• alexshaman
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:26
Harry720A schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:44:
[...]
Mij is Odido nooit vergeten te factureren. _O-
Bij een van mijn contracten zijn ze dat zelfs vergeten - het was bijna komisch. Ze verkochten (of gaven) mij een smartphone met simkaart en daarna... hoorde ik niets meer. De simkaart was niet actief en er kwamen geen facturen binnen.

Dit was in november 2024, en pas in april 2025 is het me gelukt om de boel te activeren en eindelijk te gaan betalen. Daar waren maar liefst drie bezoeken aan hun fysieke winkels voor nodig!

  • mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

@alexshaman
Eens, het lekken van persoonsgegevens is slecht voor de staatsveiligheid en veiligheid van personen op bepaalde posities. Buitenlandse "diensten" kunnen die gegevens gebruiken om mensen onder druk te zetten.

Maar dat kun je in de rechtszaal moeilijk als argument gebruiken als je geen vertegenwoordiger bent van deze groep of zelf slachtoffer bent. En als je zelf slachtoffer bent wil je (of mag je) niet de aandacht op jezelf vestigen.

Betekent niet dat je geen schadevergoeding zou kunnen krijgen, maar wel dat je dan dat op basis van een andere grond doet.

  • alexshaman
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:26
mrmrmr schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:30:
@alexshaman
Eens, het lekken van persoonsgegevens is slecht voor de staatsveiligheid en veiligheid van personen op bepaalde posities. Buitenlandse "diensten" kunnen die gegevens gebruiken om mensen onder druk te zetten.

Maar dat kun je in de rechtszaal moeilijk als argument gebruiken als je geen vertegenwoordiger bent van deze groep of zelf slachtoffer bent. En als je zelf slachtoffer bent wil je (of mag je) niet de aandacht op jezelf vestigen.

Betekent niet dat je geen schadevergoeding zou kunnen krijgen, maar wel dat je dan dat op basis van een andere grond doet.
Los van de rechtszaak zelf wordt de impact van dit soort incidenten volgens mij vaak onderschat. Het gaat niet alleen om een privacykwestie van individuele slachtoffers, de mogelijke gevolgen kunnen veel breder zijn. Tegelijkertijd draagt het jarenlang rekken van onderzoeken en procedures, en het doorschuiven naar langdurige trajecten zoals via de AP of WAMCA, niet bij aan de veiligheid maar werkt het juist averechts.

  • POTMA
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:44
alexshaman schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 05:54:
[...]

Los van de rechtszaak zelf wordt de impact van dit soort incidenten volgens mij vaak onderschat. Het gaat niet alleen om een privacykwestie van individuele slachtoffers, de mogelijke gevolgen kunnen veel breder zijn. Tegelijkertijd draagt het jarenlang rekken van onderzoeken en procedures, en het doorschuiven naar langdurige trajecten zoals via de AP of WAMCA, niet bij aan de veiligheid maar werkt het juist averechts.
Je gooit nu echt teveel op een hoop.
Ik vind het goed dat er onderzoek door AP en RDI gedaan wordt om alle feiten vast te stellen, dat heeft nou eenmaal tijd nodig. Ga je er vanuit dat het bedrijf niets doet om de processen, veiligheid en data retentie te verbeteren in de tussentijd?

  • SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:51
Lord_Dain schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:16:
Nou nou, de reacties zijn weer typisch hoor. Kan in ieder meteen zien wie er zich aangesproken voelen.. dat gezegd hebbende, een beetje empathie en/of compassie naar mensen toe die écht last hebben van de Odido hack en zich aangetast voelen in hun privacy en die hier mogelijk angst- of andere klachten door krijgen, dat zou jullie sieren. In plaats van het continu rationaliseren en rechtpraten wat krom is.
Mooi man. Een iemand vind dat een mening geven over het onderwerp 'beïnvloeden' van een gesprek is ten gunste van Odido. Lekker eenzijdig in je bubbel blijven, dat is DE oplossing!!

Zucht...


