• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:01
Er is simpel weg gewoon behoefte aan een topic die uiteindelijk gesloten is. Mensen worden nu naar hier verwezen door de moderator. Niet echt handig vind ik. En ja er wordt best wel energie gezet bij homewizard om het op te lossen. Vervelende is dat het soms weer wel werkt en dan weer niet. Kortom er is behoefte om info met elkaar te delen.
Taro schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:01:
[...]

Waar is precies behoefte aan? Want laten we wel afspreken dat als er ergens iets niet werkt dat we er niet in blijven hangen, maar er actie wordt ondernomen richting de betreffende partij(en) om het opgelost te krijgen en op een gegeven moment daar ook gewoon met de vuist op tafel wordt geslagen. En we er hier vervolgens niet een GoodWe klaagzang slowchat topic van maken, zie ook de topicwaarschuwing. Klote voor iedereen waar het niet werkt, maar de laatste pagina gaat het nergens anders over en dat voegt gewoon niets toe. Steek die energie bij voorkeur in het motiveren van HomeWizard en GoodWe om het probleem op te lossen.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mavical schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:20:
Er is simpel weg gewoon behoefte aan een topic die uiteindelijk gesloten is. Mensen worden nu naar hier verwezen door de moderator. Niet echt handig vind ik. En ja er wordt best wel energie gezet bij homewizard om het op te lossen. Vervelende is dat het soms weer wel werkt en dan weer niet. Kortom er is behoefte om info met elkaar te delen.

[...]
Het zou prima zijn te melden als het wel werkt, of daarna toch weer niet. Maar dat hoeft niet 6 man te doen en te bevestigen. Het issue duurt idd nogal lang voordat het opgelost is, maar heeft dus geen meerwaarde om over een week te zeggen: bij mij doet hij het nog steeds niet, waarom anderen dan dat bevestigingen.
Dat 'geklaag' moet je met de helpdesk van 1 van beide partijen neerleggen, dat voegt gewoon niet wat toe in dit topic of een ander topic.

Dus prima om te melden als er wat veranderd of meer info over bekend wordt, maar we hoeven daar ook niet inte blijven hangen.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:03
Ik zie niet een klaagzang, meer een bevestiging van wat ik ook zie dat het ineens een paar keer wel werkt en daarna weer een poost niet etc. Dat is dan toch wel fijn dat ik dat niet als enige heb, en toont aan dat ze bij homewizard dus echt wel met de goodwe koppeling bezig lijken te zijn.

Knip, daarvoor is het feedback topic, past niet hier

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 25-01-2026 21:27 ]

squashedraven schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:55:
Ik zie niet een klaagzang, meer een bevestiging van wat ik ook zie dat het ineens een paar keer wel werkt en daarna weer een poost niet etc. Dat is dan toch wel fijn dat ik dat niet als enige heb, en toont aan dat ze bij homewizard dus echt wel met de goodwe koppeling bezig lijken te zijn.
Ik zag gisteren dat HomeWizard dat 2-3 dagen geleden op Facebook heeft bevestigd. Laten we daar dan op wachten en in de tussentijd hoeft niemand te delen dat het wel/niet/weer niet/nog steeds niet werkt want dat weten we inmiddels wel.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15:43
De nu weergave in de app Werkt weer eens niet.
Alle meterstanden staan op 0.
Ze zijn weer goed bezig bij hw.

20kWh eigenbouw thuis accu's met 2 powerstreams.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:40

fxs81

Julianadorp

Rbb-lwdn schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:13:
Hier werkt alles wel. Ook de nu weergave.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
We staan op het punt om een nieuwe wasdroger te kopen. Aangezien HW Home Connect ondersteunt, neem ik deze wens mee met de zoektocht.
Ik vraag me echter af wat jullie ervaringen zijn met Home Connect. Werkt deze integratie stabiel? Start de droger (of andere machine) inderdaad wanneer er zonne-energie is?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:27
Taro schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:28:
[...]

Ik zag gisteren dat HomeWizard dat 2-3 dagen geleden op Facebook heeft bevestigd. Laten we daar dan op wachten en in de tussentijd hoeft niemand te delen dat het wel/niet/weer niet/nog steeds niet werkt want dat weten we inmiddels wel.
Alleen daarvoor heeft mijn opmerkinkje dus nut gehad : ik heb geen FB meer (whoehoe!) en lees dit nu hier. Top! Wachten we af.

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-02 22:19
Rbb-lwdn schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:13:
Hier werkt de nu weergave ook niet. Wifi opnieuw gekoppeld, maar probleem blijft.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-02 09:56
Nu melding server problemen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:03
Ah, ik merkte vandaag ook dat de nu weergave wel tot 30sec nodig had om te laden. Naar mate de dag verder ging geen data meer. Nu ook server problemen.
Modbreak:Zie de topicwaarschuwing: Het is hier geen storingen slowchat. Vanaf nu worden dergelijke berichten dan ook verwijderd.

[ Voor 36% gewijzigd door Taro op 26-01-2026 16:53 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

meesje schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:46:
We staan op het punt om een nieuwe wasdroger te kopen. Aangezien HW Home Connect ondersteunt, neem ik deze wens mee met de zoektocht.
Ik vraag me echter af wat jullie ervaringen zijn met Home Connect. Werkt deze integratie stabiel? Start de droger (of andere machine) inderdaad wanneer er zonne-energie is?
Onze wasmachine heeft ook Home Connect. Nadeel: De timing vanuit de HomeWizard App gaat uit van 1 wasbeurt ipv meerdere én als de starttijd te ver in de toekomst ligt is er een kans dat het apparaat inmiddels uit is gegaan en dat die dus niet automatisch start.

Ja het werkt, maar zeker niet optimaal. Ik zorg er wel voor dat de volgende wasdroger en vaatwasser het ook hebben, want grote kans dat ze de werking via de HW App in de toekomst wel verder optimaliseren.

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-02 17:54

HE1

Heb 2 HW displays maar eentje geeft al een tijdje geen internetverbinding maar de status van apparaten zijn allemaal groen, en beide displays geven als status : "Alles oke". Iemand suggestie wat ik nog kan proberen?

edit: laat maar nu ineens spontaan display weer goed.

[ Voor 11% gewijzigd door HE1 op 28-01-2026 21:21 ]

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Ik krijg al enkele dagen het bericht "No Data". Ook zie ik dat er een softwareupdate beschikbaar is, maar deze resulteert in een timeout (error 408). Ik acht het niet aannemelijk dat er enkele dagen een storing bij HomeWizard speelt en zoek de oorzaak zodoende bij mij zelf. Via Homey krijg ik wel een bepaald gebruik door, wat de indruk wekt de P1-meter wel informatie registreert en kan delen met apparaten buiten het IoT-VLAN. Overigens krijg ik in de app wel het bericht dat de alles oké is met de P1-meter.

Heeft iemand ervaring met mijn situatie en een idee wat het issue is met de timeouts van de softwareupdate?

