Maar ik vertrek helemaal niet om het datalek zelf. Dat kan gebeuren. Het is voornamelijk de communicatie met betrekking tot het lek die ervoor zorgt dat ik vertrek. Over andere datalekken kan ik niet oordelen, want Odido/Ben was mijn eerste datalek, en tot op heden ook het laatste. Als de communicatie overal zo belabberd is na een datalek wordt de keuze steeds beperkter.jongetje schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:53:
[...]
Stel dat iedereen zijn abonnement zou opzeggen dan is elk bedrijf met een datalek binnen een jaar weg. Lijkt mij wel een erg rigoureuze straf, gezien het aantal grote lekken afgelopen maanden zouden dan veel bedrijven moeten stoppen.
Denk dat je beter in kunt zetten op strengere controles voor deze bedrijven.
Als je nu uit principe niet naar een huisarts of ziekenhuis gaat die Chipsoft gebruikt wordt dat ook een zoektocht. Je kunt wel makkelijker naar een andere sportschool dan basicfit.
Maar dat er nu geen lek is bij een andere telecom provider betekend niet dat daar geen risico is.
het is een toekomstige potentiële schade. de keuze ID alvast te vervangen is een persoonlijke afweging en geen acute noodzaak vanwege identiteitsfraude.LankHoar schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:56:
Zojuist krijg ik een inhoudelijke reactie op mijn e-mail kort na het incident.
[...]
Mijn gelekte ID/paspoort willen vervangen lijkt mij toch niet raar en weldegelijk directe schade te linken aan het incident, maar goed.
maar als je het leed dat je ervaart vanwege de kans op schade kan aantonen en uitdrukken in een te compenseren bedrag, dan maak je wellicht meer kans?
disclaimer: heb geen juridische kennis
d:)b :henk d:)b
Die tekst is een poging van Odido om aansprakelijkheid af te wentelen.LankHoar schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:56:
Zojuist krijg ik een inhoudelijke reactie op mijn e-mail kort na het incident.
Mijn gelekte ID/paspoort willen vervangen lijkt mij toch niet raar en weldegelijk directe schade te linken aan het incident, maar goed.
In de verzekeringsjargon heet het vervangen van je paspoort nadat de gegevens op straat zijn komen te liggen "salvage" (beredding): je maakt kosten om grotere problemen te voorkomen. Ik vind dat het vervangen je paspoort/ID waarvan niet-publieke gegevens zijn gelekt onder beredding valt. Je kunt daarmee immers aantonen dat jij het niet bent geweest die een lening heeft aangevraagd, een auto heeft gehuurd om over de straat te racen en boetes op jouw naam op te lopen, etc.
Artikel 82, lid 1:
Er ligt een uitspraak van het Europees hof.Eenieder die materiële of immateriële schade heeft geleden ten gevolge van een inbreuk op deze verordening, heeft het recht om van de verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker schadevergoeding te ontvangen voor de geleden schade.
Interpretaties: link1 link2
Daaruit blijkt dat er geen drempel is voor schade, dat schade wel aangetoond moet worden en dat lidstaten geen afbreuk mogen doen aan de schadebepalingen van de AVG.
Vereist zijn een inbreuk op de AVG en een causaal verband tussen de inbreuk en de schade.
Er is waarschijnlijk sprake van ernstige nalatigheid in de beveiliging (Salesforce beveiligingsadvies lijkt niet opgevolgd), wat een schending van de AVG is. Er komen vast ook nog meer schendingen naar boven in het onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens.
De reden voor het vervangen van het paspoort is evident als de geldigheidsdatum nog lang niet verstrijkt. Dat is het causaal verband (lek paspoortgegevens -> vervang paspoort = bereddingsschade).
Privacystichting Consumers United in Court (CUIC, ook wel: "C-U in court") is een samenwerking van noyb (none of your business) van Max Schrems en Privacy First. Dat zijn privacy activisten, er is geen commercieel doel.
Jammer dat er van te voren geen percentage voor de kosten vermeld is.mrmrmr schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:26:
[...]Privacystichting Consumers United in Court (CUIC, ook wel: "C-U in court") is een samenwerking van noyb (none of your business) van Max Schrems en Privacy First. Dat zijn privacy activisten, er is geen commercieel doel.
Overigens, aangemeld met de gedachte 'niet geschoten, is altijd mis' en heb alvast wat ruimte gemaakt op mijn bankrekening..‘No cure, no pay’: ik doe mee aan de Odido Actie op basis van ‘no cure, no pay‘. Dit betekent dat
ik niets hoef te betalen om mee te kunnen doen aan de zaak. Ook hoef ik niets te betalen als er in
deze zaak geen schadevergoeding (geldvordering) wordt uitgekeerd aan klanten. Alleen als er wel
een schadevergoeding wordt uitgekeerd, zal ik een percentage daarvan moeten afdragen voor de
gemaakte kosten van de rechtszaak.
[ Voor 5% gewijzigd door Harry720A op 22-04-2026 14:16 ]
Ik snap je punt, maar er zit wel een belangrijk verschil in hoe bedrijven met zo’n situatie omgaan. Dat bepaalt voor mij of ze nog vertrouwen verdienen of niet.jongetje schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:53:
[...]
Stel dat iedereen zijn abonnement zou opzeggen dan is elk bedrijf met een datalek binnen een jaar weg. Lijkt mij wel een erg rigoureuze straf, gezien het aantal grote lekken afgelopen maanden zouden dan veel bedrijven moeten stoppen.
Denk dat je beter in kunt zetten op strengere controles voor deze bedrijven.
Als je nu uit principe niet naar een huisarts of ziekenhuis gaat die Chipsoft gebruikt wordt dat ook een zoektocht. Je kunt wel makkelijker naar een andere sportschool dan basicfit.
Maar dat er nu geen lek is bij een andere telecom provider betekend niet dat daar geen risico is.
Als ik kijk naar gisteren: ik kreeg een mail van Rituals waarin mijn data ook gelekt bleek. Die mail was gewoon helder. Geen vaag gedoe, maar concreet: wat is er gebeurd, welke gegevens zijn geraakt, wat zijn de risico’s, en waar je terecht kunt met vragen. Inclusief een contactadres dat blijkbaar ook echt reageert. Dat is hoe je het hoort te doen.
Bij Odido zitten we inmiddels weken verder en nog steeds is het grotendeels gissen. Wat is er precies gelekt? Wat betekent dat voor klanten? Welke risico’s lopen we concreet? Radiostilte. Ondertussen huren ze een partij in die vooral bekend staat om crisiscommunicatie in plaats van technische diepgang. Prima voor het schrijven van persberichtjes, maar klanten hebben daar weinig aan als ze gewoon duidelijkheid willen.
En ja, natuurlijk: als iedereen direct opzegt bij elk datalek, dan blijft er weinig over. Maar dit gaat niet alleen om het lek zelf, dit gaat om hoe je je klanten behandelt na het lek. Transparantie, bereikbaarheid en verantwoordelijkheid nemen. Daar faalt Odido op dit moment gewoon keihard.
Voor mij is dat reden genoeg om te zeggen: zoek een andere provider. Niet omdat andere partijen per definitie veiliger zijn, maar omdat dit laat zien hoe Odido met zijn klanten omgaat als het erop aankomt. En dat zegt uiteindelijk meer dan het lek zelf.
You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before
Volgens de NOS hebben inmiddels 6350.000 gedupeerden zich aangemeld voor deze massaclaim:Draconian schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:25:
Het is zover. De massaclaim.
https://www.rtl.nl/nieuws...peerden-hack-odido-begint
Aanmelden https://cuic.eu/odido-case/#odido-aanmelden
- https://nos.nl/artikel/26...ij-massaclaim-tegen-odido
Ik vermoed dat met die aantallen men toch wel wat zenuwachtig gaat worden in de bestuurskamer van Odido.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Wat een opkomst! Dat is goed nieuws. Ik ben ook wel benieuwd of Odido nog wel blijft bestaan in haar huidige vorm.Herman schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:55:
[...]
Volgens de NOS hebben inmiddels 650.000 gedupeerden zich aangemeld voor deze massaclaim:
Ik vermoed dat met die aantallen men toch wel wat zenuwachtig gaat worden in de bestuurskamer van Odido.
Odido is zwaar gefinancierd vanwege de overnamesom die aan T-mobile is betaald. Er zit weinig vet op de botten. Vermoedelijk zullen de aandeelhouders (investeringsmaatschappijen) bij moeten storten om de continuïteit van Odido te waarborgen.turkeyhakan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:58:
[...]
Wat een opkomst! Dat is goed nieuws. Ik ben ook wel benieuwd of Odido nog wel blijft bestaan in haar huidige vorm.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Ik hopp dat ze blijven bestaan.turkeyhakan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:58:
[...]
Wat een opkomst! Dat is goed nieuws. Ik ben ook wel benieuwd of Odido nog wel blijft bestaan in haar huidige vorm.
[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 23-04-2026 14:19 ]
Zal vast nog wel meer worden, ik heb me ook nog maar even ingeschreven, ben al 5+ jaar geen klant meer maar heb sinds de hack nu wel regelmatig spam mailtjes....Herman schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:55:
[...]
Volgens de NOS hebben inmiddels 650.000 gedupeerden zich aangemeld voor deze massaclaim:
Ik hoop het wel, er zijn een hoop banen mee gemoeid en dus een hoop werkgelegenheid. En anders komt er gewoon een doorstart (schuldenvrij) en krijgen we een ander naampje (of gewoon dezelfde naam kan ook).turkeyhakan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:58:
[...]
Wat ik veel lees is dat men graag wilt dat Odido failliet zou gaan. Maar uiteraard zijn dat mensen met een korte termijn visie.
Zucht...
350.000Herman schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:55:
[...]
Dus?jongetje schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:53:
Ik denk dat het zo'n vaart niet loopt, maar zou het ergens juist een bijzonder goede zaak vinden. Indien 'wij klanten' werkelijk die macht zo hebben, dan kunnen we dus echte verbetering afdwingen. Toppie
(Boeit me dan niet zo of dat bedrijf dat 't wel goed op orde heeft nog 'Odido' op de gevel heeft staan of niet.)
