Pieptoon hoorbaar zowel in huis als buiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Magic2305
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11:21
Mijn vraag
...Al maanden is er een hoogfrequent geluid in mijn woning en omgeving te horen 24 uur per dag 7 dagen per week, vrienden van mijn zoon, leeftijden van 20 tm 27 zeggen het ook, ook inspecteur van milieu en leefomgeving zegt het, een elektricien en ik natuurlijk, ik word er horendol van, ik heb mijn gehoor laten testen, daar is niets mis mee, als ik in een andere wijk loop hoor ik niets.
Ik woon op ongeveer 800 meter van de sluizen af.
Graag wil ik weten of het mogelijk is of de bron opgespoord kan worden waar dit vandaan komt.
In mijn woning is alles getest, stroom eraf en nog steeds is het hoorbaar.

Spectroid App gebuikt voor zichtbaarheid te geven aan wat ik hoor.
Gemeten met alle stroom en batterijen eraf op zondag ochtend om 7.30 in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ez1EkobI7SFdzlTrZhmRg9qrBAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEcrj3x4uN8f2Iz0s0yO8g8k.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Magic2305 op 25-01-2026 11:21)

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
na 2 keer het topic goed doorgelezen te hebben, en ook de afbeeldingen goed bekeken te hebben kan ik nog steeds geen opvallende spike vinden in het geluid boven de 200hz.

Wat kan helpen is eerst te vinden op welke frequentie het zit,
Je zou op je telefoon/laptop even deze pagina kunnen bezoeken, dit is een toongenerator.
https://onlinetonegenerator.com/
Als je daarmee de zelfde toonhoogte 'vinden' als het irritante geluid, dan kan je daar de meter naukeuriger op aanpassen om beter te kunnen lokaliseren.
En hoe hoger het geluid, hoe meer demping er is, dus hoe dichter het in de buurt zit.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:50
Enige dat je kan doen is rondlopen en controleren waar de piek hoger wordt bij hoogfrequent geluid. Maar dat zal een flinke opgave worden.

En in de gigantische uitzondering dat je de bron vindt, wat dan?

Ps hoogfrequent geluid draagt meestal niet ver. Je zou een grid van 50x50 meter kunnen maken en controleren in welke delen je het hoort.
Daarna een grid van 10x10 meter, om specifieker te worden...

Hou rekening met windrichting en bebouwing :)

[ Voor 37% gewijzigd door 99ruud99 op 25-01-2026 08:13 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
De bron vinden is natuurlijk het startpunt. Daarna kun je kijken wat er mogelijk is. In gesprek gaan met de eigenaar van de oorzaak. Als dat niet helpt, verder praten met inspectie leefomgeving. Die helpt het ook als ze de bron weten.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:47
Wat is er maanden geleden in de omgeving veranderd? Bedrijven waarbij een nieuwe installatie is geplaatst? Buren met een warmtepomp? Onderhoud aan de sluizen?

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:32
Ah het streepje tussen de tussen lijnen is dus wat je bedoeld, zie het pas na inzoomen op de afbeelding.

Het enige wat je kan doen is met je telefoon rondlopen en hopen dat het zichtbaarder wordt in je grafiek, zo heb ik ook een verstopte airco gevonden die zat te zoemen/resoneren de hele dag waar we gek van werden.

Meestal zijn zulke hoge tonen merkbaar als ze dicht in de omgeving geproduceerd worden, dit is met lagere tonen wel anders. Hebben de buren zonnepanelen of een thuisaccu, aan zoiets zou ik dan denken.

[ Voor 75% gewijzigd door rhodium op 25-01-2026 09:32 . Reden: typo ]

• Magic2305
President schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:17:
Wat is er maanden geleden in de omgeving veranderd? Bedrijven waarbij een nieuwe installatie is geplaatst? Buren met een warmtepomp? Onderhoud aan de sluizen?
Apr/okt onderhoud sluizen idd en nieuwe kabels gelegd in de straat, ik heb Stedin al ingelicht, moeten nog onderzoek doen.

• Magic2305
rhodium schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:18:
Ah het streepje tussen de tussen lijnen is dus wat je bedoeld, zie het pas na inzoomen op de afbeelding.

Het enige wat je kan doen is met je telefoon rondlopen en hopen dat het zichtbaarder wordt in je grafiek, zo heb ik ook een verstopte airco gevonden die zat te zoemen/resoneren de hele dag waar we gek van werden.

Meestal zijn zulke hoge tonen merkbaar als ze dicht in de omgeving geproduceerd worden, dit is met lagere tonen wel anders. De buren zonnepanelen of een thuisaccu, aan zoiets zou ik dan denken.
De hele buurt ligt vol met zonnepanelen, maar die draaien niet 24/7, ik heb geen zonnepanelen, buurman heeft de warmtepomp uitgezet maar dat was het niet.

• Magic2305
Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:06:
[...]

De hele buurt ligt vol met zonnepanelen, maar die draaien niet 24/7, ik heb geen zonnepanelen, buurman heeft de warmtepomp uitgezet maar dat was het niet.
Wat bedoel je net het streepje tussen de lijnen?

• Magic2305
99ruud99 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:11:
Enige dat je kan doen is rondlopen en controleren waar de piek hoger wordt bij hoogfrequent geluid. Maar dat zal een flinke opgave worden.

En in de gigantische uitzondering dat je de bron vindt, wat dan?

Ps hoogfrequent geluid draagt meestal niet ver. Je zou een grid van 50x50 meter kunnen maken en controleren in welke delen je het hoort.
Daarna een grid van 10x10 meter, om specifieker te worden...

Hou rekening met windrichting en bebouwing :)
Ik ben de buurt al rondgelopen en gelet op draaiende airco's maar dat maakte geen verschil.
Ik ga dan maar met mijn foon en app aan de buurt rond, maar 24/7 een airco aan doet niemand denk ik al maanden lang.

• Magic2305
Wilke schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:15:
De bron vinden is natuurlijk het startpunt. Daarna kun je kijken wat er mogelijk is. In gesprek gaan met de eigenaar van de oorzaak. Als dat niet helpt, verder praten met inspectie leefomgeving. Die helpt het ook als ze de bron weten.
Die zijn dus geweest, 2 jonge mensen die hoorde het ook, die man zei dat dit geluid onder de norm zat, hij heeft niets gemeten, alleen op gehoor ik zei hoog frequent geluid als een irritante piep onder de norm? Dag en nacht? Die is niet wijs dacht ik.

• Magic2305
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93fABAbQt3hes7D2NJ4PK6xE6Fg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHUf0o5Z6mSiopNXbHq7NNsW.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is buiten in mijn tuin gemeten.

[ Voor 22% gewijzigd door Magic2305 op 25-01-2026 09:21 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Transformator kast ergens? GSM mast?

• Magic2305
olafmol schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:20:
Transformator kast ergens? GSM mast?
Daar ben ik langs geweest daar hoor je de piep niet harder.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:51
Iemand een kattenverjager in de tuin?

• Magic2305
rhodium schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:18:

Meestal zijn zulke hoge tonen merkbaar als ze dicht in de omgeving geproduceerd worden, dit is met lagere tonen wel anders. De buren zonnepanelen of een thuisaccu, aan zoiets zou ik dan denken.
Wat bedoel je met het streepje tussen de lijnen?
Dit is binnen gemeten, dat is toch een hoog frequent geluid, maar dit hoor je in de hele wijk, dan moet het toch een behoorlijk iets zijn wat dit geluid produceert?

• Magic2305
D.deJong schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:26:
Iemand een kattenverjager in de tuin?
Die zitten toch op een hogere frequentie?
Ik ben langs alle tuinen gelopen en hoorde de piep niet harder het komt niet specifiek uit een bepaalde tuin.

• Sissors
  • Niet online
Ik zie eigenlijk zelf niks hoogfrequents op jouw plaatje. Geen idee wat die twee verticale strepen in de geschiedenis aan de onderkant zijn, maar dat zal niet iets van de meting zijn. Bij 60Hz, of 44Hz in de TS, heb je bromtonen, geen pieptonen.

En ook al hoorden dus die twee andere het ook, maar op je werk / in het bos bijvoorbeeld hoor je het dus niet?

• 99ruud99
Een pieptoon zit rond 20.000 Hz, dat valt buiten je plaatje geloof ik.
Kan je even rond dat gebied inzoomen? (15- 25 kHz)

• Magic2305
Sissors schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:33:
Ik zie eigenlijk zelf niks hoogfrequents op jouw plaatje. Geen idee wat die twee verticale strepen in de geschiedenis aan de onderkant zijn, maar dat zal niet iets van de meting zijn. Bij 60Hz, of 44Hz in de TS, heb je bromtonen, geen pieptonen.

En ook al hoorden dus die twee andere het ook, maar op je werk / in het bos bijvoorbeeld hoor je het dus niet?
Nee in een andere omgeving hoor je niets, ook niet als ik in een winkel loop bv en op mijn werk ook niet.

• Magic2305
99ruud99 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:45:
Hoe bedoel je inzoomen, wat moet ik doen?

• Sissors
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:45:
20kHz hoort geen hond. Of nou ja, een hond dus wel, maar geen mens :P

YouTube: 20 - 20,000 Hz Audio Sweep | Range of Human Hearing, vanaf een ~1kHz, en zeker vanaf 2kHz zou ik het toch wel een pieptoon noemen.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik zou om te beginnen eens een goede meting van 0-20kHz willen zien met een duidelijke spike bij die hoogfrequente piep. Als die goed hoorbaar is zou die ook goed te meten moeten zijn.

Op het plaatje in de TS zie ik niets, op het 2e plaatje zie ik alleen een laagfrequente brom.

@Magic2305, probeer ook eens het youtube filmpje hierboven af te spelen met je spectroid app ernaast om een idee te krijgen hoe je spectroid moet aflezen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• 99ruud99
Sissors schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:01:
[...]

YouTube: 20 - 20,000 Hz Audio Sweep | Range of Human Hearing, vanaf een ~1kHz, en zeker vanaf 2kHz zou ik het toch wel een pieptoon noemen.
20k is geluid dat kinderen en jong volwassenen die gehoorbescherming netjes gebruikten kunnen horen.
Daarboven hoor je het niet maar merk je het wel.
15k is voor oudere nog jong van geest mensen van toepassing, en dat loopt steeds verder af naarmate gehoor slechter wordt.

Zie ook:
https://www.rivm.nl/ggd-r...id/grondbeginselen-geluid

*Edit ouder is relatief.

[ Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 25-01-2026 10:28 ]

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:06
Als je je telefoon nu eens een kwart slag draait wordt er misschien wat zichtbaar.

• Magic2305
Sissors schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:01:
[...]

Mijn hond draait zijn hoofd en oren als ik dat afspeelde op YT gistermiddag, ik probeerde iets om te zoeken wat het was, kwam ook al uit op die kattenverjager, maar als die24/7 aan staat moet mijn hond ook 24/7 dit horen en dat is het dus niet.

• Magic2305
99ruud99 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:07:
[...]

20k is geluid dat kinderen en jong volwassenen die gehoorbescherming netjes gebruikten kunnen horen.
15k is voor oudere mensen van toepassing, en dat loopt steeds verder af naarmate gehoor slechter wordt.

Zie ook:
Mijn gehoor is goed, ik hoor tot 14000 mijn leeftijd is 63, audicien zei prima voor mijn leeftijd :-)

• Magic2305
pauldaytona schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:17:
Als je je telefoon nu eens een kwart slag draait wordt er misschien wat zichtbaar.
Ik ben een complete leek, ik heb dat ding gedownload en alle stroom eraf en batterijen eruit, dan krijg je dit soort geluiden of metingen niet als het doodstil in huis, ik ben alleen.

• Sissors
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:07:
[...]

15k is voor oudere nog jong van geest mensen van toepassing, en dat loopt steeds verder af naarmate gehoor slechter wordt.

Zie ook:

*Edit ouder is relatief.
De gemiddelde volwassene zit op de 15-17kHz range: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK10924. Een kind kan 20kHz inderdaad horen, bij jong volwassenen neemt dat erg af, en bij beide is de gevoeligheid van de oren heel veel minder bij 20kHz als het al hoorbaar is. 25kHz is voor vleermuizen, en het plaatje van Spectroid van TS gaat al tot boven de 20kHz.

Dus ja in theorie als TS zijn gehoor heel goed is, zou hij 20kHz kunnen horen. Maar 2kHz is ook gewoon een pieptoon.

• Magic2305
Sissors schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:33:
[...]

De gemiddelde volwassene zit op de 15-17kHz range: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK10924. Een kind kan 20kHz inderdaad horen, bij jong volwassenen neemt dat erg af, en bij beide is de gevoeligheid van de oren heel veel minder bij 20kHz als het al hoorbaar is. 25kHz is voor vleermuizen, en het plaatje van Spectroid van TS gaat al tot boven de 20kHz.

Dus ja in theorie als TS zijn gehoor heel goed is, zou hij 20kHz kunnen horen. Maar 2kHz is ook gewoon een pieptoon.
Ik ben een complete leek, ik heb dat ding gedownload en alle stroom eraf en batterijen eruit, dan krijg je dit soort geluiden of metingen toch niet als het doodstil in huis, ik ben alleen.

• Magic2305
P5ycho schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:05:
Ik zou om te beginnen eens een goede meting van 0-20kHz willen zien met een duidelijke spike bij die hoogfrequente piep. Als die goed hoorbaar is zou die ook goed te meten moeten zijn.

Op het plaatje in de TS zie ik niets, op het 2e plaatje zie ik alleen een laagfrequente brom.

@Magic2305, probeer ook eens het youtube filmpje hierboven af te spelen met je spectroid app ernaast om een idee te krijgen hoe je spectroid moet aflezen.
Kom mij helpen:-) ik ben een complete leek op dat gebied, ben niet gek want 7 verschillende mensen zeggen het ook, maar geen idee wie of wat ik moet inschakelen, de gemeente heb ik al verwittigd, moeten nog terugbellen, stedin ook.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:17

Croga

The Unreasonable Man

Als ik zo naar dat plaatje kijk dan geeft dat gewoon netjes aan dat er geen geluid is in het hoorbare deel van het spectrum.

Heb je jezelf al eens laten testen op tinnitus? De kans is erg groot dat het, zeker op jouw leeftijd, gewoon tinnitus is en niets wat in de ether zit. De andere mensen die het zeggen te horen zou absoluut een placebo effect kunnen zijn. De meting geeft in ieder geval aan dat er geen geluid is.

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:06
Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Ik ben een complete leek, ik heb dat ding gedownload en alle stroom eraf en batterijen eruit, dan krijg je dit soort geluiden of metingen niet als het doodstil in huis, ik ben alleen.
gewoon telefoon draaien tot je zo'n plaatje hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9uKlAoGX3GNfcGG5erGcBC9O1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YThUphE7u4TVY4ElZhunYuKv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door pauldaytona op 25-01-2026 10:50 ]

• Magic2305
Croga schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:45:
Als ik zo naar dat plaatje kijk dan geeft dat gewoon netjes aan dat er geen geluid is in het hoorbare deel van het spectrum.

Heb je jezelf al eens laten testen op tinnitus? De kans is erg groot dat het, zeker op jouw leeftijd, gewoon tinnitus is en niets wat in de ether zit. De andere mensen die het zeggen te horen zou absoluut een placebo effect kunnen zijn. De meting geeft in ieder geval aan dat er geen geluid is.
Ja getest, geen tinnitus.
Vrienden van mijn zoon kwamen gewoon op visite en zeiden het uit zichzelf zonder dat ik wat heb gevraagd of gezegd, wat een irritante piep hier.
Dus zeg het maar Croga :-)

• Magic2305
pauldaytona schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:49:
[...]

gewoon telefoon draaien tot je zo'n plaatje hebt.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKCoA1jAVA-ttoq3tUdcbGAkrUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khDgBg6OKEaZcf3K8g6JTWfa.jpg?f=fotoalbum_large
Bedoel je zo?

• Magic2305
Croga schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:45:

De man van leefomgeving en de vrouwelijke collega zeiden het ook :-) die stonden na 1 uur aan mijn deur nadat ik een melding had gemaakt.

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11:27
Los van de bizarre schaal van je app (-112 dB??) is geluid van een paar kHz, dat ontstaat als het koud wordt en van buiten het huis komt, wellicht afkomstig van een gas huisje oud, omdat de flow toeneemt.

JHeb je een gashuisje in de directe omgeving? Kun je aangeven op welke tijdstippen het geluid prominent aanwezig is?

Acties:
  • Beste antwoord

• _trickster_
na 2 keer het topic goed doorgelezen te hebben, en ook de afbeeldingen goed bekeken te hebben kan ik nog steeds geen opvallende spike vinden in het geluid boven de 200hz.

Je zou op je telefoon/laptop even deze pagina kunnen bezoeken, dit is een toongenerator.
Als je daarmee de zelfde toonhoogte 'vinden' als het irritante geluid, dan kan je daar de meter naukeuriger op aanpassen om beter te kunnen lokaliseren.
En hoe hoger het geluid, hoe meer demping er is, dus hoe dichter het in de buurt zit.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:17

Croga

The Unreasonable Man

Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:00:
De man van leefomgeving en de vrouwelijke collega zeiden het ook :-) die stonden na 1 uur aan mijn deur nadat ik een melding had gemaakt.
Dan denk ik dat het tijd wordt voor een professionele meting want, zoals velen hier al melden, wat je zelf meet zegt dat er niets hoorbaar is.

• Magic2305
nono_einstein schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:03:
Los van de bizarre schaal van je app (-112 dB??) is geluid van een paar kHz, dat ontstaat als het koud wordt en van buiten het huis komt, wellicht afkomstig van een gas huisje oud, omdat de flow toeneemt.

JHeb je een gashuisje in de directe omgeving? Kun je aangeven op welke tijdstippen het geluid prominent aanwezig is?
Hoe zit een gashuisje eruit?
Het is 24/7 hoorbaar!

• Magic2305
_trickster_ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:09:

Dat had ik al gedaan, maar nu nog een keer, dit is wat ik hoor als piep.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DRfMXQlLKgXzuho6xT9AIfgPjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HMpQhpMTby3DdDxujY5W5wI.jpg?f=fotoalbum_large

• Magic2305
Croga schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:10:
[...]

Dan denk ik dat het tijd wordt voor een professionele meting want, zoals velen hier al melden, wat je zelf meet zegt dat er niets hoorbaar is.
Dat ga ik proberen.

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11:27
Magic2305 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:10:
[...]

Hoe zit een gashuisje eruit?
Het is 24/7 hoorbaar!
Als het 24/7 hoorbaar is, sinds wanneer is het dan 24/7 hoorbaar? Sinds het kouder is geworden? Een gashuisje is hier een verzamelnaam voor de inrichtingen die er overal in het land staan om van hoge druk naar lagere drukken voor wijkdistributie van gas te gaan. Ik nam deze sprong even omdat ik door de regels ls dat dit issue bij jullie begon ergens in de laatste maanden. Ik ken diverse plekken (o.m. bij ons ouderlijk huis) waar in de winter er ook een hoge piep aanwezig was die afkomstig was van een van de drukregelaars in het 'gashuisje' tegenover ons huis destijds. Was voor sommigen hoorbaar, voor anderen niet, maar wel objectief te meten.

Dus voor de verdere discussie is het moment van ontstaan van het geluid denk ik wel relevant. Een installatie met daarop op de deur een waarschuwing geen open vuur, meestal omheind etc moet wel herkenbaar zijn lijkt me.

[ Voor 0% gewijzigd door nono_einstein op 25-01-2026 11:27 . Reden: autocorrect slaat de plank mis ... ]

Pagina: 1