Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows 11 - Hot swap SATA-drives werken niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 18:15
Vraag
Ik heb zes sata hdd's die ik weinig gebruik. Om de pc stiller te maken en stroom te besparen heb ik die aangesloten achter schakelaars die de stroomtoevoer naar de schijven uitschakelen. Ik heb zo'n soort frontje in de pc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoZPfbACdsrQNBIpx26QUzxDvsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9f2kI0Fqp9KEXmTaWvbmxbP.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik Windows 11 opstart met een schijf ingeschakeld, dan is de schijf zichtbaar. Als ik Windows 11 opstart met een schijf uitgeschakeld, dan wordt de schijf echter niet zichtbaar. Dat wil ik wel. Daar kan ik hulp bij gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Windows 11 Pro versie 25H2
- Moederboard: MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI
- CPU: i5-12600K
- Voeding: Be Quiet! Pure Power L8 530W CM
- HDD Power Switch Module 6 Switches voor 5.25-Inch Bay
- Zes sata HDD's die direct op het moederboard zijn aangesloten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- In de Bios onder "Settings > Advanced > Integrated peripherals > Sata Configuration" heb ik van de sata poorten de functie Hot Plug op 'enabled' gezet.

Alle reacties

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:46
Als ik het goed lees, dan kan jouw moederbord wel een Hot Plug ondersteunen. Echter, dat wordt normaliter ook gedaan via een bay of enclosure. De drive gaat daar geheel los iv alleen een power off via de voeding. Een SATA kabel zelf heeft misschien toch een vorm van communicatie met je disk, misschien dat dat je detectie in de weg zit.

Het zou me niets verbazen dat het wel werkt als je een bay gebruikt. Kan je dat eens testen?

PS: is een USB dock niet iets voor je? Dan hoeven de disken niet eens in je systeem te zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door reinier68 op 11-11-2025 15:06 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11 11:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Een bay eruit schuiven heeft hetzelfde effect als de sata datakabel en stroom verbreken dus in theorie zou dat niet mogen uitmaken. Test het eens door alleen de datakabel los te halen en dan weer aan te sluiten, komt de schijf dan wel terug? Als hij dan ook niet terugkomt dit principe testen in Linux, dan heb je iig uitgesloten dat het hardware is als het daar wel werkt.

I reject your reality and substitute my own

• pmeter
reinier68 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:03:
Als ik het goed lees, dan kan jouw moederbord wel een Hot Plug ondersteunen. Echter, dat wordt normaliter ook gedaan via een bay of enclosure. De drive gaat daar geheel los iv alleen een power off via de voeding. Een SATA kabel zelf heeft misschien toch een vorm van communicatie met je disk, misschien dat dat je detectie in de weg zit.

Het zou me niets verbazen dat het wel werkt als je een bay gebruikt. Kan je dat eens testen?

PS: is een USB dock niet iets voor je? Dan hoeven de disken niet eens in je systeem te zitten.
Interessant. Als ik ook de datakabel lostrek en weer vastmaak, samen met het inschakelen van de voeding naar de hdd, dan herkent Windows 11 de schijf wel.

Een 5.25 inch drive bay waar je de schijf in zou moeten steken of een USB-C-sata-dock gebruik ik liever niet. Ik heb beide overigens al in huis en eerder gebruikt. Ik had echter voor de opstelling met interne schijven gekozen omdat de schijven daarmee in een kast zitten met veel akoestische demping. En de schijven zijn veilig omdat ik ze niet los ergens heb liggen. Ook is een USB-C dock trager dan een directe sata verbinding. Het zijn namelijk grote schijven tot 18 TB.

Is er nog een oplossing te bedenken? Kan ik bijv. Windows 11 triggeren om de schijven toch te zien? Ik heb alleen maar deze 6 schijven aan de sata connectors hangen. Dus al zou ik de hele sata driver herladen o.i.d... Ik heb alleen geen idee of zoiets mogelijk is.

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:46
Ik kan nergens vinden hoe jouw power paneel eigenlijk schakelt.
Een SATA power connector pinout staat hier : https://pinoutguide.com/Power/sata-power_pinout.shtml

Maar het zou zo maar kunnen dat een disk een INIT command stuurt naar de SATA controller, en dat niet meer doet als je systeem al draait. Dat doet een hot-plug bay dus wel, omdat naast power ook je SATA wordt verbroken en opnieuw opgebouwd.

Ik heb er geen oplossing voor anders dan je disken in bays te plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door reinier68 op 11-11-2025 17:37 ]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:46

Blokker_1999

Full steam ahead

Kans bestaat dat men pin 11 op de voedingsconnector nergens mee verbonden hebben op die Kingwin schakelaars. Probleem dat je dan hebt is dat de SSD communicatie moet krijgen vanuit het moederbord voordat deze opstart, maar omdat het moederbord niet weet dat die SSD bestaat, gaat er nooit een commando naartoegestuurd worden.

In een backplane of caddy systeem met hotswap wordt pin 11 met grond verbonden net om een schijf wel op te starten en een init te laten sturen naar het moederbord. Vermoedelijk zorgt het verbinden van de data kabel ook voor een detectie van verbinding aan de andere kant die het moederbord en/of de drive doen beslissen een init te proberen.

Kan hier ook niet direct een oplossing voor bedenken, maar waarom de schijven niet gewoon aan laten staan? Moderne schijven doe een spindown als je ze niet gebruikt, tenzij je specifieke high performance schijven gebruikt en zelfs dan kan je vaak in de instellingen in Windows alsnog afdwingen dat ze het wel doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:29
Er is wel een tooltje om dat softwarematig te doen, maar dat werkt ook niet altijd goed is mijn ervaring.
Vaak is dan toch een herstart/of volledig afsluiten nodig om de schijven weer te detecteren.

mt-naka.com: HotSwap!

Wat bij mij WEL altijd goed werkt is hotswappen/pluggen via aanwezige eSATA poorten op wat oudere laptops en desktops hier.
Via een eSATA-> SATA kabel en externe voeding wordt de HDD/SSD dan direct herkend bij inpluggen of uit-/inschakelen van de voeding.
Ook wordt dan de mogelijkheid gegeven om de schijf veilig te verwijderen.
Werkt hier met Windows 7-11.

Je zou nog kunnen zoeken/proberen naar de mogelijkheid om bepaalde SATA schijven als removable te configureren?
Google: make SATA removable

• pmeter
Veel dank! Ik begrijp inmiddels, dankzij jullie antwoorden, dat voor sata-hot-swap meer vereist is dan het aanzetten van de stroomtoevoer naar een hdd. Het duidelijkste vond ik dit plaatje met een pin layout waarbij bepaalde langere pins, zowel van data als stroom, eerder aangesloten worden dan andere bij het inschuiven van een hdd in een hot-swap-bay:

Afbeeldingslocatie: https://i.sstatic.net/U5u2K.jpg

Dat ga ik niet voor elkaar krijgen, ook al zou ik het probleem met pin 11 oplossen. Overigens spinnen de hdd's wel op als ik de stroomtoevoer naar de hdd aanzet. Alleen W11 ziet ze niet.

Ik behoud de opstelling die ik nu heb. Als ik een harde schijf wil gebruiken, is een reboot nodig. Zo vaak heb ik ze niet nodig. Ik zie het als cold storage, maar dan intern met met name de voordelen van stilte als ik de hdd's wel gebruik. De pc-kast is dik en akoestisch geïsoleerd. En ik wil van de ene hdd naar de andere kunnen kopiëren. Met een hot-swap bay heb ik max. 1 hdd.

[ Voor 4% gewijzigd door pmeter op 17-11-2025 11:14 ]

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat voor enclosure/kast hebben we het eigenlijk over?
En mijn eerlijke mening, als je 6 schijven tot 18TB hebt zou ik ze in een NAS enclosure plaatsen, veel praktischer en meer mogelijkheden om de schijven (redundant) in te delen, later migratie van data te doen en eventuele applicaties op te draaien die je data toegankelijker maken en een backup in te regelen.

Die NAS plaats je vervolgens ergens waar je er qua geluid ook geen last van hebt.
Pagina: 1