Verwijderd

mark777 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:19:
[...]

Ik heb anders niks inhoudelijks van Ben gehad. Alleen maar algemene prietpraat. Daarom ben ik ook maar snel weg gegaan
Bij Ben ben ik inmiddels ook vertrokken, maar ze reageerden wel goed wanneer ik ze belde en op aangevraagde informatieverzoeken. Dat heb ik bij Odido zelf totaal niet ervaren.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:42

n00bs

Het is weer Zomer!

SgtElPotato schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:00:
[...]

Ik gebruik al jaren Freedom (niet via KPN netwerk) en zou geen andere provider meer willen. Je krijgt vaste IPv4 adressen en een block met IPv6 adressen. Verder is alles toegestaan. En mocht er toch iets niet goed gaan is de klantenservice erg capabel. Het is wel wat duurder dan de rest, maar daar kies je voor.
Dank, persoonlijk vind ik vaste IPv4 adressen met wat er hedendaag op internet gebeurt juist niet wenselijk. Dat zou voor mij wel een reden zijn om niet voor een dergelijke provider te gaan. t.b.v. services zijn er nette oplossingen en is een fixed IP totaal overbodig.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:44
n00bs schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:45:
Hoe staan jullie tegenover Freedom tov Odido (reviews online zijn namelijk nog slechter dan Odido) of eventuele andere goede en betaalbare glas providers waar privacy en security en stabiliteit voorop staat?
Ik zou zo naar Freedom overstappen als ze een goedkoper pakket hadden:
- Zonder e-mail
- Zonder domeinnaam
- Zonder F-secure
- Zonder 1GB

Het kost 43 euro per maand (later 53). Odido kost mij 26 euro. Ik wil best een paar euro meer betalen voor het hogere morele kompas van Freedom maar 18 euro prijsverschil vind ik teveel.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:15
n00bs schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Dank, persoonlijk vind ik vaste IPv4 adressen met wat er hedendaag op internet gebeurt juist niet wenselijk. Dat zou voor mij wel een reden zijn om niet voor een dergelijke provider te gaan. t.b.v. services zijn er nette oplossingen en is een fixed IP totaal overbodig.
Ieder zijn ding. Ik host thuis een aantal sites en services, ik zou er niet aan moeten denken om met ddns of iets dergelijks te werken. Werkt ideaal en in al die jaren nog nooit een issue geweest. En nu met IPv6 helemaal ideaal.

Zucht...

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:42

n00bs

Het is weer Zomer!

Kalentum schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:14:
[...]

Ik zou zo naar Freedom overstappen als ze een goedkoper pakket hadden:
- Zonder e-mail
- Zonder domeinnaam
- Zonder F-secure
- Zonder 1GB

Het kost 43 euro per maand (later 53). Odido kost mij 26 euro. Ik wil best een paar euro meer betalen voor het hogere morele kompas van Freedom maar 18 euro prijsverschil vind ik teveel.
Al die elementen zouden bij elke provider van mij geschapt mogen worden. En dan ook keuze tussen fixed of dynamic IPv4 adres ;)

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:13
Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 06:58:
[...]

Wel bijzonder, als klant heb ik de mail niet gehad. Op geen enkel account, terwijl ik de initiële mail wel meerdere keren ontving. Bijzondere manier van communiceren weer...

Overigens ontving ik van Ben een soortgelijke mail over het gebeuren, zonder verwijzing naar een video. Die lijken alles beter voor elkaar te hebben. Wellicht kan Odido eens wat beter kijken naar hoe Ben dingen doet.
Afgezien van de diverse phishing mailtjes van derden die ik sinds het datalek heb ontvangen, heb ik vanuit Odido nog geen enkele communicatie richting mij persoonlijk gezien.

Het lijkt er op dat ze hun administratie niet echt op orde hebben. Ik heb bij hun eind november 2024 een internet abonnement opgezegd en deze opzegging is nog altijd in behandeling. Wat dan wel handig is dat ik hierdoor nog altijd wel klantvoordeel ontvang op mijn mobiele abonnement.

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Ik heb het bewijs binnen dat Odido gelekt heeft.
In een phishing-mail (zogenaamd van Odido) werd ik met mijn verzonnen voornaam aangesproken.
Die verzonnen voornaam heb ik alleen gebruikt bij Odido.
Ik ga het mailtje zuinig bewaren.

[ Voor 4% gewijzigd door Harry720A op 29-05-2026 16:02 ]

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:47
Harry720A schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:49:
In een phishing-mail (zogenaamd van Odido) werd ik met mijn verzonnen voornaam aangesproken.
Het is me wat. Vandaag in de spam inbox 213 e-mails. Delete en weg is het.

RIPE Atlas probe: 1005104

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:22
Harry720A schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:49:
Ik vraag me af welke producten je had, ik heb eigenlijk nog geen gerichte phishing mails gehad, alleen maar de normale generieke cloud loopt vandaag af, ups, etc etc.

• Harry720A
  • Niet online
Lord_Dain schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:26:
[...]Ik vraag me af welke producten je had, ik heb eigenlijk nog geen gerichte phishing mails gehad, alleen maar de normale generieke cloud loopt vandaag af, ups, etc etc.
Na aanschaf van K&K ( early adopter) heb ik pas de app en e.d. aangemaakt met de verzonnen voor-/roepnaam.
Eerder was ik al een eeuwigheid klant met mobiel, maar daar komt de gestolen informatie m.i. niet vandaan.
Toen bestond mijn fake voornaam immers nog niet.
(Ik ben even kwijt wanneer K&K precies op de markt kwam.)

