Nieuw huis wordt niet warm - hoe nu verder?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Dat hebben ik (en anderen) ook al ettelijke malen geopperd, maar TS wenst daar niet op in te gaan.
Ik merk een zekere frustratie bij hem, waarschijnlijk teveel gefocust op het energielabel en de verwachtingen die hij zich daarbij voorstelde. Maar het is de laatste weken nogal koud in Nederland en daar hoort dan eigenlijk bij dat je zelf aanvullende maatregelen gaat nemen om ervoor te zorgen dat je niet teveel warmte verliest. Vroeger deden ze dan de (dikke) gordijnen dicht, legden rollen voor de onderkant van deuren, hingen een dik gordijn voor de voordeur en stopten gaten en kieren dicht met wat ze maar voor handen hadden. Zolang de (beperkte) warmte maar niet naar buiten ging was alles geoorloofd.
Zelfs met een brandende kaars kun je, als het een beetje waait, kieren opsporen, heb je niet eens een dure IR camera voor nodig.
Ik heb ook niet de indruk dat TS ook maar een vinger wil uitsteken om de situatie te verbeteren. De indruk ontstaat dat hij vooral uit is op een geldelijke vergoeding waarmee hij een flink deel van de benodigde isolatie kan uitvoeren.

Op vragen hoe de inrichting voorheen was en of deze is gewijzigd is volgens mij geen antwoord gekomen. Vroeger deed men inderdaad alles potdicht met dikke gordijnen, tegenwoordig zie je als je geluk hebt een rolgordijntje, dat is natuurlijk wel even andere koek.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wolly schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:35:
[...]

Ik heb ook niet de indruk dat TS ook maar een vinger wil uitsteken om de situatie te verbeteren. De indruk ontstaat dat hij vooral uit is op een geldelijke vergoeding waarmee hij een flink deel van de benodigde isolatie kan uitvoeren.

Op vragen hoe de inrichting voorheen was en of deze is gewijzigd is volgens mij geen antwoord gekomen. Vroeger deed men inderdaad alles potdicht met dikke gordijnen, tegenwoordig zie je als je geluk hebt een rolgordijntje, dat is natuurlijk wel even andere koek.
Precies, er zijn al meerdere suggesties gedaan, maar TS is volgens mij vooral op zoek naar een manier om tienduizenden euro's van de koopprijs af te halen, dat gaat volgens mij nooit lukken.

Ik heb zelf ook 7 jaar in een appartement uit 1896 gewoond, een van de kamers kregen we in de winter ook nauwelijks warm. Dat was prima, want de locatie en de charme van zo'n oud pand maakte voor ons alles goed :). Als je zoiets koopt dan weet je als het goed is waar je aan begint en dat een label A nogal wat vragen op zou kunnen leveren.

Heel anders dan de huidige woning met A+++ met warmtepomp ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Sport_Life op 10-01-2026 13:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Dat hebben ik (en anderen) ook al ettelijke malen geopperd, maar TS wenst daar niet op in te gaan.
Ik merk een zekere frustratie bij hem, waarschijnlijk teveel gefocust op het energielabel en de verwachtingen die hij zich daarbij voorstelde. Maar het is de laatste weken nogal koud in Nederland en daar hoort dan eigenlijk bij dat je zelf aanvullende maatregelen gaat nemen om ervoor te zorgen dat je niet teveel warmte verliest. Vroeger deden ze dan de (dikke) gordijnen dicht, legden rollen voor de onderkant van deuren, hingen een dik gordijn voor de voordeur en stopten gaten en kieren dicht met wat ze maar voor handen hadden. Zolang de (beperkte) warmte maar niet naar buiten ging was alles geoorloofd.
Zelfs met een brandende kaars kun je, als het een beetje waait, kieren opsporen, heb je niet eens een dure IR camera voor nodig.
Ik kan me die frustratie wel voorstellen. Een huis is geen pakje boter tenslotte. Volgens mij heeft de TS ook hele normale verwachtingen. Een huis dat een verwarmingsinstallatie heeft, die het huis op een maatschappelijk acceptabele norm warm houdt. En die norm, voor de woonkamer, zal DIN4701 zijn. Zie ook deze uitspraak:
Hieruit blijkt dat voor de woonkamer als norm heeft te gelden dat met de verwarmingsinstallatie in het gehuurde ten minste een temperatuur van 20º kan worden bereikt.
Wat betreft de IR-camera, fijn dat het geopperd is. Wat ook geopperd is, en wat ook al in gang is gezet, is een expert het geheel laten beoordelen. Ik zou het dan ook vooral aan de expert over laten, en niet zelf met een IR-camera aan de slag gaan. Er is geen noodzaak om beiden te doen. Laat staan dat TS dat verplicht is simpelweg omdat het gevraagd wordt, zoals sommigen lijken te denken.

TS koopt een huis voor een enorm bedrag. Kijk eens op Funda voor een A-label, 3 verdiepingen, instapklaar in Amsterdam. Dat bestaat niet of nauwelijks. Je mag wel een ruim miljoen meenemen. Met modernisatie van dit huis is ook de verwarmingsinstallatie vernieuwd. Dan hoort die installatie simpelweg aan normaal gangbare normen te voldoen. Dat doet het nu niet. Dat staat echt als een paal boven water/sneeuw. Ik vind het oprecht raar dat de tendens hier is, ja, jammer, hang maar een radiatortje op. Het komt wat afgunstig over eerlijk gezegd.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

FirePuma142 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Kijk eens op Funda voor een A-label, 3 verdiepingen, instapklaar in Amsterdam. Dat bestaat niet of nauwelijks.
Waarom zou een woning met enkelsteens muur en Label A niet of nauwelijks bestaan, denk je ? ;). Daar schuurt het met de onderzoeksplicht, is mijn beredenering.

Verder kan ik me de frustratie ook wel voorstellen, alleen als je kijkt naar de haalbaarheid dan lijkt me dit een zaak die vooral nog meer frustratie op gaat leveren en tegelijkertijd zit je dan in een koude woning. Daarbij krijg ik de indruk dat TS vooral aan het zoeken is naar compensatie voor niet geleden schade , in plaats van een oplossing.

[ Voor 85% gewijzigd door Sport_Life op 10-01-2026 13:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Daniel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:09:
Ik zeg toch ook niet als een juridisch afdwingbaar gegeven waarbij ik kan eisen dat mijn huis aan het bouwbesluit moet voldoen, maar als de algemeen aanvaarde norm wat een normaal bereikbare temperatuur voor een woonfunctie moet zijn. Als je een huis in 2018 “volledig renoveert” en “modern comfort” biedt mag je er van uit gaan dat daarbij de moderne normen gehaald worden.
Dat jij met die uitleg komt snap ik, het past volledig in jouw straatje, maar juridisch totaal niet verdedigbaar. Immers je had een energielabel waarin expliciet te zien is dat de de isolatie praktisch afwezig is, dus dan weet je dat het niet voldoet aan de moderne normen. De informatie was gewoon voorhanden.
Dat kon daarvoor overigens ook gewoon, want het is niet zo dat alle bewoners van dit huis de afgelopen 100 jaar in de kou hebben gezeten. De huizen van de buren met dezelfde ‘isolatie’ worden ook gewoon warm. Moet je alleen niet de radiatoren weghalen.
Volgens mij is dit ook precies de oplossing die al minimaal 10x is geopperd.
Het probleem van het niet warm worden oplossen is inderdaad vrij simpel (en waarschijnlijk op deze manier ook niet heel kostbaar als ergens nog een aanvoer vandaan geplukt kan worden), maar met alleen dat ga ik natuurlijk niet akkoord.

