Ik ben de eerste die deze datalek-zaak voor de rechter heeft gebracht en ik zal je dit vertellen: Odido is bereid miljarden te besteden aan juristen en advocaten om ontevreden klanten de mond te snoeren, maar is niet bereid ook maar één cent uit te geven aan de afhandeling (
remediation), het onderzoek of compensaties! Terwijl grote advocatenkantoren en losse enthousiastelingen nog proberen een rechtszaak rondom dit lek op te bouwen, ben ik ze allemaal voor geweest en heb ik een kort geding afgedwongen.
Schetst mijn verbazing toen er namens Odido
3 advocaten van het topkantoor Freshfields (onderdeel van de zogenaamde
Magic Circle, die vaak het Britse koningshuis bijstaan) en nog eens
3 advocaten van Kennedy Van der Laan in de rechtszaal verschenen. Kun je je de kosten van zulke juristen voorstellen? En dat terwijl ik daar helemaal alleen stond, zonder advocaten of juristen (en ja, lach maar niet, we weten allemaal hoe rechtsbijstandverzekeringen hier in Nederland werken).
*knip*
Alle argumenten van Odido kwamen er feitelijk op neer dat ik ze moet blijven betalen voor de verbinding, ondanks het datalek. Over het lek zelf willen ze het principieel niet hebben, aangezien ze van mening zijn dat het niet hun probleem is en ze me toch voor 24 maanden een (niet al te beste) antivirus cadeau doen. Waar de logica zit, is onduidelijk. Een virusscanner suggereert immers dat het probleem aan mijn kant ligt, terwijl in werkelijkheid hun bedrijf niet eens "gehackt" is, maar simpelweg om de tuin is geleid met een uiterst simpele methode (vishing). Bij hén heeft werkelijk geen enkel beveiligingssysteem gewerkt.
In de afgelopen 6 maanden heeft Odido nog niet gecommuniceerd wie hier enige verantwoordelijkheid voor heeft genomen. De CEO en CISO zitten nog steeds op hun plek, inclusief hun salarissen. Het lijkt wel Boeing: de vliegtuigen vallen uit de lucht, maar de directie strijkt er louter bonussen voor op. Deze totale onverantwoordelijkheid zal voortduren zolang de directie van een bedrijf als Odido niet strafrechtelijk wordt vervolgd voor het niet nakomen van hun kerntaken en het niet beveiligen van persoonlijke gebruikersdata! Wat men ook beweert: dit is de absolute basis van hun werk. Als ze daartoe niet in staat zijn, is een faillissement van het bedrijf misschien geen slechte stap.
Mijn mening, als mede-slachtoffer van deze datalek, is dat de Nederlandse telecombedrijven uiteraard opereren vanuit kartelafspraken en een oligopolie-positie. Sterker nog, als je erover nadenkt, zijn ze allemaal schaamteloos met elkaar verbonden via Preventel. Maar goed... terug naar Odido.
Het lekken van 6,2 miljoen gebruikersgegevens (waaronder gegevens van mensen die ten tijde van het lek al geen klant meer waren), waaronder data van AIVD-medewerkers, ambtenaren en militairen in een periode van actuele risico's met de Russische Federatie - dat is een regelrechte klap voor de algemene veiligheid van Nederland. Dit is gebeurd door de incompetentie van de CEO, de CISO en de totale chaos binnen het bedrijf. In plaats van compensatie en
remediation, huurt de onderneming topadvocaten in met een prijskaartje van €20.000 per proces, zelfs tegen de meest onbeduidende eiser.
[
Voor 4% gewijzigd door
MiBe op 24-06-2026 12:02
. Reden: Mail met naam Odido-medewerker weggehaald. ]