En daarom ben ik van mening, persoonlijk, dat boetes geen soelaas bieden. Het is vele malen goedkoper om dergelijke gevallen af te wachten als onderneming, dan om je er tegen te wapenen._Bailey_ schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:23:
[...]
en dan deze reactie van Odido: "Helaas komen cyberincidenten zoals deze steeds vaker voor en is geen enkele organisatie immuun."
Zo, 'ons' straatje is nu schoon en vervolgens gaan we onze klanten een lesje geven in dat ze voorzichtig/waakzaam moeten zijn met aankomende foute mailtjes en/of telefoontjes en andere privacy tips in de toekomst.
Odido is al eens eerder op de vingers getikt inzake beveiliging.
Nee, Odido geeft letterlijk nergens écht aan dat ze bloedserieus omgaan met de bescherming van mijn gevoelige gegevens bij hen; wel legt Odido in een mail (nav de hack) uiteraard uit hoe ik me moet wapenen tegen de boze (online) buitenwereld.
Hypocriet zeg ik je.
Een stom voorbeeld, maar sommige mensen rijden altijd te hard op de Nederlandse snelwegen omdat het negen van de tien keer loont in hun ogen. En de keer dat ze er voor gepakt worden betalen ze het uit een reserve die ze speciaal voor verkeersboetes opzij hebben gezet.
Vandaar mijn opmerking eerder dat mijns inziens in dit soort gevallen er "rode kruisjes" achter de namen van verantwoordelijke moeten komen. Geld is geen straf voor wie genoeg te besteden heeft, mits de hoogte van boetes blijft uitnodigen om andere paden te bewandelen.
En zelfs als je Odido failliet maakt met een mega-boete, wat dan? Daar heeft niemand baat bij en niemand een oplossing voor. De echte oplossing is om de verantwoordelijke aan te pakken op een manier waarop ze niet langer schade kunnen veroorzaken.