Zojuist per e-mail geïnformeerd over een datalek bij Odido middels een cyberaanval. Meerdere mensen deze e-mail ontvangen met verwijzing naar https://www.odido.nl/veiligheid?
Hallo,
Je ontvangt deze e-mail omdat we je uit voorzorg willen waarschuwen voor mogelijke risico’s als gevolg van een cyberaanval bij Odido. We betreuren deze situatie enorm en werken samen met externe cyberbeveiligingsexperts om hierop adequaat te reageren. Weet dat we ons inzetten om alle nodige ondersteuning te bieden. In dit bericht lees je wat er is gebeurd, om welke gegevens het gaat, wat je zelf kunt doen om jezelf te beschermen en wat Odido doet.
Wat is er gebeurd?
Odido is onlangs getroffen door een cyberaanval veroorzaakt door cybercriminelen. Op basis van het onderzoek denken we dat jouw gegevens mogelijk zijn geraakt.
Je Odido diensten zijn niet beïnvloed; je kunt veilig blijven bellen, internetten en tv kijken.
Yep, de "goede ervaringen" met Odido gaan nog even door. Nu begrijp ik wel dat ze de beursgang even hebben uitgesteld
[ Voor 26% gewijzigd door XelaRetak op 12-02-2026 12:59 ]
Ja.. vrij grote lek zo te zien. Zelfs ID gegevens (niet de scan van je ID bewijs) zijn gelekt..
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Deze mail kreeg ik zojuistOdido informeert je over een cyberaanval
Hallo,
Je ontvangt deze e-mail omdat we je uit voorzorg willen waarschuwen voor mogelijke risico’s als gevolg van een cyberaanval bij Odido. We betreuren deze situatie enorm en werken samen met externe cyberbeveiligingsexperts om hierop adequaat te reageren. Weet dat we ons inzetten om alle nodige ondersteuning te bieden. In dit bericht lees je wat er is gebeurd, om welke gegevens het gaat, wat je zelf kunt doen om jezelf te beschermen en wat Odido doet.
Wat is er gebeurd?
Odido is onlangs getroffen door een cyberaanval veroorzaakt door cybercriminelen. Op basis van het onderzoek denken we dat jouw gegevens mogelijk zijn geraakt.
Je Odido diensten zijn niet beïnvloed; je kunt veilig blijven bellen, internetten en tv kijken.
Wat moet ik doen?
Wees extra alert op verdachte activiteiten. Helaas komen cyberincidenten zoals deze steeds vaker voor en is geen enkele organisatie immuun. Niet elk datalek leidt tot daadwerkelijk misbruik, maar we kunnen de mogelijkheid van misbruik van jouw gegevens niet uitsluiten.
Hieronder lees je concrete situaties waarvan we je vragen om hierbij extra op te letten:
Met je naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en rekeningnummer kunnen cybercriminelen je proberen te benaderen waarbij zij zich kunnen voordoen als iemand van Odido, je bank of een andere organisatie. Blijf daarom altijd alert op dit soort telefoontjes, sms’jes, appjes of e-mails.
Let goed op bij het openen van links in e-mails, sms’jes en appjes. Je kan een verdachte e-mail, sms of app vaak herkennen aan typefouten en onbekende afzenders. Controleer het telefoonnummer. Of wat er na het ‘@’-teken van een e-mailadres staat.
Krijg je een onverwacht telefoontje van een nummer dat je niet kent? Het kan zijn dat er echt een medewerker van je bank of een ander bedrijf belt. Je kunt dit controleren door de beller te vragen naar zijn/haar voor- en achternaam en hem/haar te vragen naar het algemene telefoonnummer van het bedrijf. Bij twijfel, zeg dat je graag eerst wilt controleren of de persoon een echte medewerker is en hang op. Controleer vervolgens op de website van het bedrijf of het nummer inderdaad klopt. Klopt het nummer? Bel dan zelf en vraag naar de medewerker die jou heeft gebeld.
Geef nooit iemand je wachtwoord of pincode.
Wees altijd alert bij het ontvangen van facturen. Cybercriminelen kunnen misbruik maken van de situatie door valse facturen te sturen die van Odido of andere partijen lijken te komen. Controleer daarom altijd zorgvuldig de herkomst en juistheid van ontvangen facturen voordat je overgaat tot betaling. Een factuur van Odido kun je bijvoorbeeld altijd in je ‘Mijn Odido’ omgeving inzien. Neem bij twijfel altijd even contact met ons op.