[ Voor 6% gewijzigd door Harry720A op 29-05-2026 23:15 ]

• Harry720A
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:44:
[...]Het is me wat. Vandaag in de spam inbox 213 e-mails. Delete en weg is het.
Daarom heb ik meerdere emailadressen
Vooraf bedenk ik wie ik welk emailadres zal geven, al naar gelang de kans op spam / lekken / gezeur e.d.
Odido gaf ik een adres met kans op veel risico, alsof ik een glazen bol had. _/-\o_

• Harry720A
  • Niet online
Organisatie massaclaim neemt geen genoegen met reactie Odido: ‘Bijna half miljoen mensen willen compensatie’.
https://www.ad.nl/tech/or...len-compensatie~aa8a3978/

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Hoe staan jullie tegenover Freedom tov Odido (reviews online zijn namelijk nog slechter dan Odido) of eventuele andere goede en betaalbare glas providers waar privacy en security en stabiliteit voorop staat?
SNLLR kun je eens checken van trined
Doen het ook goed

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-06 10:43

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben overgestapt van Odido naar Freedom internet. (Glasvezel).

Overstapproces zelf ging heel erg soepel. Ik had gekozen voor eigen hardware oplossing ( heb al jaren een OPNSense router/firewall ).

Internet had ik binnen half uur weer aan de praat ( 1 stap vergeten ). televisie had meer voeten in de aarde maar met topic hier op tweakers lukte dat ook.

Verbinding is stabiel, snel, vast IP vind ik een heel dik voordeel.

Enige kritiek die ik nu heb is dat ik de Canal+ televisiebox een drama vind. Als ik die langer dan 24 uur aan laat staan dan loop je het risico dat je mid stream ineens een zwart beeld krijgt waarna het menu niet meer werkt. zappen werkt nog wel maar beeld blijft zwart. ( geluid gaat soms wel over ).

Enige wat dan helpt is een herstart van de tv box. Waarbij ik wel moet zeggen dat ik dus niet weet of dit komt door mijn OPNSense router en dat je dit met de hardware van Freedom niet zou hebben.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Cooyco
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-06 21:46
mkleinman schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Ik ben overgestapt van Odido naar Freedom internet. (Glasvezel)

Enige wat dan helpt is een herstart van de tv box. Waarbij ik wel moet zeggen dat ik dus niet weet of dit komt door mijn OPNSense router en dat je dit met de hardware van Freedom niet zou hebben.
Ik heb Canal+ direct, dus zonder TV abbo bij Freedom. Hebben prima app voor veel platforms. Scheelt gedoe met kastje.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-06 10:43

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Cooyco schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:06:
[...]

Ik heb Canal+ direct, dus zonder TV abbo bij Freedom. Hebben prima app voor veel platforms. Scheelt gedoe met kastje.
/offtopic.

Mijn TV heeft inderdaad ook de Canal+ App. die werkt prima. ALleen; Daar staan de radiozenders niet in. En wij luisteren veel radio via de TV.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Modbreak:Houd het ajb on-topic.. ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
*knip, offtopic*

[ Voor 97% gewijzigd door F_J_K op 01-06-2026 23:18 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:51
Ik heb een beetje teruggelezen (interessante discussies!), maar ik vind niet echt terug hoe de stand van zaken nu is, bij Odido.

Ik wil waarschijnlijk van KPN mobiel overstappen naar Odido, maar velen in mijn omgeving schreeuwen moord en brand vanwege de hack.
Ik denk juist dat Odido de zaken nu beter op orde zal hebben (of maken) dan andere providers, omdat Odido nu onder het vergrootglas ligt en de anderen niet (en mi nog niet gehackt zijn).

Wat is de algemene mening daarover? Zal het nu inderdaad beter gesteld zijn bij Odido? Of kan ik er toch maar beter wegblijven. (Dan blijf ik voorlopig nog bij KPN.)

Overigens zat ik in een ver verleden bij T-Mobile en ik heb wel het idee dat met de hack daar gegevens van vrijgekomen, want ik heb de afgelopen tijd belletjes gehad van vreemde nummers (030-340 644x).

• Harry720A
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:17:
Ik wil waarschijnlijk van KPN mobiel overstappen naar Odido,
Ik ken je motivatie niet, maar verken ook even de dekking van het netwerk. Misschien is die slechter dan je huidige.
M.b.t. de hack en betere beveiliging zou ik de storm even laten overwaaien. Oddido is niet bepaald goed in communiceren over wat de huidige stand van zaken is, hoewel communicatie hun dagelijks brood is.

[ Voor 5% gewijzigd door Harry720A op 03-06-2026 00:26 ]

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:00
Harry720A schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 00:20:
[...]
M.b.t. de hack en betere beveiliging zou ik de storm even laten overwaaien. Oddido is niet bepaald goed in communiceren over wat de huidige stand van zaken is, hoewel communicatie hun dagelijks brood is.
Helemaal eens dat de afhandeling van het lek en de communicatie daarover door Odido slecht is, echter vrees ik dat geen enkel bedrijf je letterlijk gaat beloven dat hun beveiliging waterdicht is, laat staan tot in detail gaat vertellen wat ze allemaal daaraan doen. Het is gewoon lastig te controleren.

Aannemelijk heeft Odido al flinke verbeteringen doorgevoerd, vooral ook met betrekking tot bewaartermijnen want die AVG boete gaat er denk ik wel komen en dan wil je er bij bevoegd gezag er goed op staan.

En andere partijen zitten neem ik aan ook niet stil om de hele boel weer eens tegen het licht te houden, n.a.v. de hack bij Odido.

• breinonline
  • Laatst online: 18:27

breinonline

Are you afraid to be known?

[...]
Ik denk juist dat Odido de zaken nu beter op orde zal hebben (of maken) dan andere providers, omdat Odido nu onder het vergrootglas ligt en de anderen niet (en mi nog niet gehackt zijn).

Wat is de algemene mening daarover? Zal het nu inderdaad beter gesteld zijn bij Odido? Of kan ik er toch maar beter wegblijven. (Dan blijf ik voorlopig nog bij KPN.)

Overigens zat ik in een ver verleden bij T-Mobile en ik heb wel het idee dat met de hack daar gegevens van vrijgekomen, want ik heb de afgelopen tijd belletjes gehad van vreemde nummers (030-340 644x).
Je hebt dus zelf via T-mobile verleden last van de hack maar denkt nu dat Odido daar genoeg van geleerd heeft? Je hebt dan toch zelf ook 0 goede communicatie ervaren over jouw specifieke case? Ik zou mijn geld er niet op inzetten dat ze er voldoende van geleerd hebben. Dat blijkt nergens uit. En met de details die inmiddels openbaar zijn kunnen andere organisaties zich wel degelijk prima verbeterd hebben. Er kan maar een reden zijn om Odido te verkiezen en dat is dat ze goedkoper zijn. Als je dat het belangrijkste vindt (en je gegevens waarschijnlijk toch al op straat lagen) dan moet je het vooral doen. Maar niet omdat ze nu iets verbeterd hebben want dat weet niemand.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Jerie
  • Niet online
Ik denk dat iedere telco en heel wat bedrijven daarbuiten als de wiedeweerga naar hun procedures zijn gaan kijken.

Overigens is Odido (T-Mobile Nederland) in 2021/2022 ook op de vingers getikt.

De communicatie bij Odido is niet alleen slecht. Ook hun zelfreflecterend vermogen is beneden de maat. Als men niet kritisch op zichzelf durft te zijn (dat type manager heb ik ook gehad ...), is dat meestal een erg slecht teken over hoe het met de beveiliging zit.

Qua prijs is KPN aantrekkelijker wanneer je met gezin data deelt. In die fase zitten mijn kinderen nog niet, en ik gebruik zelf ook nauwelijks data. Dat maakt KPN onaantrekkelijk.

Ook kun je kijken waar de masten staan.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:15
Ik heb een beetje teruggelezen (interessante discussies!), maar ik vind niet echt terug hoe de stand van zaken nu is, bij Odido.

Ik wil waarschijnlijk van KPN mobiel overstappen naar Odido, maar velen in mijn omgeving schreeuwen moord en brand vanwege de hack.

Ik heb kort na de hack verlengd bij Odido, qua netwerk is Odido voor mij nog steeds de provider met het beste netwerk.

Zucht...

• IJsbeer
  • Niet online

Ik heb niets gezien qua communicatie dat ze er iets van geleerd hebben. Sterker nog, ze geven aan niets fouts gedaan te hebben (terwijl ze al meermaals gewaarschuwd waren doro de leverancier!).
Dus nee, intern zal er niets veranderd zijn.
Laatste bericht was dat ze open en eerlijk zouden blijven communiceren. Hoe geven ze niet aan, maar sindsdien is het ook stil.

Ik heb afgelopen tijd GSM abo's van de kids verlengt. Viel me op dat Odido en Ben wel aardige aanbiedingen had. Verwacht dat dat niet voor niets is, vrees dat als klanten weggaan/wegblijven dat dat de enige manier is dat ze wat zullen veranderen want dan gaan de aandeelhouders klagen.

[ Voor 28% gewijzigd door IJsbeer op 03-06-2026 09:31 ]

• Harry720A
  • Niet online
IJsbeer schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:45:
[...]Ik heb niets gezien qua communicatie dat ze er iets van geleerd hebben. Sterker nog, ze geven aan niets fouts gedaan te hebben (terwijl ze al meermaals gewaarschuwd waren doro de leverancier!).
Dus nee, intern zal er niets veranderd zijn.
Laatste bericht was dat ze open en eerlijk zouden blijven communiceren. Hoe geven ze niet aan, maar sindsdien is het ook stil.
Misschien is Odido stijf van schrik. Dus er is nog hoop.

• Jovilius
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09-06 11:23
Nou, hier inmiddels enigzins positief nieuws te melden. Nadat ze eerst alleen mijn AVG inzageverzoek communicatie doorstuurde als reactie op mijn inzageverzoek (met ongevraagde netwerkgegevens van 2025/2026, terwijl ik sinds 2022 geen klant meer ben). Nu toch mijn oorspronkelijk gevraagde gegevens ontvangen (gelekte gegevens bij de hack) + reactie op mijn vragen.

Aantal opvallende dingen:
- In de eerste cyberaanval mail van odido wordt gemeld dat mijn identificatiegegevens (nummer + geldigheid paspoort/rijbewijs) NIET gelekt zouden zijn. Deze informatie hadden ze wel en sturen ze nu WEL mee in mijn inzageverzoek. Deze is blijkbaar dus WEL gelekt.
- Ze geven indirect toe mijn gegevens langer dan volgens hun eigen privacy statement noodzakelijk in hun CRM gehad te hebben.
- Grappig om te lezen; ze weten dit ook niet 100% zeker. Want door de termijn weten ze niet welke dienst ik heb afgenomen en welke verwerkingen en doeleinden dus van toepassing zijn. 8)7

Quote: "Als onderdeel van ons onderzoek naar deze cyberaanval evalueren we ons beleid voor gegevensbewaring en onze processen."

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:41

Geen enkel bedrijf is veilig voor een hack. Goeie of slechte communicatie na het lek verandert daar niets aan.

• IJsbeer
  • Niet online
Harry720A schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:14:
[...]
Misschien is Odido stijf van schrik. Dus er is nog hoop.
De eerste paar weken kan ik me er nog iets van voorstellen. Ook 'technische damage control' / inzicht krijgen wat er nu echt is gebeurd. Maar nu nog? Echt niet! Zeker niet met de laatste communicatie van de CEO.

• IJsbeer
  • Niet online
DjoeC schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:29:
[...]

Geen enkel bedrijf is veilig voor een hack. Goeie of slechte communicatie na het lek verandert daar niets aan.
Goede communicaite veranderd daar, voor mij, echt wel veel aan. Dat het kan gebeuren is tot daar aan toe, maar dat ze klanten gewoon in de kou laten zitten en 'communiceren via juridische afdeling' kan gewoon echt niet. Dat maakt voor mij verschil. Als ze gewoon open en eerlijk waren geweest en het gevoel geven lering te trekken dan is dat voor mij een heel ander gevoel dan dat ze nu doen.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:44

Ik zit in het kamp "Dit kan bij alle bedrijven gebeuren".

Geen idee of en hoe Odido dingen verbeterd heeft. We hebben hier geen inside information dus alles wat mensen over het informatiebeveiligingsbeleid zeggen is speculatie.

• DjoeC
IJsbeer schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:40:
[...]

Goede communicaite veranderd daar, voor mij, echt wel veel aan. Dat het kan gebeuren is tot daar aan toe, maar dat ze klanten gewoon in de kou laten zitten en 'communiceren via juridische afdeling' kan gewoon echt niet. Dat maakt voor mij verschil. Als ze gewoon open en eerlijk waren geweest en het gevoel geven lering te trekken dan is dat voor mij een heel ander gevoel dan dat ze nu doen.
De juridische afdeling is in beeld zodra het gaat (kan gaan) over serieuze consequenties. Ik heb bij meerdere organisaties gewerkt waar geen enkele communicatie namens de organisatie de deur uit ging zonder dat die bestond uit generiek goedgekeurde tekstblokken en/of individueel getoetste brieven (al dan niet electronisch). In dit geval gaat het om mogelijk klanten met schade, dan wil je als bedrijf zonder meer achtergrond nog geen positie kiezen en de boot zoveel mogelijk afhouden.

Is dat wat ik als klant (ik ben zakelijk en persoonlijk in het lek betrokken) wil? Nee, natuurlijk niet. Maar ik begrijp het wel. Het is voor mij ook geenreden om wel/niet gebruik te maken van Odido, ik maak gebruik van hen op basis van prijs en kwaliteit van het product.

Ik ga ervan uit dat de afhandeling van het lek, onderzoek etc. grondig wordt uitgevoerd door ACM, AP en/of OM. Zij worden niet gehinderd door "slechte" externe communicatie van het bedrijf, en als dat wel zo is hebben ze ieder hun eigen (rechts)middelen om tot de kern van de zaak te komen. Ik heb die niet.

• wvg321
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:04
Jovilius schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:27:
Nou, hier inmiddels enigzins positief nieuws te melden. Nadat ze eerst alleen mijn AVG inzageverzoek communicatie doorstuurde als reactie op mijn inzageverzoek (met ongevraagde netwerkgegevens van 2025/2026, terwijl ik sinds 2022 geen klant meer ben). Nu toch mijn oorspronkelijk gevraagde gegevens ontvangen (gelekte gegevens bij de hack) + reactie op mijn vragen.

Aantal opvallende dingen:
- In de eerste cyberaanval mail van odido wordt gemeld dat mijn identificatiegegevens (nummer + geldigheid paspoort/rijbewijs) NIET gelekt zouden zijn. Deze informatie hadden ze wel en sturen ze nu WEL mee in mijn inzageverzoek. Deze is blijkbaar dus WEL gelekt.
- Ze geven indirect toe mijn gegevens langer dan volgens hun eigen privacy statement noodzakelijk in hun CRM gehad te hebben.
- Grappig om te lezen; ze weten dit ook niet 100% zeker. Want door de termijn weten ze niet welke dienst ik heb afgenomen en welke verwerkingen en doeleinden dus van toepassing zijn. 8)7

Quote: "Als onderdeel van ons onderzoek naar deze cyberaanval evalueren we ons beleid voor gegevensbewaring en onze processen."
Is het niet zo dat ze bij je AVG verzoek alle gegevens die ze van je hebben communiceren? Niet alle gegevens die Odido heeft zijn daadwerkelijk gelekt. Er zijn genoeg mensen waarbij de ID gegevens niet gelekt zijn, maar de overige gegevens wel.

• Jovilius
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09-06 11:23
wvg321 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Is het niet zo dat ze bij je AVG verzoek alle gegevens die ze van je hebben communiceren? Niet alle gegevens die Odido heeft zijn daadwerkelijk gelekt. Er zijn genoeg mensen waarbij de ID gegevens niet gelekt zijn, maar de overige gegevens wel.
Ja en nee, in dit geval heb ik gegevens verzocht die ten tijde van het lek nog aanwezig waren in hun systemen.

Ze hebben zelf aangegeven dat ik alleen nog gegevens bij hen in het CRM heb. En ze hebben dus mijn paspoortgegevens (gelukkig een oud paspoort) meegestuurd. Vanzelfsprekend zaten deze dus in het CRM.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:50

Herman

FP ProMod
(...)

(...)
Arts 'X' maakt een enorme medische misser met groot leed tot gevolg. Daarnaast communiceert hij hier slecht over en is ook niet helemaal eerlijk. Ik word nu graag door arts 'X' behandeld, want zo'n fout maakt hij vast nooit meer.

Zoiets? O-)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

M.b.t. "Het effect van het lek op het bedrijf Odido":

Afgelopen week Odido moeten bellen met een vraag omtrent m'n abonnement. Ze weten donders goed dat de controlevragen die ze voorheen stellen nu compleet nutteloos zijn geworden omdat alles op straat ligt, dus hebben ze nieuwe controlevragen; Wat zijn de laatste 4 cijfers van uw bankrekeningnummer? Wat is het door Odido laatst afgeboekte bedrag? Op welke datum is de laatste factuur geïncasseerd? Compleet doorgeslagen dit. What's next?