Mij is een woning verkocht met deels vloerverwarming als hoofdverwarming. Dat is een waardeverhogende eigenschap want mooier, comfortabeler etc. Dan moet dat ook geleverd worden. Achteraf dan zeggen van oeps ja sorry nee het is alleen geschikt als bijverwarming, hier is een radiator erbij en daarmee is de zaak afgedaan is dan wel te simpel. Jij verkoopt mij een laptop waarvan je zegt dat die een 1TB SSD aan opslag heeft. Vervolgens lever je die laptop met een 512GB SSD en zeg je achteraf ja hier is nog een losse externe drive erbij, probleem opgelost. Zo werkt het niet.
Wat is dan wel de oplossing, wat moet de verkoper doen om het op te lossen? Parket vloer eruit? 50k overmaken? Bij die laptop is het makkelijk, die kan je gewoon terug sturen en omruilen, maar ik betwijfel of jullie het huis weer uit willen.
Daniel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:09:Er is veel meer gedaan dan dat (indeling aangepast, nieuwe ramen, dakuitbouw, nieuwe badkamer, plafonds, vloeren, elektra vernieuwen etc), dat valt wel onder een renovatie lijkt me.
Welke wet zegt dan dat het aan een specifieke norm moet voldoen? Zijn er gerechtelijke uitspraken gedaan die je redenatie ondersteunen? Gezien dat het probleem oplossen niet je prioriteit heeft en alles wijst dat het enige waar je op uit bent een hoge compensatie is van de verkoper, als in een bedrag met op z'n minst 5 cijfers. Als je de verkoper die kant op wilt dwingen gaat dat alleen een kans van slagen hebben als juridisch ontzettend sterk staat. De kans dat een Nederlandse rechter een enorme compensatie voor zo'n futiliteit zal toekennen lijkt mij erg klein.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sport_Life schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Waarom zou een woning met enkelsteens muur en Label A niet of nauwelijks bestaan, denk je ? ;). Daar schuurt het met de onderzoeksplicht, is mijn beredenering.
Ik denk dat het label irrelevant is voor de vraag of je een huis normaal kunt verwarmen. Of net nu A of E is, het enige verschil behoort het navenante verbruik te zijn. Niet of het kan.
Verder kan ik me de frustratie ook wel voorstellen, alleen als je kijkt naar de haalbaarheid dan lijkt me dit een zaak die vooral nog meer frustratie op gaat leveren en tegelijkertijd zit je dan in een koude woning. Daarbij krijg ik de indruk dat TS vooral aan het zoeken is naar compensatie voor niet geleden schade , in plaats van een oplossing.
Nakoming van de overeenkomst lijkt hier alleen te kunnen door significante ingrepen, dat kan best flink in de papieren lopen. Dat is bij non-conformiteit de schade. Hoe die verdeeld dient te worden gezien onderzoek/mededeling/onderhandelingen/whatever valt nog te bezien.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
FirePuma142 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:10:[...]Ik kan me die frustratie wel voorstellen. Een huis is geen pakje boter tenslotte. Volgens mij heeft de TS ook hele normale verwachtingen. Een huis dat een verwarmingsinstallatie heeft, die het huis op een maatschappelijk acceptabele norm warm houdt. En die norm, voor de woonkamer, zal DIN4701 zijn. Zie ook deze uitspraak:
Je mag wel uit een gerechtelijke uitspraak iets citeren, maar in dit specifieke geval is de eis van de huurder (zijnde 40% aftrek van huur vanwege dat een kamer niet warm genoeg zou kunnen worden) gewoon afgewezen. Bovendien kan ik mij voorstellen (ik ben geen jurist op het gebied 'verborgen gebreken') dat in het geval van een koophuis het toch ook deels aan de koper is om te (laten) beoordelen of een (deel van een) woning in een zeer koude periode nog 'bewoonbaar' is.

[ Voor 32% gewijzigd door Yaksa op 10-01-2026 14:16 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Yaksa schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:15:
[...]

Je mag wel uit een gerechtelijke uitspraak iets citeren, maar in dit specifieke geval is de eis van de huurder (zijnde 40% aftrek van huur vanwege dat een kamer niet warm genoeg zou kunnen worden) gewoon afgewezen. Bovendien kan ik mij voorstellen (ik ben geen jurist op het gebied 'verborgen gebreken') dat in het geval van een koophuis het toch ook deels aan de koper is om te (laten) beoordelen of een (deel van een) woning in een zeer koude periode nog 'bewoonbaar' is.
Afgewezen omdat de temperatuur van 20 graden wordt gehaald. De norm staat als een huis.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Oilman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:55:
[...]

Dat jij met die uitleg komt snap ik, het past volledig in jouw straatje, maar juridisch totaal niet verdedigbaar. Immers je had een energielabel waarin expliciet te zien is dat de de isolatie praktisch afwezig is, dus dan weet je dat het niet voldoet aan de moderne normen. De informatie was gewoon voorhanden.
Prima verdedigbaar, zie de genoemde DIN-norm. Wellicht niet met het Bouwbesluit in handen, maar een normaal verwarmbaar huis is prima juridisch af te dwingen.
Volgens mij is dit ook precies de oplossing die al minimaal 10x is geopperd.
Ik vind dit wel een beetje de categorie, je koopt een auto die 130 kilometer per uur kan, maar niet als het koud is. Daar heb je een turbo voor nodig. En dan zit een turbo nog onder de motorkap, de radiator moet ergens aan de muur. De leidingen moeten ook ergens vandaan komen.
Welke wet zegt dan dat het aan een specifieke norm moet voldoen?
Dat heet simpelweg conformiteit. Specifiekere normen kun je uit jurisprudentie halen. Ook dat is hier al eerder gedeeld. Dat zijn de gerechtelijke uitspraken waar je om vraagt.
Zijn er gerechtelijke uitspraken gedaan die je redenatie ondersteunen?
Ja, ook al gelinkt.
Gezien dat het probleem oplossen niet je prioriteit heeft en alles wijst dat het enige waar je op uit bent een hoge compensatie is van de verkoper, als in een bedrag met op z'n minst 5 cijfers. A
Volledig uit het luchtledige gegrepen. Speculeren (en dan zeg ik het vriendelijk) heeft geen zin.
ls je de verkoper die kant op wilt dwingen gaat dat alleen een kans van slagen hebben als juridisch ontzettend sterk staat. De kans dat een Nederlandse rechter een enorme compensatie voor zo'n futiliteit zal toekennen lijkt mij erg klein.
Het is geen futiliteit. Je hebt geen enkel verstand van zaken, dat is duidelijk. Trek dan ook geen grote broek aan.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
FirePuma142 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:17:[...]Afgewezen omdat de temperatuur van 20 graden wordt gehaald. De norm staat als een huis.
Maar geldt dat ook bij een koophuis?
Het lijkt mij dat een verhuurder aan bepaalde normen zal moeten voldoen.
Maar wanneer je een woning koopt en je ziet in het energierapport al duidelijk staan dat er niet of nauwelijks goede isolatie is aangebracht dan kun je toch op je vingers natellen dat bij een buitentemperatuur van dik onder het vriespunt en een stevige NO wind er misschien iets gedaan moet worden om de binnentemperatuur wat op te kunnen krikken. Je trekt toch zelf ook extra kleding aan wanneer je naar buiten gaat bij een gevoelstemperatuur van -15 graden?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Yaksa schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Maar geldt dat ook bij een koophuis?
Waarom zou voor een huurhuis een andere norm gelden dan een koophuis?
Het lijkt mij dat een verhuurder aan bepaalde normen zal moeten voldoen.
Maar wanneer je een woning koopt en je ziet in het energierapport al duidelijk staan dat er niet of nauwelijks goede isolatie is aangebracht dan kun je toch op je vingers natellen dat bij een buitentemperatuur van dik onder het vriespunt en een stevige NO wind er misschien iets gedaan moet worden om de binnentemperatuur wat op te kunnen krikken. Je trekt toch zelf ook extra kleding aan wanneer je naar buiten gaat bij een gevoelstemperatuur van -15 graden?
Dan zou je verwachten dat je verbruik omhoog gaat, niet dat je het niet goed verwarmen kunt. Oftewel, hoeveel jassen je ook aantrekt als je naar buiten gaat, acceptabel warm wordt het nooit.

• Oilman
  • Nu online
FirePuma142 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:18:
[...]

Prima verdedigbaar, zie de genoemde DIN-norm. Wellicht niet met het Bouwbesluit in handen, maar een normaal verwarmbaar huis is prima juridisch af te dwingen.

Ik vind dit wel een beetje de categorie, je koopt een auto die 130 kilometer per uur kan, maar niet als het koud is. Daar heb je een turbo voor nodig. En dan zit een turbo nog onder de motorkap, de radiator moet ergens aan de muur. De leidingen moeten ook ergens vandaan komen.

Dat heet simpelweg conformiteit. Specifiekere normen kun je uit jurisprudentie halen. Ook dat is hier al eerder gedeeld. Dat zijn de gerechtelijke uitspraken waar je om vraagt.
Die uitspraak bewijst niet zoveel, de eis is namelijk afgewezen en de situatie is totaal niet te vergelijken. Maar goed ik wil wel mee gaan in de redenatie dat die DIN van toepassing is, dan zal in het positieve geval de uitspraak zijn dat het probleem verholpen moet worden, zodat de 20 graden wel gehaald wordt, dus een radiator ophangen of een paar infrarood panelen. Maar die oplossingen lijkt de TS niet te willen accepteren.

Gezien dat op de verdieping er boven radiatoren zijn en de vloerverwarming ergens gevoed wordt, geloof ik niet dat het rocket science is om ergens op een fatsoenlijke manier een T33 radiator op te hangen.