Om welke informatie gaat het?
Onderzoek tot nu toe laat zien dat de gelekte informatie mogelijk het volgende bevat:
Je volledige naam
Je klantnummer
Je adres en woonplaats
Je telefoonnummer
Je e-mailadres
Je IBAN (rekeningnummer)
Je geboortedatum
Wat niet is gelekt:
Identificatiegegevens: nummer en geldigheid van je paspoort of rijbewijs
Je wachtwoord van ‘Mijn Odido’
Je belgegevens – gegevens over wie je hebt gebeld of wanneer
Je locatiegegevens – waar je was
Je factuurgegevens
Scans van identiteitsbewijzen
Waarom melden we dit?
We willen altijd transparant en eerlijk zijn naar onze klanten, en we willen je informeren zodat je alert kunt zijn op eventuele ongebruikelijke activiteiten. Daarnaast willen we benadrukken dat jouw veiligheid onze hoogste prioriteit heeft. Door dit incident kan niemand jouw mobiele locatiegegevens of je privécontacten inzien.
Hoe onderneemt Odido actie?
Odido werkt samen met externe cybersecurity experts als onderdeel van onze reactie op dit incident.
Beveiliging versterkt – Na de ontdekking van de aanval is de onbevoegde toegang tot ons systeem direct afgesloten. Odido heeft direct extra beveiligingsmaatregelen genomen.
Regelgeving & transparantie – We hebben het datalek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Ondersteuning – We willen je helpen. We hebben een speciale informatiepagina geopend. Hieronder lees je daar meer over.
Op een speciale pagina op onze websites https://www.odido.nl/veiligheid vind je meer informatie over dit incident:
Nieuwe updates zodra bekend
Veelgestelde vragen
Contactgegevens voor verdere vragen
Nogmaals, wij betreuren deze situatie enorm en zetten ons volledig in om je van alle noodzakelijke ondersteuning te voorzien.
Je bent onze klant, en je belang staat bij ons voorop.
Søren Abildgaard
CEO van Odido
[ Voor 3% gewijzigd door nasdude op 12-02-2026 13:08 ]
[ Voor 31% gewijzigd door MT08 op 12-02-2026 13:12 ]
[ Voor 18% gewijzigd door maubaan op 12-02-2026 13:11 ]
I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
- Spes consilium non est -
[ Voor 15% gewijzigd door Quad op 12-02-2026 13:14 ]
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
[ Voor 35% gewijzigd door spartacusNLD op 12-02-2026 13:20 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Het meeste hiervan is online te vinden, danwel al eerder gehackt. Het enige waar ik me nu ''druk'' om maak is ''Identificatiegegevens (paspoort- of rijbewijsnummer en geldigheid)''.. kan je daar samen met deze andere gegevens wat mee als crimineel?Quad schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:13:
Lekker dit..Met name mbt ID nummers, zal waarschijnlijk moeten resulteren in een nieuw paspoort/rijbewijs aanvraag.
- Volledige naam
- Adres en woonplaats
- Mobiele nummer
- Klantnummer
- E-mailadres
- IBAN (rekeningnummer)
- Geboortedatum
- Identificatiegegevens (paspoort- of rijbewijsnummer en geldigheid)
Soms wel, Odido vraagt bij verificatie via telefoon ook je IBAN nummer, daar kunnen ze dus ook wat mee. Daarnaast kan je komend jaar een hele hoop telefoontjes/SMS als spam verwachten.spartacusNLD schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:16:
[...]
Het meeste hiervan is online te vinden, danwel al eerder gehackt. Het enige waar ik me nu ''druk'' om maak is ''Identificatiegegevens (paspoort- of rijbewijsnummer en geldigheid)''.. kan je daar samen met deze andere gegevens wat mee als crimineel?
nggyu nglyd
Dus als je die mail niet hebt gehad mag je er dan vanuit gaan dat mijn gegevens niet zijn ingezien?
Het kan zijn dat je de mail nog krijgt. Klanten worden binnen 24-48 uur gemaild en in sommige gevallen per SMS geïnformeerd.nachtwaker schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:21:
[...]
Dus als je die mail niet hebt gehad mag je er dan vanuit gaan dat mijn gegevens niet zijn ingezien?
nggyu nglyd
zo klinkt het wel, wel benieuwd waar dan een grens ligt eventueel.nachtwaker schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:21:
[...]
inprincipe is een document nummer niet iets waar iemand wat mee kan. wat mij betreft is het soweiso heel oude infoQuad schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:13:
Lekker dit..Met name mbt ID nummers, zal waarschijnlijk moeten resulteren in een nieuw paspoort/rijbewijs aanvraag.
- Volledige naam
- Adres en woonplaats
- Mobiele nummer
- Klantnummer
- E-mailadres
- IBAN (rekeningnummer)
- Geboortedatum
- Identificatiegegevens (paspoort- of rijbewijsnummer en geldigheid)
Hopelijk idd alleen het nummer, en niet de BSN.dooiedodo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:25:
[...]
inprincipe is een document nummer niet iets waar iemand wat mee kan. wat mij betreft is het soweiso heel oude info
een telecom provider heeft niet het recht om bsn te bewaren, als dat uiteindelijk wel zo blijkt, komt er nog wel staartjespartacusNLD schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:53:
[...]
Hopelijk idd alleen het nummer, en niet de BSN.
[ Voor 2% gewijzigd door menonv op 12-02-2026 14:07 . Reden: grammatica, nog altijd moeilijk. ]
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Ze zouden evt. verificatie in kunnen bouwen in het proces door die persoon op te bellen op het bij hen bekende nummer als er een mutatie is op een abonnement. Wat overigens bij mij, bij Odido *niet* gebeurd ismenonv schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:06:
***members only***
Voor de rest wel altijd blij geweest met alle prijsstelling van Odido, zeer aggresief, maar op deze manier natuurlijk goedkoop is duurkoop...
[ Voor 53% gewijzigd door Lord_Dain op 12-02-2026 14:28 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dan is de kans groot dat jouw gegevens er nog niet bijzaten. Vaak duurt het weken al dan niet maanden voor een lek boven water komt, daarna moeten ze het dichten en daarna komt het pas naar buiten.Señor Sjon schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:28:
... en ik heb me net aangemeld voor glasvezel 2 weken geleden na lang dubben. Daar had ik dus beter nog even mee kunnen wachten. Gatver. De mail heb ik ook al binnen, ID hebben ze niet, maar die hebben ze ook nooit gehad dus konden ze ook niet jatten.
[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 12-02-2026 14:30 ]
Dat is, voor zover ik kan lezen op de FP, het verschil tussen mobiele en vaste klanten. Vaste klanten hoeven die gegevens niet te verstrekken.Tostiee schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:15:
In de mail geven ze aan dat ID gegevens niet gelekt zijn en als je op de pagina https://www.odido.nl/veiligheid kijkt hebben ze het er over dat ID gegevens mogelijk wel gelekt zijn
https://www.rouwette.com/
[ Voor 26% gewijzigd door Lord_Dain op 12-02-2026 14:56 ]
Ga er maar gerust van uit dat hierover al een paar dageen crisisoverleg is geweest en dat er een crisismanagement toko is ingehuurd..... Dus het 1 kun je inderdaad niet loszien van het ander. Het beursklimaat voor Odido is inderdaad "verslechterd".Lord_Dain schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:55:
Het nieuws van gisteren
nieuws: Reuters: Odido stelt beursgang uit na negatieve signalen
Toeval of verband? kan me niet voorstellen dat ze niet al wisten van deze hack en dat een beursgang tegelijkertijd met dit 'nieuws' nou heel goed is voor je aandelen
Voor zover ik weet worden vooral bij het afsluiten van een mobiel abonnement ID scan's gemaakt. Dat is in Nederland verplicht om criminele activiteiten met een SIM kaart te voorkomen/beperken, zoals gebruik als burner.Lord_Dain schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:29:
[...]
Edit: kan mij ook niet herinneren dat ik een ID moest opgeven bij het afsluiten van het Internet contract.
Is het scannen verplicht, of is het tonen en controleren verplicht? In dat geval is een vinkje 'identiteit gecontroleerd door medewerker' ook al voldoende.ReneK schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:33:
[...]