  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:11
alexshaman schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:52:
[...]
Er zijn echter al vier maanden verstreken en het enige wat de telecomoperator aanbiedt, is een antivirusprogramma (en nog niet eens het beste) voor de klanten zelf.
Wat stel je voor dat ze wel zouden kunnen doen? Volgens mij is het enige dat rest een financiële genoegdoening. Maar wat lost dat op?
Dit alles getuigt van volkomen onverantwoordelijk gedrag, incompetentie en chaos in het management.
Grote woorden. Ze zijn gehackt, zoals ook veel andere organisaties. En communiceren niet optimaal. Maar voor je grote woorden heb je geen bewijs. Chaos? Incompetentie? Onverantwoordelijk?

RIPE Atlas probe: 1005104


  • TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
SgtElPotato schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:52:
[...]

Mooi man. Een iemand vind dat een mening geven over het onderwerp 'beïnvloeden' van een gesprek is ten gunste van Odido. Lekker eenzijdig in je bubbel blijven, dat is DE oplossing!!
Sommige users trekken het inderdaad wat ver door. Toch denk ik niet dat we zomaar kunnen uitsluiten dat Odido in dit soort topics actief is op enigerlei wijze. Damage control en het beïnvloeden van de publieke opinie is alles voor dit soort bedrijven. En gezien het geweld waarmee ze die rechtszaak hierboven ingaan, zou ik er niet van opkijken als ze ook op andere fronten actief zijn.

  • Cooyco
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:43
ernstoud schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:57:
[...]


Wat stel je voor dat ze wel zouden kunnen doen? Volgens mij is het enige dat rest een financiële genoegdoening. Maar wat lost dat op?
Bedrijven en zeker bedrijven met een nutsfunctie zullen dan in de toekomst weten dat het goedkoper is de beveiliging te optimaliseren dan een hack te riskeren. De boetes van welke overheidsinstantie lukt dat tot nu toe niet. En nee, geen beveiliging is absoluut maar de afwegingen kunnen echt anders.

  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:11
Cooyco schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:35:
[...]

Bedrijven en zeker bedrijven met een nutsfunctie zullen dan in de toekomst weten dat het goedkoper is de beveiliging te optimaliseren dan een hack te riskeren. De boetes van welke overheidsinstantie lukt dat tot nu toe niet. En nee, geen beveiliging is absoluut maar de afwegingen kunnen echt anders.
Omdat er verkeersboetes zijn rijdt niemand meer te hard?

Risico mitigeren kost heel veel geld, tijd en moeite. En “optimaliseren” betekent dan een restrisico. Daar kun je een hoop aan rekenen, discussie over voeren op alle lagen van de organisatie, certificeren, red/blue team sessies houden etc. etc. En dan nog kun je gehackt worden. Ik denk dat kerncentrales (heb ik een beveiligingsplan voor gemaakt, bij de IAEA in Wenen over gepresenteerd) het “best” beveiligd zijn. En kijk naar Stuxnet… ook die sector loopt risico.

Als je geen hack wil riskeren moet je je bedrijf stoppen. Ga je door, loop je risico’s, die je vaak niet kunt inschatten.

Dat Odido in dit geval laks is geweest door niet tijdig op de (late) door SalesForce aangegeven verbeteringen te reageren is duidelijk. Hopelijk leren ze, en anderen ook, er van.

RIPE Atlas probe: 1005104


  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:11
TexMex schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:31:
[...]
Toch denk ik niet dat we zomaar kunnen uitsluiten dat Odido in dit soort topics actief is op enigerlei wijze.
Dat kan. En dan nog? Openbaar forum. Denk je dat Tweakers makke schapen zijn die dan alles voor zoete koek slikken?

Ik vind het wel bijzonder in deze en andere threads dat als je wat tegengas geeft op zwaar aangezette woorden hier direct in de hoek gezet wordt van “zal wel bij Odido of partner werken”. Kom op zeg.

RIPE Atlas probe: 1005104


  • TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:53:
[...]

Dat kan. En dan nog? Openbaar forum.
Als dat direct gelieerd is aan Odido, zou het wel zo netjes zijn dat kenbaar te maken. Verder beschuldig ik niemand. Ik zeg louter dat ik niet uitsluit dat Odido hier actief is.