Ps. die persoonlijke aanval zal ik maar even negeren.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
FirePuma142 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:10:
TS koopt een huis voor een enorm bedrag. Kijk eens op Funda voor een A-label, 3 verdiepingen, instapklaar in Amsterdam. Dat bestaat niet of nauwelijks. Je mag wel een ruim miljoen meenemen. Met modernisatie van dit huis is ook de verwarmingsinstallatie vernieuwd. Dan hoort die installatie simpelweg aan normaal gangbare normen te voldoen. Dat doet het nu niet. Dat staat echt als een paal boven water/sneeuw. Ik vind het oprecht raar dat de tendens hier is, ja, jammer, hang maar een radiatortje op. Het komt wat afgunstig over eerlijk gezegd.
Ik ben het hier 100% mee eens. Ik begrijp ook niet hoe hard er in gegaan word door sommigen. Alsof dit een gekke verwachting is. De vorige bewoners hebben daarbij dus ook nog mondeling toegegeven dat het ze het zelf niet warm kregen, maar dat niet als gebrek vermeld in de vragenlijst.
Maar dan de volgende stap die begrij ik niet zo, namelijk de boel direct willen juridiseren. Dit soort zaken zijn legendarisch lastig te winnen, omdat je vrijwel altijd ergens voorbij gaat aan een stap. Bijvoorbeeld om de vorige bewoners de kans te geven het gebrek te herstellen. Meestal wil je dat niet, want als het toch open moet, doe het dan goed en niet goedkoop. Veel beter is dus om het hele gezeik met het voorbereiden van een juridisch gevecht over te slaan, een bedrag te bedenken waar je tevreden mee bent, daar 25% bovenop te doen, als schikking voor te leggen en na een rondje onderhandelen dat geld in je zak te steken en verder te gaan met je leven.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Oilman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:48:
[...]

Die uitspraak bewijst niet zoveel, de eis is namelijk afgewezen en de situatie is totaal niet te vergelijken.
Afgewezen omdat de norm gehaald wordt. Leg vooral uit waarom de situatie totaal niet te vergelijken is.
Maar goed ik wil wel mee gaan in de redenatie dat die DIN van toepassing is, dan zal in het positieve geval de uitspraak zijn dat het probleem verholpen moet worden, zodat de 20 graden wel gehaald wordt, dus een radiator ophangen of een paar infrarood panelen. Maar die oplossingen lijkt de TS niet te willen accepteren.
Nu ja, dat zijn ingrepen die waardeverminderend werken, dus dat begrijp ik wel.
Gezien dat op de verdieping er boven radiatoren zijn en de vloerverwarming ergens gevoed wordt, geloof ik niet dat het rocket science is om ergens op een fatsoenlijke manier een T33 radiator op te hangen.
Het zal vast kunnen. De aansluitingen zitten wellicht nog ergens in een muur? Of niet? Moet de halve toko open om die leidingen te leggen? Is er nog ruimte aan de muur /muren beschikbaar met de huidige indeling? Zeg het maar.
Ps. die persoonlijke aanval zal ik maar even negeren.
Slechts een feitelijke constatering. Niets meer, niets minder.

• Oilman
  • Nu online
FirePuma142 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:55:
Afgewezen omdat de norm gehaald wordt. Leg vooral uit waarom de situatie totaal niet te vergelijken is.
Huurhuis <> koophuis, Huisbaas <> vorige eigenaar. Als het huis daar nu ook op 18 graden was blijven hangen dan had de uitspraak veel meer waarde gehad voor deze casus. Het feit dat de vordering in situatie A is afgewezen zegt niet zoveel over situatie B.
Nu ja, dat zijn ingrepen die waardeverminderend werken, dus dat begrijp ik wel.
Hoe moet het dan volgens jou opgelost worden?
Het zal vast kunnen. De aansluitingen zitten wellicht nog ergens in een muur? Of niet? Moet de halve toko open om die leidingen te leggen? Is er nog ruimte aan de muur /muren beschikbaar met de huidige indeling? Zeg het maar.
Het is een 100 jaar oud pand, daar zitten geen betonnen verdiepingsvloeren in. Door een vloer naar beneden is een kwestie van 2 gaten op de juiste plek boren
Slechts een feitelijke constatering. Niets meer, niets minder.
We hebben het hier niet over een houten fundering die totaal weggerot is en tonnen kost om te herstellen, daar baseerde ik mijn woordkeuze op. Oftewel een feitelijke constatering, ja een heel vervelend probleem voor de TS, maar laten we het nu niet bepaald groter maken dan het is. Radiator ophangen en door met het leven.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:23

JaQ

MrAngry schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:53:
Maar dan de volgende stap die begrij ik niet zo, namelijk de boel direct willen juridiseren. Dit soort zaken zijn legendarisch lastig te winnen, omdat je vrijwel altijd ergens voorbij gaat aan een stap.
Die stap is ook niet door de TS genoemd. Dat wordt enkel genoemd door andere mensen in dit topic.
Daniel schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:11:
Wat voor soort bedrijf zou ons verder kunnen helpen? Ik heb iemand nodig die in staat is zowel de aanwezige installatie te beoordelen, als kan bepalen of het energielabel wel klopt, als kan adviseren welke maatregelen noodzakelijk zijn om te zorgen dat het ook als het vriest je hier binnen een normale kamertemperatuur kan bereiken.
Oftewel: hoe lossen we dit op. Pas als dat plan er ligt kan er sprake zijn van een gesprek met de verkopers om tot delen van kosten te komen. Of je dat met een rechter doet is eventueel pas stap 3 (na het bepalen van de oplossing en een verder gesprek met de vorige bewoners).

@Daniel ik gok dat een willekeurig bedrijf dat energielabels verkoopt ook wel een scan, zonder label (voor minder geld) wil doen. Of je die kosten kan verhalen is de vraag, maar dan heb je je second opinion. Kosten een honderd of 5

Daarnaast een installateur met goede reputatie die de verwarming beoordeeld. Ik ben zelf niet bekend in regio Amsterdam, over landelijke ketens als Feenstra lees je verschillende ervaringen (van uitstekend tot jammer). Zal ook ergens tussen de 300 en 500 kosten. Hopelijk komen zij tot de conclusie dat je met een goede vloer geen verwarming bij hoeft te plaatsen. Zo niet, dan kunnen ze vast een offerte leveren voor wat een extra radiator (of 2) kost.

Denk dat je ondertussen wel weet dat deze vloer er uit zal moeten om vloerverwarming als hoofdverwarming te blijven houden. Als je hout wilt houden zou ik 75 tot 100 euro per m2 aanhouden. Oftewel: 3300 - 4400 voor de 40m2 die je noemde (inclusief de 10% snijverlies) + legkosten (of zelf doen).

Persoonlijk zou ik een kosten/baten/ergernis analyze maken of je meer dan een serieus gesprek wilt voor die 7.5k tot 10k (in totaal)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Oilman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:09:
[...]

Huurhuis <> koophuis, Huisbaas <> vorige eigenaar. Als het huis daar nu ook op 18 graden was blijven hangen dan had de uitspraak veel meer waarde gehad voor deze casus. Het feit dat de vordering in situatie A is afgewezen zegt niet zoveel over situatie B.
Dit zegt hoegenaamd niets over de toepasbaarheid van een algemene DIN-norm? Die is echt niet specifiek voor huurwoningen bedoeld. Bedoel je te zeggen dat huurwoningen aan hogere standaarden moeten voldoen dan koopwoningen?
Hoe moet het dan volgens jou opgelost worden?
Geen idee wat acceptabel is voor TS. Ik kan me voorstellen, vervanging van de vloer door een vloer met sterk verbeterde warmteafgifte. Mocht dat niet afdoende zijn, dan ontkom je wellicht niet aan radiators of een lucht/lucht-warmtepomp. Dat zijn significante kosten voor installatie, maar ook voor de woningwaarde. Om van eventuele vergunningen nog niet te spreken.
Het is een 100 jaar oud pand, daar zitten geen betonnen verdiepingsvloeren in. Door een vloer naar beneden is een kwestie van 2 gaten op de juiste plek boren
Ja, zo eenvoudig is een gat boren, dat klopt. Dat dat lang niet het enige is, is ook evident. De route, de afwerking, de (on-)mogelijkheden met betrekking tot die route, de plaatsing van de radiator(s). Daar gaat het om. Niet of er een gaatje in de vloer te boren is. Dit is echt bagatelliseren van de bovenste plank.
We hebben het hier niet over een houten fundering die totaal weggerot is en tonnen kost om te herstellen, daar baseerde ik mijn woordkeuze op. Oftewel een feitelijke constatering, ja een heel vervelend probleem voor de TS, maar laten we het nu niet bepaald groter maken dan het is. Radiator ophangen en door met het leven.
En we bagatelliseren vrolijk verder. Sorry, maar dit is niet serieus te nemen. Auto gekocht en de airco doet het niet als het koud is? Kruikjes mee voor het gezin. Naar de bioscoop maar het geluid is te zacht om de film te volgen? Gehoorapparaatje aanschaffen. Dat is zo ongeveer de categorie.

