Pieptoon hoorbaar zowel in huis als buiten

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Magic2305
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13:35
MallePietje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Lukt het om op gehoor een kant op te lopen waar het luider wordt? Probeer in ieder geval te onthouden waar je het geluid het duidelijkst hebt gehoord. Rondjes met de hond zijn handig.
Mocht het zo zijn dat dat de geluidsverschillen te klein zijn om het gebied op het gehoor te verkleinen, dan valt het te overwegen met een iets gevoeliger microfoon te meten.
Ik heb geen microfoon, misschien moet ik wat huren ergens, maar waar begin je en hoe lees ik dit uit, wat zijn de kosten, en wat voor iets heb je nodig om dit onderscheid te maken, dillema:-)

• Magic2305
dutchieman schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:00:
lijkt mij dat meten is weten.

zorg voor een goed meet toestel en ga op onderzoek uit in a goed grid zoek systeem
Ik heb geen microfoon, misschien moet ik wat huren ergens, maar waar begin je en hoe lees ik dit uit, wat zijn de kosten, en wat voor iets heb je nodig om dit onderscheid te maken, dillema:-)

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:11
Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:32:
[...]

Is die telefoon app niet goed genoeg? Ik kan me voorstellen dat de microfoon van een telefoon niet heel goed is. Misschien kan je zoiets aansluiten? https://amzn.eu/d/0vzpd1B
Dat is misschien al beter, zonder hoge kosten.
Maar hier weet ik eigenlijk ook niets vanaf

• Magic2305
MallePietje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:42:
[...]

Is die telefoon app niet goed genoeg? Ik kan me voorstellen dat de microfoon van een telefoon niet heel goed is. Misschien kan je zoiets aansluiten? https://amzn.eu/d/0vzpd1B
Dat is misschien al beter, zonder hoge kosten.
Maar hier weet ik eigenlijk ook niets vanaf
Dank voor het meedenken in ieder geval, ik ga op onderzoek uit.

• Magic2305
DukeBox schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:00:
[...]

Ze zijn er ook nog kleiner, niet echt een gemaal maar meer om circulatie in gang te houden maar vaak zie/hoor je dan ook wel water stromen. Hoe dan ook hopelijk vind je snel de oorzaak, succes!
Volgens mij weet ik er wel eentje te staan, ik ga er morgen naar toe en ik ga luisteren.

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:46
Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:32:
[...]

in je telefoon zit een microfoon en die is in principe goed genoeg voor deze frequenties. Wat het echter moeilijk maakt is de 'achtergrond', oftewel hoe je de microfoon/telefoon plaatst tov de bron e hoe je m vasthoudt. Je handen lichaam kunnen een flinke weerkaatsing veroorzaken en die kan heel afhankelijk zijn van de manier waarop je een vasthoudt. Je zou dit kunnen 'oefenen' met een vaste geluidsbron die je dan met je telefoon meet om een idee te krijgen van de gevoeligheid.
Als je naar prof apparatuur gaat zou ik er ook een professional bij inschakelen als ik dit zo allemaal lees.

Ik heb trouwens nog geen antwoord gelezen over de exacte timing van het fluiten. Ook zie ik ion de laatste plaatjes opnieuw 100 Hz en boventonen wat er op wijst dat je gemeten hebt ergens waar de apparatuur niet uitstond.

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:27
MallePietje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:42:
[...]
Het verschilt aardig per telefoon hoe goed de microfoon is, maar aangezien het overlast geeft aan personen, dan zal vaak een telefoon het wel oppikken.

Als je al een andere microfoon wil gebruiken, probeer dan draadloos en dingen met "ruisonderdrukken" etc zoveel mogelijk te vermijden, aangezien dat helemaal in het hogere spectrum het geluidsbeeld aardig kan beinvloeden.

een losse microfoon zoals deze:
https://www.amazon.nl/Vbe...g-Vergulde/dp/B07CCH7D8W/
die gaan tot 15kHz.

Persoonlijk zou ik het eerst met telefoon/op gehoor doen, als dat niks uithaalt, dan eerder naar echte meet-microfoons gaan, die er speciaal voor gemaakt zijn, alleen die zijn wel een stuk prijziger.

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:27
nono_einstein schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:27:
[...]
Ik heb trouwens nog geen antwoord gelezen over de exacte timing van het fluiten. Ook zie ik ion de laatste plaatjes opnieuw 100 Hz en boventonen wat er op wijst dat je gemeten hebt ergens waar de apparatuur niet uitstond.
Zie hier het laatste meetresultaat met de apparatuur uit.
Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:22:
[...]
[Afbeelding]
Alles uit in huis, dit is het resultaat
Misschien dan @Magic2305 de bovenstaande afbeelding in zijn topic start zetten met de tekst erbij alle apparatuur uit in huis, dan kunnen mensen die hier nieuw komen gelijk de juiste gegevens zien.

[ Voor 11% gewijzigd door _trickster_ op 25-01-2026 16:32 ]

• Magic2305
nono_einstein schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:27:
[...]

in je telefoon zit een microfoon en die is in principe goed genoeg voor deze frequenties. Wat het echter moeilijk maakt is de 'achtergrond', oftewel hoe je de microfoon/telefoon plaatst tov de bron e hoe je m vasthoudt. Je handen lichaam kunnen een flinke weerkaatsing veroorzaken en die kan heel afhankelijk zijn van de manier waarop je een vasthoudt. Je zou dit kunnen 'oefenen' met een vaste geluidsbron die je dan met je telefoon meet om een idee te krijgen van de gevoeligheid.
Als je naar prof apparatuur gaat zou ik er ook een professional bij inschakelen als ik dit zo allemaal lees.

Nono, ik heb alles uit staan thuis, stroom is eraf en de batterijen uit de klok en de foon ligt op de tafel, echt er staat niets aan!

• Magic2305
@nono_einstein Die 100 hertz heb ik beluisterd maar het is een hoge toon, geen bzzzzzz bromtoon.

• Magic2305
@_trickster_ Ik ben een vrouw 😉

• Magic2305
@_trickster_ @P5ycho @boyette @nono_einstein @pauldaytona Allemaal op de koffie komen en samen verder kletsen en kijken wat we kunnen 😊

• nono_einstein
[Nono, ik heb alles uit staan thuis, stroom is eraf en de batterijen uit de klok en de foon ligt op de tafel, echt er staat niets aan!
@nono_einstein Die 100 hertz heb ik beluisterd maar het is een hoge toon, geen bzzzzzz bromtoon.
snap, begrijp en waardeer ik echter puur afgaand op dit plaatje kunnen er 3 dingen aan de hand zijn:
1) de a[pp gooit hier alles van de bonnetjes onder de 100 Hz op een hoop, meet dan iedere keer ( en neem een snapshot) met log en Lin schaal.
2) je hebt niet alles uit...
3) kje staat tijdens de meting in de meterkast.

Zal wel 1 zijn (slimme app), maar voor duidelijkheid en reproduceerbaarheid metingen doen zoals aangegeven aub. Beste is om voor metingen aan dit soort frequenties de tel ergens op een verhoging te leggen en vooral niet met je handen vasthouden om reproducerende metingen te krijgen.

Ik zie overigens in het spectrum van de laatste meting geen piek rond de 5 of 13 kHz

[ Voor 16% gewijzigd door nono_einstein op 25-01-2026 18:32 . Reden: echt fout gekwoot.... ]

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus misschien vraag ik iets wat al gevraagd is, maar woon je in een vrijstaande woning of gekoppeld aan buren? Ooit, in mijn vorige woning, piepte mijn afzuiging ookals een malle. Bij de buren was dit enorm storend, bij mij in huis hoorde ik er niets van. Misschien heeft een buur zoiets dergelijks?

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Als het in de hele buurt is...

Zit jij in een buurt app? Lijkt mij dat het niet alleen jouw probleem is en misschien kan je via de app samenwerken met andere en/of zaken uitsluiten.

Meer dan ik dacht...

• Magic2305
streamnl schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:04:
Als het in de hele buurt is...

Zit jij in een buurt app? Lijkt mij dat het niet alleen jouw probleem is en misschien kan je via de app samenwerken met andere en/of zaken uitsluiten.
Nee geen buurtapp hier, alleen via FB wat mensen uit de buurt via een groep, en niet iedereen heeft een goed gehoor 😉

• Magic2305
wolly_a schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:45:
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus misschien vraag ik iets wat al gevraagd is, maar woon je in een vrijstaande woning of gekoppeld aan buren? Ooit, in mijn vorige woning, piepte mijn afzuiging ookals een malle. Bij de buren was dit enorm storend, bij mij in huis hoorde ik er niets van. Misschien heeft een buur zoiets dergelijks?
Ik ben bij de buurvrouw geweest en de MV piept niet daar.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:13
Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:48:
@_trickster_ @P5ycho @boyette @nono_einstein @pauldaytona Allemaal op de koffie komen en samen verder kletsen en kijken wat we kunnen 😊
Waar is het

• Magic2305
Wijk bij Duurstede

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Je zou eens vanuit je huis in 4 windrichtingen weg kunnen lopen, en noteer waar je in elke windrichting de piep kwijt bent. Daarvoor moet het liefst windstil of bijna zijn. Dan zou je een vierkant op de kaart moeten kunnen tekenen tussen de plekken waar het weg is. Ongeveer in het centrum van de vierhoek moet de bron zijn.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:24
pauldaytona schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:59:
Je zou eens vanuit je huis in 4 windrichtingen weg kunnen lopen, en noteer waar je in elke windrichting de piep kwijt bent. Daarvoor moet het liefst windstil of bijna zijn. Dan zou je een vierkant op de kaart moeten kunnen tekenen tussen de plekken waar het weg is. Ongeveer in het centrum van de vierhoek moet de bron zijn.
Zo zou ik het ook doen. Plattegrond van je wijk, met verschillende kleuren aangeven waar je het niet meer hoort, waar het begint en waar je de piep het hardst hoort. Dan ontdek je hoe groot dat gebied is waar waarschijnlijk ook je huis in staat.
Als het uiteindelijk vooral jouw straat is, zou ik die kabels of riolering verdenken aangezien straat opengebroken is geweest.

• simon999
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-01 16:09
Geen idee of het mag, maar je zou ook een goedkope faraday kooi van je huis kunnen maken en dan een Flux Compression Generator kunnen gebruiken buitens huis. Dan heb je in ieder geval het uiterste gedaan om te kunnen reduceren dat het een piep is die door een electrische/electronische schakeling wordt gegenereerd. Maar uiteraard alleen doen als het mag he anders niet doen :-)

• Magic2305
simon999 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 05:49:
Geen idee of het mag, maar je zou ook een goedkope faraday kooi van je huis kunnen maken en dan een Flux Compression Generator kunnen gebruiken buitens huis. Dan heb je in ieder geval het uiterste gedaan om te kunnen reduceren dat het een piep is die door een electrische/electronische schakeling wordt gegenereerd. Maar uiteraard alleen doen als het mag he anders niet doen :-)
GRAPJAS !

• Magic2305
Toke_gt schreef op zondag 25 januari 2026 @ 23:06:
[...]

Zo zou ik het ook doen. Plattegrond van je wijk, met verschillende kleuren aangeven waar je het niet meer hoort, waar het begint en waar je de piep het hardst hoort. Dan ontdek je hoe groot dat gebied is waar waarschijnlijk ook je huis in staat.
Als het uiteindelijk vooral jouw straat is, zou ik die kabels of riolering verdenken aangezien straat opengebroken is geweest.
Dat heb ik gedaan dmv rondlopen in diverse richtingen, en ik hoor het rondom mijn huis het krachtiger dan als ik verder de buurt verken.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:51
Liggen bij jullie in de buurt een hoofdleiding van water of gas?
Bij grote gasleidingen kun je ze herkennen aan de "gele paaltjes".
Dan kan ik mij voorstellen dat het geluid aardig ver getransporteerd wordt en lastig te lokaliseren is.

Mogelijk kun je eens testen of deze uit de grond komt :
A metal rod inserted into the ground for detecting sound is typically a soil probe, sounding pole, or a specialized ground listening probe used to detect vibrations from water leaks, pipe leaks, or to locate underground, hidden objects. They are often made of steel with T-handles for leverage to transmit vibrations to the user's hand or ear.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:44
Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:03:
[...]

Het enige wat hier in de buurt staat is dit bij mij om de hoek, maar daar hoor ik niet harder de piep.[Afbeelding]
Kan je bij dit huisje ook die geluidstest op je telefoon doen? Zie je dan wat anders?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:13
@Magic2305 Enig idee wat ongeveer de reikwijdte is van het geluid vanaf je huis? Pieptonen kunnen vrij ver komen, soms zelfs met stukken dat je het niet hoort en (dan door reflectie o.i.d.) verderop weer wel.

De sluis is best dichtbij, dat zou een van mijn eerste verdachte locaties zijn. Als het verder ook hoorbaar is, op het nabijgelegen industrieterrein t.o. de rivier staat een vrij nieuw uitziend verdeel station. Even daarvoor bij het viaduct staat klein een gemaal. Achter de beerze aan de romeinenbaan is ook een klein gemaal, verder zie ik zo snel niets verdachts in de wijk aan gemeentelijke voorzieningen.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 26-01-2026 15:39 ]

• Magic2305
The_Greater schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:35:
Liggen bij jullie in de buurt een hoofdleiding van water of gas?
Bij grote gasleidingen kun je ze herkennen aan de "gele paaltjes".
Dan kan ik mij voorstellen dat het geluid aardig ver getransporteerd wordt en lastig te lokaliseren is.

Mogelijk kun je eens testen of deze uit de grond komt :
A metal rod inserted into the ground for detecting sound is typically a soil probe, sounding pole, or a specialized ground listening probe used to detect vibrations from water leaks, pipe leaks, or to locate underground, hidden objects. They are often made of steel with T-handles for leverage to transmit vibrations to the user's hand or ear.
Ik ga zoeken !

• Magic2305
KNed schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:09:
[...]

Kan je bij dit huisje ook die geluidstest op je telefoon doen? Zie je dan wat anders?
Ga ik morgen even doen!

• Magic2305
DukeBox schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:57:
@Magic2305 Enig idee wat ongeveer de reikwijdte is van het geluid vanaf je huis? Pieptonen kunnen vrij ver komen, soms zelfs met stukken dat je het stukken niet hoort en (dan door reflectie o.i.d.) verderop weer wel.

De sluis is best dichtbij, dat zou een van mijn eerste verdachte locaties zijn. Als het verder ook hoorbaar is, op het nabijgelegen industrieterrein t.o. de rivier staat een vrij nieuw uitziend verdeel station. Even daarvoor bij het viaduct staat klein een gemaal. Achter de beerze aan de romeinenbaan is ook een klein gemaal, verder zie ik zo snel niets verdachts in de wijk aan gemeentelijke voorzieningen.
Dat gemaal ga ik morgen even langs, dat had iemand al geopperd:-)
Verdeelstation van wat?

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43
Kapotte CV in de buurt kan ook nog. Als het membraan kapot is kan er onder bepaalde omstandigheden (bepaald toerental) een duidelijke pieptoon komen.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:13
Magic2305 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:31:
Dat gemaal ga ik morgen even langs, dat had iemand al geopperd:-)
Ja, ik ;) b.t.w. er zijn er 2 dus in de directe omgeving.
Verdeelstation van wat?
Er staan er 2 naast elkaar, de nieuwe is gas de oude electra.

• Magic2305
Koenoe schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:36:
Kapotte CV in de buurt kan ook nog. Als het membraan kapot is kan er onder bepaalde omstandigheden (bepaald toerental) een duidelijke pieptoon komen.
Maar dat moeten die mensen dan ook horen?

• Magic2305
DukeBox schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:38:
[...]
Ja, ik ;) b.t.w. er zijn er 2 dus in de directe omgeving.

[...]

Er staan er 2 naast elkaar, de nieuwe is gas de oude electra.
Kan je ook zien welk adres dan rij ik daar naar toe morgen en sinds wanneer staat dit daar dan?

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 16:34

Goku33

Ownage!

Even een meetkundig idee:
Bij een puntbron zal het gebied waar het te horen is grofweg een cirkel zijn. Je moet de omtrek en daarmee het middelpunt van die cirkel proberen te benaderen.

- Ga buiten zo ver weg van je huis dat je het geluid niet meer kan horen.
- Loop nu in een zo recht mogelijke lijn naar je huis en noteer op een kaartje waar je het geluid voor het eerst hoort
- Blijf exact in dezelfde richting lopen tot je het geluid niet meer hoort en markeer dat ook op het kaartje.
- Ga naar het punt precies in het midden van deze 2 punten, en loop loodrecht op die lijn naar een kant totdat je het geluid niet meer hoort, en doe dat daarna ook nog precies de andere kant op.
- Het middelpunt van deze laatste 2 punten zou grofweg de oorsprong van het geluid moeten zijn.

• Toke_gt
Magic2305 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Dat heb ik gedaan dmv rondlopen in diverse richtingen, en ik hoor het rondom mijn huis het krachtiger dan als ik verder de buurt verken.
Ok, maar hoe zit het dan met binnen/buiten, voor/achter, links/rechts van het huis? Daar moet je meer uit kunnen halen. Ik zou dat apparaatje even laten rusten, meer vertrouwen op je gehoor.
Heb je een schoorsteen waar misschien door een storm een klepje op ‘gierstand’ is gegaan of waar iets in is beland dat het geluid veroorzaakt?
Sowieso: klinkt het als een elektronische piep (apparaat) of eerder een hoog ruisend geluid?

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Is er recentelijk overlast gemeld door jongeren. En heeft iemand misschien zoiets opgehangen?
https://alarmwesa.nl/de-mosquito/
Bij deze staat 17000 hz maar misschien zijn er ook met lagere frequenties, of gewoon verkeerd afgesteld,
Uit de tekst op die site:
Ze worden vaak geplaatst bij:
Ingangen, portieken en trappenhuizen
Schoolpleinen
Kelders
Stations
Speelveldjes/Cruyff Courts
Winkelcentra

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

• Magic2305
Toke_gt schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:53:
[...]

Ok, maar hoe zit het dan met binnen/buiten, voor/achter, links/rechts van het huis? Daar moet je meer uit kunnen halen. Ik zou dat apparaatje even laten rusten, meer vertrouwen op je gehoor.
Heb je een schoorsteen waar misschien door een storm een klepje op ‘gierstand’ is gegaan of waar iets in is beland dat het geluid veroorzaakt?
Sowieso: klinkt het als een elektronische piep (apparaat) of eerder een hoog ruisend geluid?
Elektronische piep, geen schoorsteen maar de buren aan de achterkant hebben een openhaard met pijp op het dak.

[ Voor 7% gewijzigd door Magic2305 op 26-01-2026 19:00 ]

• Magic2305
enigmafan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:21:
Is er recentelijk overlast gemeld door jongeren. En heeft iemand misschien zoiets opgehangen?
Bij deze staat 17000 hz maar misschien zijn er ook met lagere frequenties, of gewoon verkeerd afgesteld,
Schoolpleinen
Kelders
Stations
Winkelcentra
Ik ben bij de school geweest aan het eind van de straat daar hangt niets, ook niet bij het winkelcentrum, geen station hier, speelvelden ruim 4km van hier, ga ik morgen kijken dan, geen trappenhuizen in de buurt.

• Toke_gt
Magic2305 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:58:
[...]

Ik ben bij de school geweest aan het eind van de straat daar hangt niets, ook niet bij het winkelcentrum, geen station hier, speelvelden ruim 4km van hier, ga ik morgen kijken dan, geen trappenhuizen in de buurt.
Als je het in de buurt van je huis het sterkst hoort, heeft het toch niet zoveel zin om verder dan pakweg 150 m te gaan kijken/luisteren?
Breng de cirkel rond je huis eerst wat preciezer in kaart. Waar hoor je het sterk, waar begint het af te nemen. Zie ook tip van @Goku33 hierboven. Je bent nu lukraak op zoek naar het geluid zelf, maar maak nu eerst het zoekgebied eens kleiner.

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Er zou toch één van je buren een kastje kunnen hebben om ongedierte weg te jagen, denk aan ratten, muizen, marters, katten. Die beginnen wat ik zo snel zag bij 13000 hz, maar als die wat stuk is maakt ie misschien een lagere frequentie.
Ik zou toch eens bij wat buren aanbellen en vragen, of ze het ook horen en of ze last van ongedierte hebben.

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:54
Je kan een klic melding doen om er iig achter te komen wat er allemaal in de grond begraven ligt kwa leidingwerk.

https://www.kadaster.nl/producten/woning/klic-melding

Is wel alleen zinnig als het dus dichtbij je woning het luidste is en liefste ook de richting (voor het kader)

• Magic2305
Paralize_nl schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:48:
Je kan een klic melding doen om er iig achter te komen wat er allemaal in de grond begraven ligt kwa leidingwerk.

https://www.kadaster.nl/producten/woning/klic-melding

Is wel alleen zinnig als het dus dichtbij je woning het luidste is en liefste ook de richting (voor het kader)
Ga ik doen dankjewel!

• Magic2305
pauldaytona schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:28:
Er zou toch één van je buren een kastje kunnen hebben om ongedierte weg te jagen, denk aan ratten, muizen, marters, katten. Die beginnen wat ik zo snel zag bij 13000 hz, maar als die wat stuk is maakt ie misschien een lagere frequentie.
Ik zou toch eens bij wat buren aanbellen en vragen, of ze het ook horen en of ze last van ongedierte hebben.
Woningbouw is geweest, de man hoorde het ook! Het is geen kattenverjager hij weet hoe die klinken en die hoor je ook niet 700 meter verderop zei hij.
Ik leen de oren van zoon van hondenuitlaatdienst, want die hoorde het ook en zei dit tegen zijn moeder, we gaan 1 deze dagen op pad.

• Magic2305
Toke_gt schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:34:
[...]

Als je het in de buurt van je huis het sterkst hoort, heeft het toch niet zoveel zin om verder dan pakweg 150 m te gaan kijken/luisteren?
Breng de cirkel rond je huis eerst wat preciezer in kaart. Waar hoor je het sterk, waar begint het af te nemen. Zie ook tip van @Goku33 hierboven. Je bent nu lukraak op zoek naar het geluid zelf, maar maak nu eerst het zoekgebied eens kleiner.
Ik volg advies op van mensen die reageren, ik heb al diverse dingen gedaan om te kijken wat ik kan doen, elke tip kan ik gebruiken, ook die van jou :-) het moet rondom mijn huis zitten in ieder geval dat zei de man van de woningbouwvereniging ook, maar omdat het niet in huis is kunnen zij er niets mee doen, dit wordt echt gemeente werk en de ODU.

• Magic2305
Even voor jullie info, er zijn nu 11 onafhankelijke mensen die het beamen dat er idd een pieptoon hoorbaar is!

• Clubbers
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-02 10:41
enigmafan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:21:
Schoolpleinen
Kelders
Stations
Winkelcentra
Lichtjes offtopic maar sorry maar wat is dat voor een rare oplossing. Dat zijn toch juist plekken waar jongeren zich verzamelen. En dan willen we ze in een tijd waar jongeren steeds minder met elkaar verbinden ivm sociale media ze hier gaan wegjagen?

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:38
Clubbers schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:41:
[...]

Lichtjes offtopic maar sorry maar wat is dat voor een rare oplossing. Dat zijn toch juist plekken waar jongeren zich verzamelen. En dan willen we ze in een tijd waar jongeren steeds minder met elkaar verbinden ivm sociale media ze hier gaan wegjagen?
Volgens mij is het vooral een urban legend nadat de aanbieder een keer de media heeft opgezocht. Ken niemand die er ooit eentje in het wild is tegen gekomen en zijn reclame slaat al helemaal nergens op: bij scholen en speelveldjes kinderen en jongeren wegjagen lijkt mij niet helemaal de bedoeling…

• ekamatje
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:29
Dennisdn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:35:
[...]

Volgens mij is het vooral een urban legend nadat de aanbieder een keer de media heeft opgezocht. Ken niemand die er ooit eentje in het wild is tegen gekomen en zijn reclame slaat al helemaal nergens op: bij scholen en speelveldjes kinderen en jongeren wegjagen lijkt mij niet helemaal de bedoeling…
Ik weet dat een soortgelijk apparaat bij het gebouw (advocatenkantoor) naast de McDonalds in Heerhugowaard hangt.
Elke keer als ik daar langs loop hoor je namelijk zo'n hele hoge piep en het lijkt bedoelt om hangjongeren van de McDonalds bij hun trap/garage weg te houden.
Lijkt me niet dat dit hetzelfde is als waar TS last van heeft omdat dit in pulsjes gaat en niet constant

• Magic2305
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWxb_8OrcSiKK8GfZIivfX6DiSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWb3ZFnIqtGCt3f1cCrPK5b7.jpg?f=fotoalbum_large
Dit apparaat staat 24/7 aan om te koelen achter op het industrieterrein bij fabriek Van Geloven (voorheen Royaan) snacks maken ze, maakt idd herrie, kan hier geen filmpjes uploaden.
Ik ga morgen de gemeente nogmaals bellen.
Het zou ook iets met zendmast kunnen zijn die staat naast de sluizen, of de pomp van de sluizen zelf, ik ga het bespreken met hen, ook mijn overbuurvrouw hoort het.

• Magic2305
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVNHJkc11hYb2jIsxB8vgzQLZ2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uMY5rvqQWl7uC6FCO7Tj94m.jpg?f=fotoalbum_large
Bij de rode ballon staat de machine en bij de paarse stip is mijn woning, dit ligt in 1 lijn naar mijn huis.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:58
Dennisdn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:35:
[...]

Nou ik weet er wel zeker één aan te wijzen in het wild. Kutding is het, ik ben nog niet oud genoeg klaarblijkelijk.

https://wren.co/join/Devian

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:42

Barrycade

Through the...

Magic2305 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:13:
[Afbeelding]
Dit apparaat staat 24/7 aan om te koelen achter op het industrieterrein bij fabriek Van Geloven (voorheen Royaan) snacks maken ze, maakt idd herrie, kan hier geen filmpjes uploaden.
Ik ga morgen de gemeente nogmaals bellen.
Het zou ook iets met zendmast kunnen zijn die staat naast de sluizen, of de pomp van de sluizen zelf, ik ga het bespreken met hen, ook mijn overbuurvrouw hoort het.
Maar hoor je bij de koeling die toonhoogte? En heb je een screenshot van specdroid? Geloof je meteen qua geluid maar je hebt meer munitie als je die piep daar ook weet te vangen.

• Magic2305
Barrycade schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:19:
[...]

Maar hoor je bij de koeling die toonhoogte? En heb je een screenshot van specdroid? Geloof je meteen qua geluid maar je hebt meer munitie als je die piep daar ook weet te vangen.
Dat geluid overstemt de piep!!

• Dreifus
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-02 10:24
In het verleden bij scouting heb ik uitleg gegeven over verbinding / communicatie met de bekende twee blikjes met het gespannen touwtje ertussen.
Daarna een gloeilamp als stralende bron in vergelijking met een rondstralende antenne.
Tenslotte de werking van een richtantenne vergeleken met het gebruik van een orange verkeerspion aan het oor houden. Andere oor dicht drukken en zo rond draaien om te bepalen waar het signaal het sterkste is.
De kinderen konden het goed relateren aan elkaar.

Misschien ditzelfde idee eens toepassen ?
En dan denk ik intussen nog aan de oude Madamme Fanny die boven in bed haar oortrechter gebruikte om beter te horen in de serie Allo' Allo'. ;)

• Magic2305
Dreifus schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:26:
In het verleden bij scouting heb ik uitleg gegeven over verbinding / communicatie met de bekende twee blikjes met het gespannen touwtje ertussen.
Daarna een gloeilamp als stralende bron in vergelijking met een rondstralende antenne.
Tenslotte de werking van een richtantenne vergeleken met het gebruik van een orange verkeerspion aan het oor houden. Andere oor dicht drukken en zo rond draaien om te bepalen waar het signaal het sterkste is.
De kinderen konden het goed relateren aan elkaar.

Misschien ditzelfde idee eens toepassen ?
En dan denk ik intussen nog aan de oude Madamme Fanny die boven in bed haar oortrechter gebruikte om beter te horen in de serie Allo' Allo'. ;)
Ik ben naar de waterzuiveringinstallatie gegaan, daar hebben ze de afgelopen tijd werkzaamheden verricht, en daar is ook de hoge piep hoorbaar, die pompen of zoiets draaien dag en nacht.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Magic2305 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:42:
[...]

Ik ben naar de waterzuiveringinstallatie gegaan, daar hebben ze de afgelopen tijd werkzaamheden verricht, en daar is ook de hoge piep hoorbaar, die pompen of zoiets draaien dag en nacht.
ok, de oorzaak gevonden dus! knap speurwerk! en nu? via de gemeente contact opnemen met de waterzuivering oid?

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:42
Frieda schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:01:
[...]

ok, de oorzaak gevonden dus! knap speurwerk! en nu? via de gemeente contact opnemen met de waterzuivering oid?
Of rechtstreeks met HDSR :)

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:50

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

En dan dit.... ;)
Om geluidsoverlast te voorkomen worden er rondom de grofvuilverwijderingsmachines geluiddempende schermen geplaatst.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Magic2305
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZsiqqLuWSUREYQ9MFjmd-cGje8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPF4TW96r8OLufhsBmgkb2oA.jpg?f=fotoalbum_large

DE UPDATE !!

Ik heb contact met de HDSR gezocht en die hebben de pompen uitgezet, helaas was dit het niet. Maar heel fijn dat ze meewerkte.
Maar ik heb het gevonden, op 1,2km staat in een metalen gebouw een koel/vries machine vol op te draaien voor een snackfabriek, en buiten staat dus een tijdelijke nood machine.
Morgen komt de ODU een meting doen.
Geluid heb ik op YT gezet.
Wordt vervolgd, oh ja ik heb een puber meegenomen op mijn zoektocht!

