Ik heb geen microfoon, misschien moet ik wat huren ergens, maar waar begin je en hoe lees ik dit uit, wat zijn de kosten, en wat voor iets heb je nodig om dit onderscheid te maken, dillema:-)dutchieman schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:00:
lijkt mij dat meten is weten.
zorg voor een goed meet toestel en ga op onderzoek uit in a goed grid zoek systeem
Is die telefoon app niet goed genoeg? Ik kan me voorstellen dat de microfoon van een telefoon niet heel goed is. Misschien kan je zoiets aansluiten? https://amzn.eu/d/0vzpd1BMagic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:32:
[...]
Ik heb geen microfoon, misschien moet ik wat huren ergens, maar waar begin je en hoe lees ik dit uit, wat zijn de kosten, en wat voor iets heb je nodig om dit onderscheid te maken, dillema:-)
Dat is misschien al beter, zonder hoge kosten.
Maar hier weet ik eigenlijk ook niets vanaf
Dank voor het meedenken in ieder geval, ik ga op onderzoek uit.MallePietje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:42:
[...]
Is die telefoon app niet goed genoeg? Ik kan me voorstellen dat de microfoon van een telefoon niet heel goed is. Misschien kan je zoiets aansluiten? https://amzn.eu/d/0vzpd1B
Dat is misschien al beter, zonder hoge kosten.
Maar hier weet ik eigenlijk ook niets vanaf
Volgens mij weet ik er wel eentje te staan, ik ga er morgen naar toe en ik ga luisteren.DukeBox schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:00:
[...]
Ze zijn er ook nog kleiner, niet echt een gemaal maar meer om circulatie in gang te houden maar vaak zie/hoor je dan ook wel water stromen. Hoe dan ook hopelijk vind je snel de oorzaak, succes!
in je telefoon zit een microfoon en die is in principe goed genoeg voor deze frequenties. Wat het echter moeilijk maakt is de 'achtergrond', oftewel hoe je de microfoon/telefoon plaatst tov de bron e hoe je m vasthoudt. Je handen lichaam kunnen een flinke weerkaatsing veroorzaken en die kan heel afhankelijk zijn van de manier waarop je een vasthoudt. Je zou dit kunnen 'oefenen' met een vaste geluidsbron die je dan met je telefoon meet om een idee te krijgen van de gevoeligheid.Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:32:
[...]
Ik heb geen microfoon, misschien moet ik wat huren ergens, maar waar begin je en hoe lees ik dit uit, wat zijn de kosten, en wat voor iets heb je nodig om dit onderscheid te maken, dillema:-)
Als je naar prof apparatuur gaat zou ik er ook een professional bij inschakelen als ik dit zo allemaal lees.
Ik heb trouwens nog geen antwoord gelezen over de exacte timing van het fluiten. Ook zie ik ion de laatste plaatjes opnieuw 100 Hz en boventonen wat er op wijst dat je gemeten hebt ergens waar de apparatuur niet uitstond.
Het verschilt aardig per telefoon hoe goed de microfoon is, maar aangezien het overlast geeft aan personen, dan zal vaak een telefoon het wel oppikken.MallePietje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:42:
[...]
Is die telefoon app niet goed genoeg? Ik kan me voorstellen dat de microfoon van een telefoon niet heel goed is. Misschien kan je zoiets aansluiten? https://amzn.eu/d/0vzpd1B
Als je al een andere microfoon wil gebruiken, probeer dan draadloos en dingen met "ruisonderdrukken" etc zoveel mogelijk te vermijden, aangezien dat helemaal in het hogere spectrum het geluidsbeeld aardig kan beinvloeden.
een losse microfoon zoals deze:
https://www.amazon.nl/Vbe...g-Vergulde/dp/B07CCH7D8W/
die gaan tot 15kHz.
Persoonlijk zou ik het eerst met telefoon/op gehoor doen, als dat niks uithaalt, dan eerder naar echte meet-microfoons gaan, die er speciaal voor gemaakt zijn, alleen die zijn wel een stuk prijziger.
Zie hier het laatste meetresultaat met de apparatuur uit.nono_einstein schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:27:
[...]
Ik heb trouwens nog geen antwoord gelezen over de exacte timing van het fluiten. Ook zie ik ion de laatste plaatjes opnieuw 100 Hz en boventonen wat er op wijst dat je gemeten hebt ergens waar de apparatuur niet uitstond.
Misschien dan @Magic2305 de bovenstaande afbeelding in zijn topic start zetten met de tekst erbij alle apparatuur uit in huis, dan kunnen mensen die hier nieuw komen gelijk de juiste gegevens zien.Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:22:
[...]
[Afbeelding]
Alles uit in huis, dit is het resultaat
[ Voor 11% gewijzigd door _trickster_ op 25-01-2026 16:32 ]
Nono, ik heb alles uit staan thuis, stroom is eraf en de batterijen uit de klok en de foon ligt op de tafel, echt er staat niets aan!nono_einstein schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:27:
[...]
in je telefoon zit een microfoon en die is in principe goed genoeg voor deze frequenties. Wat het echter moeilijk maakt is de 'achtergrond', oftewel hoe je de microfoon/telefoon plaatst tov de bron e hoe je m vasthoudt. Je handen lichaam kunnen een flinke weerkaatsing veroorzaken en die kan heel afhankelijk zijn van de manier waarop je een vasthoudt. Je zou dit kunnen 'oefenen' met een vaste geluidsbron die je dan met je telefoon meet om een idee te krijgen van de gevoeligheid.
Als je naar prof apparatuur gaat zou ik er ook een professional bij inschakelen als ik dit zo allemaal lees.
@nono_einstein Die 100 hertz heb ik beluisterd maar het is een hoge toon, geen bzzzzzz bromtoon.
@_trickster_ @P5ycho @boyette @nono_einstein @pauldaytona Allemaal op de koffie komen en samen verder kletsen en kijken wat we kunnen 😊