• Wolly
  • Niet online
FirePuma142 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Dit zegt hoegenaamd niets over de toepasbaarheid van een algemene DIN-norm? Die is echt niet specifiek voor huurwoningen bedoeld. Bedoel je te zeggen dat huurwoningen aan hogere standaarden moeten voldoen dan koopwoningen?
Nee dit zegt niets over een toepasbaarheid van deze norm. In het geval van de huurder en de genoemde uitspraak is er immers door beide partijen "ansluiting gezocht bij de normen die worden gehanteerd door de Huurcommissie en die zijn opgenomen in het Gebrekenboek van de Huurcommissie."

Beide partijen zijn het dus met elkaar eens dat onderstaande omschrijving gevolgd moet worden, waar de DIN norm wordt genoemd als ontwerpeis.
Als omschrijving/toelichting is hierbij opgenomen:

Uitgangspunt is de feitelijk gehuurde situatie of de bij ingang van de verhuring bedoelde bestemming van de diverse ruimten. In elk geval behoort de temperatuur te worden gehaald die is berekend ten tijde van de aanleg van de installatie.

In het algemeen zal de Huurcommissie aansluiting zoeken bij de ontwerpeisen die golden ten tijde van de aanleg. Als minimale eis wordt echter aangehouden de rond 1960 geldende normering, ook als de installatie vóór 1960 reeds is aangelegd. Deze normering bedroeg voor het hoofdwoonvertrek 20º; de badruimte 22º; de keuken 15º en de overige verblijfsruimten 12º (DIN 4701). Eventuele wijzigingen die door de huurder gedurende de huurtijd zijn aangebracht (bijv. het samenvoegen van vertrekken) en die van invloed zijn op een goede werking van de installatie, dienen buiten beschouwing te worden gelaten. (…)
In het geval van TS is er nog helemaal geen gedeelde norm waar beide partijen het over eens zijn. Zoals door anderen ook gezegd is 'warm ' een subjectief begrip. De rechter in de uitspraak vind dat trouwens ook.
Of een dergelijk gebrek zich al dan niet voordoet, dient op een objectieve wijze te worden bepaald, aan de hand van feitelijke gegevens en niet aan de hand van de subjectieve beleving van een huurder.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:46

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
[...]

Ik weet wel waar de kieren zitten. Daar heb ik geen IR camera voor nodig. Die zijn zo veel mogelijk afgedicht. Maar dat heeft niet heel veel opgeleverd, meeste kou komt via de voordeur (dat is niet echt makkelijk op te lossen, is maatwerk dus dat duurt wel even om die te vervangen) en door de muren. En de warmteafgifte is natuurlijk shit, wat het hele punt is. Ook dat is niet echt een easy fix.

Dat energielabel heb ik slechts zijdelings genoemd. Net zoals het gasverbruik trouwens. En vervolgens struikelt het halve topic daar overheen omdat dat lekker makkelijk schieten is. Die “focus” valt wel mee.

Alle mensen die maar erbij verzinnen dat ik blijkbaar uit ben op tienduizenden euro’s schadevergoeding hoeven niet meer te reageren, die hebben hun oordeel blijkbaar al klaar. Ik wil weten wat er precies speelt als oorzaak, wat oplossingsrichtingen zijn en wat redelijk is om daarvan te laten vergoeden door de verkopers, die niet volledig zijn geweest met vrij cruciale informatie. Het hoeft van mij niet juridisch te worden maar ik ga me niet laten afschepen met een een extra radiatortje en dan verder m’n mond houden.

Maar goed we praten een beetje in cirkels. Dank aan de mensen die constructieve tips hebben gegeven voor wat betreft de aanvoer, warmtepomp etc. Voor de rest mag het wel dicht.

[ Voor 18% gewijzigd door Daniel op 10-01-2026 17:01 ]

• everdt
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 06:59
FirePuma142 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:36:
[...]

Waarom zou voor een huurhuis een andere norm gelden dan een koophuis?
Omdat je als huurder een zwakkere partij bent ten opzichte van je huisbaas dan twee particulieren. Vandaar dat er speciale wetten zijn met betrekking tot huren.

Als huurder kun je vrij weinig, behalve het betalen van huur opschorten ,om af te dwingen dat de eigenaar van de woning het pand goed onderhoudt.

Als koper en verkoper sta je op gelijke voet. Hier zou de koper uit moeten leggen dat hij bewust verkeerde informatie heeft ontvangen waardoor hij nu met kosten zit.

Daarbij gaat het een over een deel van de huur (honderden euros?) en gaat dit over meer (tienduizenden euros?). Dat maakt nogal wat uit voor de belangenafweging die een rechter doet.

Het enige wat beide aan elkaar linkt is dat het over koude woningen gaat.

• Wolly
  • Niet online
Daniel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:45:
[...]

Alle mensen die maar erbij verzinnen dat ik blijkbaar uit ben op tienduizenden euro’s schadevergoeding hoeven niet meer te reageren, die hebben hun oordeel blijkbaar al klaar.
Dat heb je zelf gezegd?
. Je kan echter ook redeneren dat als we hadden geweten wat de beperkingen van de combinatie van installatie en isolatie waren, we in ons bod rekening hadden gehouden met de noodzaak tot isoleren of andere ingrepen. Dan hadden we zomaar 20k lager kunnen gaan zitten. We hebben door het (bewust of onbewust) achterhouden van relevante informatie te veel betaald, en je zou het punt kunnen maken dat dat alsnog verrekend moet worden

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wolly schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Nee dit zegt niets over een toepasbaarheid van deze norm. In het geval van de huurder en de genoemde uitspraak is er immers door beide partijen "ansluiting gezocht bij de normen die worden gehanteerd door de Huurcommissie en die zijn opgenomen in het Gebrekenboek van de Huurcommissie."
Het gerechtshof vindt het een toepasbare norm om objectief en feitelijk te bepalen of een woonruimte voldoende kan worden verwarmd. Dus ja, dat zegt heel erg veel over de toepasbaarheid van deze norm. Van recentere norm is de NEN-EN 12831, die valt ook prima te gebruiken.

Het feit dat dit soort berekeningen en metingen moeten volgen, en er niet simpelweg een hoog over afgeleide gehanteerd wordt naar aanleiding van het energielabel, plaatst de mogelijkheid tot dit vast stellen als onderdeel van de onderzoeksplicht ook wel in een ander daglicht. Ik zie de kantonrechter, noch het gerechtshof slechts eenvoudige informatie als een energielabel tot zich nemen om objectief en feitelijk tot een oordeel te komen. Mag je dat van een gemiddelde consument dan wel verwachten? Ik denk het niet.
Beide partijen zijn het dus met elkaar eens dat onderstaande omschrijving gevolgd moet worden, waar de DIN norm wordt genoemd als ontwerpeis.
Beide partijen, en het gerechtshof.
In het geval van TS is er nog helemaal geen gedeelde norm waar beide partijen het over eens zijn. Zoals door anderen ook gezegd is 'warm ' een subjectief begrip. De rechter in de uitspraak vind dat trouwens ook.
Wat vindt ook het gerechtshof een juiste methode om objectief en feitelijk tot "warm" te komen? Precies. Wat je kunt doen in het uitzoekwerk waar je in dit geval in terecht komt, is je licht opsteken naar objectieve, feitelijke methodes om te bepalen of alle ruimtes in het huis voldoende verwarmd kunnen worden. Dat is die norm, en zijn opvolger. Als je een betere methode kent die hetzelfde doel bereikt, deel hem vooral. Daar is de TS bij gebaat.

Ook voor @everdt

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sorry, maar dat wat je stelt, dat staat daar niet.

• everdt
Als beide partijen het eens zijn in een civiele zaak dan is het hof lijdelijk en gaat dat dus niet betwisten.

Dus hier de norm, want zoals wolly al laat zien is dat contractueel afgesproken

[ Voor 27% gewijzigd door everdt op 10-01-2026 17:17 ]

• Wolly
  • Niet online
FirePuma142 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:14:
[...]