Voor zover ik weet worden vooral bij het afsluiten van een mobiel abonnement ID scan's gemaakt. Dat is in Nederland verplicht om criminele activiteiten met een SIM kaart te voorkomen/beperken, zoals gebruik als burner.
Hmm, ik heb wel ID gegevens doorgegeven voor zowel vast als mobiel, maar bij mijn weten geen scans (via belsimpel.nl en internetten.nl).ReneK schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:33:
[...]
Voor zover ik weet worden vooral bij het afsluiten van een mobiel abonnement ID scan's gemaakt. Dat is in Nederland verplicht om criminele activiteiten met een SIM kaart te voorkomen/beperken, zoals gebruik als burner.
Als je online een glasvezel abonnement afsluit, gebeurt de identificatie vaak via je bank (via iDIN). De provider weet dan zeker dat jij bent wie je zegt dat je bent, zonder dat er scan's van ID bewijzen gemaakt worden.
Ga je naar de winkel voor een glasvezel abonnement, dan heb je dikke kans dat je ID bewijzen wel gescand worden.
[ Voor 0% gewijzigd door MisteRMeesteR op 12-02-2026 22:56 . Reden: Odido is de naam. ]
Yariva schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:04:
Eindstand:
Gezien ik het eerste half jaar toch nog flink ga klussen en dus geen tijd zal hebben om mijn Steam library flink uit te breiden, ik nu ook al draai op een non-IPv6 aansluiting zonder vast IP adres en dit met wat smerige container hacks / DNS record updates aanpak heb ik voor nu gekozen om een jaartje bij Odido te plakken. Eind volgend jaar is het huis klaar en kan ik de puntjes op de i zetten met een abonnement bij Netrebel welke tegen die tijd vermoedelijk ook levert in de POP hier in de buurt.
Dank allen voor het mee denken!
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Ik ben al lang klant bij Odido, nog uit de T-Mobile tijd. Misschien is dat mijn reddingMiguelXL schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:29:
Lijkt erop dat Ben ook getroffen is, krijg net een email van ze.
Van Odido nog niks gehoord, terwijl ik daar ook klant ben.
Mail binnengekregen, wat een dombo’s zijn het daar. Lekker slim van ze, dit gaat ze denk ik veel klanten kosten. Ben benieuwd of er ook schadeclaims worden ingediend maar dat zullen ze denk ik wel afgedekt hebben in hun algemene voorwaardenQuad schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:22:
[...]
Het kan zijn dat je de mail nog krijgt. Klanten worden binnen 24-48 uur gemaild en in sommige gevallen per SMS geïnformeerd.
Ach, dan ga je straks naar een andere aanbieder en voor je het weet is daar ook weer wat gelekt. Het leed is al geschied en je doet er toch niets meer aan.nachtwaker schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:20:
[...]
Mail binnengekregen, wat een dombo’s zijn het daar. Lekker slim van ze, dit gaat ze denk ik veel klanten kosten. Ben benieuwd of er ook schadeclaims worden ingediend maar dat zullen ze denk ik wel afgedekt hebben in hun algemene voorwaarden
Have you tried turning it off and on again?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Goed idee - tot ze weer de goedkoopste zijn... Ik geloof niet in weglopen om deze specifieke reden.ernie4444 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:38:
Wat een ballentent is het toch ook 😩
Gillend weglopen daar en nooit meer terugkomen
In mijn - heb nooit mobiel gehad - dashboard staat dat ik allerlei gegevens niet mag wijzigen om dat ze 'conform ID' moeten zijn. Dus ik zit me nu toch hard af te vragen of ze me daarom destijds gevraagd hebben.rens-br schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:30:
Dat is, voor zover ik kan lezen op de FP, het verschil tussen mobiele en vaste klanten. Vaste klanten hoeven die gegevens niet te verstrekken.
[ Voor 9% gewijzigd door P-Rock op 12-02-2026 18:12 ]
Dat is alleen je documentnummer. Dat is minder gevoelig dan bijvoorbeeld een BSN. Als je een auto huurt dan laat je die gegevens al achter.P-Rock schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:11:
Wat als je paspoortgegevens zijn gelekt? Z.s.m. een nieuw paspoort aanvragen?
