R_Zwart schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:13:
[...]
Dan is het nog steeds een probleem. Er zit dan weinig continuïteit in het beleid, zeker omdat het in de VS niet de gekozen politici zijn die veranderen maar een heel groot deel van de organisatie verandert mee. Plus dat "winner takes all" veel meningen en belangen buiten spel zet. Coalities zorgen vrijwel altijd voor betere resultaten.
In federaal beleid, inderdaad. Op niveau van de Staat (en die hebben best wat te zeggen), kan een swing state inderdaad onstabieler zijn. Op zich is dat geen groot probleem, zolang men samenwerkt en het grotere doel voor ogen heeft: de burger.
Dit probleem zie je echter overal in de wereld, en het komt door radicaalrechts. In geval van GOP heeft radicaalrechts de GOP overgenomen, maar elders zie je dat radicaalrechts aan de macht komt (PiS, Orban, Trump, Bolsonaro), onderdeel van de regering is (vb: huidige regering in Israël, Nederland Schoof I) of in ieder geval invloed heeft op centrumrechts beleid (Nederland, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, België, deze lijst is ellenlang enz.). Hoe ik Zuid-Korea in dit lijstje moet plaatsen, dat weet ik niet. Wel kun je stellen dat Verenigde Staten, Brazilië, en Zuid-Korea alle drie een self-coup hebben doorstaan.
Dat is ook waarom die aanval op de data van overheid en overheidssites zo schandalig was. Het is onomkeerbaar. Hetzelfde met mensen die sterven door afbraak USAID, Medicare/Medicaid, mensen die het land uit worden gezet. Ik las iets over een centrum in Afrika waar allerlei uitgezeten al een jaar in limbo zitten. Mogelijk as het dit artikel (of gebaseerd hierop)
https://www.africa-press....n-migrants-lost-in-africa hoe dan ook, dat is ook een voorbeeld.