Het gerechtshof vindt het een toepasbare norm om objectief en feitelijk te bepalen of een woonruimte voldoende kan worden verwarmd. Dus ja, dat zegt heel erg veel over de toepasbaarheid van deze norm. Van recentere norm is de NEN-EN 12831, die valt ook prima te gebruiken.
Het hof vindt het toepasbaar omdat beide partijen het daarover eens zijn. Schijnbaar begrijp je niet dat het hof dan geen andere mening gaat hebben.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Er zijn zoveel klushuizen te koop zonder verwarming, met kieren en alles. Ja dat mag gewoon. Een koophuis en huurhuis zijn qua regels gewoon anders.

De enige vragen die er zijn is of de verkopers dingen bewust verzwegen hebben, of er sprake is van een verborgen gebrek, en of de kopers genoeg onderzoek gedaan hebben. Al die verwijzingen waar een huurhuis aan moet voldoen hebben niks met dit onderwerp te maken.

Of denk je echt dat als je een oud klushuis koopt je naderhand de verkopers kunt dwingen alles naar de huidige normen te brengen?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wolly schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:18:
[...]

Het hof vindt het toepasbaar omdat beide partijen het daarover eens zijn. Schijnbaar begrijp je niet dat het hof dan geen andere mening gaat hebben.
Ik volg de redenatie dat dit slechts uit lijdelijkheid is gevolgd niet. Prima. We schuiven deze hele casus aan de kant. Wat is dan volgens jou de methode om objectief en feitelijk vast te stellen of de ruimtes in het huis goed verwarmd kunnen worden?

• Wolly
  • Niet online
FirePuma142 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:15:
[...]

Sorry, maar dat wat je stelt, dat staat daar niet.
Nee, dat gaat niet om tienduizenden euro’s schadevergoeding?

• ArthurMorgan
  • Niet online
FirePuma142 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:21:
[...]

Ik volg de redenatie dat dit slechts uit lijdelijkheid is gevolgd niet. Prima. We schuiven deze hele casus aan de kant. Wat is dan volgens jou de methode om objectief en feitelijk vast te stellen of de ruimtes in het huis goed verwarmd kunnen worden?
Dat is standaard rechtspraktijk. Wat niet betwist wordt staat vast... dat is gewoon civielrecht.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wolly schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:21:
[...]

Nee, dat gaat niet om tienduizenden euro’s schadevergoeding?
Nee, dat gaat er om dat het bod lager was geweest als er nog additionele isolatiemaatregelen genomen moesten worden. Dat je daar mee aan de haal gaat en die direct koppelt aan een beoogde schadevergoeding, die moet je voor eigen rekening nemen.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ArthurMorgan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:22:
[...]

Dat is standaard rechtspraktijk. Wat niet betwist wordt staat vast... dat is gewoon civielrecht.
Zoals ik al zei, prima. Wat is dan de correcte methode?

• Wolly
  • Niet online
FirePuma142 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:21:
[...]

In ieder geval niet door lukraak met vonnissen te strooien die onvergelijkbaar zijn. Als er überhaupt al vergelijkbare zaken zijn.

Ik heb al aardig wat ideeën gedeeld, denk aan waterzijdig inregelen en rekening houden met de beperkingen door de inrichting erop aan te passen.

Waarschijnlijk kom je dan al een heel eind richting de gewenste 20 graden en is een verdere rechtsgang hopelijk niet nodig.

• Wolly
  • Niet online
FirePuma142 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:23:
[...]

Nee, dat gaat er om dat het bod lager was geweest als er nog additionele isolatiemaatregelen genomen moesten worden. Dat je daar mee aan de haal gaat en die direct koppelt aan een beoogde schadevergoeding, die moet je voor eigen rekening nemen.
je zou het punt kunnen maken dat dat alsnog verrekend moet worden
Alsnog verrekenen valt bij mij onder schadevergoeding waar hierover gesproken wordt. Dat noem jij dus anders?

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wolly schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:24:
[...]

In ieder geval niet door lukraak met vonnissen te strooien die onvergelijkbaar zijn. Als er überhaupt al vergelijkbare zaken zijn.
Geen objectieve en feitelijke methode die van toepassing zou kunnen zijn dus. Helder.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:41
Daniel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:45:
[...]
Ik wil weten wat er precies speelt als oorzaak, wat oplossingsrichtingen zijn en wat redelijk is om daarvan te laten vergoeden door de verkopers, die niet volledig zijn geweest met vrij cruciale informatie. Het hoeft van mij niet juridisch te worden maar ik ga me niet laten afschepen met een een extra radiatortje en dan verder m’n mond houden.
Je doet anders NUL moeite om te achterhalen wat nu echt het probleem is. En dat van die informatie is ook gewoon je eigen gedachte omdat je zelf NUL eigen onderzoek hebt gedaan. Die teksten in de documentatie van je energielabel zijn gewoon zo duidelijk als wat.

Maar vooral lekker je eigen verzinsels over beloftes en garanties blijven herhalen. Vooral niet naar je installatie laten kijken of iets anders zinvols doen.

Gaat vast een succesvolle strategie worden richting de verkopers :-(.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bijzonder om te zien dat de TS hier zo afgefakkeld wordt. Zonder die TS was dit hele forum er in deze vorm waarschijnlijk niet eens geweest.

Dit is wel het nare kantje van Tweakers hoor, al over elkaar heen buitelend empathieloos oordelen, en elkaar wat high fives uitdelen. Bah.

• MrAngry
  • Nu online
TweakGP schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:35:
[...]

Je doet anders NUL moeite om te achterhalen wat nu echt het probleem is. En dat van die informatie is ook gewoon je eigen gedachte omdat je zelf NUL eigen onderzoek hebt gedaan. Die teksten in de documentatie van je energielabel zijn gewoon zo duidelijk als wat.
Dus je moet een energielabel lezen om te bepalen of je hoofdverwarming adequaat functioneert? Ik blijf het echt bizar vinden hoe hard je er hier in gaat. De rest van de ruimtes worden wel warm. Staat in het energielabel dat de vloer te dik is voor vloerverwarming?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
FirePuma142 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:34:
Bijzonder om te zien dat de TS hier zo afgefakkeld wordt. Zonder die TS was dit hele forum er in deze vorm waarschijnlijk niet eens geweest.

Dit is wel het nare kantje van Tweakers hoor, al over elkaar heen buitelend empathieloos oordelen, en elkaar wat high fives uitdelen. Bah.
Exact de reden dat ik eigenlijk nooit meer vragen stel hier. Binnen een paar pagina’s zit je jezelf alleen maar te verantwoorden ipv het te hebben over de eigenlijke kwestie. Een paar posts geleden heb ik ineens een klushuis 8)7 Knap vermoeiend.

Er zijn veel mensen met nuttige tips (waterzijdig inregelen bijvoorbeeld zou ik niet aan gedacht hebben, ook al levert het denk ik niet genoeg op) maar helaas ook veel te veel die vooral gebrand lijken op hun eigen gelijk en al na vier posts hun oordeel klaar hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel op 11-01-2026 08:27 ]

• TweakGP
Daniel schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:22:
[...]
Exact de reden dat ik eigenlijk nooit meer vragen stel hier. Binnen een paar pagina’s zit je jezelf alleen maar te verantwoorden ipv het te hebben over de eigenlijke kwestie. Een paar posts geleden heb ik ineens een klushuis 8)7 Knap vermoeiend.
Net zo vermoeiend natuurlijk zijn mensen die een topic openen en dan alleen hun eigen mening bevestigd willen zien en ook helemaal niets doen met de antwoorden die ze krijgen.

Gelukkig is het wel gewoon jouw probleem :-).

Laat nou gewoon eens iemand met kennis naar je installatie kijken dan wordt het vast warmer.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakGP op 11-01-2026 08:42 ]

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
TweakGP schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:32:
[...]

Net zo vermoeiend natuurlijk zijn mensen die een topic openen en dan alleen hun eigen mening bevestigd willen zien en ook helemaal niets doen met de antwoorden die ze krijgen.

Gelukkig is het wel gewoon jouw probleem :-).

Laat nou gewoon eens iemand met kennis naar je installatie kijken.
Dat laatste is gedaan, en heeft niets opgeleverd. De installatie werkt gewoon goed, de afgifte is het probleem. Met alles dicht wordt het in de woonkamer niet warmer, zet ik in andere kamers de radiatoren open is het daar in no-time warm. Overigens, als de installatie niet goed zou werken was dat mogelijk net zo goed een verborgen gebrek geweest, maar wellicht wat eenvoudiger te fixen.
Dat is de hele aanleiding van het topic, hoe je dat afgifteprobleem stevig onderbouwt en oplost (hetzij door maatregelen waardoor je met lage afgifte er wel komt of door de afgifte te verbeteren). Ipv te moeten reageren op mensen die in eerste instantie überhaupt niet geloven dat het koud is (het is nu 16 graden in de woonkamer en sinds vrijdag niet boven de 17.5 geweest) of stellen dat dat een kwestie van smaak is.

• TweakGP
Het enige dat je gepost hebt is dat de originele installateur heeft gezegd dat het goed werkt…. Verder niets.

Goed werken en optimaal ingeregeld is niet hetzellfde, en je hebt vast geen enkel onderzoek/document waarin iemand verklaard dat de afgifte icm met het (bekende) gebrek aan isolatie het probleem is?

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
TweakGP schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:47:
Het enige dat je gepost hebt is dat de originele installateur heeft gezegd dat het goed werkt…. Verder niets.

Goed werken en optimaal ingeregeld is niet hetzellfde, en je hebt vast geen enkel onderzoek/document waarin iemand verklaard dat de afgifte icm met het (bekende) gebrek aan isolatie het probleem is?
Dat laatste was de hele aanleiding van het topic, wie me daarmee verder kan helpen om dat te bevestigen (of ontkrachten). En nu moet ik dat van jou al vooraf hebben 8)7
Dit valt niet meer serieus te nemen.

• TweakGP
<knip>

De passief agressieve houding is wel even klaar.

[ Voor 99% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2026 13:54 ]

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
Hoe weet jij dat die afspraak niet staat? Alles moet in overleg met de verkopers, want het scheelt gedoe later als je geen discussie krijgt over de specialist die is ingeschakeld. En bijna elk bedrijf was dicht in de kerstperiode. Daardoor duurt het allemaal langer dan ik zou willen.

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04:36
Natuurlijk hoort het huis van TS warm te worden. Een huis wat in 2018 volledig is gerenoveerd met energie label A zou ik zeker meer van verwachten.

Probleem is dat je biedt met energie label A in je achterhoofd en de verwachting dat ( evt met hoog verbruik) de woning comfortabel wordt. Als dat niet het geval is heb je niet gekregen wat je gekocht hebt.

Misschien dat VEH je van advies kan voorzien. Zij hebben ook juristen in dienst. Ik denk dat dit een lastig en vervelend juridisch traject wordt, tegelijk denk ik dat je een redelijke compensatie moet verwachten ( geen idee wat dat precies zou zijn).
Succes met het vervolg. Volgens mij moet je twee doelen in de gaten houden:
1. Zorgen dat je huis comfortabel is om in te wonen
2. Zorgen dat dit gebeurt zonder dat dit jou te veel kost ( evt kosten verhalen of vorige bewoners)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:20
Daniel schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:56:
[Dat laatste was de hele aanleiding van het topic, wie me daarmee verder kan helpen om dat te bevestigen (of ontkrachten).
Ik zou zeggen dat een onafhankelijk energieexpert in de basis de juiste richting zou zijn. Helaas zijn er veel energielabelcowboys die niet verder komen dan het vullen van een spreadsheet.

Willekeurige hit van google die je eens zou kunnen bellen:
https://energieadviesamsterdam.nl/

Dan even bespreken wat de opties zijn om specifiek de afgiftecapaciteit in een specifieke ruimte te beoordelen. Je zoekt antwoord op twee vragen:
  1. Wat is de benodigde afgiftecapaciteit (e.e.a. wellicht al te herlijden uit energielabel
  2. Wat is de afgiftecalaciteit van de vloerverwarming (vloeropbouw, HoH)
Misschien zegt hij wel dat dit niet binnen zijn scope valt, misschien heeft hij dan wel een suggestie voor een geschikte partij

Edit, wellicht beter om specifieker te richten op installatieexpert, bijvoorbeeld:
https://www.leever.nl/ins...CkyGsz3JAi4KyBDECjoJIUPWb

[ Voor 35% gewijzigd door assje op 11-01-2026 09:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• everdt
In hoeverre is het energielabel relevant vraag ik me af.

Als dit een juist label is, zit de TS nog steeds in de kou. Als dit label niet juist is, is dat een fout van de partij die het label af heeft gegeven. Wil je die dan aansprakelijk proberen te stellen?

Wat zou een werkbare oplossing zijn, daar heb ik nog niet veel over gelezen. Tweakers stellen voor om een radiator te plaatsen maar dat lijkt niet acceptabel voor TS.

Wat als er technisch geen oplossing mogelijk is zonder afbreuk te doen aan hoe het er nu uit ziet. Wat zou je dan willen, TS?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

In hoeverre vertrouw je de oorspronkelijk installateur? Immers die zit niet te wachten op ketenaansprakelijkheid.
En als hij stelt dat het goed werkt, wat is zijn verklaring dat het niet warm wordt? Hebben ze tegen zijn advies in de parketvloer gelegd?
Rare vakman als hij stelt dat alles goed werkt, maar het huis niet warm wordt.

Maar als je woonkamer zelfs niet opwarmt met alle andere radiatoren dicht (dus alles direct de vloer in), vrees ik dat de conclusie moet zijn dat de vloerverwarming niet goed is. Dat kan vele oorzaken hebben. Van niet goed werkende / verkeerde / slecht ingeregelde verdeler (dat is mazzel als het dat is, want goedkoop te fixen), tot niet goed aangelegd met de verkeerde hartafstand tot zelfs het feit dan in een dergelijk oud huis alleen vloerverwarming nooit genoeg gaat zijn omdat de rest van de schil harder bijdraagt aan het warmteverlies dan via de vloer er warmte ingebracht kan worden. Dat laatste zou mij niet verbazen, als ze er een standaard vloerverwarming hebben ingeduwd, geen rekening houdend met warmte verlies van het huis in combinatie met de parketvloer. Dan heb je hoge kosten, welke alleen op te lossen is door de hele vloer te vervangen, dan wel aanleggen van muurverwarming (waardoor je geen radiatoren hebt), verhogen isolatiewaarde rest van de schil, dan wel bijplaatsen van radiatoren of een lucht/lucht warmte pomp. Heb je inzicht in de ingaande en uitgaande temperatuur van de vloerverwarming? Bij voorkeur per groep? (en welke oppervlakte en hoeveel groepen?)

En met alle respect voor het overleggen met de verkopers. Ik zou toch investeren in een goed installatie-adviesbureau voor woningen, die de hele installatie en constructie even doorneemt. Kost wat centen, maar in verhouding tot kostprijs van het huis een terechte investering. Nee, die kosten ga je van de kopers niet terug krijgen, maar je weet dan zeker wat mogelijke oplossingsrichtingen zijn.

Ja, voelt onrechtvaardig en enorm balen. Ik denk terecht een verborgen gebrek, maar succes met het hard maken. Klotetraject. En eentje waarbij zelfs als het heel snel gaat, je pas een oplossing hebt als het weer ruimt boven de 10 graden is waarschijnlijk.(Dus ondertussen zou ik toch een zibro kacheltje of iets dergelijks halen, afhankelijk van of je stroom over hebt of niet.. maar dat ben ik).

Inzake de teloorgang van t.net. Tja, iets met kwantiteit boven kwaliteit en zaaien en oogsten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• assje
everdt schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:38:
In hoeverre is het energielabel relevant vraag ik me af.
Niet

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
everdt schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:38:
Wat als er technisch geen oplossing mogelijk is zonder afbreuk te doen aan hoe het er nu uit ziet. Wat zou je dan willen, TS?
We weten op dit moment nog niets, misschien ligt die vloerverwarming wel HoH 20cm bij wijze van.

Een potentiele oplossing kan ook zijn om de vloer/vloerverwarming opnieuw aan te leggen (isolatie eronder, lagere HoH, grotere diameter, andefe vloerafwerking etc).

• assje
Cyberpope schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:38:
Maar als je woonkamer zelfs niet opwarmt met alle andere radiatoren dicht (dus alles direct de vloer in),
Dit is wat mij bertreft juist géén goede test aangezien je hiermee verlies naar boven toevoegt en dus de benodigde afgifte verhoogt (niet representatief)

Zo complex is het echt niet om flow en temperatuur in/uit te meten.

Vervolgens is het allereerst de vraag of een meting nodig is. Het begint met een berekening en dan heb je eigenlijk je antwoord al waarschijnlijk.

@Daniel wellicht heb ik het gemist maar weet je:
  • HoH vloerverwarming
  • Diameter leiding
  • Aantal groepen/groeplengte
  • Aantal m2 ruimte
  • Vloeropbouw (van onderliggend plafond tot jou afgewerkte vloer)
Met deze info kan een expert prima bepalen wat de theoretische afgiftecapaciteit is en inschatten of dat voldoende zou moeten zijn (op basis van info uit energielabel).

