• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:11
Sissors schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:45:
[...]

Ik eet mijn sokken op als er na release van de Steam Frame geen klachten komen over slechte verbindingen, ook met de dongle.

En begrijp me niet verkeerd, ik denk dat een dedicated dongle een goed idee is om dit te standaardizeren. Tegelijk blijft het gewoon een Wifi AP, het is niet iets fundamenteel anders. Het primaire voordeel wat ik verwacht is dat je geen 6GHz AP hoeft te kopen. Al eerlijk is eerlijk, mijn 5GHz AP op mijn Q3 die in de meterkast hing werkte ook goed (in de meterkast van een appartement, dus niet zover weg). Daarna een 6GHz dedicated AP nog gekocht toen ik bij een nieuwe PC problemen kreeg (bleek uiteindelijk de ethernet drivers te zijn), en daarmee kreeg ik hogere bitrates, latency bleef hetzelfde.

[...]

Nou volgens mij waren de dedicated dongles helemaal niet zo populair bij Q3 gebruikers, en was dedicated AP / router de populairdere optie vanwege meestal betere performance.

[...]

En de meeste grotere titels, die meer opslag kosten, gaan toch voor geen meter lopen op een Steam Frame. Lokaal zal je meer de dingen als Beat Saber willen draaien en andere relatief simpele spellen. HL:Alyx is één van de best geoptimaliseerde VR spellen, en van reviews is mijn conclusie meer dat het kan om die lokaal te draaien, dan dat het een lekkere ervaring is.
Dedicated dongle van de quest 3 ? Bestaat die ?

Ben benieuwd of je dan met je wifi access points ook de bitrate gemaximeerd had ik de Oculus debug tool. Zonder ziet het er gewoon niet uit en dan ontstaan de meeste problemen. Our of de box is de bitrate conservatief omdat het anders te vaak niet werkt

Overigens zal ik niet ontkennen dat het kan werken maar mij is het ontzettend tegengevallen. Ik heb een vrij stevig Ubiquiti netwerk maar desondanks dat er een access point op 4 meter zit is het niet 100% stabiel

Met de frame heb je standaard hoge kwaliteit streaming zonder gezeur.

[ Voor 6% gewijzigd door Isniedood op 16-09-2026 08:57 ]

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 08:25
Sissors schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:45:
[...]

En de meeste grotere titels, die meer opslag kosten, gaan toch voor geen meter lopen op een Steam Frame. Lokaal zal je meer de dingen als Beat Saber willen draaien en andere relatief simpele spellen. HL:Alyx is één van de best geoptimaliseerde VR spellen, en van reviews is mijn conclusie meer dat het kan om die lokaal te draaien, dan dat het een lekkere ervaring is.
Dat is mijn indruk ook. Ik las dat er maar 130 titels zijn die goedgekeurd zijn voor de Steam Frame. Een groot aantal natuurlijk, totdat je ziet dat het vooral hele kleine/korte indie games zijn. Allemaal een kwestie van smaak natuurlijk, alleen lijkt dit op mij nu vooral over te komen als een enorm niche apparaat. Ik heb geen recente ervaring met VR, maar als geïnteresseerde zie ik enorm weinig om dit te kopen (of een ander VR-set voor 500 euro).

• Isniedood
Orangelights23 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:56:
[...]

Dat is mijn indruk ook. Ik las dat er maar 130 titels zijn die goedgekeurd zijn voor de Steam Frame. Een groot aantal natuurlijk, totdat je ziet dat het vooral hele kleine/korte indie games zijn. Allemaal een kwestie van smaak natuurlijk, alleen lijkt dit op mij nu vooral over te komen als een enorm niche apparaat. Ik heb geen recente ervaring met VR, maar als geïnteresseerde zie ik enorm weinig om dit te kopen (of een ander VR-set voor 500 euro).
Groot misverstand rond steam frame goedgekeurd is dat dit enkel is voor wat zelf op de frame draait. Alle andere games draaien gewoon gestreamt vanaf de pc. Als je nog geen vr heb gehad is je backlog groot genoeg dat je zat kan spelen. Verder is meta verschrikkelijk maar hebben ze wel goede spellen van de begon jaren die je evt met Revive kan spelen. Bijvoorbeeld the climb en robo recall. Ik ga er vanuit dat die ook gaan werken.

Maar met enkel steamvr is er ook best veel

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 08:25
Isniedood schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:32:
[...]

Groot misverstand rond steam frame goedgekeurd is dat dit enkel is voor wat zelf op de frame draait. Alle andere games draaien gewoon gestreamt vanaf de pc. Als je nog geen vr heb gehad is je backlog groot genoeg dat je zat kan spelen. Verder is meta verschrikkelijk maar hebben ze wel goede spellen van de begon jaren die je evt met Revive kan spelen. Bijvoorbeeld the climb en robo recall. Ik ga er vanuit dat die ook gaan werken.

Maar met enkel steamvr is er ook best veel
Geen misverstand, want er staat duidelijk dat je alle games kunt spelen. Alleen lijkt mij dat meer een gimmick te zijn, enigszins dystopisch zelfs :P

• Isniedood
Orangelights23 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:52:
[...]

Geen misverstand, want er staat duidelijk dat je alle games kunt spelen. Alleen lijkt mij dat meer een gimmick te zijn, enigszins dystopisch zelfs :P
Hij is juist ontworpen voor streamen. Dat je alles via je pc kan spelen is de default. Dat werkt meteen en gewoon goed.

Op de steam frame zelf is in principe bonus.

Persoonlijk zou ik alleen de frame kopen als je pc snel genoeg is voor streamen.

Overigens zal de teller hard oplopen als ze de software met zo snel ontwikkelen als bij de Deck.

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 00:46
Ik ben benieuwd wat de performance zal zijn met een rtx4060 gaming laptop, dat is namelijk nog het enige apparaat dat ik heb waar windows op staat. Mijn 9070XT pc zal ik mee moeten wachten met gebruiken totdat streamen via Linux werkt. Dat het zal gaan werken heb ik vol vertrouwen in :*)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:21

Cyphax

Moderator LNX/AI
Altamyr schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:20:
Ik ben benieuwd wat de performance zal zijn met een rtx4060 gaming laptop, dat is namelijk nog het enige apparaat dat ik heb waar windows op staat. Mijn 9070XT pc zal ik mee moeten wachten met gebruiken totdat streamen via Linux werkt. Dat het zal gaan werken heb ik vol vertrouwen in :*)
Het zou me verbazen als je niet vanaf een Linuxmachine kan streamen tegen de tijd dat je zo'n Frame eindelijk in huis hebt. Streamen vanaf Linux naar een Quest 3 met Valve's eigen software werkt ook al een tijdje prima. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Altamyr
Met mijn index werkte het een wel en het ander absoluut niet, hopelijk komen daar updates voor. Mijn index valt ondertussen een beetje uit elkaar dusja

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
Deels wel verwacht vanuit eerder bekend nieuws, maar toch beetje teleurgesteld dat de Frame geen high end headset is, als de Index destijds. Dit is naar mijn mening meer een Index 1.5 en dan met wat verouderde specs (2160 x 2160 per oog en LCD).

Gecombineerd met de toch wel stevige prijs is dit ook niet een headset voor erbij (voor de roomscale spellen) voor mij. Heb nu een Varjo Aero en rij voornamelijk sims. Qua scherpte zou de Frame weer 5 jaar achteruitgang zijn.

Ben zelf zo'n 10 jaar geleden ingestapt in VR, met de Oculus CV1 destijds. In de afgelopen 10 jaar zijn er zeker verbeteringen geweest, maar is de prijs helaas telkens ook gestegen. De high end headset zijn alleen maar duurder geworden. Varjo is helaas ook uit de consumentenmarkt gestapt.

[ Voor 3% gewijzigd door dhrto op 16-09-2026 12:04 ]

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:38
Ben zelf ook benieuwd hoe het draait. RTX 3080 hier. Zal vast de graphics omlaag moeten schroeven van sommige games, maar dat win je in immersie wel weer terug. Dan boeien graphics ineens een stuk minder.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:36
dhrto schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:02:
Deels wel verwacht vanuit eerder bekend nieuws, maar toch beetje teleurgesteld dat de Frame geen high end headset is, als de Index destijds. Dit is naar mijn mening meer een Index 1.5 en dan met wat verouderde specs (2160 x 2160 per oog en LCD).

Gecombineerd met de toch wel stevige prijs is dit ook niet een headset voor erbij (voor de roomscale spellen) voor mij. Heb nu een Varjo Aero en rij voornamelijk sims. Qua scherpte zou de Frame weer 5 jaar achteruitgang zijn.

Ben zelf zo'n 10 jaar geleden ingestapt in VR, met de Oculus CV1 destijds. In de afgelopen 10 jaar zijn er zeker verbeteringen geweest, maar is de prijs helaas telkens ook gestegen. De high end headset zijn alleen maar duurder geworden. Varjo is helaas ook uit de consumentenmarkt gestapt.
Je kijkt naar de verkeerde specs en ziet even over het hoofd dat de Frame een complete pc ingebouwd heeft tov de Index. Valve is dus een andere richting opgegaan dan jij graag had willen zien. Als je super high end wil zijn er andere vrbrillen te koop.