[ Voor 18% gewijzigd door jongetje op 12-02-2026 18:18 ]
Ik begreep van die ethische hacker op het NOS-journaal dat een combinatie van paspoort, bankgegevens, telefoon en NAW toch voor grote problemen kan zorgen, zoals bv identiteitsfraude.jongetje schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:17:
[...]
Dat is alleen je documentnummer. Dat is minder gevoelig dan bijvoorbeeld een BSN. Als je een auto huurt dan laat je die gegevens al achter.
Maar blijft natuurlijk wel vervelend (ik heb 2 Odido en 2 BEN abonnementen). Snap niet zo goed dat een dergelijk systeem aan het internet moet hangen.
Jep, kunnen zo een creditcard aanvragen.P-Rock schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:21:
[...]
Ik begreep van die ethische hacker op het NOS-journaal dat een combinatie van paspoort, bankgegevens, telefoon en NAW toch voor grote problemen kan zorgen, zoals bv identiteitsfraude.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Zeggen ze dat in de mail? Heb nog niks ontvangen.P-Rock schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:40:
Een paar vrienden van me zijn ook getroffen. bij de één is alles buitgemaakt en bij de ander 'slechts' de NAW, e-mail en telefoonnummer.
Het valt wel op dat het veelal mensen zijn die ook Internet van Odido afnemen.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
[ Voor 8% gewijzigd door pinokkia op 12-02-2026 20:08 ]
Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!
[ Voor 3% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 12-02-2026 20:32 ]
Voron V0.2 | Prusa Core One+
Ongeveer dezelfde vraag hier; is dit niet grond tot voortijdige contractbeëindiging? Ik wil eigenlijk weg bij die club.Jannong schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:09:
Kan je Odido verantwoordelijk houden hiervoor? (AVG)
Dat zeg ik....
[ Voor 47% gewijzigd door cc12 op 12-02-2026 20:58 ]
Gwaihir schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:26:
[...]
Vind het ook vervelend dat ze geboortedatum erbij hebben staan. Die staat inderdaad in m'n contract. Maar waarom? Vraag simpelweg m'n leeftijd.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
T60P Widescreen
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Onderzoek tot nu toe laat zien dat de gelekte informatie mogelijk het volgende bevat:
Je volledige naam
Je klantnummer
Je adres en woonplaats
Je telefoonnummer
Je e-mailadres
Je IBAN (rekeningnummer)
Je geboortedatum
Identificatiegegevens: nummer en geldigheid van je paspoort of rijbewijs |
404 Signature not found
Op de frontpage kwam ik dezelfde vraag tegen. Blijkt een bewaartermijn van zes jaar te zijn ….Seesar schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:15:
wat ik apart vind, ik ben in december over gestapt van Odido naar Vodafone, toch krijg ik nu een email van ze.
Is er een (legale) retentie tijd om mijn gegevens in het systeem te hebben? Ik had alleen een mobiel abbo bij ze, maar zoals gezegd overgestapt.
Hadden mijn gegevens niet sowieso gewist moeten zijn?
Lastig voor allen, ben benieuwd wat de gevolgen op de lange termijn gaat zijn.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Hier ook, paspoort is bijna verlopen en rijbewijs niet bekend bij Odido naar mijn weten (te nieuw) maar zo slecht ditmathy_ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:13:
Nou hier ook hier eindelijk de mail.
Nieuw rijbewijs en paspoort stond al in de agenda voor volgende maand, dus dat scheelt dan weer. Maar het blijft een bizarre situatie, en de mail is laconiek naar mijn mening.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Ik las op de FP dat iemand in de Algemene Voorwaarden had gevonden dat ze je gegevens bewaren tot 2 jaar na beëindigen van je abonnement.Seesar schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:15:
Hadden mijn gegevens niet sowieso gewist moeten zijn?
tja, das een lange tijd inderdaad.Gunner schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:20:
[...]
Op de frontpage kwam ik dezelfde vraag tegen. Blijkt een bewaartermijn van zes jaar te zijn ….
T60P Widescreen
F*ck... das waar ookAmaze86 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:56:
[...]
Jep, kunnen zo een creditcard aanvragen.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Ze hebben voldoende informatie om identiteitsfraude te plegen en kunnen hiermee "namens" jou abonnementen afsluiten.SMSfreakie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:18:
hier ook... goed de hack is geweest. daar kunnen we niks meer aan doen... maar wat hebben criminelen eventueel aan de gegevens..