Spoiler; nee dat is het niet

[ Voor 28% gewijzigd door assje op 11-01-2026 09:47 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

assje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:43:
Dit is wat mij bertreft juist géén goede test aangezien je hiermee verlies naar boven toevoegt en dus de benodigde afgifte verhoogt (niet representatief)
Keiharde test? Nee, maar wel een forse indicator. Zeker in 1 nacht, zal de ruimtes die je dan niet verwarmt niet plots dalen tot 10 graden of zo (en als dat wel is, is de schil zo slecht, dat je met een vloerverwarming er zeker niet gaat komen :P). Dus het verlies naar de rest van de woning, zal hopelijk niet super groot zijn. Immers de rest zal dan rond de 15-18 hangen (in 1 nacht, b.v. afgelopen nacht), terwijl als je dan doorstookt, hij in de 8 uur toch zeker de 19 graden aan zou moeten tikken. Opwarming van 0,5 tot 1 graad per uur moet een vloerverwarming zeker halen. Haalt hij die 19 graden niet me de hele nacht doorstoken en de rest dicht, ga je het nooit halen.

Daalt de temp in de rest van het huis in 1 nacht wel onder de 15 graden met verwarming uit, had het nooit een A-label moeten hebben in mijn optiek. (in mijn huis, vloerverwarming en alleen radiator op de badkamer aan, daalt de temp ongeveer 3 gaden in de nacht, zonder dat de ketel aanslaat. CV ketel uit vanaf 20.30 tot 7u van zaterdag op zondag. dan is hij om 9 uur weer lekker in de huiskamer met warme voetjes op de vloer. Maar ja, zodra hij op temp is slaat hij uit en stook soms slechts wat bij, dan voel je geen warme voetjes helaas. Niet zo koud als een onverwarmde vloer, maar "lekker warm", ook niet. En ik heb een c-label. En behoorlijk moeten kutten om het goed te krijgen. Installateur was een prutser, met behulp van de directeur van Robot verdeler goed kunnen afstellen).

[ Voor 29% gewijzigd door Cyberpope op 11-01-2026 09:54 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• TweakGP
Cyberpope schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:47:
[...]
Daalt de temp in de rest van het huis in 1 nacht wel onder de 15 graden met verwarming uit, had het nooit een A-label moeten hebben in mijn optiek. ]
Een mening is niet zo relevant, er zijn gewoon normen voor. Maar zolang je hoger scoort met dingen als zonnepanelen of warmtepomp zou iedereen moeten en kunnen weten dat de score alleen niets zegt over je verbruik of comfort.

De tekst was duidelijk, amper isolatie. Dan weet je normaliter genoeg.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Daniel schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:43:
[...] is (het is nu 16 graden in de woonkamer en sinds vrijdag niet boven de 17.5 geweest) of stellen dat dat een kwestie van smaak is.
Dus je kiest ervoor om bewust in de koude te zitten terwijl je in dit topic verkondigd dat het primair gaat om comfort, en kosten minder van belang zijn. Dat je nog niet bijverwarming met een convector radiator vind ik bijzonder te noemen.

Kost amper iets, waarom kies je bewust voor dit ongemak? Het zou je daarnaast direct een indicatie geven op het vermogen wat je mist.

Overigens is 16c is wel absurd koud als de verwarming vol open staat.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 11-01-2026 09:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

revolution-nl schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:55:
[...]

Dus je kiest ervoor om bewust in de koude te zitten terwijl je in dit topic verkondigd dat het primair gaat om comfort, en kosten minder van belang zijn. Dat je nog niet bijverwarming met een convector radiator vind ik bijzonder te noemen. Kost amper iets, waarom kies je bewust voor dit ongemak?

Weet jij of hij er al woont? Wellicht zijn ze nu nog aan het klussen (schilderen en inrichten) en lopen ze er nu al tegen aan. Aannames zijn fataal.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 11-01-2026 09:58 ]

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
assje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:43:
@Daniel wellicht heb ik het gemist maar weet je:
  • HoH vloerverwarming
  • Diameter leiding
  • Aantal groepen/groeplengte
  • Aantal m2 ruimte
  • Vloeropbouw (van onderliggend plafond tot jou afgewerkte vloer)
Met deze info kan een expert prima bepalen wat de theoretische afgiftecapaciteit is en inschatten of dat voldoende zou moeten zijn (op basis van info uit energielabel).

Spoiler; nee dat is het niet
Deels. Ik heb bij de verkopers opgevraagd of zij technische gegevens/tekeningen van de vloerverwarming hebben. Wat ik weet is dat het ligt onder de woonkamer, deels de keuken (niet onder het blok) en het toilet, en dat er vier groepen zijn. Totale oppervlakte met verwarming is zo'n 40 m2 schat ik maar het kan een paar meter meer of minder zijn. Het is een betonnen dekvloer (ik denk 4 cm dik?) met daarop (voor zover ik kan zien) unifloor heatfoil en daarop een 18mm dikke lamelparketvloer met een eiken toplaag.
revolution-nl schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:55:
Dus je kiest ervoor om bewust in de koude te zitten terwijl je in dit topic verkondigd dat het primair gaat om comfort, en kosten minder van belang zijn. Dat je nog niet bijverwarming met een convector radiator vind ik bijzonder te noemen.

Kost amper iets, waarom kies je bewust voor dit ongemak? Het zou je daarnaast direct een indicatie geven op het vermogen wat je mist.

Het is een wat lastige afweging geweest maar paradoxaal genoeg zijn de huidige omstandigheden ook wel prettig omdat het vrij onomstotelijk aantoont dat er een verwarmingsprobleem is. Die data kan ook later goed helpen dus dat heeft ons doen besluiten nu niet extra bij te verwarmen. De rest van het huis is wel gewoon warm dus we redden ons wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 11-01-2026 11:40 ]

• Wolly
  • Niet online
Cyberpope schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:57:
[...]

Weet jij of hij er al woont? Wellicht zijn ze nu nog aan het klussen (schilderen en inrichten) en lopen ze er nu al tegen aan. Aannames zijn fataal.
Daarom doen we niet aan aannames maar lezen we de openingspost.
Mid november kregen we de sleutel en we zijn kort daarna verhuisd.

• tweakduke
  • Laatst online: 11-01 18:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Dit topic buitelt over elkaar heen van aannames en oordelen.

Lees aub even rustig de draad voor je reageert, heb geduld voor elkaar (stappen ondernemen en zaken uitzoeken kosten nu eenmaal tijd(!))

En tot slot help en informeer elkaar constructief.

Tweakers Discord

• Wolly
  • Niet online
Corrigeer mij gerust als ik het verkeerd heb, maar onderstaande heb ik van Funda geplukt.
  • 7 jaar geleden gerenoveerd
  • CV ketel is van 2019.
  • Warmtepomp is van 2023
  • Tussen voor- en achterkamer (woonkamer verdieping) zitten suitedeuren.
  • Vorige bewoners hadden in achterkamer dikke gordijnen voor de openslaande deuren naar het balkon. Er is echter ook nog een deurkozijn en raamkozijn thv de keuken waar zij dit niet hadden.
  • Bij de ramen aan de voorkant (deze lopen niet tot aan de grond) hadden zij een vouwgordijn.
  • De trapopgang loopt van beneden naar boven, met in de woonkamer twee deuren naar het koude portaal.
  • Twee slaapkamers hebben best kleine radiatoren, de derde slaapkamer heeft geen foto met radiator.
Dat geeft wel weer stof tot nadenken.
De renovatie van 7 jaar geleden was dus niet de introductie van de warmtepomp? De vloerverwarming lag er dus al ten tijde van alleen-CV gebruik?

Daarnaast zullen de vorige bewoners met de dikke gordijnen tot ruim over de grond veel kou hebben tegengehouden uit de ongeisoleerde bovenramen aan de achterkant. Heb jij dit ook nog? Aan de voorkant ook zulke nauwsluitende gordijnen opgehangen in de dag?
Doe je die louvredeuren wel consequent dicht? Die zijn er immers om de warmte gevangen te houden in de ruimtes.
Heb je de enorme afzuigkap al eens aan een onderzoek onderworpen? Daar kan ongemerkt ook veel warmte wegvliegen.
En het kattenluik in de keuken, hoeveel kou komt daar binnen?
Je geeft aan dat de slaapkamers prima warm worden, op de tekening lijkt het alsof er een deur zit dit het trapgat op de 2e verdieping afsluit. Klopt dat?
Neem aan dat je sowieso alle deuren naar de halletjes/trapgat conequent gesloten houdt?

[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 11-01-2026 15:42 ]

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:28
Daniel schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Deels. Ik heb bij de verkopers opgevraagd of zij technische gegevens/tekeningen van de vloerverwarming hebben. Wat ik weet is dat het ligt onder de woonkamer, deels de keuken (niet onder het blok) en het toilet, en dat er vier groepen zijn. Totale oppervlakte met verwarming is zo'n 40 m2 schat ik maar het kan een paar meter meer of minder zijn. Het is een betonnen dekvloer (ik denk 4 cm dik?) met daarop (voor zover ik kan zien) unifloor heatfoil en daarop een 18mm dikke lamelparketvloer met een eiken toplaag.

