japie06 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:48:
[...]
Maar dan zou Tui moeten kunnen aantonen dat
ik die gegevens heb ingevuld toch. Ik snap de praktijk weer barstiger is, maar alleen een documentnummer + IBAN is niet voldoende authenticatie.
Daarnaast, denk ik dat de oplichter zo slim zal zijn om niet mijn emailadres te gebruiken, maar een burneraccount.
In geval van een reis - wellicht - als ze alleen een verblijf boeken en aangeven te betalen bij uitchecken, dan heb je wellicht wel een probleem. Of een sim only bestelllen en daarmee kosten maken.
Als je een document vervangt, vervalt deze en technisch gezien zou je dit zelfs als gestolen kunnen aanmelden, dat levert wel een boete op dacht ik. Voordeel dat je dan wel natuurlijk jezelf 100% indekt tegen fraudieus gebruik van je persoonlijk gebonden documenten. Eigenlijk is jouw document ook 'gestolen'.
Wellicht dat de overheid tot inzien komt dat er toch misschien een betere manier van online bewijzen dat je bent wie je zegt te zijn bestaat: welke technische invulling we hieraan gaan hangen geen idee: ikzelf zat aan een digid/idin achtig iets te denken, dan hebben ze in elk geval de gegevens niet waar je naar mijn idee te makkelijk dingen kan aanvragen.
En je kan ook inderdaad diensten stopzetten: ik denk dat je bij een belastingtelefoon ook ver komt met een BSN nummer NAW + geboortedatum.
Een bedrijf hoeft er niet kapot aan te gaan, maar zou wel verantwoordelijk geacht mogen worden voor het vervangen van deze documenten bijvoorbeeld en gewoon een bedrag vaststellen. Ingieten bij wet/regelgeving en dan pas zal er bij elk bedrijf waar dit van toepassing is budget vrij gemaakt worden om veilig om te gaan met klantdata. Nu wordt daar te vrij mee omgegaan want er zit eigenlijk nauwelijks gevolgen aan voor als er iets gebeurd, behalve de symbolische tik op de vingers.
[
Voor 20% gewijzigd door
logix147 op 26-02-2026 14:59
]