Wij nog nul extra telefoontjes ontvangen. Wel meer spammail.
Trainen spamfilter is met name false negatives eruit vissen omdat dat dat op deze mailbox voorheen tot low prio mail werd gedegradeerd, en zonder spam kan dat.
Dat je mailadres schoon blijft, is kwestie van tijd.
Dit is klassiek in de wereld van oplichting. (Hieronder e.e.a over oplichting 101.)
Het mechanisme is geraffineerder dan het lijkt. Het werkt als volgt:
1) Men wil hoge signal to noise ratio. Daarom maakt men overduidelijke fouten (verkeerde aanhef, overduidelijke fout in NAW gegevens [1], knoeperds van taalvouwten, enz). De mensen die dan reageren zijn dan ook hoogpotentiele marks, en dat scheelt oplichter tijd besteden aan false leads. (Daarom is reageen een vorm van tarpitting, helaas kost pre-LLM dit jou ook tijd.)
2) Reactie gaat ook zijn 'haha, nice try, daar trap ik niet in' of 'zo dom ben ik niet' (zie ook reclame met als slogan 'ik ben toch niet gek'). Dat marks zich verheven voelen als onschendbaar is van vitaal belang voor oplichters.
3) de mythe die oplichters levend willen houden: so zijn dombo's. De schaamte voor so is des te hoger. Schaamte helpt om so te silencen.
Het is dus drie vliegen in één klap vanwege de wisselwerking tussen deze mechanismen.
Ik ben, toen ik nog jong was (begin dit millennium) een keer naar een MLM conferentie geweest (soort van Herbal Life). Ik wist niet eens wat MLM was, behalve dat verre familie (een broer van een tante, koude kant) een succesvol eigen bedrijf had. Voorheen zat hij in een sekte, maar hij zat nu op het rechte pad, hardcore Christen. Mijn toenmalige vriendin was biochemicus, die had zo door dat het onzin was. Voor mij was het anders. Ik was welkom in een ons kent ons wereld van miljonairs, maar dat waren de mensen hoog in de keten. Het was een groot theaterstuk, pure geldklopperij, placebo-effect. Maar het frappante was dat ook mensen die je als intelligent mag beschouwen meededen aan deze zwendel. Toen ik n.a.v. informatie van mijn toenmalige vriendin een vraag aan de CEO stelde, kreeg ik een cold/death stare, en die hint heb ik met beide handen aangepakt door de, ehhh..
conferentie vroegtijdig te verlaten. Toen ik terug naar huis ging maakte ik de balans op. Ik heb voor die conferentie een pak moeten lenen (geen maatpak gekocht) en nieuwe, nette schoenen moeten kopen. Het eten was wel gratis.
Specifiek deze oplichter is interessant. Veelzijdige (= understatement) legacy building die hij pas na uitknijpen als het hem te heet werd met de noorderzon vertrok
Wikipedia: Ferdinand Waldo Demara. Hij liep tegen de lamp omdat hij in openbaar bragde over zijn vaardigheden, en lichtte ook nog de journalist op die zijn biografie maakte.
Het is ook om deze reden dat mijn theorie is dat grifter Trump toen hij in Rusland zat naar de Russische hoeren is geweest in de jaren '80. Beetje zoals scenario door Rammstein's Till Lindemann Moskau.
En zo is de circel rond met boek The Confidence Game van de in Rusland geboren Amerikaan Maria Konnikova
https://www.goodreads.com...87895-the-confidence-game ze had ook een podcast The Grift, ook een aflevering en hoofdstuk over Fred Demara, en schreef een boek over Sherlock Holmes en hoe ze kampioen poker is geworden.
[1] Mijn moeder ontvangt per telefoon (nog voor dit lek) met regelmaat de vraag 'woont u nog op adres XYZ?' Dat is niet zo; men wil haar nieuwe adres horen met low effort. Helaas het nadeel wanneer je eerder in een scam bent getrapt (nep slotenmaker in dit geval). Dan sta je op hun shitlist. Vandaar mijn advies: reageer niet op spammail. Lees de HTML niet. Klik niet op links. Ook niet unsubscribe. Het geeft ze namelijk het signaal dat je de troep leest en serieus neemt, dus een potentiële mark. Dat is ook beste wat je met bullshitters kunt doen: negeren, shadowbannen.