Als we het VR genre willen redden van een langzame dood is adoptie door een groter publiek belangrijker dan nog net even wat meer grafische pracht en praal imho.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:58

ikt

dhrto schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:02:

De Varjo Aero was rond de €2000 MSRP bij release en blijkbaar 2 jaar geleden (pre-component crisis) richting de €1000 gezakt voordat het uit de markt ging... Lijkt me een hele andere productcategorie, dan de getargete originele €750 als we de prijzen van Valve producten extrapoleren naar RAM shortage :P

Ik vind geen OLED/MicroLED ook jammer, maar alleen de PSVR2 zit daar qua prijscategorie en da's hevig gesubsidieerd.

De Frame zit iig wel lekker awkward in een interessante positie. Draadloos streamen, open, blijkbaar goede optics, hele computer op je hoofd, maar wel aan de stevige prijs. Ik zie het meer als AI/RAMpocalypse deze dagen, die extra €300...

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:36
Als we braaf de VR markt supporten komt er misschien wel een Index OLED, net als er een Steam Deck OLED is gekomen. De Snapdragon vervangen zie ik minder snel gebeuren, dan is de Steam Deck eerder aan de beurt.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• dhrto
P5ycho schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:46:
[...]

Je kijkt naar de verkeerde specs en ziet even over het hoofd dat de Frame een complete pc ingebouwd heeft tov de Index. Valve is dus een andere richting opgegaan dan jij graag had willen zien. Als je super high end wil zijn er andere vrbrillen te koop.

Als we het VR genre willen redden van een langzame dood is adoptie door een groter publiek belangrijker dan nog net even wat meer grafische pracht en praal imho.
Klopt, Valve is helaas een andere richting opgegaan, dan wat ik persoonlijk graag had willen zien. Ik weet dat er een PC is ingebouwd voor standalone gebruik, maar juist dat boeit mij niet. Voor mijn use case had ik liever gezien dat ze die componentkosten in een hogere resolutie / Fov en een beter scherm hadden gestopt.

Een headset met dezelfde of iets betere scherpte dan de Aero, maar dan in de compactere / lichtere vorm van de Frame, al dan niet draadloos, voor de introductie prijs van de Frame nu, zou ik meteen op mijn short list hebben gezet.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 16:09

Wailing_Banshee

You're Next

dhrto schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:29:
[...]

Klopt, Valve is helaas een andere richting opgegaan, dan wat ik persoonlijk graag had willen zien. Ik weet dat er een PC is ingebouwd voor standalone gebruik, maar juist dat boeit mij niet. Voor mijn use case had ik liever gezien dat ze die componentkosten in een hogere resolutie / Fov en een beter scherm hadden gestopt.
Ik vind de richting juist wel de juiste. Ik zat al best lang te kijken naar de Index, maar het feit dat je altijd je PC aan moest hebben (en het feit dat je aan kabels vast zit) vond ik toch minder. Ik heb al een Quest 3 en juist het feit dat ik hem even op kan zetten zonder m'n pc aan te zetten om even een spelletje te spelen is heerlijk. Nu heb ik alleen maar gratis spellen op m'n Quest 3 staan (weiger Meta nog meer geld te geven), dus alleen maar simpele spelletjes, die je even tussendoor doet. Maar als ik grotere spellen wil spelen zet ik m'n pc wel aan. Ik heb dus gelijk ingetekend. Eerst voor de 1T, maar na het lezen van een hele serie reviews toch maar aangepast naar 256Gb. Voor dat verschil ga ik waarschijnlijk wel de add-on camera kopen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• PuntoXII
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 20:26
eltweako schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:29:
[...]

Nog niet, werkt atm alleen nog maar met Windows. Maar support voor de Steam Machine komt er wel aan.
Ik kan het niet vinden of het wel of niet werkt. Ik heb ook een steam machine en wil weten of deze nu native werkt met de Steam Frame. Als het niet werk, waarom zegt niemand op Youtube dit (allemaal betaalde content creators?)

• Fatuna
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
PuntoXII schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:14:
[...]

Ik kan het niet vinden of het wel of niet werkt. Ik heb ook een steam machine en wil weten of deze nu native werkt met de Steam Frame. Als het niet werk, waarom zegt niemand op Youtube dit (allemaal betaalde content creators?)
Zoals door andere gezegd, dit werkt nog niet. Dit wordt ook door diverse YouTubers gemeld. Er wordt niet lang bij stilgestaan omdat Valve zelf aangeeft dat dit wel gaat komen en dat ze er mee bezig zijn.

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:38
PuntoXII schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:14:
[...]

Komt in meerdere reviews terug.

Snelle zoekodpracht toont bijv the verge: https://www.theverge.com/tech/994267/steam-frame-review

And he’d like to get the Steam Machine streaming to the Steam Frame, a feature that won’t be available at launch.

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:55
Ik kijk al jaren met interesse naar VR, en ik dacht dat de frame me eindelijk over zou halen om in te stappen, nu er eindelijk goede tracking is zonder dat je lighthouses nodig hebt, en ook nog draadloos.

Maar wat ik vooral meeneem uit de reviews is teleurstelling over battery life, en geen oled. Nu neig ik toch naar wachten tot er een frame oled komt, of dat big screen beyond de draadloze technologie goed overneemt, of iemand anders al het wenselijke in één pakket weet te krijgen.

Daarnaast zit ik ook met dat ik niet echt een lineup aan games heb die ik in VR wil spelen naast Alyx.

Weet iemand of er nog echte must plays zijn voor iemand die net met VR begint, wat me toch kan overtuigen om niet weer op de volgende headset te wachten?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Flamesz Voor mij de reden om nu toch in te stappen is dat het Steam is en ik alles in Steam heb. Ik wil vooral pinballen en racen. Shooters lijken me minder interessant, maar ga het wel ervaren. Ik heb een paar jaar geleden een Pico 3 gehad en dat was leuk, maar ik kreeg heb niet goed gelinkt aan mijn PC en ik zat niet op het ecosysteem van ByteDance (= TikTok) te wachten, dus die heb ik snel weer verkocht. Nu dus eindelijk weer VR!
edit:
Of nou ja, ik hoor het vanavond om 19:00 uur of ik uitverkorene ben. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 17-09-2026 11:05 ]

De vakantie heeft alweer heimwee naar mij

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Flamesz Hier hetzelfde als @Room42: alles staat al in Steam (of gog). Maar ik speel met name puzzelspelletjes (denk 7th Guest, Myst, The Room is ook fantastisch). Heb al een Quest 3, maar gebruik die alleen maar met Steam Link.

Dus "must plays" zegt niet zoveel, dat is zo afhankelijk van het soort spellen wat je leuk vind :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:55
Wailing_Banshee schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:08:
@Flamesz Hier hetzelfde als @Room42: alles staat al in Steam (of gog). Maar ik speel met name puzzelspelletjes (denk 7th Guest, Myst, The Room is ook fantastisch). Heb al een Quest 3, maar gebruik die alleen maar met Steam Link.

Dus "must plays" zegt niet zoveel, dat is zo afhankelijk van het soort spellen wat je leuk vind :D
Zal die eens opzoeken, VR puzzel games lijken mij ook wel leuk. En het herinnert me dat mij ooit the Talos principle was aangeraden, en ik daarvoor ook besloot te wachten om dat in vr te spelen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Flamesz schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:12:
[...]

Zal die eens opzoeken, VR puzzel games lijken mij ook wel leuk. En het herinnert me dat mij ooit the Talos principle was aangeraden, en ik daarvoor ook besloot te wachten om dat in vr te spelen.
Die is ook heel leuk in VR!

• eltweako
@Flamesz
OLED is een afweging tussen contrast en helderheid/scherpte, waarbij OLED beter is met perfect zwart en contrast, terwijl LCD beter is met hogere helderheid, minder motion blur/smearing en vaak hogere praktische scherpte. Natuurlijk is LCD ook gewoon goedkoper.

De accuduur was ik ook in teleurgesteld, maar het is eigenlijk een non-issue. Want de enige oplossing was een grotere accu en dus een zwaardere headset. Dan maar liever een goede balans en een externe accu.

Voor de diverse headset zijn er al veel oplossingen op de markt. Voor de frame veracht ik ook magnetische accupacks en andere oplossingen die dat probleem volledig oplossen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

eltweako schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:28:
De accuduur was ik ook in teleurgesteld, maar het is eigenlijk een non-issue. Want de enige oplossing was een grotere accu en dus een zwaardere headset. Dan maar liever een goede balans en een externe accu.

Voor de diverse headset zijn er al veel oplossingen op de markt. Voor de frame veracht ik ook magnetische accupacks en andere oplossingen die dat probleem volledig oplossen.
Ik heb al interviews gezien waarin Valve ook al aangeeft dat ze een verwisselbare accu-strap/iets willen ontwikkelen/al in ontwikkeling is. Mijn Quest heeft ook geen verwisselbare accu, moest ik ook een thirdparty-headset voor aanschaffen.

• Isniedood
Flamesz schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:01:
Ik kijk al jaren met interesse naar VR, en ik dacht dat de frame me eindelijk over zou halen om in te stappen, nu er eindelijk goede tracking is zonder dat je lighthouses nodig hebt, en ook nog draadloos.

Maar wat ik vooral meeneem uit de reviews is teleurstelling over battery life, en geen oled. Nu neig ik toch naar wachten tot er een frame oled komt, of dat big screen beyond de draadloze technologie goed overneemt, of iemand anders al het wenselijke in één pakket weet te krijgen.

Daarnaast zit ik ook met dat ik niet echt een lineup aan games heb die ik in VR wil spelen naast Alyx.

Weet iemand of er nog echte must plays zijn voor iemand die net met VR begint, wat me toch kan overtuigen om niet weer op de volgende headset te wachten?
Big screen beyond heeft geen inside out tracking maar werkt met light houses.

Als ze met inside out tracking of met een dongle voor wireless gaan werken dan moet er een accupack en iets van compute bijkomen.

Oftewel er moet een arm chip in met geheugen maar wellicht zonder opslag..alsnog zal die een stuk prijziger zijn dan de steam frame lijkt mij

Ik zou niet beginnen met half Life alyx. Er zijn heel veel relatief kleinere games die je waanzinnig gaat vinden om te spelen. Zeker als je er echter roomscale games bijpakt. Als je nog nooit vr gedaan hebt kan je al uren lol hebben met games als the Lab, space pirate trainers, pistol whip, I expect you to die, Arizona sunshine (1 of 2 ), boneworks.

Mocht je een Facebook account hebben, line echo 1,2 en robo recall ICM revive gaat waarschijnlijk ook werken.

Maar ook onder water ervaringen als the blu wat destijd voor de vive uitkwam is voor een eerste keer gaaf. Beetje tech demo achtig maar ik vermoed dat je dat voor een paar euro hebt .

[ Voor 4% gewijzigd door Isniedood op 17-09-2026 12:45 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03:17
Wailing_Banshee schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:30:
[...]

Ik heb al interviews gezien waarin Valve ook al aangeeft dat ze een verwisselbare accu-strap/iets willen ontwikkelen/al in ontwikkeling is. Mijn Quest heeft ook geen verwisselbare accu, moest ik ook een thirdparty-headset voor aanschaffen.
Ik las in een review ook dat een accu pack in een broekzak met een USB-C kabel de frame kan laden terwijl je speelt. Nu speelde ik op 'n oude headset nooit veel langer dan een drie kwartier, maar we gaan zien of dit nu anders is.

• overhyped
Isniedood schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:44:
[...]

Big screen beyond heeft geen inside out tracking maar werkt met light houses.

Als ze met inside out tracking of met een dongle voor wireless gaan werken dan moet er een accupack en iets van compute bijkomen.

Oftewel er moet een arm chip in met geheugen maar wellicht zonder opslag..alsnog zal die een stuk prijziger zijn dan de steam frame lijkt mij

Ik zou niet beginnen met half Life alyx. Er zijn heel veel relatief kleinere games die je waanzinnig gaat vinden om te spelen. Zeker als je er echter roomscale games bijpakt. Als je nog nooit vr gedaan hebt kan je al uren lol hebben met games als the Lab, space pirate trainers, pistol whip, I expect you to die, Arizona sunshine (1 of 2 ), boneworks.

Mocht je een Facebook account hebben, line echo 1,2 en robo recall ICM revive gaat waarschijnlijk ook werken.

Maar ook onder water ervaringen als the blu wat destijd voor de vive uitkwam is voor een eerste keer gaaf. Beetje tech demo achtig maar ik vermoed dat je dat voor een paar euro hebt .
Ik geloof dat op m'n oude vive Elven Assassin ongeveer 80% van m'n speeltijd had :) Ben benieuwd of die 't doet op de frame.

• M3llow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:15
Wailing_Banshee schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:30:
[...]

Dat zou de perfecte oplossing zijn imo

• eltweako
Ik heb de camera ook gekocht inmiddels, weet nog niet of ik 'm cancel mocht ik op de waitinglist komen. Er is een kans dat als de ik de bril later bemachtig de camera weer uitverkocht is.

De accuduur lijkt toch voor de meeste mesnen (naast de prijs) het pijnpunt te zijn. Maar ik heb ook nog een Quest2 liggen waar je ook zo'n 90 tot 100 minuten mee kunt gamen voordat deze leeg is. Voor mij is dat nooit een bezwaar geweest, na 1.5u ben ik er meestal wel klaar mee. Als het me stoort komt er een accupack bij.

Zag ook dat er diverse neck powerbanks zijn, vraag me af of dat niets is voor zo'n VR set te voeden.

• M3llow
eltweako schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:53:
Ik heb de camera ook gekocht inmiddels, weet nog niet of ik 'm cancel mocht ik op de waitinglist komen. Er is een kans dat als de ik de bril later bemachtig de camera weer uitverkocht is.

De accuduur lijkt toch voor de meeste mesnen (naast de prijs) het pijnpunt te zijn. Maar ik heb ook nog een Quest2 liggen waar je ook zo'n 90 tot 100 minuten mee kunt gamen voordat deze leeg is. Voor mij is dat nooit een bezwaar geweest, na 1.5u ben ik er meestal wel klaar mee. Als het me stoort komt er een accupack bij.

Zag ook dat er diverse neck powerbanks zijn, vraag me af of dat niets is voor zo'n VR set te voeden.
Waarom heb je voor de camera gekozen? Wat denk je ermee te gaan doen? Of is het echt puur voor het gemak? Want dan lijkt me 150? Euro best duur

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:12

Kiwi

Gadgetfreak

Ik heb ook een bestelling geplaatst voor de camera, voornamelijk voor de gimmick. Ben wel benieuwd naar hoe goed dat werkt en om dan m'n hele huis bijvoorbeeld te mappen.

