jongetje schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:46:
[...]
"Vroeger" was dat de normaalste zaak van de wereld. Als je iemand wilde bellen pakte je het telefoonboek waarin namen, adressen en telefoonnummers stonden. Sterker nog, elk jaar kreeg je een telefoonboek met al deze gegevens gratis in je brievenbus. En weinig mensen vonden dit een probleem.
"Vroeger" was internationaal contact leggen (lees: bellen) duur.
"Vroeger" kon een oplichter slechts met één mark tegelijk communiceren.
"Vroeger" had je ook al methodes als geheim nummer, meerdere nummers, en fronts (backstopping).
"Vroeger" mochten bedrijven je helemaal naar de klote spammen (bellen, post).
En tenslotte: "vroeger" had je ook oplichting. Staat zelfs in bijbel. Mensen die zich voordeden als tollenaar.
Begin alsjeblieft niet over "vroeger". Deels is er gelijkenis, helemaal waar. Maar er zijn ook veranderingen, inclusief achteruitgang. Ik heb ooit last gehad van een stalker (naast de spam). Daarna geheim nummer genomen, probleem opgelost. Ben ooit een keer thuisgekomen van vakantie, brievenbus verstopt met spam. Tijdje later nee/nee sticker (was toen in opkomst), daarna nooit meer last van gehad.
Ik ontvang momenteel nog nul spam op mijn huidige email adres. Logisch, het is nu pas voor het eerst gelekt. Tot enkele dagen geleden...
Fysieke spam ontvang ik nagenoeg niet. De grootste pannenkoeken wat dit betreft waren de figuren van 'AZC nee', maar dat is logisch gezien het aanwezige zaagsel.