Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Ik heb zelfs nog verlengd na het lek, en ook in mijn omgeving merk ik weinig. Ook vrijwel geen last van spam of wat dan ook, althans niet meer dan normaal. Verder is de service etc gewoon prima in mijn ervaringen aan de telefoon of in de winkel.Herman schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:59:
Het eerste kwartaal van 2026 is inmiddels achter de rug. De komende tijd zullen de Telco's hun cijfers publiceren over resultaten en aantal abonnees over het eerste kwartaal. Dat zou ons een inkijkje moeten geven over de impact van deze datalek. Ik ben benieuwd hoe groot de impact van deze datalek is geweest en hoe groot de stroom abonnees is geweest dat Odido (om hun wanbeleid) heeft verlaten.
Zucht...
De verkoper van de Telco waar ik naar ben overgestapt gaf aan dat zij fors meer aanmeldingen hadden in het filiaal. Maar goed, dat is speculeren. Vandaar mijn interesse in de kwartaalcijfersSgtElPotato schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:28:
[...]
Ik heb zelfs nog verlengd na het lek, en ook in mijn omgeving merk ik weinig.
Een goede spamfilter houdt veel tegen. Ik maak in mijn mailbox gebruik van verschillende aliassen voor elke webshop / leverancier. Dus ik precies zien welke spam door deze lek wordt veroorzaakt. En daar wordt je niet blij vanOok vrijwel geen last van spam of wat dan ook, althans niet meer dan normaal.
JazekerVerder is de service etc gewoon prima in mijn ervaringen aan de telefoon of in de winkel.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Ik heb zeker mijn bedenkingen over de werkwijze en afhandeling. Maar ik betwijfel of het bij andere beter is en gaat zijn. Wie weet zijn die slachtoffer van de volgende hack, liggen je gegevens WEER op straat.Herman schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:52:
JazekerAlleen de wijze waarop deze hack heeft plaatsgevonden en de wijze waarop Odido ermee is omgegaan waren voor mij aanleiding om er weg te gaan. Dat is m.i. het enige echte signaal wat je als consument kunt geven. Of het bij de nieuwe Telco beter geregeld is qua beveiliging is overgens niet gezegd.
Als ik al die hacks bekijk waar ik in voorkom en bedenk hoe weinig last ik er van heb, het valt mee. Ik doe verder mijn best mijn identiteit te verbergen online zover mogelijk dusja.
Zucht...
Vanuit mijn werk heb ik contact met lui die hoog in de boom zitten bij andere telco, die we hier verder niet zullen benoemen. Ik weet van hen dat ze een 24/7 SOC hebben en dit ook als dienst gebruiken naar klanten en vroeg ze ook naar de manier van handelen van de concurrent Odido. Als ik hun toko vergelijk met die van Odido dan ben ik wel van overtuigd dat de kans dat er bij hen een hack zoals deze gebeurt aanzienlijk kleiner is maar ook dat ze het veel eerder zullen detecteren. De communicatie is natuurlijk altijd een ding, dat weet je pas echt als het gebeurt.SgtElPotato schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:57:
[...]
Ik heb zeker mijn bedenkingen over de werkwijze en afhandeling. Maar ik betwijfel of het bij andere beter is en gaat zijn. Wie weet zijn die slachtoffer van de volgende hack, liggen je gegevens WEER op straat.
Als ik al die hacks bekijk waar ik in voorkom en bedenk hoe weinig last ik er van heb, het valt mee. Ik doe verder mijn best mijn identiteit te verbergen online zover mogelijk dusja.
Elk SOC dat nu niet aangeeft "wij detecteren dat" of "bij ons was dat nooit gebeurd" staat meteen negatief op t netvlies van de directie. Uiteraard doen alle anderen het beter totdat er iemand wel binnendringt EN dat naar de buitenwereld (heel belangrijk!) bekend wordt.Lord_Dain schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:09:
[...]
Vanuit mijn werk heb ik contact met lui die hoog in de boom zitten bij andere telco, die we hier verder niet zullen benoemen. Ik weet van hen dat ze een 24/7 SOC hebben en dit ook als dienst gebruiken naar klanten en vroeg ze ook naar de manier van handelen van de concurrent Odido. Als ik hun toko vergelijk met die van Odido dan ben ik wel van overtuigd dat de kans dat er bij hen een hack zoals deze gebeurt aanzienlijk kleiner is maar ook dat ze het veel eerder zullen detecteren. De communicatie is natuurlijk altijd een ding, dat weet je pas echt als het gebeurt.
persoonsgegevens@odido.nl. Of: Postbus 16272, 2500 BG, Den Haagbuglife schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:49:
Ik weet helaas niet hoe een inzageverzoek zonder account kan worden ingediend. Wellicht hopen dat iemand dat hier weet, anders klantenservice even benaderen? De laatste weken is de klantenservice van Ben behulpzamer dan van Odido.
Zelf een beroep op inzage gedaan eind februari, halverwege maart kreeg ik de reactie dat ik een formulier mag invullen; heb ik geweigerd, want mijn eerste verzoek is al rechtsgeldig.
In middels 7 weken verder, en nog geen reactie, zij hebben ook geen gebruik gemaakt om de termijn uit te stellen, dat is mogelijk onder de AVG.
Zou best begrip hebben dat zij overlopen in aanvragen, maar ze handelen nog steeds niet correct.
Odido deponeert alleen jaarcijfers en dan zal er dus pas iets bekend worden na publicatie van de jaarcijfers over 2026.Herman schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:59:
Het eerste kwartaal van 2026 is inmiddels achter de rug. De komende tijd zullen de Telco's hun cijfers publiceren over resultaten en aantal abonnees over het eerste kwartaal. Dat zou ons een inkijkje moeten geven over de impact van deze datalek. Ik ben benieuwd hoe groot de impact van deze datalek is geweest en hoe groot de stroom abonnees is geweest dat Odido (om hun wanbeleid) heeft verlaten.
Cijfers van KPN en Vodafone zullen wel iets zeggen maar niet alles. Ik denk dat je moet wachten op gegevens uit marktonderzoeken.
Tja, als je Odido 5 minuten voor de hack had gevraagd of hun SOC dit zou detecteren zouden ze ook ja hebben gezegd.Lord_Dain schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:09:
[...]
Vanuit mijn werk heb ik contact met lui die hoog in de boom zitten bij andere telco, die we hier verder niet zullen benoemen. Ik weet van hen dat ze een 24/7 SOC hebben en dit ook als dienst gebruiken naar klanten en vroeg ze ook naar de manier van handelen van de concurrent Odido. Als ik hun toko vergelijk met die van Odido dan ben ik wel van overtuigd dat de kans dat er bij hen een hack zoals deze gebeurt aanzienlijk kleiner is maar ook dat ze het veel eerder zullen detecteren. De communicatie is natuurlijk altijd een ding, dat weet je pas echt als het gebeurt.
En als je nu aan b.v. Ziggo vraagt of ze hun klantgegevens op orde hebben zullen ze ook ja zeggen, ondanks dat ik kortgeleden na een info-vraag een reply kreeg met daarin mijn echte naam, ondanks dat ik in alle communicatie mijn roepnaam gebruik. En aangezien ik alleen bij Chello en UPC heb gezeten en nooit bij Ziggo zelf, zijn dat dus ook gegevens van minstens 10 jaar oud (en ik verwacht zelfs +/-15 jaar)
Dus dit zijn leuke praatjes totdat er een keer iets gebeurt en het blijkt dat ze ergens toch nog een gaatje open hebben gelaten.
[removed]
Nope. Krijg een heel zwik phishing van t-mobilethuis.nl, eigendom van Odido en dat domein heeft een SPF/DKIM of DMARC policy van softfail en none. Hun mailserver zegt dus vrolijk van 'er staat niet dat deze sender dit email adres niet mag gebruiken' en komt dus vrolijk door door..
Ik heb geen Odido en ik kon geen abuse email vinden. Denk dat ik maar alles moet gaan rejecten wat expliciete allow policy heeft van een domein.
Odido geeft gratis F-Secure Total weg vanwege het datalek...EsdiDude schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:45:
Ik vind Odido zeer droevig. Er is een hack, je data ligt op straat, je zou denken dat men dan actief probeert zo veel mogelijk gevolgen van spam, phishing en andere zaken te voorkomen.
Maar communiceerde daar niet over met (oud)klanten. Via de media en dit topic wist ik dat dat kon, niks van Odido zelf gehoord of gezien erover.POTMA schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:38:
[...]
Odido geeft gratis F-Secure Total weg vanwege het datalek...
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Volgensmij zit iedereen op een lijn over de communicatiebreinonline schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:09:
[...]
Maar communiceerde daar niet over met (oud)klanten. Via de media en dit topic wist ik dat dat kon, niks van Odido zelf gehoord of gezien erover.
(Zonder gein: heeft iemand wel iets van waarde van ze gehad überhaupt?)
Ik heb precies hetzelfde gehad en geen overzicht van alle persoonsgegevens, en eventuele identiteitsdocumenten, die ze van mij hebben. En daar heb ik wel expliciet om gevraagd.ap3nr0ts schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:20:
Mooi man. Mijn aanvraag met 3 volledig ingevulde formulieren voor al onze mogelijke gegevens heeft anderhalve maand later (na twee reminders naar steeds meer gevonden mailadressen) geleid tot een bestand waarin ik kan zien dat ik in 2025 verlengd heb en in 2026 een aanvraag heb gedaan voor mijn persoonsgegevens. Dank je wel! Erg inzichtelijk. Wat fijn dat jullie niks van me weten zoals mijn woonadres, bankgegevens en weet ik wat nog meer. Dan is er in ieder geval niks gelekt!
Ik heb daar weer op gereageerd, en weer een nietszeggende mail gehad dat ik dat bekende formulier moet invullen.
/offtopic: Ik ben intussen per 01-04 weg bij Odido.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik vind het echt potsierlijk dat ze na een grote hack als dit niet eens dit op een fatsoenlijke manier kunnen doen. Dat het even duurt, vind ik helemaal prima. Ik ben vast niet de enige die het nu opeens vraagt. Maar kom op zeg. Heb je het gemeld bij AP en is daar iets mee gedaan?mkleinman schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:21:
[...]
Ik heb precies hetzelfde gehad en geen overzicht van alle persoonsgegevens, en eventuele identiteitsdocumenten, die ze van mij hebben. En daar heb ik wel expliciet om gevraagd.
