Data van schijf kopieren zonder beschadigde bestanden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Intro
Ik ben voor een collega aan het proberen data te redden van een externe 2.5"hdd. Ben de data naar mijn eigen pc aan het kopiëren, zodat ik het daarna weer op een nieuwe schijf kan zetten. "Uiteraard" is er geen backup, dus ben ik als hulpijn ingeschakeld. (uiteraard al de "preek" gegeven over het ontbreken van backup.

Probleemomschrijving
De collega kon de schijf helemaal niet meer benaderen; ik heb het wel voor elkaar gekregen om de schijf te kunnen raadplegen, maar er zitten best veel beschadigde bestanden tussen. Er staat een complete eeuw aan foto's in verschillende mapjes op, ca 500Gb. Foutmelding is een hardware error 0x800701E3 .

Ik kan ongeveer 90% van de bestanden "redden" lijkt het, maar het is een hels karwei, want elke keer als ik tegen een beschadigd bestand aanloop, moet ik de usb-kabel eruit trekken, er weer in doen en dan verder met het eerstvolgende bestand dat niet corrupt was.

Foutmelding (bij overslaan, slaat hij dan alles over wat er na komt, opnieuw proberen richt ook niets uit):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6meXbZfruWBpP-8Wz-tKKjDRgkA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KEcCTou2o8H8UJiegL6zsGKf.jpg?f=user_large

Mijn vraag
Is er een mogelijkheid om alleen de beschadigde bestanden op de externe schijf te markeren/verwijderen zodat ik makkelijker in 1x de goede bestanden kan overhalen en niet 50x per uur de schijf moet ontkoppelen?
Of een kopieeractie starten waarbij het alleen de goede bestanden overzet?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
CHKDSK werkt niet, geeft foutmelding (zie screenshot hieronder). Diverse andere recoverytools geprobeerd, maar die zijn meer gericht op het terugvinden van gedelete bestanden. Veel programma's herkennen de disk ook niet..
Als de foutmelding bij overkopiëren is ontstaan, herkent CHKDSK ook de schijf niet meer (= RAW format). Heb Testdisk ook geprobeerd, maar ben ben bang dat ik daarmee de schijf helemaal ontoegankelijk maak. In de huidige situatie kan ik er wel bij, maar kost het ontiegelijk veel tijd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYPFxhBzFB_pp6OIhvalH-8xU68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33w0Vthn24SHtzvub6FcGTWh.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• mikekiwi
  • Nu online
Edit: helaas is de topictitel niet lekker overgekomen, kan die helaas niet aanpassen volgens mij

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:09

sus

is druk :+

Sowieso wil je natuurlijk als eerste een complete image maken van de schijf, zodat je vanuit die image kan werken en je niet de schijf nog verder om zeep helpt - stel dat door het steeds terug inpluggen die schijf straks helemaaal niks meer doet, kan jouw collega hem insturen naar een recoverylab.

Maar om je vraag te beantwoorden; Total Commander installeren, alle mappen selecteren, kopieren en dan na de eerste fout de knop “alles overslaan” oid aanklikken.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:28
Probleem met veel USB interfaces is inderdaad dat deze snel vastlopen bij teveel bad sectors en daardoor de schijf onbereikbaar wordt voor het systeem.
Ik herken dat ook wel recovery pogingen bij externe USB HDD's.
Ook heb ik dat wel meegemaakt met SATA HDD's.
Zodra maar één enkele bad sector werd gelezen ging de schijf offline.
Heel frustrerend en tijdrovend om er dan nog wat af te kopiëren.
CHKDSK /Testdisk en andere tools werken dan dus niet meer.
Sowieso helemaal niets zomaar proberen te schrijven/repareren naar een HDD met bad sectors
Als de HDD een interne SATA aansluiting heeft kan je deze nog direct op een PC SATA aansluiten met mogelijk beter resultaat.
mikekiwi schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:18:
Ik kan ongeveer 90% van de bestanden "redden" lijkt het, maar het is een hels karwei, want elke keer als ik tegen een beschadigd bestand aanloop, moet ik de usb-kabel eruit trekken, er weer in doen en dan verder met het eerstvolgende bestand dat niet corrupt was
Als je echt 90% kan terughalen zou dat al heel wat zijn natuurlijk

Gebruik in ieder geval een betere/efficiëntere file manager zodat je overzichtelijker kan (proberen) in gedeeltes (mappen) de data te kopiëren en dan bijhouden welke bestanden/mappen de problemen geven.

Gegevens kopiëren van bijna falende HDD
The_Doman schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:13:
Waarom niet meteen eens beginnen om met een efficiënte filemanager, zoals inderdaad Total Commander, je (belangrijke) bestanden alvast te gaan kopiëren naar je nieuwe schijf?

Eventueel tijdelijk je antivirus daarbij uitzetten en de optie "kopieer datum/tijd mappen" aanzetten in Total Commander.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
https://www.gnu.org/software/ddrescue/

Hiermee clonen. Dat doet eerdt een fast pass voor alles goeie sectoren, en daarna probeert hij zoveel mogelijkk slechte te herstellen.

Onder linux uiteraard. En het zal waarschijnlijk dagen duren, dus zorg voor een dedicated systeem.

Windows kan niet om gaan met falende IO, dus vergeet dat. Gebruik ook geen tools die de disk beschrijven, zoals chkdsk.

[ Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 08-02-2026 22:01 ]

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:48

g0tanks

Moderator CSA
Hoe waardevol is de data voor je collega? Niet flauw bedoeld, maar je lijkt me niet echt een expert op het gebied van dataherstel en voordat je het weet maak je het alleen maar erger. Misschien eens voorstellen dat je collega het naar een professioneel bedrijf stuurt?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat ja: beste is om eerst een 100% image te maken, fouten en al. Dan kan je met een kopie van het image weinig fout doen. Of inderdaad als het niet weg kan, stekker er uit en een professional vragen.
mikekiwi schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:21:
Edit: helaas is de topictitel niet lekker overgekomen, kan die helaas niet aanpassen volgens mij
offtopic:
Kan door via 'rapporteer-knop' een moderator vragen dat te doen. Doe gerust als mijn aanpassing niet voldoet :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• mikekiwi
  • Nu online
sus schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:45:
Sowieso wil je natuurlijk als eerste een complete image maken van de schijf, zodat je vanuit die image kan werken en je niet de schijf nog verder om zeep helpt - stel dat door het steeds terug inpluggen die schijf straks helemaaal niks meer doet, kan jouw collega hem insturen naar een recoverylab.

Maar om je vraag te beantwoorden; Total Commander installeren, alle mappen selecteren, kopieren en dan na de eerste fout de knop “alles overslaan” oid aanklikken.
Heb eerder al een paar pogingen gedaan om een image te maken, maar al een paar keer onderweg verbroken verbinding met de schijf. Ga zeker nog een poging wagen.

TC: tot nu toe met het programma dat ik gebruikte (FreeCommander XE) was het zo dat 1 fout altijd ervoor zorgde dat alles daarna ook fout ging. Ben bang dat dat met TC ook zo is. Maar ga het zeker proberen!
The_Doman schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:59:
Probleem met veel USB interfaces is inderdaad dat deze snel vastlopen bij teveel bad sectors en daardoor de schijf onbereikbaar wordt voor het systeem.
Ik herken dat ook wel recovery pogingen bij externe USB HDD's.
Ook heb ik dat wel meegemaakt met SATA HDD's.
Zodra maar één enkele bad sector werd gelezen ging de schijf offline.
Heel frustrerend en tijdrovend om er nog wat af te kopiëren.
CHKDSK /Testdisk en andere tools werken dan dus niet meer.
Sowieso helemaal niets zomaar proberen te schrijven/repareren naar een HDD met bad sectors
Als de HDD een interne SATA aansluiting heeft kan je deze nog direct op een PC SATA aansluiten met mogelijk beter resultaat.

[...]

Als je echt 90% kan terughalen zou dat al heel wat zijn natuurlijk

Gebruik in ieder geval een betere/efficiëntere file manager zodat je overzichtelijker kan (proberen) in gedeeltes (mappen) de data te kopiëren en dan bijhouden welke bestanden/mappen de problemen geven.

Gegevens kopiëren van bijna falende HDD

[...]
Dank voor de link, ga die zeker ook doornemen. De schijf (Seagate Expansion 1TB) heeft geen sata-aansluiting, zit direct op de controller (?) gemonteerd. Moet hem dus wel via de USB-interface van de hdd aan de pc koppelen, andere optie is er niet. Schrijven naar de schijf is uiteraard uit den boze, doe ik zeker niet.
jeroen3 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:59:
https://www.gnu.org/software/ddrescue/

Hiermee clonen. Dat doet eerdt een fast pass voor alles goeie sectoren, en daarna probeert hij zoveel mogelijkk slechte te herstellen.

Onder linux uiteraard. En het zal waarschijnlijk dagen duren, dus zorg voor een dedicated systeem.

Windows kan niet om gaan met falende IO, dus vergeet dat. Gebruik ook geen tools die de disk beschrijven, zoals chkdsk.
Dank je, heb nog een laptop liggen die ik wel van Linux kan voorzien, is dan ook geen probleem om dat een paar dagen te laten draaien
g0tanks schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:03:
Hoe waardevol is de data voor je collega? Niet flauw bedoeld, maar je lijkt me niet echt een expert op het gebied van dataherstel en voordat je het weet maak je het alleen maar erger. Misschien eens voorstellen dat je collega het naar een professioneel bedrijf stuurt?
Je conclusie is juist hoor, ben geen expert. Heb haar de keuze gegeven tussen proberen door mij met alle goede bedoelingen, of er wart meer geld in steken en het te laten doen door een expert. Ze heeft voor mij gekozen. Waardeer ik zeer, maar is uiteraard wel met risico dat het resultaat niet vergelijkbaar is met een professionele benadering.
F_J_K schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:04:
Dat ja: beste is om eerst een 100% image te maken, fouten en al. Dan kan je met een kopie van het image weinig fout doen. Of inderdaad als het niet weg kan, stekker er uit en een professional vragen.

[...]
offtopic:
Kan door via 'rapporteer-knop' een moderator vragen dat te doen. Doe gerust als mijn aanpassing niet voldoet :P
De professionele optie blijft open staan, ga zelf eerst aan de slag met een image om te zien wat me wel/niet lukt. Dank voor het aanpassen van de topictitel, helemaal prima zo (y)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:28
mikekiwi schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:34:
TC: tot nu toe met het programma dat ik gebruikte (FreeCommander XE) was het zo dat 1 fout altijd ervoor zorgde dat alles daarna ook fout ging. Ben bang dat dat met TC ook zo is. Maar ga het zeker proberen!
Het zal dan met Total Commander ook niet veel anders verlopen inderdaad.
De verbinding naar de schijf/USB controller wordt dan gewoon verbroken.
Of dat onder Linux anders zal gaan is maar de vraag.
Je zou vanuit een Linux USB omgeving natuurlijk wel kunnen kijken of je de bestanden kan benaderen/kopiëren zonder dat de USB/HDD offline gaat.

Zie ook nog:
Videobestanden HDD corrupt?
Pagina: 1