Heb niet het
hele topic doorgenomen, maar onderstaand even ter referentie / om je verwachtingen misschien een beetje van context te voorzien.
Ik heb een vergelijkbaar huis (zo te horen, bouwjaar 1920 4*8 oppervlak hiero) en dat je het bij deze temperaturen met vloerverwarming niet warm krijgt verbaasd me niets. Wij hebben:
-
Wel voorzetwanden met (zij het matige) isolatie op de steens muur.
-
Overal dubbel glas (in kunststof kozijnen, uit 2004) en in de keuken trippel(!) glas en extra geïsoleerde kozijnen/deuren laten plaatsen.
- De ondervloer isolatie
behoorlijk geupgrade
- Een goed sluitende tussendeur (
met valdorpel) die de hal (noord kant van het huis) isoleert van de woonkeuken.
- De CV inmiddels op 60 graden draaien, 50 bleek net krap.
- Vloerverwarming op de begane grond (onder 18mm lamelparket) verder overal radiatoren.
- Een 2019
energielabel D Geen zonnepanelen, warmtepomp of wat dan ook.
Met
al die maatregelen is het woonkeuken deel op onze begane grond (waar we vloerverwarming hebben) nu comfortabel op 20 graden te houden, maar de hal blijft een stuk kouder dan dat. Gewoon omdat het beperkte vloer(verwarmings)oppervlak het daar aflegt tegen het koude oppervlak van de ramen en muur.
Voor die tussendeur er in zat kregen we de keuken krap aan op 18 graden in de winter.
Zowel in de woonkeuken als de woonkamer op de 1e etage hebben we
overal gordijnen over de volle hoogte. Zonder voelde je 's winters gewoon de tocht.
Afgaande op mijn ervaring zou ik adviseren: isoleren, isoleren, isoleren. En daarna verder kijken. Oh. En begin afhankelijk van je oriëntatie/ situatie vast na te denken over de zomer. Onze zuid gevel wordt bloedje heet als de zon er op staat.
De charmes van een oud huis zullen we maar denken
[
Voor 11% gewijzigd door
Charly op 11-01-2026 20:34
]