Ik heb daar weer op gereageerd, en weer een nietszeggende mail gehad dat ik dat bekende formulier moet invullen.
![]()
/offtopic: Ik ben intussen per 01-04 weg bij Odido.
Ja, ook al zei AP al veel te snel dat ze genoeg meldingen hebben, gewoon melden dat je AVG verzoeken niet goed behandeld worden. Dat moet uiteindelijk zorgen voor een welverdiende hogere boete voor deze slackers.ap3nr0ts schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:27:
[...]
Ik vind het echt potsierlijk dat ze na een grote hack als dit niet eens dit op een fatsoenlijke manier kunnen doen. Dat het even duurt, vind ik helemaal prima. Ik ben vast niet de enige die het nu opeens vraagt. Maar kom op zeg. Heb je het gemeld bij AP en is daar iets mee gedaan?
Boetes komen uit de zakken van de klanten, niet van de directie. Bovendien verdwijnen ze in de zakken van de overheid, niet in die van de klanten.mrmrmr schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:48:
[...]Dat moet uiteindelijk zorgen voor een welverdiende hogere boete voor deze slackers.
Moet je daar nou zo blij van worden?
Boetes zijn er om bedrijven aan te zetten hun gedrag aan te passen. Ze komen uit de zakken van de aandeelhouders. Bestaande klanten dragen er niets aan bij. Klanten kunnen overstappen als ze het niet eens zijn met tariefsverhogingen en in dit geval is "stemmen met de voeten" een goede methode voor de consument om ongenoegen te uiten.Harry720A schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:58:
[...]
Boetes komen uit de zakken van de klanten, niet van de directie. Bovendien verdwijnen ze in de zakken van de overheid, niet in die van de klanten.
De huidige AVG wetgeving wordt volgens mij sinds de invoering in 2018 door de Nederlandse rechtspraak onvoldoende serieus genomen. Men zou meer en hogere vergoedingen moeten toekennen aan consumenten. Het is een algemeen probleem dat in Nederlandse rechtspraak vergoedingen ondermaats zijn, met name voor persoonlijke schade. Aan persoonlijke tijd wordt bijvoorbeeld geen waarde toegekend. Het hoeft niet de richting in van de Amerikaanse juryrechtspraak met zeer hoge vergoedingen, maar een middenweg zou wel veel beter zijn. Daar is een mentaliteitsverandering voor nodig, en vaker doorprocederen tot aan de hoge raad en het Europees Hof.
De AVG wordt ondergraven door slechte uitspraken, niet luisteren naar het Europees Hof en daarnaast door nieuwe (voorgestelde en/of aanvaarde) privacy gerelateerde wetgeving.
Zolang boetes minimaal blijven en niet meerdere procenten van de bruto omzet worden, dan wordt namelijk de winst ook aantoonbaar lager, volgt er geen incentive om gedrag aan te passen. Een boete is dan een tikje op de vingers ipv een flinke draai om de oren.mrmrmr schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:00:
[...]
Boetes zijn er om bedrijven aan te zetten hun gedrag aan te passen. Ze komen uit de zakken van de aandeelhouders. Bestaande klanten dragen er niets aan bij. Klanten kunnen overstappen als ze het niet eens zijn met tariefsverhogingen en in dit geval is "stemmen met de voeten" een goede methode voor de consument om ongenoegen te uiten.
De huidige AVG wetgeving wordt volgens mij sinds de invoering in 2018 door de Nederlandse rechtspraak onvoldoende serieus genomen. Men zou meer en hogere vergoedingen moeten toekennen aan consumenten. Het is een algemeen probleem dat in Nederlandse rechtspraak vergoedingen ondermaats zijn, met name voor persoonlijke schade. Aan persoonlijke tijd wordt bijvoorbeeld geen waarde toegekend. Het hoeft niet de richting in van de Amerikaanse juryrechtspraak met zeer hoge vergoedingen, maar een middenweg zou wel veel beter zijn. Daar is een mentaliteitsverandering voor nodig, en vaker doorprocederen tot aan de hoge raad en het Europees Hof.
De AVG wordt ondergraven door slechte uitspraken, niet luisteren naar het Europees Hof en daarnaast door nieuwe (voorgestelde en/of aanvaarde) privacy gerelateerde wetgeving.
Ik had precies hetzelfde probleem. De reactie kwam te laat en bevatte niet de gevraagde informatie. Klacht ingediend bij de FG van Odido, maar daar heb ik nog niets op teruggehoord.ap3nr0ts schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:20:
Mooi man. Mijn aanvraag met 3 volledig ingevulde formulieren voor al onze mogelijke gegevens heeft anderhalve maand later (na twee reminders naar steeds meer gevonden mailadressen) geleid tot een bestand waarin ik kan zien dat ik in 2025 verlengd heb en in 2026 een aanvraag heb gedaan voor mijn persoonsgegevens. Dank je wel! Erg inzichtelijk. Wat fijn dat jullie niks van me weten zoals mijn woonadres, bankgegevens en weet ik wat nog meer. Dan is er in ieder geval niks gelekt!
Ondertussen staan de gegevens die ik opgevraagd heb op tientallen websites. Waarom kan Odido die gegevens niet gewoon publiceren voor ingelogde klanten?
Heb een klacht bij de AP ingediend met mijn mails, herinneringen en het antwoord dat ik tot nu toe heb gehad. Zal vast niks uitmaken, maar het slaat natuurlijk helemaal nergens op.bw_van_manen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:41:
[...]
Ik had precies hetzelfde probleem. De reactie kwam te laat en bevatte niet de gevraagde informatie. Klacht ingediend bij de FG van Odido, maar daar heb ik nog niets op teruggehoord.
Ondertussen staan de gegevens die ik opgevraagd heb op tientallen websites. Waarom kan Odido die gegevens niet gewoon publiceren voor ingelogde klanten?
Het duurde bij mij sowieso al een maand voor ik een ontvangstbevestiging ontving op mijn dataverzoek… gaat niet snel daar.mkleinman schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:30:
[Afbeelding]
Deze kreeg ik net binnen van Odido, afzender service@odido.nl
Zal mij benieuwen.
Vanaf dag één oogt de communicatie reactief. Er wordt weinig concreet gemaakt: wat is er exact buitgemaakt, hoe groot is de impact en welke structurele maatregelen zijn genomen om herhaling te voorkomen? Juist bij een datalek met potentieel gevoelige klantdata verwacht je transparantie, tempo en duidelijkheid. Dat ontbreekt hier grotendeels.
Daarnaast ontbreekt het aan zichtbare en gerichte follow-up richting getroffen klanten. Er is wel een F-Secure aanbod gedaan, maar dat voelt eerder als een placebo dan als een maatregel die echt aansluit op het risico. Wat je verwacht zijn gerichte notificaties, monitoring die daadwerkelijk relevant is voor de gelekte data en concrete, toepasbare adviezen per situatie. In plaats daarvan blijft het bij algemene communicatie en standaardtips. Daarmee blijft voor veel klanten onduidelijk wat hun werkelijke risico is en wat ze nu concreet moeten doen.
Ook richting toezicht is het de vraag of hier nog druk op komt. Formeel ligt dat bij de Autoriteit Persoonsgegevens, maar in de praktijk zijn dat lange trajecten en volgt actie vaak pas als de publieke aandacht al weg is. Tegen die tijd is het momentum eruit en verandert er zelden nog iets merkbaars voor de klant.
Alles bij elkaar ontstaat het beeld van een serieus incident dat vrij geruisloos naar de achtergrond verdwijnt, zonder dat duidelijk is of de kern van het probleem is opgelost. Dat is geen sterke basis voor vertrouwen, en precies dat vertrouwen is in deze sector cruciaal. Kort samengevat, Odido steekt een dikke middelvinger op naar zijn klanten.
You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before
Ok, was iets ingewikkelder, want ik heb mijn eigen modemrouter nu gebruikt (Ubiquiti), die moet je dan nog de juiste PPPoE instellingen laten doen.
En je moet vooral niet de netwerkkabel in LAN4 proppen op de ONT.
Het is iets offtopic, maar overstappen is het eerste wat ik heb gedaan. Na de grote communicatiefaal van Odido heb ik mijn overstap in gang gezet.jongetje schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:06:
@Herman Aangezien het meestal even duurt voordat je overgestapt bent, verwacht ik een dergelijk dip pas volgend kwartaal te zien. Maar ik ben ook wel benieuwd, maar ik denk dat veel mensen roepen, maar weinig het doen...
Ik zit nu bij Freedom internet.
En on-topic. Ik heb een tweede identieke mail gekregen vanochtend over dat mijn termijn is verlengd voor mijn AVG verzoek.. WTF?!?!?!
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Zou eigenlijk wel weg willen wegens het lek en mede omdat internet ongeveer wekelijks weg valt voor minuten tot uren, al sinds ik klant ben.
Wordt overigens dagelijks gespamt met Nederlandse phishing emails sinds dit lek. De filter van Microsoft is echt shit.
[ Voor 3% gewijzigd door Rogers op 13-04-2026 10:46 ]
Je kunt die energie beter steken in dat je verbinding stabiel wordt. Bel de technische dienst en als die het niet stabiel krijgen kun je het beter om die reden opzeggen.
Precies inderdaad wat ik ook voel. Ze hopen dat het langzaam aan verdwijnt.Dutchzilla schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:44:
Wat mij vooral opvalt, is hoe snel dit incident van de eigen kanalen is verdwenen, terwijl er inhoudelijk nauwelijks iets is opgehelderd. Op de site is het stil geworden, melding is verwijderd en klanten hebben het moeten doen met minimale, versnipperde updates. Dat geeft niet het beeld van controle, maar van iets dat vooral uit zicht gehouden wordt.
Vanaf dag één oogt de communicatie reactief. Er wordt weinig concreet gemaakt: wat is er exact buitgemaakt, hoe groot is de impact en welke structurele maatregelen zijn genomen om herhaling te voorkomen? Juist bij een datalek met potentieel gevoelige klantdata verwacht je transparantie, tempo en duidelijkheid. Dat ontbreekt hier grotendeels.
Daarnaast ontbreekt het aan zichtbare en gerichte follow-up richting getroffen klanten. Er is wel een F-Secure aanbod gedaan, maar dat voelt eerder als een placebo dan als een maatregel die echt aansluit op het risico. Wat je verwacht zijn gerichte notificaties, monitoring die daadwerkelijk relevant is voor de gelekte data en concrete, toepasbare adviezen per situatie. In plaats daarvan blijft het bij algemene communicatie en standaardtips. Daarmee blijft voor veel klanten onduidelijk wat hun werkelijke risico is en wat ze nu concreet moeten doen.
