Zojuist per e-mail geïnformeerd over een datalek bij Odido middels een cyberaanval. Meerdere mensen deze e-mail ontvangen met verwijzing naar https://www.odido.nl/veiligheid?
Hallo,
Je ontvangt deze e-mail omdat we je uit voorzorg willen waarschuwen voor mogelijke risico’s als gevolg van een cyberaanval bij Odido. We betreuren deze situatie enorm en werken samen met externe cyberbeveiligingsexperts om hierop adequaat te reageren. Weet dat we ons inzetten om alle nodige ondersteuning te bieden. In dit bericht lees je wat er is gebeurd, om welke gegevens het gaat, wat je zelf kunt doen om jezelf te beschermen en wat Odido doet.
Wat is er gebeurd?
Odido is onlangs getroffen door een cyberaanval veroorzaakt door cybercriminelen. Op basis van het onderzoek denken we dat jouw gegevens mogelijk zijn geraakt.
Je Odido diensten zijn niet beïnvloed; je kunt veilig blijven bellen, internetten en tv kijken.
Yep, de "goede ervaringen" met Odido gaan nog even door. Nu begrijp ik wel dat ze de beursgang even hebben uitgesteld
[ Voor 26% gewijzigd door XelaRetak op 12-02-2026 12:59 ]
Ja.. vrij grote lek zo te zien. Zelfs ID gegevens (niet de scan van je ID bewijs) zijn gelekt..
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Deze mail kreeg ik zojuistOdido informeert je over een cyberaanval
Hallo,
Je ontvangt deze e-mail omdat we je uit voorzorg willen waarschuwen voor mogelijke risico’s als gevolg van een cyberaanval bij Odido. We betreuren deze situatie enorm en werken samen met externe cyberbeveiligingsexperts om hierop adequaat te reageren. Weet dat we ons inzetten om alle nodige ondersteuning te bieden. In dit bericht lees je wat er is gebeurd, om welke gegevens het gaat, wat je zelf kunt doen om jezelf te beschermen en wat Odido doet.
Wat is er gebeurd?
Odido is onlangs getroffen door een cyberaanval veroorzaakt door cybercriminelen. Op basis van het onderzoek denken we dat jouw gegevens mogelijk zijn geraakt.
Je Odido diensten zijn niet beïnvloed; je kunt veilig blijven bellen, internetten en tv kijken.
Wat moet ik doen?
Wees extra alert op verdachte activiteiten. Helaas komen cyberincidenten zoals deze steeds vaker voor en is geen enkele organisatie immuun. Niet elk datalek leidt tot daadwerkelijk misbruik, maar we kunnen de mogelijkheid van misbruik van jouw gegevens niet uitsluiten.
Hieronder lees je concrete situaties waarvan we je vragen om hierbij extra op te letten:
Met je naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en rekeningnummer kunnen cybercriminelen je proberen te benaderen waarbij zij zich kunnen voordoen als iemand van Odido, je bank of een andere organisatie. Blijf daarom altijd alert op dit soort telefoontjes, sms’jes, appjes of e-mails.
Let goed op bij het openen van links in e-mails, sms’jes en appjes. Je kan een verdachte e-mail, sms of app vaak herkennen aan typefouten en onbekende afzenders. Controleer het telefoonnummer. Of wat er na het ‘@’-teken van een e-mailadres staat.
Krijg je een onverwacht telefoontje van een nummer dat je niet kent? Het kan zijn dat er echt een medewerker van je bank of een ander bedrijf belt. Je kunt dit controleren door de beller te vragen naar zijn/haar voor- en achternaam en hem/haar te vragen naar het algemene telefoonnummer van het bedrijf. Bij twijfel, zeg dat je graag eerst wilt controleren of de persoon een echte medewerker is en hang op. Controleer vervolgens op de website van het bedrijf of het nummer inderdaad klopt. Klopt het nummer? Bel dan zelf en vraag naar de medewerker die jou heeft gebeld.
Geef nooit iemand je wachtwoord of pincode.
Wees altijd alert bij het ontvangen van facturen. Cybercriminelen kunnen misbruik maken van de situatie door valse facturen te sturen die van Odido of andere partijen lijken te komen. Controleer daarom altijd zorgvuldig de herkomst en juistheid van ontvangen facturen voordat je overgaat tot betaling. Een factuur van Odido kun je bijvoorbeeld altijd in je ‘Mijn Odido’ omgeving inzien. Neem bij twijfel altijd even contact met ons op.
Om welke informatie gaat het?
Onderzoek tot nu toe laat zien dat de gelekte informatie mogelijk het volgende bevat:
Je volledige naam
Je klantnummer
Je adres en woonplaats
Je telefoonnummer
Je e-mailadres
Je IBAN (rekeningnummer)
Je geboortedatum
Wat niet is gelekt:
Identificatiegegevens: nummer en geldigheid van je paspoort of rijbewijs
Je wachtwoord van ‘Mijn Odido’
Je belgegevens – gegevens over wie je hebt gebeld of wanneer
Je locatiegegevens – waar je was
Je factuurgegevens
Scans van identiteitsbewijzen
Waarom melden we dit?
We willen altijd transparant en eerlijk zijn naar onze klanten, en we willen je informeren zodat je alert kunt zijn op eventuele ongebruikelijke activiteiten. Daarnaast willen we benadrukken dat jouw veiligheid onze hoogste prioriteit heeft. Door dit incident kan niemand jouw mobiele locatiegegevens of je privécontacten inzien.
Hoe onderneemt Odido actie?
Odido werkt samen met externe cybersecurity experts als onderdeel van onze reactie op dit incident.
Beveiliging versterkt – Na de ontdekking van de aanval is de onbevoegde toegang tot ons systeem direct afgesloten. Odido heeft direct extra beveiligingsmaatregelen genomen.
Regelgeving & transparantie – We hebben het datalek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Ondersteuning – We willen je helpen. We hebben een speciale informatiepagina geopend. Hieronder lees je daar meer over.
Op een speciale pagina op onze websites https://www.odido.nl/veiligheid vind je meer informatie over dit incident:
Nieuwe updates zodra bekend
Veelgestelde vragen
Contactgegevens voor verdere vragen
Nogmaals, wij betreuren deze situatie enorm en zetten ons volledig in om je van alle noodzakelijke ondersteuning te voorzien.
Je bent onze klant, en je belang staat bij ons voorop.
Søren Abildgaard
CEO van Odido
[ Voor 3% gewijzigd door nasdude op 12-02-2026 13:08 ]
[ Voor 31% gewijzigd door MT08 op 12-02-2026 13:12 ]
[ Voor 18% gewijzigd door maubaan op 12-02-2026 13:11 ]
I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
- Spes consilium non est -
[ Voor 15% gewijzigd door Quad op 12-02-2026 13:14 ]
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
[ Voor 35% gewijzigd door spartacusNLD op 12-02-2026 13:20 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Het meeste hiervan is online te vinden, danwel al eerder gehackt. Het enige waar ik me nu ''druk'' om maak is ''Identificatiegegevens (paspoort- of rijbewijsnummer en geldigheid)''.. kan je daar samen met deze andere gegevens wat mee als crimineel?Quad schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:13:
Lekker dit..Met name mbt ID nummers, zal waarschijnlijk moeten resulteren in een nieuw paspoort/rijbewijs aanvraag.
- Volledige naam
- Adres en woonplaats
- Mobiele nummer
- Klantnummer
- E-mailadres
- IBAN (rekeningnummer)
- Geboortedatum
- Identificatiegegevens (paspoort- of rijbewijsnummer en geldigheid)
Soms wel, Odido vraagt bij verificatie via telefoon ook je IBAN nummer, daar kunnen ze dus ook wat mee. Daarnaast kan je komend jaar een hele hoop telefoontjes/SMS als spam verwachten.spartacusNLD schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:16:
[...]