Never gonna let you down

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Rick Astley schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:01:
M.b.t. "Het effect van het lek op het bedrijf Odido":

Afgelopen week Odido moeten bellen met een vraag omtrent m'n abonnement. Ze weten donders goed dat de controlevragen die ze voorheen stellen nu compleet nutteloos zijn geworden omdat alles op straat ligt, dus hebben ze nieuwe controlevragen; Wat zijn de laatste 4 cijfers van uw bankrekeningnummer? Wat is het door Odido laatst afgeboekte bedrag? Op welke datum is de laatste factuur geïncasseerd? Compleet doorgeslagen dit. What's next?
De vraag over datum van factuur en bedrag is prima. Veel beter dan vragen naar de geboortedatum of bankrekeningnummer.

Het hele idee draait om "shared secret". Dus iets wat alleen jij en het bedrijf behoren te weten.

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

mrmrmr schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:04:
[...]

De vraag over datum van factuur en bedrag is prima. Veel beter dan vragen naar de geboortedatum of bankrekeningnummer.

Het hele idee draait om "shared secret". Dus iets wat alleen jij en het bedrijf behoren te weten.
Controlevragen zijn imho passe. Waarom kan ik niet accorderen in de Odido app dat ik degene ben die ze belt?

Never gonna let you down

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:06
Rick Astley schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Controlevragen zijn imho passe. Waarom kan ik niet accorderen in de Odido app dat ik degene ben die ze belt?
Precies, dat had/heeft Simpel al jaren geleden geïmplementeerd. En die code kun je dan intoetsen bij het bellen. Kunnen ze al die postcode inspreek vraag ook meteen weglaten.

• devrunner
  • Nu online
Herman schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Arts 'X' maakt een enorme medische misser met groot leed tot gevolg. Daarnaast communiceert hij hier slecht over en is ook niet helemaal eerlijk. Ik wordt nu graag door arts 'X' behandeld, want zo'n fout maakt hij vast nooit meer.

Zoiets? O-)
"Arts X behandelt je al jaren iedere week naar tevredenheid. Arts Y en Arts Z zijn even goed, maar duurder. Onlangs liet Arts X je gegevens op straat liggen en hij vertelde je dit pas nadat iemand anders dit had ontdekt. Als je vraagt welke gegevens Arts X heeft laten liggen doet hij ingewikkeld en pas na lang touwtrekken kom je erachter. Wel behandelt hij je nog steeds iedere week en is hij nog steeds goedkoper dan Arts Y en Arts Z. Je buurman vraagt nu of je Arts X zou aanbevelen."

Zou eerder zeggen zoiets ;)

• Jerie
  • Niet online
devrunner schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:34:
[...]

"Arts X behandelt je al jaren iedere week naar tevredenheid. Arts Y en Arts Z zijn even goed, maar duurder. Onlangs liet Arts X je gegevens op straat liggen en hij vertelde je dit pas nadat iemand anders dit had ontdekt. Als je vraagt welke gegevens Arts X heeft laten liggen doet hij ingewikkeld en pas na lang touwtrekken kom je erachter. Wel behandelt hij je nog steeds iedere week en is hij nog steeds goedkoper dan Arts Y en Arts Z. Je buurman vraagt nu of je Arts X zou aanbevelen."

Arts X moet IPv6 nog uitvinden. Dat is trouwens wel een mooie reden om voor KPN te gaan.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:50
devrunner schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Je mist alleen nog het punt waarbij het overduidelijk is dat Arts Y en Arts Z op precies dezelfde manier werken, alleen hebben zij tot nog toe het geluk gehad dat het nog niet daadwerkelijk fout is gegaan.

Oftewel ik zou gewoon voor de goedkoopste gaan. Of je moet echt fors meer gaan betalen voor een provider die echt alles beter regelt (al moet je daar ook maar op hopen, want je kunt het niet controleren)

[removed]

• DjoeC
Jerie schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:47:
[...]

Arts X moet IPv6 nog uitvinden. Dat is trouwens wel een mooie reden om voor KPN te gaan.
Want? Is IPv6 een eerste levensbehoefte of een nice-to-have? Hier staat alle IPv6 voor zover mogelijk uitgeschakeld en/of wordt het zoveel mogelijk geblokkeerd want de bijwerkingen zijn onduidelijk en de bijsluiter is nogal vaag.

• wvg321
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:04
Jovilius schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Ja en nee, in dit geval heb ik gegevens verzocht die ten tijde van het lek nog aanwezig waren in hun systemen.

Ze hebben zelf aangegeven dat ik alleen nog gegevens bij hen in het CRM heb. En ze hebben dus mijn paspoortgegevens (gelukkig een oud paspoort) meegestuurd. Vanzelfsprekend zaten deze dus in het CRM.
Maar niet alles uit het CRM is gelekt. Er zijn ook mensen die wel klant zijn, maar waarvan niet alle of geen gegevens zijn gelekt.

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:04
DjoeC schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:09:
[...]

Want? Is IPv6 een eerste levensbehoefte of een nice-to-have? Hier staat alle IPv6 voor zover mogelijk uitgeschakeld en/of wordt het zoveel mogelijk geblokkeerd want de bijwerkingen zijn onduidelijk en de bijsluiter is nogal vaag.
"bijwerkingen zijn onduidelijk en de bijsluiter is nogal vaag" ik heb veel onzin argumenten gehoord waarom mensen v6 uitschakelen maar een zinnetje uit het antivaxxer playbook kopiëren is een nieuwe…

• DjoeC
SampleUser schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:04:
[...]

"bijwerkingen zijn onduidelijk en de bijsluiter is nogal vaag" ik heb veel onzin argumenten gehoord waarom mensen v6 uitschakelen maar een zinnetje uit het antivaxxer playbook kopiëren is een nieuwe…
offtopic:
Als ik zou weten hoe die mensen denken had ik het vast anders verwoord :+ :+ :+
En eigenlijk OnTopic, maar niet in hier: Ik vertrouw mijn IPV6 firewalls niet en heb geen enkele behoefte aan enig programma of enige buitenwereld speler die rechtstreeks op mijn devices kan inprikken. Niet gezelkgd dat dat gebeurt en/of dat IPV4 veel veiliger is maar het is iig 1 vector minder. Risico op datalekken neemt al dagelijks toe

• Jerie
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Je mist alleen nog het punt waarbij het overduidelijk is dat Arts Y en Arts Z op precies dezelfde manier werken, alleen hebben zij tot nog toe het geluk gehad dat het nog niet daadwerkelijk fout is gegaan.