Ook richting toezicht is het de vraag of hier nog druk op komt. Formeel ligt dat bij de Autoriteit Persoonsgegevens, maar in de praktijk zijn dat lange trajecten en volgt actie vaak pas als de publieke aandacht al weg is. Tegen die tijd is het momentum eruit en verandert er zelden nog iets merkbaars voor de klant.
Alles bij elkaar ontstaat het beeld van een serieus incident dat vrij geruisloos naar de achtergrond verdwijnt, zonder dat duidelijk is of de kern van het probleem is opgelost. Dat is geen sterke basis voor vertrouwen, en precies dat vertrouwen is in deze sector cruciaal. Kort samengevat, Odido steekt een dikke middelvinger op naar zijn klanten.
Heb ook op mijn inzageverzoek terugkoppeling gehad met redelijk sumiere informatie, mijn mobiele contract hebben ze gestuurd samen met enkele nietzeggende documenten dat een case gelogd was en een Excel overzicht.
Erg vreemd:
In niks van deze communicatie die ze mij sturen is mijn gelekte identiteits-informatie te vinden.
Maar F-Secure kan me wel bij de Odido-lek feilloos zonder problemen mijn identiteitsnummer en type doorgeven.
Dus inzageverzoek voor al je gegevens laat nog niet alles zien....erg slecht van Odido!
[ Voor 11% gewijzigd door JL... op 14-04-2026 12:44 ]
Huh? Dus F-Secure heeft de volledige database en verstrekt daar gegevens uit? Dan zijn ze dus ook sterk in overtreding t.o.v. de GDPR.JL... schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:41:
[...]
Maar F-Secure kan me wel bij de Odido-lek feilloos zonder problemen mijn identiteitsnummer en type doorgeven.
Ik vind het inderdaad zeer vreemd dat wanneer ik een verzoek tot inzage in mijn persoonlijk bij Odido aanwezige gegevens opvraag, ik drie nietzeggende bestanden ontvang en enkel een kopie van mijn ondertekende mobiele contract. Ik heb de officiele Odido website gebruikt, link was eerder ergens in dit topic gepost door een mede Tweakers lid.ernstoud schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:48:
[...]
Huh? Dus F-Secure heeft de volledige database en verstrekt daar gegevens uit? Dan zijn ze dus ook sterk in overtreding t.o.v. de GDPR.
In dat ondertekende mobiele contract (nog van de T-Mobile tijd), zie ik nergens dus mijn ID nummer en type ID staan. Maar als ik via F-Secure inlog om na te gaan welke gegevens van mij gestolen zijn, dan zie ik dus wel bij de Odido hack mijn volledige ID nummer en ID type staan...
F-Secure heeft uiteraard de gegevens genomen van de bestanden die de hackers online heeft gezet, en die bestanden komen van Odido. Dus Odido is iets aan het verzwijgen.
Dat Odido niet doet wat jij (en veel anderen) verwacht is jammer. Ze zullen hun redenen hebben. Daarnaar gissen voegt niet zoveel toe.JL... schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:55:
[...]
Ik vind het inderdaad zeer vreemd dat wanneer ik een verzoek tot inzage in mijn persoonlijk bij Odido aanwezige gegevens opvraag, ik drie nietzeggende bestanden ontvang en enkel een kopie van mijn ondertekende mobiele contract. Ik heb de officiele Odido website gebruikt, link was eerder ergens in dit topic gepost door een mede Tweakers lid.
In dat ondertekende mobiele contract (nog van de T-Mobile tijd), zie ik nergens dus mijn ID nummer en type ID staan. Maar als ik via F-Secure inlog om na te gaan welke gegevens van mij gestolen zijn, dan zie ik dus wel bij de Odido hack mijn volledige ID nummer en ID type staan...
F-Secure heeft uiteraard de gegevens genomen van de bestanden die de hackers online heeft gezet, en die bestanden komen van Odido. Dus Odido is iets aan het verzwijgen.
Maar dat F-Secure jou je ID nummer kan verstrekken betekent dat zij net als Odido in overtreding zijn. F-Secure heeft nl. geen enkele toestemming gekregen van de klanten van Odido om de gegevens te verwerken. Heel bijzonder.
Ja, geen probleem. Ik hoop ook dat ze een flinke boete krijgen. Ik heb meerderr klachten ingediend bij het AP. Ik krijk namelijk geen inzage in mijn gevevens en gegevens waren te lang bewaard. In juli vertrek ik vanwege de verschrikkelijke communicatie, dus uit mijn zakken kunnen ze niets meer halen.Harry720A schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:58:
[...]
Boetes komen uit de zakken van de klanten, niet van de directie. Bovendien verdwijnen ze in de zakken van de overheid, niet in die van de klanten.
De wet computerciminaliteit III (2019) is van toepassing op het gebruik van gelekte informatie. Voor het algemeen belang is gebruik van die gegevens tot bepaalde hoogte toegestaan. De pers beroept zich daarop.ernstoud schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:48:
Huh? Dus F-Secure heeft de volledige database en verstrekt daar gegevens uit? Dan zijn ze dus ook sterk in overtreding t.o.v. de GDPR.
Odido is verantwoordelijk voor de door hen verzamelde gegevens en mag een derde partij inhuren om werk voor hen te doen. Als de grondslag toestemming was, en er is een nieuw doel, dan moet opnieuw toestemming worden gevraagd.
Als het een wettelijke taak betreft, dan mogen bepaalde gegevens worden verwerkt.
Dus vraag gerust na wat de grondslag is voor de verwerking van de gegevens uit de Odido lek door F-Secure.
De AVG (GDPR) stelt allerlei eisen aan verwerking van persoonsgegevens. Alle gegevens die over een persoon gaan zijn persoonsgegevens. Daaronder valt niet alleen een woonadres, maar ook bijvoorbeeld een IP nummer, en op welke link je klikt.
Wat had je gevraagd dan? Juist bij Ben krijg ik inzage in mijn persoonsgegevens, dat wat mij bij Odido niet lukt. Ook aan de telefoon was Ben bij mij behulpzaam. Ik ben er wel vertrokken, want valt onder Odido. Alleen over Ben heb ik minder te klagen dan Odido zelf. Als ze ooit hun koppeling met Odido kwijtraken, sluit ik ze niet meer uit om een abonnement af te nemen.mark777 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:50:
Ik hoor ook niks van Ben. Ze doen helemaal niks voor hun klanten alleen maar niets zegende standaard reacties. Ik ben weg bij Ben. Gelukkig is mijn 2 jarige contract verlopen. Doen ook helemaal geen moeite om me te behouden.
Ik heb vandaag ook m'n gegevens ontvangen - ook het originele contract, twee nietszeggende PDFs over de aanvraag zelf en een Excel bestand over data/belgegevens afgelopen tijd.JL... schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:41:
[...]
Precies inderdaad wat ik ook voel. Ze hopen dat het langzaam aan verdwijnt.
Heb ook op mijn inzageverzoek terugkoppeling gehad met redelijk sumiere informatie, mijn mobiele contract hebben ze gestuurd samen met enkele nietzeggende documenten dat een case gelogd was en een Excel overzicht.
Erg vreemd:
In niks van deze communicatie die ze mij sturen is mijn gelekte identiteits-informatie te vinden.
Dus inzageverzoek voor al je gegevens laat nog niet alles zien....erg slecht van Odido!
Het originele contract (voor mobiele telefonie) is van augustus 2023, nog T-Mobile - en daar zie ik m'n ID-nummer in staan.
Dus ik heb wel het idee dat ze alle gegevens hebben gegeven die ze over mij hebben.
Tot op de dag van vandaag wordt dat compleet genegeerd. Het enige wat ik terugkrijg zijn autoreplies met "log in op Mijn Odido en vul het webformulier in". Dat formulier vereist een Odido-klantnummer, wat ik als oud-Tele2 klant uiteraard niet heb. En inloggen gaat natuurlijk al helemaal niet.
Ondanks meerdere mails van mijn kant waarin ik dit uitleg, mezelf netjes identificeer en officiële klachten stuur blijft het stil aan die kant. De wettelijke reactietermijn van een maand is inmiddels ruim verstreken. Dat je gehackt wordt is één ding, maar dat je communicatie en processen zó slecht zijn ingericht dat oud-klanten hun rechten niet kunnen uitoefenen, is bizar.
Ik ben er inmiddels klaar mee en heb een klacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens wegens het structureel belemmeren van mijn inzagerecht.
Ik wil het niet goed praten, maar ook wel een stukje realiteitszin aanbrengen. Op moment dat je als bedrijf ingericht bent op het verwerken van bijvoorbeeld 25 klachten per dag, en je hebt een datalek zoals deze met 6,2 miljoen mensen geraakt waarvan er misschien 500.000 contact met je gaan zoeken, al dan niet herhaaldelijk, dan vallen de systemen en processen om door de extreme hoeveelheid.Jovilius schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:49:
Ik ben sinds begin 2022 weg bij Tele2, maar zat toch in de recente hack. Om te checken welke gegevens ze nog van mij hebben, heb ik half februari een AVG-inzageverzoek gemaild naar hun DPO (_dpo@odido.nl, zoals in het privacy statement staat vermeld).
Tot op de dag van vandaag wordt dat compleet genegeerd. Het enige wat ik terugkrijg zijn autoreplies met "log in op Mijn Odido en vul het webformulier in". Dat formulier vereist een Odido-klantnummer, wat ik als oud-Tele2 klant uiteraard niet heb. En inloggen gaat natuurlijk al helemaal niet.
Ondanks meerdere mails van mijn kant waarin ik dit uitleg, mezelf netjes identificeer en officiële klachten stuur blijft het stil aan die kant. De wettelijke reactietermijn van een maand is inmiddels ruim verstreken. Dat je gehackt wordt is één ding, maar dat je communicatie en processen zó slecht zijn ingericht dat oud-klanten hun rechten niet kunnen uitoefenen, is bizar.
Ik ben er inmiddels klaar mee en heb een klacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens wegens het structureel belemmeren van mijn inzagerecht.
Is dat goed, nee natuurlijk niet, maar het is ook overmacht. Stel het eens voor met je eigen baan, dat je ineens hetzelfde werk moet doen als anders, alleen een factor 20.000 keer meer qua hoeveelheid. Ik zou het voor mijzelf niet weten hoe ik zoiets weggewerkt zou moeten krijgen als het mij overkwam.