[...]

Het is een wat lastige afweging geweest maar paradoxaal genoeg zijn de huidige omstandigheden ook wel prettig omdat het vrij onomstotelijk aantoont dat er een verwarmingsprobleem is. Die data kan ook later goed helpen dus dat heeft ons doen besluiten nu niet extra bij te verwarmen. De rest van het huis is wel gewoon warm dus we redden ons wel.
Goed om een dossier op te bouwen. Doe dat ook als de temperaturen weer iets hoger zijn zodat er een zo goed mogelijk beeld is. Ik zou ook alle documentatie en correspondentie (incl. Funda-advertentie enz.) opslaan en bewaren. Hebben de vorige eigenaren schriftelijk aangegeven dat ze bijverwarmden met een IR-paneel, of was dat mondeling? Goed om dat ook vast te leggen.

Het lijkt wel alsof mensen denken dat het recht als een computer werkt. Dat is niet zo. Het gaat altijd om interpretatie van open normen en begrippen, weging van situaties enz.

Volgens mij maakt al dat gediscusieer over energielabels, isolatie en gasverbruik het allemaal nodeloos complex. Je hebt een huis gekocht en mag verwachten dat je dat redelijkerwijs warm kunt stoken (tenzij aangegeven of duidelijk is dat dat niet het geval is zoals dat klushuis dat een aantal noemden). 16 graden is niet warm. Dat is niet subjectief, maar kan een rechter gewoon vaststellen aan de hand van allerlei normen. Ook normen die niet specifiek voor deze situatie zijn geschreven helpen daarbij.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:13
Heb niet het hele topic doorgenomen, maar onderstaand even ter referentie / om je verwachtingen misschien een beetje van context te voorzien.

Ik heb een vergelijkbaar huis (zo te horen, bouwjaar 1920 4*8 oppervlak hiero) en dat je het bij deze temperaturen met vloerverwarming niet warm krijgt verbaasd me niets. Wij hebben:

- Wel voorzetwanden met (zij het matige) isolatie op de steens muur.
- Overal dubbel glas (in kunststof kozijnen, uit 2004) en in de keuken trippel(!) glas en extra geïsoleerde kozijnen/deuren laten plaatsen.
- De ondervloer isolatie behoorlijk geupgrade
- Een goed sluitende tussendeur (met valdorpel) die de hal (noord kant van het huis) isoleert van de woonkeuken.
- De CV inmiddels op 60 graden draaien, 50 bleek net krap.
- Vloerverwarming op de begane grond (onder 18mm lamelparket) verder overal radiatoren.
- Een 2019 energielabel D Geen zonnepanelen, warmtepomp of wat dan ook.

Met al die maatregelen is het woonkeuken deel op onze begane grond (waar we vloerverwarming hebben) nu comfortabel op 20 graden te houden, maar de hal blijft een stuk kouder dan dat. Gewoon omdat het beperkte vloer(verwarmings)oppervlak het daar aflegt tegen het koude oppervlak van de ramen en muur.

Voor die tussendeur er in zat kregen we de keuken krap aan op 18 graden in de winter.

Zowel in de woonkeuken als de woonkamer op de 1e etage hebben we overal gordijnen over de volle hoogte. Zonder voelde je 's winters gewoon de tocht.

Afgaande op mijn ervaring zou ik adviseren: isoleren, isoleren, isoleren. En daarna verder kijken. Oh. En begin afhankelijk van je oriëntatie/ situatie vast na te denken over de zomer. Onze zuid gevel wordt bloedje heet als de zon er op staat. O-)

De charmes van een oud huis zullen we maar denken :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door Charly op 11-01-2026 20:34 ]

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05:31
Ik heb het huis ook gevonden.Er zijn amper huizen met een warmte pomp die zo oud zijn dus het zoekt enorm makkelijk. Maar ik dacht dat er mini raampjes met enkel glas zouden zijn...is dus wel even een veel groter oppervlak...... Is dus een enorm koud stuk. En als je de gordijnen open hebt (als.je die al hebt...) daar valt niet tegen op te stoken. Daarnaast schat ik zo in dat ruimtes goed werden dichtgehouden. Dus compartimenteren..dus ensuite deuren dicht. Ik snap wel echt dat dit huis veel warmte verliest. Dit ai typisch een huis wat voor de mooie is aangepakt maar niet de niet sexy dingen zoals kozijnen/glas isolatie. (Die een flinke duit kosten).

Ik zou dus zelf sowieso zeker geld gaan investeren in beter glas. En als je dat nog niet hebt dikke raambekleding. Wellicht zelfs nog deuren naar de gang/trappenhuis isoleren.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41
ArthurMorgan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:18:
Er zijn zoveel klushuizen te koop zonder verwarming, met kieren en alles. Ja dat mag gewoon. Een koophuis en huurhuis zijn qua regels gewoon anders.

De enige vragen die er zijn is of de verkopers dingen bewust verzwegen hebben, of er sprake is van een verborgen gebrek, en of de kopers genoeg onderzoek gedaan hebben. Al die verwijzingen waar een huurhuis aan moet voldoen hebben niks met dit onderwerp te maken.

Of denk je echt dat als je een oud klushuis koopt je naderhand de verkopers kunt dwingen alles naar de huidige normen te brengen?
Maar dat is niet relevant.

TS heeft een gerenoveerd huis gekocht waarbij volgens de advertentietekst je comfortabel kan wonen, en volgens de vragenlijst alle ruimtes goed warm worden. Dan is dat ook gewoon wat de verkopers moeten leveren. Het werd niet verkocht als klushuis, het was geen klushuis, en of het energielabel A of F is maakt ook niet uit. Het moet gewoon fatsoenlijk warm worden, anders is dat gewoon een flink gebrek.

• Wolly
  • Niet online
Hielko schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:15:
[...]

Maar dat is niet relevant.

TS heeft een gerenoveerd huis gekocht waarbij volgens de advertentietekst je comfortabel kan wonen, en volgens de vragenlijst alle ruimtes goed warm worden. Dan is dat ook gewoon wat de verkopers moeten leveren. Het werd niet verkocht als klushuis, het was geen klushuis, en of het energielabel A of F is maakt ook niet uit. Het moet gewoon fatsoenlijk warm worden, anders is dat gewoon een flink gebrek.
En als het gewoon fatsoenlijk warm wordt als je dikke gordijnen koopt tot aan de grond, alle deuren gesloten houdt en er zoveel mogelijk aan doet om koude intreding te voorkomen? Is het dan ook een flink gebrek wat aan de verkoper is aan te rekenen?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41
Wolly schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:30:
[...]

En als het gewoon fatsoenlijk warm wordt als je dikke gordijnen koopt tot aan de grond, alle deuren gesloten houdt en er zoveel mogelijk aan doet om koude intreding te voorkomen? Is het dan ook een flink gebrek wat aan de verkoper is aan te rekenen?
Het huis moet gewoon goed warm worden bij normaal gebruik. En wat dat precies is kan over gediscussieerd worden, maar als je het niet warmer krijgt dan 16 graden dan gaan een paar gordijnen je echt niet redden hoor. Dat helpt hoogstens een beetje tegen tocht, maar dat zal geen noemenswaardige impact hebben op de isolatiewaarde van je huis...

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:29

dbzfan

Nee.

Ik zie in de screenshots dat je nachtverlaging toepast, dit zou ik sowieso niet doen. Tevens fluctueren de temperaturen enorm, ook hier zou ik een expert naar laten kijken.

• Wolly
  • Niet online
Hielko schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:41:
[...]

Het huis moet gewoon goed warm worden bij normaal gebruik. En wat dat precies is kan over gediscussieerd worden, maar als je het niet warmer krijgt dan 16 graden dan gaan een paar gordijnen je echt niet redden hoor. Dat helpt hoogstens een beetje tegen tocht, maar dat zal geen noemenswaardige impact hebben op de isolatiewaarde van je huis...
Als de ramen bij wijze van spreken dezelfde isolatiewaarde hebben als een krant (en de voordeur met dikke kieren) dan helpt het in mijn ogen zeker wel als daar een praktijk van 'alle tussendeuren en gordijnen sluiten ' op wordt nagehouden.
In dit topic is talloze keren aangeraden om met een warmtecamera de grootste lekken te zoeken en deze te dichten, dat zou dan ook niet helpen als blijkt dat bovengenoemde zaken de grootste lekken zijn?
Pagina: 1 2 3 Laatste