Oftewel ik zou gewoon voor de goedkoopste gaan. Of je moet echt fors meer gaan betalen voor een provider die echt alles beter regelt (al moet je daar ook maar op hopen, want je kunt het niet controleren)
Waar blijkt uit dat een medewerker van KPN of Vodafone de volledige klantendatabase leeg kan trekken?

• Jerie
  • Niet online
DjoeC schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:09:
[...]

De IPv6 address space is nagenoeg niet te scannen zoals Censys/Shodan dat doet.

Daarnaast hoef je niet met NAT, SDN or Tor aan de gang, en kun je als de tegenpartij ook native IPv6 heeft (lees: geen Odido) direct verbinden.

Qua firewall is het eigenlijk minder complex dan IPv4 omdat mensen denken dat NAT een beveiligingslaag is. Ooit met een fatsoenlijke firewall gespeeld met wat routing, dan voelt IPv6 vertrouwd.

Het zegt ook iets over dit bedrijf dat ze dit niet uit kunnen rollen, terwijl KPN en VodafoneZiggo dat wel kunnen.

• ernstoud
Jerie schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:42:
[...]

Waar blijkt uit dat een medewerker van KPN of Vodafone de volledige klantendatabase leeg kan trekken?
Voorbeeld: Je moest eens weten wat een junior bij de accountantscontrole elk jaar aan selecties uitvoert op de databases van de klant. Bijvoorbeeld om juistheid van BTW bedragen te verifiëren.

Een grote klant van de big four waar ik werkte was na acties van zo’n junior in productie de database kwijt. Foutje.

• redwing
ernstoud schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:29:
[...]

Voorbeeld: Je moest eens weten wat een junior bij de accountantscontrole elk jaar aan selecties uitvoert op de databases van de klant. Bijvoorbeeld om juistheid van BTW bedragen te verifiëren.

Een grote klant van de big four waar ik werkte was na acties van zo’n junior in productie de database kwijt. Foutje.
Inderdaad precies door dat soort dingen. Combineer dat met ook te lang bewaren van gegevens en er kan precies hetzelfde gebeuren. Zolang wij niet meer willen betalen voor de beveiliging blijf je dit soort gaten houden.

[removed]

• Harry720A
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:26:
[...]IZolang wij niet meer willen betalen voor de beveiliging blijf je dit soort gaten houden.
Pardon!? Niet de boel omdraaien. Als beveiliging moet afhangen wat "wij" willen betalen ben je het niet waard een bedrijf te mogen beginnen. Er bestaat ook nog zoiets als zorgplicht.

[ Voor 23% gewijzigd door Harry720A op 03-06-2026 18:45 ]

• Jerie
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:29:
[...]

We hebben het in deze casus over helpdeskmedewerkers. Een helpdeskmedewerker heeft geen read access om in korte tijd alle klantgegevens leeg te trekken. Zowel junior als senior niet. Als Odido naar Salesforce had geluisterd, was dat ook onmogelijk geweest.

Andere providers hoeven geen reclame te maken; Odido heeft gratis reclame gemaakt. Ze hoeven alleen maar te zorgen dat dezelfde kwetsbaarheid bij hen niet op dezelfde schaal uitgebuit kan worden. Eitje.

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:16
Harry720A schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:40:
[...]
Pardon!? Niet de boel omdraaien. Als beveiliging moet afhangen wat "wij" willen betalen ben je het niet waard een bedrijf te mogen beginnen. Er bestaat ook nog zoiets als zorgplicht.
Dit is helaas wel erg vanuit een idyllisch oogpunt, het is gewoon een commercieel bedrijf en niet altijd ethisch. Ik lees inmiddels lang niet alles meer, dus geen idee of ze al significante boetes hebben ontvangen of significant klantverlies anders zullen ze gewoon komende maanden/jaar wat in cyber security investeren, en wordt er vervolgens op een ander vlak gewoon gecompenseerd door te bezuinigen. Uiteindelijk is het winst maximalisatie en kunnen wij vooral spreken je portemonnee, dus in die zin als je blijft zitten steun je dit beleid wel en zal een bedrijf echt niet snel veranderen.

• redwing
Harry720A schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:40:
[...]
Tja zolang wij overstappen naar de goedkoopste partij moet je niet verwachten dat er extra aan beveiliging wordt uitgegeven. En aangezien dat is wat we massaal doen hangt het toch echt af van wat we willen betalen.

[removed]

• ernstoud
redwing schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:20:
[...]

Tja zolang wij overstappen naar de goedkoopste partij moet je niet verwachten dat er extra aan beveiliging wordt uitgegeven. En aangezien dat is wat we massaal doen hangt het toch echt af van wat we willen betalen.
En dan? Hoeveel kost 99,99% beveiliging? Of 99,999%? Wanneer is het genoeg? Er blijft altijd restrisico en daar moet je mee leven. Dat is er bij elke organisatie. Het budget is niet 100% van de jaarlijkse winst. Hoeveel dan wel? Dat zal bij de providers best wel verschillen.

Ik heb in 40 jaar honderden organisaties geholpen met beter worden op informatiebeveiliging en betekent het dat die bedrijven nu genoeg gedaan hebben? Ik weet het echt niet, en die organisaties eerlijk gezegd ook niet.

Maar hier in deze thread lijken Tweakers het wel te weten. Ja, in dit geval was er bij Odido duidelijk een tekortkoming in het managementsysteem voor informatiebeveiliging. Maar tekortkomingen zijn er ook bij KPN en Vodafone en alle anderen. Zolang die tekortkomingen niet manifest worden lijkt er niets aan de hand.