  • alexshaman
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:26
ernstoud schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:49:
[...]


Omdat er verkeersboetes zijn rijdt niemand meer te hard?

Risico mitigeren kost heel veel geld, tijd en moeite. En “optimaliseren” betekent dan een restrisico. Daar kun je een hoop aan rekenen, discussie over voeren op alle lagen van de organisatie, certificeren, red/blue team sessies houden etc. etc. En dan nog kun je gehackt worden. Ik denk dat kerncentrales (heb ik een beveiligingsplan voor gemaakt, bij de IAEA in Wenen over gepresenteerd) het “best” beveiligd zijn. En kijk naar Stuxnet… ook die sector loopt risico.

Als je geen hack wil riskeren moet je je bedrijf stoppen. Ga je door, loop je risico’s, die je vaak niet kunt inschatten.

Dat Odido in dit geval laks is geweest door niet tijdig op de (late) door SalesForce aangegeven verbeteringen te reageren is duidelijk. Hopelijk leren ze, en anderen ook, er van.
Slechts nalatigheid? Dat zeiden ze in 1986 ook bij de kerncentrale van Tsjernobyl. Laten we onze reactie van toen eens voorstellen: "Dat de kerncentrale van Tsjernobyl in dit geval laks is geweest door niet tijdig op de (late) door het engineeringteam aangegeven verbeteringen te reageren is duidelijk. Hopelijk leren ze, en anderen ook, er van".

Een modern telecombedrijf moet beschikken over een gelaagde beveiligingsbasis en standaard "Zero Trust" hanteren, zeker bij toegang tot bedrijfskritieke gegevens. We hebben hier niet zomaar te maken met een phishing- (of vishing-) aanval - een volstrekt elementaire aanval die zelfs door een redelijk ontwikkelde scholier uit China of Wit-Rusland kan worden uitgevoerd. Het punt is echter dat deze vishing niet alleen de diefstal van een deel van de data mogelijk maakte (wat nog enigszins verklaard had kunnen worden), maar de volledige klantendatabase, inclusief financieel gevoelige informatie.

Hier zijn werkelijk alle protocollen voor informatiebeveiliging geschonden:
  1. Centrale opslag van data met de mogelijkheid tot volledige export.
  2. Falen van SIEM/SOC-systemen.
  3. Falen van firewalls en overige WAF-configuraties die op verdachte activiteiten zijn ingesteld.
  4. Falen van alle antifraude systemen.
  5. Ontbreken van enige alarmering bij verdachte acties.
U haalt een belachelijk voorbeeld aan met Stuxnet. >:) Dat was een andere wereld 2010 toen 3D/VBV nog niet eens volledig was geïntegreerd. Dat is hetzelfde als een voorbeeld uit 1980 aanhalen.

Maar u merkt terecht op: "Daar kun je een hoop aan rekenen, discussie over voeren op alle lagen van de organisatie, certificeren, red/blue team sessies houden etc. etc. En dan nog kun je gehackt worden."

Misschien is het beter om er in plaats van eindeloze vergaderingen en het onderhouden van incompetent C-level personeel (CEO, CISO), beter mensen ingehuurd kunnen worden die niet vergaderen, maar hun werk doen en ervoor zorgen dat de onderneming aan haar contractuele verplichtingen voldoet. Een essentieel onderdeel van dat contract is het waarborgen van de veiligheid van abonneedata.

Nogmaals, het gaat hier primair om compensatie als opvoedkundig middel - niemand is uit op verrijking ten koste van hen, maar zij zijn verplicht om financiële verantwoordelijkheid te dragen. En dan niet alleen het bedrijf, maar de gehele lijn van verantwoordelijk personeel: de CEO en CISO. U beweert dat de chaos in het bedrijf niet bewezen is, waarom beweert u dat?

Lees dit: https://stratedigi.medium.com/how-i-tried-to-improve-the-unimprovable-or-the-odido-project-fbb44776e0c3

Denkt u dat er iets is veranderd? Nee! De mobiele app werkt niet. Ze begrijpen zelf niet wat er in hun billing gebeurt.