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:26
Opi schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:31:
Ik krijg al enkele dagen het bericht "No Data". Ook zie ik dat er een softwareupdate beschikbaar is, maar deze resulteert in een timeout (error 408). Ik acht het niet aannemelijk dat er enkele dagen een storing bij HomeWizard speelt en zoek de oorzaak zodoende bij mij zelf. Via Homey krijg ik wel een bepaald gebruik door, wat de indruk wekt de P1-meter wel informatie registreert en kan delen met apparaten buiten het IoT-VLAN. Overigens krijg ik in de app wel het bericht dat de alles oké is met de P1-meter.

Heeft iemand ervaring met mijn situatie en een idee wat het issue is met de timeouts van de softwareupdate?
Wellicht DNS resolve / outbound traffic probleem van je IoT vlan? Misschien een mobieltje of tablet in je IoT hangen kijken of je kan browsen?

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:42
Ik krijg volgende waarschuwing in HomeAssistant:
Update the authentication method for P1 Meter
Your P1 Meter now supports a more secure and feature-rich communication method. To take advantage of this, you need to reconfigure the integration
Ik vermoed dat dit betekent dat de api v2 zal worden geactiveerd.
Als ik dit doe, blijft dan api v1 ook werken? Of is enkel api v2 dan beschikbaar?
Aangezien ik bv. mijn Alfen laadpaal met de p1 meter laat communiceren en ik betwijfel of die ook met api v2 zal werken.

• Tebbie
scatman schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:52:
Ik krijg volgende waarschuwing in HomeAssistant:

[...]

Ik vermoed dat dit betekent dat de api v2 zal worden geactiveerd.
Als ik dit doe, blijft dan api v1 ook werken? Of is enkel api v2 dan beschikbaar?
Aangezien ik bv. mijn Alfen laadpaal met de p1 meter laat communiceren en ik betwijfel of die ook met api v2 zal werken.
Apiv1 blijft werken. Je "kan" v2 activeren maar hoeft niet. :)

• Opi
  • Niet online

Opi

Tebbie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Wellicht DNS resolve / outbound traffic probleem van je IoT vlan? Misschien een mobieltje of tablet in je IoT hangen kijken of je kan browsen?
Dank je voor de tip. Browsen lukte, maar ook toen wilde hij niet updaten. Andere DNS loste het probleem op.

• Tebbie
Opi schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:45:
[...]

Dank je voor de tip. Browsen lukte, maar ook toen wilde hij niet updaten. Andere DNS loste het probleem op.
Was je eerste DNS wellicht iets van pihole of adguard met adblocker filtering?

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:05
Tebbie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:28:
[...]

Nooit problemen mee gehad hier.

• Opi
  • Niet online

Opi

Tebbie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:28:
[...]

Klopt pihole. Ik kwam in de logs zo snel niets tegen.

• Tebbie
Pihole en adguard hangt af van welke blacklists je gebruikt. Maar goed, het is opgelost begrijp ik.

• Opi
  • Niet online

Opi

Tebbie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:26:
Pihole en adguard hangt af van welke blacklists je gebruikt. Maar goed, het is opgelost begrijp ik.
Yes. Dank voor je tip.

• squashedraven
Heeft toevallig iemand via facebook kanalen oid. Al meer info over de goodwe storing oplossing?
Ik heb namelijk nu wel consequent dat er een zonnegrafiek staat zonder aantal kilowatts bij de vorige dag. Alsof het om middernacht dus (deels) wordt ingeladen

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-02 22:35
squashedraven schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:40:
Heeft toevallig iemand via facebook kanalen oid. Al meer info over de goodwe storing oplossing?
Ik heb namelijk nu wel consequent dat er een zonnegrafiek staat zonder aantal kilowatts bij de vorige dag. Alsof het om middernacht dus (deels) wordt ingeladen
Staat bij mij al maanden op 0.

Voor mij was dit de enige reden om het betaalde account te hebben, ik vind de storing wel erg lang duren (even uit mijn hoofd al meer dan een half jaar storing). Ik vraag mij oprecht af of dit ooit nog goed gaat komen en of ik het abonnement niet beter kan opzeggen.

SEMS portal werkt nog wel, toch bijzonder dat zij geen problemen hebben met GoodWe.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• squashedraven
knorde schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:49:
[...]

Staat bij mij al maanden op 0.

Voor mij was dit de enige reden om het betaalde account te hebben, ik vind de storing wel erg lang duren (even uit mijn hoofd al meer dan een half jaar storing). Ik vraag mij oprecht af of dit ooit nog goed gaat komen en of ik het abonnement niet beter kan opzeggen.

SEMS portal werkt nog wel, toch bijzonder dat zij geen problemen hebben met GoodWe.
Is SEMS portal niet gewoon van Goodwe zelf? maar ik heb dus al maanden geen grafieken gehad en nu staat er van de vorige dag dus wel ineens een grafiek (weliswaar zonder hoeveelheid kwh etc.)

• knorde
squashedraven schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:56:
[...]

Is SEMS portal niet gewoon van Goodwe zelf? maar ik heb dus al maanden geen grafieken gehad en nu staat er van de vorige dag dus wel ineens een grafiek (weliswaar zonder hoeveelheid kwh etc.)
Dat was mij nog niet eens opgevallen, ik zie het nu ook (maar idd zonder hoeveelheid kwh etc.).
Alleen van de vorige dag, de dagen ervoor staat er niks.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Weet iemand hoe je van de maandelijkse spam afkomt die je naar een Energy+ -abonnement probeert te pushen? De mail die je maandelijks waarschuwt dat je data over je energieverbruik kwijt gaat raken.

In de mail zelf staat geen afmeldlink.
In de accountinstellingen op de website kun je dit kiezen qua e-mail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExKSYa3_t8uUIPZW1blMJur07X4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dCIeOuIFcBkBtM8CH0EuIppu.png?f=fotoalbum_large

Dit lijken me erg vreemde opties: Ik mag kiezen om álle e-mails te ontvangen (optie 1) of me alleen af te melden voor de nieuwsbrief (optie 2, maar deze spam is specifiek op mij gericht op een bepaalde datum en bevat geen nieuws, dus geen nieuwsbrief?) of dat ik mail wil ontvangen over mijn bestelling (optie 3, gaat dat over het bestelproces tot dat ik het product in huis heb? Of ook toekomstige mails over terugroepsacties? Geen idee!).

2 opties om (meer?) mail te ontvangen en 1 optie om specifiek alleen de nieuwsbrief uit te zetten. Huh? :P

Weet iemand hoe dit werkt? @HomeWizard_NL zelf misschien?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:06
Ik heb mijn display in een andere hoek van de kamer gezet omdat hij dan beter zichtbaar is. Helaas lijkt de afstand nu zo groot dat de beweging sensor je niet meer "ziet", ondanks dat de afstand maar een meter of 3 is, dus na maximaal een kwartier gaat de boel op zwart. De gevoeligheid staat op zijn hoogst. Wat mij betreft mogen ze in uitschakelen na de korte opties (2 + 3 minuten) weglaten en daarvoor in de plaats 1 + 2 uur zetten (of erbij natuurlijk)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Gizz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:00:
Weet iemand hoe je van de maandelijkse spam afkomt die je naar een Energy+ -abonnement probeert te pushen? De mail die je maandelijks waarschuwt dat je data over je energieverbruik kwijt gaat raken.