• redwing
ernstoud schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:32:
[...]

En dan? Hoeveel kost 99,99% beveiliging? Of 99,999%? Wanneer is het genoeg? Er blijft altijd restrisico en daar moet je mee leven. Dat is er bij elke organisatie. Het budget is niet 100% van de jaarlijkse winst. Hoeveel dan wel? Dat zal bij de providers best wel verschillen.

Ik heb in 40 jaar honderden organisaties geholpen met beter worden op informatiebeveiliging en betekent het dat die bedrijven nu genoeg gedaan hebben? Ik weet het echt niet, en die organisaties eerlijk gezegd ook niet.

Maar hier in deze thread lijken Tweakers het wel te weten. Ja, in dit geval was er bij Odido duidelijk een tekortkoming in het managementsysteem voor informatiebeveiliging. Maar tekortkomingen zijn er ook bij KPN en Vodafone en alle anderen. Zolang die tekortkomingen niet manifest worden lijkt er niets aan de hand.
Da's precies wat ik zeg inderdaad. Je kunt uiteindelijk wel denken dat een andere provider echt veiliger is maar in de praktijk weet je het gewoon niet en kan het bij ze allemaal fout gaan.

[removed]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:51
redwing schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:00:
[...]

Da's precies wat ik zeg inderdaad. Je kunt uiteindelijk wel denken dat een andere provider echt veiliger is maar in de praktijk weet je het gewoon niet en kan het bij ze allemaal fout gaan.
En dus kun je bij de goedkoopste alnog met dezelfde, of misschien zelfs betere, beveiliging zitten als bij de duurste.
(En is eea dus niet afhankelijk van wat wij ervoor willen betalen...)

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:30

PauseBreak

derp!

redwing schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:00:
[...]

En daarom moet je een partij die het bewezen niet in orde heeft gehad, in dit geval Odido, laten merken dat je het niet acceptabel vindt. Daarom zijn hier alle abonnementen inmiddels weg bij Odido. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop de situatie verbetert op lange termijn.

Nee, merp!

• redwing
PauseBreak schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:04:
[...]

En daarom moet je een partij die het bewezen niet in orde heeft gehad, in dit geval Odido, laten merken dat je het niet acceptabel vindt. Daarom zijn hier alle abonnementen inmiddels weg bij Odido. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop de situatie verbetert op lange termijn.
Dan moet je dus ook niet naar KPN of Ziggo. Ik heb van beide bewijs uit 1e hand dat ze hun data ook veel te lang bewaren. Bij beide heb ik de afgelopen jaren wat communicatie gehad en bij beide heb ik een antwoord met mijn echte naam (die anders is dan de roepnaam die ik normaal gebruik). Beide kunnen alleen maar bij hun bekend zijn omdat ik daar lang geleden ooit abonnee van ben geweest (Ziggo nog vanuit de UPC tijd, dus zo'n 15 jaar geleden, KPN nog voor die tijd)

Dus bij welke partij moet je dan wel zijn als 85% van de markt bewijsbaar zijn zaken niet op orde heeft?

[removed]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

redwing schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:27:
[...]

Dan moet je dus ook niet naar KPN of Ziggo. Ik heb van beide bewijs uit 1e hand dat ze hun data ook veel te lang bewaren. Bij beide heb ik de afgelopen jaren wat communicatie gehad en bij beide heb ik een antwoord met mijn echte naam (die anders is dan de roepnaam die ik normaal gebruik). Beide kunnen alleen maar bij hun bekend zijn omdat ik daar lang geleden ooit abonnee van ben geweest (Ziggo nog vanuit de UPC tijd, dus zo'n 15 jaar geleden, KPN nog voor die tijd)

Dus bij welke partij moet je dan wel zijn als 85% van de markt bewijsbaar zijn zaken niet op orde heeft?
Jij hebt het over "bewijsbaar", dan is het aan jou om dat bewijs te tonen. Op het moment van schrijven is de enige provider in Nederland die recent zijn beveiliging niet op orde heeft gehad nog steeds Odido. De rest is ruis en niet te controleren als consument. Daarom moet je bij dit soort wangedrag de actie ondernemen die je kúnt ondernemen:
- overstappen
- klacht indien bij AP
- Als je zin hebt, aansluiten bij een massaclaim

Meer kan je niet doen. Als consument ben je niet in de positie om een audit uit te kunnen voeren op de beveiliging van bedrijven. Je kunt alleen acteren op openbare data, en de openbare data (i.e.: nieuwsartikelen, jaarverslagen AP etc) laat zien dat je hoe dan ook niet bij Odido wilt zijn. Waar je dan wel wilt zijn is aan ieder om zelf af te wegen.

Nee, merp!

• redwing
PauseBreak schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:32:
[...]