Wat mij betreft is dat failliet gaan ook ruim overtrokken, toch twijfel ik om me aan te melden voor de massaclaim. Niet voor de financiële compensatie, de gegevens liggen op straat daar maakt een vergoeding niet meer voor uit. Het gaat er mij meer om dat Odido als bedrijf niet duidelijk klanten geïnformeerd heeft welke informatie er voor hem/haar gelekt is en de fouten niet erkent. Fouten maken is menselijk, maar om ervan te kunnen leren dien je wel eerst toe te geven dat die fout gemaakt is. Dat is waar voor mij de schoen ook wringt, zij blijven volhouden dat het hen is overkomen terwijl er daadwerkelijk security adviezen en dergelijke in de wind geslagen zijn, data te lang bewaard gebleven is en klanten niet weten wat er van ze uitgelekt is. Via een security checker heb ik op veldniveau in kunnen zien wat er in de dataset van mij uitgelekt is, waarom heeft Odido dit niet gedaan over de gelekte dataset en klanten gewoon geautomatiseerd een mailtje gestuurd wat er gelekt is.SgtElPotato schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:16:
[...]
Ik hoop het wel, er zijn een hoop banen mee gemoeid en dus een hoop werkgelegenheid. En anders komt er gewoon een doorstart (schuldenvrij) en krijgen we een ander naampje (of gewoon dezelfde naam kan ook).
Wat ik veel lees is dat men graag wilt dat Odido failliet zou gaan. Maar uiteraard zijn dat mensen met een korte termijn visie.
Dit was één van de redenen om mij aan te melden voor de claim.saikol schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:56:
[...]
Wat mij betreft is dat failliet gaan ook ruim overtrokken, toch twijfel ik om me aan te melden voor de massaclaim. Niet voor de financiële compensatie, de gegevens liggen op straat daar maakt een vergoeding niet meer voor uit. Het gaat er mij meer om dat Odido als bedrijf niet duidelijk klanten geïnformeerd heeft welke informatie er voor hem/haar gelekt is en de fouten niet erkent. Fouten maken is menselijk, maar om ervan te kunnen leren dien je wel eerst toe te geven dat die fout gemaakt is. Dat is waar voor mij de schoen ook wringt, zij blijven volhouden dat het hen is overkomen terwijl er daadwerkelijk security adviezen en dergelijke in de wind geslagen zijn, data te lang bewaard gebleven is en klanten niet weten wat er van ze uitgelekt is. Via een security checker heb ik op veldniveau in kunnen zien wat er in de dataset van mij uitgelekt is, waarom heeft Odido dit niet gedaan over de gelekte dataset en klanten gewoon geautomatiseerd een mailtje gestuurd wat er gelekt is.
De tweede is dat het goed is dat we als consumenten als groep een signaal kunnen afgeven dat het gewoon beter moet, niet alleen richting Odido, maar naar alle bedrijven die data bewaren en verwerken.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Sowieso gaan er nog wat jaren overheen voordat er een uitspraak is. Daarna wordt er gekeken of er wel een uitkering nodig is en wat de hoogte van de schade is. Ervaring uit het verleden leert dat dat meestal minimaal is. Dus door deze claim zal er weinig aan Odido veranderen.turkeyhakan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:58:
[...]
De enige reden dat het nu 350k mensen zijn, is omdat je je in kunt schrijven met een klik en er verder geen kosten aan zijn. En aangezien niemand zelf gaat procederen is dit de enige kans om toch een paar euro te krijgen.
Het enige wat kan gebeuren is dat er teveel mensen weglopen en dan wordt het een doorstart onder een andere naam maar verder preices hetzelfde.
[removed]
Als je dat wil doen moet je naar een provider overstappen die dit hoog in het vaandel heeft staan (en daar dan dus ook extra voor betalen). Ik durf echter te wedden dat 99% van die 350k mensen op zijn best is overgestapt naar de eerstvolgende goedkoopste provider en niet naar een duurdere die aangeeft meer aan de veiligheid te doen.franssie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:00:
[...]
Dit was één van de redenen om mij aan te melden voor de claim.
De tweede is dat het goed is dat we als consumenten als groep een signaal kunnen afgeven dat het gewoon beter moet, niet alleen richting Odido, maar naar alle bedrijven die data bewaren en verwerken.
[removed]
Ik durf te wedden dan nog niet eens 5% is overgestapt van Odido naar een andere provider. En wat betreft security, hoe weet ik dat ik een KPN of VodafoneZiggo wel kan vertrouwen? Net zoals de VPN providers die beweren 'zero-logs' te bewaren, maar als puntje bij paaltje komt nog wel herleidbare info hebben??redwing schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:03:
[...]
Als je dat wil doen moet je naar een provider overstappen die dit hoog in het vaandel heeft staan (en daar dan dus ook extra voor betalen). Ik durf echter te wedden dat 99% van die 350k mensen op zijn best is overgestapt naar de eerstvolgende goedkoopste provider en niet naar een duurdere die aangeeft meer aan de veiligheid te doen.
Zucht...
Ja maar, wat is het eindresultaat van "meer aan veiligheid doen"? Er is werkelijk NUL garantie dat een specifieke organisatie of bedrijf NIET geraakt zal worden door een hack/lek/veiligheidsincident. En dan?redwing schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:03:
[...]
Als je dat wil doen moet je naar een provider overstappen die dit hoog in het vaandel heeft staan (en daar dan dus ook extra voor betalen). Ik durf echter te wedden dat 99% van die 350k mensen op zijn best is overgestapt naar de eerstvolgende goedkoopste provider en niet naar een duurdere die aangeeft meer aan de veiligheid te doen.
Ik snap het sentiment mbt Odido en ik twijfel ook om me wel/niet (2x want 2 abbo's gelekt) in te schrijven. Ik zit nu bij een groene partij en heb geen enkele illusie dat daar niet gelekt gaat worden.
Zoals ik al aangaf kan ik uit persoonlijke ervaring vertellen dat Ziggo zijn data ook veel te lang bewaard, en ook dat KPN persoonlijke gegevens door elkaar gooit.SgtElPotato schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:07:
[...]
Ik durf te wedden dan nog niet eens 5% is overgestapt van Odido naar een andere provider. En wat betreft security, hoe weet ik dat ik een KPN of VodafoneZiggo wel kan vertrouwen? Net zoals de VPN providers die beweren 'zero-logs' te bewaren, maar als puntje bij paaltje komt nog wel herleidbare info hebben??
Je kunt hooguit kijken naar het geld dat ze aan beveiliging uitgeven (mits ze dit in het jaarrapport zetten). Maar echte hard bewijs dat het dan beter is heb je gewoon niet.
[removed]
Ik zit dan ook nog gewoon bij Odido, ik ben al vaker overgestapt vanwege problemen en mijn conclusie is dat het allemaal bagger is. Ik ga dus simpelweg voor de goedkoopste.DjoeC schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:07:
[...]
Ja maar, wat is het eindresultaat van "meer aan veiligheid doen"? Er is werkelijk NUL garantie dat een specifieke organisatie of bedrijf NIET geraakt zal worden door een hack/lek/veiligheidsincident. En dan?
Ik snap het sentiment mbt Odido en ik twijfel ook om me wel/niet (2x want 2 abbo's gelekt) in te schrijven. Ik zit nu bij een groene partij en heb geen enkele illusie dat daar niet gelekt gaat worden.
[removed]
Een riskante weddenschapSgtElPotato schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:07:
[...]
Ik durf te wedden dan nog niet eens 5% is overgestapt van Odido naar een andere provider. (...)
Maar laat het eens 3% zijn. Dus stel, Odido heeft sinds de hack 3% van het klantbestand verloren. En stel, die 3% minder klanten leidt evenredig ook tot 3% minder omzet. En stel, er zijn geen variabele kosten want het netwerk kost hoe dan ook geld om in de lucht te blijven.
Odido leidt nu jaarlijks al 80 - 100 miljoen euro verlies. Met 3% minder baten loopt dat verlies op tot 150 - 170 miljoen euro verlies. Dat is een behoorlijke cash burn. Dus ook een relatief kleine omzetafname kan al een enorme impact op een onderneming hebben zodra er veel vaste kosten zijn die gedekt moeten worden.
Lastig te zeggen hoeveel klanten het Odido kost. Veel klanten zijn gebonden aan een contract en kunnen dus moeilijk weg. Die gaan pas weg als contract is afgelopen. Mijn contract was al afgelopen dus ik ben al weg. Doei Odido. Hallo prepaidHerman schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:28:
[...]
Een riskante weddenschap
Maar laat het eens 3% zijn. Dus stel, Odido heeft sinds de hack 3% van het klantbestand verloren. En stel, die 3% minder klanten leidt evenredig ook tot 3% minder omzet. En stel, er zijn geen variabele kosten want het netwerk kost hoe dan ook geld om in de lucht te blijven.
Odido leidt nu jaarlijks al 80 - 100 miljoen euro verlies. Met 3% minder baten loopt dat verlies op tot 150 - 170 miljoen euro verlies. Dat is een behoorlijke cash burn. Dus ook een relatief kleine omzetafname kan al een enorme impact op een onderneming hebben zodra er veel vaste kosten zijn die gedekt moeten worden.
Mocht je glasvezel hebben van Odido. Doei Odido. Hallo inbelverbinding.mark777 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:45:
Doei Odido. Hallo prepaid
Zucht...
Bijzonder om te lezen dat mensen hier die vermoedelijk nog geen euro schade hebben geleden willen dat Odido failliet gaat. Toe maar, 1 van de 3 providers in NL, 2200 medewerkers op straat, 6-8 miljoen consumenten, bedrijven en overheid zonder diensten.
De realiteitszin is ver te zoeken. Wraak is een slechte emotionele reactie. Zeker omdat de daadwerkelijke schade dus klein is.
Dus Chipsoft moet ook failliet? Gemeente Ede Epe ook maar? Rituals?
Stupide.
De realiteitszin is ver te zoeken. Wraak is een slechte emotionele reactie. Zeker omdat de daadwerkelijke schade dus klein is.
Stupide.
Ik ben wel nieuwsgierig waar jij dat leest. Ik heb toch best veel posts doorgesnuffeld.ernstoud schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:19:
Bijzonder om te lezen dat mensen hier [..] willen dat Odido failliet gaat.
(Maar goed.. ik lees ook geen Gemeente Ede waar Epe staat en ik ga ook niet beweren dat een Gemeente failliet kan.)
Van mijn kant vind ik het juist bijzonder dat een bedrijf wat zo duidelijk de fout in gegaan is én er weinig van lijkt te leren, volgens sommigen vooral niet aan z'n verantwoordelijkheden herinnerd lijkt te mogen worden. Want er zou 'ns een risico zijn dat deze 13 in een dozijn toko failliet gaat.
Tja...
Oh ja, dat dusStupide.
[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 23-04-2026 17:30 ]
Nog beter snuffelen.Gwaihir schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:28:
[...]
Ik ben wel nieuwsgierig waar jij dat leest. Ik heb toch best veel posts doorgesnuffeld.
Flauw. Spellingchecker op iPad maakte er Ede van. Maar dank voor je opmerkzaamheid.(Maar goed.. ik lees ook geen Gemeente Ede waar Epe staat en ik ga ook niet beweren dat een Gemeente failliet kan.)
En ja, een gemeente kan failliet. Dat noemen we alleen anders, onder toezicht dus (artikel 12 status).
[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 23-04-2026 17:37 ]
Van een schadevergoeding kan wel een nieuw paspoort of rijbewijs aanschaffen.saikol schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:56:
[...]Niet voor de financiële compensatie, de gegevens liggen op straat daar maakt een vergoeding niet meer voor uit.
Je kan je hier aanmelden: https://cuic.eu/odido-case/#odido-aanmelden
Er zijn geen kosten aan verbonden.
Het gaat om huidige of voormalige klanten van Odido, Ben, T-Mobile en Tele2.
De CUIC organisatie komt op voor jouw privacy, waar je recht op hebt. Het is van belang dat bedrijven en organisaties gaan inzien dat security en privacy serieus moet worden genomen en dat gegevenslekken moeten worden voorkomen.
Wat betreft overstappen: er zijn internetproviders die privacy echt belangrijk vinden. Dat is bijvoorbeeld Freedom. Wat je ook kiest, als je bij Odido blijft zul je waarschijnlijk de rekening mee gaan betalen van de gevolgen van beveiligingsfouten die zijn gemaakt. Ik zou stemmen met de voeten en vertrekken.
Er zijn geen kosten aan verbonden.
Het gaat om huidige of voormalige klanten van Odido, Ben, T-Mobile en Tele2.
De CUIC organisatie komt op voor jouw privacy, waar je recht op hebt. Het is van belang dat bedrijven en organisaties gaan inzien dat security en privacy serieus moet worden genomen en dat gegevenslekken moeten worden voorkomen.
bronWat willen we bereiken met deze zaak?
CUIC wil met deze zaak drie dingen bereiken. Ten eerste: genoegdoening voor alle mensen van wie gegevens nu op straat liggen. Ten tweede: een voorbeeld stellen voor alle bedrijven. Privacy is een fundamenteel recht dat goed beschermd moet worden. Ten derde: dat Odido openheid van zaken geeft over hoe dit enorme datalek heeft kunnen ontstaan en waarom het bijvoorbeeld waarschuwingen van softwarebedrijf Salesforce over de veiligheid van haar systemen in de wind lijkt te hebben geslagen.
Wat betreft overstappen: er zijn internetproviders die privacy echt belangrijk vinden. Dat is bijvoorbeeld Freedom. Wat je ook kiest, als je bij Odido blijft zul je waarschijnlijk de rekening mee gaan betalen van de gevolgen van beveiligingsfouten die zijn gemaakt. Ik zou stemmen met de voeten en vertrekken.
Flauw. Als je zoiets stelt, mag je er wel wat citaten bij doen waarin mensen dat zeggen. Want ik heb het ook niet voorbij zien komen.
[ Voor 16% gewijzigd door Herman op 23-04-2026 17:58 ]
Ik ga geen links geven. Gewoon een paar pagina’ bladeren en het komt langs. Mensen zwart maken is niet mijn ding. In tegenstelling tot anderen hier. Fijne dag nog.Herman schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:47:
[...]
Flauw. Als je zoiets stelt, mag je er wel wat citaten bij doen waarin mensen dat zeggen. Want ik heb het ook niet voorbij zien komen.
Kijk eens aan. Wat verontwaardigde reactie. Het is niet aan jou om te bepalen wat de schade is. Het gaat erom dat bedrijven er niet zo maar mee weg kunnen komen. Dat privacy van klanten veel belangrijker wordt.ernstoud schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:19:
Bijzonder om te lezen dat mensen hier die vermoedelijk nog geen euro schade hebben geleden willen dat Odido failliet gaat. Toe maar, 1 van de 3 providers in NL, 2200 medewerkers op straat, 6-8 miljoen consumenten, bedrijven en overheid zonder diensten.
De realiteitszin is ver te zoeken. Wraak is een slechte emotionele reactie. Zeker omdat de daadwerkelijke schade klein
Stupide.
Chipsoft is nota bene een softwarebedrijf dat een waardeloze security policy heeft. Reken maar dat die een claim krijgen van hun klanten (ziekenhuizen huisartspraktijken en klinieken). Rituals was al eerder gehackt en hield het onder de pet. De phishing's gaan al een jaar rond. Maar je mag ze zelfs niet stiekem failliet denken.
Blijf jij maar lekker Odido verdedigen. Odido is het echte slachtoffer van onterechte gemene claims zonder schade.
Einde rant. Ik verbaasde me over het gemak waarmee je de waarde van privacy op nul stelt.
Waar verdedig ik Odido?Cooyco schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:14:
[...]
Blijf jij maar lekker Odido verdedigen. Odido is het echte slachtoffer van onterechte gemene claims zonder schade.
En ik zeg nergens dat privacy geen waarde heeft. Maar die waarde moet wel aantoonbaar zijn. En juist dat zal in claims de bottleneck worden.
Uit je klaarblijkelijke boosheid “rant” mij dingen in de mond leggen is niet netjes.
[ Voor 31% gewijzigd door ernstoud op 23-04-2026 18:19 ]
Jij zet hun klanten weg als "mensen die geen euro schade hebben geleden". Privacy is pas wat wat aard als je schade kunt aantonen? Ik vind het een bijzondere manier van denken. Is je gezondheid pas wat waard als je letselschade krijgt uitgekeerd?
Ik zei “Bijzonder om te lezen dat mensen hier die vermoedelijk nog geen euro schade hebben geleden…”. En is dat dan niet zo? Welke cases zijn er nu gepubliceerd waarbij mensen hier door de hack financiële schade hebben? En dan bedoel ik niet de kosten voor een nieuw paspoort. Want dat is een indirecte financiële uitgave om gerustgesteld te zijn. En niet directe schade door oplichting o.i.d.Cooyco schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:55:
[...]
Jij zet hun klanten weg als "mensen die geen euro schade hebben geleden".
Dit is een stropop redenering. Je legt mij iets in de mond en verdedigt dan je eigen standpunt. Ik heb nergens gezegd dat privacy geen waarde heeft.Privacy is pas wat wat aard als je schade kunt aantonen? Ik vind het een bijzondere manier van denken. Is je gezondheid pas wat waard als je schadeletsel krijgt uitgekeerd?
Maar bij privacy is context enorm belangrijk. Het is nl. een enorm subjectief onderwerp. Met allerlei emotie er omheen. Dat kun je in deze thread lezen.
En klaarblijkelijk zijn honderdduizenden mensen - en zo te lezen in deze thread dus ook - van mening dat verlies van privacy (?) en vooral de emotie daaromheen terug te krijgen is door een kleine geldelijke vergoeding. Of is het toch vergelding zoeken? Wraak? Boosheid? Onderbuik? Lost helemaal niets op.
Ik reken er op dat de AP een hoge boete gaat vaststellen. Daarbij gevoegd de afgeblazen beursgang, verlies van klanten, imagoschade en ongebudgetteerde hoge kosten denk ik dat de schade voor Odido best groot is. Misschien in euro’s uitgedrukt wel groter dan die van alle klanten samen. Want over die directe schade lees ik nergens cases.
Verlies van klanten moet ik nog zien gebeuren. In mijn omgeving ken ik enkelen die gewoon gebruik hebben gemaakt van de standaard jaarverlenging met 4 maanden korting en 8 maanden het normale tarief (waarvan na 8 maanden weer verlengd kan worden, dus effectief helft van de looptijd aan korting).ernstoud schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:22:
[...]
Ik zei “Bijzonder om te lezen dat mensen hier die vermoedelijk nog geen euro schade hebben geleden…”. En is dat dan niet zo? Welke cases zijn er nu gepubliceerd waarbij mensen hier door de hack financiële schade hebben? En dan bedoel ik niet de kosten voor een nieuw paspoort. Want dat is een indirecte financiële uitgave om gerustgesteld te zijn. En niet directe schade door oplichting o.i.d.
[...]
Ik reken er op dat de AP een hoge boete gaat vaststellen. Daarbij gevoegd de afgeblazen beursgang, verlies van klanten, imagoschade en ongebudgetteerde hoge kosten denk ik dat de schade voor Odido best groot is. Misschien in euro’s uitgedrukt wel groter dan die van alle klanten samen. Want over die directe schade lees ik nergens cases.
Zelf heb ik de overstap in gang gezet, maar ben echt benieuwd of veel zullen volgen. Want qua het te betalen bedrag was Odido goedkoop voor alleen internet. Niet iedereen kan of wil meer betalen.
Je stelt bij herhaling dat de schade aantoonbaar moet zijn. Dat is voor individuele gedupeerden natuurlijk geen juridisch haalbare kaart. De motivatie voor een massaclaim is niet de paar tientjes over 6 of 7 jaar. Het is voor sommigen de achteloze houding van het bedrijf met betrekking tot privacy, de miezerige informatie voorziening. Voor anderen misschien het ontbreken van enige vorm van het nemen van verantwoordelijkheid of excuses. Jij vermoedt allerlei "echte" schade voor het bedrijf. Reuzesneu voor de investeerders als het zo zou zijn maar dat moeten ze dan eerst ook maar aantonen, voor we het gaan serieus nemen.ernstoud schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:22:
[...]
Ik zei “Bijzonder om te lezen dat mensen hier die vermoedelijk nog geen euro schade hebben geleden…”. En is dat dan niet zo?
[...]
Dit is een stropop redenering. Je legt mij iets in de mond en verdedigt dan je eigen standpunt. Ik heb nergens gezegd dat privacy geen waarde heeft.
En klaarblijkelijk zijn honderdduizenden mensen - en zo te lezen in deze thread dus ook - van mening dat verlies van privacy (?) en vooral de emotie daaromheen terug te krijgen is door een kleine geldelijke vergoeding. Of is het toch vergelding zoeken? Wraak? Boosheid? Onderbuik? Lost helemaal niets op.
Dan zijn we het eens dus. Het gaat dus niet om geld? Maar om vergelding?Cooyco schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:40:
[...]
Het is voor sommigen de achteloze houding van het bedrijf met betrekking tot privacy, de miezerige informatie voorziening. Voor anderen misschien het ontbreken van enige vorm van het nemen van verantwoordelijkheid of excuses.
Denk jij dan dat er geen schade is voor Odido? Ik schat vele miljoenen schade. Vooral door de afgeblazen beursgang.Jij vermoedt allerlei "echte" schade voor het bedrijf. Reuzesneu voor de investeerders als het zo zou zijn maar dat moeten ze dan eerst ook maar aantonen, voor we het gaan serieus nemen.
Denk jij dan dat er geen schade is voor consumenten? Ik schat vele miljoenen schade. Vooral door de phishing, de stalkers, cobra ‘s aan de deurknop, openbaarheid van adressen van politici en rechters, van agenten, van werkenden in een tbs-kliniek; de blijf-van-mijn-lijf huizen. Privacy is geen luxe.ernstoud schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:00:
[...]
Denk jij dan dat er geen schade is voor Odido? Ik schat vele miljoenen schade. Vooral door de afgeblazen beursgang.
Maar lastig te begroten ja. Als een bedrijf zulke grote schade aanricht is het goed dat gedupeerden gezamenlijk naar de rechter stappen. Jij noemt dat vergelding. Een vorm van formele genoegdoening is nu eenmaal waar het recht dan over gaat. Voor de mensen die ernstig gedupeerd zullen zijn zal het niet meer zijn dan dat.
Mooie opsomming. Maar er is er nog geen case van gedocumenteerd. We gaan het meemaken.Cooyco schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:28:
[...]
Denk jij dan dat er geen schade is voor consumenten? Ik schat vele miljoenen schade. Vooral door de phishing, de stalkers, cobra ‘s aan de deurknop, openbaarheid van adressen van politici en rechters, van agenten, van werkenden in een tbs-kliniek; de blijf-van-mijn-lijf huizen.
Nee, privacy is zelfs de grondslag voor democratie.Privacy is geen luxe.
Maar hoeveel van die privacy nu geschonden is door deze hack? Moeilijk. Vooralsnog heeft het geleid tot meer spam lijkt het. En zelfs dat is al weer uitgedoofd. Als jarenlange tmobile/Odido klant merk ik er niets meer van.
Zullen er cases komen waarbij ernstig gedupeerden beschreven worden rechtstreeks te linken aan deze hack? Ik betwijfel het.Maar lastig te begroten ja. Als een bedrijf zulke grote schade aanricht is het goed dat gedupeerden gezamenlijk naar de rechter stappen. Jij noemt dat vergelding. Een vorm van formele genoegdoening is nu eenmaal waar het recht dan over gaat. Voor de mensen die ernstig gedupeerd zullen zijn zal het niet meer zijn dan dat.
Maar wellicht gaat die massa claim dat met bewijzen boven tafel krijgen.
Jammer dat je je er nu met dit soort flauwe gein vanaf maakt. Juist omdat individuele claims zo ontzettend moeilijk zijn, zijn privacy organisaties hiervoor belangrijk.ernstoud schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:31:
[...]
I rest my case, your honour.
Huh? Was juist erg positief bedoeld! Het zou kunnen zijn dat de partijen in deze massa claim duidelijk door de hack veroorzaakte directe schade inzichtelijk krijgt. En er over publiceert of in de rechtszaak gebruikt. Dat bedoelde ik.Cooyco schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:09:
[...]
Jammer dat je je er nu met dit soort flauwe gein vanaf maakt.
Want blijven roepen dat de privacy geschonden is zonder dat de daardoor geleden schade duidelijk is, is weinig concreet. En juist dan zal deze hack in de vergetelheid raken. Zoals alle voorgaande hacks. Yahoo, LinkedIn, Facebook, KPN, Interrail etc. etc.
Enfin. Ik geloof dat we crommuniceren. Dus laat ik het hierbij.
Alleen kun je hier alleen echt iets bewijzen als je kunt aantonen dat er individuele zaken zijn waarbij daadwerkelijk kan worden aangetoond dat er schade is geleden door deze hack.Cooyco schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:09:
[...]
Jammer dat je je er nu met dit soort flauwe gein vanaf maakt. Juist omdat individuele claims zo ontzettend moeilijk zijn, zijn privacy organisaties hiervoor belangrijk.
I rest my case, your honour.
Waarbij er ook veel zijn die nu aangesloten zijn bij deze massa--claim omdat ze vinden dat de communicatie van Odido slecht is. En ook al is dat het geval,is dat niet iets waardoor je schade oploopt. Dat zal dus zeer waarschijnlijk op zijn best resulteren in een boete voor Odido, maar daar zul je vanuit de claim geen cent van zien want het heeft niets met geleden schade te maken.
Zeer waarschijnlijk wordt dit duus weer zo'n claim met een hoop publiciteit er omheen om daarna over een tijdje als een kaarsje uit te gaan.
[removed]
Klopt. Maar je lijkt dit als slecht te zien. Klopt dat? Waarom?redwing schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:29:
Waarbij er ook veel zijn die nu aangesloten zijn bij deze massa--claim omdat ze vinden dat de communicatie van Odido slecht is. En ook al is dat het geval,is dat niet iets waardoor je schade oploopt. Dat zal dus zeer waarschijnlijk op zijn best resulteren in een boete voor Odido
Ik zie het als de manier waarop je als consument dat signaal af kunt geven. En dat acht ik nodig ook; anders komt / blijft zo'n onderwerp niet op de maatschappelijke agenda -- AP, politiek, bedrijven. (Lees alleen hier al de 'laat toch zitten'-reacties.)
Persoonlijk hoop ik dat er net voldoende geld uit komt om de financiers tevreden te houden; anders droogt ook deze route van signaal afgeven immers weer op. Aangezien minimaal 75% naar de consumenten komt, zou dat betekenen dat die ook geld ontvangen. Maar om die paar euro p.p. draait het voor mij niet.
[Het ligt daarbij niet in lijn der verwachting dat Odido gaat schikken alleen omdat het daartoe vriendelijk is uitgenodigd. En zou ze dat doen, dan ontmoedigt dat ook 'de volgende' nauwelijks. Ik hoop dat de eerste rechter die ernaar moet kijken laat blijken dat ze er niet zo maar onderuit komen. En dat er daarna geschikt wordt. Odido kan dan zonder lijk in de kast door met de beursgang. En omdat het gehele proces dan niet al te lang voortsleept komt het maatschappelijk signaal vrij snel en vallen de proceskosten mee.
Maar goed.. da's hoop.]
[ Voor 21% gewijzigd door Gwaihir op 24-04-2026 09:56 ]
Ik ga niet herhalen wat ik er eerder over schreef. De advocaten van de privacy organisatie die dit heeft opgepakt denken er anders over dan jij.redwing schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:29:
[...]
Alleen kun je hier alleen echt iets bewijzen als je kunt aantonen dat er individuele zaken zijn waarbij daadwerkelijk kan worden aangetoond dat er schade is geleden door deze hack.
Zoals? Die claims zijn enorm zaak van lange adem. De zaak tegen woekerpolissen zijn pas na een jaar of 10 toegekend. Dieselclaim idem.Zeer waarschijnlijk wordt dit duus weer zo'n claim met een hoop publiciteit er omheen om daarna over een tijdje als een kaarsje uit te gaan.
Ik betrap mezelf erop dat ik me moeilijk kan inleven in de psychologie van mensen die meer oog hebben voor de belangen van bedrijven die het beschermen van jouw gegevens op niet belangrijk genoeg vinden, dan voor organisaties die opkomen voor de privacy van mensen.
Omdat je dan een claim start met een onhaalbaar doel. Waarmee je dus de claim minder waard maakt maar ook Odido zich er veel minder zorgen om zal maken.Gwaihir schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:50:
[...]
Klopt. Maar je lijkt dit als slecht te zien. Klopt dat? Waarom?
Dit gaat gewoon een lange rechtzaak worden waarbij Odido een boete krijgt voor het te lang houden van de gegevens wat echter compleet los staat van deze massaclaim.Ik zie het als de manier waarop je als consument dat signaal af kunt geven. En dat acht ik nodig ook; anders komt / blijft zo'n onderwerp niet op de maatschappelijke agenda -- AP, politiek, bedrijven. (Lees alleen hier al de 'laat toch zitten'-reacties.)
Persoonlijk hoop ik dat er net voldoende geld uit komt om de financiers tevreden te houden; anders droogt ook deze route van signaal afgeven immers weer op. Aangezien minimaal 75% naar de consumenten komt, zou dat betekenen dat die ook geld ontvangen. Maar om die paar euro p.p. draait het voor mij niet.
[Het ligt daarbij niet in lijn der verwachting dat Odido gaat schikken alleen omdat het daartoe vriendelijk is uitgenodigd. En zou ze dat doen, dan ontmoedigt dat ook 'de volgende' nauwelijks. Ik hoop dat de eerste rechter die ernaar moet kijken laat blijken dat ze er niet zo maar onderuit komen. En dat er daarna geschikt wordt. Odido kan dan zonder lijk in de kast door met de beursgang. En omdat het gehele proces dan niet al te lang voortsleept komt het maatschappelijk signaal vrij snel en vallen de proceskosten mee.
Maar goed.. da's hoop.]
[removed]
Tuurlijk anders hebben ze geen werk. Ervaring uit het verleden laat echter zien dat de kans op suscces minimaal is.Cooyco schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:56:
[...]