In de mail zelf staat geen afmeldlink.
In de accountinstellingen op de website kun je dit kiezen qua e-mail:

[Afbeelding]

Dit lijken me erg vreemde opties: Ik mag kiezen om álle e-mails te ontvangen (optie 1) of me alleen af te melden voor de nieuwsbrief (optie 2, maar deze spam is specifiek op mij gericht op een bepaalde datum en bevat geen nieuws, dus geen nieuwsbrief?) of dat ik mail wil ontvangen over mijn bestelling (optie 3, gaat dat over het bestelproces tot dat ik het product in huis heb? Of ook toekomstige mails over terugroepsacties? Geen idee!).

2 opties om (meer?) mail te ontvangen en 1 optie om specifiek alleen de nieuwsbrief uit te zetten. Huh? :P

Weet iemand hoe dit werkt? @HomeWizard_NL zelf misschien?
Zou het gewoon vragen aan HW via de site en zeggen wat je wel en niet wil ontvangen. Idd een beetje een raar keuze menuutje.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:05

Niwla

dat dus....

knorde schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:06:
[...]

Dat was mij nog niet eens opgevallen, ik zie het nu ook (maar idd zonder hoeveelheid kwh etc.).
Alleen van de vorige dag, de dagen ervoor staat er niks.
Semsportal rapporteert nu ook helemaal geen opwek meer terwijl de P1 meter die echt wel meet...maar inderdaad de grafiek van Goodwe zelf is nog steeds helemaal leeg...... vind het wel erg lang duren bij @HomeWizard_NL

Edit: Al sinds 7 december vind er geen upload naar SemsPortal plaats zie ik nu
Laatste vernieuwingstijd: 12/07/2025 16:40

[ Voor 12% gewijzigd door Niwla op 02-02-2026 13:07 ]

niets moet......behalve adem halen

• IJsbeer
  • Niet online
De GoodWe/Sems storing is vorige week nog uitvoerig besproken (en de week ervoor ook), graag GEEN herhaling. Er is immers geen nieuwe informatie bekend!

Zie ook de topicstart QA gedeelte.

@Gizz : Bijzondere screenshot idd. Ik vrees dat je de vraag bij HW helpdesk moet stellen. Wel benieuwd naa rhet antwoord, voor in de startpost.

[ Voor 17% gewijzigd door IJsbeer op 02-02-2026 13:40 ]

• knorde
Niwla schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:01:
[...]

Semsportal rapporteert nu ook helemaal geen opwek meer terwijl de P1 meter die echt wel meet...maar inderdaad de grafiek van Goodwe zelf is nog steeds helemaal leeg...... vind het wel erg lang duren bij @HomeWizard_NL

Edit: Al sinds 7 december vind er geen upload naar SemsPortal plaats zie ik nu

[...]
Hier werkt SEMS wel prima, lijkt dus een losstaand probleem.

• HE1

HE1

HE1 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:19:
Heb 2 HW displays maar eentje geeft al een tijdje geen internetverbinding maar de status van apparaten zijn allemaal groen, en beide displays geven als status : "Alles oke". Iemand suggestie wat ik nog kan proberen?

edit: laat maar nu ineens spontaan display weer goed.
nu paar dagen verder weer een paar keer gehad dat hetzelfde display op 'no internet connection' een tijd, iemand dit wel eens vaker gehad met één van zijn displays....iemand suggestie wat ik zelf nog kan doen?

• winwiz
HE1 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:32:
[...]

nu paar dagen verder weer een paar keer gehad dat hetzelfde display op 'no internet connection' een tijd, iemand dit wel eens vaker gehad met één van zijn displays....iemand suggestie wat ik zelf nog kan doen?
De mijne gaat precies nu ook weer onderuit. "geen internetconnectiviteit" wat gewoon onzin is. Ik zie dat de laatste week of zo heel regelmatig

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• CDAAbeltje
  • Laatst online: 13-02 15:39

CDAAbeltje

Cool Down !

winwiz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:02:
[...]

De mijne gaat precies nu ook weer onderuit. "geen internetconnectiviteit" wat gewoon onzin is. Ik zie dat de laatste week of zo heel regelmatig
Same here. Helemaal waardeloos. In de app is alles in orde. Ik zie dit gedrag de afgelopen dagen ook vaker voorbij komen.

• HE1

HE1

ja ik heb 2 displays naast elkaar , alleen de rechter heeft dit steeds , de linker nog helemaal niet gehad.

• winwiz
Misschien dat ze bij HomeWizard in de backend capaciteit problemen hebben door de groei? Geen idee.

Even iets anders over de P1 meter. Weet iemand wanneer de laatste update is geweest? Geen beta !

Ik draai met 6.0304 en ik zie dat de laatste 14 dagen ofzo hij regelmatig kort de verbinding verliest. Het kan 5 minuten duren maar ook een uur. Hij pakt zelf de verbinding weer terug. Hij verliest dus letterlijk zijn verbinding met WiFi voor een seconde of 10.

Ik kreeg het gevoel dat hij het niet bij kon benen. Er hangen 2 PiB's aan en een
API verbinding met Home Assistant en Homey wat overigens maanden zonder enig probleem werkte. Ik heb Homey voor nu afgekoppeld en dat geeft gevoelsmatig verbetering. Nu geven ze zelf aan dat je maximaal 4 PiB's er aan mag hangen, dan zouden 2 PiB's en HA geen probleem mogen geven (het heeft minimaal een half jaar goed gewerkt met Homey er zelfs bij)
  • Ik heb de P1 meter een factory reset gegeven om hem weer vers te configureren wat dus 0,0 uitmaakte.
  • In mijn netwerk zijn in ieder geval de laatste 14 dagen geen updates geweest of iets aangepast
  • Hij heeft een vast IP adress maar dat heeft geen invloed op het verliezen van WiFi verbinding
  • Ik heb hem per dag gewisseld van Access Point om te kijken of dat verschil maakte (niet dus)
  • Hij hangt via een HomeWizard splitter, daar voor de zekerheid een andere voeding aan gehangen (geen verschil)
  • Ik heb hem apart gevoed via USB-C. (geen verschil)
  • Misschien dat hij het te druk heeft met de laatste firmware, vandaar mijn eerdere vraag.
  • Of, wat ook kan, de PiB's hebben een update gekregen die (te) zwaar aan de P1 meter trekken.
Vervelend is dus dat de PiB's gaan roepen dat ze geen verbinding hebben met de P1 meter en in standby schieten. Niet dat je de laatste week veel nut van die dingen hebt gehad gezien het weer.... :(

Normaal zou het misschien helemaal niet zo opvallen, maar ik was bezig in HA met andere dashboards en toen zag ik regelmatig dat de P1 meter entiteit soms even niet beschikbaar was en dan ga je verder zoeken.

[ Voor 94% gewijzigd door winwiz op 02-02-2026 19:57 ]

• fxs81

fxs81

Julianadorp

winwiz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:19:
Normaal zou het misschien helemaal niet zo opvallen, maar ik was bezig in HA met andere dashboards en toen zag ik regelmatig dat de P1 meter entiteit soms even niet beschikbaar was en dan ga je verder zoeken.
Zie je het dan ook in de HW app of alleen in HA?

• winwiz
fxs81 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:39:
[...]