Het meeste hiervan is online te vinden, danwel al eerder gehackt. Het enige waar ik me nu ''druk'' om maak is ''Identificatiegegevens (paspoort- of rijbewijsnummer en geldigheid)''.. kan je daar samen met deze andere gegevens wat mee als crimineel?
nggyu nglyd
Dus als je die mail niet hebt gehad mag je er dan vanuit gaan dat mijn gegevens niet zijn ingezien?
Het kan zijn dat je de mail nog krijgt. Klanten worden binnen 24-48 uur gemaild en in sommige gevallen per SMS geïnformeerd.nachtwaker schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:21:
[...]
Dus als je die mail niet hebt gehad mag je er dan vanuit gaan dat mijn gegevens niet zijn ingezien?
nggyu nglyd
zo klinkt het wel, wel benieuwd waar dan een grens ligt eventueel.nachtwaker schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:21:
[...]
inprincipe is een document nummer niet iets waar iemand wat mee kan. wat mij betreft is het soweiso heel oude infoQuad schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:13:
Lekker dit..Met name mbt ID nummers, zal waarschijnlijk moeten resulteren in een nieuw paspoort/rijbewijs aanvraag.
- Volledige naam
- Adres en woonplaats
- Mobiele nummer
- Klantnummer
- E-mailadres
- IBAN (rekeningnummer)
- Geboortedatum
- Identificatiegegevens (paspoort- of rijbewijsnummer en geldigheid)
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
[ Voor 10% gewijzigd door Keypunchie op 12-02-2026 13:36 ]
Ik ben er ook kwaad over. Met name door de volgende zin: "Helaas komen cyberincidenten zoals deze steeds vaker voor en is geen enkele organisatie immuun." Dat mag waar zijn maar Odido heeft een probleem waarvan haar klanten de dupe zijn. Dat het ook bij andere organisaties kan gebeuren vind ik volstrekt irrelevant in deze. Jullie, Odido, hebben een probleem en mijn data ligt op straat.Keypunchie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:35:
Ik vind dit echt heel erg. Kijk, dat een random webwinkel wat gegevens lekt, dat verwacht ik, daarom vul ik daar ook behalve wat noodzakelijk is doorgaans nonsens data in. 1-1-2000 als geboortedatum, ze moeten het er maar mee doen.
Maar een landelijke telecomprovider hoort het *echt* niet dat het hele klantenbestand *inclusief* paspoortgegevens lekt. Ik ben hier echt kwaad over.
@DennusB Tsja, het is wel een reflex, aan de andere kant... die data is nu "out there".
[ Voor 13% gewijzigd door vdr01 op 12-02-2026 13:47 ]
Dit ter aanvulling. Ik heb nog geen email gehad, noch sms, dus hopelijk zit ik niet in de gestolen dataset.Om welke informatie gaat het niet?
De betrokken informatie omvat NIET:
Wachtwoorden van 'Mijn Odido'
Belgegevens (wie je hebt gebeld, wanneer)
Locatiegegevens
Factuurgegevens
Scans van identiteitsbewijzen
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dus ik denk dat er meer van ons nog een mailtje gaan ontvangen. Lekker dan ook paspoort/id gegevens. Dat is zeker niet fraai.....Betrokken personen ontvangen zo spoedig mogelijk rechtstreeks een e-mail van Odido. Vanwege de oplage kan het informeren van alle betrokken klanten tot 48 uur in beslag nemen. Daarnaast heeft Odido het incident gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Zou dat ook voor getroffen K&K klanten gelden? Ik kan mij niet herinneren ze rijbewijs of paspoort gegevens te hebben gegeven toen ik klant werd.flaskk schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:48:
[...]
Dus ik denk dat er meer van ons nog een mailtje gaan ontvangen. Lekker dan ook paspoort/id gegevens. Dat is zeker niet fraai.....
[ Voor 21% gewijzigd door vdr01 op 12-02-2026 13:53 ]
Dan heb jij een andere mail gehad ?vdr01 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:49:
[...]
Zou dat ook voor getroffen K&K klanten gelden? Ik kan mij niet herinneren ze rijbewijs of paspoort gegevens te hebben gegeven toen ik klant werd.
@DennusB , in de email staat ook dat rijbewijs of paspoort gegevens zijn gelekt.
Hopelijk idd alleen het nummer, en niet de BSN.dooiedodo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:25:
[...]
inprincipe is een document nummer niet iets waar iemand wat mee kan. wat mij betreft is het soweiso heel oude info
Identificatiegegevens (paspoort- of rijbewijsnummer en geldigheid)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
DennusB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:52:
[...]
Dan heb jij een andere mail gehad ?
[Afbeelding]
[ Voor 32% gewijzigd door vdr01 op 12-02-2026 13:56 ]
Ik kan me ook niet herinneren Id gegevens te hebben verstrekt. Het staat me wel bij - maar ik kan het na meer dan een jaar mis hebben - 1 cent te hebben overgemaakt ter verificatie.vdr01 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:49:
[...]
Zou dat ook voor getroffen K&K klanten gelden? Ik kan mij niet herinneren ze rijbewijs of paspoort gegevens te hebben gegeven toen ik klant werd.
@DennusB , in de email staat ook dat rijbewijs of paspoort gegevens zijn gelekt.
een telecom provider heeft niet het recht om bsn te bewaren, als dat uiteindelijk wel zo blijkt, komt er nog wel staartjespartacusNLD schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:53:
[...]
Hopelijk idd alleen het nummer, en niet de BSN.
Ik had in de winkel wel mijn id afgegeven. Volgens mij ging hij ook copytje maken toen dacht ik wat zijn dit voor Aziatisch praktijkenvdr01 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:49:
[...]
@DennusB , in mijn email staat dat de gelekte informatie MOGELIJK het volgende omvat. Zie mijn eerdere post met het opgesomde rijtje.
Lol, dan sturen ze echt verschillende e-mails ...
[ Voor 77% gewijzigd door vdr01 op 12-02-2026 14:01 ]
Kan kloppen want ik ben voor mobiele telefoon gelijktijdig van KPN naar Odido overgestapt omdat ik helemaal klaar was met KPN.vdr01 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:58:
[...]
Kan dan weleens voor de Odido mobiele telefoon klanten gelden. Ik ben vrij zeker dat ik ze geen rijbewijs of paspoort gegevens heb verstrekt.
[ Voor 2% gewijzigd door menonv op 12-02-2026 14:07 . Reden: grammatica, nog altijd moeilijk. ]
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
om dan mogelijk ergens anders ook slachtoffer te worden van een datalek?DennusB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:35:
Ben benieuwd hoeveel mensen er overstappen n.a.v. deze fuckup
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Dit lijkt op een datalek van het Odido Community (forum) profiel. Daar moet je de bovenste gegevens invullen als je extra support wil. Alhoewel ze voor IBAN daar alleen de laatste 4 cijfers van je bankrekening vragen en niet het hele IBAN. En ook niet nummer van je identificatie.
[ Voor 5% gewijzigd door waltervl op 12-02-2026 14:22 ]
Ze zouden evt. verificatie in kunnen bouwen in het proces door die persoon op te bellen op het bij hen bekende nummer als er een mutatie is op een abonnement. Wat overigens bij mij, bij Odido *niet* gebeurd ismenonv schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:06:
***members only***
Voor de rest wel altijd blij geweest met alle prijsstelling van Odido, zeer aggresief, maar op deze manier natuurlijk goedkoop is duurkoop...
[ Voor 53% gewijzigd door Lord_Dain op 12-02-2026 14:28 ]
Zoals mijn Poolse collegas zouden zeggen:Kyle schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:18:
Dit is de eerste keer dat - voor zover ik weet - al mijn NAW++ gegevens gelekt zijn. Ik heb wel eens op mijn vaste telefoon (KPN-DSL) een scammer uit INDIA aan de lijn gehad, maar die vaste telefoonnrs. zijn openbaar. Voor mij is dit dus nieuw en ik vraag me af waar ik allemaal bedacht op moet zijn.
