Ik betrok mijn post op mijzelf he of ik voor mijzelf actie moet ondernemen/data moet wijzigen.Draconian schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:10:
[...]
Je moet niet zoals een Tweaker denken. Veel mensen zijn heel naïef en trappen in phishing dus ook klanten van wie de gegevens zijn gelekt. Niet voor niets komen de meeste datalekken door "domme" medewerkers in een bedrijf zoals een HR afdeling. Het is een leerles dat bedrijven hun personeel moeten gaan trainen zoals een Security Awareness Training. Het zou verplicht moeten worden op kantoor.
En voor je telefoon. E-SIM is veiliger dan een fysieke SIM kaart tegen spoofing. E-SIM is gekoppeld aan jouw toestel. Uiteindelijk kan het nog fout gaan als de hacker je verificatiecodes heeft.
Maar om het breder te trekken. Ja phishing is een risico maar tegelijk was dat risico er al en zit het darkweb al vol met persoonsgegevens.
En security awareness, tja dat doet bijna iedere club wel maar is ook niet de holy grail gebleken...
De gedachte "human is the weakest link" is ook wat achterhaald daarin. Processen en systemen moeten veilig opgebouwd worden en het mag niet van de gebruiker afhangen. De gebruiker moet meer worden gezien als een last resort als alle andere maatregelen falen.
Je punt rondom E-sim,sim snap ik niet helemaal. IS daar extra risico op door dit lek?
CISSP! Drop your encryption keys!
/f/image/F0DXobC4gJrbtQu2kadpNjIU.png?f=fotoalbum_large)