Hi all,
Door een menselijke (mijn) domme fout is er behoorlijk veel data verloren gegaan. Dit gaat voornamelijk om oude foto's van vroeger, maar ook wat documenten. Maar wat het nog erger maakt (voor mij).. Dit zijn de documenten van mijn partner. Lekkere start van het nieuwe jaar zo…
De situatie:
Wat ging er niet goed:
Voor het leeghalen van de Synolgoy heb ik een deel van de stappen gevolgd uit dit YouTube filmpje. Immers, als ik de Synology verkoop wilde ik wel alles grondig verwijderd hebben…
Wat ik heb gedaan:
Ik durf niet meer aan de Synology te zitten, dus heb ik bedacht om te kijken wat er nog van de oude laptop te halen valt.
Door een menselijke (mijn) domme fout is er behoorlijk veel data verloren gegaan. Dit gaat voornamelijk om oude foto's van vroeger, maar ook wat documenten. Maar wat het nog erger maakt (voor mij).. Dit zijn de documenten van mijn partner. Lekkere start van het nieuwe jaar zo…

De situatie:
- Alles stond op een Synology DS220+ en hierop draaide Synology Drive als backup/sync oplossing.
- De Synology bevat twee 4TB Seagate IronWolf HDDs als duplicaten (ik vermoed RAID 1)
- Deze waren samengevoegd in één volume van 4 TB
- De bestanden werden dus gebackupped met Synology Drive (soort Microsoft OneDrive/Google Drive equivalent)
- Er waren twee accounts ingesteld: mijn account en die van mijn partner
- De Drive client op de Windows laptops syncten de belangrijke Windows folders (zoals Afbeeldingen, Documenten) met de Drive folder
Wat ging er niet goed:
- Enorm veel mappen zijn leeg, hebben dus geen inhoud
- De complete structuur van de mappen is wel intact
- De Synology Drive client biedt de optie om niet alle bestanden van de server te downloaden, maar om schijfruimte te besparen bestanden snel te downloaden indien er de vraag is om ze te openen
- Ik was dit vergeten/niet op de hoogte dat dit het geval was op de laptop van mijn partner omdat er een nieuwe laptop was aangeschaft:
- De oude laptop had maar een 128Gb SSD en daardoor is veel data enkel op de Synology gezet. Deze data is na aanschaf nieuwe laptop niet naar de nieuwe laptop gesynced maar op de Synology blijven staan
- Wat de Drive client wel doet is de complete mappenstructuur aanmaken en een soort van 'dummy' bestanden in de mappen --> hier heb ik niet goed op gelet en dacht daardoor alles compleet te hebben

Wat ik heb gedaan:
- De-installatie van Synology Drive op de laptop(s)
- De-installatie van Synology Drive en Office op de Synology (melding kwam dat dit nodig was alvorens het volume verwijderd kon worden)
- Volume verwijderd (1:36)
- Secure Erase toegepast op Schijf 1 (2:10)
- En toen brak de paniek uit bij mijn partner…. (En dus ook bij mij..)
- ;(
- Ik heb de Synology nu uitgezet en durf er ook niet meer aan te komen. Er is 1 schijf nu echt volledig gewist.
Ik durf niet meer aan de Synology te zitten, dus heb ik bedacht om te kijken wat er nog van de oude laptop te halen valt.
- Ik heb de SSD uit de oude laptop gehaald in de hoop hier nog een grote hoeveelheid van data vanaf te kunnen halen (de oude laptop kan niet meer aan i.v.m. lege batterij en kapotte adapter, dus vandaar de SSD eruit)
- Middels een USB-SATA kabel aangesloten en na de melding 'toegang geweigerd' alsnog via Administrator de machtiging kunnen wijzigen
- Op deze schijf lijkt een groot deel van de bestanden nog aanwezig. Lijkt…
- De gehele structuur is aanwezig, inclusief de bestanden. Echter hebben de bestanden geen thumbnail en een bijzonder icoon:
- Wanneer ik de bestanden probeer te kopiëren naar de laptop, dan krijg ik de volgende foutmelding:
- Ik heb naar deze foutmelding gezocht en kom eigenlijk alleen uit bij problemen die te maken hebben met OneDrive
- Ik denk dat het te maken heeft met Synology Drive en dat dit allemaal bestanden zijn die eigenlijk nog op de Synology staan en niet waren gedownload naar de computer (en daarmee bestanden die dus nu niet meer bereikbaar zijn )
- De map Pictures bevat volgens de eigenschappen 157 GB aan data, waarvan 33,6 GB op schijf… Zou het kunnen dat de data toch nog op de schijf staat of is het enkel een 'reservering' voor wanneer het bestand werkelijk gedownload zou moeten worden?
- Heb ik oplossingen gemist die ik nog kan proberen?
- Hoe reëel is het dat ik de data van de Synology schijf (die nog niet gewiped is) terug kan krijgen?
- Wat zijn de beste vervolgstappen die ik kan doen om de data terug te krijgen?
- Mijn idee was om de Synology, incl. de twee schijven weg te brengen naar een professionele data recovery firma in de hoop dat er nog iets te redden valt. Met uiteraard een stevig prijskaartje… al een beetje gezocht maar kom veelal uit op Stellar met wel hele hoge prijzen..