Ik lees nu, 6,2 miljoen klantgegevens, dat zal niet het forum zijn.....waltervl schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:20:
[...]
Dit lijkt op een datalek van het Odido Community (forum) profiel. Daar moet je de bovenste gegevens invullen als je extra support wil. Alhoewel ze voor IBAN daar alleen de laatste 4 cijfers van je bankrekening vragen en niet het hele IBAN. En ook niet nummer van je identificatie.
Float like a butterfly, sting like a bee.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dan is de kans groot dat jouw gegevens er nog niet bijzaten. Vaak duurt het weken al dan niet maanden voor een lek boven water komt, daarna moeten ze het dichten en daarna komt het pas naar buiten.Señor Sjon schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:28:
... en ik heb me net aangemeld voor glasvezel 2 weken geleden na lang dubben. Daar had ik dus beter nog even mee kunnen wachten. Gatver. De mail heb ik ook al binnen, ID hebben ze niet, maar die hebben ze ook nooit gehad dus konden ze ook niet jatten.
[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 12-02-2026 14:30 ]
Dat is, voor zover ik kan lezen op de FP, het verschil tussen mobiele en vaste klanten. Vaste klanten hoeven die gegevens niet te verstrekken.Tostiee schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:15:
In de mail geven ze aan dat ID gegevens niet gelekt zijn en als je op de pagina https://www.odido.nl/veiligheid kijkt hebben ze het er over dat ID gegevens mogelijk wel gelekt zijn
https://www.rouwette.com/
Volgens de Telegraaf hoort deze hack in het rijtje grootste hacks ooit in Nederland.waltervl schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:26:
[...]
Ik lees nu, 6,2 miljoen klantgegevens, dat zal niet het forum zijn.....
Zit bij Ben en ook deze mail ontvangen.vdr01 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:33:
Kreeg vandaag om 13:03 email van Odido dat er t.g.v. cyberaanval persoonlijke gegevens zijn gestolen. Kennelijk niet van iedere Odido klant maak ik uit de email op. Getroffen gegevens:
- volledige naam
- klantnr.
- adres + woonplaats
- telefoonnummer
- e-mailadres
- IBAN
- geboortedatum
- ID gegevens, nummer en geldigheid paspoort of rijbewijs
Niet blij mee maar dat lijkt me duidelijk.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.3.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
[ Voor 26% gewijzigd door Lord_Dain op 12-02-2026 14:56 ]
Ga er maar gerust van uit dat hierover al een paar dageen crisisoverleg is geweest en dat er een crisismanagement toko is ingehuurd..... Dus het 1 kun je inderdaad niet loszien van het ander. Het beursklimaat voor Odido is inderdaad "verslechterd".Lord_Dain schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:55:
Het nieuws van gisteren
nieuws: Reuters: Odido stelt beursgang uit na negatieve signalen
Toeval of verband? kan me niet voorstellen dat ze niet al wisten van deze hack en dat een beursgang tegelijkertijd met dit 'nieuws' nou heel goed is voor je aandelen
Voor zover ik weet worden vooral bij het afsluiten van een mobiel abonnement ID scan's gemaakt. Dat is in Nederland verplicht om criminele activiteiten met een SIM kaart te voorkomen/beperken, zoals gebruik als burner.Lord_Dain schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:29:
[...]
Edit: kan mij ook niet herinneren dat ik een ID moest opgeven bij het afsluiten van het Internet contract.
Verwijderd
Ik kan het me wel herinneren, sterker nog, ik heb screenshots van het formulier. Ik heb mijn rijbewijsnummer en geldigheid ingegeven. Vanzelfsprekend laat ik die screenshots hier niet zien, 1x een lek is wel genoegfranssie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:38:
Ik kan me ook niet meer herinneren of ik een ID moest opgeven bij het aanvragen van K&K, maar als ik nu een aanvraag indien wordt het wel gevraagd:
[Afbeelding]
Ben je al lang klant en heb je het over K&K? Ik hoop van niet maar vrees het ergste.Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:38:
[...]