En toch: hoe kan Odido volgens u het gebrek aan chaos aantonen en de bekwaamheid van het management bevestigen? Door advocaten van een miljoen in te schakelen voor een zaak van 100 euro? Door maandelijkse uitval van de verbinding? Door een klantenservice die alleen uit bots bestaat, of met wachttijden van 100 dagen? Of misschien door de beveiliging van hun informatie en daadwerkelijk geleerd te hebben van hun fouten?

Kijk overigens eens naar de staat van hun Surface for Potential Cyberattack via DNS-dumpster. Er is in vier maanden tijd niets veranderd - deze onderneming kan opnieuw worden aangevallen door elk willekeurig, enigszins voorbereid team.

Ik wil er direct bij zeggen dat dit openbare gegevens zijn, zodat de vertegenwoordigers van de CEO/CISO van Odido niet de enige truc proberen die ze beheersen: het verzoeken om verwijdering van gegevens van websites, in plaats van zich te focussen op hun eigenlijke verantwoordelijkheden.

En voor de duidelijkheid: stuur deze schermafbeeldingen simpelweg naar een willekeurig AI-systeem en vraag wat de risico's voor de informatiebeveiliging zijn. Iedere willekeurige LLM zal u hetzelfde antwoord geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34-3oswHnK5d0AiFgWfGuI0K7fY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3OOdpOe8sRCt4S9UAR3RHxMs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPvWvDuHfH5va1msF6hBQbe5efg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YpU08jn19qwRGau7fKNGwgIF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WTb1JDkF5yLKhMHowW6iN7q-cw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jwzwBiTvb27TdAcJb0p7TKMg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OH0AI0WpU7qPwVGLD3QCT8XS0Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QgBksGzxQRqCLZ3SW7i23RSC.png?f=fotoalbum_large

  • alexshaman
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:26
TexMex schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:05:
[...]


Als dat direct gelieerd is aan Odido, zou het wel zo netjes zijn dat kenbaar te maken. Verder beschuldig ik niemand. Ik zeg louter dat ik niet uitsluit dat Odido hier actief is.
Ik kan u echter met volledige zekerheid zeggen - natuurlijk is Odido hier actief, dat weet ik inmiddels juridisch gezien direct. Ze maken zich grote zorgen over de discussie die ik hier ben gestart. Maar om andere reageerders ervan te verdenken dat ze voor hen werken, is waarschijnlijk wat overbodig.

  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:11
alexshaman schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:57:
[...]

Slechts nalatigheid? Dat zeiden ze in 1986 ook bij de kerncentrale van Tsjernobyl. Laten we onze reactie van toen eens voorstellen: "Dat de kerncentrale van Tsjernobyl in dit geval laks is geweest door niet tijdig op de (late) door het engineeringteam aangegeven verbeteringen te reageren is duidelijk. Hopelijk leren ze, en anderen ook, er van".
Er speelden daar heel andere problemen dan wat je hier schetst. Voornamelijk het gebruik van sterk verouderde technologie.
Een modern telecombedrijf moet beschikken over een gelaagde beveiligingsbasis en standaard "Zero Trust" hanteren, zeker bij toegang tot bedrijfskritieke gegevens. We hebben hier niet zomaar te maken met een phishing- (of vishing-) aanval - een volstrekt elementaire aanval die zelfs door een redelijk ontwikkelde scholier uit China of Wit-Rusland kan worden uitgevoerd. Het punt is echter dat deze vishing niet alleen de diefstal van een deel van de data mogelijk maakte (wat nog enigszins verklaard had kunnen worden), maar de volledige klantendatabase, inclusief financieel gevoelige informatie.

Hier zijn werkelijk alle protocollen voor informatiebeveiliging geschonden:
  1. Centrale opslag van data met de mogelijkheid tot volledige export.
  2. Falen van SIEM/SOC-systemen.
  3. Falen van firewalls en overige WAF-configuraties die op verdachte activiteiten zijn ingesteld.
  4. Falen van alle antifraude systemen.
  5. Ontbreken van enige alarmering bij verdachte acties.
Valide opsomming. Maar zonder inside informatie is het lastig om alles wat het beveiligingsmodel heeft doen falen met zekerheid op te sommen.

