Gegevens kopiëren van bijna falende HDD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:58
Na aanleiding van het traag reageren van een HDD de S.M.A.R.T gegevens erbij gepakt, en zoals verwacht, de HDD is bezig met Falen.
'Alle' gegevens zijn op dit moment nog steeds benaderbaar, maar open van folders/files is merkbaar trager.
De HDD bevatte tot zover ik weet geen belangrijke informatie (Daarom geen Backup van), maar toch zou ik graag de gegevens willen kopiëren naar een nieuwe HDD, dit om daarna rustig, en hopelijk ook sneller de gegevens te kunnen uitzoeken.

Nu kan ik in Windows gewoon met Explorer/Verkenner de bestanden kopiëren, maar zelfs het indexeren voor het kopiëren is vrij langzaam.

Wat zou nu de beste manier zijn om dit het beste aan te pakken ?
Het gaat om een 2 TiB (1.81 TB) HDD, waarvan 1.51 TB in gebruik.
Ik heb een (nieuwe) 12 TB HDD.

Ik zou met Windows verkenner het kunnen kopiëren, met een andere tool Zoals Total Commander (of soort gelijk), Ik heb zelf ook een redelijke basis-kennis van Linux (debian Based).

Of zou het verstandiger zijn om van de gehele HDD een Image te maken, en deze als File op te slaan op de nieuwe HDD, om op die manier de files rustig uit te zoeken ?

Ben benieuwd wat jullie ervaring/Tips zijn om dit het beste aan te pakken.

Bijgeleverd heb ik ook de S.M.A.R.T gegevens gepost, al loop ik zelf altijd de stoeien met het interpreteren van de ruwe gegevens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRqPICtES6ukRUrYhwU5pHJ0Goc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3DBTdBCyeh7nrFZfk9KnuIRR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

_trickster_ schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:56:

Of zou het verstandiger zijn om van de gehele HDD een Image te maken, en deze als File op te slaan op de nieuwe HDD, om op die manier de files rustig uit te zoeken ?
Ja, dat. Zeker als je daarin kan aangeven dat hij errors moet skippen. Dat betekent wel dat je dan corrupte bestanden gaat hebben, omdat je stukken data mist. Maar dan heb je kans dat je de rest nog wel gewoon kan lezen. Windows verkenner blijft proberen om data te lezen, en dat kan heel lang duren (afhankelijk van de hoeveelheid leesfouten ben je zo uren danwel dagen verder). Dus als je dat kan voorkomen is dat het meest wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
TERW_DAN schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:03:
[...]
Ja, dat. Zeker als je daarin kan aangeven dat hij errors moet skippen. Dat betekent wel dat je dan corrupte bestanden gaat hebben, omdat je stukken data mist. Maar dan heb je kans dat je de rest nog wel gewoon kan lezen. Windows verkenner blijft proberen om data te lezen, en dat kan heel lang duren (afhankelijk van de hoeveelheid leesfouten ben je zo uren danwel dagen verder). Dus als je dat kan voorkomen is dat het meest wenselijk.
Ik kan alleen niet echt uit de S.M.A.R.T. data halen of het Lees en/of schrijf fouten zijn.
En eventueel tips welke software te gebruiken ?
Ik kom nog uit de Norton Ghost tijdperk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:10
Het snel of traag gaat het dan? Zet een kopieeractie aan en laat deze de hele nacht lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Waarom niet meteen eens beginnen om met een efficiënte filemanager, zoals inderdaad Total Commander, je (belangrijke) bestanden alvast te gaan kopiëren naar je nieuwe schijf?

Eventueel tijdelijk je antivirus daarbij uitzetten en de optie "kopieer datum/tijd mappen" aanzetten in Total Commander.

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 02-04-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29

Croga

The Unreasonable Man

pennywiser schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:12:
Het snel of traag gaat het dan? Zet een kopieeractie aan en laat deze de hele nacht lopen.
Daarmee loop je wel het risico dat je de HDD nog meer vernaggeld.

HDDs gaan eigenlijk alleen aan hardware falen ten onder en een nacht lang dat ding laten kopieren is een recept voor oververhitting en meer falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
pennywiser schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:12:
The_Doman schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:13:
Waarom niet meteen eens beginnen om met een efficiënte filemanager, zoals inderdaad Total Commander, je (belangrijke) bestanden alvast te gaan kopiëren naar je nieuwe schijf?

Eventueel tijdelijk je antivirus daarbij uitzetten en de optie "kopieer datum/tijd mappen" aanzetten in Total Commander.
Zoals @Croga al aangeeft, wil ik geen 'slapende honden wakker maken' de HDD is op dit moment nog steeds benaderbaar, en is ook behalve het traag benaderen niet merkbaar 'defect'. Draaiende op Windows 10 heb ik van Windows ook geen S.M.A.R.T meldingen gekregen, alleen bij het openen van Crytal Disk Info, dit nadat ik merkte dat de HDD langzaam was.

Tuurlijk kan ik met Bijvoorbeeld Total Commander alle gegevens kopiëren,
Maar aangezien mijn IT ervaring al wat verouderd is was ik voornamelijk benieuwd of er tegenwoordig Do's en Don'ts met betrekking tot deze situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Het zijn pending sectors die kan je zelfs markeren met chkdsk dd of badblocks. De data die daarop staat ben je al kwijt. Als je mechanische schade zou hebben zou ik voorzichtiger zijn inderdaad. Je hebt nog 0 reallocated sectors.

Het maakt dus in feite niet veel uit, maar ik denk dat een image maken net zo lang zal duren.

Gebruik dus dd of badblocks om de sectoren te markeren je kan met linux overweg toch?

https://serverfault.com/q...nreadable-pending-sectors

https://wiki.archlinux.org/title/badblocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
pennywiser schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:27:
Het zijn pending sectors die kan je zelfs markeren met chkdsk dd of badblocks. De data die daarop staat ben je al kwijt. Als je mechanische schade zou hebben zou ik voorzichtiger zijn inderdaad. Je hebt nog 0 reallocated sectors.
Het is een vaste desktop zonder 'externe invloeden/vervoer', en ik hoor niks bijzonders, dus als je op die manier mechanische schade zou bedoelen, zie ik dat niet zo voor me.

Ik zie optie C5 ( Huidig wachtende sectoren ) idd in waarschuwing staan.

Als je doelt op 05 (Heringedeelde Sectoren) 200/200/140, dan zie ik exact de zelfde waarde ook op 2 andere hdd's, zie hieronder de screenshot van 1 van de 2.

Op dit moment gaat mijn gevoel uit om een image te maken van de HDD. dit om de HDD zo min mogelijk (schrijf) belasting te geven.

De andere HDD's krijgen ook een (extra) backup, aangezien de draai uren globaal het zelfde liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bURUeT7OIGiZ0uJZgo7cBDNPeVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w4Z6QZYbaiN7g1WeJ49hczzq.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door _trickster_ op 02-04-2024 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
_trickster_ schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:19:
Tuurlijk kan ik met Bijvoorbeeld Total Commander alle gegevens kopiëren,
Maar aangezien mijn IT ervaring al wat verouderd is was ik voornamelijk benieuwd of er tegenwoordig Do's en Don'ts met betrekking tot deze situatie.
Die situaties heb ik zo vaak zelf bij de hand gehad:
HDD's met wat slechte sectoren waardoor sommige bestanden niet/moeilijk leesbaar waren.
Gewoon eerst zoveel mogelijk data kopiëren met TotalCommander, problematische files kan je dan overslaan om daar later nog een naar te kijken/proberen met "zwaardere" herstel tools.
Zo ingewikkeld is dat ook weer niet natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Op dat 2e screenshot zie ik geen pending sectors (c5). Die schijf is gewoon goed maar tevens ook al 8-9 jaar aan het draaien. Net als je kapotte schijf.

Wat ik probeer uit te leggen is dat je de bad sectors kunt markeren/wissen met badblocks of dd. Doe je dat niet duurt een image maken waarschijnlijk ook gewoon lang. Het worden dan reallocated sectors. En dan kun je verder. (image of kopiëren).

https://hopeness.medium.c...ensive-guide-7fb0c2c747a1

Of gewoon zoals @The_Doman zegt direct beginnnen met kopiëren. Mechanische schade is iets anders als bad sectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:05
Je vraag gaat over de 2TB harddisk en die had gisteren nog 3 wachtende sectoren.
Als je wachtende sectoren hebt, wordt (minimaal op de plek van die 3 sectioren, maar waarschijnlijk nog veel meer) de magnetische laag slechter.
Als je de harddisk gewoon onder spanning laat staan gaat de firmware op de harddisk die drie sectoren herhaald uitlezen totdat de data is herwonnen (= geen Niet Corrigeerbare Sectoren) of verloren gegaan (= één of meer Niet Corrigeerbare sectoren).
Op het moment dat je de hele harddisk uit gaat lezen, zul je nog veel meer wachtende sectoren ontdekken omdat dan elke sector wordt uitgelezen.
Als je lang genoeg wacht, zul je uiteindelijk veel data (bijna alles) kunnen uitlezen en elders opslaan.
Deze harddisk is voor betrouwbare gegevensopslag niet meer te gebruiken.

En ik kan je alleen maar aanraden om actuele backups te gaan maken/onderhouden op verschillende harddisks, dan had je nu gewoon de andere versie ("de backup") kunnen gebruiken als bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
Ik ben op advies van hierboven nu gewoon begonnen in Windows met het uitlezen van de Data, dat gaat gestaagd, met sommige langzame stukken, maar tot zover ik nu kan zien zonder problemen.
Pagina: 1