Is er iemand met ervaring hier waar zoiets overkomen is en ze een goede oplossing geïmplementeerd kregen die zijn/haar ervaring wil delen?
Wat is overmacht?swhnld schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:26:
[...]
(...)
Is dat goed, nee natuurlijk niet, maar het is ook overmacht.
(...)
De tekortkomen die jij noemt (extreme drukte met afwikkelen van AVG-verzoeken) is natuurlijk wél toe te rekenen aan Odido omdat Odido warempel zelf nalatig is geweest waardoor de datalek kon plaatsvinden (geen scrape-beveiliging, negeren waarschuwingen leverancier, bewaren oude klantgegevens etc.). Dus die vlieger gaat niet op. Het is geen overmacht voor Odido maar wanprestaties veroorzaakt door eigen wanprestaties.Een tekortkoming die niet aan de schuldenaar kan worden toegerekend lijdt tot overmacht
Het AP wordt ook wakker:
https://www.destentor.nl/...ct-leveranciers~aa4bac77/
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat binnenkort bij een aantal ict-leveranciers in Nederland preventief controleren hoe zij de digitale beveiliging hebben geregeld. Zo kunnen die leveranciers tijdig aanpassingen doorvoeren als dat nodig blijkt.
Grote bedrijven, en daar zou ik ook Odido onder scharen, hebben dit soort informatievoorziening geautomatiseerd. Je kan bijvoorbeeld bij Google online je hele profiel opvragen.
Odido heeft zoals het er nu uitziet cruciale implementatie- en beveiligingsbeheerfouten te maken waardoor de database kon uitlekken. Deze lek had voorkomen kunnen worden, zelfs als de gephishte gegevens gelekt zijn. Dit bedrijf had de beveiliging niet op orde. Het is dan ook niet verrassend dat ze overige wettelijke plichten ook niet op orde hadden en hebben.
De van-het-kluitje-in-het-rietmethode van afhandelen van opvraagverzoeken slaat natuurlijk nergens op. Eerlijkheid is bij dit bedrijf ver te zoeken.
Ja. Belastingdienst die jaren geleden de opdracht kreeg diverse nieuwe toeslagen te gaan verzorgen. De BD was altijd een inningsproces, dat werd dus ook een bulk uitkeringsproces. Men dacht dat een klein uitvalpercentage (foutief ingevulde aanvragen e.d.) met handmatige controle wel hanteerbaar was. In de orde van een promille. Het bleek factoren hoger te zijn, waardoor in hele korte tijd 800 (!) extra mensen nodig waren.swhnld schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:26:
[...]
Is er iemand met ervaring hier waar zoiets overkomen is en ze een goede oplossing geïmplementeerd kregen die zijn/haar ervaring wil delen?
Tijdens mijn audits altijd waargenomen dat geen enkel bedrijf geoliede processen heeft om duizenden AVG inzagerecht vragen af te ronden. Sterker nog, veel bedrijven rekenen er op dat als er een keer een aanvraag komt, ze dan voldoende tijd hebben om het af te handelen.Herman schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:58:
[...]
Het is geen overmacht voor Odido maar wanprestaties veroorzaakt door eigen wanprestaties.
Een paar honderd mensen in dienst hebben die wachten tot er een keer door een incident duizenden aanvragen komen is natuurlijk utopie.
In veel reacties in dit topic ontbreekt realiteitszin. Je kunt veel willen maar helaas pindakaas. Recht hebben en recht krijgen zijn verschillende dingen. Daar kun je boos over zijn maar het is lente, geniet er van! Ook een keuze.
Jaren geleden had ik een collega die altijd overal zijn gelijk wilde halen. Ik denk dat er nu op zijn grafsteen staat “En toch kwam ik van rechts.”
Dus jij stimuleert mensen om klant te blijven bij een partij als Odido? Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Aangezien je dit topic volgt, weet je ook hoe ze met dit cieber”incident” omgaan. De werkwijze is echt niet acceptabel. Je kunt als provider toegeven dat je fout zat en klanten hiervoor financieel compenseren, dan begrijp ik je reactie enigszins.jongetje schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:04:
@Rogers Die gegevens zijn nu toch al gelekt. Misschien een dooddoener maar dat verandert niets als je naar een andere provider gaat. (Zoek even in dit topic, die vraag is tientallen keren voorbij gekomen)
En ik zie nog steeds op bijna elke pagina F-Secure voorbij komen. Promoten jullie nou echt iets wat al jarenlang gratis bij KPN wordt aangeboden?
Denk dat Odido met de druk vanuit ACM echt wel iets aan het doen is, maar ben met je eens dat iets meer communicatie en transparantie wel op zijn plek zou zijn.
Wat mij vooral verbaasd dat er hier een enorm druk topic is over Odido en Booking.com maar een over de medische gegevens die Hix lekt is er niet... Mensen maken zich drukker dat hun (e-mail)adres is omdat dit makkelijker te begrijpen is.
[ Voor 36% gewijzigd door jongetje op 17-04-2026 07:08 ]
- https://www.accountant.nl...oekomst-in-gevaar-brengt/
In een notendop:
• In 2022 is het huidige Odido door een private equity bedrijf overgenomen van T-moible voor € 5,1 miljard.
• Zoals redelijk gebruikelijk is, is de overnamesom voornamelijk gefinancierd binnen de groep Odido zelf. Dit lijdt tot een grote schuldenlast en een lage solvabiliteit.
• De overnamesom is als investering verwerkt en wordt afgeschreven. Van de klantenportefeuille werd in de jaarrekening 2024 uitgegaan dat deze 8-20 jaar mee gaat. Ofwel Odido ging er vanuit dat een klant gemiddeld 8-10 jaar klant blijft bij Odido, ook als het een vast contract heeft van bijv. 2 jaar.
• Als een relatief groot deel van de bestaande klanten opzeggen, leidt dit tot een afwaardering en dus een kostenpost in de jaarrekening
• Het krediet dat door Banken aan Odido is verstrekt, heeft als voorwaarde dat dit krediet maximaal 8,5 keer de Ebitda is. (Note: afschrijving goodwill heeft normaliter geen invloed op de Ebitda, klanten die opzeggen leidt uiteraard wel tot een lagere omzet wat wél invloed heeft op de Ebitda)
• Afname van Ebitda kan er dus voor zorgen dat er bij Odido financieringskrapte ontstaat (zie vorig punt). Het is dan van belang dat bestaande aandeelhouders bereid zijn en in staat zijn om bij te storten.
[ Voor 93% gewijzigd door F_J_K op 17-04-2026 15:38 ]
Helemaal eens met de extreme werkdruk die daar nu komt te liggen... Maar een mailtje waarin ze aangeven meer tijd nodig te hebben is niet zo moeilijk om te schrijven/en of te automatiseren. Dat mag overigens ook gewoon binnen de AVG.swhnld schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:26:
[...]
Ik wil het niet goed praten, maar ook wel een stukje realiteitszin aanbrengen. Op moment dat je als bedrijf ingericht bent op het verwerken van bijvoorbeeld 25 klachten per dag, en je hebt een datalek zoals deze met 6,2 miljoen mensen geraakt waarvan er misschien 500.000 contact met je gaan zoeken, al dan niet herhaaldelijk, dan vallen de systemen en processen om door de extreme hoeveelheid.
Is dat goed, nee natuurlijk niet, maar het is ook overmacht. Stel het eens voor met je eigen baan, dat je ineens hetzelfde werk moet doen als anders, alleen een factor 20.000 keer meer qua hoeveelheid. Ik zou het voor mijzelf niet weten hoe ik zoiets weggewerkt zou moeten krijgen als het mij overkwam.
Inmiddels hebben ze het nog bonter gemaakt in mijn ogen. Heb zojuist een mailtje ontvangen dat ze hem in behandeling nemen. Maar in plaats van een INZAGE zoals duidelijk aangegeven en aangevraagd, sturen ze vanaf een noreply adres een mail dat ze mijn VERWIJDERINGS verzoek in behandeling hebben genomen.
Lijkt er bijna op dat ze proactief hun sporen proberen te wissen...
Heel interessant leesvoer.... Gezien de zeer diepgaande kennis bij de grote accountants over het "volgens de regels" rapporteren en het nog steeds een niet beursgenoteerde organisatie is kan het zomaar zijn dat er in de komende jaarcijfers van alles "versluierd" blijft. Het wordt pas echt interessant als de accountant goedkeuring onthoud. Maar dat zal zeker over 2025 (nog) niet het geval zijn. De accountant zal de eigenaren van Odido (>160 miljard beheerd vermogen) niet zomaar tegen de haren instrijken.Herman schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:43:
Ik liep tegen dit artikel, inmiddels al wel wat ouder (27 maart), maar geeft m.i. wel een interessant inkijkje in de financiën van Odido en de mogelijke gevolgen van deze hack:
- https://www.accountant.nl...oekomst-in-gevaar-brengt/
In een notendop:
• In 2022 is het huidige Odido door een private equity bedrijf overgenomen van T-moible voor € 5,1 miljard.
• Zoals redelijk gebruikelijk is, is de overnamesom voornamelijk gefinancierd binnen de groep Odido zelf. Dit lijdt tot een grote schuldenlast en een lage solvabiliteit.
• De overnamesom is als investering verwerkt en wordt afgeschreven. Van de klantenportefeuille werd in de jaarrekening 2024 uitgegaan dat deze 8-20 jaar mee gaat. Ofwel Odido ging er vanuit dat een klant gemiddeld 8-10 jaar klant blijft bij Odido, ook als het een vast contract heeft van bijv. 2 jaar.
• Als een relatief groot deel van de bestaande klanten opzeggen, leidt dit tot een afwaardering en dus een kostenpost in de jaarrekening
• Het krediet dat door Banken aan Odido is verstrekt, heeft als voorwaarde dat dit krediet maximaal 8,5 keer de Ebitda is. (Note: afschrijving goodwill heeft normaliter geen invloed op de Ebitda, klanten die opzeggen leidt uiteraard wel tot een lagere omzet wat wél invloed heeft op de Ebitda)
• Afname van Ebitda kan er dus voor zorgen dat er bij Odido financieringskrapte ontstaat (zie vorig punt). Het is dan van belang dat bestaande aandeelhouders bereid zijn en in staat zijn om bij te storten.
Inderdaad. Fout in de wet is dat de klant het budget bepaalt voor de accountantscontrole. (Waar dit vanuit een onafhankelijk fonds zou moeten gebeuren,)DjoeC schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:54:
[...]
De accountant zal de eigenaren van Odido (>160 miljard beheerd vermogen) niet zomaar tegen de haren instrijken.
Ik heb bij een big four accountant gewerkt en er is wel gedwongen roulatie maar door financiering vanuit de klant en het feit dat de klant de informatie aanlevert (en dus kan achterhouden) komt lang niet alles naar boven.
Ik werkte er een paar weken en liep tegen de uitspraak aan van een partner dat ik niet mocht rechercheren. Genoeg gezegd dus.
https://www.rtl.nl/nieuws...peerden-hack-odido-begint
Aanmelden https://cuic.eu/odido-case/#odido-aanmelden
[ Voor 18% gewijzigd door Draconian op 20-04-2026 08:01 ]
Normaliter zorgen advocaten/financiers goed voor zichzelf - hier LIJKT dat mee te vallen omdat de uitkering aan deelnemers aan de claim "minimaal" (reken ook maar op maximaal) 75% lijkt te zijn. Misschien zit er nog een addertje onder het gras? Wel moet je een lange adem hebben, Odido zal zich hand-en-tand verzetten en de kans op succes lijkt mij niet zo heel erg groot. Een traject tot en met de Hoge Raad (eventueel Europese rechter) gaat vele jaren duren. Dan moet er - dat heb ik zo niet kunnne vinden - natuurlijk een kritieke massa aan deelnemers zijn om het voor de advocaten/financiers de moeite waard te maken. Bijvoorbeeld bij 10.000 deelnemers zal dat niet het geval zijn. Er wordt in de voorbeelden gerekend met 1.5, 3 en 6 miljoen klanten die volgens hun claim een vergoeding zouden krijgen, wat niet duidelijk is, is of dat gaat over alle klanten of over alleen deelnemers.Draconian schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:25:
Het is zover. De massaclaim.
No cure no pay dus whatever, al levert het 50 euro schadevergoeding op en hou je daar 37,50 van over, dan is het nog prima toch?DjoeC schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:30:
[...]
Normaliter zorgen advocaten/financiers goed voor zichzelf - hier LIJKT dat mee te vallen omdat de uitkering aan deelnemers aan de claim "minimaal" (reken ook maar op maximaal) 75% lijkt te zijn. Misschien zit er nog een addertje onder het gras? Wel moet je een lange adem hebben, Odido zal zich hand-en-tand verzetten en de kans op succes lijkt mij niet zo heel erg groot. Een traject tot en met de Hoge Raad (eventueel Europese rechter) gaat vele jaren duren. Dan moet er - dat heb ik zo niet kunnne vinden - natuurlijk een kritieke massa aan deelnemers zijn om het voor de advocaten/financiers de moeite waard te maken. Bijvoorbeeld bij 10.000 deelnemers zal dat niet het geval zijn. Er wordt in de voorbeelden gerekend met 1.5, 3 en 6 miljoen klanten die volgens hun claim een vergoeding zouden krijgen, wat niet duidelijk is, is of dat gaat over alle klanten of over alleen deelnemers.
Deze stichting moet inderdaad wel de marketing op orde hebben zodat die kritische massa bereikt wordt. Want de financier (Omni Bridgeway) zit er niet uit idealisme in. Maar het is de enige manier waarop mensen die zich gedupeerd voelen een zaak kunnen voeren.
En straks wordt die website gehackt en dan is je data 2x uitgelektDraconian schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:25:
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Aangemeld. Net even opgezocht en mijn contract liep tot 14-11-2023.Draconian schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:25:
Ruim 2 jaar later dus. Al verdien ik er niks aan, zolang het Odido geld gaat kosten en wat advocaten hun zakken kunnen vullen vind ik het best. Kan daarna het abonnementsgeld weer omhoog om de boete terug te kunnen verdienen
En onder de streep zal alleen de partij van de massaclaim er beter van worden.Draconian schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:25:
Zucht...
Yup, en dan betalen we met zijn allen weer vrolijk mee. Inclusief een hoop extra, omdat concurrenten hun prijzen hierdoor ook kunnen verhogen (Odido is ten slotte een prijsvechter, dus als die duurder wordt kan de rest ook omhoog)Viper® schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:29:
[...]
Aangemeld. Net even opgezocht en mijn contract liep tot 14-11-2023.
Ruim 2 jaar later dus. Al verdien ik er niks aan, zolang het Odido geld gaat kosten en wat advocaten hun zakken kunnen vullen vind ik het best. Kan daarna het abonnementsgeld weer omhoog om de boete terug te kunnen verdienenwant zo werken de bedrijven
[removed]
Dat is feitelijk niet waar, je houdt minimaal 75% zelf zoals eerder genoemd. Check de voorwaarden.SgtElPotato schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:29:
[...]
En onder de streep zal alleen de partij van de massaclaim er beter van worden.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
ook aangemeld. contract bij tele2 liep tot 7-9-2020.Viper® schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:29:
[...]
Aangemeld. Net even opgezocht en mijn contract liep tot 14-11-2023.
Ruim 2 jaar later dus. Al verdien ik er niks aan, zolang het Odido geld gaat kosten en wat advocaten hun zakken kunnen vullen vind ik het best. Kan daarna het abonnementsgeld weer omhoog om de boete terug te kunnen verdienenwant zo werken de bedrijven
Ik ben niet rijk genoeg voor een dure advocaat met een lange adem.SgtElPotato schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:29:
[...]
En onder de streep zal alleen de partij van de massaclaim er beter van worden.
Ik dacht even dat Odido met een reactie zou komen, maar nee hoor.
Ik ben betrokken bij de volgende hack van Chipsoft.
Ja, waarin je ook kunt zien hoe anntrekkelijk dit is voor CUIC. Als er geen schadevergoeding komt kost het ze een paar ton (want dan hebben ze alleen de voorbereiding-kosten), en als er wel schadevergoeding is levert het ze miljoenen op. Als ik de optie zou hebben om bij deze zaak bij CUIC mee te delen in de kosten/opbrengsten zou ik dat per direct doen. Dat ziet er uit als een veel beter winstmodel dan aansluiten bij de massaclaimKrisp schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:32:
[...]
Dat is feitelijk niet waar, je houdt minimaal 75% zelf zoals eerder genoemd. Check de voorwaarden.
[removed]
Maar ik mag toch hopen dat de meeste klanten na een datalek als dit hun contract opzeggen bij Odido? Het gaat niet alleen om het feit dat ze een datalek hadden, maar ook dat Odido heeft bewezen een onbetrouwbare partij te zijn door zich niet aan de eigen contractuele verplichtingen (bewaartermijn) te houden.Harry720A schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:58:
[...]
Dus komt het dan uit de zakken van klanten van Odido? Alleen van klanten die besluiten om Odido te steunen in dit verhaal en die dan een prijsverhoging krijgen wat veroorzaakt is door deze boete. En die klanten kiezen er dan bewust voor.
En de vraag "moet je daar nou zo blij van worden" vind ik een beetje vreemd. Ik denk dat niemand blij wordt van een datalek, zowel het bedrijf als de klant niet, inclusief kosten als eventuele boetes. Maar ik denk wel dat het goed is als een organisatie de gevolgen van een datalek voelt. Nu is het vaak makkelijker om weinig aandacht aan cybersecurity te besteden en maar gewoon de gevolgen van een datalek te accepteren.
Wat ruist er door het struikgewas
Zo kun je het zien, maar bij 1 miljoen mensen die bijvoorbeeld 100 euro krijgen is dat nogal riant. En per persoon krijg je maar 75 euro (mij de moeite niet).Krisp schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:32:
[...]
Dat is feitelijk niet waar, je houdt minimaal 75% zelf zoals eerder genoemd. Check de voorwaarden.
Leuk en aardig, maar is het bij een andere partij wel zo goed? Als ik nu overstap en volgend jaar komt een KPN dan liggen mijn gegevens 2x op straat... Ik ben niet overgestapt, de service en wat je krijgt voor het geld is bij Odido gewoon perfect.Cybje schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:45:
[...]
Maar ik mag toch hopen dat de meeste klanten na een datalek als dit hun contract opzeggen bij Odido? Het gaat niet alleen om het feit dat ze een datalek hadden, maar ook dat Odido heeft bewezen een onbetrouwbare partij te zijn door zich niet aan de eigen contractuele verplichtingen (bewaartermijn) te houden.
Dus komt het dan uit de zakken van klanten van Odido? Alleen van klanten die besluiten om Odido te steunen in dit verhaal en die dan een prijsverhoging krijgen wat veroorzaakt is door deze boete. En die klanten kiezen er dan bewust voor.
En de vraag "moet je daar nou zo blij van worden" vind ik een beetje vreemd. Ik denk dat niemand blij wordt van een datalek, zowel het bedrijf als de klant niet, inclusief kosten als eventuele boetes. Maar ik denk wel dat het goed is als een organisatie de gevolgen van een datalek voelt. Nu is het vaak makkelijker om weinig aandacht aan cybersecurity te besteden en maar gewoon de gevolgen van een datalek te accepteren.
[ Voor 64% gewijzigd door SgtElPotato op 20-04-2026 12:48 ]
Zucht...
Mijn spaarreserve is voldoende voor zoiets, maar kan individueel natuurlijk nooit uit. Dus ook maar aangemeld, al is het als signaal naar alle bedrijven en organisaties die met klantendata omgaan.Superman schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:36:
[...]
Ik ben niet rijk genoeg voor een dure advocaat met een lange adem.
edit: iets anders.
Als de fee 25% is zegt dat ook wel iets over (1) de kans op toewijzing van een vergoeding door Odido en (2) het aantal gedupeerden dat ze verwachten dat mee gaat doen.
Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een bierviltjes berekening van de verwachtte kosten versus kans op 'winst' of een schikking.
Dus afgaande op die 25% denk ik dat ze in hun voorstudie voldoende wetgeving en jurisprudentie hebben gevonden om dit ook echt te gaan doen, die investeringsmaatschappij achter de massaclaim is ook niet gek. De investeringsmaatschappij achter Odido zal zich nu wel wat zorgen gaan maken, want hun juridische kosten zullen hierdoor behoorlijk stijgen (wat an sich al een verdiende straf is vind ik).
[ Voor 48% gewijzigd door franssie op 20-04-2026 13:41 ]
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dan stap je zoals gezegd over de kans heen dat de claim toegewezen wordt. Die is niet zo groot (beter: het is nog nooit gelukt). Ik verwacht daarom eigenlijk… niets.SgtElPotato schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:46:
[...]
Zo kun je het zien, maar bij 1 miljoen mensen die bijvoorbeeld 100 euro krijgen is dat nogal riant. En per persoon krijg je maar 75 euro (mij de moeite niet).
[...]
Leuk en aardig, maar is het bij een andere partij wel zo goed? Als ik nu overstap en volgend jaar komt een KPN dan liggen mijn gegevens 2x op straat... Ik ben niet overgestapt, de service en wat je krijgt voor het geld is bij Odido gewoon perfect.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
En naar welke partij zou ik dan moeten gaan? Ziggo heeft mij al laten zien net zo goed hun data veel te lang bewaren. Ik ben bij KPN weggegaan omdat ze hun rekeningen niet op orde hebben. En de meeste andere opties zijn of veel duurder of niet beschikbaar.Cybje schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:45:
[...]
Maar ik mag toch hopen dat de meeste klanten na een datalek als dit hun contract opzeggen bij Odido? Het gaat niet alleen om het feit dat ze een datalek hadden, maar ook dat Odido heeft bewezen een onbetrouwbare partij te zijn door zich niet aan de eigen contractuele verplichtingen (bewaartermijn) te houden.
Odido is een prijsvechter, dus zolang die de goedkoopste blijven valt er weinig te winnen met overstappen. En als ze wel duurder worden dan de rest weten de andere providers dat ze ook weer wat extra kunnen vragen. Zo werkt het verdienmodel nl., dus hoe dan ook betaal je hievoor als klant, ook als je overstapt.Dus komt het dan uit de zakken van klanten van Odido? Alleen van klanten die besluiten om Odido te steunen in dit verhaal en die dan een prijsverhoging krijgen wat veroorzaakt is door deze boete. En die klanten kiezen er dan bewust voor.
Uiteindelijk wordt je als klant geen haar beter van zo'n massaclaim. Je krijgt misschien na jaren een paar euro, wat je daarna in de extra kosten weer mag terugbetalen. En de providers blijven zo goedkoop mogelijk werken omdat ze dat klanten oplevert. Het enige dat zou helpen is als klanten bewust een duurdere provider zouden nemen omdat die zijn zaakjes beter op orde heeft. Alleen kiezen mensen zelden voor de duurdere optie, en is er ook geen mogelijkheid om te zien of die duurdere optie ook echt zijn zaakjes beter op orde heeft.En de vraag "moet je daar nou zo blij van worden" vind ik een beetje vreemd. Ik denk dat niemand blij wordt van een datalek, zowel het bedrijf als de klant niet, inclusief kosten als eventuele boetes. Maar ik denk wel dat het goed is als een organisatie de gevolgen van een datalek voelt. Nu is het vaak makkelijker om weinig aandacht aan cybersecurity te besteden en maar gewoon de gevolgen van een datalek te accepteren.
Dus nee, zulke massaclaims zijn uiteindelijk alleen maar voordelig voor degene die ze uitvoert, want de kosten komen uiteindelijk hoe dan ook bij de consument te liggen. Odido zal dan ook weinig wakker liggen van zo'n claim, zeker omdat ie toch niet toegewezen gaat worden.
[removed]
Mijn conclusie is juist precies andersom. Als je 25% van de opbrengst nodig hebt om je kosten te dekken, ga je er van uit dat de kans klein is dat het gaat lukken. Want als je 100% verwacht dat het gaat lukken zouden ze aan een paar procent genoeg hebben om de kosten af te dekken en een leuke winst over te houden. Maar met 25% ga je er juist van uit dat de kans klein is dat het gaat lukken en dat je waarschijnlijk pas na meerdere claims ooit iets van je geld terug gaat zien. Voor die investeringsmaatschappij is dit dan ook een hoog risico produkt waarbij de kans op succes klein is en de opbrengst dus hoog moet zijn voor een positief businessmodel.franssie schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:48:
[...]
Mijn spaarreserve is voldoende voor zoiets, maar kan individueel natuurlijk nooit uit. Dus ook maar aangemeld, al is het als signaal naar alle bedrijven en organisaties die met klantendata omgaan.
edit: iets anders.
Als de fee 25% is zegt dat ook wel iets over (1) de kans op toewijzing van een vergoeding door Odido en (2) het aantal gedupeerden dat ze verwachten dat mee gaat doen.
Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een bierviltjes berekening van de verwachtte kosten versus kans op 'winst' of een schikking.
Dus afgaande op die 25% denk ik dat ze in hun voorstudie voldoende wetgeving en jurisprudentie hebben gevonden om dit ook echt te gaan doen, die investeringsmaatschappij achter de massaclaim is ook niet gek. De investeringsmaatschappij achter Odido zal zich nu wel wat zorgen gaan maken, want hun juridische kosten zullen hierdoor behoorlijk stijgen (wat an sich al een verdiende straf is vind ik).
[removed]
Misschien een tikkeltje naïef en niet gebaseerd op harde feiten: Ja. Of althans, beter.SgtElPotato schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:46:
(...)
Leuk en aardig, maar is het bij een andere partij wel zo goed? (...)
Dat Odido 3x door hun softwareleverancier expliciet en specifiek voor deze kwetsbaarheid is gewaarschuwd en dat ze dit naast hun neer hebben gelegd. Dat je de GEHELE database leeg kunt trekken zonder dat er toeters en bellen afgaan... Ja, ik heb bij andere partijen meer vertrouwen dat dit beter op orde is dan bij Odido. Het feit dat Odido sinds het lek structureel aan struisvogelpolitiek doet, wekt mij de indruk dat er ook niet zo 1-2-3 een cultuurverandering op gang komt. Dus dan, ja, ik heb een sterk vermoeden dat je bij een andere telco dan Odido beter zit
Zo kan je inderdaad ook rekenen. Bij rechtspraak is het nooit 100% of 0%. De grote onbekende is hier de factor {aantal deelnemers} tezamen met de verwachte juridische kosten.redwing schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:59:
[...]
Mijn conclusie is juist precies andersom. Als je 25% van de opbrengst nodig hebt om je kosten te dekken, ga je er van uit dat de kans klein is dat het gaat lukken. Want als je 100% verwacht dat het gaat lukken zouden ze aan een paar procent genoeg hebben om de kosten af te dekken en een leuke winst over te houden. Maar met 25% ga je er juist van uit dat de kans klein is dat het gaat lukken en dat je waarschijnlijk pas na meerdere claims ooit iets van je geld terug gaat zien. Voor die investeringsmaatschappij is dit dan ook een hoog risico produkt waarbij de kans op succes klein is en de opbrengst dus hoog moet zijn voor een positief businessmodel.
Ik zou de berekening wel willen zien
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat overstappen niet altijd makkelijk is, ben ik met je eens. Maar daaruit volgt niet dat Odido dan maar geen consequenties hoeft te voelen.redwing schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:53:
[...]
En naar welke partij zou ik dan moeten gaan? Ziggo heeft mij al laten zien net zo goed hun data veel te lang bewaren. Ik ben bij KPN weggegaan omdat ze hun rekeningen niet op orde hebben. En de meeste andere opties zijn of veel duurder of niet beschikbaar.
[...]
Odido is een prijsvechter, dus zolang die de goedkoopste blijven valt er weinig te winnen met overstappen. En als ze wel duurder worden dan de rest weten de andere providers dat ze ook weer wat extra kunnen vragen. Zo werkt het verdienmodel nl., dus hoe dan ook betaal je hievoor als klant, ook als je overstapt.
[...]
Uiteindelijk wordt je als klant geen haar beter van zo'n massaclaim. Je krijgt misschien na jaren een paar euro, wat je daarna in de extra kosten weer mag terugbetalen. En de providers blijven zo goedkoop mogelijk werken omdat ze dat klanten oplevert. Het enige dat zou helpen is als klanten bewust een duurdere provider zouden nemen omdat die zijn zaakjes beter op orde heeft. Alleen kiezen mensen zelden voor de duurdere optie, en is er ook geen mogelijkheid om te zien of die duurdere optie ook echt zijn zaakjes beter op orde heeft.
Dus nee, zulke massaclaims zijn uiteindelijk alleen maar voordelig voor degene die ze uitvoert, want de kosten komen uiteindelijk hoe dan ook bij de consument te liggen. Odido zal dan ook weinig wakker liggen van zo'n claim, zeker omdat ie toch niet toegewezen gaat worden.
Als klanten weinig keuze hebben, zijn boetes, toezicht en eventueel claims juist belangrijker, niet minder belangrijk. Anders wordt slechte cybersecurity gewoon een businesscase.
En hier speelt meer dan alleen “pech, gehackt”: er is ook serieuze discussie over het langer bewaren van gegevens dan beloofd, en daar loopt inmiddels officieel onderzoek naar. Dan vind ik het heel normaal dat mensen het vertrouwen verliezen.
Wat ruist er door het struikgewas
Klopt, maar zoals ik hier al vaker heb aangegeven weet ik dat Ziggo nog gegevens van mij uit het Chello tijdperk heeft. En ook dat KPN in het verleden nogal wat gegevens van mij door elkaar gegooid heeft waardoor ik verkeerde rekeningen kreeg. Dus welke partij is dan daawerkelijk beter?Cybje schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:28:
[...]
Dat overstappen niet altijd makkelijk is, ben ik met je eens. Maar daaruit volgt niet dat Odido dan maar geen consequenties hoeft te voelen.
Als klanten weinig keuze hebben, zijn boetes, toezicht en eventueel claims juist belangrijker, niet minder belangrijk. Anders wordt slechte cybersecurity gewoon een businesscase.
En hier speelt meer dan alleen “pech, gehackt”: er is ook serieuze discussie over het langer bewaren van gegevens dan beloofd, en daar loopt inmiddels officieel onderzoek naar. Dan vind ik het heel normaal dat mensen het vertrouwen verliezen.
Voor zover ik kan zien is het iig zo dat alle partijen de gegevens te lang bewaren en dat toevallig Odido dit keer gehacked is, maar dat dat net zo goed bij een KPN/Ziggo had kunnen gebeuren.
Ik zie dan ook weinig nut in overstappen omdat het simpelweg wachten is op de volgende hack waarna we dezelfde discussie als in dit topic krijgen. Kijk alleen eens welke hacks we in de tussentijd alweer hebben gehad.
[removed]
Daar ben ik inderdaad ook benieuwd naarfranssie schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:06:
[...]
Zo kan je inderdaad ook rekenen. Bij rechtspraak is het nooit 100% of 0%. De grote onbekende is hier de factor {aantal deelnemers} tezamen met de verwachte juridische kosten.
Ik zou de berekening wel willen zien
[removed]
Zucht...
Bij mijn weten blijven je individuele rechten gewoon van kracht. Als jij 10.000 euro schade heb door dit datalek en die stichting sleept er 100 euro per klant uit, dan kun je nog steeds individueel claimen.SgtElPotato schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:59:
Wat ook een keuze kan zijn om niet deel te nemen in deze zaak is dat je dus exclusieve rechten afgeeft aan dit rare bedrijf, wat dus betekend dat je zelf geen zaak meer mag voeren in geval van echte schade wat wellicht voor kan komen uit dit lek?
Ik ben wel overgestapt (naar KPN), enkel om een statement af te geven... hoe klein dan ook. De manier waarop Odido heeft gecommuniceerd vind ik stuitend maar verder blijft dit inderdaad altijd een risico bij welke partij dan ook.redwing schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:50:
[...]
Klopt, maar zoals ik hier al vaker heb aangegeven weet ik dat Ziggo nog gegevens van mij uit het Chello tijdperk heeft. En ook dat KPN in het verleden nogal wat gegevens van mij door elkaar gegooid heeft waardoor ik verkeerde rekeningen kreeg. Dus welke partij is dan daawerkelijk beter?
Voor zover ik kan zien is het iig zo dat alle partijen de gegevens te lang bewaren en dat toevallig Odido dit keer gehacked is, maar dat dat net zo goed bij een KPN/Ziggo had kunnen gebeuren.
Ik zie dan ook weinig nut in overstappen omdat het simpelweg wachten is op de volgende hack waarna we dezelfde discussie als in dit topic krijgen. Kijk alleen eens welke hacks we in de tussentijd alweer hebben gehad.
De reactie die Odido gaf was puur zakelijk/juridisch om zichzelf in te dekken... ipv dat hadden ze ook zoiets als onderstaande kunnen mailen:
Dan voelt het niet zo lomp aan in ieder geval (is mijn mening... en heb deze tekst snel even bedacht/getypt)Beste klant, wij moeten helaas mededelen dat wij (Odido) gehackt zijn en dat er mogelijk persoonlijke gegevens uitgelekt zijn. We zijn nog op onderzoek uit welke gegevens er precies gelekt zijn, dit wordt de aankomende dagen gecommuniceerd.
Daarna gaan we kijken welke passende maatregelen genomen moeten worden en hoe persoonlijke schades afgehandeld kunnen worden in de toekomst.
U hoort nog van ons.
Enige waar ik nu op hoop is dat de overheid ook eens wat strenger gaat zijn in de bewaartijd van persoonlijke gegevens en Odido hier een duidelijke tik op de vingers gaat krijgen... sowieso lijkt het mij handig dat ze gaan afdwingen dat bedrijven iDIN gaan gebruiken waardoor een database met ruim 200 records helemaal niet "noodzakelijk" is.
[ Voor 22% gewijzigd door ArcticWolf op 20-04-2026 15:36 ]
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Hoe wil je iDIN afdwingen? Is het dan nog wel gewoon mogelijk om zonder iDIN een internetabonnement af te sluiten? Ik kan geen gebruikmaken van iDIN.ArcticWolf schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:32:
[...]
Ik ben wel overgestapt (naar KPN), enkel om een statement af te geven... hoe klein dan ook. De manier waarop Odido heeft gecommuniceerd vind ik stuitend maar verder blijft dit inderdaad altijd een risico bij welke partij dan ook.
De reactie die Odido gaf was puur zakelijk/juridisch om zichzelf in te dekken... ipv dat hadden ze ook zoiets als onderstaande kunnen mailen:
[...]
Dan voelt het niet zo lomp aan in ieder geval (is mijn mening... en heb deze tekst snel even bedacht/getypt)
Enige waar ik nu op hoop is dat de overheid ook eens wat strenger gaat zijn in de bewaartijd van persoonlijke gegevens en Odido hier een duidelijke tik op de vingers gaat krijgen... sowieso lijkt het mij handig dat ze gaan afdwingen dat bedrijven iDIN gaan gebruiken waardoor een database met ruim 200 records helemaal niet "noodzakelijk" is.
Ik heb ook bijna een kwartet!pjotter1965 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:44:
Afgelopen weekend kreeg ik een email : Belangrijke mededeling in verband met uw persoonsgegevens.
Ik dacht even dat Odido met een reactie zou komen, maar nee hoor.
Ik ben betrokken bij de volgende hack van Chipsoft.![]()
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ze hebben wel gereageerd hoor:P-Rock schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 00:05:
Odido blijft de kaken stijf op elkaar houden. Zelfs op deze claim wilden ze niet reageren. Wat een bedrijf.
https://www.ad.nl/tech/od...g-te-informeren~a3a20a38/
Odido laat weten op de hoogte te zijn van de massaclaim. „We hebben klanten die getroffen zijn zo snel mogelijk geïnformeerd en bijkomende meldingen gestuurd wanneer dat nodig was. Het kostte tijd om dit op een zorgvuldige manier uit te voeren”, meldt een woordvoerder. „Zoals eerder gezegd, betreuren we de cyberaanval enorm en blijven we ons inzetten om onze klanten van alle noodzakelijke ondersteuning te voorzien”, vervolgt hij.
Odido liet eerder al weten dat het bedrijf ‘volledig zal meewerken met de autoriteiten gedurende hun onderzoeken’.
[ Voor 44% gewijzigd door ArcticWolf op 21-04-2026 00:19 ]
Het winstmodel van een stichting - een organisatie zonder winstoogmerk dusredwing schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:45:
Ja, waarin je ook kunt zien hoe anntrekkelijk dit is voor CUIC. Als er geen schadevergoeding komt kost het ze een paar ton (want dan hebben ze alleen de voorbereiding-kosten), en als er wel schadevergoeding is levert het ze miljoenen op. Als ik de optie zou hebben om bij deze zaak bij CUIC mee te delen in de kosten/opbrengsten zou ik dat per direct doen. Dat ziet er uit als een veel beter winstmodel dan aansluiten bij de massaclaim
Voor zover deze stichting hieraan verdient - wat ik niet terugvond - kan die dit uitsluitend gebruiken om meer voor ons privacy op te komen. Dat vind ik prima.
De cap op 25% vind ik ook best ok, voor de risico's die zo'n financier loopt. Het duurt doorgaans lang en de kans op succes is niet groot.
Daarbij: ik wil vooral een signaal afgeven dat wat Odido doet (ja, tegenwoordige tijd) niet door de beugel kan. Dus ik tekende in. Ik ben bijv. nog altijd niet geïnformeerd over exact welke gegevens van mij gelekt zijn. Dat is zo laks! Ze zijn nl. wettelijk verplicht deze info te delen en als enige hebben ze die ook zonder meer; zij mogen legaal die datadump downloaden en doorspitten.
Of de klant ervoor opdraait zullen we nog wel zien. In deze markt is zowaar best wat concurrentie, dus prijzen verhogen kan niet achteloos. En de kosten die hieruit voortvloeien voor Odido hangen rechtstreeks samen met hoe eigenwijs ze zijn: als ze het gesprek aan gaan en schoon schip maken, zullen die meevallen.
Ervaring met de meeste van dit soort stichtingen is dat er wel een of ander model achter zit waarmee iig een aantal mensen er geld uit kunnen halen (b.v. hoge lonen al dan niet in euro's of aandelen uitkeren), of een BV die werk voor hun verzet e.d.Gwaihir schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:14:
[...]
Het winstmodel van een stichting - een organisatie zonder winstoogmerk dus?
Mijn punt is vooral dat al de kosten die hier aan gemaakt worden uiteindelijk uit de markt en dus de consument zullen komen. Dit komt o.a. juist door de concurrentie. Want als Odido de prijzen een paar euro moet verhogen, kunnen de concurrenten dat dus ook doen zodat ze in dezelfde concurrentiepositie meer winst kunnen maken.Voor zover deze stichting hieraan verdient - wat ik niet terugvond - kan die dit uitsluitend gebruiken om meer voor ons privacy op te komen. Dat vind ik prima.
De cap op 25% vind ik ook best ok, voor de risico's die zo'n financier loopt. Het duurt doorgaans lang en de kans op succes is niet groot.
Daarbij: ik wil vooral een signaal afgeven dat wat Odido doet (ja, tegenwoordige tijd) niet door de beugel kan. Dus ik tekende in. Ik ben bijv. nog altijd niet geïnformeerd over exact welke gegevens van mij gelekt zijn. Dat is zo laks! Ze zijn nl. wettelijk verplicht deze info te delen en (als enige) hebben ze die ook zonder meer; zij mogen legaal die datadump downloaden en doorspitten.
Of de klant ervoor opdraait zullen we nog wel zien. In deze markt is zowaar best wat concurrentie, dus prijzen verhogen kan niet achteloos. En de kosten die hieruit voortvloeien voor Odido hangen rechtstreeks samen met hoe eigenwijs ze zijn: als ze het gesprek aan gaan en schoon schip maken, zullen die meevallen.
Odido zal door zo'n claim dan ook echt niet zijn aanpak veranderen. Daarbij zie je bij de laatste lekken precies hetzelfde gebeuren. Ook van b.v. Basicfit hoor je bar weinig.
En dat er iets moet gebeuren ben ik het natuurlijk mee eens, maar dat gaat niet uit zo'n massaclaim komen, dat kan alleen vanuit wet/regelgeving kunnen komen.
[removed]
Je blijft lekker bij Odido want goedkoop. Jouw keuze. Maar als je als consument iets wil beïnvloeden: stem met je voeten: Mijn data interesseert jou niks, Odido, dan ben ik weg. Dat is een signaal aan de hele markt. Als er mee wegkomen omdat jij toch wel blijft is dat ook een signaal. Het enige wat echt voelt is hun portemonnee. Odido wil naar de beurs, dat wordt dan toch penibel met een massaclaim boven de markt.redwing schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:23:
[...]
Odido zal door zo'n claim dan ook echt niet zijn aanpak veranderen. Daarbij zie je bij de laatste lekken precies hetzelfde gebeuren. Ook van b.v. Basicfit hoor je bar weinig.