Ik kan het me wel herinneren, sterker nog, ik heb screenshots van het formulier. Ik heb mijn rijbewijsnummer en geldigheid ingegeven. Vanzelfsprekend laat ik die screenshots hier niet zien, 1x een lek is wel genoeg
Is het scannen verplicht, of is het tonen en controleren verplicht? In dat geval is een vinkje 'identiteit gecontroleerd door medewerker' ook al voldoende.ReneK schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:33:
[...]
Voor zover ik weet worden vooral bij het afsluiten van een mobiel abonnement ID scan's gemaakt. Dat is in Nederland verplicht om criminele activiteiten met een SIM kaart te voorkomen/beperken, zoals gebruik als burner.
Oktober 2024 [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussievdr01 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:51:
[...]
Ben je al lang klant en heb je het over K&K? Ik hoop van niet maar vrees het ergste.
Hmm, ik heb wel ID gegevens doorgegeven voor zowel vast als mobiel, maar bij mijn weten geen scans (via belsimpel.nl en internetten.nl).ReneK schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:33:
[...]
Voor zover ik weet worden vooral bij het afsluiten van een mobiel abonnement ID scan's gemaakt. Dat is in Nederland verplicht om criminele activiteiten met een SIM kaart te voorkomen/beperken, zoals gebruik als burner.
Als je online een glasvezel abonnement afsluit, gebeurt de identificatie vaak via je bank (via iDIN). De provider weet dan zeker dat jij bent wie je zegt dat je bent, zonder dat er scan's van ID bewijzen gemaakt worden.
Ga je naar de winkel voor een glasvezel abonnement, dan heb je dikke kans dat je ID bewijzen wel gescand worden.
[ Voor 0% gewijzigd door MisteRMeesteR op 12-02-2026 22:56 . Reden: Odido is de naam. ]
Yariva schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:04:
Eindstand:
Gezien ik het eerste half jaar toch nog flink ga klussen en dus geen tijd zal hebben om mijn Steam library flink uit te breiden, ik nu ook al draai op een non-IPv6 aansluiting zonder vast IP adres en dit met wat smerige container hacks / DNS record updates aanpak heb ik voor nu gekozen om een jaartje bij Odido te plakken. Eind volgend jaar is het huis klaar en kan ik de puntjes op de i zetten met een abonnement bij Netrebel welke tegen die tijd vermoedelijk ook levert in de POP hier in de buurt.
Dank allen voor het mee denken!
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Ik ben al lang klant bij Odido, nog uit de T-Mobile tijd. Misschien is dat mijn reddingMiguelXL schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:29:
Lijkt erop dat Ben ook getroffen is, krijg net een email van ze.
Van Odido nog niks gehoord, terwijl ik daar ook klant ben.
Verwijderd
Ja, ik heb het over Klik en Klaar en ik ben klant vanaf het allereerste begin van Klik en Klaar, ik was de eerste die erom vroeg in de winkel in Almere Centrum, 14-10-2024.vdr01 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:51:
[...]
Ben je al lang klant en heb je het over K&K? Ik hoop van niet maar vrees het ergste.
Mail binnengekregen, wat een dombo’s zijn het daar. Lekker slim van ze, dit gaat ze denk ik veel klanten kosten. Ben benieuwd of er ook schadeclaims worden ingediend maar dat zullen ze denk ik wel afgedekt hebben in hun algemene voorwaardenQuad schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:22:
[...]
Het kan zijn dat je de mail nog krijgt. Klanten worden binnen 24-48 uur gemaild en in sommige gevallen per SMS geïnformeerd.
Valse gegevens opgeven aan Odido bij de aanvraag van je telecomabonnement lijkt me vallen onder identiteitsfraude, categorie strafbaar.Harry720A schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:56:
Geen mail ontvangen, maar het maakt mij toch helemaal niets uit, al mijn verstrekte gegevens waren vals.![]()
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Ach, dan ga je straks naar een andere aanbieder en voor je het weet is daar ook weer wat gelekt. Het leed is al geschied en je doet er toch niets meer aan.nachtwaker schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:20:
[...]
