Pieptoon hoorbaar zowel in huis als buiten

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 36.348 views

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Magic2305 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:24:
[...]

@Gideon
De pest is dat die spectometer niet opneemt, zodat ik achter elkaar kan kijken, het zijn moment opname en dan een screenshot nemen, ik ben amateur 🤗
En hoe moet ik al die instellingen zetten zodat het duidelijk wordt voor mensen om te kijken wat ik bedoel.
Nu is het gigantisch dat geluid in huis, en de buurvrouw heeft geen eens een fluitketel 😪
Ik hoor de 2 tonen nu!
[Afbeelding]
Dit heb ik nu, ik weet niet hoe ik dit verborgen moet plaatsen, dus sorry voor de afbeelding.
19482Hz, dat is een defect in de telefoon of iemand heeft een kattenverjager bij je onder de bank verstopt. :D Aangezien het bijna 100dB harder is dan het omgevingsgeluid hoop ik dat het een meetfout is.
Die plekjes rond 5000Hz en 10000Hz zien er realistischer uit.

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:46
[...]

@Gideon
De pest is dat die spectometer niet opneemt, zodat ik achter elkaar kan kijken, het zijn moment opname en dan een screenshot nemen, ik ben amateur 🤗
En hoe moet ik al die instellingen zetten zodat het duidelijk wordt voor mensen om te kijken wat ik bedoel.
Nu is het gigantisch dat geluid in huis, en de buurvrouw heeft geen eens een fluitketel 😪
Ik lees dat je een zoon hebt. Kan hij niet met je meekijken? Desnoods dat je de buurman even vraagt? Je hebt toch wel iemand in de buurt die je kan helpen met je telefoon?
Ik hoor de 2 tonen nu!
[Afbeelding]
Dit heb ik nu, ik weet niet hoe ik dit verborgen moet plaatsen, dus sorry voor de afbeelding.
Je hoort de 2 tonen. Die vlak voor de 20Khz hoor je niet meer. Dus dan zijn het de piekjes rond de 4,6Khz en 10,5 Khz.

• Magic2305
  • Registratie: Januari 2026
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:43:
[...]

19482Hz, dat is een defect in de telefoon of iemand heeft een kattenverjager bij je onder de bank verstopt. :D Aangezien het bijna 100dB harder is dan het omgevingsgeluid hoop ik dat het een meetfout is.
Die plekjes rond 5000Hz en 10000Hz zien er realistischer uit.
Nee dat is een lijn die loopt van links naar rechts, ik heb hem afgedrukt waar de meeste lijntjes omhoog gaan.
Hieronder 1 screenshot waar de meter rechts staat, vlak daarna.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIRBbEAULiv5evpmQxJvvdeDr_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTK2xWcwzyDwZ7neJKglNCsl.jpg?f=fotoalbum_large

• Magic2305
  • Niet online
Gideon schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:49:
[...]

Ik lees dat je een zoon hebt. Kan hij niet met je meekijken? Desnoods dat je de buurman even vraagt? Je hebt toch wel iemand in de buurt die je kan helpen met je telefoon?

[...]

Je hoort de 2 tonen. Die vlak voor de 20Khz hoor je niet meer. Dus dan zijn het de piekjes rond de 4,6Khz en 10,5 Khz.
@Gideon
Mijn zoon is niet thuis, maar hoort wel het geluid als hij thuis is, ik ben alleen.

• Gideon
Ja, dan bel je toch even aan bij de buurman of buurvrouw? Bel desnoods de vriendin op waar je gisteravond op bezoek was. Je bent nu zowat een maand aan het tobben en weet nog steeds niet hoe je de app moet instellen..

Niet onaardig bedoeld -we willen je graag helpen, want een irritante piep kan je leven aardig verzieken- maar met beperkte en onvolledige data is het op afstand knap lastig adviseren!

• Magic2305
  • Niet online
Gideon schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:09:
Ja, dan bel je toch even aan bij de buurman of buurvrouw? Bel desnoods de vriendin op waar je gisteravond op bezoek was. Je bent nu zowat een maand aan het tobben en weet nog steeds niet hoe je de app moet instellen..

Niet onaardig bedoeld -we willen je graag helpen, want een irritante piep kan je leven aardig verzieken- maar met beperkte en onvolledige data is het op afstand knap lastig adviseren!
Dat snap ik @Gideon maar de spectroid heeft zoveel instellingen, je hebt zoveel manieren om in te stellen, wat is de juiste stand?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRpLG6-v5mCL3AHlVaeKKL3xm1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oW4ZoJKE9oir4aon48jD2fby.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1akXqB7kLmUtjSGQSRB4ZhTjKWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0PyzORqoUxtTQlWUYDf2UTU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4UnhKkcZbNJvMtb_nbmEuUYZ0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrVKvSlzxeSnpiViT9991qGE.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zijn de instellingen die ik heb staan.

[ Voor 46% gewijzigd door Magic2305 op 22-02-2026 16:15 ]

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:35
Dat laatste plaatje geeft mij wel een idee
Is het geen apparaatje dat katten en andere dieren verjaagt met ultrasoon geluid ?
Zit vaak een lompe toongenerator in die ook op lagere frequenties rotzooi maakt
Als dat zo is dan moet je het echt heel dicht in de buurt zoeken bij de buren.

• Magic2305
  • Niet online
FX16 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:25:
Dat laatste plaatje geeft mij wel een idee
Is het geen apparaatje dat katten en andere dieren verjaagt met ultrasoon geluid ?
Zit vaak een lompe toongenerator in die ook op lagere frequenties rotzooi maakt
Als dat zo is dan moet je het echt heel dicht in de buurt zoeken bij de buren.
Zal ik bij iedereen aanbellen, want ik kan niet in iedere tuin kijken, de schuttingen zijn te hoog en in de voortuinen staan ze niet, ik ben de brandgang achter mijn huis al helemaal langs geweest en geluisterd, in totaal 40 huizen en de straat daar tegenover ook, ook zo'n 40 a 50 huizen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-02 23:01
Kun niet iets in elkaar fröbelen waarbij je je eigen oren laat bepalen waar het geluid precies vandaan komt in plaats van die app waar je niet mee overweg kunt?

Ik bedoel zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Khc0XSZWVzWHKz12ude0vN37t7A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7xL6uwy4B2RIyhOUsuQiIdrH.jpg?f=user_large

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• FX16
Magic2305 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:40:
[...]

Zal ik bij iedereen aanbellen, want ik kan niet in iedere tuin kijken, de schuttingen zijn te hoog en in de voortuinen staan ze niet, ik ben de brandgang achter mijn huis al helemaal langs geweest en geluisterd, in totaal 40 huizen en de straat daar tegenover ook, ook zo'n 40 a 50 huizen.
Ik weet het echt bijna zeker
Ik zal het proberen uit te leggen
Kattenverjagers kunnen wel 120 DB ( gemeten op 1 meter afstand ) maken
De hardware van zo'n apparaat kan dat eigenlijk niet aan en raakt overstuurd , dat zorgt voor die hoorbare pieken op 10 en 5 KHZ
Dat het gaar spul is zie je aan de diverse zijbanden die je naast de grote piek rond 19KHZ ziet
Dat zijn de bolletjes naast de piek

Nog steeds niet 100% zeker maar het lijkt er heel veel op.

Ik raad je aan om met de telefoon in je hand te gaan hunten op die 19KHZ pieptoon niet op die 5 en 10 KHZ toon want die zijn veel zwakker

• Magic2305
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:51:
Kun niet iets in elkaar fröbelen waarbij je je eigen oren laat bepalen waar het geluid precies vandaan komt in plaats van die app waar je niet mee overweg kunt?

Ik bedoel zoiets:
[Afbeelding]
Ik zal eens op mijn werk vragen daar werken hele handige mannen, leefde mijn vader nog maar, die kon alles maken!
Ik ga wel pubers lenen uit de buurt en rondlopen.🫡

• Magic2305
  • Niet online
FX16 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:52:
[...]

Ik weet het echt bijna zeker
Ik zal het proberen uit te leggen
Kattenverjagers kunnen wel 120 DB ( gemeten op 1 meter afstand ) maken
De hardware van zo'n apparaat kan dat eigenlijk niet aan en raakt overstuurd , dat zorgt voor die hoorbare pieken op 10 en 5 KHZ
Dat het gaar spul is zie je aan de diverse zijbanden die je naast de grote piek rond 19KHZ ziet
Dat zijn de bolletjes naast de piek

Nog steeds niet 100% zeker maar het lijkt er heel veel op.

Ik raad je aan om met de telefoon in je hand te gaan hunten op die 19KHZ pieptoon niet op die 5 en 10 KHZ toon want die zijn veel zwakker
@FX16 dat ga ik dan na het eten doen, ik neem gelijk mijn hond mee op de ronde.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Op een oudere Iphone heb ik Spectrum; als ik daar op zoek in de E/os Applounge dan vind ik Audio Spectrum Analyzer. Die lijkt me met de standaard instellingen geschikt. Kan ook nog opnemen.

edit: ook nog FOSS zonder trackers en doet niet meer dan het moet doen.

[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 22-02-2026 17:15 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Magic2305
  • Niet online
onetime schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:14:
Op een oudere Iphone heb ik Spectrum; als ik daar op zoek in de E/os Applounge dan vind ik Audio Spectrum Analyzer. Die lijkt me met de standaard instellingen geschikt. Kan ook nog opnemen.
Ik heb de S20 Galaxy 😊

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:59
En je hebt geen tinnitus, dat weet je heel zeker???

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
[...]

@Gideon
Ik hoor de 2 tonen nu!
[Afbeelding]
Goed zo toppie een meting.
En meten is weten..

Ik begrijp binnen huis .
Doe de volgende metingen.
-2cm van je voorraam.
-2cm van je achter raam.
-2cm onder je afzuigkap boven je kook toestel.
-2cm van je afzuiger kanalen in je plafond( effe op stoel staan).
- dicht bij het water in de wc pot... stel riool installatie verspreid zo het geluid.
- kruipruimte bij de voordeur even open en daar meten.
Dan heb je mooie schone plaatjes.
We gaan ervan uit dat het geluid van buiten komt
Dus hoe komt dat binnen..?.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat als je zoekt in de Google play store? @Magic2305

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• FX16
Magic2305 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:09:
[...]

@FX16 dat ga ik dan na het eten doen, ik neem gelijk mijn hond mee op de ronde.
Als je strakjes een nog harder signaal meet op 19 KHZ kan je kijken of de 5 en 10 KHZ tonen ook harder zijn
Als dat zo is zijn ze gerelateerd en heb je de bron te pakken.
Houdt er wel rekening mee dat kattenverjagers vaak een bewegingsmelder hebben , dus ze kunnen ook stand by staan en bij beweging weer aan gaan.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-02 21:58
Dit soort zaken zitten meestal (in of) tussen de oren.

Ben eens jaren op zoek geweest, door iemand die alles meette en op een gegeven moment 5 richtmicrofoons had staan binnen en buiten. En zijn kamer waren allemaal monitoren met hz grafieken en zulks. Dit was in een centrum dichtbij musea en andere grote objecten, kantoren en natuurlijk veel verkeer en brommers enzo.
Alle metingen werden verstoord door verkeer. Er zijn 5-6 geluids experts geweest.
Uiteindelijk bleek het om een frequentie gestuurde motor in een LBK te gaan.
Maar toen ik die stiekem eens op afstand uitzette een week had de “klager” nog steeds de toon in zijn oor.
Zucht.

• Gideon
Magic2305 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:13:
[...]

Dat snap ik @Gideon maar de spectroid heeft zoveel instellingen, je hebt zoveel manieren om in te stellen, wat is de juiste stand?
Het meeste staat wel goed. Zet wel bij Miscellaneous de Diagnostic Test Signal op Off. En bij Display de Waterfall ook op Off. Het gaat om het in beeld brengen van de pieken en de toe- en afname zodra je in de buurt rondloopt.

• Magic2305
  • Niet online
ramrodwillem schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:21:
En je hebt geen tinnitus, dat weet je heel zeker???
Ja dat weet ik heel zeker, meer dan 80 andere horen dit ook, zo ook mijn 24 jarige zoon.

• X21r
  • Nu online
@Magic2305
De S20 heeft zijn microfoon aan de onderkant.
Dus richt die op het te meten objecten die ik noemde.

Algemeen:
Tinnius is een algemene naam daar valt onder de .
-De piep toon"(soms niet continu ).
- Ruis.
- Maar eigenlijk ook Overgevoeligheid voor geluid (hyperacusis).
Vooral die laatste is niet erg bekend.
Maar zeer hinderlijk voor dat persoon.

Nu lijken de spectrum plaatjes op een " zwak" signaal te wijzen wat door sommige als zeer sterk word ervaren.
Dat vergt nader onderzoek.

Nu stomme vraag... wat als jij @Magic2305 wat je je oren stopt ?.wat is het effect?.
Meten is weten dus alles uitproberen..
FX16 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:47:
[...]

Als je strakjes een nog harder signaal meet op 19 KHZ kan je kijken of de 5 en 10 KHZ tonen ook harder zijn
Als dat zo is zijn ze gerelateerd en heb je de bron te pakken.
Houdt er wel rekening mee dat kattenverjagers vaak een bewegingsmelder hebben , dus ze kunnen ook stand by staan en bij beweging weer aan gaan.
Beste lieve aardige...
Die 19khz.. zie je die banden links en rechts daar van..is het gevolg van de software cq sampel freq. Dus negeren.
En we moeten eerst meten.. kat signaal was al voorbij gekomen.
Straks komt er nog een met het paard van sinterklaas die op het dak loopt...
Alles kan ..maar eerst zo goed mogenlijk meten.

• X21r
  • Nu online
Magic2305 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:54:
[...]

Ja dat weet ik heel zeker, meer dan 80 andere horen dit ook, zo ook mijn 24 jarige zoon.
Dit is wel een omgekeerde conclusie..
Iedereen ervaart geluid anders..
. Punt.

• jadjong
  • Niet online
Die boost bij 19KHz is de ingebouwde frequentie-sweep van de app. Zet test-signal eens op 'off' bij settings>miscellaneous.

• Magic2305
  • Niet online
Diverse metingen in verschillende kamers, woonkamer, slaapkamer, douche, en 1 buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WThZKheeyy4fXAu_ZLsmaiY8jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gPlz1SEgpwxBjhggEVWhSL2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyoSMZjlJPWW50IuHAWJ0Vo1iMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9uluxU2EddtYkoAZ1UjCpBN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YfGpVyKcJ6h0kHJte_BMvRdzY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIoJ3A5KovRPQ20nxz5w14X6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgUMRoZ5tQm89fHDNjQ3fpYvCFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLEq919vIkueS0Orf4k4wdib.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Magic2305 op 23-02-2026 05:47 ]

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:59
Je hebt nog steeds het test signaal aanstaan.
Waarom?

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:52
Magic2305 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 05:43:
Diverse metingen in verschillende kamers, woonkamer, slaapkamer, douche, en 1 buiten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hmmm, je hebt ondertussen een hele lijst van frequenties benoemd die allemaal niet in de schaal van de getoonde metingen voorkomen...
Probleem met (benoemd in de afgelopen 13 pagina's): 70, 80, 140, 160, 4000, 7000, 13000 Hz.
En nu post je plaatjes (met zoals hierboven reeds benoemd weer een ref signaal actief) die het spectrum van 1kHz to 3 kHz laten zien.

Hoe dan???

• Magic2305
  • Niet online
Inmiddels gebeld met de gas leverancier Liander en die beamen dat het hoge geluid bij hen vandaan komt, en via de gasleidingen resoneert tot in huis het gas station op coördinaten 51.9839,5.3214 station W267 wijk bij Duurstede en reikt idd tot aan Houten, door de gasdruk wordt dit veroorzaakt.
Toen ik de korrelslib-project noemde beaamde hij dit ook dat dit aan de gang was, dus we hebben last van 2 bronnen.

Case closed, topic kan op slot!

Dank allen voor de input, meldingen zijn gemaakt en deze komt erbij.

[ Voor 27% gewijzigd door Magic2305 op 23-02-2026 07:25 ]

• appelmoes3
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Wow, lees net je toppic weer. Heb jaren in Houten zuid gewoond en werd gek van de piep.
Ook met meten aan de gang geweest maar niets gevonden. Fijn om te lezen dat er bij jou een oorzaak is gevonden. Ik denk dat bij mij de toon hierdoor ook werd veroorzaakt.

Bedankt voor je vasthoudendheid en uitzoekwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door appelmoes3 op 23-02-2026 07:46 ]

• jadjong
  • Niet online
Magic2305 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:07:
Inmiddels gebeld met de gas leverancier Liander en die beamen dat het hoge geluid bij hen vandaan komt, en via de gasleidingen resoneert tot in huis het gas station op coördinaten 51.9839,5.3214 station W267 wijk bij Duurstede en reikt idd tot aan Houten, door de gasdruk wordt dit veroorzaakt.
Toen ik de korrelslib-project noemde beaamde hij dit ook dat dit aan de gang was, dus we hebben last van 2 bronnen.

Dit kan je verifiëren door een oor op de gasleiding te leggen?

• everdt
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09:58
Wat weet iemand van Liander van het korrelproject? Dat was toch de waterzuivering?

En ja, misschien even checken of het inderdaad de gasleiding is. Zou het dan helpen om deze in te pakken oid? Geen idee of dat mag

• Yaksa
Magic2305 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:07:
Knap dat je ze voor 07.00 uur aan de lijn hebt gekregen, de klantenservice van Liander is alleen bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• everdt
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09:58
Nu ik er over nadenkt roept dit heul veul vragen op.

Wat veroorzaakt de piep dan nu? Een compressor? Hoe kan de gasdruk (uit zichzelf) de leiding laten trillen?

Bijzonder einde van dit geheel. Of gaat Liander hier niks aan doen?

• Gideon
Ho es even..

Wijk bij Duurstede ligt in de provincie Utrecht, waar Stedin het gasnet beheert. NIET Liander! Het lokale gasnet wordt gevoed door een Gasunieleiding die aan de oostkant van Wijk binnenkomt. Er staat geen gasstation op de genoemde coördinaten.

Wat is dit voor flauwekul?!

• Yaksa
Gideon schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:48:
Ho es even..

Wijk bij Duurstede ligt in de provincie Utrecht, waar Stedin het gasnet beheert. NIET Liander! Het lokale gasnet wordt gevoed door een Gasunieleiding die aan de oostkant van Wijk binnenkomt. Er staat geen gasstation op de genoemde coördinaten.

Wat is dit voor flauwekul?!
Gewoon een topic van iemand die op 25 januari j.l. een account heeft aangemaakt, een topic heeft geopend en ons vervolgens 14 pagina's lang heeft bezig gehouden.

• X21r
  • Nu online
Hier een visuele kaart.
Maar ze zal wel ergens last van hebben gehad..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCz6j33uqVJSTlOlSNMR0rD37fQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2sUfwNbHr7XxZxyZbaE2b9Io.png?f=fotoalbum_large

Informatie klopte ook steeds niet .
Goed misschien dat ze terug komt in december.. het paard van Sinterklaas maakt lawaai. :*)

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:12
Jef61 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:24:
Komop jongens, dit kan niet anders dan een grap van TS zijn...
Ik heb zelfs een TR gemaakt, zo duidelijk was dit voor mij (van de mods ook geen reactie). Ik snap niet dat (bijna?) niemand dit in de gaten had, de manier van antwoorden, chaos creëren, absurde AI antwoorden...

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:02

LankHoar

Langharig tuig

Jef61 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:20:
[...]

Ik heb zelfs een TR gemaakt, zo duidelijk was dit voor mij (van de mods ook geen reactie). Ik snap niet dat (bijna?) niemand dit in de gaten had, de manier van antwoorden, chaos creëren, absurde AI antwoorden...
Blijf het toch apart vinden dat ik daadwerkelijk geverifieerd heb gekregen van mensen die in Houten wonen dat die ook een hoge toon horen, continue. Dat leek dit topic te onderbouwen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:00

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Leuk genoeg geweest.. case closed.

Tweakers Discord

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.