En dat er iets moet gebeuren ben ik het natuurlijk mee eens, maar dat gaat niet uit zo'n massaclaim komen, dat kan alleen vanuit wet/regelgeving kunnen komen.
En dat je toch wel uiteindelijk zelf betaalt: Nederland is een van de duurste landen voor een internet aansluiting. Er is meer dan genoeg marge.
Nogmaals dan maar, welke provider is dan beter? Ik kan persoonlijk zeggen dat KPN en Ziggo iig net zo goed veel te lang hun data bewaren. Dus overstappen naar hun geeft net zo goed aan dat je dat prima vindt. En welke andere partij vind je dan wel betrouwbaar en vooral, waarom denk je dat? De vele hacks die je ziet laten nl. wel zien dat geen enkele partij te vertrouwen is.Cooyco schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:47:
[...]
Je blijft lekker bij Odido want goedkoop. Jouw keuze. Maar als je als consument iets wil beïnvloeden: stem met je voeten: Mijn data interesseert jou niks, Odido, dan ben ik weg. Dat is een signaal aan de hele markt. Als er mee wegkomen omdat jij toch wel blijft is dat ook een signaal. Het enige wat echt voelt is hun portemonnee. Odido wil naar de beurs, dat wordt dan toch penibel met een massaclaim boven de markt.
En dat je toch wel uiteindelijk zelf betaalt: Nederland is een van de duurste landen voor een internet aansluiting. Er is meer dan genoeg marge.
[removed]
dus als de schadevergoeding 100 euro pp is dan krijg je 75 euro.Krisp schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:32:
[...]
Maar die advocaten hebben dan inmiddels 500 uur a 250 euro per uur geschreven.....
Ik ben overgestapt naar Freedom Internet. Die hebben privacy wel als prioriteit.redwing schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:50:
[...]
Nogmaals dan maar, welke provider is dan beter? Ik kan persoonlijk zeggen dat KPN en Ziggo iig net zo goed veel te lang hun data bewaren. Dus overstappen naar hun geeft net zo goed aan dat je dat prima vindt. En welke andere partij vind je dan wel betrouwbaar en vooral, waarom denk je dat?
Dat werkt beide kanten op. Als Odido ermee weg komt te bezuinigen op fatsoenlijke beveiliging en daardoor een paar euro goedkoper is dan mogelijk voor een bedrijf dat zich aan de wet houdt, dan ontstaat op anderen ook druk om maar laks te zijn.redwing schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:23:
Mijn punt is vooral dat al de kosten die hier aan gemaakt worden uiteindelijk uit de markt en dus de consument zullen komen.
Denk dat je nergens echt veilig bent tenzij je zelf weinig deelt en je je beveiliging op orde hebt.redwing schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:50:
[...]
Nogmaals dan maar, welke provider is dan beter? Ik kan persoonlijk zeggen dat KPN en Ziggo iig net zo goed veel te lang hun data bewaren. Dus overstappen naar hun geeft net zo goed aan dat je dat prima vindt. En welke andere partij vind je dan wel betrouwbaar en vooral, waarom denk je dat? De vele hacks die je ziet laten nl. wel zien dat geen enkele partij te vertrouwen is.
Denk dat odido wel heel slecht is geweest in communicatie met publiek en de gedupeerden.
Dit word een text book voorbeeld van hoe ga je niet om met klanten na een grote hack.
Dat laatste ben ik het helemaal mee eens hoor, maar als ik naar andere lekken kijk gebeurt er eigenlijk in de meeste gevallen precies hetzelfde. Ze doen een melding, geven een minmale uitleg en daarna hoor je niets meer.nafofella schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:03:
[...]
Denk dat je nergens echt veilig bent tenzij je zelf weinig deelt en je je beveiliging op orde hebt.
Denk dat odido wel heel slecht is geweest in communicatie met publiek en de gedupeerden.
Dit word een text book voorbeeld van hoe ga je niet om met klanten na een grote hack.
[removed]
Geen enkel bedrijf zal je uitleg geven, behalve als de oorzaak bij hun "leverancier" ligt. En eerlijk is eerlijk, ik zou mijn interne processen (goed of fout) ook niet met de wijde buitenwereld gaan delen. Toezichthouder: onder geheimhoudingsverklaring akkoord, maar een klant? Nee, da's te gevoelig.redwing schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:54:
[...]
Dat laatste ben ik het helemaal mee eens hoor, maar als ik naar andere lekken kijk gebeurt er eigenlijk in de meeste gevallen precies hetzelfde. Ze doen een melding, geven een minmale uitleg en daarna hoor je niets meer.
Die zitten ook gewoon op het KPN netwerk, en KPN zal daardoor je gegevens nodig hebben.Cooyco schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:02:
[...]
Ik ben overgestapt naar Freedom Internet. Die hebben privacy wel als prioriteit.
Daarnaast kost het vergelijkbare abonnement bij freedom 69 euro per maand.
Bij KPN kost exact hetzelfde 52,50.
Bij odido betaal ik 31 euro na verrekenen klantvoordeel (zonder voordeel 48,80).
Ik heb gigabit internet, nog uit de T-Mobile tijd.
de legitimatiegegevens die ze hebben komen dus ook nog uit het T-Mobile tijdperk, en daardoor allang niet meer geldig.
Dan kan ik wel overstappen, maar dan ligt mijn nieuwe paspoort bij een andere partij, en betaal ik altijd veel meer.
www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5
Als je de pech hebt dat alleen KPN een kabel naar binnen heeft gelegd bij je thuis wel. Hier gaat dat gewoon via E-Fiber, maar ook ODF biedt het aan. Zonder de absurde kosten die KPN rekent.FRANQ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:32:
[...]
Die zitten ook gewoon op het KPN netwerk, en KPN zal daardoor je gegevens nodig hebben.
Daarnaast kost het vergelijkbare abonnement bij freedom 69 euro per maand.
Bij KPN kost exact hetzelfde 52,50.
Met als voordeel dat je bij Freedom vaste IPv4 adressen kunt krijgen (je krijgt er eentje standaard) en daarnaast nog een giga berg aan IPv6.
Freedom vraagt 53 euro incl router per maand voor 1Gbit/s. Via het KPN netwerk betaal je 69 euro.
Zucht...
Ze vragen je paspoort juist niet. Ook de netwerkbeheerder heeft jouw gegevens niet.FRANQ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:32:
[...]
de legitimatiegegevens die ze hebben komen dus ook nog uit het T-Mobile tijdperk, en daardoor allang niet meer geldig.
Dan kan ik wel overstappen, maar dan ligt mijn nieuwe paspoort bij een andere partij, en betaal ik altijd veel meer.
Jij blijft omdat het goedkoper is liever bij Odido, ook al hebben ze jouw gegevens gelekt. Dat is ook een keuze. Ik kan dat best invoelen, maar ik vind het een slecht signaal aan de hele telecom-markt.
Alleen als je iets wilt met mobiel internet vragen ze er om.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
waar haal jij die 53 euro , op 1gbit zie ik ook 69 bij freedomSgtElPotato schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:39:
[...]
Als je de pech hebt dat alleen KPN een kabel naar binnen heeft gelegd bij je thuis wel. Hier gaat dat gewoon via E-Fiber, maar ook ODF biedt het aan. Zonder de absurde kosten die KPN rekent.
Met als voordeel dat je bij Freedom vaste IPv4 adressen kunt krijgen (je krijgt er eentje standaard) en daarnaast nog een giga berg aan IPv6.
Freedom vraagt 53 euro incl router per maand voor 1Gbit/s. Via het KPN netwerk betaal je 69 euro.
Zit je blijkbaar ook in een KPN gebied, net als ikdooiedodo schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:52:
[...]
waar haal jij die 53 euro , op 1gbit zie ik ook 69 bij freedom
Natuurlijk zijn er ook mobiele abonnementen, maar om daar nou helemaal de kosten van op te zoeken bij verschillende providers heb ik nu even geen tijd voor.LordSinclair schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:51:
Voor alleen internet is het sowieso een non-discussie want dan vragen ze je geen id/paspoort gegevens.
Alleen als je iets wilt met mobiel internet vragen ze er om.
Ik heb vast internet, en 2 mobiele abonnementen bij odido nu.
[ Voor 51% gewijzigd door FRANQ op 21-04-2026 13:57 ]
www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5
Freedom via het Open Dutch Fiber netwerk kost € 53. Via KPN netwerk € 69.dooiedodo schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:52:
[...]
waar haal jij die 53 euro , op 1gbit zie ik ook 69 bij freedom
Zie: https://www.freedom.nl/diensten/netwerken
Ik wou dat Freedom een versimpeld abonnement had voor 35 euro. Ik hoef geen domeinnaam, mailadressen, f-secure dinges, 1Gb en vast IPv4 adres.SgtElPotato schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:39:
[...]
Als je de pech hebt dat alleen KPN een kabel naar binnen heeft gelegd bij je thuis wel. Hier gaat dat gewoon via E-Fiber, maar ook ODF biedt het aan. Zonder de absurde kosten die KPN rekent.
Het in bezit hebben, downloaden, bekijken en verspreiden van de data is strafbaar. Het (deels) plaatsen van de data is hier dan ook niet toegestaan. Niet de inhoud, niet de headers, niet een fractie. Het is een ontzettend grijs gebied waar wij als Tweakers ver van weg willen blijven. Zie ook nieuws: Nieuwsblog: journalistieke afwegingen als je schrijft over cybercriminelen en review: Nee, je mag de gestolen Odido-gegevens niet downloaden, ook niet voor....
Het delen van links naar tools die de data kunnen bekijken en/of controleren of je tussen de data zit is niet toegestaan. Links delen naar de data is ook niet toegestaan. Niet hier, niet via de DM, doe het gewoon niet.
We modereren hier streng op en aangezien het ondoendelijk is om posts te blijven aanpassen, gooien we alle posts met enige verbondenheid met het bovenstaande dan ook zonder bericht in de prullenbak.
Waar dit topic voor bedoeld is:
* Nieuws/informatie betreft het lek te delen en te bespreken.
* Discussie over het lek in Salesforce, de manier waarop het tot stand is gekomen.
* De juridische kant, waar heb je recht op?
* Het effect van het lek op het bedrijf Odido.
Berichten met betrekking tot spam / post / telefoontjes en de gevolgen daarvan kan besproken worden in [Odido] [Verzameltopic] Phishing / Spam n.a.v. datalek.
/f/image/jT21lYhRiLzvIJWBT5o2s4xP.png?f=fotoalbum_large)