Jij hebt het over "bewijsbaar", dan is het aan jou om dat bewijs te tonen. Op het moment van schrijven is de enige provider in Nederland die recent zijn beveiliging niet op orde heeft gehad nog steeds Odido. De rest is ruis en niet te controleren als consument. Daarom moet je bij dit soort wangedrag de actie ondernemen die je kúnt ondernemen:
uit 1e hand vind ik een aardig bewijs :+ Of je dat gelooft of niet moet je natuurlijk zelf weten, maar feit blijft dat je bij 90% van de markt zonder al te veel moeite vast kunt stellen dat ze hun zaken niet op orde hebben.
- overstappen
Aangezien de enige partijen waarvan ik niet kan bewijzen dat ze het niet goed doen de kleinere en dure partijen zijn ga ik daar niet aan beginnen.
- klacht indien bij AP
Dat zou kunnen, maar als ze nu al niets doen zie ik niet in hoe een extra klacht ze wel gaat laten bewgen (waarbij ik trouwens richting Ziggo wel hiervoor een klacht heb ingediend)
- Als je zin hebt, aansluiten bij een massaclaim
Totaal zinloos, ten eerste is de kans dat het iets oplevert nihil, en mocht er toch iets worden uitgekeerd, wordt dat toch betaald door de klanten van de provider. Totaal zinloos dus.
Meer kan je niet doen. Als consument ben je niet in de positie om een audit uit te kunnen voeren op de beveiliging van bedrijven. Je kunt alleen acteren op openbare data, en de openbare data (i.e.: nieuwsartikelen, jaarverslagen AP etc) laat zien dat je hoe dan ook niet bij Odido wilt zijn. Waar je dan wel wilt zijn is aan ieder om zelf af te wegen.
Als je even zoekt kun je dan ook makkelijk zien dat je ook niet bij KPN of Ziggo moet zijn. Door over te stappen naar zo'n partij laat je dus enerzijds zien dat je overstapt vanwege een lek, om dan over te stappen naar iemand die het ook niet voor elkaar heeft. Ik vraag me af hoe je verwact dat dat iets gaat veranderen.
Uiteindelijk is het gewoon heel simpel, het gros van de mensen gaat naar de partij die het goedkoopste kan bieden wat ze willen. Ik schat dat Odido dan ook even een dipje zal laten zien om dan weer net zo hard weer te groeien naar hoe het was.

[removed]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Je komt op mij over alsof je heel graag je eigen gelijk wilt bewijzen door over alles te gaan mierenneuken en lekker te stromannen. Daar pas ik voor. Ik wens je veel plezier en een mooie dag vandaag.

[ Voor 6% gewijzigd door PauseBreak op 04-06-2026 16:49 ]

Nee, merp!

• Harry720A
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:44:
[...] [ Als je zin hebt, aansluiten bij een massaclaim ] Totaal zinloos, ten eerste is de kans dat het iets oplevert nihil, en mocht er toch iets worden uitgekeerd, wordt dat toch betaald door de klanten van de provider. Totaal zinloos dus.
Weet je hoe een koe een haas vangt? Meestal door er bovenop te gaan liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Harry720A op 04-06-2026 23:58 ]

• ernstoud
Truus01 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:58:
[...]

En dus kun je bij de goedkoopste alnog met dezelfde, of misschien zelfs betere, beveiliging zitten als bij de duurste.
(En is eea dus niet afhankelijk van wat wij ervoor willen betalen...)
Definieer “betere” beveiliging? Punt is dat het te bereiken niveau na uitvoerige risicoanalyses niet te bepalen is, en het huidige beveiligingsniveau is niet meetbaar.

Grap is dat mensen menen dat beveiliging zwart/wit is. Het is goed of niet goed. Onzin.

Inmiddels is de volgende SalesForce gebruiker ook al de sjaak: nieuws: 'ShinyHunters zet data van 700.000 klanten Nederlands reisbureau BCD ... hetgeen de vraag doet rijzen waar de fout nou ligt. Bij de gebruiker of de producent van deze verschrikkelijke software. Ik begin te geloven dat dit toch echt een issue is van SalesForce.

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 22:39
redwing schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:27:
[...]

Bij Ziggo heb ik ooit een verzoek ingediend mijn gegevens te verwijderen. Dat zijn ze dan wettelijk verplicht te honoreren. Kreeg ik later doodleuk een brief, gericht aan Jan de Vries (hoe algemeen wil je een baan maken?) dat ze een prachtige aanbieding voor me hadden en of ik weer terug wilde bij Ziggo. Er heeft hier nooit iemand met die naam gewoond. In plaats van mijn persoonsgegevens verwijderen, hebben ze me dus gepseudonimiseerd.

• WP_Pj
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:54
ernstoud schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:33:
[...]

Inmiddels is de volgende SalesForce gebruiker ook al de sjaak: [...] hetgeen de vraag doet rijzen waar de fout nou ligt. Bij de gebruiker of de producent van deze verschrikkelijke software. Ik begin te geloven dat dit toch echt een issue is van SalesForce.
En waarom zou het niet aan de afnemers van de software liggen die de waarschuwingen uit SalesForce in de wind hebben geslagen?

• ernstoud
WP_Pj schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:49:
[...]

En waarom zou het niet aan de afnemers van de software liggen die de waarschuwingen uit SalesForce in de wind hebben geslagen?
Omdat er dus duidelijk een functie in SalesForce zit die zeer gevaarlijk is. Die zou achter meer safeguards kunnen zitten. Dus dat nimmer een normaal user account de totale database kan laden. Zoiets.

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste

Let op:
Het in bezit hebben, downloaden, bekijken en verspreiden van de data is strafbaar. Het (deels) plaatsen van de data is hier dan ook niet toegestaan. Niet de inhoud, niet de headers, niet een fractie. Het is een ontzettend grijs gebied waar wij als Tweakers ver van weg willen blijven. Zie ook nieuws: Nieuwsblog: journalistieke afwegingen als je schrijft over cybercriminelen en review: Nee, je mag de gestolen Odido-gegevens niet downloaden, ook niet voor....

Het delen van links naar tools die de data kunnen bekijken en/of controleren of je tussen de data zit is niet toegestaan. Links delen naar de data is ook niet toegestaan. Niet hier, niet via de DM, doe het gewoon niet.

We modereren hier streng op en aangezien het ondoendelijk is om posts te blijven aanpassen, gooien we alle posts met enige verbondenheid met het bovenstaande dan ook zonder bericht in de prullenbak.

Waar dit topic voor bedoeld is:
* Nieuws/informatie betreft het lek te delen en te bespreken.
* Discussie over het lek in Salesforce, de manier waarop het tot stand is gekomen.
* De juridische kant, waar heb je recht op?
* Het effect van het lek op het bedrijf Odido.

Berichten met betrekking tot spam / post / telefoontjes en de gevolgen daarvan kan besproken worden in [Odido] [Verzameltopic] Phishing / Spam n.a.v. datalek.