Nieuw huis wordt niet warm - hoe nu verder?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
Wolly schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:08:
[...]
En als je ensuite deuren open laat 'omdat het hinderlijk is met heen en weer lopen' moet je ook niet raar opkijken als het verwarmen meer moeite kost. Het hele idee van die deuren is dat de warmte wordt binnengehouden.
Ensuite deuren hebben en hadden zeker niet als functie het behouden van warmte bij dergelijke huizen. Je zou ze wel (beter) isolerend kunnen maken, waardoor warmtebehoud bevordert kan worden. Historisch gezien is en was de functionaliteit alleen het optisch scheiden van de ruimtes (keuken en woonkamer) op het moment dat dit gewenst was.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 14-01-2026 16:50 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:18
Paprika schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Ensuite deuren hebben en hadden zeker niet als functie het behouden van warmte bij dergelijke huizen. Je zou ze wel (beter) isolerend kunnen maken, waardoor warmtebehoud bevordert kan worden. Historisch gezien is en was de functionaliteit alleen het optisch scheiden van de ruimtes (keuken en woonkamer) op het moment dat dit gewenst was.
De ensuite-deuren in woningen tot ca 1960 zijn wel degelijk bedoeld om, naast het scheiden van vertrekken, het te verwarmen volume compact te houden.
Zomers konden deuren tussen voor- en achterkamer lekker open staan. In de winter gesloten zodat alleen in de achterkamer de kachel aan hoefde.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
Ivow85 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:44:
[...]

De ensuite-deuren in woningen tot ca 1960 zijn wel degelijk bedoeld om, naast het scheiden van vertrekken, het te verwarmen volume compact te houden.
Zomers konden deuren tussen voor- en achterkamer lekker open staan. In de winter gesloten zodat alleen in de achterkamer de kachel aan hoefde.
Fair, met een gecentreerde zeer sterke warmtebron zoals een haard of hout/kolenkachel moet het zeker ook een verschil hebben gemaakt met de originele opstelling van 1930. Al ben ik dan wel bang dat die vloerverwarming dat sowieso teniet heeft gedaan aan de foto's van de Funda advertentie te zien. :-( Dat ga je niet redden door die deuren dicht te houden. Al lijkt de verdeler van de vloerverwarming wel aan die zijde te zitten, dus misschien scheelt het marginaal nog iets wanneer je het combineert met lichaamswarmte...

[ Voor 17% gewijzigd door Paprika op 14-01-2026 18:03 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Paprika schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Nee hoor, voorheen had elke kamer een kachel/haard. Men zette alleen de kachel aan in hett vertrek waar men zat (voorkamer/eetkamer).

Een keuken had sowieso geen ensuite deuren, die muur is hier gewoon eruit gebroken.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:06
Wolly schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:15:
[...]Nee hoor, voorheen had elke kamer een kachel/haard. Men zette alleen de kachel aan in hett vertrek waar men zat (voorkamer/eetkamer).
Een keuken had sowieso geen ensuite deuren, die muur is hier gewoon eruit gebroken.
Voorheen had elk (arbeiders)huis maar een paar vertrekken. Hal, trap naar boven, keukentje, voorkamer, achterkamer gescheiden door schuifdeuren. En alleen de voorkamer had een (kolen)kachel, de keuken was alleen warm wanneer er (op het kolenfornuis) gekookt werd. Hele generaties zijn zo opgegroeid. En wanneer je geluk had, en je slaapkamer was op zolder onder een beschoten kap, dan had je in de winter geen stuifsneeuw op je dekens liggen wanneer je wakker werd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Wolly
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:39:
[...]

Voorheen had elk (arbeiders)huis maar een paar vertrekken. Hal, trap naar boven, keukentje, voorkamer, achterkamer gescheiden door schuifdeuren. En alleen de voorkamer had een (kolen)kachel, de keuken was alleen warm wanneer er (op het kolenfornuis) gekookt werd. Hele generaties zijn zo opgegroeid. En wanneer je geluk had, en je slaapkamer was op zolder onder een beschoten kap, dan had je in de winter geen stuifsneeuw op je dekens liggen wanneer je wakker werd.
Jij bent nog ouder dan ik >:) Met de komst van gas en de gashaard kregen dit soort vertrekken volgens mij wel allebei een kachel, gelukkig was zo’n huis verder zo lek als een mandje dan waren de vlammetjes mooi blauw.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-02 13:06

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
Nou het ziet er naar uit dat dit een juridisch traject gaat worden. De verkopers hebben het door ons voorgestelde deskundigenonderzoek afgewezen en blijven bij hun eerdere zeer minimale compensatievoorstel. Dus nu moeten de juristen maar met elkaar in overleg, in de tussentijd zetten we wel een kacheltje neer als het buiten richting het vriespunt gaat.

(het is nu weer prima te doen binnen, want 9 graden buiten en dan doet zelfs de warmtepomp een duit in het zakje)

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Daniel schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:54:
Nou het ziet er naar uit dat dit een juridisch traject gaat worden. De verkopers hebben het door ons voorgestelde deskundigenonderzoek afgewezen en blijven bij hun eerdere zeer minimale compensatievoorstel. Dus nu moeten de juristen maar met elkaar in overleg, in de tussentijd zetten we wel een kacheltje neer als het buiten richting het vriespunt gaat.

(het is nu weer prima te doen binnen, want 9 graden buiten en dan doet zelfs de warmtepomp een duit in het zakje)
En wat is dat compensatievoorstel? Ik heb iets gemist en de zoekenfunctie op ‘compensatie’ en ‘voorstel’ levert geen relevante hits op.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
Wispe schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:12:
[...]
En wat is dat compensatievoorstel? Ik heb iets gemist en de zoekenfunctie op ‘compensatie’ en ‘voorstel’ levert geen relevante hits op.
Een bedrag (hoeveel exact doet er niet toe, maar ik denk niet eens genoeg voor het installeren van een radiator) bedoeld om bijverwarming aan te brengen.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Daniel schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:54:

<knip>

Flamen is niet nodig.
Ik ben echt heel benieuwd hoe dit gaat verlopen.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 15-01-2026 22:21 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-02 14:40
Als ik het allemaal lees lijkt mij een bedrag voor het laten plaatsen van een extra radiator mij best een redelijke oplossing.

Ik snap helemaal dat jij je "genaaid" voelt en dit een kut oplossing voor je is.

Je kan denk ik beter je een goede offerte opvragen voor het bijplaatsen van een radiator en dat bedrag proberen te scoren. Dat je dat bedrag dan gebruikt als start voor vloer isolatie/voorzet wandjes/kier dichting is jou keus.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:18
Stanzi schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:32:
Als ik het allemaal lees lijkt mij een bedrag voor het laten plaatsen van een extra radiator mij best een redelijke oplossing.

Ik snap helemaal dat jij je "genaaid" voelt en dit een kut oplossing voor je is.

Je kan denk ik beter je een goede offerte opvragen voor het bijplaatsen van een radiator en dat bedrag proberen te scoren. Dat je dat bedrag dan gebruikt als start voor vloer isolatie/voorzet wandjes/kier dichting is jou keus.
Hoe gaat een extra radiator er voor zorgen dat het huis ineens aan energielabel A voldoet?
Een huis met energielabel A zou immers probleemloos met vloerverwarming verwarmd moeten kunnen worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Wolly
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:20:
[...]

Hoe gaat een extra radiator er voor zorgen dat het huis ineens aan energielabel A voldoet?
Een huis met energielabel A zou immers probleemloos met vloerverwarming verwarmd moeten kunnen worden.
Het huis voldoet al aan label A. Een label A zegt helemaal niets over probleemloos verwarmen, het label is een indicator voor het fossiele energieverbruik per m2.

• everdt
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09:35
[...]

Discussie over energielabel is toch al lang gevoerd?

- het kan kloppen, en dan heeft de TS nog geen comfortabele woonkamer;
- het kan niet kloppend, en dan heeft de TS nog geen comfortabele woonkamer. Kans (groot of klein doet er even niet toe) dat er dan met procederen wat te halen valt. Maar een rechter zal altijd voor het meest "redelijke" remedie kiezen, dat zou zo maar schadevergoeding voor een radiator kunnen zijn ipv volledige isolatie. Je zou namelijk kunnen redeneren dat het "verborgen gebrek" in dit geval namelijk niet de isolatie is (staat in label namelijk) maar onvoldoende vermogen om te verwarmen.

Maar goed, dit is veel speculeren. Ik zou als TS proberen zsm een acceptabele oplossing te vinden en kijken wat er nog terug te eisen valt, maar er niet van uit gaan dat je veel terug gaat krijgen. Dan kan het altijd "meevallen".

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-02 14:40
[...]

Niet, dat hoeft ook niet. In het label staat duidelijk dat er matige isolatie aanwezig is. Daar kan je als koper dan achteraf niet om vragen. Dat de berekening op A valt door WP, Zonnepanelen weinig vloeroppervlak etc. Is zoals het is.

Het label en of het warm wordt hebben niks met elkaar te maken. Ook al gaat het vaak hand in hand. Een huis moet goede isolatie maar vloerverwarming met HOH 100cm wordt ook niet warm maar zal een goed label hebben.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
Mijn juridisch punt is ook helemaal niet het label, kunnen we dat deel van de discussie achter ons laten? Het label zegt idd alleen wat over het fossiele verbruik, niet over de verwarmbaarheid.
De jurist gaat nu beoordelen of we überhaupt een zaak hebben en waar de vordering dan uit zou kunnen bestaan. En dan zien we wel verder.

[ Voor 26% gewijzigd door Daniel op 16-01-2026 09:09 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:56
Daniel schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:06:
Mijn juridisch punt is ook helemaal niet het label, kunnen we dat deel van de discussie achter ons laten? Het label zegt idd alleen wat over het fossiele verbruik, niet over de verwarmbaarheid.
De jurist gaat nu beoordelen of we überhaupt een zaak hebben en waar de vordering dan uit zou kunnen bestaan. En dan zien we wel verder.
Uit curiositeit, inmiddels een eerste inschatting van de jurist ontvangen?

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
Oilman schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:23:
[...]

Uit curiositeit, inmiddels een eerste inschatting van de jurist ontvangen?
Nee, nog geen terugkoppeling. Het zou 3-4 weken duren gaven ze aan, dus hopelijk ergens deze week.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-02 20:33
Nou dat duurt dan lang zeg....jammer zeg. Je hoopt toch altijd dat zo iets sneller gaat. Ik ben wel echt benieuwd met wat voor advies ze komen.

(Jouw situatie is in de praktijk verre van uniek)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste