Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hi all,

Door een menselijke (mijn) domme fout is er behoorlijk veel data verloren gegaan. Dit gaat voornamelijk om oude foto's van vroeger, maar ook wat documenten. Maar wat het nog erger maakt (voor mij).. Dit zijn de documenten van mijn partner. Lekkere start van het nieuwe jaar zo… :X

De situatie:
  • Alles stond op een Synology DS220+ en hierop draaide Synology Drive als backup/sync oplossing.
  • De Synology bevat twee 4TB Seagate IronWolf HDDs als duplicaten (ik vermoed RAID 1)
  • Deze waren samengevoegd in één volume van 4 TB
  • De bestanden werden dus gebackupped met Synology Drive (soort Microsoft OneDrive/Google Drive equivalent)
  • Er waren twee accounts ingesteld: mijn account en die van mijn partner
  • De Drive client op de Windows laptops syncten de belangrijke Windows folders (zoals Afbeeldingen, Documenten) met de Drive folder
Omdat ik zelf niet meer 'systeembeheerder' wilde zijn en de complexiteit uit huis wilde halen, besloot ik om de overstap te maken naar Microsoft OneDrive middels een O365 Family abonnement. Ik heb vervolgens al mijn bestanden naar OneDrive gebracht, alsook die van mijn partner. Echter is dat bij mijn partner niet goed gegaan, omdat ik helaas niet doortastend genoeg ben geweest om te kijken of echt alle data die op de laptop stond de gehele 'set' was van alle data. Dat bleek dus niet het geval te zijn…

Wat ging er niet goed:
  • Enorm veel mappen zijn leeg, hebben dus geen inhoud
  • De complete structuur van de mappen is wel intact
Wat bleek de oorzaak:
  • De Synology Drive client biedt de optie om niet alle bestanden van de server te downloaden, maar om schijfruimte te besparen bestanden snel te downloaden indien er de vraag is om ze te openen
  • Ik was dit vergeten/niet op de hoogte dat dit het geval was op de laptop van mijn partner omdat er een nieuwe laptop was aangeschaft:
  • De oude laptop had maar een 128Gb SSD en daardoor is veel data enkel op de Synology gezet. Deze data is na aanschaf nieuwe laptop niet naar de nieuwe laptop gesynced maar op de Synology blijven staan
  • Wat de Drive client wel doet is de complete mappenstructuur aanmaken en een soort van 'dummy' bestanden in de mappen --> hier heb ik niet goed op gelet en dacht daardoor alles compleet te hebben
Nog steeds geen heel groot probleem zou je zeggen: zet gewoon die data van de Synology terug op de laptop. ECHTER… ik was in mijn voortvarendheid al begonnen de Synology leeg te halen voordat ik door had wat er aan de hand was. |:( Voor het leeghalen van de Synolgoy heb ik een deel van de stappen gevolgd uit dit YouTube filmpje. Immers, als ik de Synology verkoop wilde ik wel alles grondig verwijderd hebben…
Wat ik heb gedaan:
  • De-installatie van Synology Drive op de laptop(s)
  • De-installatie van Synology Drive en Office op de Synology (melding kwam dat dit nodig was alvorens het volume verwijderd kon worden)
  • Volume verwijderd (1:36)
  • Secure Erase toegepast op Schijf 1 (2:10)
  • En toen brak de paniek uit bij mijn partner…. (En dus ook bij mij..)
  • ;(
  • Ik heb de Synology nu uitgezet en durf er ook niet meer aan te komen. Er is 1 schijf nu echt volledig gewist.
Wat heb ik tot nu toe bedacht/gedaan om oude bestanden terug te halen:

Ik durf niet meer aan de Synology te zitten, dus heb ik bedacht om te kijken wat er nog van de oude laptop te halen valt.
  • Ik heb de SSD uit de oude laptop gehaald in de hoop hier nog een grote hoeveelheid van data vanaf te kunnen halen (de oude laptop kan niet meer aan i.v.m. lege batterij en kapotte adapter, dus vandaar de SSD eruit)
  • Middels een USB-SATA kabel aangesloten en na de melding 'toegang geweigerd' alsnog via Administrator de machtiging kunnen wijzigen
  • Op deze schijf lijkt een groot deel van de bestanden nog aanwezig. Lijkt…
  • De gehele structuur is aanwezig, inclusief de bestanden. Echter hebben de bestanden geen thumbnail en een bijzonder icoon:
  • Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6V8CbPiLJUqke7eKVC5kAjtkkw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xqw25cV645MZoEB1XSNG8BlL.png?f=user_large
  • Wanneer ik de bestanden probeer te kopiëren naar de laptop, dan krijg ik de volgende foutmelding:
  • Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tD9_JuUECV6iCjmJSaxOJCE_O_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xon8ONdsEuf4riYYEfwa1Q2H.png?f=user_large
  • Ik heb naar deze foutmelding gezocht en kom eigenlijk alleen uit bij problemen die te maken hebben met OneDrive
  • Ik denk dat het te maken heeft met Synology Drive en dat dit allemaal bestanden zijn die eigenlijk nog op de Synology staan en niet waren gedownload naar de computer (en daarmee bestanden die dus nu niet meer bereikbaar zijn )
  • De map Pictures bevat volgens de eigenschappen 157 GB aan data, waarvan 33,6 GB op schijf… Zou het kunnen dat de data toch nog op de schijf staat of is het enkel een 'reservering' voor wanneer het bestand werkelijk gedownload zou moeten worden?
  • Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfQHiDph2Z5HTZ9kGfDRPNoDnuY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2xOz8CgScRfkIrp0Ej2nbzVw.png?f=user_large
Wat zijn mijn vragen:
  • Heb ik oplossingen gemist die ik nog kan proberen?
  • Hoe reëel is het dat ik de data van de Synology schijf (die nog niet gewiped is) terug kan krijgen?
  • Wat zijn de beste vervolgstappen die ik kan doen om de data terug te krijgen?
  • Mijn idee was om de Synology, incl. de twee schijven weg te brengen naar een professionele data recovery firma in de hoop dat er nog iets te redden valt. Met uiteraard een stevig prijskaartje… al een beetje gezocht maar kom veelal uit op Stellar met wel hele hoge prijzen.. :|
Edit: ik zag dat de link naar het Youtube filmpje waaraan ik refereerde ontbrak.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:01

FreakNL

Well do ya punk?

Als je nog maar 1 schijf hebt gewiped ben je nog net op tijd.

De data moet er dan nog af te halen zijn, ondanks dat je het volume weggehaald hebt.

Begin wel met de DD copy van je nog goeie schijf.

Als je echt raid1 had is eigenlijk alleen het verwijderen het volume het probleem. Die ene diskwipe kun je hebben. Er staan tig results op Google als je zoekt dat Synology zelfs geholpen heeft (op afstand) bij het abusievelijk verwijderen van een volume.

En heel basaal: weet je welke schijf nog goed is en welke gewiped?

Ik denk dat een professioneel bedrijf je sowieso gaat kunnen helpen.

Ik hoop dat je je data terug krijgt. En slaap dan eens een nachtje goed over je backup-strategie. En nee, alles is de cloud is geen goede strategie.

[ Voor 78% gewijzigd door FreakNL op 30-12-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Niet online
Dat is al een geruststellend antwoord en bevestiging van mijn vermoeden dat op de ene schijf de data in principe nog moet staan. En gelukkig weet ik ook nog welke schijf is gewiped - heb de serienummers genoteerd. :)

Ik ga ook nog even verder zoeken naar wat te doen indien volume is verwijderd. Dank!

Ben niet heel bekend met dd clone. Zal ik daar dan nog een schijf voor moeten aanschaffen of kan ik de gewiste daarvoor gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je kan de gewiste daarvoor gebruiken in principe maar pas echt op wat je doet en zou ook niet mijn voorkeur hebben…. Een wipe is ook maar een wipe, ik denk dat dat niet meer dan een quickformat is. Dus in principe staat de data zelfs daar ook nog gewoon op en is het eigenlijk zonde om die schijf nog verder te “verzieken”

Ik zou persoonlijk de case voorleggen aan een professioneel bedrijf. Dan schat ik de kans op 99% dat je de data terug krijgt.

Als je zelf gaat vogelen is een foutje snel gemaakt… Denk aan een dd de verkeerde kant op (overkomt ons ook allemaal 1 keer).

Eigenlijk moet je de nog goeie schijf gaan dd-en en dan met de clone verder aan de slag.

Of je doet een dd van de goeie EN gewiste en zet die in de nas en laat dan synology support erop los..

Maar 2 nieuwe 4tb schijven kosten ook weer geld, wellicht kun je dat beter meteen bij een date recovery bedrijf neerleggen

[ Voor 44% gewijzigd door FreakNL op 30-12-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hier is de TS goed geholpen door DDRecovery. (En vooral niet door Stellar)
Toaru in "Externe harde schijf per ongeluk geformatteerd"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Eens met FreakNL. Als de data waarde heeft hiermee naar een professional.

Zelf klooien doe je alleen als je een 100% kopie van de originele schijf hebt gemaakt en het origineel veilig opbergt mocht het niet lukken en je alleen nog betalen voor een professional over hebt. Denk goed na over een eventuele monetaire waarde, zo’n recovery zal geen €1000 kosten maar ook geen 50.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:12
Naast de al genoemde www.ddrecovery.nl kwam ook deze positief ter sprake:
Hardeschijfdokter data recovery Rotterdam Nederland
xx0017xx schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:38:
Volgens Data Recovery Nederland (DRN) was printplaat van USB-stick kapot. Was te herstellen voor ca 700 euro (>15 dagen) of ca 2100 euro (binnen 3 dagen.
Daarom stick weer opgehaald in Uden en verder gezocht. Zo kwam ik via een tip terecht bij Hardeschijfdokter.nl in Rotterdam en die heeft deze voor 100 euro !!!! weten te recoveren.
Heb de belangrijkste bestanden reeds via .zip ontvangen en ga binnenkort bij hem langs (met lekkere fles) om restant op te halen.
Allen veel dank voor de hulp en jullie weten nu waar je moet zijn mocht je dit ooit overkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:12
FreakNL schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:07:
Je kan de gewiste daarvoor gebruiken in principe maar pas echt op wat je doet en zou ook niet mijn voorkeur hebben…. Een wipe is ook maar een wipe, ik denk dat dat niet meer dan een quickformat is. Dus in principe staat de data zelfs daar ook nog gewoon op en is het eigenlijk zonde om die schijf nog verder te “verzieken”
Wat ik lees is er een "Secure Erase" gedaan.
Als deze ook compleet is uitgevoerd is de data ook echt weg, daar is deze functie nu juist voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
Ik zou op dit moment zelf niets meer doen met die twee disken uit je nas.

Op dit moment zou ik de kans dat je alles dan niet het meeste terug kan krijgen heel reëel.

Ook aan die "gewiste" disk niets meer aan doen. Ook hier kan waarschijnlijk nog wel een gedeelte van af gehaald worden, maar hoe meer writes hier op gedaan hoe moeilijker dit wordt dit is precies wat een secure erase doet namelijk.

Een echte secure erase op dit soort volumes duurt uren al dan niet dagen, dus als deze maar een korte tijd gedraaid heeft kan dit nog meevallen.

Ga naar een professioneel bedrijf, eerste advies is vrijwel altijd gratis en vaak krijg je dan een index met wat er nog terug te halen is.

Oh en nog voor je geruststelling, dit kan iedereen een keer overkomen, heb zelf ook wel eens een verkeerde disk geformatteerd 7(8)7

[ Voor 19% gewijzigd door KernelPanic op 30-12-2023 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:07
Goede analyse en topicstart!
Sinnedje schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:46:
• Heb ik oplossingen gemist die ik nog kan proberen?
Nee, voor de door jouw uitgevoerde acties zijn geen undo-knoppen.
• Hoe reëel is het dat ik de data van de Synology schijf (die nog niet gewiped is) terug kan krijgen?
Staatsloterij laag.
• Wat zijn de beste vervolgstappen die ik kan doen om de data terug te krijgen?
Je wilt dus data recoveren van een verwijderd ext4 of btrfs raid volume.
Zelf zul je daar tooling voor moet aanschaffen. (eg: usb dock, software)
En dan moet je aan de gang met de linux recovery tooling... Learning curve is steil. Risico is hoog.
Je kunt de disk klonen op een andere, en daarop werken, maar met deze shingled disks weet ik niet of die nog slimmigheden hebben die hier je leven zuur kunnen maken.
• Mijn idee was om de Synology, incl. de twee schijven weg te brengen naar een professionele data recovery firma in de hoop dat er nog iets te redden valt. Met uiteraard een stevig prijskaartje… al een beetje gezocht maar kom veelal uit op Stellar met wel hele hoge prijzen.. :|
Dat is een goed idee, stellar kan dit voor €260 lees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:02
Je kunt het wel vergeten.

Je hebt een raidset dus de twee disken zijn identiek, maar je het er secure erase op losgelaten en zoals de naam al zegt gaat die de boel grondig leeg maken en is echt niet te recoveren.
En dat doet hij dus op de raidset waardoor de twee disken gelijktijdig "secure erased" zijn.

Secure erase gebruiken voor een Nas die je toch zelf weer gaat gebruiken is ook een beetje overbodig en dat bijt je nu in je staart.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Niet online
Dank voor alle bijdragen!
FreakNL schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:15:
Hier is de TS goed geholpen door DDRecovery. (En vooral niet door Stellar)
Toaru in "Externe harde schijf per ongeluk geformatteerd"
Interessant! Ik zie dat ze ook een punt bij mij in de buurt hebben.
The_Doman schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:51:
[...]

Wat ik lees is er een "Secure Erase" gedaan.
Als deze ook compleet is uitgevoerd is de data ook echt weg, daar is deze functie nu juist voor.
Klopt helemaal. Er is een 'Secure Erase' uitgevoerd op 1 van de 2 disks.
Dank! Ik heb geprobeerd zo volledig mogelijk te zijn.
Ben(V) schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:46:
Je kunt het wel vergeten.

Je hebt een raidset dus de twee disken zijn identiek, maar je het er secure erase op losgelaten en zoals de naam al zegt gaat die de boel grondig leeg maken en is echt niet te recoveren.
En dat doet hij dus op de raidset waardoor de twee disken gelijktijdig "secure erased" zijn.

Secure erase gebruiken voor een Nas die je toch zelf weer gaat gebruiken is ook een beetje overbodig en dat bijt je nu in je staart.
Dit interpreteer ik enigszins tegenstrijdig met eerdere berichten? De secure erase is op 1 disk losgelaten, nadat het volume had verwijderd (waardoor ze niet meer in RAID staan, toch?) Dan zou die andere disk ongemoeid zijn en de data daar nog op moeten staan (in theorie).

En ik heb de secure erase niet gedaan omdat ik de NAS weer zelf zou gebruiken, maar juist omdat ik hem wil verkopen.

Conclusie
Mijn conclusie is in ieder geval dat ik inderdaad dit nu aan een professional moet overlaten en er niet zelf mee aan de slag moet. Ik zal hier nog posten over een update over de uitkomst en de stappen die ik zal nemen.

Misschien ook maar nog snel even een staatslot kopen voor de eindejaarstrekking. :+

Voor nu wens ik allen alvast een goede jaarwisseling. Dank voor alle reacties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:02
De raidset zit niet op je volume maar op je storage pool als je die niet verwijdert hebt dan is het nog steeds een raidset.

Heb je die wel verwijdert dan heb je kans dat je van de andere disk nog data kunt halen.

De beste kans heb je dan die disk aan je PC te hangen maar standaard kan Windows dat niet maar daar zijn oplossingen voor zie:
https://www.howtogeek.com...-partitions-from-windows/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xx0017xx
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-08 15:40
Sinnedje, breng het geheel naar de Hardeschijfdokter in Rotterdam. Ik heb een super ervaring daarmee en een goede vriend die professioneel ICT bedrijf heeft ook. Analyse kost je zeker niet de hoofdprijs en geeft heel veel info om vervolgstappen te kiezen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Niet online
Nog even een terugkoppeling. Heeft wel wat langer geduurd dan verwacht, o.a. door vakantie e.d.

Het is gelukt om alle data terug te krijgen. Ik heb de harde schijf en Synology gebracht naar de hardeschijfdokter in Rotterdam.

Uiteindelijk bleek na opnieuw de schijven te willen initialiseren in de Synology meteen een melding te komen dat op schijf 2 (waar de data nog op stond) slechte sectoren waren gevonden. Nadat ik alle data veilig had heb ik deze naar Seagate gestuurd en een nieuwe schijf gekregen.

Eind goed, al goed. :-) Dank voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Fijn dat data terug te halen was.

Scenario wat ik niet wil meemaken, ondanks dat ik de data op verschillende plaatsen heb staan.

Fijn dat je een update hebt gegeven in je topic. Goed om te horen dat de hardeschijfdokter je goed heeft kunnen helpen.

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sinnedje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:10:
Heb je ook iets bedacht om ervoor te zorgen dat je backup (?) naar Onedrive ook daadwerkelijk een backup is waar je op kunt vertrouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Niet online
Voor nu heb ik het zo ingeregeld dat ik regelmatig een externe schijf (2 stuks) hang aan de laptops en middels FreeFileSync de bestanden kopieeer naar de externe schijven. Die schijven bewaar ik dan op meerdere etages in huis. Nog steeds niet 100% waterdichte backup strategie, maar voor nu volstaat het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakert2020
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 25-08 22:20
Sinnedje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:10:
Nog even een terugkoppeling. Heeft wel wat langer geduurd dan verwacht, o.a. door vakantie e.d.

Het is gelukt om alle data terug te krijgen. Ik heb de harde schijf en Synology gebracht naar de hardeschijfdokter in Rotterdam.

Uiteindelijk bleek na opnieuw de schijven te willen initialiseren in de Synology meteen een melding te komen dat op schijf 2 (waar de data nog op stond) slechte sectoren waren gevonden. Nadat ik alle data veilig had heb ik deze naar Seagate gestuurd en een nieuwe schijf gekregen.

Wat waren de kosten die je kwijt bent geweest voor het herstellen van de data?
Had je de data ook laten herstellen als je een factor 10 meer moest betalen dan je hebt gedaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Niet online
Uiteindelijk heeft het mij 350 Euro gekost.. Best een hoop geld, maar ja.. En voor een factor 10 had ik het niet gedaan. Dat staat dan niet in verhouding tot het verlies. Namelijk: de laatste 2 jaren (waarin toch wel een van de belangrijkste levensgebeurtenissen had plaatsgevonden) waren wel bewaard gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Sinnedje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:56:
Uiteindelijk heeft het mij 350 Euro gekost.. Best een hoop geld, maar ja.. En voor een factor 10 had ik het niet gedaan. Dat staat dan niet in verhouding tot het verlies. Namelijk: de laatste 2 jaren (waarin toch wel een van de belangrijkste levensgebeurtenissen had plaatsgevonden) waren wel bewaard gebleven.
Ow wow, da's geen geld. Waar?

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:09

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Stanton schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:58:
[...]

Ow wow, da's geen geld. Waar?
hardeschijfdokter in Rotterdam.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Pagina: 1