russische Federatie - dat is een regelrechte klap voor de algemene veiligheid van Nederland. Dit is gebeurd door de incompetentie van de CEO, de CISO en de totale chaos binnen het bedrijf. In plaats van compensatie en remediation, huurt de onderneming topadvocaten in met een prijskaartje van €20.000 per proces, zelfs tegen de meest onbeduidende eiser.
Ik vraag me dan ook af waarom je dit in je eentje zou willen doen. Trommel mensen op en begin het samen in plaats van alleen. Of is dit een ego dingetje?

Zucht...


  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:33
alexshaman schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:24:
En dat terwijl ik daar helemaal alleen stond, zonder advocaten of juristen (en ja, lach maar niet, we weten allemaal hoe rechtsbijstandverzekeringen hier in Nederland werken).
Respect voor je initiatief. Elke rechtsbijstandsverzekering zal - juist omdat advocaten en procesgang duur zijn - een inschatting van de kans op succes maken. En je ziet het nu, het is op dit moment zinloos om naar de rechter te gaan. Of het OM nog onderzoek doet op dit moment is onduidelijk en resultaten van de AP laten schat ik nog zeker een jaar op zich wachten.
Alle argumenten van Odido kwamen er feitelijk op neer dat ik ze moet blijven betalen voor de verbinding, ondanks het datalek.
Dat is vrij snel na het lek door deskundigen al gesteld.

Wat had je voor dit geding bedacht als uitkomst? Wat was je verwachting?

RIPE Atlas probe: 1005104


  • alexshaman
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:46
SgtElPotato schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:52:
[...]

Ik vraag me dan ook af waarom je dit in je eentje zou willen doen. Trommel mensen op en begin het samen in plaats van alleen. Of is dit een ego dingetje?
Het verzamelen van eisers voor een massaclaim (WAMCA) klinkt logisch, maar is in de praktijk precies de droom van Odido en hun advocaten: het trekt de zaak in een extreem langdurig en stroperig proces. Daarbij spelen een paar kritieke problemen:

1) Vluchtigheid van bewijs en urgentie. Loggegevens worden niet eeuwig bewaard. Met elke maand die verstrijkt na het datalek, neemt het risico voor de verantwoordelijke directieleden af. De actualiteit en de urgentie verdwijnen simpelweg naar de achtergrond.

2) De vertragingstactiek. Odido hoopt natuurlijk (en die kans is best reëel) dat er in de lange aanloop naar een massaclaim ook bij andere partijen datalekken ontstaan. In de rechtszaal zullen ze dan het verweer voeren dat de persoonsgegevens op het dark web niet uitsluitend door hun toedoen daar zijn beland. Dat leidt tot eindeloos getouwtrek over causaliteit en nog meer vertraging.

3) Nederlandse bureaucratie. Een class action (WAMCA) is in Nederland enorm gebureaucratiseerd. Het optuigen van zo'n collectieve actie kost heel veel geld, maar wat nog veel belangrijker is: het kost zeeën van tijd.

Alleen (of als testcase) procederen is momenteel de enige manier om snelheid in het proces te houden en ervoor te zorgen dat het management van Odido tenminste op korte termijn met hun verantwoordelijkheid wordt geconfronteerd.

Bovendien heb ik er geen enkel probleem mee om de spits af te bijten en als precedent te dienen. Sterker nog, ik help daarnaast met alle liefde andere mensen of organisaties bij hun eigen procedures zodra er een uitspraak of richting ligt. Maar we moeten voorkomen dat we in de vertragingsvalkuil van de Zuidas-kantoren trappen.

  • alexshaman
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:46
ernstoud schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:55:
[...]


Respect voor je initiatief. Elke rechtsbijstandsverzekering zal - juist omdat advocaten en procesgang duur zijn - een inschatting van de kans op succes maken. En je ziet het nu, het is op dit moment zinloos om naar de rechter te gaan. Of het OM nog onderzoek doet op dit moment is onduidelijk en resultaten van de AP laten schat ik nog zeker een jaar op zich wachten.


[...]


Dat is vrij snel na het lek door deskundigen al gesteld.

Wat had je voor dit geding bedacht als uitkomst? Wat was je verwachting?
Al die vertragingstactieken vormen precies het standaard draaiboek van vrijwel alle grote corporaties bij datalekken. Het gaat ze niet om het nemen van verantwoordelijkheid of het herstellen van fouten, maar simpelweg om het zo lang mogelijk rekken van onderzoeken totdat de kwestie niet meer actueel is of volledig in de vergetelheid raakt.

De primaire reden voor mijn gang naar de rechter was het feit dat al mijn verzoeken en waarschuwingen gedurende lange tijd stelselmatig werden genegeerd. De tweede reden was de aanhoudende chaos aan de kant van Odido, onder andere in hun facturatie- en billingsystemen.

Als je vraagt wat ik feitelijk met dit kort geding wilde bereiken - ik wilde in de eerste plaats testen in hoeverre Odido überhaupt oplossingsgericht (contract- en overlegwaardig) was en hoe ze zich zouden opstellen bij een daadwerkelijke claim. Dat was ronduit schokkend. Een fortuin uitgeven aan een leger "Magic Circle" en Zuidas-advocaten in plaats van datzelfde geld te investeren in - en publiekelijk verantwoording af te leggen over - het verbeteren van hun informatiebeveiliging... dat is helaas de huidige strategie van Odido. Dat hebben ze met hun opstelling in de rechtbank nadrukkelijk bevestigd.

Het meest bizarre detail? Nog tijdens de gerechtelijke procedure pasten ze gegevens en logs in hun registratiesystemen met terugwerkende kracht aan. Als onderbouwing daarvoor kwamen ze vervolgens aanzetten met weer ándere (interne) logs over die wijzigingen. Dat is volledig eenzijdig bewijsmateriaal. Ik voorzie dan ook dat ze exact dit soort gefilterde, eenzijdige data straks als rechtvaardiging gaan overhandigen aan het OM en de AP.

  • Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:43

Herman

FP ProMod
@alexshaman Respect voor je poging!

Odido is nu eenmaal in Engelse / Amerikaanse handen en de top zal ook sterk een Angelsaksische cultuur hebben. In dat licht bezien is een gestrekt been wel begrijpelijk en zullen ze minder snel een uitgestoken hand doen verwacht ik.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic


  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:33
alexshaman schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:10:
[...]
Al die vertragingstactieken vormen precies het standaard draaiboek van vrijwel alle grote corporaties bij datalekken. Het gaat ze niet om het nemen van verantwoordelijkheid of het herstellen van fouten, maar simpelweg om het zo lang mogelijk rekken van onderzoeken totdat de kwestie niet meer actueel is of volledig in de vergetelheid raakt.
Of er is gewoon geen rechterlijke basis voor schuld en boete in veel gevallen? Kan ook natuurlijk. Die fout ligt bij de wetgever en toezichthouder.
De primaire reden voor mijn gang naar de rechter was het feit dat al mijn verzoeken en waarschuwingen gedurende lange tijd stelselmatig werden genegeerd.
Daar is de AP voor. Je klacht zou daar op zijn plaats zijn, maar komt dan op de stapel.
De tweede reden was de aanhoudende chaos aan de kant van Odido, onder andere in hun facturatie- en billingsystemen.
Ik denk juridisch onhoudbaar. Jij hebt nl. geen zicht op “chaos” in die systemen, anders dan dat er wellicht in jouw geval fouten waren in die systemen? Maar “chaos”? Dan zul je met veel bewijs moeten komen.
Als je vraagt wat ik feitelijk met dit kort geding wilde bereiken - ik wilde in de eerste plaats testen in hoeverre Odido überhaupt oplossingsgericht (contract- en overlegwaardig) was en hoe ze zich zouden opstellen bij een daadwerkelijke claim. Dat was ronduit schokkend. Een fortuin uitgeven aan een leger "Magic Circle" en Zuidas-advocaten in plaats van datzelfde geld te investeren in - en publiekelijk verantwoording af te leggen over - het verbeteren van hun informatiebeveiliging... dat is helaas de huidige strategie van Odido. Dat hebben ze met hun opstelling in de rechtbank nadrukkelijk bevestigd.
Of Odido ook nu geïnvesteerd heeft in verbetering van de beveiliging weten we niet. Je doet aannames. Niet verstandig als je naar de rechter gaat, die wil nl. feiten horen.
Het meest bizarre detail? Nog tijdens de gerechtelijke procedure pasten ze gegevens en logs in hun registratiesystemen met terugwerkende kracht aan. Als onderbouwing daarvoor kwamen ze vervolgens aanzetten met weer ándere (interne) logs over die wijzigingen. Dat is volledig eenzijdig bewijsmateriaal. Ik voorzie dan ook dat ze exact dit soort gefilterde, eenzijdige data straks als rechtvaardiging gaan overhandigen aan het OM en de AP.
Ik vermoed (en hoop) dat OM en AP deskundig genoeg zijn voor waarheidsvinding.

RIPE Atlas probe: 1005104


  • Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Ik heb mij aangesloten bij https://cuic.eu
Niet geschoten altijd mis.
Heb bewijs dat mijn gegevens zijn gestolen bij Odido.
Ik werd namelijk in een fishingmail bij mijn voornaam genoemd die ik (alleen) bij Odido verzonnen had.
Inmiddels tevens 2 abonnementen beëindigd. Grappig is dat ik bij een nieuwe provider veel betere ontvangst heb en per maand nog goedkoper uit ben. Dat zal ze (op den duur) leren.
Een bedrijf zonder klanten is geen bedrijf.

[ Voor 6% gewijzigd door Harry720A op 24-06-2026 13:12 ]


  • mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

@alexshaman Goed dat je dit doet. Ze zijn waarschijnlijk heel erg bang voor precedentswerking. Een schadevergoeding betalen kost ze al snel honderden miljoenen. Ik vind dat ze verplicht zijn te betalen omdat het ingrijpt in de levens van de getroffenen (de klanten). Dat is dan ook een van redenen waarop schadevergoeding toekenbaar is. Zoek de bijbehorende jurisprudentie op (link). GDPR is Europees, uitspraken en in andere landen gelden in principe ook hier.

Bepaalde reageerders hier komen voortdurend met teksten en beweringen om de discussie te beïnvloeden ten gunste van odido, reageer daar maar niet op.

  • Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08
mrmrmr schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:54:
Bepaalde reageerders hier komen voortdurend met teksten en beweringen om de discussie te beïnvloeden ten gunste van odido, reageer daar maar niet op.
8)7

Ja stel dat iemand een andere mening heeft! Niet reageren!

  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:33
mrmrmr schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:54:
@alexshamanBepaalde reageerders hier komen voortdurend met teksten en beweringen om de discussie te beïnvloeden ten gunste van odido, reageer daar maar niet op.
Gelukkig is dit een open forum. Zolang een post voldoet aan de forum huisregels mag die geplaatst worden. En mag daarop gereageerd worden.

Discussie beïnvloeden doen we allemaal. Zou anders heel saai worden. En zonder inhoud.

RIPE Atlas probe: 1005104


  • SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:09
*knip, niet zo op de man spelen.Doe dan een TR.*

[ Voor 86% gewijzigd door F_J_K op 25-06-2026 21:26 ]

Zucht...


  • Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:01
Nou nou, de reacties zijn weer typisch hoor. Kan in ieder meteen zien wie er zich aangesproken voelen.. dat gezegd hebbende, een beetje empathie en/of compassie naar mensen toe die écht last hebben van de Odido hack en zich aangetast voelen in hun privacy en die hier mogelijk angst- of andere klachten door krijgen, dat zou jullie sieren. In plaats van het continu rationaliseren en rechtpraten wat krom is.

  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:33
Lord_Dain schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:16:
In plaats van het continu rationaliseren en rechtpraten wat krom is.
Uh, maar drie reacties op de stelling dat die “de discussie … beïnvloeden ten gunste van odido” … draaf je niet een beetje door?

RIPE Atlas probe: 1005104


  • Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:47
@alexshaman Wanneer verwacht je een uitspraak? Mijn ervaring is dat een rechtbank jouw als underdog wat meer speelruimte geeft dan de advocatuur. Hopelijk zie je dat terug in de uitspraak.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.


  • Cooyco
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:52
ernstoud schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:21:
[...]


Uh, maar drie reacties op de stelling dat die “de discussie … beïnvloeden ten gunste van odido” … draaf je niet een beetje door?
Ik moest heel eerlijk gezegd hierbij ook aan jou denken. Als je zakelijke connecties hebt met Odido of een partner zou het wel correct zijn als je dat zou melden.

  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:33
Cooyco schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:45:
[...]

Ik moest heel eerlijk gezegd hierbij ook aan jou denken. Als je zakelijke connecties hebt met Odido of een partner zou het wel correct zijn als je dat zou melden.
Uh? Waaruit blijkt dat ik “zakelijke connecties” heb met Odido? Ik gebruik hun K&K product. Niet meer dan dat. En kritisch op de soms merkwaardige posts hier ben ik zeker. En dat kan ook bij een forum zolang de huisregels gerespecteerd worden.

RIPE Atlas probe: 1005104


  • alexshaman
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:46
ernstoud schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:40:
[...]


Uh? Waaruit blijkt dat ik “zakelijke connecties” heb met Odido? Ik gebruik hun K&K product. Niet meer dan dat. En kritisch op de soms merkwaardige posts hier ben ik zeker. En dat kan ook bij een forum zolang de huisregels gerespecteerd worden.
Om eerlijk te zijn, beschouw ik uw opmerking als juridisch zeer relevant. Ik ben in het dagelijks leven gewend om geen illusies te koesteren. Voor mij is deze hele rechtszaak eerder een experiment en het heeft al tot een verbazingwekkende conclusie geleid: hoe bedrijven bereid zijn miljoenen uit te geven om de mond te snoeren van degenen die het probleem aankaarten, in plaats van het probleem zelf op te lossen.

Terugkomend op de chaos. Ik heb sinds 2025 talloze gedocumenteerde verhalen over hoe Odido er niet in slaagde om gekwalificeerde installateurs op locatie te krijgen, en hoe ze de weg kwijtraakten in hun eigen technologische telecommunicatie-infrastructuur (kortgezegd - hun medewerkers en zelfs het senior-niveau begrijpen niet waar en welke routers/switches door de stad staan). Ze voeren chaotisch factureringen en afschrijvingen uit (ik heb twee contracten; bij de ene zijn er weinig problemen, maar het bedrag schommelt constant (hoewel het een stable net K&K is) en bij de andere begrijpen we er helemaal niets van: soms slaat hun facturatiesysteem zelf een maand over, dan rekenen ze weer de grootste onzin extra, of ze schrijven het bedrag simpelweg niet af van dezelfde rekening als het eerste contract). Dit kan men onmogelijk anders omschrijven dan systematische chaos.

En ik betwijfel zeer of ik de enige ben. Natuurlijk zal ik de moeite nemen en ook de WAMCA (de collectieve actie) benaderen, maar ik heb geen vertrouwen in de huidige organisatoren daarvan, aangezien het heel goed mogelijk is dat zij ook gelieerd zijn aan Odido zelf of hun oligopolistische vrienden bij Preventel. Daarom zal de uitspraak in mijn zaak het beste bewijs zijn van mijn integriteit - en het maakt niet eens uit of die winnend is of niet!

Overigens, wie direct wil aansluiten - laat het me weten. Ik verzamel alle verhalen over de problemen en de chaos bij Odido.

  • Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
alexshaman schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:21:[...]
Overigens, wie direct wil aansluiten - laat het me weten. Ik verzamel alle verhalen over de problemen en de chaos bij Odido.
Mij is Odido nooit vergeten te factureren. _O-

  • alexshaman
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:46
Herman schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:26:
@alexshaman Respect voor je poging!

Odido is nu eenmaal in Engelse / Amerikaanse handen en de top zal ook sterk een Angelsaksische cultuur hebben. In dat licht bezien is een gestrekt been wel begrijpelijk en zullen ze minder snel een uitgestoken hand doen verwacht ik.
Ik verwachtte ook geen 'uitgestoken hand'; ik ben inmiddels wel gewend aan de koppigheid van grote EU corporaties. Ik koester geen illusies. Mijn punt is dat Nederland de enorme impact op de nationale veiligheid op dit moment schromelijk onderschat.

Denk eens na over het aantal rechters, officieren van justitie, militairen, AIVD-medewerkers en topambtenaren wiens gegevens hierdoor op straat zijn komen te liggen. Ik heb het nog niet eens over hun families. In de handen van een buitenlandse inlichtingendienst (zoals de FSB) is deze data een goudmijn. Je kunt met een relatief kleine groep mensen systematisch families onder druk zetten of gerichte psychologische aanvallen uitvoeren op personen die cruciaal zijn voor de nationale stabiliteit.

Er zijn echter al vier maanden verstreken en het enige wat de telecomoperator aanbiedt, is een antivirusprogramma (en nog niet eens het beste) voor de klanten zelf. Hoewel het lek absoluut niet aan de kant van de klanten lag - laat ze die antivirusprogramma’s maar lekker zelf gebruiken. Maar voor kritische klanten vindt Odido wel miljoenen om topadvocaten van koningshuizen (Freshfields) in te huren voor een claim van 100 euro.

Dit alles getuigt van volkomen onverantwoordelijk gedrag, incompetentie en chaos in het management.

  • alexshaman
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:46
Harry720A schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:44:
[...]
Mij is Odido nooit vergeten te factureren. _O-
Bij een van mijn contracten zijn ze dat zelfs vergeten - het was bijna komisch. Ze verkochten (of gaven) mij een smartphone met simkaart en daarna... hoorde ik niets meer. De simkaart was niet actief en er kwamen geen facturen binnen.

Dit was in november 2024, en pas in april 2025 is het me gelukt om de boel te activeren en eindelijk te gaan betalen. Daar waren maar liefst drie bezoeken aan hun fysieke winkels voor nodig!

  • mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

@alexshaman
Eens, het lekken van persoonsgegevens is slecht voor de staatsveiligheid en veiligheid van personen op bepaalde posities. Buitenlandse "diensten" kunnen die gegevens gebruiken om mensen onder druk te zetten.

Maar dat kun je in de rechtszaal moeilijk als argument gebruiken als je geen vertegenwoordiger bent van deze groep of zelf slachtoffer bent. En als je zelf slachtoffer bent wil je (of mag je) niet de aandacht op jezelf vestigen.

Betekent niet dat je geen schadevergoeding zou kunnen krijgen, maar wel dat je dan dat op basis van een andere grond doet.

  • alexshaman
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:46
mrmrmr schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:30:
@alexshaman
Eens, het lekken van persoonsgegevens is slecht voor de staatsveiligheid en veiligheid van personen op bepaalde posities. Buitenlandse "diensten" kunnen die gegevens gebruiken om mensen onder druk te zetten.

Maar dat kun je in de rechtszaal moeilijk als argument gebruiken als je geen vertegenwoordiger bent van deze groep of zelf slachtoffer bent. En als je zelf slachtoffer bent wil je (of mag je) niet de aandacht op jezelf vestigen.

Betekent niet dat je geen schadevergoeding zou kunnen krijgen, maar wel dat je dan dat op basis van een andere grond doet.
Los van de rechtszaak zelf wordt de impact van dit soort incidenten volgens mij vaak onderschat. Het gaat niet alleen om een privacykwestie van individuele slachtoffers, de mogelijke gevolgen kunnen veel breder zijn. Tegelijkertijd draagt het jarenlang rekken van onderzoeken en procedures, en het doorschuiven naar langdurige trajecten zoals via de AP of WAMCA, niet bij aan de veiligheid maar werkt het juist averechts.

  • POTMA
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:52
alexshaman schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 05:54:
[...]

Los van de rechtszaak zelf wordt de impact van dit soort incidenten volgens mij vaak onderschat. Het gaat niet alleen om een privacykwestie van individuele slachtoffers, de mogelijke gevolgen kunnen veel breder zijn. Tegelijkertijd draagt het jarenlang rekken van onderzoeken en procedures, en het doorschuiven naar langdurige trajecten zoals via de AP of WAMCA, niet bij aan de veiligheid maar werkt het juist averechts.
Je gooit nu echt teveel op een hoop.
Ik vind het goed dat er onderzoek door AP en RDI gedaan wordt om alle feiten vast te stellen, dat heeft nou eenmaal tijd nodig. Ga je er vanuit dat het bedrijf niets doet om de processen, veiligheid en data retentie te verbeteren in de tussentijd?

  • SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:09
Lord_Dain schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:16:
Nou nou, de reacties zijn weer typisch hoor. Kan in ieder meteen zien wie er zich aangesproken voelen.. dat gezegd hebbende, een beetje empathie en/of compassie naar mensen toe die écht last hebben van de Odido hack en zich aangetast voelen in hun privacy en die hier mogelijk angst- of andere klachten door krijgen, dat zou jullie sieren. In plaats van het continu rationaliseren en rechtpraten wat krom is.
Mooi man. Een iemand vind dat een mening geven over het onderwerp 'beïnvloeden' van een gesprek is ten gunste van Odido. Lekker eenzijdig in je bubbel blijven, dat is DE oplossing!!

Zucht...


  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:33
alexshaman schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:52:
[...]
Er zijn echter al vier maanden verstreken en het enige wat de telecomoperator aanbiedt, is een antivirusprogramma (en nog niet eens het beste) voor de klanten zelf.
Wat stel je voor dat ze wel zouden kunnen doen? Volgens mij is het enige dat rest een financiële genoegdoening. Maar wat lost dat op?
Dit alles getuigt van volkomen onverantwoordelijk gedrag, incompetentie en chaos in het management.
Grote woorden. Ze zijn gehackt, zoals ook veel andere organisaties. En communiceren niet optimaal. Maar voor je grote woorden heb je geen bewijs. Chaos? Incompetentie? Onverantwoordelijk?

RIPE Atlas probe: 1005104


  • TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
SgtElPotato schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:52:
[...]

Mooi man. Een iemand vind dat een mening geven over het onderwerp 'beïnvloeden' van een gesprek is ten gunste van Odido. Lekker eenzijdig in je bubbel blijven, dat is DE oplossing!!
Sommige users trekken het inderdaad wat ver door. Toch denk ik niet dat we zomaar kunnen uitsluiten dat Odido in dit soort topics actief is op enigerlei wijze. Damage control en het beïnvloeden van de publieke opinie is alles voor dit soort bedrijven. En gezien het geweld waarmee ze die rechtszaak hierboven ingaan, zou ik er niet van opkijken als ze ook op andere fronten actief zijn.

  • Cooyco
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:52
ernstoud schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:57:
[...]


Wat stel je voor dat ze wel zouden kunnen doen? Volgens mij is het enige dat rest een financiële genoegdoening. Maar wat lost dat op?
Bedrijven en zeker bedrijven met een nutsfunctie zullen dan in de toekomst weten dat het goedkoper is de beveiliging te optimaliseren dan een hack te riskeren. De boetes van welke overheidsinstantie lukt dat tot nu toe niet. En nee, geen beveiliging is absoluut maar de afwegingen kunnen echt anders.

  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:33
Cooyco schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:35:
[...]

Bedrijven en zeker bedrijven met een nutsfunctie zullen dan in de toekomst weten dat het goedkoper is de beveiliging te optimaliseren dan een hack te riskeren. De boetes van welke overheidsinstantie lukt dat tot nu toe niet. En nee, geen beveiliging is absoluut maar de afwegingen kunnen echt anders.
Omdat er verkeersboetes zijn rijdt niemand meer te hard?

Risico mitigeren kost heel veel geld, tijd en moeite. En “optimaliseren” betekent dan een restrisico. Daar kun je een hoop aan rekenen, discussie over voeren op alle lagen van de organisatie, certificeren, red/blue team sessies houden etc. etc. En dan nog kun je gehackt worden. Ik denk dat kerncentrales (heb ik een beveiligingsplan voor gemaakt, bij de IAEA in Wenen over gepresenteerd) het “best” beveiligd zijn. En kijk naar Stuxnet… ook die sector loopt risico.

Als je geen hack wil riskeren moet je je bedrijf stoppen. Ga je door, loop je risico’s, die je vaak niet kunt inschatten.

Dat Odido in dit geval laks is geweest door niet tijdig op de (late) door SalesForce aangegeven verbeteringen te reageren is duidelijk. Hopelijk leren ze, en anderen ook, er van.

RIPE Atlas probe: 1005104


  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:33
TexMex schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:31:
[...]
Toch denk ik niet dat we zomaar kunnen uitsluiten dat Odido in dit soort topics actief is op enigerlei wijze.
Dat kan. En dan nog? Openbaar forum. Denk je dat Tweakers makke schapen zijn die dan alles voor zoete koek slikken?

Ik vind het wel bijzonder in deze en andere threads dat als je wat tegengas geeft op zwaar aangezette woorden hier direct in de hoek gezet wordt van “zal wel bij Odido of partner werken”. Kom op zeg.

RIPE Atlas probe: 1005104


  • TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:53:
[...]

Dat kan. En dan nog? Openbaar forum.
Als dat direct gelieerd is aan Odido, zou het wel zo netjes zijn dat kenbaar te maken. Verder beschuldig ik niemand. Ik zeg louter dat ik niet uitsluit dat Odido hier actief is.

  • alexshaman
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:46
ernstoud schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:49:
[...]


Omdat er verkeersboetes zijn rijdt niemand meer te hard?

Risico mitigeren kost heel veel geld, tijd en moeite. En “optimaliseren” betekent dan een restrisico. Daar kun je een hoop aan rekenen, discussie over voeren op alle lagen van de organisatie, certificeren, red/blue team sessies houden etc. etc. En dan nog kun je gehackt worden. Ik denk dat kerncentrales (heb ik een beveiligingsplan voor gemaakt, bij de IAEA in Wenen over gepresenteerd) het “best” beveiligd zijn. En kijk naar Stuxnet… ook die sector loopt risico.

Als je geen hack wil riskeren moet je je bedrijf stoppen. Ga je door, loop je risico’s, die je vaak niet kunt inschatten.

Dat Odido in dit geval laks is geweest door niet tijdig op de (late) door SalesForce aangegeven verbeteringen te reageren is duidelijk. Hopelijk leren ze, en anderen ook, er van.
Slechts nalatigheid? Dat zeiden ze in 1986 ook bij de kerncentrale van Tsjernobyl. Laten we onze reactie van toen eens voorstellen: "Dat de kerncentrale van Tsjernobyl in dit geval laks is geweest door niet tijdig op de (late) door het engineeringteam aangegeven verbeteringen te reageren is duidelijk. Hopelijk leren ze, en anderen ook, er van".

Een modern telecombedrijf moet beschikken over een gelaagde beveiligingsbasis en standaard "Zero Trust" hanteren, zeker bij toegang tot bedrijfskritieke gegevens. We hebben hier niet zomaar te maken met een phishing- (of vishing-) aanval - een volstrekt elementaire aanval die zelfs door een redelijk ontwikkelde scholier uit China of Wit-Rusland kan worden uitgevoerd. Het punt is echter dat deze vishing niet alleen de diefstal van een deel van de data mogelijk maakte (wat nog enigszins verklaard had kunnen worden), maar de volledige klantendatabase, inclusief financieel gevoelige informatie.

Hier zijn werkelijk alle protocollen voor informatiebeveiliging geschonden:
  1. Centrale opslag van data met de mogelijkheid tot volledige export.
  2. Falen van SIEM/SOC-systemen.
  3. Falen van firewalls en overige WAF-configuraties die op verdachte activiteiten zijn ingesteld.
  4. Falen van alle antifraude systemen.
  5. Ontbreken van enige alarmering bij verdachte acties.
U haalt een belachelijk voorbeeld aan met Stuxnet. >:) Dat was een andere wereld 2010 toen 3D/VBV nog niet eens volledig was geïntegreerd. Dat is hetzelfde als een voorbeeld uit 1980 aanhalen.

Maar u merkt terecht op: "Daar kun je een hoop aan rekenen, discussie over voeren op alle lagen van de organisatie, certificeren, red/blue team sessies houden etc. etc. En dan nog kun je gehackt worden."

Misschien is het beter om er in plaats van eindeloze vergaderingen en het onderhouden van incompetent C-level personeel (CEO, CISO), beter mensen ingehuurd kunnen worden die niet vergaderen, maar hun werk doen en ervoor zorgen dat de onderneming aan haar contractuele verplichtingen voldoet. Een essentieel onderdeel van dat contract is het waarborgen van de veiligheid van abonneedata.

Nogmaals, het gaat hier primair om compensatie als opvoedkundig middel - niemand is uit op verrijking ten koste van hen, maar zij zijn verplicht om financiële verantwoordelijkheid te dragen. En dan niet alleen het bedrijf, maar de gehele lijn van verantwoordelijk personeel: de CEO en CISO. U beweert dat de chaos in het bedrijf niet bewezen is, waarom beweert u dat?

Lees dit: https://stratedigi.medium.com/how-i-tried-to-improve-the-unimprovable-or-the-odido-project-fbb44776e0c3

Denkt u dat er iets is veranderd? Nee! De mobiele app werkt niet. Ze begrijpen zelf niet wat er in hun billing gebeurt.

En toch: hoe kan Odido volgens u het gebrek aan chaos aantonen en de bekwaamheid van het management bevestigen? Door advocaten van een miljoen in te schakelen voor een zaak van 100 euro? Door maandelijkse uitval van de verbinding? Door een klantenservice die alleen uit bots bestaat, of met wachttijden van 100 dagen? Of misschien door de beveiliging van hun informatie en daadwerkelijk geleerd te hebben van hun fouten?

Kijk overigens eens naar de staat van hun Surface for Potential Cyberattack via DNS-dumpster. Er is in vier maanden tijd niets veranderd - deze onderneming kan opnieuw worden aangevallen door elk willekeurig, enigszins voorbereid team.

Ik wil er direct bij zeggen dat dit openbare gegevens zijn, zodat de vertegenwoordigers van de CEO/CISO van Odido niet de enige truc proberen die ze beheersen: het verzoeken om verwijdering van gegevens van websites, in plaats van zich te focussen op hun eigenlijke verantwoordelijkheden.

En voor de duidelijkheid: stuur deze schermafbeeldingen simpelweg naar een willekeurig AI-systeem en vraag wat de risico's voor de informatiebeveiliging zijn. Iedere willekeurige LLM zal u hetzelfde antwoord geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34-3oswHnK5d0AiFgWfGuI0K7fY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3OOdpOe8sRCt4S9UAR3RHxMs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPvWvDuHfH5va1msF6hBQbe5efg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YpU08jn19qwRGau7fKNGwgIF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WTb1JDkF5yLKhMHowW6iN7q-cw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jwzwBiTvb27TdAcJb0p7TKMg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OH0AI0WpU7qPwVGLD3QCT8XS0Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QgBksGzxQRqCLZ3SW7i23RSC.png?f=fotoalbum_large

  • alexshaman
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:46
TexMex schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:05:
[...]


Als dat direct gelieerd is aan Odido, zou het wel zo netjes zijn dat kenbaar te maken. Verder beschuldig ik niemand. Ik zeg louter dat ik niet uitsluit dat Odido hier actief is.
Ik kan u echter met volledige zekerheid zeggen - natuurlijk is Odido hier actief, dat weet ik inmiddels juridisch gezien direct. Ze maken zich grote zorgen over de discussie die ik hier ben gestart. Maar om andere reageerders ervan te verdenken dat ze voor hen werken, is waarschijnlijk wat overbodig.

  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:33
alexshaman schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:57:
[...]

Slechts nalatigheid? Dat zeiden ze in 1986 ook bij de kerncentrale van Tsjernobyl. Laten we onze reactie van toen eens voorstellen: "Dat de kerncentrale van Tsjernobyl in dit geval laks is geweest door niet tijdig op de (late) door het engineeringteam aangegeven verbeteringen te reageren is duidelijk. Hopelijk leren ze, en anderen ook, er van".
Er speelden daar heel andere problemen dan wat je hier schetst. Voornamelijk het gebruik van sterk verouderde technologie.
Een modern telecombedrijf moet beschikken over een gelaagde beveiligingsbasis en standaard "Zero Trust" hanteren, zeker bij toegang tot bedrijfskritieke gegevens. We hebben hier niet zomaar te maken met een phishing- (of vishing-) aanval - een volstrekt elementaire aanval die zelfs door een redelijk ontwikkelde scholier uit China of Wit-Rusland kan worden uitgevoerd. Het punt is echter dat deze vishing niet alleen de diefstal van een deel van de data mogelijk maakte (wat nog enigszins verklaard had kunnen worden), maar de volledige klantendatabase, inclusief financieel gevoelige informatie.

Hier zijn werkelijk alle protocollen voor informatiebeveiliging geschonden:
  1. Centrale opslag van data met de mogelijkheid tot volledige export.
  2. Falen van SIEM/SOC-systemen.
  3. Falen van firewalls en overige WAF-configuraties die op verdachte activiteiten zijn ingesteld.
  4. Falen van alle antifraude systemen.
  5. Ontbreken van enige alarmering bij verdachte acties.
Valide opsomming. Maar zonder inside informatie is het lastig om alles wat het beveiligingsmodel heeft doen falen met zekerheid op te sommen.

Je vergeet er overigens wel één, een belangrijke: een leverancier die software levert met een enorme kwetsbaarheid.
U haalt een belachelijk voorbeeld aan met Stuxnet. >:) Dat was een andere wereld 2010 toen 3D/VBV nog niet eens volledig was geïntegreerd. Dat is hetzelfde als een voorbeeld uit 1980 aanhalen.
Belachelijk? Waarom? Ik geef aan dat in de nucleaire wereld waar ik een tijd heb rondgelopen en waar qua security/safety de standaards heel hoog liggen, er nog steeds rest risico is. Leren uit het verleden is erg verstandig.
Misschien is het beter om er in plaats van eindeloze vergaderingen en het onderhouden van incompetent C-level personeel (CEO, CISO), beter mensen ingehuurd kunnen worden die niet vergaderen, maar hun werk doen en ervoor zorgen dat de onderneming aan haar contractuele verplichtingen voldoet.
Je ben cybersecurity specialist begrijp ik. In het algemeen hebben die zo is mijn ruime ervaring, het idee dat zij beleid bepalen. Dat is niet zo, dat is het management. Je harde woorden over incompetentie e.d. tonen frustratie. Dat begrijp ik maar jij zit niet achter de stuurknuppel bij Odido. Het is niet anders.
Nogmaals, het gaat hier primair om compensatie als opvoedkundig middel - niemand is uit op verrijking ten koste van hen, maar zij zijn verplicht om financiële verantwoordelijkheid te dragen. En dan niet alleen het bedrijf, maar de gehele lijn van verantwoordelijk personeel: de CEO en CISO.
Opvoedkundig middel? Je zou echt eens in een directie van een grote organisatie moeten deelnemen. Die zijn niet bezig met dat wat jij schetst.
U beweert dat de chaos in het bedrijf niet bewezen is, waarom beweert u dat?
Omdat het te grote woorden zijn. Allerlei voorbeelden noemen wat fout gaat bij Odido of KPN, de overheid of wie dan ook, impliceert geen “chaos”. Elke dag weer komen miljoenen mensen veilig op hun werk. De krant noemt alleen de ongelukken. Betekent dat, dat er chaos op de weg is?
Duidelijk van jouw hand? Zelfde toon, zelfde n=1 rant, kan er niet veel mee. De miljoenen tevreden Odido gebruikers ook niet.

Ik kan over mijn recente ervaringen met het omzetten van zakelijke KPN contracten ook mijn frustratie delen. Betekent dat chaos bij KPN?

RIPE Atlas probe: 1005104


  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:33
alexshaman schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:59:
[...]
Ze maken zich grote zorgen over de discussie die ik hier ben gestart.
_O-

RIPE Atlas probe: 1005104


  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:08
alexshaman schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Ik kan u echter met volledige zekerheid zeggen - natuurlijk is Odido hier actief, dat weet ik inmiddels juridisch gezien direct. Ze maken zich grote zorgen over de discussie die ik hier ben gestart. Maar om andere reageerders ervan te verdenken dat ze voor hen werken, is waarschijnlijk wat overbodig.
Het eerste geloof ik gelijk, het zou raar zijn als ze niet de kanalen in de gaten houden. Maar dat ze zich grote zorgen over de discussie hier maken lijkt me sterk. Het is niet alsof er hier nu echt nieuwe zaken boven water worden gehaald of uitgezocht. Heel dit topic is weinig meer dan een hoop gerant richting Odido, zonder echt inhoudelijk veel toe te voegen.

En daarbij, hoezo ben jij de discussie hier gestart? Dit topic loopt al vanaf 12 februari en deze discussie is hier al tig keer voorbij gekomen. Ik heb de afgelopen pagina's niets aan nieuwe info/discussie voorbij zien komen iig.

[removed]

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Let op:
Het in bezit hebben, downloaden, bekijken en verspreiden van de data is strafbaar. Het (deels) plaatsen van de data is hier dan ook niet toegestaan. Niet de inhoud, niet de headers, niet een fractie. Het is een ontzettend grijs gebied waar wij als Tweakers ver van weg willen blijven. Zie ook nieuws: Nieuwsblog: journalistieke afwegingen als je schrijft over cybercriminelen en review: Nee, je mag de gestolen Odido-gegevens niet downloaden, ook niet voor....

Het delen van links naar tools die de data kunnen bekijken en/of controleren of je tussen de data zit is niet toegestaan. Links delen naar de data is ook niet toegestaan. Niet hier, niet via de DM, doe het gewoon niet.

We modereren hier streng op en aangezien het ondoendelijk is om posts te blijven aanpassen, gooien we alle posts met enige verbondenheid met het bovenstaande dan ook zonder bericht in de prullenbak.

Waar dit topic voor bedoeld is:
* Nieuws/informatie betreft het lek te delen en te bespreken.
* Discussie over het lek in Salesforce, de manier waarop het tot stand is gekomen.
* De juridische kant, waar heb je recht op?
* Het effect van het lek op het bedrijf Odido.

Berichten met betrekking tot spam / post / telefoontjes en de gevolgen daarvan kan besproken worden in [Odido] [Verzameltopic] Phishing / Spam n.a.v. datalek.