Mail binnengekregen, wat een dombo’s zijn het daar. Lekker slim van ze, dit gaat ze denk ik veel klanten kosten. Ben benieuwd of er ook schadeclaims worden ingediend maar dat zullen ze denk ik wel afgedekt hebben in hun algemene voorwaarden
Have you tried turning it off and on again?
Verwijderd
Je bedoelt waarschijnlijk "Voor klantcontact heb je geen rijbewijs info nodig, of paspoort of IBAN"ernstoud schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:44:
Volgens Odido een klantcontact database. Waarom staan daar dergelijke gevoelige gegevens in? Voor klantcontact heb je rijbewijs info nodig, of paspoort of IBAN
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ze zouden kunnen overgaan op een verificatie sms (dat doet vodafone bijvoorbeeld al)Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:50:
[...]
Je bedoelt waarschijnlijk "Voor klantcontact heb je geen rijbewijs info nodig, of paspoort of IBAN"
Ik ben het met je eens, al gebruiken ze dat intern wel om te verifiëren of je bent wie je bent. Daarvoor zou echter de laatste 4 cijfers al voldoende zijn, zoals ze ook vragen, de rest hoeft daar niet te staan inderdaad.
Ik vraag me trouwens af of Odido zich realiseert dat nu elke vraag op hun forum, of telefonisch niet meer te vertrouwen is, omdat 'anderen' deze laatste 4 cijfers (en de rest) nu ook hebben. Feitelijk hebben ze nu geen mogelijkheid meer om echt te controleren of jij ook werkelijk bent wie je zegt dat je bent op deze manier.
Goed idee - tot ze weer de goedkoopste zijn... Ik geloof niet in weglopen om deze specifieke reden.ernie4444 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:38:
Wat een ballentent is het toch ook 😩
Gillend weglopen daar en nooit meer terugkomen
In mijn - heb nooit mobiel gehad - dashboard staat dat ik allerlei gegevens niet mag wijzigen om dat ze 'conform ID' moeten zijn. Dus ik zit me nu toch hard af te vragen of ze me daarom destijds gevraagd hebben.rens-br schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:30:
Dat is, voor zover ik kan lezen op de FP, het verschil tussen mobiele en vaste klanten. Vaste klanten hoeven die gegevens niet te verstrekken.
Had de post al verbeterd, maar het was te laat…Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:50:
[...]
Je bedoelt waarschijnlijk "Voor klantcontact heb je geen rijbewijs info nodig, of paspoort of IBAN"
Eensch. Maar besef dat met de gestolen info met daarin identificatie gegevens heel wat meer mogelijk is dan phishing. Bijvoorbeeld abonnementen afsluiten, een bankrekening openen etc. Dit gaat veel verder dan je denkt, het zou wel eens de grootste hack in NL ooit kunnen zijn.swiebert schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:35:
Volgens mij gaat het hier over klik en klaar en de techniek daarvan. Fijn dat iedereen wat het lek betreft mail heeft gehad en dit hier meldt. Misschien een separaat topic starten. En, hoe erg is het eigenlijk?Een beetje opletten en je herkent phishing o.i.d. toch wel. Daarom please back on topic.
Dit inderdaad. Met deze info kan je helemaal los met bestellen van best veel dingen. Bij abonnementen is er vaak wel een 1 cent controle als SEPA incasso machtiging vereist, maar andere webwinkels die op factuur leveren zijn makkelijk te misbruiken.Keypunchie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:39:
Het gaat niet alleen om phishing, het gaat erom dat dit fantastische informatie is voor identiteitsfraude.
En daarom denk ik dat mensen terecht boos zijn. Van zo'n groot bedrijf, waar maandelijks een stevig bedrag heen gaat (ik heb niet alleen Klik&Klaar), mag meer verwacht worden dan een "Oeps, kan gebeuren".
En ja, ik denk serieus na over overstappen. Maar ik wacht even tot mijn grootste woede gekoeld is.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq