Geluid is best moeilijk.
Ik ben benieuwt of dat inderdaad de oorzaak is die je gevonden heb
Lage tonen komen heel ver. Hoge tonen zoals die 13kHz komen niet ver , ze worden eigen vrij simpel gedempt.
Hoge tonen kan je "simpel "de richting bepalen waar ze vandaan komen ( bij lage tonen is dat bijna onmogelijk)
En meten met een apparaat .. nog moeilijker ( kan wel..)
-Dus een ouderwetse hoorn op een van je oren .( de ander dicht) en de richting bepalen.. helaas geluid word weer kaast door stenen muren. zo zou je als je in het vrije veld staat aardig de richting kunnen bepalen,
Neem meerdere punten om zo een indicatie te kunnen maken.
En... eigenlijk een gehoor apparaat "lenen" die die 13kHz nog wel versterkt en de mic daarvan in een koker zetten ( richting bepalen
Goede gehoor apparaten hebben 2 mic en geluid van achteren word gedempt( alleen hoge freq).
Nog een .. wat zou een piep toon door de hele wijk kunnen veroorzaken ?.
Dat is een elektronische voeding ..dan wel een motor die aangestuurd word door elektronica ( of een lamp).
het is hoorbaar in de gehele wijk .. dus
apparaten ( meervoud) moeten door de gehele wijk staan, want hoge tonen komen niet zo ver.( en dan nog in huis ?)
Dus wat hebben jullie allemaal gemeenschappelijk en in veelvoud staan?
-lantaarnpalen ..maar dan moet het overdag uit stil zijn
-Afzuigventilators op het dak . ja als jullie allemaal de zelfde hebben hoor je het door de gehele wijk.
Dus geluid kan ook van boven komen !!
Maar die oorzaak die jij noemde heb ik mijn twijfels over . hoge tonen kunnen zich slecht door de lucht verplaatsen als die veel wervelingen / draaikolken heeft, en dat heeft die uitblaas opening.( die ene)
Wat wel kan is een apparaat daar dicht bij of precies aan de overkant staat en geeft weerkaatsing tegen deze muur waar die uitlaat is .
Wat wel logisch is dat er bij/ in die technisch ruimte anti marter/muizen apparaat staat.
Maar die produceert geen continue toon ( normaal gesproken).
Gebruik de Hoorn op EEN oor om de richting te bepalen.
Maar als je hem zelfs in huis hoort met 230v er af .., ja de afzuig ventilator van de buren staat nog aan ..
Dus ik ben benieuwd . succes.