Spel en typfouten voorbehouden
oude zou dan ongeldig behoren te zijn... maar ja als een bedrijf ook niet verder kijkt dan de neus lang gaat zijn helpt dat ook niet natuurlijk..Reb87 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:29:
Lost het iets op als ik voortijdig mijn identiteitsbewijs verleng (zodat ik een nieuw documentnummer krijg)? Of blijft zo’n oud nummer nog een tijd geldig?
404 Signature not found
Hier ook. Het "oude" odido email adres verwijst nu linea recta naar de spambox.S1NN3D schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:10:
Hier ook 1 van de 6+ miljoen klanten wiens gegevens nu op straat liggen. Ik gebruik voor elke dienst een uniek e-mailadres dus rommel via die weg is makkelijk te voorkomen. Maar ja, dat lost maar een fractie op. Er is zoveel gelekt. Wat ik altijd zo frappant vind in deze situaties is dat je het als klant moet doen met wat slappe excuses en een oproep tot alertheid. Foutje bedankt.
ik kreeg dit:bvbal79 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:34:
Ik heb een algemene mail gekregen, niet dat iets van mijn gegevens gelekt is...
Om welke informatie gaat het?
Onderzoek tot nu toe laat zien dat de gelekte informatie mogelijk het volgende bevat:
• Je volledige naam
• Je klantnummer
• Je adres en woonplaats
• Je telefoonnummer
• Je e-mailadres
• Je IBAN (rekeningnummer)
• Je geboortedatum
• Identificatiegegevens: nummer en geldigheid van je paspoort of rijbewijs
Wat niet is gelekt:
• Je wachtwoord van ‘Mijn Odido’
• Je belgegevens – gegevens over wie je hebt gebeld of wanneer
• Je locatiegegevens – waar je was
• Je factuurgegevens
• Scans van identiteitsbewijzen
Nieuw nummer heeft niet heel veel nut denk ik, al bestel ik nooit iets met achteraf betalen dus geen idee of ze daar iets mee kunnen?Kyhfin schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:29:
De email die ik net heb ontvangen lijkt een algemene mail, nog niet echt over mijn informatie die gehacked is. Was dat ook in de mail vanmiddag of was die meer gericht aan de persoon. Mijn email lijkt gewoon op wat op de website staat?
Mijn bankrekening gebruik ik voor niet veel naast odido, dus heb vast een nieuwe aangevraagd en ga de oude opzeggen.
Ik twijfel nog om een nieuw nummer te nemen. Heeft dat zin? Ze hebben nu wel veel informatie van me om maar zo ergens wat te kopen met achteraf betalen lijkt me?
Oude wordt dan inderdaad ongeldig en nu vervangen voorkomt wel wat schade door potentiële identiteitsfraude. Het lijkt erop dat bedrijven wel vaker zeer laks omgaan met dit soort gegevens en ik zie twee mogelijkheden om dit wat tegen te gaan. Er bestaat een "kopie-id" app waarmee alleen de benodigde gegevens verstrekt worden. En nog een veel interessantere, verhaal de kosten voor het vernieuwen van identiteitsdocumenten op het bedrijf dat de boel lekt, incl de pasfoto's, reiskosten naar de gemeente en verloren tijd van de betrokkene. Daar moet toch wel een wet voor te verzinnen zijn?Reb87 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:29:
Lost het iets op als ik voortijdig mijn identiteitsbewijs verleng (zodat ik een nieuw documentnummer krijg)? Of blijft zo’n oud nummer nog een tijd geldig?
Nee, nou de reden is niet alleen achteraf betalen, maar ook dat mijn telefoonnummet gebruikt wordt voor verificatie bij meerdere diensten. Niet dat ze mijn nummer al in handen hebben, maar het voelt niet heel fijn...ArcticWolf schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:37:
[...]
ik kreeg dit:
[...]
[...]
Nieuw nummer heeft niet heel veel nut denk ik, al bestel ik nooit iets met achteraf betalen dus geen idee of ze daar iets mee kunnen?
Je weet nog niet wat er van je gelekt is toch...lijkt me nu wel voorbarig?ArcticWolf schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:39:
Jezus... aanvraag voor een nieuw paspoort (zonder spoed) is 6 weken in deze gemeente![]()
Toch maar spoed doen?
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq