Tc99m schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:52:
[...]
Ik heb ook net €10,78 ontvangen. Er staat een factuurnummer bij, dat zie ik niet terug in mijn omgeving op Odido.nl.
Wat me verder opviel was dat het IBAN anders was dan het IBAN waar de automatische incasso op loopt (NL03CONA0733959717 i.p.v. NL95COBA0637055934) - al kan het best dat een bedrijf meerdere rekeningen gebruikt.
Oké, even iemand van Odido aan de lijn gekregen, beetje een raar gesprek volgde daaruit.
Ik heb een maand of twee geleden een paar dagen Klik&Klaar gehad omdat de glasvezelkabel in onze wijk bij werkzaamheden doormidden was gegaan en het een kleine week duurde om dat te fixen. Ik hoefde daar niet voor te betalen. Blijkbaar zorgt de manier waarop de correctie van de facturen (om ervoor te zorgen dat ik niet hoefde te betalen) in de administratie is aangemaakt dat er een credtifactuur ter hoogte van €10,78 is aangemaakt, omdat er ook voor een aantal dagen een abonnement heeft gelopen.
Tot zover logisch, maar toen ik vroeg "wat nu", was het: "niks". Ter verduidelijking: ik heb niks betaald voor Klik&Klaar (geen aansluitkosten, geen abonnementsgeld, niks). Toch krijg ik €10,78 terug, en die hoef ik - volgens de medewerker - niet terug te storten. Ik krijg - volgens hem - ook geen aanmaning o.i.d.; het is volgens hem hiermee afgehandeld. Hij raakte zelfs wat geïrriteerd toen ik dat niet direct geloofde, en eerlijk gezegd geloof ik het nog steeds niet. Ik heb zelf met financieel-administratieve systemen voor het bijhouden van abonnementen gewerkt, als dat fatsoenlijk werkt wordt dit gewoon als een openstaand bedrag geregistreerd en volgt als het goed is een correctie (incasso of aanmaning) of gaat er op zijn minst ergens een interne melding af.
Ik heb nadrukkelijk verzocht om een melding in hun systeem te maken dat ik heb gebeld en heb aangeboden terug te betalen - geen zin in een incassobureau op de stoep als dat openstaand bedrag ongemerkt open blijft staan en op een gegeven moment wordt geëscaleerd omdat Odido hun administratie en aanmaanstructuur niet op orde heeft.