Je vergeet er overigens wel één, een belangrijke: een leverancier die software levert met een enorme kwetsbaarheid.
U haalt een belachelijk voorbeeld aan met Stuxnet. >:) Dat was een andere wereld 2010 toen 3D/VBV nog niet eens volledig was geïntegreerd. Dat is hetzelfde als een voorbeeld uit 1980 aanhalen.
Belachelijk? Waarom? Ik geef aan dat in de nucleaire wereld waar ik een tijd heb rondgelopen en waar qua security/safety de standaards heel hoog liggen, er nog steeds rest risico is. Leren uit het verleden is erg verstandig.
Misschien is het beter om er in plaats van eindeloze vergaderingen en het onderhouden van incompetent C-level personeel (CEO, CISO), beter mensen ingehuurd kunnen worden die niet vergaderen, maar hun werk doen en ervoor zorgen dat de onderneming aan haar contractuele verplichtingen voldoet.
Je ben cybersecurity specialist begrijp ik. In het algemeen hebben die zo is mijn ruime ervaring, het idee dat zij beleid bepalen. Dat is niet zo, dat is het management. Je harde woorden over incompetentie e.d. tonen frustratie. Dat begrijp ik maar jij zit niet achter de stuurknuppel bij Odido. Het is niet anders.
Nogmaals, het gaat hier primair om compensatie als opvoedkundig middel - niemand is uit op verrijking ten koste van hen, maar zij zijn verplicht om financiële verantwoordelijkheid te dragen. En dan niet alleen het bedrijf, maar de gehele lijn van verantwoordelijk personeel: de CEO en CISO.
Opvoedkundig middel? Je zou echt eens in een directie van een grote organisatie moeten deelnemen. Die zijn niet bezig met dat wat jij schetst.
U beweert dat de chaos in het bedrijf niet bewezen is, waarom beweert u dat?
Omdat het te grote woorden zijn. Allerlei voorbeelden noemen wat fout gaat bij Odido of KPN, de overheid of wie dan ook, impliceert geen “chaos”. Elke dag weer komen miljoenen mensen veilig op hun werk. De krant noemt alleen de ongelukken. Betekent dat, dat er chaos op de weg is?
Duidelijk van jouw hand? Zelfde toon, zelfde n=1 rant, kan er niet veel mee. De miljoenen tevreden Odido gebruikers ook niet.

Ik kan over mijn recente ervaringen met het omzetten van zakelijke KPN contracten ook mijn frustratie delen. Betekent dat chaos bij KPN?

RIPE Atlas probe: 1005104


  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:11
alexshaman schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:59:
[...]
Ze maken zich grote zorgen over de discussie die ik hier ben gestart.
_O-

RIPE Atlas probe: 1005104

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Let op:
Het in bezit hebben, downloaden, bekijken en verspreiden van de data is strafbaar. Het (deels) plaatsen van de data is hier dan ook niet toegestaan. Niet de inhoud, niet de headers, niet een fractie. Het is een ontzettend grijs gebied waar wij als Tweakers ver van weg willen blijven. Zie ook nieuws: Nieuwsblog: journalistieke afwegingen als je schrijft over cybercriminelen en review: Nee, je mag de gestolen Odido-gegevens niet downloaden, ook niet voor....

Het delen van links naar tools die de data kunnen bekijken en/of controleren of je tussen de data zit is niet toegestaan. Links delen naar de data is ook niet toegestaan. Niet hier, niet via de DM, doe het gewoon niet.

We modereren hier streng op en aangezien het ondoendelijk is om posts te blijven aanpassen, gooien we alle posts met enige verbondenheid met het bovenstaande dan ook zonder bericht in de prullenbak.

Waar dit topic voor bedoeld is:
* Nieuws/informatie betreft het lek te delen en te bespreken.
* Discussie over het lek in Salesforce, de manier waarop het tot stand is gekomen.
* De juridische kant, waar heb je recht op?
* Het effect van het lek op het bedrijf Odido.

Berichten met betrekking tot spam / post / telefoontjes en de gevolgen daarvan kan besproken worden in [Odido] [Verzameltopic] Phishing / Spam n.a.v. datalek.