Niets is 100% zeker. Maar normaal gesproken kijk je bij dit soort dingen naar vergelijkbare zaken en maak je een afweging.
Er worden sommige zaken als feiten gebracht waar ik echt mijn twijfels bij heb:
- Betalen levert meer op dan niet betalen: wie zegt dat? Misschien levert de handel in data wel veel meer op dan half miljoen
Waarom zou een crimineel de optie kiezen waar hij het minste mee verdient? Als die data op de zwarte markt veel meer waard is, gaat ie het echt niet aan Odido verkopen. Die gasten zijn natuurlijk ook niet dom.
- Niet betalen stopt de criminaliteit. Wie zegt dat? Zie bovenstaande

Die laatste noemen ze onderzoeken, maar je kunt b.v. ook simpel zoeken op of dat het helpt om bij afpersing te betalen. Ik kan je zo wel vertellen dat daar uit komt dat betalen in de regel zorgt voor extra afpersing.
Maar je moet niet alleen kijken naar de linkerant van de discussie. Er is ook een rechterkant en dat is de kans dat 6 miljoen mensen potentieel wel of niet gedupeerd hier van worden. Dat moet je ook meenemen.
Yup, net als de kans dat betalen er voor zorgt dat we volgend jaar weer een hack van miljoenen personen hebben. En ik kan je garanderen dat als criminelen weten dat ze zo makkelijk een paar jaarsalarissen kunnen verdienen ze dat zeker doen. Als ze weten dat de kans groot is dat ze met lege handen achter blijven is die kans een stu kleinier.
Maar moreel technisch gezien helemaal eens: Criminelen moet je niet betalen en belonen.
Ook praktisch gezien. Ondanks dat je het niet als gegeven wil aannemen, zijn er genoeg onderzoeken gedaan die aangeven dat toegeven aan afpersing zorgt voor meer afpersing. In dit geval, hoe groot zou de kans zijn dat ze die 500k plotseling zouden verhogen als Odido wel accoord was gegaan? B.v. met de simpele reden dat ze te lang over de keuze hebben gedaan en het bedrag nu hoger is geworden? En hoe groot is de kans dat criminelen daarna het bedrijf als een betalende klant zien en continue gaan aanvallen totdat het weer een keertje lukt?
Als je echt denkt dat betalen een goede optie was geweest heb je je kop diep in het zand zitten.