[ Voor 5% gewijzigd door Magic2305 op 04-02-2026 20:58 ]

• Magic2305
Ik heb contact met HDSR zie mijn nieuwe post.

• Magic2305
YouTube: pieptoon

Hier hoorbaar, ik heb het op YT gezet voor de liefhebbers!
@Barrycade Hier hoorbaar!

[ Voor 8% gewijzigd door Magic2305 op 04-02-2026 20:38 ]

• Magic2305
Barrycade schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:19:
[...]

Hier te horen dus.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Magic2305 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:36:

Hier hoorbaar, ik heb het op YT gezet voor de liefhebbers!
Dit kan ik zelfs nog prima horen, wat een naar geluid. En bizar dat het zover draagt.

Had het met je te doen en lurkte al een tijd: heb zelf dat ik lage tonen goed oppik en er wakker van wordt en dan een vrouw naast mij heb die het niet eens hoort.

Nu hopen dat het gedempt/opgelost kan worden! Dank voor de updates :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• Magic2305
Hier de externe
YouTube: externe koel/vries generator.
Op 500 meter afstand van elkaar 😖

[ Voor 12% gewijzigd door Magic2305 op 04-02-2026 20:44 ]

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:42
Geluid is best moeilijk.
Ik ben benieuwt of dat inderdaad de oorzaak is die je gevonden heb

Lage tonen komen heel ver. Hoge tonen zoals die 13kHz komen niet ver , ze worden eigen vrij simpel gedempt.
Hoge tonen kan je "simpel "de richting bepalen waar ze vandaan komen ( bij lage tonen is dat bijna onmogelijk)

En meten met een apparaat .. nog moeilijker ( kan wel..)

-Dus een ouderwetse hoorn op een van je oren .( de ander dicht) en de richting bepalen.. helaas geluid word weer kaast door stenen muren. zo zou je als je in het vrije veld staat aardig de richting kunnen bepalen,
Neem meerdere punten om zo een indicatie te kunnen maken.
En... eigenlijk een gehoor apparaat "lenen" die die 13kHz nog wel versterkt en de mic daarvan in een koker zetten ( richting bepalen
Goede gehoor apparaten hebben 2 mic en geluid van achteren word gedempt( alleen hoge freq).

Nog een .. wat zou een piep toon door de hele wijk kunnen veroorzaken ?.
Dat is een elektronische voeding ..dan wel een motor die aangestuurd word door elektronica ( of een lamp).
het is hoorbaar in de gehele wijk .. dus apparaten ( meervoud) moeten door de gehele wijk staan, want hoge tonen komen niet zo ver.( en dan nog in huis ?)

Dus wat hebben jullie allemaal gemeenschappelijk en in veelvoud staan?
-lantaarnpalen ..maar dan moet het overdag uit stil zijn
-Afzuigventilators op het dak . ja als jullie allemaal de zelfde hebben hoor je het door de gehele wijk.

Dus geluid kan ook van boven komen !!

Maar die oorzaak die jij noemde heb ik mijn twijfels over . hoge tonen kunnen zich slecht door de lucht verplaatsen als die veel wervelingen / draaikolken heeft, en dat heeft die uitblaas opening.( die ene)
Wat wel kan is een apparaat daar dicht bij of precies aan de overkant staat en geeft weerkaatsing tegen deze muur waar die uitlaat is .

Wat wel logisch is dat er bij/ in die technisch ruimte anti marter/muizen apparaat staat.
Maar die produceert geen continue toon ( normaal gesproken).

Gebruik de Hoorn op EEN oor om de richting te bepalen.
Afbeeldingslocatie: https://lowtechmagazine.be/wp-content/uploads/2017/08/mt_imported_image_1758546645.jpg

Maar als je hem zelfs in huis hoort met 230v er af .., ja de afzuig ventilator van de buren staat nog aan ..
Dus ik ben benieuwd . succes.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:42

Barrycade

Through the...

Sorry tijdje niet op tweakers geweest, maar ik kan wel moeilijk gaan zitten doen met een geluidsscan op basis van je YT filmpje, maar je hebt gefilmd met je mobiel. Draai daar eens die app en kijk of je die 13k als piek ziet in de grafieken ook bij die andere koelruimte. Als dat daar ook uitkomt dan heb je beet.

Ik hoor wel een piep, mijn oren zijn geen referentie, ben 50 ondertussen maar heb ook een kleine gehoorschade (ben van de House generatie, thuis in je bed liggen na stappen met een piep in je oren... :X )

• Magic2305
X21r schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:34:
Geluid is best moeilijk.
Ik ben benieuwt of dat inderdaad de oorzaak is die je gevonden heb

Lage tonen komen heel ver. Hoge tonen zoals die 13kHz komen niet ver , ze worden eigen vrij simpel gedempt.
Hoge tonen kan je "simpel "de richting bepalen waar ze vandaan komen ( bij lage tonen is dat bijna onmogelijk)

En meten met een apparaat .. nog moeilijker ( kan wel..)

-Dus een ouderwetse hoorn op een van je oren .( de ander dicht) en de richting bepalen.. helaas geluid word weer kaast door stenen muren. zo zou je als je in het vrije veld staat aardig de richting kunnen bepalen,
Neem meerdere punten om zo een indicatie te kunnen maken.
En... eigenlijk een gehoor apparaat "lenen" die die 13kHz nog wel versterkt en de mic daarvan in een koker zetten ( richting bepalen
Goede gehoor apparaten hebben 2 mic en geluid van achteren word gedempt( alleen hoge freq).

Nog een .. wat zou een piep toon door de hele wijk kunnen veroorzaken ?.
Dat is een elektronische voeding ..dan wel een motor die aangestuurd word door elektronica ( of een lamp).
het is hoorbaar in de gehele wijk .. dus apparaten ( meervoud) moeten door de gehele wijk staan, want hoge tonen komen niet zo ver.( en dan nog in huis ?)

Dus wat hebben jullie allemaal gemeenschappelijk en in veelvoud staan?
-lantaarnpalen ..maar dan moet het overdag uit stil zijn
-Afzuigventilators op het dak . ja als jullie allemaal de zelfde hebben hoor je het door de gehele wijk.

Dus geluid kan ook van boven komen !!

Maar die oorzaak die jij noemde heb ik mijn twijfels over . hoge tonen kunnen zich slecht door de lucht verplaatsen als die veel wervelingen / draaikolken heeft, en dat heeft die uitblaas opening.( die ene)
Wat wel kan is een apparaat daar dicht bij of precies aan de overkant staat en geeft weerkaatsing tegen deze muur waar die uitlaat is .

Wat wel logisch is dat er bij/ in die technisch ruimte anti marter/muizen apparaat staat.
Maar die produceert geen continue toon ( normaal gesproken).

Gebruik de Hoorn op EEN oor om de richting te bepalen.
[Afbeelding]

Maar als je hem zelfs in huis hoort met 230v er af .., ja de afzuig ventilator van de buren staat nog aan ..
Dus ik ben benieuwd . succes.
Twee metalen gebouwen tegenover elkaar!

• Magic2305
Of Stedin vragen de stroom uit te zetten, we zitten wel eens zonder stroom hier, maar nu net niet.
26 november, 15 december
29 december is er een grote stroomstoring geweest, vanaf die tijd misschien iets gebeurt ofzo.

[ Voor 38% gewijzigd door Magic2305 op 05-02-2026 15:27 ]

• Magic2305
Helaas geen meting van de ODU ondanks belofte van de dame, ze zei dat er een geluidspecialist nodig was, ik vroeg haar wanneer en kreeg vervolgens geen antwoord meer, wat een domper zeg.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:51

franssie

Save the albatross

ODU is Omgevingsdienst?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Magic2305
Ja klopt.

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:41
Toevallig al het bedrijf gevraagd hoe lang hun tijdelijke oplossing blijft staan?

• Magic2305
TerminalNL schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:58:
Toevallig al het bedrijf gevraagd hoe lang hun tijdelijke oplossing blijft staan?
Ja minimaal nog 5 a 6 maanden

• Magic2305
Magic2305 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:28:
[Afbeelding]

DE UPDATE !!

Ik heb contact met de HDSR gezocht en die hebben de pompen uitgezet, helaas was dit het niet. Maar heel fijn dat ze meewerkte.
Maar ik heb het gevonden, op 1,2km staat in een metalen gebouw een koel/vries machine vol op te draaien voor een snackfabriek, en buiten staat dus een tijdelijke nood machine.
Morgen komt de ODU een meting doen.
Geluid heb ik op YT gezet.
Wordt vervolgd, oh ja ik heb een puber meegenomen op mijn zoektocht!
Update 2

Odu heeft gemeten een 5000 hertz bij de machine die buiten staat en het geluid van de waterzuiveringinstallatie is de bron wat ik dus hoor, zij kunnen niet handhaven omdat het een ongezoneerd industrieterrein is, ze zeggen dat de gemeente dit moet doen.
Ik kreeg complimenten van de onderzoeker dat ik de bron zelf had gevonden.
Binnen was het rond de 80 hertz.
Wat moet ik nu doen HELP MIJ AUB

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:17
Magic2305 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:02:
[...]

Update 2

Odu heeft gemeten een 5000 hertz bij de machine die buiten staat en het geluid van de waterzuiveringinstallatie is de bron wat ik dus hoor, zij kunnen niet handhaven omdat het een ongezoneerd industrieterrein is, ze zeggen dat de gemeente dit moet doen.
Ga er eens met een advocaat over praten, of schakel rechtsbijstand in als je die hebt.

• Magic2305
Linux gebruiker schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:19:
[...]

Ga er eens met een advocaat over praten, of schakel rechtsbijstand in als je die hebt.
Dan moet je wel advocaat centjes hebben, rechtsbijstand heb ik helaas niet.

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:21
Magic2305 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:02:
[...]

Update 2

Die dus contacten..?

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:03
Je moet bij de gemeente vragen om handhaving van de geluidsnormen van het omgevingsplan in het kader van de zorgplicht. En dan ook specifiek op die manier in die bewoordingen. Je moet ze mailen oid dat je geluidsoverlast er vaart, schetsen wat je hoort en wat je al zelf gevonden hebt. Ook de meting van Odu toevoegen. Dan verzoek je hen in het kader van zorgplicht te handhaven op de geluidsnormen van hé t omgevingsplan. En je van de voortgang van die handhaving op de hoogte te houden.

Dat het een tijdelijke situatie is maakt het niet makkelijker. Waarschijnlijk betekent dat het bedrijf tijd gaat rekken en dus niks opgelost wordt. Bereid je geestelijk daarop voor. Bedrijven geven tegenwoordig niks om jouw welzijn en alles om hun portemonnee. Als je buren hebt die het ook horen, dan zou ik hen zeker mee laten ondertekenen onder je verzoek.

En last but not least: Niet bellen dus. Maar schriftelijk verzoeken.

Succes!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Varkentje405 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:42:
Je moet bij de gemeente vragen om handhaving van de geluidsnormen van het omgevingsplan in het kader van de zorgplicht. En dan ook specifiek op die manier in die bewoordingen. Je moet ze mailen oid dat je geluidsoverlast er vaart, schetsen wat je hoort en wat je al zelf gevonden hebt. Ook de meting van Odu toevoegen. Dan verzoek je hen in het kader van zorgplicht te handhaven op de geluidsnormen van hé t omgevingsplan. En je van de voortgang van die handhaving op de hoogte te houden.

Dat het een tijdelijke situatie is maakt het niet makkelijker. Waarschijnlijk betekent dat het bedrijf tijd gaat rekken en dus niks opgelost wordt. Bereid je geestelijk daarop voor. Bedrijven geven tegenwoordig niks om jouw welzijn en alles om hun portemonnee. Als je buren hebt die het ook horen, dan zou ik hen zeker mee laten ondertekenen onder je verzoek.

Succes!
Goed advies!

Ik zou tegelijkertijd het betreffende bedrijf vragen of ze bijvoorbeeld de installatie kunnen verplaatsen en/of willen kijken naar afschakelen of een andere setting in bijvoorbeeld de nacht. Voordat de gemeente wat gaat doen duurt waarschijnlijk even; dus in de tussentijd het met lief vragen proberen, kan geen kwaad.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:17
Magic2305 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:29:
[...]

Dan moet je wel advocaat centjes hebben, rechtsbijstand heb ik helaas niet.
Er zijn advocaten waarbij het eerste gesprek gratis, daarna kun je nog zien wat je doet.

• Magic2305
Dat heb ik gedaan al tig keren!!

• Magic2305
Varkentje405 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:42:

Succes!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kd8UHcws3KtmHx27rPIoegpF-1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQc7JKo6hYsCAQnzHSe5eVG6.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ga ze nogmaals mailen, heb ondertussen al 3 zaaknummers van hen
Inmiddels hebben 9 mensen zich al gemeld op mijn schrijven op de plaatselijke FB groep, die waren ook al maanden op zoek

• Magic2305
Ojjorz schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:55:
[...]

Goed advies!

Ik zou tegelijkertijd het betreffende bedrijf vragen of ze bijvoorbeeld de installatie kunnen verplaatsen en/of willen kijken naar afschakelen of een andere setting in bijvoorbeeld de nacht. Voordat de gemeente wat gaat doen duurt waarschijnlijk even; dus in de tussentijd het met lief vragen proberen, kan geen kwaad.
Heb ik gedaan, er is geen andere plek, ik heb wederom de gemeente gemaild en ook inmiddels de GGD.

• Magic2305
Linux gebruiker schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:26:
[...]

Er zijn advocaten waarbij het eerste gesprek gratis, daarna kun je nog zien wat je doet.
Dat weet ik, en als je door gaat kost het geld, ik heb ooit een rechtzaak gehad met mijn werkgever in het verleden, dat kostte ook behoorlijk wat.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Magic2305 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:44:
[...]

[Afbeelding]
Ik ga ze nogmaals mailen, heb ondertussen al 3 zaaknummers van hen
Inmiddels hebben 9 mensen zich al gemeld op mijn schrijven op de plaatselijke FB groep, die waren ook al maanden op zoek
Kastje -> muur.

Ambtenaren hebben hier helemaal geen zin in. Stel je voor, twee herriemakers in de buurt handhaven.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bel de lokale krant, if hart van Nederland ofzo, of BOOS, of dat soort programma's. Die hebben misschien in wat speurwerk? En publiciteit is ook een goed pressiemiddel om een oplossing te forceren.
En als je met meerdere buurtbewoners samen bent kun je misschien de kosten delen. Of misschien woont er wel een advocaat of jurist bij je in de buurt die ook gek wordt van het geluid, dat zou helemaal mooi zijn!

• Magic2305
Frieda schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:28:
Bel de lokale krant, if hart van Nederland ofzo, of BOOS, of dat soort programma's. Die hebben misschien in wat speurwerk? En publiciteit is ook een goed pressiemiddel om een oplossing te forceren.
En als je met meerdere buurtbewoners samen bent kun je misschien de kosten delen. Of misschien woont er wel een advocaat of jurist bij je in de buurt die ook gek wordt van het geluid, dat zou helemaal mooi zijn!
Hart van NL heb ik idd geschreven lokale nieuws ga ik benaderen, thanks!

• Magic2305
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQzx-4HFMqJ6KBWvTXWZ_Tn8Tm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xj0Nw37PMtTadplPy3KRt0AA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IpmYcZyWhHjgXtw-Qm9YokHvqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqLoMc9zHDirzEVzmilA2PKz.jpg?f=fotoalbum_large

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:22
Ik weet niet in welke provincie je woont, maar woon je in brabant of zeeland dan zou je het hier kunnen melden.
https://www.milieuklachtencentrale.nl/
aangezien je de bron al gevonden hebt kunnen zij je wellicht helpen in contact te komen met de juiste mensen.

• nono_einstein
????
Typisch een gevalletje waar AI beter niets kan zeggen.
geluid wordt zwakker door afstand e.d. maar kan niet zomaar van frequentie veranderen.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:16

Standeman

Prutser 1e klasse

nono_einstein schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:02:
[...]

????
Typisch een gevalletje waar AI beter niets kan zeggen.
geluid wordt zwakker door afstand e.d. maar kan niet zomaar van frequentie veranderen.
Dat lijkt me inderdaad meer over een elektrisch signaal te gaan. En zelfs dan zou ik het met een pak zout nemen :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:08
Hoe ziet het frequentiespectrum eruit bij de bron? Daar moet dan ook een dikke 80Hz toon te meten zijn, als dat de bron is. Het kan dan zijn dat die 5kHz een verre harmonische is van die 80Hz, al is dat wel ver gezocht.

• Magic2305
HopNotch schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:37:
Ik weet niet in welke provincie je woont, maar woon je in brabant of zeeland dan zou je het hier kunnen melden.
https://www.milieuklachtencentrale.nl/
aangezien je de bron al gevonden hebt kunnen zij je wellicht helpen in contact te komen met de juiste mensen.
@HopNotch Alles is al ingelicht.

• markdejong
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:45
ikwilwp8 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:15:
Het kan dan zijn dat die 5kHz een verre harmonische is van die 80Hz, al is dat wel ver gezocht.
Niet ver gezocht denk ik. Hogere harmonische toonhoogtes kunnen elkaar versterken.

Bron
https://www.phys.unsw.edu...nd%20richer%20in%20timbre.

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:56

Managelorian

“This is the workflow.”

Van geluid weet ik minder dan van signalen via kabels, maar een signaal over een kabel kan niet van 5 kHz terugmoduleren o.i.d. naar 80 Hz. Onmogelijk. Hecht geen waarde aan je AI antwoord, want het is niet alleen incorrect, het is ook nog eens niet van toepassing (elektrisch signaal via kabel /= geluid via lucht).

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:11
Je hebt een bron van 5000hz gevonden, maar je probleem is een 80hz geluid. Het geluid gaat niet veranderen van 5000hz naar 80hz. Ofwel, er zit in de bron ook een 80hz component, of dit is niet de bron.
Pagina: 1 2 Laatste