Daar ben ik langs geweest daar hoor je de piep niet harder.olafmol schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:20:
Transformator kast ergens? GSM mast?
Wat bedoel je met het streepje tussen de lijnen?rhodium schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:18:
Ah het streepje tussen de tussen lijnen is dus wat je bedoeld, zie het pas na inzoomen op de afbeelding.
Het enige wat je kan doen is met je telefoon rondlopen en hopen dat het zichtbaarder wordt in je grafiek, zo heb ik ook een verstopte airco gevonden die zat te zoemen/resoneren de hele dag waar we gek van werden.
Meestal zijn zulke hoge tonen merkbaar als ze dicht in de omgeving geproduceerd worden, dit is met lagere tonen wel anders. De buren zonnepanelen of een thuisaccu, aan zoiets zou ik dan denken.
Dit is binnen gemeten, dat is toch een hoog frequent geluid, maar dit hoor je in de hele wijk, dan moet het toch een behoorlijk iets zijn wat dit geluid produceert?
Die zitten toch op een hogere frequentie?D.deJong schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:26:
Iemand een kattenverjager in de tuin?
Ik ben langs alle tuinen gelopen en hoorde de piep niet harder het komt niet specifiek uit een bepaalde tuin.
En ook al hoorden dus die twee andere het ook, maar op je werk / in het bos bijvoorbeeld hoor je het dus niet?
Kan je even rond dat gebied inzoomen? (15- 25 kHz)
Nee in een andere omgeving hoor je niets, ook niet als ik in een winkel loop bv en op mijn werk ook niet.Sissors schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:33:
Ik zie eigenlijk zelf niks hoogfrequents op jouw plaatje. Geen idee wat die twee verticale strepen in de geschiedenis aan de onderkant zijn, maar dat zal niet iets van de meting zijn. Bij 60Hz, of 44Hz in de TS, heb je bromtonen, geen pieptonen.
En ook al hoorden dus die twee andere het ook, maar op je werk / in het bos bijvoorbeeld hoor je het dus niet?
Hoe bedoel je inzoomen, wat moet ik doen?99ruud99 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:45:
Een pieptoon zit rond 20.000 Hz, dat valt buiten je plaatje geloof ik.
20kHz hoort geen hond. Of nou ja, een hond dus wel, maar geen mens99ruud99 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:45:
Een pieptoon zit rond 20.000 Hz, dat valt buiten je plaatje geloof ik.
YouTube: 20 - 20,000 Hz Audio Sweep | Range of Human Hearing, vanaf een ~1kHz, en zeker vanaf 2kHz zou ik het toch wel een pieptoon noemen.
Op het plaatje in de TS zie ik niets, op het 2e plaatje zie ik alleen een laagfrequente brom.
@Magic2305, probeer ook eens het youtube filmpje hierboven af te spelen met je spectroid app ernaast om een idee te krijgen hoe je spectroid moet aflezen.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
20k is geluid dat kinderen en jong volwassenen die gehoorbescherming netjes gebruikten kunnen horen.Sissors schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:01:
[...]
20kHz hoort geen hond. Of nou ja, een hond dus wel, maar geen mens![]()
YouTube: 20 - 20,000 Hz Audio Sweep | Range of Human Hearing, vanaf een ~1kHz, en zeker vanaf 2kHz zou ik het toch wel een pieptoon noemen.
Daarboven hoor je het niet maar merk je het wel.
15k is voor oudere nog jong van geest mensen van toepassing, en dat loopt steeds verder af naarmate gehoor slechter wordt.
Zie ook:
https://www.rivm.nl/ggd-r...id/grondbeginselen-geluid
*Edit ouder is relatief.
[ Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 25-01-2026 10:28 ]
Mijn hond draait zijn hoofd en oren als ik dat afspeelde op YT gistermiddag, ik probeerde iets om te zoeken wat het was, kwam ook al uit op die kattenverjager, maar als die24/7 aan staat moet mijn hond ook 24/7 dit horen en dat is het dus niet.Sissors schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:01:
[...]
20kHz hoort geen hond. Of nou ja, een hond dus wel, maar geen mens![]()
Mijn gehoor is goed, ik hoor tot 14000 mijn leeftijd is 63, audicien zei prima voor mijn leeftijd :-)99ruud99 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:07:
[...]
20k is geluid dat kinderen en jong volwassenen die gehoorbescherming netjes gebruikten kunnen horen.
15k is voor oudere mensen van toepassing, en dat loopt steeds verder af naarmate gehoor slechter wordt.
Zie ook:
Ik ben een complete leek, ik heb dat ding gedownload en alle stroom eraf en batterijen eruit, dan krijg je dit soort geluiden of metingen niet als het doodstil in huis, ik ben alleen.pauldaytona schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:17:
Als je je telefoon nu eens een kwart slag draait wordt er misschien wat zichtbaar.
De gemiddelde volwassene zit op de 15-17kHz range: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK10924. Een kind kan 20kHz inderdaad horen, bij jong volwassenen neemt dat erg af, en bij beide is de gevoeligheid van de oren heel veel minder bij 20kHz als het al hoorbaar is. 25kHz is voor vleermuizen, en het plaatje van Spectroid van TS gaat al tot boven de 20kHz.99ruud99 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:07:
[...]
20k is geluid dat kinderen en jong volwassenen die gehoorbescherming netjes gebruikten kunnen horen.
15k is voor oudere nog jong van geest mensen van toepassing, en dat loopt steeds verder af naarmate gehoor slechter wordt.
Zie ook:
*Edit ouder is relatief.
Dus ja in theorie als TS zijn gehoor heel goed is, zou hij 20kHz kunnen horen. Maar 2kHz is ook gewoon een pieptoon.
Ik ben een complete leek, ik heb dat ding gedownload en alle stroom eraf en batterijen eruit, dan krijg je dit soort geluiden of metingen toch niet als het doodstil in huis, ik ben alleen.Sissors schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:33:
[...]
De gemiddelde volwassene zit op de 15-17kHz range: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK10924. Een kind kan 20kHz inderdaad horen, bij jong volwassenen neemt dat erg af, en bij beide is de gevoeligheid van de oren heel veel minder bij 20kHz als het al hoorbaar is. 25kHz is voor vleermuizen, en het plaatje van Spectroid van TS gaat al tot boven de 20kHz.
Dus ja in theorie als TS zijn gehoor heel goed is, zou hij 20kHz kunnen horen. Maar 2kHz is ook gewoon een pieptoon.
Kom mij helpen:-) ik ben een complete leek op dat gebied, ben niet gek want 7 verschillende mensen zeggen het ook, maar geen idee wie of wat ik moet inschakelen, de gemeente heb ik al verwittigd, moeten nog terugbellen, stedin ook.P5ycho schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:05:
Ik zou om te beginnen eens een goede meting van 0-20kHz willen zien met een duidelijke spike bij die hoogfrequente piep. Als die goed hoorbaar is zou die ook goed te meten moeten zijn.
Op het plaatje in de TS zie ik niets, op het 2e plaatje zie ik alleen een laagfrequente brom.
@Magic2305, probeer ook eens het youtube filmpje hierboven af te spelen met je spectroid app ernaast om een idee te krijgen hoe je spectroid moet aflezen.
Heb je jezelf al eens laten testen op tinnitus? De kans is erg groot dat het, zeker op jouw leeftijd, gewoon tinnitus is en niets wat in de ether zit. De andere mensen die het zeggen te horen zou absoluut een placebo effect kunnen zijn. De meting geeft in ieder geval aan dat er geen geluid is.
gewoon telefoon draaien tot je zo'n plaatje hebt.Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:32:
[...]
Ik ben een complete leek, ik heb dat ding gedownload en alle stroom eraf en batterijen eruit, dan krijg je dit soort geluiden of metingen niet als het doodstil in huis, ik ben alleen.
[ Voor 4% gewijzigd door pauldaytona op 25-01-2026 10:50 ]
Ja getest, geen tinnitus.Croga schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:45:
Als ik zo naar dat plaatje kijk dan geeft dat gewoon netjes aan dat er geen geluid is in het hoorbare deel van het spectrum.
Heb je jezelf al eens laten testen op tinnitus? De kans is erg groot dat het, zeker op jouw leeftijd, gewoon tinnitus is en niets wat in de ether zit. De andere mensen die het zeggen te horen zou absoluut een placebo effect kunnen zijn. De meting geeft in ieder geval aan dat er geen geluid is.
Vrienden van mijn zoon kwamen gewoon op visite en zeiden het uit zichzelf zonder dat ik wat heb gevraagd of gezegd, wat een irritante piep hier.
Dus zeg het maar Croga :-)
pauldaytona schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:49:
[...]
gewoon telefoon draaien tot je zo'n plaatje hebt.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/khDgBg6OKEaZcf3K8g6JTWfa.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedoel je zo?
De man van leefomgeving en de vrouwelijke collega zeiden het ook :-) die stonden na 1 uur aan mijn deur nadat ik een melding had gemaakt.Croga schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:45:
Als ik zo naar dat plaatje kijk dan geeft dat gewoon netjes aan dat er geen geluid is in het hoorbare deel van het spectrum.
JHeb je een gashuisje in de directe omgeving? Kun je aangeven op welke tijdstippen het geluid prominent aanwezig is?
Wat kan helpen is eerst te vinden op welke frequentie het zit,
Je zou op je telefoon/laptop even deze pagina kunnen bezoeken, dit is een toongenerator.
https://onlinetonegenerator.com/
Als je daarmee de zelfde toonhoogte 'vinden' als het irritante geluid, dan kan je daar de meter naukeuriger op aanpassen om beter te kunnen lokaliseren.
En hoe hoger het geluid, hoe meer demping er is, dus hoe dichter het in de buurt zit.
Dan denk ik dat het tijd wordt voor een professionele meting want, zoals velen hier al melden, wat je zelf meet zegt dat er niets hoorbaar is.Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:00:
De man van leefomgeving en de vrouwelijke collega zeiden het ook :-) die stonden na 1 uur aan mijn deur nadat ik een melding had gemaakt.
Hoe zit een gashuisje eruit?nono_einstein schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:03:
Los van de bizarre schaal van je app (-112 dB??) is geluid van een paar kHz, dat ontstaat als het koud wordt en van buiten het huis komt, wellicht afkomstig van een gas huisje oud, omdat de flow toeneemt.
JHeb je een gashuisje in de directe omgeving? Kun je aangeven op welke tijdstippen het geluid prominent aanwezig is?
Het is 24/7 hoorbaar!
Dat had ik al gedaan, maar nu nog een keer, dit is wat ik hoor als piep._trickster_ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:09:
na 2 keer het topic goed doorgelezen te hebben, en ook de afbeeldingen goed bekeken te hebben kan ik nog steeds geen opvallende spike vinden in het geluid boven de 200hz.
Wat kan helpen is eerst te vinden op welke frequentie het zit,
Je zou op je telefoon/laptop even deze pagina kunnen bezoeken, dit is een toongenerator.
https://onlinetonegenerator.com/
Als je daarmee de zelfde toonhoogte 'vinden' als het irritante geluid, dan kan je daar de meter naukeuriger op aanpassen om beter te kunnen lokaliseren.
En hoe hoger het geluid, hoe meer demping er is, dus hoe dichter het in de buurt zit.
Dat ga ik proberen.Croga schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:10:
[...]
Dan denk ik dat het tijd wordt voor een professionele meting want, zoals velen hier al melden, wat je zelf meet zegt dat er niets hoorbaar is.
Als het 24/7 hoorbaar is, sinds wanneer is het dan 24/7 hoorbaar? Sinds het kouder is geworden? Een gashuisje is hier een verzamelnaam voor de inrichtingen die er overal in het land staan om van hoge druk naar lagere drukken voor wijkdistributie van gas te gaan. Ik nam deze sprong even omdat ik door de regels ls dat dit issue bij jullie begon ergens in de laatste maanden. Ik ken diverse plekken (o.m. bij ons ouderlijk huis) waar in de winter er ook een hoge piep aanwezig was die afkomstig was van een van de drukregelaars in het 'gashuisje' tegenover ons huis destijds. Was voor sommigen hoorbaar, voor anderen niet, maar wel objectief te meten.Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:10:
[...]
Hoe zit een gashuisje eruit?
Het is 24/7 hoorbaar!
Dus voor de verdere discussie is het moment van ontstaan van het geluid denk ik wel relevant. Een installatie met daarop op de deur een waarschuwing geen open vuur, meestal omheind etc moet wel herkenbaar zijn lijkt me.
[ Voor 0% gewijzigd door nono_einstein op 25-01-2026 11:27 . Reden: autocorrect slaat de plank mis ... ]
Ik laat dit project even aan jou over, want ik heb er zelf ook genoegMagic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:43:
[...]
Kom mij helpen:-) ik ben een complete leek op dat gebied, ben niet gek want 7 verschillende mensen zeggen het ook, maar geen idee wie of wat ik moet inschakelen, de gemeente heb ik al verwittigd, moeten nog terugbellen, stedin ook.
Wat ik zou proberen:
telefoon 1: Spectroid starten
telefoon 2: toongenerator op 13kHz starten.
Je oor en de spectroid-telefoon op dezelfde afstand van de toongenerator plaatsen en het geluid van de toongenerator-telefoon zo afstellen dat het lijkt op wat je buiten hoort, en zorgen dat je ongeveer weet hoe spectroid uitslaat.
Nu heb je op je spectroid-telefoon een uitslag op 13kHz op, fictief getal, -60dB.
Nu naar buiten, een stuk lopen/fietsen en spectroid er weer bij pakken. Is de uitslag op 13kHz lager, dus bijv -70dB? dan ben je weggelopen van het geluid. Is de uitslag hoger, bijv -50dB? Dan ben je dichterbij.
Dit herhalen tot je met je neus bovenop de bron staat.
Parallel zul je het traject bij de gemeente warm moeten houden.
Dit zeer hoge geluid zou relatief door middel van metingen relatief makkelijk moeten te lokaliseren zijn.
Dit omdat hoe hoger het geluid, hoe meer 'gerichter' het geluid is, al is het bij deze hoge tonen voor mensen soms lastig om de richting aan te geven, maar met meten zou dit wel makkelijker zijn.
Ook, dempen tonen boven de 10kHz meer dan 6dB bij een verdubbeling van de afstand.
En als laatste, is dat tonen boven de 10kHz vrij makkelijk geabsorbeerd worden door elk object wat tussen de geluidsbron en jezelf staat.
Hoog je de toon overal even hard ? bij deze toon hoogtes is zelfs een simpele binnendeur vaak al voldoende om zodanig gedempt te worden dat je hem zelf niet meer hoort boven het standaard omgevingsgeluid ( < 30dB).
Ik zou proberen te meten, en je kan inzoomen op het hoge spectrum, op verschillende plekken in huis en eventueel buiten langs de gevel om te kijken of je in de range van 10kHz en 15 kHz iets van een piek kan zien.
Als voorbeeld heb ik even een screenshot toegevoegd van een meting, ingezoomed op het hoge spectrum, met een aanwezige toon van 13kHz, die duidelijk te zien in aan de rechterkant ( rode Piek )
En in de 'waterfall' grafiek ook duidelijk te zien is dat deze even aan stond en daarna weer uit.
In je verticale plaatjes zie je onderaan een streep in het beeld bij de frequenties die ik noemde , dat zijn de geluiden die continue er zijn. Zo te zien kunnen ze irritant zijn, maar zijn ze veel te zacht om illegaal te zijn.
Ik ben jaren geluidstechnicus geweest.
Het enige wat hier in de buurt staat is dit bij mij om de hoek, maar daar hoor ik niet harder de piep.nono_einstein schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:26:
[...]
Als het 24/7 hoorbaar is, sinds wanneer is het dan 24/7 hoorbaar? Sinds het kouder is geworden? Een gashuisje is hier een verzamelnaam voor de inrichtingen die er overal in het land staan om van hoge druk naar lagere drukken voor wijkdistributie van gas te gaan. Ik nam deze sprong even omdat ik door de regels ls dat dit issue bij jullie begon ergens in de laatste maanden. Ik ken diverse plekken (o.m. bij ons ouderlijk huis) waar in de winter er ook een hoge piep aanwezig was die afkomstig was van een van de drukregelaars in het 'gashuisje' tegenover ons huis destijds. Was voor sommigen hoorbaar, voor anderen niet, maar wel objectief te meten.
Dus voor de verdere discussie is het moment van ontstaan van het geluid denk ik wel relevant. Een installatie met daarop op de deur een waarschuwing geen open vuur, meestal omheind etc moet wel herkenbaar zijn lijkt me.
Dit is puur de cursor in de app, dat heeft niks met de meting te maken.pauldaytona schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:58:
In je eerste plaatje is het 6385 hz, je tweede plaatje 9562hz.
De toon hoeft ook zeker niet illegaal te zijn, de enige plek waar ik duidelijk een ferquentie continu zie staan is op de 100/105Hz en dat is niet wat de de topic starter aangeeft.pauldaytona schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:58:
In je verticale plaatjes zie je onderaan een streep in het beeld bij de frequenties die ik noemde , dat zijn de geluiden die continue er zijn. Zo te zien kunnen ze irritant zijn, maar zijn ze veel te zacht om illegaal te zijn.
Allebei op lager dan -100dB, dus toch helemaal niet relevant hier? Spectroid plaatst een blauwe marker op de luidste frequentie, dus op beide plaatjes is helemaal geen 13kHz af te lezen, maar is met de vinger een groene lijn op het scherm gezet.pauldaytona schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:58:
In je eerste plaatje is het 6385 hz, je tweede plaatje 9562hz. Maar stuur je zoon eens buiten om de bron te lokaliseren. Die hoort beter dan jij.
Ik ben jaren geluidstechnicus geweest.
/f/image/D8uRe7eEruwYEmaiYTsPih9e.png?f=fotoalbum_large)
Zo ziet een 13kHz meting met eerder gelinkte toongenerator eruit. Dit is opgenomen met de telefoon, bron een PC met koptelefoon en relatief laag volume.
[ Voor 23% gewijzigd door P5ycho op 25-01-2026 12:10 ]
Klopt helemaal, zonder geijkte meters zijn alle frequenties metingen relatief van elkaar.pauldaytona schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:10:
De gemeten waarden hebben denk ik geen relatie met echte decibellen, omdat android dat niet normeert. Bij een Iphone komt het in de buurt, omdat Apple de hardware controleert en zorgt dat elke Iphone gelijk gaat.
De gegevens die uit de app komen zijn zeker wel bruikbaar, alleen moet je wel op de juiste manier interpreteren
Hier een screenshot van blauwe marker van de appP5ycho schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:06:
[...]
Allebei op lager dan -100dB, dus toch helemaal niet relevant hier? Spectroid plaatst een blauwe marker op de luidste frequentie, dus op beide plaatjes is helemaal geen 13kHz af te lezen, maar is met de vinger een groene lijn op het scherm gezet.
[Afbeelding]
Zo ziet een 13kHz meting met eerder gelinkte toongenerator eruit. Dit is opgenomen met de telefoon, bron een PC met koptelefoon en relatief laag volume.
[ Voor 9% gewijzigd door Magic2305 op 25-01-2026 12:16 ]
Eigenlijk precies het zelfde als mijn post hierboven, maar dan ingezoomed op het hogere spectrum ingezoomd.P5ycho schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:06:
[...]
@Magic2305 Kan je proberen om mijn of de afbeelding van @P5ycho te kunnen maken, dus het liefst iets ingezoomd naar de rechterkant ( in de app zelf ) en het liefst met waterfall ( de afbeelding die er onder staat )
edit: @Magic2305 Het markeren van "Beste antwoord" is voornamelijk bedoeld voor 'de oplossing' het is niet handig om deze nu al te markeren als het probleem nog niet gevonden is.
[ Voor 13% gewijzigd door _trickster_ op 25-01-2026 12:19 ]
Het is wel handig om dan het complete spectrum te laten zien, we kunnen de 13kHz sowieso niet waarnemen op het plaatje als je dat eraf knipt.Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:14:
[...]
Hier een screenshot van blauwe marker van de app[Afbeelding]
Klopt hoor, maar ik wil het de TS niet moeilijker maken dan het al lijkt te zijn_trickster_ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:18:
[...]
Eigenlijk precies het zelfde als mijn post hierboven, maar dan ingezoomed op het hogere spectrum ingezoomd.
@Magic2305 Kan je proberen om mijn of de afbeelding van @P5ycho te kunnen maken, dus het liefst iets ingezoomd naar de rechterkant ( in de app zelf ) en het liefst met waterfall ( de afbeelding die er onder staat )
Dit ging per ongeluk sorry[b]_trickster_ in "Pieptoon hoorbaar zowel in huis als buiten"_trickster_ schreef op zondag 25 januari 2026
edit: @Magic2305 Het markeren van "Beste antwoord" is voornamelijk bedoeld voor 'de oplossing' het is niet handig om deze nu al te markeren als het probleem nog niet gevonden is.
Het klinkt als 13kHz, ik heb niets verschoven in de appP5ycho schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:18:
[...]
Het is wel handig om dan het complete spectrum te laten zien, we kunnen de 13kHz sowieso niet waarnemen op het plaatje als je dat eraf knipt.
_trickster_ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:18:
[...]
Eigenlijk precies het zelfde als mijn post hierboven, maar dan ingezoomed op het hogere spectrum ingezoomd.
:strip_exif()/f/image/IHLrXO6IituPl76qT8TxuvSu.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit bedoel je?
en net voordat je een screenshot maakt even op op X drukken rechtsboven in het scherm.
Dit haalt de aangeklikte lijn weg ( de groene lijn ).
Daarmee zouden we een beter overzicht moeten hebben in het hogere spectrum.
_trickster_ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:36:
We komen aardig in de buurt, zou je nog 2 handelingen voor mij willen doen, bij de app instellingen (rechts bovenaan) kan je onder de categorie "display" de axis scale even op linear zetten ipv logaritmisch.
en net voordat je een screenshot maakt even op op X drukken rechtsboven in het scherm.
Dit haalt de aangeklikte lijn weg ( de groene lijn ).
Daarmee zouden we een beter overzicht moeten hebben in het hogere spectrum.
:strip_exif()/f/image/7D9mWZLtBCVndpxZgNroMAHO.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is wat je vroeg, nogmaals ik ben een leek ;-) ook mijn buurvrouw van de overkant hoort het, sprak haar op straat.
Sissors schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:36:
Bij deze laatste zit een duidelijke toon rond de 5kHz. Je kan kijken of de FFT samples verhogen (ik denk dat het FFT size heet bij Spectroid, maar tijdje geleden dat ik die gebruikt heb), het duidelijk maakt. Als het echt één hele constante toon is dan kan het dat hij daardoor beter boven de ruis uitkomt.
:strip_exif()/f/image/jo7Epxmn5Pt72z9kVpNQABwO.jpg?f=fotoalbum_large)
FFT verhoogd
Heb geen fiets, dat wordt dus lopen:-)P5ycho schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:49:
Hier is niets op te zien iig. Dat wordt fietsen.
je zou als laatste optie hem nog even op 8192 kunnen zetten, en anders ben ik bang dat er op deze plek niks zichtbaar is
[ Voor 16% gewijzigd door _trickster_ op 25-01-2026 12:53 ]
Over deze graph, je geeft aan dat je alles uitgeschakeld hebt, echter we zien 50 Hz en 100 Hz terug wat er op duidt dat er nog steeds apparatuur aan staat (100 Hz is een harmonische van de netfrequentie, vaak door gelijkrichting, zeg maar brom. Waar je op dat moment aan het meten bent staat dus duidelijk nog apparatuur aan.
Verder, misschien heb ik het gemist bij de draadjes, maar heb je al geantwoord wanneer dit begonnen is?
Dit is een trafo huisje, daar komt alleen 50 Hz en evt harmonischen uit, geen 5.xxx kHz.Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:03:
[...]
Het enige wat hier in de buurt staat is dit bij mij om de hoek, maar daar hoor ik niet harder de piep.[Afbeelding]
Hij gaf aan dat hij het geluid ook hoorde als de spanning volledig van de woning af is.nono_einstein schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:03:
[...]
Over deze graph, je geeft aan dat je alles uitgeschakeld hebt, echter we zien 50 Hz en 100 Hz terug wat er op duidt dat er nog steeds apparatuur aan staat (100 Hz is een harmonische van de netfrequentie, vaak door gelijkrichting, zeg maar brom. Waar je op dat moment aan het meten bent staat dus duidelijk nog apparatuur aan.
Verder, misschien heb ik het gemist bij de draadjes, maar heb je al geantwoord wanneer dit begonnen is?
Deze metingen zijn gedaan terwijl er gewoon spanning op de woning staat.
Yep mijn collega is geweest, is elektricien en heeft alles gecontroleerd en hij bevestigde dat het van buiten kwam.boyette schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:57:
Heb je de aardlek al eens uit gezet en getest of het geluid dan een paar minuten later weg is
Elektriciens die hebben daar geen verstand van enMagic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:10:
[...]
Yep mijn collega is geweest, is elektricien en heeft alles gecontroleerd en hij bevestigde dat het van buiten kwam.
Die luisteren vaak slecht
Zet je aardlek eens uit en wacht dan 5 minuten en ga dan eens luisteren
24/7 lang?, niets in huis zoiets._XipHiaS_ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:10:
Zou het een fluitende/lekkende/resonerende waterleiding kunnen zijn, of een overdrukfentiel?
Die heeft alles uitgezet en ook de MV monteur heeft een controle gedaan, want de MV is ook gecontroleerd:-)boyette schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:11:
[...]
Elektriciens die hebben daar geen verstand van en
Die luisteren vaak slecht
Zet je aardlek eens uit en wacht dan 5 minuten en ga dan eens luisteren
Je moet dat zelf doen en dan zelf luisterenMagic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:13:
[...]
Die heeft alles uitgezet en ook de MV monteur heeft een controle gedaan, want de MV is ook gecontroleerd:-)
_trickster_ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:52:
Zoals @Sissors aangaf is er op de 5kHz wel een duidelijke toon zichtbaar, en je hebt nu in de laatste screenshot de FFT size juist kleiner gemaakt ( hij staat nu denk ik op 64 bin) standaard is 512 bin, en hij kan tot 8192 bin. maar zoals @P5ycho ook aangeeft, hier is niks op te zien behalve de 5kHz.
je zou als laatste optie hem nog even op 8192 kunnen zetten, en anders ben ik bang dat er op deze plek niks zichtbaar is
:strip_exif()/f/image/jgDU0qQOb0vWilS9IbIntEVY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o1xrkFqU6aSZCzgRymIwRoT2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zjuD6w2AIMN3Ed0UZMkRqLNZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles uit in huis, dit is het resultaat
Dat had ik al gecontroleerd voordat ik iemand in schakelde, heb eerst zelf al onderzoek gedaan :-)boyette schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:14:
[...]
Je moet dat zelf doen en dan zelf luisteren
Nopeboyette schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:37:
Nog ergens een rookmelder in de kast liggen met een batterij erin?
Het is in de hele buurt!boyette schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:37:
Nog ergens een rookmelder in de kast liggen met een batterij erin?
Woon je in een marter gevoelige omgeving? Wellicht een marter verjager?
Volgens AI kan het ook defecte straatverlichting zijn vooral als er LED in zit. Dus heb je je straatlantaarns gecheckt? Of wellicht ergens LED verlichting in de straat?
Stap 1 is zorgen dat je het goed kunt waarnemen, met name ook kunnen vaststellen of het sterker wordt. Het is me niet duidelijk of dat in dit geval op gehoor kan. Ook is me niet duidelijk of het met de telefoon lukt. Anders misschien een iets betere microfoon.
Stap 2 is door de omgeving lopen en meten waar het geluid sterker of zwakker wordt.
Ik loop door de wijk met mijn hond, ook ver van huis in andere wijk daar hoor je niets, hoe dichter ik bij mijn huis kom hoe duidelijker het is in de wijk, ik ben net een andere kant opgelopen en daar was het niet hoorbaar, het moet dus echt in de buurt zijn, nee geen steenmarters in de buurt, geen idee of iemand die verjager heeft staan.MallePietje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:01:
Als het geluid 24x7 aanwezig is, dan zou het vrij eenvoudig traceerbaar moeten zijn.
Stap 1 is zorgen dat je het goed kunt waarnemen, met name ook kunnen vaststellen of het sterker wordt. Het is me niet duidelijk of dat in dit geval op gehoor kan. Ook is me niet duidelijk of het met de telefoon lukt. Anders misschien een iets betere microfoon.
Stap 2 is door de omgeving lopen en meten waar het geluid sterker of zwakker wordt.
Ik ben gisteren naar de sluizen gelopen en het geluid is ook daar hoorbaar maar wordt niet harder.synoniem schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:52:
Je noemt in je openingspost sluizen. De (hydraulische) installaties van sluizen kunnen ook dit soort pieptonen genereren heb ik me laten vertellen. Ik hoor zelf een redelijk deel van het spectrum niet dus kan het niet zelf bevestigen. Sommige noodaggregaten ook trouwens maar die staan in de regel niet maandenlang aan.
Ik ga vragen aan de vrienden van zoon of ze met mij mee willen lopen en zoeken, en ik wacht de gemeente af.
Alles is Led hier in de straat, ik heb aan iedere paal geluisterd (de mensen zullen wel denken wat een raar mens)Barrycade schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:50:
Tis wat koud maar je zal toch echt naar buiten moeten om de bron op te zoeken. Zoals al eerder aangegeven de 13k band in de gaten houden en georganiseerd door de wijk lopen.
Woon je in een marter gevoelige omgeving? Wellicht een marter verjager?
Volgens AI kan het ook defecte straatverlichting zijn vooral als er LED in zit. Dus heb je je straatlantaarns gecheckt? Of wellicht ergens LED verlichting in de straat?
Geen steenmarters in de buurt en geen idee of iemand een verjager heeft voor hen.
Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Alles is Led hier in de straat, ik heb aan iedere paal geluisterd (de mensen zullen wel denken wat een raar mens)
Geen steenmarters in de buurt en geen idee of iemand een verjager heeft voor hen. Ik ben iedere dag buiten met de hond, koud of niet we moeten eruit :-)
Zo slim ben ik wel :-) vrienden van mijn zoon zeiden het uit zichzelf ik heb niets gevraagd of gezegd en alle 4 kwamen apart op verschillende tijdstippen en zeiden wat een irritante piep hier, dus zeg het maar Olaf :-)olafmol schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:25:
BTW, of andere mensen iets horen hangt best af van hoe je ze iets vraagt. Als jij vraagt "kun jij ook die pieptoon horen?" krijg je veel vaker een "ja" dan als je vraagt "valt je iets op als je goed luistert?"
Iemand opperde al die kattenverjager die maken wel zon irritant geluid..Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Alles is Led hier in de straat, ik heb aan iedere paal geluisterd (de mensen zullen wel denken wat een raar mens)
Geen steenmarters in de buurt en geen idee of iemand een verjager heeft voor hen.
Maar als je niet weet of er een marter verjager is hoe weet je dan wel dat er geen katten verjager is..
Is zon klein paaltje met een sensor die mensen vaak in de voortuin hebben staan
Lijkt op een zonnesensor maar dan aan de zijkant
Voorbeeld:
Het geluid draagt niet ver. Een 5m verder kan ik het niet meer horen, terwijl ik nog een goed gehoor heb. Piepjes van laptop trafoos etcetera hoor ik altijd.
Wel water maar geen gemaal in de buurt.DukeBox schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:37:
Heb je ook water in de omgeving? Onderweg naar mijn werk op de fiets kom ik ook een klein gemaal tegen welke een duidelijk hoorbare hoge pieptoon voortbrengt als je in de omgeving bent. Die staat 24x7 aan zover ik weet.
Voorbeeld:
[Afbeelding]
Ik heb niet gezegd dat het geen kattenverjager is, ik kan niet in afgesloten tuinen kijken en in de voortuinen staat niets.boyette schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:33:
[...]
Iemand opperde al die kattenverjager die maken wel zon irritant geluid..
Maar als je niet weet of er een marter verjager is hoe weet je dan wel dat er geen katten verjager is..
Is zon klein paaltje met een sensor die mensen vaak in de voortuin hebben staan
Lijkt op een zonnesensor maar dan aan de zijkant
Heb al een post gemaakt of iemand uit de buurt iets heeft, geen antwoord en mijn buurvrouw heeft 5 katten en een afgeschermde tuin, die kunnen er niet uit.
Ze zijn er ook nog kleiner, niet echt een gemaal maar meer om circulatie in gang te houden maar vaak zie/hoor je dan ook wel water stromen. Hoe dan ook hopelijk vind je snel de oorzaak, succes!Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:55:
Wel water maar geen gemaal in de buurt.
zorg voor een goed meet toestel en ga op onderzoek uit in a goed grid zoek systeem
Lukt het om op gehoor een kant op te lopen waar het luider wordt? Probeer in ieder geval te onthouden waar je het geluid het duidelijkst hebt gehoord. Rondjes met de hond zijn handig.Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:19:
[...]
Ik loop door de wijk met mijn hond, ook ver van huis in andere wijk daar hoor je niets, hoe dichter ik bij mijn huis kom hoe duidelijker het is in de wijk, ik ben net een andere kant opgelopen en daar was het niet hoorbaar, het moet dus echt in de buurt zijn, nee geen steenmarters in de buurt, geen idee of iemand die verjager heeft staan.
Mocht het zo zijn dat dat de geluidsverschillen te klein zijn om het gebied op het gehoor te verkleinen, dan valt het te overwegen met een iets gevoeliger microfoon te meten.
Ik heb geen microfoon, misschien moet ik wat huren ergens, maar waar begin je en hoe lees ik dit uit, wat zijn de kosten, en wat voor iets heb je nodig om dit onderscheid te maken, dillema:-)MallePietje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:18:
[...]
Lukt het om op gehoor een kant op te lopen waar het luider wordt? Probeer in ieder geval te onthouden waar je het geluid het duidelijkst hebt gehoord. Rondjes met de hond zijn handig.
Mocht het zo zijn dat dat de geluidsverschillen te klein zijn om het gebied op het gehoor te verkleinen, dan valt het te overwegen met een iets gevoeliger microfoon te meten.
Ik heb geen microfoon, misschien moet ik wat huren ergens, maar waar begin je en hoe lees ik dit uit, wat zijn de kosten, en wat voor iets heb je nodig om dit onderscheid te maken, dillema:-)dutchieman schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:00:
lijkt mij dat meten is weten.
zorg voor een goed meet toestel en ga op onderzoek uit in a goed grid zoek systeem
Is die telefoon app niet goed genoeg? Ik kan me voorstellen dat de microfoon van een telefoon niet heel goed is. Misschien kan je zoiets aansluiten? https://amzn.eu/d/0vzpd1BMagic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:32:
[...]
Ik heb geen microfoon, misschien moet ik wat huren ergens, maar waar begin je en hoe lees ik dit uit, wat zijn de kosten, en wat voor iets heb je nodig om dit onderscheid te maken, dillema:-)
Dat is misschien al beter, zonder hoge kosten.
Maar hier weet ik eigenlijk ook niets vanaf
Dank voor het meedenken in ieder geval, ik ga op onderzoek uit.MallePietje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:42:
[...]
Is die telefoon app niet goed genoeg? Ik kan me voorstellen dat de microfoon van een telefoon niet heel goed is. Misschien kan je zoiets aansluiten? https://amzn.eu/d/0vzpd1B
Dat is misschien al beter, zonder hoge kosten.
Maar hier weet ik eigenlijk ook niets vanaf
Volgens mij weet ik er wel eentje te staan, ik ga er morgen naar toe en ik ga luisteren.DukeBox schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:00:
[...]
Ze zijn er ook nog kleiner, niet echt een gemaal maar meer om circulatie in gang te houden maar vaak zie/hoor je dan ook wel water stromen. Hoe dan ook hopelijk vind je snel de oorzaak, succes!
in je telefoon zit een microfoon en die is in principe goed genoeg voor deze frequenties. Wat het echter moeilijk maakt is de 'achtergrond', oftewel hoe je de microfoon/telefoon plaatst tov de bron e hoe je m vasthoudt. Je handen lichaam kunnen een flinke weerkaatsing veroorzaken en die kan heel afhankelijk zijn van de manier waarop je een vasthoudt. Je zou dit kunnen 'oefenen' met een vaste geluidsbron die je dan met je telefoon meet om een idee te krijgen van de gevoeligheid.Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:32:
[...]
Ik heb geen microfoon, misschien moet ik wat huren ergens, maar waar begin je en hoe lees ik dit uit, wat zijn de kosten, en wat voor iets heb je nodig om dit onderscheid te maken, dillema:-)
Als je naar prof apparatuur gaat zou ik er ook een professional bij inschakelen als ik dit zo allemaal lees.
Ik heb trouwens nog geen antwoord gelezen over de exacte timing van het fluiten. Ook zie ik ion de laatste plaatjes opnieuw 100 Hz en boventonen wat er op wijst dat je gemeten hebt ergens waar de apparatuur niet uitstond.
Het verschilt aardig per telefoon hoe goed de microfoon is, maar aangezien het overlast geeft aan personen, dan zal vaak een telefoon het wel oppikken.MallePietje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:42:
[...]
Is die telefoon app niet goed genoeg? Ik kan me voorstellen dat de microfoon van een telefoon niet heel goed is. Misschien kan je zoiets aansluiten? https://amzn.eu/d/0vzpd1B
Als je al een andere microfoon wil gebruiken, probeer dan draadloos en dingen met "ruisonderdrukken" etc zoveel mogelijk te vermijden, aangezien dat helemaal in het hogere spectrum het geluidsbeeld aardig kan beinvloeden.
een losse microfoon zoals deze:
https://www.amazon.nl/Vbe...g-Vergulde/dp/B07CCH7D8W/
die gaan tot 15kHz.
Persoonlijk zou ik het eerst met telefoon/op gehoor doen, als dat niks uithaalt, dan eerder naar echte meet-microfoons gaan, die er speciaal voor gemaakt zijn, alleen die zijn wel een stuk prijziger.
Zie hier het laatste meetresultaat met de apparatuur uit.nono_einstein schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:27:
[...]
Ik heb trouwens nog geen antwoord gelezen over de exacte timing van het fluiten. Ook zie ik ion de laatste plaatjes opnieuw 100 Hz en boventonen wat er op wijst dat je gemeten hebt ergens waar de apparatuur niet uitstond.
Misschien dan @Magic2305 de bovenstaande afbeelding in zijn topic start zetten met de tekst erbij alle apparatuur uit in huis, dan kunnen mensen die hier nieuw komen gelijk de juiste gegevens zien.Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:22:
[...]
[Afbeelding]
Alles uit in huis, dit is het resultaat
[ Voor 11% gewijzigd door _trickster_ op 25-01-2026 16:32 ]
Nono, ik heb alles uit staan thuis, stroom is eraf en de batterijen uit de klok en de foon ligt op de tafel, echt er staat niets aan!nono_einstein schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:27:
[...]
in je telefoon zit een microfoon en die is in principe goed genoeg voor deze frequenties. Wat het echter moeilijk maakt is de 'achtergrond', oftewel hoe je de microfoon/telefoon plaatst tov de bron e hoe je m vasthoudt. Je handen lichaam kunnen een flinke weerkaatsing veroorzaken en die kan heel afhankelijk zijn van de manier waarop je een vasthoudt. Je zou dit kunnen 'oefenen' met een vaste geluidsbron die je dan met je telefoon meet om een idee te krijgen van de gevoeligheid.
Als je naar prof apparatuur gaat zou ik er ook een professional bij inschakelen als ik dit zo allemaal lees.