Hemingr schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:54:
[...]
Over je OPSEC, een downloadje met een Tails USBtje over TOR en geen hond die weet wie je bent of wat je uitvreet. Je OPSEC bestaat uit je mond houden tegen derden. Als je er van uit gaat dat het gedownloade bestand geen kwaadaardige code bevat, en alle nodes niet gecompromiteerd zijn door een state actor is er weinig aan de hand.
Als je daarna met je duffe kop op tweakers, facebook, tiktaktoe, instagram of wat dan ook gaat opscheppen dat je de data hebt, dan is dat aan jou.
Al dat blijft natuurlijk gewoon onderheven aan het feit dat je lekker bij deze data weg moet blijven. Check het via hibp of andere diensten zoals mozilla. Ga er maar van uit dat zodra je in de lek staat alles gelekt is. Als je daarvan slapeloze nachten krijgt neem je actie.
Ik ben geen fan van Tails, ik gebruik liever
Whonix, en QubesOS. Maar iedereen 't zijne/hare/enz.
Er werken 65k mensen bij de politie. De kans dat er eentje hier meeleest, is nogal groot. Vervolging kans acht ik daarentegen miniem. Hoogstens stopgesprek. Stopgesprek met so, tja. Ik vind het buitenproportioneel, en met een beetje verstand over deze materie weet je ook dat er echt heel wat grove criminaliteit (met winstbejag) op bepaalde platformen plaatsvindt.
Hier niet (hoogstens iets richting het illegaal downloaden, Usenet, BitTorrent, enz). Ook zit data gebaseerd op dergelijke metadata in Kali Linux, en dat OS gebruikt men in Driebergen ook. En dan hebben we het nog niet gehad over LLMs. Die fantastische scrapers die het hele internet leegzuigen. Een schending van auteursrechten waar je u tegen zegt (fair-use komt toch niet door de giegeltest?)
Je mag hier niet enige metadata delen zoals de velden, dus het is nogal lastig om elkaar te informeren welke metadata er gelekt is als je er niet over mag praten (overigens valt er wat voor te zeggen hoor, daar niet van).
Zoals ik al eerder zei: ik ben er geen fan van om deze data te downloaden, maar Odido is
onbetrouwbaar gebleken over wie er wel en wie er niet in deze dataset zit, en wat. Ik wil ook graag weten welk IBAN is gelekt (mijn vermoeden is meerdere), en welk adres (idem), en nog enkele zaken (die ik voor me hou, ze zijn gerelateerd aan mij, en als je wilt begrijpen waarom zie de NB onderaan). Ik wil voor onze schoonmoeders en mijn gezin 1:1 de data hebben die iedere scammer/spammer/scriptkiddie heeft. Daarna maak ik screenshots. Als ik dat heb gedaan, is de data weg. Pleite. Snap je dat? Het is er niet meer. Tot die tijd (en lang zal het niet duren) zul je met vloeibare stikstof aan de gang moeten. Lijkt me zeer buitenproportioneel, tot bij het lachwekkende af.
Ik twijfel nog of ik schoonfamilie (zus van + gezin) in moet willen lichten. Ik denk dat ik het ze gewoon vraag, dan is het ja of nee, simpel zat. Het is een gunst; nul dwang, ook geen stoerdoenerij o.i.d. Vrienden en buren blijf ik in deze context ver bij uit de buurt, die zoeken het zelf maar uit. Je moet schifting maken, en die mensen hebben waarschijnlijk betere contacten met anderen die ook technisch begaafd zijn. Maar wij hebben dan ook een behoorlijk goede band met onze (schoon)moeders. Ik regel veel voor ze, digitaal gezien. YMMV.
NB: Ik geef wel toe dat ik getraumatiseerd ben door stalking. Misschien daardoor mijn reactie een beetje overtrokken? Wie het weet mag het zeggen. Ik wens het niemand toe, dergelijke terreur. Vergeten zal ik het nooit. Vergeven wel, maar ik wens het niet nog eens mee te maken in die hoedanigheid. Als je dan ook nog in acht neemt dat dit best voorkomen had kunnen worden... pijnlijk, voor velen.