Zie je het dan ook in de HW app of alleen in HA?
Je ziet het ook in de HW app

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-02 16:25
Kartmans1 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:27:
Meer mensen last dat zonopwek in de Homewizard app niet meer in kWh wordt laten zien? Is nu al een paar weken zo. Gaat hier specifiek om een Solis omvormer. Ik zie wel de grafiekjes maar het aantal kWh wordt niet meer laten zien…
Ik heb hetzelfde met mijn Solis omvormer. Als je in de weekweergave kijkt dan lijkt het probleem op 13 januari te zijn ontstaan, want vanaf 14 januari mist de hoeveelheid opgewekte kWh.

Als je onder apparaten de Solis aanklikt dan staat er dat de verbinding met de Solis-servers momenteel instabiel is en dat je mogelijk verouderde of geen gegevens ziet.

Geprobeerd via chat contact op te nemen maar dan kom je bij een AI bot die alleen maar zegt dat je bij Solis moet zijn en HomeWizard geen blaam treft.

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Is er eigenlijk al eens een update uitkomen voor het display. Deze staat regelmatig met een oranje bolletje. Terwijl hij wel gewoon werkt en data heeft. Signaal is boven 70%.

[ Voor 3% gewijzigd door Racer89 op 03-02-2026 06:50 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

IJsbeer schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:28:
@Gizz : Bijzondere screenshot idd. Ik vrees dat je de vraag bij HW helpdesk moet stellen. Wel benieuwd naa rhet antwoord, voor in de startpost.
Wizzi begon mij te gaslighten; ik zou gewoon op die pagina op de knop dat ik helemaal geen e-mails wil ontvangen moeten drukken. Dat ik die knop niet kan vinden zou aan mij liggen, al was hij het na enig aandringen wel met mij eens dat die knop niet bestaat op de screenshot die ik deelde.

Het is nu doorgezet naar een medewerker teamgenoot. Mocht ik een antwoord hebben, dan laat ik het je weten voor de startpost :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:52
Ik heb sinds een paar jaar een Homewizard splitter in de mk hangen. Sinds ruim een jaar hangt daar, naast de HW P1 meter, de Alfen laadpaal voor loadbalancing aan. Die laadpaal heeft de afgelopen maanden een paar keer de data connectie met de P1 meter verloren; het lampje op de betreffende poort van de splitter knippert dan niet meer. Na enige tijd herstelt de verbinding zich weer vanzelf.
Nu valt me op:

- Het lampje op de splitter bij de poort die aan de electrameter hangt knippert ca 1x per seconde. Ik neem aan dat dat de frequentie is waarop de electrameter data verstuurt.
- Het lampje bij de poort van de splitter waaraan de P1 meter hangt knippert ook ca 1x per seconde.
- Het lampje van de poort waarop de laadpaal zit knippert echter sneller, ca twee keer per seconde.

Is het feit dat het lampje van de de poort van de laadpaal dubbel zo snel knippert een indicatie voor iets? Volgens mij knipperde dat in het verleden ook maar 1x per seconde.

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hier knipperen ze bij synchroon, eerste p1 vanaf meter en fractie van een paar ms de andere 2. En telkens in hetzelfde patroon. Wellicht staat het aantal uitlezing vanaf de laadpaal hoger? ( misschien hoger dan de meter aankan)

[ Voor 9% gewijzigd door Racer89 op 04-02-2026 07:23 ]

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
Racer89 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:22:
Hier knipperen ze bij synchroon, eerste p1 vanaf meter en fractie van een paar ms de andere 2. En telkens in hetzelfde patroon. Wellicht staat het aantal uitlezing vanaf de laadpaal hoger? ( misschien hoger dan de meter aankan)
Fijn dat ik dit bericht lees. Vandaag namelijk een HW splitter in gebruik genomen. En ik zie dat afwisselend op de P1 meter en dan gelijktijdig op andere twee poorten een wit lampje knippert. Dit is dus normaal gedrag. d:)b

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-02 12:35
Beste HW desklundige. IK heb een vraag. Ik wil graag een miner laten draaien op puur overtollige energie. Ik heb zonnepanelen en HW plug-in batterijen. Doel is dat de batterijen prioriteit krijgen op de miner. Dus als mijn huis voorzien is en er is energie over moet die energie eerst in mijn batterijen opgeslagen worden als er daarna nog steeds energie over is moet de miner opgestart worden. Nu begrijp ik dat een zonnetaak prioriteit heeft boven de plug-in batterij. Dat wil ik dus niet en volgens mij kan je prioriteiten niet bepalen bij homewizard toch? Enig idee hoe ik dat zou kunnen aanvliegen? Alvast bedankt voor jullie creative oplossingen.

• Holvoetn
PureCode schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:36:
Beste HW desklundige. IK heb een vraag. Ik wil graag een miner laten draaien op puur overtollige energie. Ik heb zonnepanelen en HW plug-in batterijen. Doel is dat de batterijen prioriteit krijgen op de miner. Dus als mijn huis voorzien is en er is energie over moet die energie eerst in mijn batterijen opgeslagen worden als er daarna nog steeds energie over is moet de miner opgestart worden. Nu begrijp ik dat een zonnetaak prioriteit heeft boven de plug-in batterij. Dat wil ik dus niet en volgens mij kan je prioriteiten niet bepalen bij homewizard toch? Enig idee hoe ik dat zou kunnen aanvliegen? Alvast bedankt voor jullie creative oplossingen.
Home Asisstant of Homey en aansturing via slimme meter.
Ik stuur zo een Ecoflow Delta 3 Plus batterij aan, die mag alleen maar laden als er echt overschot overschot is na laden van 2 PiB (wat afgelopen en komende maanden niet echt het geval zal zijn).

• Yosemite
  • Laatst online: 15-02 16:25
Vandaag bericht van Homewizard over de Solis koppeling die niet meer correct werkt.
Solis-koppeling offline.
Je hebt het misschien al gemerkt: de koppeling met je Solis-omvormer werkt op dit moment niet in de HomeWizard-app. Daardoor zie je geen (of onvolledige) grafieken van je opwek, bruto stroomverbruik en zonverbruik.

Solis heeft onlangs veranderingen doorgevoerd in de manier waarop wij hun gegevens mogen ophalen. Hierdoor lukt het ons op dit moment niet om alle data goed binnen te halen voor alle gebruikers. Jij bent één van die gebruikers.

We zijn hierover in gesprek met Solis en hopen dit zo snel mogelijk samen op te lossen. Tot die tijd kunnen we hier helaas zelf niets aan veranderen. Hoe lang dit precies gaat duren, is nu nog niet bekend.

Belangrijk: verwijder de koppeling niet. Opnieuw koppelen lukt potentieel niet en lost het probleem niet op. Je bent dan je extra grafieken kwijt.

We houden je op de hoogte en laten het weten zodra er nieuws is. Onze excuses voor het ongemak.

• squashedraven
Wauw dat is gewoon precies dezelfde tekst als met goodwe, gewoon find en replace gedaan en versturen maar

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gizz schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:51:
[...]
Het is nu doorgezet naar een medewerker teamgenoot. Mocht ik een antwoord hebben, dan laat ik het je weten voor de startpost :)
Op de kop af drie dagen verder en nog geen enkele reactie. Bovenaan de chat staat nog steeds de hoopvolle melding met het klokicoontje 'Binnen een dag'..

• Niwla
  • Laatst online: 13:05

Niwla

dat dus....

Yosemite schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:06:
Vandaag bericht van Homewizard over de Solis koppeling die niet meer correct werkt.

[...]
En hoeveel mensen hebben in tussentijd niet de koppeling even verwijderd en opnieuw aangemaakt om te kijken of dat het probleem oplost. |:(

niets moet......behalve adem halen

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:44
Voor gebruikers van de P1‑meter heb ik een uitgebreid programma gemaakt dat op Windows alle gegevens grafisch weergeeft. Ook kun je hier diverse triggers instellen.
P1 Toolkit (slimme meter informatie)
Ik heb dit programma als hobby ontwikkeld en het is volledig gratis. Geef even een duim omhoog in de eerste post P1 toolkit topic, zodat ik weet waarvoor ik het doe.

• kurosawsa
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-02 05:45
Is er iemand die me zou kunnen helpen met de Yaml code in Home Assistant voor een automatisatie van een Homewizard energy socket?
Ik heb reeds volgende codes geprogrammeerd maar de automatisatie lijkt niet volledig/correct te zijn. Ik heb die overgenomen van de Homewizard slimme taak en geprobeerd om die over te zetten in HA.

Turn on the battery:
alias: Bluetti AC500 aanzetten
description: Bluetti AC500 aanzetten
triggers:
- type: power
device_id: 3c1a540dab1e307f212b79236fc0fbac
entity_id: 78db91a1b4168878b9c050ab7629ec74
domain: sensor
trigger: device
below: 140
for:
hours: 0
minutes: 0
seconds: 0
conditions: []
actions:
- type: turn_on
device_id: 392c7cd9c9b918070dedba99fbe9a13f
entity_id: c85544f7a382050fefb45f81f8381cb2
domain: switch
mode: single

Turn off the Ac500:
alias: Bluetti AC500 uitzetten
description: ""
triggers:
- type: energy
entity_id: ed1e9a986c351667bad6c75b10c0f7bc
for:
above: 120
actions:
- type: turn_off

• Holvoetn
De laatste tijd ben ik (op aanraden van een aantal andere Tweakers hier) wat aan de slag gegaan met Gemini (je kan ook andere AI-bots gebruiken als je wil).
Met een beetje op en neer en wat kleine correcties levert dat redelijk verrassend goede code op.

Je moet natuurlijk wel kunnen "lezen" wat er teruggegeven wordt, vooral het procesmatige nakijken (regelmatig dat die er zelf zaken bij gooit die helemaal niet gevraagd waren of dingen wat die verkeerd begrijpt).

Maar uiteindelijk heeft me dit wel geholpen om toch wel complexe zaken rond te krijgen. Ik zou het zelf zo nooit kunnen gemaakt hebben (toch niet met mijn huidige kennis).
Ben nu gewoon aan het wachten tot die gele bol wat meer omhoog komt om te zien of het echt het resultaat oplevert wat ik voor ogen had (de laatste 2 dagen alleszins wel).

Ik stel voor om de YAML die je al hebt in die tool te gooien en gewoon als tekst te beschrijven wat je wil dat die moet doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Holvoetn op 10-02-2026 08:49 ]

• IJsbeer
  • Niet online
kurosawsa schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:38:
Is er iemand die me zou kunnen helpen met de Yaml code in Home Assistant voor een automatisatie van een Homewizard energy socket?
Ik heb reeds volgende codes geprogrammeerd maar de automatisatie lijkt niet volledig/correct te zijn. Ik heb die overgenomen van de Homewizard slimme taak en geprobeerd om die over te zetten in HA.

Turn on the battery:
alias: Bluetti AC500 aanzetten
description: Bluetti AC500 aanzetten
triggers:
- type: power
entity_id: 78db91a1b4168878b9c050ab7629ec74
below: 140
for:
actions:
- type: turn_on

Turn off the Ac500:
alias: Bluetti AC500 uitzetten
description: ""
triggers:
- type: energy
entity_id: ed1e9a986c351667bad6c75b10c0f7bc
for:
above: 120
actions:
- type: turn_off
Dit lijkt me meer een vraag voor het HA topic, dit heeft weinig met HomeWizard specifiek te maken. En waarom YAML, meestal kun je ze gewoon bij elkaar klikken, dit lijkt nl niet een heel spannende trigger te zijn.

Je gebeid >120 (uit) en <140 (aan) is natuurlijk wel apart, wat als dat ding 130 meet...

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@kurosawsa zet 'm even in het HA-topic en plaats de boel dan tussen code=yaml-tags (zie topicwarning in het HA-topic), want nu is het niet goed leesbaar en de juiste indentaties (tabjes) zijn cruciaal bij yaml.

Het valt me nu al op dat je bij de ene met trigger power werkt en bij de ander met trigger energy. Gewoon lekker een numeric state als trigger gebruiken zonder specifieke types. Maar goed, dit gesprek hoort in het HA-topic

@Holvoetn voor zoiets simpels AI inzetten is erg lomp en vergroot alleen maar de kans op fouten. Iets zo eenvoudigs als lager dan dit, dan stekker aan moeten we toch nog wel als mens bij elkaar kunnen klikken zonder AI-hulp :z

Nog even ontopic:
Gizz schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:32:
[...]

Op de kop af drie dagen verder en nog geen enkele reactie. Bovenaan de chat staat nog steeds de hoopvolle melding met het klokicoontje 'Binnen een dag'..
We zijn nu een week verder en heb geen enkele reactie van Homewizard ontvangen op mijn vraag hoe ik mij kan afmelden voor hun mails over 'neem energy+ want je data gaat verdwijnen' Wat is nu wijsheid? Als ik nu het gesprek in de chatbot open kan ik niets typen, alleen maar keuzeknoppen indrukken over welk apparaat mijn vraag gaat of in welk huishouden het staat..

Hoe verder te gaan als het gesprek in de chatbot vastloopt en er nooit een mens reageert? :)

edit: ik ben maar een nieuw gesprek gestart waarin ik verwijs naar mijn gesprek van vorige week. Wat is het toch een ongelooflijk dom systeem.:
Ik: Ik heb een week geleden een vraag gesteld aan Wizzi over hoe ik mij kan afmelden van de mails dat ik mijn data kwijtraak als ik geen energy+ abonnement neem.
Wizzi en ik kwamen tot de conclusie dat ik een mens moest spreken, want Wizzi kon mij niet helpen. Helaas ik heb nog geen menselijke reactie ontvangen op mijn vraag van vorige week dinsdag.

Wizzi: Ik verbind je nu door met iemand die je verder kan helpen. Kun je alvast wat meer details geven over je vraag, zodat diegene je sneller kan helpen?

Wat is de naam van het huis waar het apparaat zich in bevindt?
Keuzeopties: My home of Mijn huis staat er niet tussen
Dat een prompt met AFMELDEN MAILS, zonder verder enig product van HW te noemen, eindigt in de vraag waar het apparaat zit bevindt.. :z

[ Voor 79% gewijzigd door Gizz op 10-02-2026 10:38 ]

• fxs81

fxs81

Julianadorp

@kurosawsa ik zou de code die je nu hebt even in bv een chapgpt gooien en zeggen wat er niet werkt. Daar komt verassend vaak een goed antwoord uit. Gebruik het zelf heel vaak aangezien ik er zelf geen tabak van kon maken dat ik begon met HA. Nu nog niet heel veel trouwens al leer je er wel van de ai antwoorden.

• dhrto
  • Laatst online: 09:21
@kurosawsa zulken relatief eenvoudige automations kun je m.i. beter zelf met de ingebouwde automation builder maken van HA. Tegenwoordig is het een stuk eenvoudiger / toegankelijker geworden.

En over AI antwoorden. 9 van de 10 keer klopt het niet is mijn ervaring, omdat AI de nuance mist. Je kan beter tijd besteden aan het lezen van de documentatie. Heb je sowieso meer aan op de langere termijn (omdat je een beter begrip krijgt voor hoe het werkt).

[ Voor 40% gewijzigd door dhrto op 10-02-2026 12:36 ]

• Holvoetn
Gizz schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:17:

@Holvoetn voor zoiets simpels AI inzetten is erg lomp en vergroot alleen maar de kans op fouten. Iets zo eenvoudigs als lager dan dit, dan stekker aan moeten we toch nog wel als mens bij elkaar kunnen klikken zonder AI-hulp :z
Toch eventjes verder OT:
"Lomp" is een term die ik nu niet dadelijk zou gebruiken in deze context, heeft nogal een negatieve conotatie. "Overdreven" lijkt me meer toepasselijk hier ?

Ik ben het met je eens dat je de kleine dingen zelf kan doen (heb ik ook gedaan, anders kan je het nooit leren) maar uiteindelijk is het hele AI gebeuren een tool die je kan/mag gebruiken met echter de voorwaarde dat je ten allen tijde moet nakijken wat er juist geproduceerd is zodat er bijgestuurd kan worden waar nodig.
Dat is voor mij de toegevoegde waarde van zo een tool.
Maar nooit zomaar voor waarheid nemen.
Voor een (in mijn ogen) toch wel relatief complexe sturing heb ik gebruik gemaakt van AI en (nogmaals) tot mijn verbazing zeer goede resultaten mee behaald.
Maar iedereen is vrij om te doen en te laten wat hij/zij wil, uiteraard.
Ik stelde het alleen maar voor als "een" mogelijkheid om wat snelheid te maken.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Holvoetn schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:07:
[...]

Toch eventjes verder OT:
"Lomp" is een term die ik nu niet dadelijk zou gebruiken in deze context, heeft nogal een negatieve conotatie. "Overdreven" lijkt me meer toepasselijk hier ?
Ik bedoelde vooral dat AI als zeer uitgebreid gereedschap inzetten (met allemaal bijkomende haken en ogen) in deze simpele casus erg uit balans is. Een beetje alsof je een aannemer met onderaannemers langs laat komen om één schroefje in de muur te schroeven. Overdreven is ook een term die daarbij past inderdaad. Of met een kanon op een mug schieten, dat soort uitspraken :) Lomp bedoelde ik niet extra negatief richting jou of zo.
Voor een (in mijn ogen) toch wel relatief complexe sturing heb ik gebruik gemaakt van AI en (nogmaals) tot mijn verbazing zeer goede resultaten mee behaald.
Prima toepassing, dat doe ik zelf ook. Met AI de aansturing van mijn mechanische ventilatie geautomatiseerd op basis van allerlei CO2-sensoren, fijnstofsensoren, luchtvochtigheid. Allemaal verschillende eenheden die met elkaar vergeleken moeten worden, handmatige override erbij etc.

In deze casus gaat het me erom dat aan AI uitleggen wat de bedoeling is (ik heb een vermogenssensor die heet XYZ, als de waarde hoger is dan 140 moet een stekker die ABC heet aan) en de AI feedback geven op de output meer werk is en potentieel meer fouten oplevert dan een dergelijk super eenvoudige automatisering zelf even in de GUI van HA bij elkaar klikken :)

Alles wat je immers noemt om de AI te instrueren zijn letterlijk de bouwblokjes die je in HA tegenwoordig makkelijk aan elkaar plakt. Als je kan uitleggen wat de bedoeling is en dus zelf de juiste denkstappen zet (als X meer dan getal 140, dan Y aan), dan kun je het prima bouwen in HA.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 10-02-2026 13:19 ]

• Holvoetn
Gizz schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:18:
[...]
Overdreven is ook een term die daarbij past inderdaad. Of met een kanon op een mug schieten, dat soort uitspraken :)
OK, we begrijpen elkaar ;)

• frye
  • Registratie: Mei 2011
Nu er updates zijn aan dynamische tarieven... Wordt het ook eens tijd voor de Belgische gebruikers om dynamische tarieven te introduceren?

Ik denk dat het in Belgie anders werkt t.o.v. Nederland?

Ik weet mijn additionele kosten per kWh. Hier zijn ook tal van berekeningen voor nodig maar op zich is dit te berekenen.

Maar in belgie (Frank Energie, en volgens mij ook alle andere leveranciers) hebben we ook iets van energiekosten.
Dat is iets van een formule die rond de huidige energieprijs wordt gedaan.

Bijvoorbeeld:
code:
1
(0,1068 x BELPEX per uur + 1,500) x 1,06
In home assistant heb ik dit eigenlijk best goed in elkaar gekregen via Nordpool sensor additionele kosten.
code:
1
((0.1068 * (current_price * 1000) + 1.500) * 1.06) / 100 - current_price + 0.136
0.136 is dan de `overige kosten per kWh` maar die formule rond de huidige prijs is ook van belang. :)
Zoiets lijkt niet mogelijk in homewizard energy app?

• telelette
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-02 10:20
Ik heb thuis een CG EM340 3-fase energiemeter voor mijn Wallbox en omdat ik nog geen digitale meter heb wou ik de EM340 uitlezen in Homewizard.
Heeft er iemand ervaring hiermee aub? Ik kocht de "RS485 naar wifi-server met RJ45-interface, ModbusTCP-ondersteuning" en zou hiermee de EM340 kunnen uitlezen (via QModMaster), kan ik daarna via Homewizard API de uitgelezen waardes introduceren bij Homewizard, hoe?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@telelette Begrijp ik het goed dat je een niet-HomeWizard meter wil laten uitlezen door HomeWizard Energy cloud/app? Dat werkt niet helaas.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• IJsbeer
  • Niet online
telelette schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:23:
Ik heb thuis een CG EM340 3-fase energiemeter voor mijn Wallbox en omdat ik nog geen digitale meter heb wou ik de EM340 uitlezen in Homewizard.
Heeft er iemand ervaring hiermee aub? Ik kocht de "RS485 naar wifi-server met RJ45-interface, ModbusTCP-ondersteuning" en zou hiermee de EM340 kunnen uitlezen (via QModMaster), kan ik daarna via Homewizard API de uitgelezen waardes introduceren bij Homewizard, hoe?
Je kan idd geen data naar de cloud van HW zelf pushen. Dat zul je dan zelf moeten opslaan en verwerken, bijvoorbeeld via Home Assistant of dergelijke tools.

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14-02 15:47
Zijn er nog onder jullie die de laatste tijd veel problemen hebben met de realtime data van de P1 meter.
Die info komt vaal traag, en totaal niet up to date.

Als ik naar de communicatie kijk zie ik dat er soms 20sec zit tussen updates van de info van hun webinterface (of app)

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
Idr548 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:10:
Zijn er nog onder jullie die de laatste tijd veel problemen hebben met de realtime data van de P1 meter.
Die info komt vaal traag, en totaal niet up to date.

Als ik naar de communicatie kijk zie ik dat er soms 20sec zit tussen updates van de info van hun webinterface (of app)
Alle totalen staan hier weer eens op 0.
Nu weergave gaat traag.
Gaat weer eens iets fout bij homestoring.

20kWh eigenbouw thuis accu's met 2 powerstreams.

• TFX77
  • Laatst online: 14:14
Rbb-lwdn schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 01:44:
[...]

Alle totalen staan hier weer eens op 0.
Nu weergave gaat traag.
Gaat weer eens iets fout bij homestoring.
Geen problemen hier, alles werkt, snel en accuraat.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• winwiz
Er is gewoon niet met HW te werken nu. Grafieken laden amper, kan geen slimme stekker toevoegen (kan geen verbinding met wifi maken terwijl ik heel duidelijk in de router zie dat er wel verbinding is). Ik denk eerder dat hij hem niet toe kan voegen in je huis.

Beetje boel ergelijk

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:19
winwiz schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:48:
Er is gewoon niet met HW te werken nu. Grafieken laden amper, kan geen slimme stekker toevoegen (kan geen verbinding met wifi maken terwijl ik heel duidelijk in de router zie dat er wel verbinding is). Ik denk eerder dat hij hem niet toe kan voegen in je huis.

Beetje boel ergelijk
Als ik de app open krijg ik een pop-up met de melding dat er problemen zijn met het toevoegen van apparaten. Ook zie ik enkele apparaten niet online.
Denk dat ze gewoon wat aan het proberen zijn mbt de dynamische aansturing van dr batterijen ofzo, komt zoals altijd vanzelf weer goed.
In homeassistant komen alle waardes wel door, dus de app zelf heeft server problemen denk ik.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• winwiz
fredhuizinga schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:00:
[...]

Als ik de app open krijg ik een pop-up met de melding dat er problemen zijn met het toevoegen van apparaten. Ook zie ik enkele apparaten niet online.
Denk dat ze gewoon wat aan het proberen zijn mbt de dynamische aansturing van dr batterijen ofzo, komt zoals altijd vanzelf weer goed.
In homeassistant komen alle waardes wel door, dus de app zelf heeft server problemen denk ik.
In HomeAssistant en Homey werk je lokaal en dat werkt ook prima. De pop-up krijg ik niet gek genoeg.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Heb bij de p1 ook een gele stip dat hij offline zou zijn. Echter doen de dag, week, maand en jaar statistieken het gewoon en worden aangevuld. Alleen realtime doet het niet, geen popup maar blijft een rondje draaien.

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:00
Hoi!

Ik weet niet of dit de juiste plaatst is maar toch een vraag.

Ik heb de watermeter geïnstalleerd en hij doet het. Alleen ik kan nergens de api instellingen vinden. Volgens Google en de website van hw zelf moet je die vinden via "meters" ik heb wel apparaten staan maar ook dan nergens een mogelijkheid tot deze instelling.

Is er iets wat ik over het hoofd zie?

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:33
Niwla schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:07:
[...]

En hoeveel mensen hebben in tussentijd niet de koppeling even verwijderd en opnieuw aangemaakt om te kijken of dat het probleem oplost. |:(
Ik vandaag, zonder dit bericht van Homewizard te hebben gelezen. En het mooie is, alles werkt nu weer met de Solis omvormer. Had eerst een grafiek zonder waardes, maar nu is de grafiek terug met de waardes. Dus (N=1) valt te proberen om toch te verwijderen en terug toe te voegen!

Weet niet of dit morgen nog steeds werkt maar vandaag dus wel.

• fredhuizinga
jeppekroezen schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:43:
Hoi!

Ik heb de watermeter geïnstalleerd en hij doet het. Alleen ik kan nergens de api instellingen vinden. Volgens Google en de website van hw zelf moet je die vinden via "meters" ik heb wel apparaten staan maar ook dan nergens een mogelijkheid tot deze instelling.

Bij android, in de app het tandwieltje. Dan apparaten en dan de watermeter selecteren, daar kun je het aanzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMkK-WCP-aUesTsyWWPojSmtsuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ji1iQpgLneRmAc3sukVdKO09.jpg?f=fotoalbum_large

Of gebruik je de watermeter zonder voeding? Met batterijen? Dan zou het misschien niet werken, omdat hij dan niet een constante verbinding heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door fredhuizinga op 14-02-2026 18:00 ]

• jeppekroezen
fredhuizinga schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:57:
[...]

Bij android, in de app het tandwieltje. Dan apparaten en dan de watermeter selecteren, daar kun je het aanzetten.

[Afbeelding]
En als die er niet staat?
Is via usb c aangesloten op voeding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_70ohnh1LkRX30iLuF5VCkpex3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k042l2SLBWV80c0aJuwIXlbC.jpg?f=fotoalbum_large

• fredhuizinga
jeppekroezen schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:00:
[...]

En als die er niet staat?
Is via usb c aangesloten op voeding
[Afbeelding]
Tja, dan heb je een probleem... :o

De laatste dagen hebben wel meerdere mensen problemen met apparaten in de app, misschien even afwachten en misschien de app en cache legen en hopen dat het snel wel werkt. Anders toch melding maken bij hw.

• jeppekroezen
fredhuizinga schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:15:
[...]

Tja, dan heb je een probleem... :o

De laatste dagen hebben wel meerdere mensen problemen met apparaten in de app, misschien even afwachten en misschien de app en cache legen en hopen dat het snel wel werkt. Anders toch melding maken bij hw.
Oke thx voor de hulp iig

• Nightjar
  • Laatst online: 08:03
Even positief nieuws over HomeWizard. Hoewel de getallen vandaag overdag er niet bij stonden, stonden ze er wel vanavond wel weer. (Ik heb een GoodWe omvormer)

Leuk detail, alle missende data vanaf september 2025 staat er ook weer. Wel zo fijn voor de statistieken. Dus er gebeurt zeker het e.a. achter de schermen.
Nightjar schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:13:
Even positief nieuws over HomeWizard. Hoewel de getallen vandaag overdag er niet bij stonden, stonden ze er wel vanavond wel weer. (Ik heb een GoodWe omvormer)

Leuk detail, alle missende data vanaf september 2025 staat er ook weer. Wel zo fijn voor de statistieken. Dus er gebeurt zeker het e.a. achter de schermen.
Toch altijd mooi als je blij bent dat op een dag alles gewoon werkt. Wat een luxe, of is het eigenlijk gewoon deprimerend dat dat niet iedere dag zo is? Normvervaging.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Taro schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:09:
[...]

of is het eigenlijk gewoon deprimerend dat dat niet iedere dag zo is?
Voor mij eigenlijk dit maargoed, sommige dingen hebben nu eenmaal wat tijd nodig en op mijn kop staan helpt niet (geprobeerd, was geen succes trouwens) dus ik vind het ook leuk om te zien dat er weer wat data staat.
Als je Energy+ hebt genomen alleen voor de omvormer toevoegen dan is het wel extra zuur natuurlijk.

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:05
HomeWizard heeft net als Homey energy tap problemen met het verkrijgen van de EPEX prijzen sinds gisteren dus ik vermoed dat er iets bij de bron ff niet goed gaat? Ik heb 15min prijzen, mogelijk werken de uurprijzen wel…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2ZVT4xQUhsSDQGqbCwG9bEg8oY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b1d2a24xG25xrdZsGYRrWl1K.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door easywoods op 15-02-2026 08:06 ]

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Nou, hier nog niet hoor! -O-

• IJsbeer
  • Niet online
fredhuizinga schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:57:
[...]

Of gebruik je de watermeter zonder voeding? Met batterijen? Dan zou het misschien niet werken, omdat hij dan niet een constante verbinding heeft.
Goed punt toegevoegd aan startpost

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:28
Momenteel is Homewizzard hier alle eerdere data kwijt, alleen data van laatste kwartier bestaan nog, mn jaarverbruik is 0,4kWh nu :)

• knorde

Zo positief is het volgens mij niet, ik ervaar dat er af en toe een dag tussen staat dat GoodWe weer data doorgeeft maar de meeste dagen helaas niet. Soms werkt het 1 of 2 dagen achter elkaar en daarna weer meerdere dagen niet. Is geheel willekeurig.

Iedere keer heb ik weer de hoop of het eindelijk opgelost zou zijn, en de volgende dag is het weer het bekende 'no data'.

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-02 19:48
easywoods schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:04:
HomeWizard heeft net als Homey energy tap problemen met het verkrijgen van de EPEX prijzen sinds gisteren dus ik vermoed dat er iets bij de bron ff niet goed gaat? Ik heb 15min prijzen, mogelijk werken de uurprijzen wel…

[Afbeelding]
Als ik tarieven wijzig naar ‘per kwartier’ dan worden mijn kosten per dag 0. Per uur krijg ik wel een euro bedrag in het overzicht. Gaat iets niet lekker inderdaad met de kwartier tarieven.

• squashedraven
knorde schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:21:
[...]

Zo positief is het volgens mij niet, ik ervaar dat er af en toe een dag tussen staat dat GoodWe weer data doorgeeft maar de meeste dagen helaas niet. Soms werkt het 1 of 2 dagen achter elkaar en daarna weer meerdere dagen niet. Is geheel willekeurig.

Iedere keer heb ik weer de hoop of het eindelijk opgelost zou zijn, en de volgende dag is het weer het bekende 'no data'.
Jep hier ook, ene dag data dan weer een grafiek zonder kWh erbij dan weer een dag later volledige data etc. Dus er is te merken dat ze iets aan het doen zijn maar het werkt (nog) niet feilloos

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Afgelopen weekend bezig geweest met de 3fase en 1fase kwh meters. Maar wat een apart ontwerp hebben deze twee meters.

Bij de 3fase meter zit de input bovenop en de output onderop. Waarom? Vrijwel alle andere meterkast componenten hebben de input onderop en de output bovenop zitten. De 1fase kwh meter heeft weer een aparte mix van beide met fase volledig boven en nul volledig onder.

Binnenkort maar even verder puzzelen hoe ik ze fatsoenlijk aansluit.

• squashedraven
Caayn schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:12:
Afgelopen weekend bezig geweest met de 3fase en 1fase kwh meters. Maar wat een apart ontwerp hebben deze twee meters.

Bij de 3fase meter zit de input bovenop en de output onderop. Waarom? Vrijwel alle andere meterkast componenten hebben de input onderop en de output bovenop zitten. De 1fase kwh meter heeft weer een aparte mix van beide met fase volledig boven en nul volledig onder.

Binnenkort maar even verder puzzelen hoe ik ze fatsoenlijk aansluit.
Zou het kunnen dat het zo is ingedeeld (van boven naar beneden) dat je deze makkelijk onder de omvormer kan plaatsen in een los kastje?

• knorde
squashedraven schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:59:
[...]

Jep hier ook, ene dag data dan weer een grafiek zonder kWh erbij dan weer een dag later volledige data etc. Dus er is te merken dat ze iets aan het doen zijn maar het werkt (nog) niet feilloos
Dit is exact wat ik ook ervaar :)

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
squashedraven schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:27:
[...]

Zou het kunnen dat het zo is ingedeeld (van boven naar beneden) dat je deze makkelijk onder de omvormer kan plaatsen in een los kastje?
Excuus, met input bedoel ik het stroomnet/voeding en met output het apparaat wat je wilt meten.

Je PV omvormer sluit je dus aan de onderkant, de kabel naar het stroomnet aan de bovenzijde. Hij past dus niet lekker in een reguliere groepenkast en je kan hem ook niet direct onder een omvormer hangen zonder gekke bochten.

• squashedraven
Caayn schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:47:
[...]
Excuus, met input bedoel ik het stroomnet/voeding en met output het apparaat wat je wilt meten.

Je PV omvormer sluit je dus aan de onderkant, de kabel naar het stroomnet aan de bovenzijde. Hij past dus niet lekker in een reguliere groepenkast en je kan hem ook niet direct onder een omvormer hangen zonder gekke bochten.
Ah precies onlogisch dus :+

• TFX77
  • Laatst online: 14:14
jeppekroezen schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:43:
Hoi!

Tandwieltje -> Apparaten -> Watermeter -> {...} Lokale API

Als er geen schuifje is... heb je meerdere netwerken? Zit je telefoon in hetzelfde netwerk? Zelfde WiFi?

[ Voor 8% gewijzigd door TFX77 op 15-02-2026 21:44 ]

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

knorde schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:44:
[...]

Dit is exact wat ik ook ervaar :)
Zie de topicwaarschuwing, dit voegt voor anderen niets toe.

• Dukard
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 00:08
Sinds 2 dagen wordt de totaal prijs van mijn gebruik niet meer weergegeven in zowel de App als op het display. Inloggen bij HW laat daar ook geen dagprijzen zien. Iemand die hier hetzelfde heeft ?

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:56
Dukard schreef op maandag 16 februari 2026 @ 00:07:
Sinds 2 dagen wordt de totaal prijs van mijn gebruik niet meer weergegeven in zowel de App als op het display. Inloggen bij HW laat daar ook geen dagprijzen zien. Iemand die hier hetzelfde heeft ?
Zelfde euvel hier (zonder PiB overigens).
Ook mijn Homey heeft moeite met het ophalen van de prijzen.

Gek genoeg, Enphase laat het wel weer goed in de app zien. Dus ergens is iets omgevallen bij een bron/leverancier van data gok ik.

• squashedraven
Taro schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:01:
[...]

Zie de topicwaarschuwing, dit voegt voor anderen niets toe.
Dit voegt zeker wat toe, hiermee is voor mij duidelijk dat de problemen niet bij 1 gebruiker liggen en er over de gehele linie dus wat aan het veranderen is aan de koppeling
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Werkt iets niet en/of vermoed je een storing? Of werkt de GoodWe integratie niet goed? Kijk dan op: https://allestoringen.nl/storing/homewizard/ en meld het daar ipv hier. Dit topic is geen "storing slowchat".

Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic #2