Senaxx schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 02:21:
Voor zover ik kan zien worden deze wachtwoorden alleen mondelijk/telefonisch gebruikt zodat er door de helpdesk medewerker wijzigingen in het account doorgevoerd mogen worden en ze zeker weten met de goede persoon te praten. Veel gevallen van misbruik door ex'en is te lezen in het opmerkingen veld.
Jawel, maar er zitten ook daadwerkelijk wachtwoorden bij waarvan ik de indruk heb dat deze worden hergebruikt. Wat je kunt doen is cross referencen met een andere dataset van gelekte Nederlanders waar de wachtwoorden in staan. Die wachtwoorden die komen in pastes te staan die gebruikt worden voor password spraying, en dat doen zowel whitehats als blackhats. Helaas in deze context meestal blackhats, maar die moeten we dan ook voor zijn... want op Odido hoef je niet te rekenen qua accurate informatie. Die zwijgen als het graf, en in hun communicatie zien ze zichzelf vooral als slachtoffer. Nee,
je (ex-)klanten, die zijn het slachtoffer. Odido is het lijdende voorwerp, het middel.
Nu heb je mensen die zeggen dit is toch allemaal al eens gelekt. Deels vast het geval (ik kan me nog Facebook en LinkedIn herinneren van afgelopen jaren). Al was dat middels scraping gedaan. Maar dit soort pastes worden gebruikt om data te verifiëren (cross referencing). Volgens mij noemen ze het in hun jargon combo list, maar dat weet ik niet zeker. Daardoor wordt een huidige dataset meer waardevol, en is deze bovendien meer / weer updated. Hierdoor kun je zelfs uitvogelen wie er zoal is gescheiden / samen is gaan wonen, waar mensen naartoe zijn verhuisd, en men kan ook huishoudens targeten waar bijvoorbeeld veel te halen valt (denk even aan bepaalde plaatsnamen, bijvoorbeeld). En denk ook even aan dat lek bij de politie. Al die namen van medewerkers die gelekt zijn, kan men cross referencen met een set zoals deze. De kracht van een grote dataset zoals deze ligt in combinatie met andere data.
Daarnaast zag ik een screenshot voorbij komen met aanduidingen van Rijbewijs, Europees Bewijs, maar deze woorden komen niet voor in de huidige dataset. Dus of die heeft er zelf een label aan gehangen op basis van ID format, maar ook die ID nummers kom ik niet echt tegen.
Het wordt voor mij een stukje eenvoudiger als ik eindelijk een hit heb. Want dan kan ik afstemmen wat de informatie zoal in zou houden. Maar vooralsnog heb ik nog geen zuivere hit kunnen vinden. Op zich niet gek. Er zitten dubbele entries in, dus het is veel minder dan 1M klanten. Bovendien, niet iedereen die je kent, is klant (geweest) bij Odido. Wellicht dat plaatsnamen die ODF hebben, wat hogere representatie hebben in de dataset. Omdat je het eerste jaar ODF aan Odido vast zit, en het qua prijs het eerste jaar v.z.i.w. altijd goedkoper is dan Ziggo of KPN. Het
is leek gewoon een goede deal.
En ja, ook mijn vertrouwen in deze toko is verdwenen

dat was al laag n.a.v. enkele gesprekken met hun helpdesk (onboarding ODF), plus het gebrek aan IPv6 is in 2026 niet uit te leggen (in 2016 al niet, btw). Wat me specifiek zo steekt, is de manier waarop ze communiceren. Ze zijn het slachtoffer geworden van. Je zou ze bijna zielig gaan vinden. Maar de waarheid lijkt toch anders te zijn. Geen goede rate limiting op hun CMS, inadequate (tooling) voor MFA.
peize9 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 02:12:
Ik vraag me af, is mij data uitgelekt? Ik heb in 2018 bij Transcom gewerkt als first line van Tele2. Zijn alle comments die ik heb achtergelaten, de account info van mij om in te loggen in het systeem e.d. ook gelekt? Ik heb geen mail ontvangen.
Volgens mij staan er wel IDs van medewerkers in (soort van hashes). Die leveren dan commentaar, en dat is dan intern herleidbaar naar de medewerker. Maar of dat ook mogelijk is middels deze paste, dat lijkt me vooralsnog niet (eenvoudig) het geval. Ik ben in ieder geval niet bij commentaar voor- en achternamen van medewerkers tegengekomen.
Inmiddels heb ik een scriptje gemaakt om de data grep'able te maken (met gron (want ik haat
smurfen json)), en om een aantal identifiers te kunnen grep'en. Ik ben nog bezig die identifiers te definiëren. Tot nu toe denk ik aan: postcode + huisnummer, telefoonnummer, email adres, IBAN. Dat zou genoeg moeten zijn. In ieder geval enkel met wie mijn vrouw of ik een goede relatie heb, zodat indien we diegene informeren men inziet dat daar een goede bedoeling achter zit. Mensen met wie ik geen goede relatie heb, ga ik niet opzoeken of contacteren. Uiteindelijk is het mijn bedoeling om de data na die gebruikte identifiers (die grondig moeten zijn) te vernietigen. Zo voorkom je dat je deze data nog in bezit hebt, maar heb je toch de dataset door kunnen spitten voor je naaste.
Ik ga dit in ieder geval doen voor mijn moeder en schoonmoeder. Vooral mijn moeder (die zit bij Odido) maakt zich grote zorgen. Mijn schoonmoeder heeft vaak prepaid gehad (en laten verlopen), ik weet niet meer bij welke provider(s).