• eltweako
M3llow schreef op donderdag 17 september 2026 @ 17:17:
[...]

Waarom heb je voor de camera gekozen? Wat denk je ermee te gaan doen? Of is het echt puur voor het gemak? Want dan lijkt me 150? Euro best duur
Het leek me vooral leuk, zie nog wel wat ik er mee ga doen.

Mijn idee er achter is simpel, ik koop een relatief dure headset, dan wil ik ook color passtrough er op hebben zitten. Vond de prijs oké voor wat het bied.

[ Voor 3% gewijzigd door eltweako op 17-09-2026 19:01 ]

• Altamyr
Veel geluk met de reserveringen iedereen! :D

• M3llow
Hoelang zal het duren voordat we een mail krijgen?

• M3llow
eltweako schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:00:
[...]

Het leek me vooral leuk, zie nog wel wat ik er mee ga doen.

Mijn idee er achter is simpel, ik koop een relatief dure headset, dan wil ik ook color passtrough er op hebben zitten. Vond de prijs oké voor wat het bied.
Snap ik! Ik wacht nog even af en kijk wat voor vette dingen mensen ermee gaan doen :p Én of ik het uberhaupt mis

• Joeri4Real
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:06
M3llow schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:44:
Hoelang zal het duren voordat we een mail krijgen?
Bij de Steam Machine duurde het volgens mij ook een dag of twee. Dus misschien morgen of na het weekend.

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

In de FAQ staat dat de 17e de mail eruit gaat waarin je te horen krijgt of je in de reservation queue of de waitlist zit, vanaf de 18e worden dan de eerste mails voor het plaatsen van bestellingen gestuurd. Rekening houdend met de timezone verwacht ik dat we morgenochtend meer weten.

• eltweako
M3llow schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:45:
[...]

Snap ik! Ik wacht nog even af en kijk wat voor vette dingen mensen ermee gaan doen :p Én of ik het uberhaupt mis
Denk niet dat je er in het begin iets mee gaat missen.

Maar ik vond de color passtrough van de Q3 altijd wel gaaf, en was al bij de bekendmaking teleurgesteld dat de Frame dat niet had. Er zijn niet echt veel toepassingen voor nu op een paar games na dan.

• Room42
  • Niet online
Voor de mensen die vragen hoe lang het duurt voordat je een mail krijgt, de website zegt nu:
The list has been closed and is now being randomized. You'll receive an email within a day with your results.
Wel spannend; alsof je zit te wachten op het telefoontje van je school met je examenuitslag. :o

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

Zojuist een mail gekregen dat ik in de reservation queue zit voor de 1TB :D

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:58
Net mail gekregen, ik zit in de reserverings groep voor de 256 GB :).

[ Voor 12% gewijzigd door V-rg op 17-09-2026 20:30 ]

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:06
You're officially in the reservation queue for Steam Frame 256GB Kit

Ik weet alleen zeker dat ik hem niet meer wil omdat ik geen game pc heb. Iemand die ik hier blij mee kan maken? Gewoon voor dezelfde prijs als die ik ervoor betaal :)

• Room42
  • Niet online
When we did the one-time randomization of the list, your place in line ended up beyond the number of Steam Frames currently available for reservation.
As we work our way through the reservation queue, some customers may cancel their reservations. If that happens, you may be moved into the reservation queue, and you'll be notified via email that you have a reservation after all.
;(

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:15
Waitlist voor de 256GB, kijk het nog wel even aan.

• overhyped
Waitlist :( hopelijk vallen er veel af.

• Altamyr
Reservation queue voor de 1tb!

• Room42
  • Niet online
outlandos schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:31:

Ik weet alleen zeker dat ik hem niet meer wil omdat ik geen game pc heb. Iemand die ik hier blij mee kan maken? Gewoon voor dezelfde prijs als die ik ervoor betaal :)
Gewoon cancelen, dan maak je de volgende in de waitlist blij.

• Altamyr
Ik kan nauwelijks geloven dat het écht gaat gebeuren

• outlandos
Room42 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:35:
[...]

Gewoon cancelen, dan maak je de volgende in de waitlist blij.
Een random iemand? Maak liever iemand hier blij.

• overhyped

Dibs!

• Joeri4Real
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:06
Waitlist 256gb :-(

• eltweako
Ik heb het 3x moeten checken, zit dus in de reservation list voor de 1TB, dacht even dat dat betekende dat ik moest wachten.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:57

ResuCigam

BOFH

Ook een reservatie voor de 1 TB ontvangen hier! Nu maar eens een lijstje maken met nieuwe VR games die ik ga kopen, alvast bedankt voor de voorzet @Isniedood Mochten anderen nog aanraders hebben dan hoor ik dat graag!

We do what we must because we can.

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:35
Ik zit in de waitlist voor 1 TB... :-( nog eff geduld...

Ik vraag me af wat de verhouding is.

[ Voor 35% gewijzigd door klaw op 17-09-2026 20:50 ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:26
Hier ook waitlist 1TB, dus maar even geduld hebben

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:40
Heh lol ik sta er ook op voor de 256!

Dacht eest helaas, maar je hebt dus reservation queue en waiting list. Bij de eerste hadden ze het ook over "wachten tot ie beschikbaar is". Naja we gaan het zien :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Room42
  • Niet online
Nou ben ik, als iemand op de waiting list, natuurlijk benieuwd wanneer de volgende queue geopend wordt. Hopelijk duurt dat geen maanden.

• miliomiliano
  • Laatst online: 22:19
Wachtlijst (1TB) helaas

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

• eltweako
ResuCigam schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:47:
Ook een reservatie voor de 1 TB ontvangen hier! Nu maar eens een lijstje maken met nieuwe VR games die ik ga kopen, alvast bedankt voor de voorzet @Isniedood Mochten anderen nog aanraders hebben dan hoor ik dat graag!
Mijn favoriete VR games zijn toch wel: Walkabout Minigolf, Red Matter, Moss en Wanderer.
Walkabout is verassend goed en erg leuk met een paar man.

Daarnaast vond ik zelf Myst, Riven, Obduction en Firmament goed, maar dat is vooral omdat ik de games van Cyan erg goed vond, niet iedereen vind die games leuk. Lone echo 1 was ook erg mooi destijds, 2 wou toen niet werken met een bug en ben ik helemaal vergeten en ga ik met de frame weer proberen (als dat kan met de frame).

• grimethel
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:10
Ik heb ook gelukkig een reservatie gekregen voor de 1TB. Ben benieuwd wanneer ik hem kan bestellen.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:46

duderuud

Sliden is koel

Crap, waitlist

Motor-Forum.nl

• ResuCigam
  • Laatst online: 22:57

ResuCigam

BOFH

grimethel schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:02:
Ik heb ook gelukkig een reservatie gekregen voor de 1TB. Ben benieuwd wanneer ik hem kan bestellen.
Ik heb zo'n vermoeden dat we die mail morgenavond gaan krijgen.

We do what we must because we can.

• outlandos

DM'en is niet meer nodig. Hij is gereserveerd voor een mede tweaker.

• M3llow
Helaas ook op de wachtlijst voor 256 gb. Hopelijk sneller aan de buurt dan bij de steam machine (1,5 maand)

• M3llow
https://steamframeout.com/ Interessant om de verhouding waitlist en reservation queue te zien

• Feanathiel
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

klaw schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:49:
Ik zit in de waitlist voor 1 TB... :-( nog eff geduld...

Ik vraag me af wat de verhouding is.
Je kan hier ff kijken hoeveel er op de waitlist staan.

https://steamframeout.com/
edit:
ah, 5 min eerder al gepost, niet gezien

[ Voor 8% gewijzigd door Feanathiel op 17-09-2026 21:52 ]

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
Oww... had dit topic helemaal gemist.

Ik zit in de reservation queue 256GB. Wel wat onduidelijke communicatie inderdaad, want ik dacht in eerste instantie ook he wat jammer ik moet wachten... maar schijnbaar is dit de beste uitkomst?

Gamertag: FinrazielNL

• V-rg
  • Laatst online: 23:58
Finraziel schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:56:
Oww... had dit topic helemaal gemist.

Ik zit in de reservation queue 256GB. Wel wat onduidelijke communicatie inderdaad, want ik dacht in eerste instantie ook he wat jammer ik moet wachten... maar schijnbaar is dit de beste uitkomst?
In de uitleg van Steam was dit uitgelegd. Je krijgt de reservation of de waitlist. Wat jij dus hebt gekregen is dus inderdaad goed.

• Isniedood
Feanathiel schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:49:
[...]

Je kan hier ff kijken hoeveel er op de waitlist staan.

https://steamframeout.com/
edit:
ah, 5 min eerder al gepost, niet gezien
15000 reacties. Van de meest extreme fanatiekelingen. x 1000+ euro is een leuke potentiele omzet. Al heb je natuurlijk heel wat meer headsets nodig voor echt weer een nieuw impuls in de VR wereld. Ik ga er wel vanuit dat maar een klein deel dit soort formuliertjes invullen

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
eltweako schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:28:
@Flamesz
OLED is een afweging tussen contrast en helderheid/scherpte, waarbij OLED beter is met perfect zwart en contrast, terwijl LCD beter is met hogere helderheid, minder motion blur/smearing en vaak hogere praktische scherpte. Natuurlijk is LCD ook gewoon goedkoper.

Speelt ook nog mee dat pancake lenzen minder licht efficiënt zijn dan fresnel lenzen, oftewel voor dezelfde lichtopbrengst moet het paneel er achter feller zijn. De PSVR2 heeft dan ook fresnel lenzen. Maar als de keuze is tussen oled of pancake lenzen dan zou ik altijd voor pancake lenzen gaan, dat heeft naar mijn idee nog veel meer positieve invloed op de beeldkwaliteit en bruikbaarheid dan een oled scherm. Ja met LCD is zwart misschien niet helemaal zwart, maar met fresnel is als het ding niet echt perfect recht voor je pupillen zit gewoon alles buiten het midden van het scherm wazig. Met pancake lenzen is alles als de positie enigszins in de buurt komt gewoon scherp.

Gamertag: FinrazielNL

• Altamyr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ERRmWtGas5jtD1Y7x59HU02Gio=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zH624GrOMnQq9xyJQXeXfRiB.png?f=fotoalbum_large Volgens de tracker op de Discord server is het ongeveer een 40/60 verhouding voor reservatie/wachtlijst!

• eltweako
Finraziel schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:21:
[...]

Speelt ook nog mee dat pancake lenzen minder licht efficiënt zijn dan fresnel lenzen, oftewel voor dezelfde lichtopbrengst moet het paneel er achter feller zijn. De PSVR2 heeft dan ook fresnel lenzen. Maar als de keuze is tussen oled of pancake lenzen dan zou ik altijd voor pancake lenzen gaan, dat heeft naar mijn idee nog veel meer positieve invloed op de beeldkwaliteit en bruikbaarheid dan een oled scherm. Ja met LCD is zwart misschien niet helemaal zwart, maar met fresnel is als het ding niet echt perfect recht voor je pupillen zit gewoon alles buiten het midden van het scherm wazig. Met pancake lenzen is alles als de positie enigszins in de buurt komt gewoon scherp.
Mijn huidge vr headsets (een Rift-S en Quest2) hebben beide fresnel lenzen, en ik ben regelmatig de headset (onbewust) aan het bijstellen, de "sweetspot" is vrij klein. Ben dus reuze benieuwd naar pancake lenzen.

Heb net overigens een mail gehad van Arcturus om m'n order te bevestigen, dus hopen dat ie ook snel deze kant op komt.

• eltweako
Altamyr schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:24:
[Afbeelding] Volgens de tracker op de Discord server is het ongeveer een 40/60 verhouding voor reservatie/wachtlijst!
Ben wel benieuwd hoeveel units ze nu in stock hebben gehad of dat er echt zo veel belangstelling is voor de Frame.

[ Voor 16% gewijzigd door eltweako op 17-09-2026 22:44 ]

• dhrto
Pancake lenzen is een stap vooruit t.o.v. fresnel, maar geef mij maar asferisch. Scherper en laat beter licht door (waardoor het scherm minder fel hoeft te zijn). Nadeel is dat deze wel iets 'bulkier' zijn.

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:07
"You're officially in the reservation queue for Steam Frame 1TB Kit"

Na 10 jaar geleden met een HTC vive te zijn begonnen en daarna 8 jaar zonder VR headset kan ik niet wachten om te zien wat de techniek brengt. Ik had voor mijn oude headset een wireless receiver kit met accupack-riem etc. Ben zo benieuwd hoe ik de Steam Frame binnenkort ga ervaren. O+

• Altamyr
Via de Steam Frame discord staat de verhouding reserveringen/wachtlijst nu op 30/70... 30% kans op een Frame :o

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:34
Sta op de reservatie lijst voor de 256Gb. Heb ik nog ff om de vrouw over te halen
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
LET OP: Dit topic is alleen bedoeld voor de Steam Frame VR Headet:
Alles met betrekking tot de Steam Deck: [Steam Deck] Ervaringen &amp; discussie
Alles met betrekking tot de Steam Machine en de controller: [Steam Machine &amp; Controller] Ervaringen & discussie

Vragen of iemand weet of er nog een plek is met voorraad is niet de bedoeling. Het topic wordt er niet leesbaarder op met steeds dezelfde vraag.

Discussie over wat voor prijzen ze op marktplaats staan is hier niet te plaats voor, want het word er niet goedkoper op en bied geen bijdrage aan het topic.

Deftig doen hoeveel je er gereserveerd hebt is nergens voor nodig, want dat lokt alleen maar onnodige discussies op.

Heb je iets besteld en wil je het weer kwijt, plaats het in V&A en niet in dit topic. Ook het pluggen van je advertentie is op het forum verboden, reclame hoort hier niet thuis. Het vragen naar codes etc valt hier ook onder.

Ook hier hoeft de discussie en het geklaag over scalpers niet te worden gevoerd, laat dit achterwege.