Kan wel, first mover advantage. Punt is inderdaad dat als je iemand chanteert met iets, en je geeft een ander het chantagemiddel (middels kopie) dan kan die ander ook chanteren of weer kopiëren.
Nu hebben ze voetvolk dat voor hen het vuile werk opknapt.
Als jij die gegevens voor veel geld verkoopt aan de top-hackers die er wat mee zouden kunnen (stel dat he, want ik denk dat ze er nu geen drol meer mee kunnen dan voor dit lek) dan gaan die echt niet accepteren dat het zo publiekelijk bekend wordt en alle gegevens gratis op straat worden gegooid.
Ik zou inderdaad first mover advantage langer aan willen houden maar het nadeel is dan ook bovenstaande. Je kunt dus denken aan subsets of delen van.
Top-hackers (blijft een gekke term in deze context) gebruiken dit soort data niet omdat er lucratievere mogelijkheden zijn voor blackhat activiteiten,
als je technisch begaafd bent (of prompt engineer bent, tegenwoordig

). Zaken die moreel verwerpelijk zijn, maar waar grof geld mee verdiend kan worden. Denk aan exploit brokers.
Deze data is te veel werk, en vereist veelal meatspace. Maar nogmaals, het voetvolk vindt van niet. Het laaghangende fruit kan hier wel wat mee want: de dataset is groot (6,5M) en de dataset is recent (Feb 2026). Niks combolist nodig.
Ook krijgt men de gegevens van tweede hand. Dus de data is zo authentiek als het maar kan zijn.
[...]
En hoe groter de kans dat de volgende keer dat je een slachtoffer aanbiedt om het af te kopen deze zal zeggen dat hij je 30 euro geeft.
Waarom, 30 EUR is niet eens de onkosten. Het is niet eens een serieus tegenbod; dus direct publiceren. Het is als VC. You win some, you lose some. Iedere lost sale voor hen, zetten ze om in hun legacy en reclame voor hun product. Iedere sale die ze maken, geeft ze cryptocurrency. Ze gaan er helemaal niet van uit dat iedereen gaat betalen.
Een bedrijf wat niet wil betalen betaald niet, of het nu 1 euro is of 1 miljard euro is.
Everybody has a price. Er is altijd een lower en upper range waarbij mensen betalen. Maar 1 EUR of 30 EUR., 1 miljard EUR is dat ook. Dat is niet de lower en upper range, dat weet je best...
En de algemene tendens is dat alle instanties en experts adviseren om niet te betalen. En dat werkt, het aantal keer dat er voor ransomware is betaald is bijvoorbeeld afgelopen jaar zeer serieus afgenomen, toevallig een artikel op BleepingComputer deze week met deze grafiek:
[Afbeelding]
Data leak events (bars) and payment rate (line)
Bron:
https://www.bleepingcompu...ord-low-as-attacks-surge/
[...]
Bij ransomware wanneer je geen (goede) backup hebt, zul je wel moeten. Mijn take is dan ook dat men tegenwoordig beter aan het maken van adequate backups doet. Kijk, een Google deed dat al. Maar er is zoveel meer dan dat.
Ik zou persoonlijk een Rus of Chinees niet snel betalen omdat je dan kunt fluiten naar opsporing en vervolging. Het interessante aan wel betalen is de data die de digitale geldstroom nalaat. Het gegeven dat het OM nu strafrechtelijk onderzoek instelt, is interessant. Iemand hier heeft gesteld dat er een link is met The Com. Ik zie zelf in ieder geval ook een link met Rusland, qua hosting en mogelijk qua taalgebruik, maar het laatste is 1) niet mijn expertise 2) ik weet dat bij THTC er wel mensen zijn
met een dergelijke expertise (maar die gaat men hier (nu) niet delen). Dit is een zaak voor THTC. Dus die kwaliteiten gaan worden ingezet.
Odido is meermaals gewaarschuwd de afgelopen maanden. Ze hebben willens en wetens de deur open laten staan. Deze hack was niet geraffineerd en algemeen bekend dat dit gedaan werd, dat is namelijk de reden waarom SalesForce hun klanten, waaronder Odido, meermaals heeft gewaarschuwd de afgelopen maanden. En adviezen heeft gegeven om dit te voorkomen en ook hulp heeft aangeboden om dit te voorkomen.
Dat alles heeft Odido gewoon genegeerd waardoor deze hackers op zeer eenvoudige en bekende wijze alle gegevens konden exporteren. [...]
Mijn overtuiging is inderdaad dat Odido het genegeerd heeft (of ze juridisch nalatig zijn geweest, dat gaat nog een staartje krijgen), in die zin dat ze dit op de lange baan hebben geschoven. Daardoor rijst de vraag welke lijken er nog meer in de kast zitten. Mijn indruk van deze toko is dat het een zooitje is, zoals een willekeurige start-up met VC. Maar... non-MVNO hebben we twee andere providers, en diversen hebben hier aangegeven dat het bij KPN niet veel anders is, en mijn indruk van Vdf is niet al te best. Wel weet ik dat KPN een prima SOC heeft.
Eerlijk? Voor mij is mobiel altijd al een zooitje geweest. Ook qua beveiliging

dat ik ook de reden dat ik heel lang geen mobiele telefoon heb gehad, en als ik er eentje had, dan had ik prepaid welke niet altijd aan stond. Helaas was dat niet altijd even praktisch, zodoende ben ik uiteindelijk toch overstag gegaan.
Hetzelfde geldt overigens ook voor Bluetooth, en in mindere mate WiFi. Die stacks zijn een rommeltje. Wireless stacks zijn moeilijk en ingewikkeld.
[...] Het enige geraffineerde, of moeilijk, aan de aanval was een willekeurig Odido medewerker zover krijgen dat hij op een malafide link inlogde. En hoewel dat ook echt wel technische know-how en andere skills vereist is dat ook niet heel geraffineerd om spannend anno 2026.
Daar zijn toolkits voor, bovendien heb je tegenwoordig nog ML ook.
Het is net zoiets als een prachtig pentest rapport. Ziet er mooi uit, maar zijn gewoon tooltjes voor. Zit zelfs een goeie in Kali.
Eerder noemde men DigiNotar als voorbeeld. DigiNotar stond bekend in de NL infosec gemeenschap al jarenlang bekend als janboel. Puur omdat ze e.e.a. niet op orde hadden. Het was een meme op IRC, nog voor memes plaatjes waren. Heb het over eind jaren 90 / begin jaren 00. Ik kan me nog herinneren dat ik het er met anderen op FOSDEM 2002 of 2003 (zou ik even moeten nazoeken) over heb gehad.