Ik ga niet herhalen wat ik er eerder over schreef. De advocaten van de privacy organisatie die dit heeft opgepakt denken er anders over dan jij.
Die laten precies zien dat zelfs als het overduidelijk is dat mensen schade hebben geleden, het alsnog minstens 10 jaar duurt voordat dat vastgesteld is. Laat staan wat er gebeurd in een zaak waarbij het maar de vraag is of mensen echt schade hebben geleden.[...]
Zoals? Die claims zijn enorm zaak van lange adem. De zaak tegen woekerpolissen zijn pas na een jaar of 10 toegekend. Dieselclaim idem.
Dat komt waarschijnlijk omdat ik helemaal niet voor de belangen van die bedrijven op wil komen. Ik zie alleen totaal geen nut in deze massaclaim en ben tegen dit soort organisaties die er over het algemeen vooral op gebaseerd zijn om een paar mensen rijk te maken. Ik ben dus tegen zowel de bedrijven die hun zaakjes niet op orde hebben als zo'n organisatie die er een slaatje uit wil slaan en zie daarbij totaal geen nut in deze massaclaim. Odido zal er niet door veranderen,maar bovenal zullen andere bedrijven ook niet gaan veranderen. Ondanks dat wat bij Odido is gebeurd bij zo'n beetje alle grote providers kan gebeuren.Ik betrap mezelf erop dat ik me moeilijk kan inleven in de psychologie van mensen die meer oog hebben voor de belangen van bedrijven die het beschermen van jouw gegevens op niet belangrijk genoeg vinden, dan voor organisaties die opkomen voor de privacy van mensen.
Zolang mensen uiteindelijk grootschalig naar de goedkoopste partij blijven gaan, gaat er niets veranderen.
[removed]
Valt hier echt 'een slaatje uit te slaan'? Juristen die hier hun brood mee kunnen verdienen, zouden m.i. met groter gemak een dikkere boterham verdienen met andersoortige zaken. Ook een financier zonder principes kan makkelijker geld verdienen; er zijn bijv. steeds meer investeerders die zaken als fossiele brandstoffen en wapenproductie op principiële gronden uitsluiten. Wie geen last van z'n geweten heeft, kan daar dus steeds makkelijker geld verdienen.redwing schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:27:
Ik ben dus tegen zowel de bedrijven die hun zaakjes niet op orde hebben als zo'n organisatie die er een slaatje uit wil slaan en zie daarbij totaal geen nut in deze massaclaim.
Ik stel optimistisch dat er tenminste nog deze route is en jij geeft me pessimistisch helemaal gelijk? D.w.z. inderdaad zie je ook niet anders dan deze tijd en geld verspillende doodlopende weg? Ik blijf dan maar denken dat het het proberen waard is. Kleine kans op baat, maar nog veel minder kans dat het schaadt.
In die opsomming zitten een paar complexe punten. Mijn gegevens zijn ook gelekt bij Odido en buiten wat extra spam en een paar telefoontjes die zogezegd van mijn bank kwamen is er niets aan de hand. Ik heb geen beroep waarbij mijn identiteit en woonplaats beter verborgen kunnen blijven. Ook heb ik geen vijanden die graag willen weten waar ik (en mijn gezin) woon. Dus hoewel ik baal van de situatie is er feitelijk (gelukkig) nog geen schade.ernstoud schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:31:
[...]
Mooie opsomming. Maar er is er nog geen case van gedocumenteerd. We gaan het meemaken.
Hoe anders is het als je leven op het spel staat zolang je op dat adres moet blijven wonen? Verhuizen kost een best bedrag en in een dergelijke situatie wil je wellicht ook niet dat je naam opduikt in (nog meer) openbare rechtbankstukken. Een beetje vervelend als je nieuwe adres daarin vermeldt wordt om te bewijzen dat je bent verhuisd en wat het je gekost heeft.
Maar ook, wat als je in een oplichtingstruuk bent getrapt omdat je door de geringe en late communicatie vanuit Odido nog niet op de hoogte was van het lek of dat je om een andere reden compleet off-guard bent. Het is dan lastig te bewijzen dat het dankzij het Odido datalek komt, maar toch.
Ik heb gisteren nog een mailtje van de KvK ontvangen dat mijn registratie vernieuwd moest worden... Gezonden naar een emailadres van mij dat enkel bij Odido bekend is. En ook wordt ik gemiddeld elke week wel een keertje gebeld door een medewerker van mijn bank die met mijn gegevens schermde om mijn vertrouwen te winnen. Ik ben inmiddels dankzij Odido en deze belletjes overgestapt naar een andere bank. Kost mij niets, maar geeft wel een bende gezeik. Alle incasso's aanpassen enzo...[...]
Nee, privacy is zelfs de grondslag voor democratie.
Maar hoeveel van die privacy nu geschonden is door deze hack? Moeilijk. Vooralsnog heeft het geleid tot meer spam lijkt het. En zelfs dat is al weer uitgedoofd. Als jarenlange tmobile/Odido klant merk ik er niets meer van.
Zoals net al gezegd, aangifte doen is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Maar er zullen ongetwijfeld een aantal relevante cases komen waarbij de aangever de schade belangrijker vindt dan de anoniemiteit.[...]
Zullen er cases komen waarbij ernstig gedupeerden beschreven worden rechtstreeks te linken aan deze hack? Ik betwijfel het.
Het kan best zijn dat Odido zoals veel anderen een externe e-mail provider gebruikt., zeker voor marketing doeleinden. Het is bekend dat Odido veel uitbesteedt. Wellicht is bij zo’n provider ook wel eens een lek geweest. Dus 100% bewijs is dit niet.RiDo78 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:40:
[...]
Ik heb gisteren nog een mailtje van de KvK ontvangen dat mijn registratie vernieuwd moest worden... Gezonden naar een emailadres van mij dat enkel bij Odido bekend is.
Ik heb ook een e-mail adres gemaakt voor een bepaald gebruik. Nooit ergens anders voor gebruikt en toch ontvang ik er heel af en toe spam op. Kan ook via het random genereren van het deel van e-mail adressen voor de @.
Eens... maar dat neemt niet weg dat ik op de 3 adressen die Odido van mij heeft (tmobile@, odido@ en <random>@) vaak binnen een kort tijdsbestek exact dezelfde mails ontvang, met als enige verschil het bitcoinadres of de 'klik snel hier'-link. Soms zijn de mails persoonlijk aan mij geadresseerd of bevatten ze andere data uit het datalek zoals mijn rekeningnummer. 100% bewijs is het nog steeds niet. Maar toevallig is het wel. Net als dat ik al 2 dagen na de lek de eerste rotzooi binnen kreeg op een adres dat voorheen nooit spam kreeg.ernstoud schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:21:
[...]
Het kan best zijn dat Odido zoals veel anderen een externe e-mail provider gebruikt., zeker voor marketing doeleinden. Het is bekend dat Odido veel uitbesteedt. Wellicht is bij zo’n provider ook wel eens een lek geweest. Dus 100% bewijs is dit niet.
Ik heb ook een e-mail adres gemaakt voor een bepaald gebruik. Nooit ergens anders voor gebruikt en toch ontvang ik er heel af en toe spam op. Kan ook via het random genereren van het deel van e-mail adressen voor de @.
Afin, zoals gezegd heb ik er (nog) geen schade van ondervonden. Laten we hopen dat dat zo blijft.
Tja, als ik geen toestemming gegeven heb voor marketing (en die toestemming geef ik nooit) hoort zo'n provider dat email adres niet te hebben. Nu valt de hoeveelheid odido lek spam me tot heden nog alles mee. Maar goed het lek is nog vrij nieuwernstoud schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:21:
[...]
Het kan best zijn dat Odido zoals veel anderen een externe e-mail provider gebruikt., zeker voor marketing doeleinden. Het is bekend dat Odido veel uitbesteedt. Wellicht is bij zo’n provider ook wel eens een lek geweest. Dus 100% bewijs is dit niet.
Je hebt helemaal gelijk.ernstoud schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:19:
Stupide.
Ik ga maar stoppen met dit topic volgen. Domheid en hysterie ten top.
En vaak zijn de hardste schreeuwers hier, toevallig ook degenen met een slechte internet hygiene.
Maar goed, het is heerlijk om elke dag hier weer ff te komen schreeuwen hoe slecht Odido is.
Ik heb het wel gelezen hier.
Opzich kun je op het internet natuurlijk gewoon weg gaan zonder ook maar iets te typen. Dat kruisje bovenin de hoek en het vinkje bij 'topic volgen' is zo uitgezet zonder iets te typen!!Hazalnootpuur schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:22:
[...]
Je hebt helemaal gelijk.
Ik ga maar stoppen met dit topic volgen. Domheid en hysterie ten top.
En vaak zijn de hardste schreeuwers hier, toevallig ook degenen met een slechte internet hygiene.
Maar goed, het is heerlijk om elke dag hier weer ff te komen schreeuwen hoe slecht Odido is.
Ik heb het wel gelezen hier.
Zucht...
Het was maar een voorbeeld. Om aan te geven dat een e-mail adres op meer plaatsen bekend kan zijn (juridisch juist of niet) dan je zelf denkt. Bijvoorbeeld ook bij een externe partij die de boekhouding doet en de facturen verstuurt (waarvoor Odido dan een valide doelbinding heeft). De accountant die bij de controle een steekproef van de facturen inleest. En als ik mijn gedachten verder laat gaan kan ik er vast nog wel wat meer bedenken.DjoeC schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:44:
[...]
Tja, als ik geen toestemming gegeven heb voor marketing (en die toestemming geef ik nooit) hoort zo'n provider dat email adres niet te hebben.
Het zal juridisch gewoon heel moeilijk zijn om 100% zekerheid hierover te krijgen en reken er maar op dat Odido advocaten als het er op aankomt die 100% onderuit zullen halen. Ik heb bij forensisch bewijs in rechtszaken genoeg gezien dat als onlosmakelijk bewijs er niet is, de rechter direct om is. Of dat bij massa claims anders ligt weet ik niet. Dan ligt “reasonable doubt” wellicht anders.
Dit is een investering die weinig kost en potentieel veel op kan leveren. Leuke case dus als je een risicovolle investering wil doen. En de juristen krijgen sowieso betaald, dus waarom zouden die een andere zaak willen? Dit is gegarandeerd jarenlang werk.Gwaihir schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:50:
[...]
