LankHoar schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:56:
Zojuist krijg ik een inhoudelijke reactie op mijn e-mail kort na het incident.
Mijn gelekte ID/paspoort willen vervangen lijkt mij toch niet raar en weldegelijk directe schade te linken aan het incident, maar goed.
Die tekst is een poging van Odido om aansprakelijkheid af te wentelen.
In de verzekeringsjargon heet het vervangen van je paspoort nadat de gegevens op straat zijn komen te liggen "salvage" (beredding): je maakt kosten om grotere problemen te voorkomen. Ik vind dat het vervangen je paspoort/ID waarvan niet-publieke gegevens zijn gelekt onder beredding valt. Je kunt daarmee immers aantonen dat jij het niet bent geweest die een lening heeft aangevraagd, een auto heeft gehuurd om over de straat te racen en boetes op jouw naam op te lopen, etc.
Artikel 82, lid 1:
Eenieder die materiële of immateriële schade heeft geleden ten gevolge van een inbreuk op deze verordening, heeft het recht om van de verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker schadevergoeding te ontvangen voor de geleden schade.
Er ligt een
uitspraak van het Europees hof.
Interpretaties:
link1 link2
Daaruit blijkt dat er geen drempel is voor schade, dat schade wel aangetoond moet worden en dat lidstaten geen afbreuk mogen doen aan de schadebepalingen van de AVG.
Vereist zijn een inbreuk op de AVG en een causaal verband tussen de inbreuk en de schade.
Er is waarschijnlijk sprake van ernstige nalatigheid in de beveiliging (Salesforce beveiligingsadvies lijkt niet opgevolgd), wat een schending van de AVG is. Er komen vast ook nog meer schendingen naar boven in het onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens.
De reden voor het vervangen van het paspoort is evident als de geldigheidsdatum nog lang niet verstrijkt. Dat is het causaal verband (lek paspoortgegevens -> vervang paspoort = bereddingsschade).
Privacystichting Consumers United in Court (CUIC, ook wel: "C-U in court") is een samenwerking van noyb (none of your business) van
Max Schrems en
Privacy First. Dat zijn privacy activisten, er is geen commercieel doel.