Valt hier echt 'een slaatje uit te slaan'? Juristen die hier hun brood mee kunnen verdienen, zouden m.i. met groter gemak een dikkere boterham verdienen met andersoortige zaken. Ook een financier zonder principes kan makkelijker geld verdienen; er zijn bijv. steeds meer investeerders die zaken als fossiele brandstoffen en wapenproductie op principiële gronden uitsluiten. Wie geen last van z'n geweten heeft, kan daar dus steeds makkelijker geld verdienen.
Ik zie wel een andere optie, en dat is betere wet en regelgeving. Deze massaclaim gaat echter niets veranderen en is daarmee naar mijn idee ook gewoon zinloos.Ik stel optimistisch dat er tenminste nog deze route is en jij geeft me pessimistisch helemaal gelijk? D.w.z. inderdaad zie je ook niet anders dan deze tijd en geld verspillende doodlopende weg? Ik blijf dan maar denken dat het het proberen waard is. Kleine kans op baat, maar nog veel minder kans dat het schaadt.
[removed]
En dan zul je ook nog daadwerkelijke schade aan moeten tonen. Want wat spam mails en belletjes zijn nog geen schade.ernstoud schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:32:
[...]
Het was maar een voorbeeld. Om aan te geven dat een e-mail adres op meer plaatsen bekend kan zijn (juridisch juist of niet) dan je zelf denkt. Bijvoorbeeld ook bij een externe partij die de boekhouding doet en de facturen verstuurt (waarvoor Odido dan een valide doelbinding heeft). De accountant die bij de controle een steekproef van de facturen inleest. En als ik mijn gedachten verder laat gaan kan ik er vast nog wel wat meer bedenken.
Het zal juridisch gewoon heel moeilijk zijn om 100% zekerheid hierover te krijgen en reken er maar op dat Odido advocaten als het er op aankomt die 100% onderuit zullen halen. Ik heb bij forensisch bewijs in rechtszaken genoeg gezien dat als onlosmakelijk bewijs er niet is, de rechter direct om is. Of dat bij massa claims anders ligt weet ik niet. Dan ligt “reasonable doubt” wellicht anders.
En je ziet ook al in dit topic dat er veel mensen zijn die amper iets merken, maar ook sommige die zeggen platgebeld te worden. Hoe moeilijk is het dan om aannemelijk te maken dat die mensen die platgebeld worden zelf slecht met hun gegevens omgaan?
Er zitten gewoon heel veel haken en ogen aan echt bewijzen dat dit specifieke lek voor echt specifieke schade heeft gezorgd.
[removed]
Oh ja? Door wie dan?redwing schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:39:
[...]
Dit is een investering die weinig kost en potentieel veel op kan leveren. Leuke case dus als je een risicovolle investering wil doen. En de juristen krijgen sowieso betaald, dus waarom zouden die een andere zaak willen?
350.000 mensen die iets van Odido willen wegens schade. Ik ben benieuwd hoeveel er van overgebleven zouden zijn als ze meer dan een paar gegevens zouden moeten invullen op een website. Over die website gesproken:
Hopelijk wordt CUIC geen slachtoffer van niet leeggeroofd door Shinyhunters.Dit betekent dat wij uw gegevens bewaren zolang dit noodzakelijk is voor onze collectieve actie of
andere procedures en tot vijf jaar na de definitieve afwikkeling daarvan.
Wij bewaren uw persoonsgegevens die relevant kunnen zijn voor boekhoudkundige en fiscale doeleinden gedurende zeven jaar, voor zover vereist op grond van toepasselijke boekhoudkundige en fiscale wetgeving.
Indien u bij ons een klacht indient, bewaren wij de in dat kader verwerkte persoonsgegevens tot twee jaar nadat de klacht en/of de daaruit voortvloeiende gerechtelijke procedures definitief zijn afgewikkeld.
Schade? Ze willen gewoon gratis geld.zacht schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:56:
350.000 mensen die iets van Odido willen wegens schade.
Of, zoals ik, odido boete zien doen. Al is het alleen al vanwege de onzekerheid van een proces. En een waarschuwing naar de markt in het algemeen. Als ik er geld aan overhoudt maak ik dat wel over naar een goed doel, het is mij daar in het geheel niet om te doen.
[ Voor 1% gewijzigd door franssie op 25-04-2026 12:48 . Reden: iets leesbaarder ]
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Door de investeerders erboven? Denk je echt dat die advocaten voor niets werken? Dat het een non- profit organisatie is zegt alleen dat er geen winst gedraaid wordt, het zegt bar weinig over de salarissen die worden betaald.
[removed]
Een vraag beantwoordt je met een wedervraag. Jij weet het niet. Dat is geen schande.
[ Voor 18% gewijzigd door Cooyco op 25-04-2026 12:07 ]
Voor de Odido slachtoffer gegevens hoef je ze niet te hacken want die zijn al gelektzacht schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:56:
350.000 mensen die iets van Odido willen wegens schade. Ik ben benieuwd hoeveel er van overgebleven zouden zijn als ze meer dan een paar gegevens zouden moeten invullen op een website. Over die website gesproken:
[...]
Hopelijk wordt CUIC geen slachtoffer van niet leeggeroofd door Shinyhunters.
Het was dan ook geen vraag vanuit mij. Meer dat zonder een investeerder zo'n stichting al niet kan bestaan.Cooyco schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:46:
[...]
Een vraag beantwoordt je met een wedervraag. Jij weet het niet. Dat is geen schande.
[removed]
Zo werkt dat niet. Als je stevige uitspraken doet over iets wat mensen in dit topic zouden vinden dan brengt dat ook de verantwoordelijkheid met zich mee om daar voorbeelden van aan te kunnen dragen. Kies je woorden iets zorgvuldiger alsjeblieft en zorg dat je sterke uitspraken ook sterk kunt onderbouwen.ernstoud schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:00:
Ik ga geen links geven. Gewoon een paar pagina’ bladeren en het komt langs. Mensen zwart maken is niet mijn ding. In tegenstelling tot anderen hier. Fijne dag nog.
Ik noem er één: Draconian in "Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)"Jazzy schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:01:
[...]
[mbr]Zo werkt dat niet. Als je stevige uitspraken doet over iets wat mensen in dit topic zouden vinden dan brengt dat ook de verantwoordelijkheid met zich mee om daar voorbeelden van aan te kunnen dragen. Kies je woorden iets zorgvuldiger alsjeblieft en zorg dat je sterke uitspraken ook sterk kunt onderbouwen.[/]
”Ik hoop dat ze failliet gaan."
Nou ja, omdat ik een goede bui heb, nog één: Gwaihir in "Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)"
“Want er zou 'ns een risico zijn dat deze 13 in een dozijn toko failliet gaat.”
Ik laat het hierbij. Met de zoekfunctie komen er nog meer:
Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)
Succes.
[ Voor 22% gewijzigd door ernstoud op 25-04-2026 19:20 ]
Tsja, dan lees je wel een beetje wat je wilt lezen. Het woordje 'failliet' wordt inderdaad redelijk vaak genoemd in de discussie maar nauwelijks als wens. Ook in het bericht van @Gwaihir, dat pas na jouw bericht werd geplaatst, zie ik geen wens tot faillissement.ernstoud schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:29:
[...]
Ik noem er één: Draconian in "Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)"
”Ik hoop dat ze failliet gaan."
Nou ja, omdat ik een goede bui heb, nog één: Gwaihir in "Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)"
“Want er zou 'ns een risico zijn dat deze 13 in een dozijn toko failliet gaat.”
Ik laat het hierbij. Met de zoekfunctie komen er nog meer:
Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)
Succes.
Het bericht van Draconian is, voor zover ik lees, het enige waarin iemand expliciet hoopt dat ze failliet gaan. Een bericht van nota bene bijna twee maanden oud. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat de aanleiding was voor jouw reactie van 23 april, 54 dagen later. Of was jouw eigen bericht misschien net zo goed een emotionele reactie, zoals je de reactie van de critici omschrijft?
Met dit soort berichten krijg ik toch de indruk dat de grootste emotie inmiddels aan de andere kant zit...
TexMex schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:30:
Tsja, dan lees je wel een beetje wat je wilt lezen. Het woordje 'failliet' wordt inderdaad redelijk vaak genoemd in de discussie maar nauwelijks als wens. Ook in het bericht van @Gwaihir, dat pas na jouw bericht werd geplaatst, zie ik geen wens tot faillissement.
Het bericht van Draconian is, voor zover ik lees, het enige waarin iemand expliciet hoopt dat ze failliet gaan. Een bericht van nota bene bijna twee maanden oud. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat de aanleiding was voor jouw reactie van 23 april, 54 dagen later. Of was jouw eigen bericht misschien net zo goed een emotionele reactie, zoals je de reactie van de critici omschrijft?
Met dit soort berichten krijg ik toch de indruk dat de grootste emotie inmiddels aan de andere kant zit...
Kun je daar wat meer over zeggen? De massaclaim is nl. het recent aan wet en regelgeving toegevoegde element.redwing schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:39:
Ik zie wel een andere optie, en dat is betere wet en regelgeving.
N.B. Dit is oprechte nieuwsgierigheid. Want ik zie er ook bepaald geen top-oplossing in. Ik zit er meer in van 'maar proberen dan'. Want of het blijkt zowaar nuttig, of het helpt wellicht mede dat gat aan overheidszijde te belichten.
Een concreet probleem is dat we dat Amerikaanse concept overgenomen lijken te hebben zonder de Amerikaanse tanden. Er valt hier, zoals jij als ik me goed herinner ook al nadrukkelijk riep, niet zo snel iets te claimen. Maar of we die kant op willen... vanaf deze kant van de oceaan lijkt ook dat totaal niet te werken. Daar worden echt alleen de juristen beter van. Maar t.a.v. de acties die (met name) de AP neemt zien we nu ook al datzelfde probleem: het duurt véél te lang en gaat véél te vaak weer onderuit om tot gedragsverandering te leiden (voor ik grijze haren heb).
Mensen die zich hebben ingeschreven en gekozen hebben om achteraf de extra vragen te beantwoorden, zoals welk type contract je hebt (gehad) en wanneer die eventueel is beëindigd.Draconian schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:25:
Het is zover. De massaclaim.
https://www.rtl.nl/nieuws...peerden-hack-odido-begint
Aanmelden https://cuic.eu/odido-case/#odido-aanmelden
Hoe hebben jullie dat gedaan?
Mij lukt het niet deze achteraf in te vullen. Beide links uit de bevestigsmail komen uit op de begin-pagina van de Odido case, stap 1 van 3. Waar ik bij stap 2 een verwachte foutmelding krijg dat ik al ben aangemeld als ik (opnieuw) mijn gegevens bevestig.
Mi 9T Pro • Sony KDL-50W809C • CCwGTV 4K • Soundcore Motion+
Had precies hetzelfde. Ik heb het maar zo gelaten.
Leek me voor nu genoeg en neem aan dat CUIC er later wel op terugkomt.
Ik weet eindelijk wat ze van me hebben ... Hoe? Ik kreeg wederom het nutteloze antwoord "kun je ons even bellen" na mijn tweewekelijkse zeur-mail richting ze. Ik was nu best wel pissig en praatte toegegeven wel met verheven stem richting die arme jongen ("ik weet dat jullie er niks aan kunnen doen, maar ik ben helemaal klaar met de onzin die ik moet doen voor iets simpels als mijn fucking gegevens opvragen"). Nadat hij (terecht, terecht) zei dat ik iets rustiger moest doen, gaf hij me wel het lijstje dat er lag. En dat is inclusief een rijbewijs dat nog geldig is. Bleh. Ik moet toevallig een nieuw paspoort aanvragen deze maand en het is nog maar geldig tot 2028. Toch maar even doen voor de zekerheid? Die van mijn vrouw was gelukkig verlopen. Maar mocht hij mij dat zomaar vertellen eigenlijk?
@ap3nr0ts Fijn dat jij nu eindelijk antwoord hebt gekregen
Blijkbaar maakt Odido een kosten / baten analyse en kom je schijnbaar eerder aan de beurt als je veel 'zeurt'. Wel jammer dat het zo moet. Is het jou nog gelukt om zonder boete op te zeggen?
Heel erg boos worden op medewerkers lost inderdaad niets op, en die lui kunnen er echt niks aan doen wat er met onze persoonsgegevens is gebeurd. (Nou, ja, op één medewerker na
) Ik heb het ergens wel te doen met die telefonische helpdesk daar, die zullen vast wat gal over zich heen krijgen helaas.
Heel erg boos worden op medewerkers lost inderdaad niets op, en die lui kunnen er echt niks aan doen wat er met onze persoonsgegevens is gebeurd. (Nou, ja, op één medewerker na
[ Voor 4% gewijzigd door Herman op 29-04-2026 15:59 ]
Mja. Dat zei ik ook continu: ik weet dat Odido kut is in dezen, en niet jij. Vond het wel frappant dat hij bleef claimen dat als er nog niks met mijn gegevens gebeurd is, ze waarschijnlijk nog niet gelekt zijn. Toen zei ik maar dat een handige jongen echt wel over drie weken een auto kan huren op mijn rijbewijsnummer, als dat ergens zo werkt. Alsof alle gelekte gegevens nu al gebruikt moeten zijn ...Herman schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:56:
@ap3nr0ts Fijn dat jij nu eindelijk antwoord hebt gekregenBlijkbaar maakt Odido een kosten / baten analyse en kom je schijnbaar eerder aan de beurt als je veel 'zeurt'. Wel jammer dat het zo moet. Is het jou nog gelukt om zonder boete op te zeggen?
Heel erg boos worden op medewerkers lost inderdaad niets op, en die lui kunnen er echt niks aan doen wat er met onze persoonsgegevens is gebeurd. (Nou, ja, op één medewerker na![]()
) Ik heb het ergens wel te doen met die telefonische helpdesk daar, die zullen vast wat gal over zich heen krijgen helaas.
En ik heb in principe niks van waarde gehad ondanks bijna twee maanden zeuren. Er is puur iets uitgekomen omdat ik nu toevallig iemand sprak die me wel de info gaf. Een vorige keer zei iemand alleen: je kan zien of je je rijbewijs bij ons hebt door je contracten op te zoeken. Ja. Goh. Dat had ik nog niet bedacht.
Maar je weet toch wel of je je rijbewijs hebt afgegeven of niet? Lijkt me logisch dat je dat soort dingen wel onthoudt en bijhoudt. Ja of niet als je te pas en te onpas overal je rijbewijs / paspoort laat zien..ap3nr0ts schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:24:
Ik weet eindelijk wat ze van me hebben ... Hoe? Ik kreeg wederom het nutteloze antwoord "kun je ons even bellen" na mijn tweewekelijkse zeur-mail richting ze. Ik was nu best wel pissig en praatte toegegeven wel met verheven stem richting die arme jongen ("ik weet dat jullie er niks aan kunnen doen, maar ik ben helemaal klaar met de onzin die ik moet doen voor iets simpels als mijn fucking gegevens opvragen"). Nadat hij (terecht, terecht) zei dat ik iets rustiger moest doen, gaf hij me wel het lijstje dat er lag. En dat is inclusief een rijbewijs dat nog geldig is. Bleh. Ik moet toevallig een nieuw paspoort aanvragen deze maand en het is nog maar geldig tot 2028. Toch maar even doen voor de zekerheid? Die van mijn vrouw was gelukkig verlopen. Maar mocht hij mij dat zomaar vertellen eigenlijk?
Zucht...
Nee, maar het ging me inmiddels meer om het principe. Als zij zo'n groot lek hebben gehad, moeten ze gewoon in staat zijn om mij te geven wat er (mogelijk) van me gelekt is. Of ik dat nu al zo goed als zeker weet of niet. Het is daarom vooral een principekwestie voor me, net als dat ik terugga naar KPN zodra mijn contract eindelijk voorbij is.SgtElPotato schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:47:
[...]
Maar je weet toch wel of je je rijbewijs hebt afgegeven of niet? Lijkt me logisch dat je dat soort dingen wel onthoudt en bijhoudt. Ja of niet als je te pas en te onpas overal je rijbewijs / paspoort laat zien..
Die jongen aan de telefoon zei nog: maar hier gaat het nu waarschijnlijk niet meer gebeuren, terwijl je daar bij anderen niet zeker van bent. Ik zei daarop dat ik toch ook niet bij een arts blijf die me voor hoofdpijn oordruppels heeft gegeven, maar nu inmiddels geleerd heeft dat dat niet zo moet. Vond het een bijzondere gedachtegang, haha.
Voor mij is een KPN of VodafoneZiggo rampzalig. Odido blijft gewoon de beste provider voor mij. Overstappen omdat het een principe is is heel goed van je, maar voor 95+% van de mensen niet heel boeiend.ap3nr0ts schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:52:
[...]
Nee, maar het ging me inmiddels meer om het principe. Als zij zo'n groot lek hebben gehad, moeten ze gewoon in staat zijn om mij te geven wat er (mogelijk) van me gelekt is. Of ik dat nu al zo goed als zeker weet of niet. Het is daarom vooral een principekwestie voor me, net als dat ik terugga naar KPN zodra mijn contract eindelijk voorbij is.
Die jongen aan de telefoon zei nog: maar hier gaat het nu waarschijnlijk niet meer gebeuren, terwijl je daar bij anderen niet zeker van bent. Ik zei daarop dat ik toch ook niet bij een arts blijf die me voor hoofdpijn oordruppels heeft gegeven, maar nu inmiddels geleerd heeft dat dat niet zo moet. Vond het een bijzondere gedachtegang, haha.
Zucht...
Odido heeft het niet geven van een antwoord tot kunst verheven. Ik weet niet eens waarop dit een antwoord zou moeten zijn, want na diverse “computer says no”- generieke antwoorden heb ik best een aantal mails gestuurd. Op geen van die mails is dit een adequaat antwoord (vanzelfsprekend, zou ik zeggen).
Die heb ik ook enkele keren mogen ontvangen. Waarschijnlijk hebben ze iedereen die een mail had gestuurd, eenzelfde reactie teruggestuurd. In eerste instantie dacht ik aan spam/phishing. Voor mij bevestigt deze mail dat het goed is dat ik vertrek bij Odido. De communicatie slaat wat mij betreft totaal de plank wéér mis.Zentbeer schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:16:
Odido heeft het niet geven van een antwoord tot kunst verheven. Ik weet niet eens waarop dit een antwoord zou moeten zijn, want na diverse “computer says no”- generieke antwoorden heb ik best een aantal mails gestuurd. Op geen van die mails is dit een adequaat antwoord (vanzelfsprekend, zou ik zeggen).
[Afbeelding]
Ik heb ook een e-mail ontvangen op mijn verzoek tot inzake persoonsgegevens. Helaas kwam daar nog niet meer uit dan "deze gegevens hebben we van je" met vervolgens een pdf bestand als bijlage met in de pdf een screenshot van mijn verzoek tot inzage persoonsgegevens.
Bizar, hoe verschillend de reacties van Odido zijn. Mijn inzageverzoek werd weliswaar een keertje vertraagd maar kreeg daarna op een correcte manier de gevraagde gegevens, voor zover ik zie compleet.
Je zou denken dat zo’n afhandeling een standaard procedure is. Blijkbaar niet…
Ik vraag me dan vooral af wat voor antwoord je dan verwacht op een vraag over de gegevensbewaring? Want die staat, zoals daar gezegd, beschreven in hun voorwaarden. Dat ze daar niet aan hebben voldaan klopt natuurlijk, maar aangezien daar een onderzoek naar loopt zullen ze er weinig over mogen zeggen. Ik kan je garanderen dat ongeacht bij welke partij dit ook zou gebeuren, je eenzelfde antwoord zou krijgen.buglife schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:49:
[...]
Die heb ik ook enkele keren mogen ontvangen. Waarschijnlijk hebben ze iedereen die een mail had gestuurd, eenzelfde reactie teruggestuurd. In eerste instantie dacht ik aan spam/phishing. Voor mij bevestigt deze mail dat het goed is dat ik vertrek bij Odido. De communicatie slaat wat mij betreft totaal de plank wéér mis.
Daarbij ook niet vergeten dat het om een helpdesk gaat die normaal is ingericht voor de normale drukte. Nu krijgen ze plotseling honderden meer vragen. Dus dat de helpdesk het niet aan kan is ook een gegeven.
Dat ze geen algeheel statusupdates geven is natuurlijk wel gewoon slecht, want dat is iets dat ze wel in eigen hand hebben.
[removed]
Vermoedelijk, door de grote toeloop van o.a. AVG-verzoeken, ergens een batterij aan medewerkers ingehuurd die met minimale training nu de achterstanden gaan wegwerken.vanaalten schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:18:
Bizar, hoe verschillend de reacties van Odido zijn. Mijn inzageverzoek werd weliswaar een keertje vertraagd maar kreeg daarna op een correcte manier de gevraagde gegevens, voor zover ik zie compleet.
Waar uiteraard vooral op KPIs zoals snelheid van afhandelen wordt gestuurd, en niet perse op kwaliteit...
Ze verwijzen nu naar de voorwaarden, waarnaar ik zelf al verwees in mijn vraag. Mijn account was al veel langer inactief dan de genoemde termijnen, volgens mijn administratie. Dus ik had gevraagd wat volgens hun de einddatum van het contact was.redwing schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:06:
[...]
Ik vraag me dan vooral af wat voor antwoord je dan verwacht op een vraag over de gegevensbewaring? Want die staat, zoals daar gezegd, beschreven in hun voorwaarden. Dat ze daar niet aan hebben voldaan klopt natuurlijk, maar aangezien daar een onderzoek naar loopt zullen ze er weinig over mogen zeggen. Ik kan je garanderen dat ongeacht bij welke partij dit ook zou gebeuren, je eenzelfde antwoord zou krijgen.
Daarbij ook niet vergeten dat het om een helpdesk gaat die normaal is ingericht voor de normale drukte. Nu krijgen ze plotseling honderden meer vragen. Dus dat de helpdesk het niet aan kan is ook een gegeven.
Dat ze geen algeheel statusupdates geven is natuurlijk wel gewoon slecht, want dat is iets dat ze wel in eigen hand hebben.
Stuur dan gewoon een mail dat ze het druk hebben en niet snel kunnen antwoorden. Daar heb ik veel meer begrip voor.
Oftewel je wil bewijs ontvangen dat ze de data te lang bewaard hebben. Aangezien er daar dus een onderzoek naar loopt zullen ze daar niet snel een direct antwoord op geven.buglife schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:55:
[...]
Ze verwijzen nu naar de voorwaarden, waarnaar ik zelf al verwees in mijn vraag. Mijn account was al veel langer inactief dan de genoemde termijnen, volgens mijn administratie. Dus ik had gevraagd wat volgens hun de einddatum van het contact was.
Stuur dan gewoon een mail dat ze het druk hebben en niet snel kunnen antwoorden. Daar heb ik veel meer begrip voor.
En ik snap dat je liever een ander antwoord krijgt, maar logischerwijze zul je die dus niet gaan krijgen. En zoals ik al zei, dat heeft weinig met Odido te maken, maar zul je bij al dit soort lekken met bijbehorende onderzoeken hebben.
[removed]
Neen, dat bewijs heb ik helemaal niet nodig. Het laatste contactmoment heb ik zelf gedocumenteerd staan, maar ik was benieuwd of zij ergens een later moment hebben.redwing schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:11:
[...]
Oftewel je wil bewijs ontvangen dat ze de data te lang bewaard hebben. Aangezien er daar dus een onderzoek naar loopt zullen ze daar niet snel een direct antwoord op geven.
En ik snap dat je liever een ander antwoord krijgt, maar logischerwijze zul je die dus niet gaan krijgen. En zoals ik al zei, dat heeft weinig met Odido te maken, maar zul je bij al dit soort lekken met bijbehorende onderzoeken hebben.
En dat laatste wat je stelt is pertinente onzin. Ben levert wel gewoon de gevraagde data aan, terwijl die ook bezig zijn met onderzoek. Ben stuurt wel de persoonsgegevens die ik onder mijn recht op inzage heb opgevraagd. Zij kunnen het dus blijkbaar wel, ondanks het onderzoek.
Gewoon een keer boos opbellen joh. Dan vertellen ze opeens alles via de telefoon, ook van je vrouw.Robbie T schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:17:
Ik heb ook een e-mail ontvangen op mijn verzoek tot inzake persoonsgegevens. Helaas kwam daar nog niet meer uit dan "deze gegevens hebben we van je" met vervolgens een pdf bestand als bijlage met in de pdf een screenshot van mijn verzoek tot inzage persoonsgegevens.![]()
Vanochtend ontving ik eindelijk een mail en sms met betrekking tot de opgevraagde persoonsgegevens van mijn oude Tele2-account. Het was echter weer een teleurstelling. Het bevat namelijk alleen klantenservicenotities met twee mails van mij van ná het datalek. Helemaal niets over de persoonsgegevens die in hun systemen staan, terwijl deze wel in het lek aanwezig zijn...
[ Voor 4% gewijzigd door buglife op 06-05-2026 11:41 ]
Telefoonabonnement opzeggen is makkelijker na klachten van klanten,
https://www.nu.nl/economi...klachten-van-klanten.html
Wat is de link met de hack bij odido ?Harry720A schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:31:
Telefoonabonnement opzeggen is makkelijker na klachten van klanten,
Misschien moet je het topic eens aandachtig doorlezen.W1ck1e schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 05:44:
[...]Wat is de link met de hack bij odido ?
Neen, in het artikel op nu.nl wordt odido niet genoemd.Harry720A schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:46:
[...]
Misschien moet je het topic eens aandachtig doorlezen.
OnvriendelijkW1ck1e schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:00:
[...]Neen, in het artikel op nu.nl wordt odido niet genoemd.
[ Voor 8% gewijzigd door Jazzy op 07-05-2026 15:54 ]
Het artikel gaat over het opzeggen van abonnementen. Je moet je abbo kunnen op zeggen zoals je het ook afgesloten hebt.
In plaats van de linkdump zou je ook even kunnen uitleggen wat de relevantie voor dit topic is. Ik zie het ook niet eerlijk gezegd.
[ Voor 3% gewijzigd door Jazzy op 07-05-2026 15:54 ]
Inmiddels een reactie van odido mbt mijn inzageverzoek.
Net als @buglife bijna alleen data van ná het datalek.
Wél opvallend; ze sturen ook een "MSISDN" excel bestand door met datalogs waarin duidelijk mijn belgeschiedenis van de afgelopen 3 maanden vermeld wordt. Dit terwijl ik al sinds 2022 geen klant meer van ze ben.
Iemand met meer technische kennis die dit kan verklaren?
Wél opvallend; ze sturen ook een "MSISDN" excel bestand door met datalogs waarin duidelijk mijn belgeschiedenis van de afgelopen 3 maanden vermeld wordt. Dit terwijl ik al sinds 2022 geen klant meer van ze ben.
Zit je bij een virtuele provider die via Odido netwerk gaat?Jovilius schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:13:
Nee, sinds 2022 bij KPN.IJsbeer schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:17:
[...]
Zit je bij een virtuele provider die via Odido netwerk gaat?
Hier ook de documenten ontvangen en zoals anderen alleen data van na het lek, terwijl ik van de afgelopen 3 jaar gevraagd had tot aan mijn overstap in maart dit jaar.Jovilius schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:13:
Hiervan ook maar weer een melding richting AP gedaan dat Odido het recht op inzage niet nakomt.
Let op:
Het in bezit hebben, downloaden, bekijken en verspreiden van de data is strafbaar. Het (deels) plaatsen van de data is hier dan ook niet toegestaan. Niet de inhoud, niet de headers, niet een fractie. Het is een ontzettend grijs gebied waar wij als Tweakers ver van weg willen blijven. Zie ook nieuws: Nieuwsblog: journalistieke afwegingen als je schrijft over cybercriminelen en review: Nee, je mag de gestolen Odido-gegevens niet downloaden, ook niet voor....
Het delen van links naar tools die de data kunnen bekijken en/of controleren of je tussen de data zit is niet toegestaan. Links delen naar de data is ook niet toegestaan. Niet hier, niet via de DM, doe het gewoon niet.
We modereren hier streng op en aangezien het ondoendelijk is om posts te blijven aanpassen, gooien we alle posts met enige verbondenheid met het bovenstaande dan ook zonder bericht in de prullenbak.
Waar dit topic voor bedoeld is:
* Nieuws/informatie betreft het lek te delen en te bespreken.
* Discussie over het lek in Salesforce, de manier waarop het tot stand is gekomen.
* De juridische kant, waar heb je recht op?
* Het effect van het lek op het bedrijf Odido.
Berichten met betrekking tot spam / post / telefoontjes en de gevolgen daarvan kan besproken worden in [Odido] [Verzameltopic] Phishing / Spam n.a.v. datalek.
Het in bezit hebben, downloaden, bekijken en verspreiden van de data is strafbaar. Het (deels) plaatsen van de data is hier dan ook niet toegestaan. Niet de inhoud, niet de headers, niet een fractie. Het is een ontzettend grijs gebied waar wij als Tweakers ver van weg willen blijven. Zie ook nieuws: Nieuwsblog: journalistieke afwegingen als je schrijft over cybercriminelen en review: Nee, je mag de gestolen Odido-gegevens niet downloaden, ook niet voor....
Het delen van links naar tools die de data kunnen bekijken en/of controleren of je tussen de data zit is niet toegestaan. Links delen naar de data is ook niet toegestaan. Niet hier, niet via de DM, doe het gewoon niet.
We modereren hier streng op en aangezien het ondoendelijk is om posts te blijven aanpassen, gooien we alle posts met enige verbondenheid met het bovenstaande dan ook zonder bericht in de prullenbak.
Waar dit topic voor bedoeld is:
* Nieuws/informatie betreft het lek te delen en te bespreken.
* Discussie over het lek in Salesforce, de manier waarop het tot stand is gekomen.
* De juridische kant, waar heb je recht op?
* Het effect van het lek op het bedrijf Odido.
Berichten met betrekking tot spam / post / telefoontjes en de gevolgen daarvan kan besproken worden in [Odido] [Verzameltopic] Phishing / Spam n.a.v. datalek.