Nieuw huis wordt niet warm - hoe nu verder?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Vraag

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:16

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
OK de achtergrond. Dit najaar heb ik samen met m'n vriendin een huis gekocht in Amsterdam. Het is een bovenwoning (1e, 2e en 3e verdieping) gebouwd in 1928, dus al aardig op leeftijd. Het huis heeft een A-label en is voorzien van een hybride warmtepomp. Op de 1e verdieping ligt vloerverwarming, net zoals in de badkamer op de 2e, de rest wordt verwarmd met radiatoren. Het grootste deel is dubbel glas, alleen enkele bovenraampjes zijn enkel glas. Er is geen dak- of muurisolatie to speak of (geen spouw aanwezig). Desalniettemin is door de verkopers aangegeven dat alle ruimtes goed verwarmd konden worden.

Mid november kregen we de sleutel en we zijn kort daarna verhuisd. Al vrij snel viel het ons op dat de woonkamer maar heel langzaam op temperatuur kwam. Het stond al een tijdje leeg en was dus erg koud, maar ondanks 24/7 stoken stokte de kamertemperatuur bij ongeveer 18 graden. De andere kamers met radiatoren worden wel voldoende warm. Tijdens de verhuizing hebben we de halve dag deuren en ramen open gehad, en het duurde daarna ruim drie dagen voordat de woonkamer weer van 12 naar 17 graden was opgewarmd. Als het buiten niet al te koud is (7 á 8 graden boven nul) wordt het uiteindelijk wel 19,5-20 graden binnen, maar als de temperatuur buiten richting het vriespunt gaat krijg je het niet boven de 16-17 gestookt. Op dergelijke dagen gaat er 15-20 m3 gas doorheen. Dat is dus een probleem, en we hebben dit direct als een gebrek gemeld bij de verkopers.

Die kwamen na eerst wat ontkennen dat er een gebrek was uiteindelijk op de proppen met het verhaal dat zij op koudere dagen bijverwarmden met een infraroodpaneel. Ze wisten dus wel degelijk dat de aanwezige installatie het niet warm kreeg en hebben dat niet gemeld. Inmiddels zijn we wel in de basis zo ver dat ze in redelijkheid willen meewerken aan een oplossing, maar de vraag is wat die oplossing is. Ook IR-panelen ophangen is dat in ieder geval voor ons niet.

Het is wat mij betreft duidelijk dat het aanleggen van vloerverwarming (waar dan ook nog eens een 18mm dik eiken lamelparket zwevend op is gelegd |:( ) nooit gaat werken als je niet ook isolatiemaatregelen neemt. De warmteafgifte van zo'n systeem is veel te gering om verlies door gevels en dak te compenseren. We vermoeden ook dat het energielabel veel te royaal is vastgesteld.

Wat voor soort bedrijf zou ons verder kunnen helpen? Ik heb iemand nodig die in staat is zowel de aanwezige installatie te beoordelen, als kan bepalen of het energielabel wel klopt, als kan adviseren welke maatregelen noodzakelijk zijn om te zorgen dat het ook als het vriest je hier binnen een normale kamertemperatuur kan bereiken.

Alle reacties

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:55
Ik denk dat dit moeilijk hard te maken is als verborgen gebrek. Als de parket het probleem is dan misschien wat offertes opvragen voor een andere vloer?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het huis heeft een A-label
alleen enkele bovenraampjes zijn enkel glas. Er is geen dak- of muurisolatie to speak of (geen spouw aanwezig)
_O-

Kan je natuurlijk nu niks mee, maar laat wel weer zien wat een lachertje die labels kunnen zijn.

Maar goed, om het warmer te krijgen zijn twee opties mogelijk: Isoleren, of meer warmte toevoegen. Gezien dat jullie al behoorlijk stoken wil je natuurlijk liever isoleren. Tegelijk, dat is waarschijnlijk niet iets wat op korte termijn gedaan kan worden, als het al gedaan kan worden.

Als een airco toch al op de planning stond, kan je die ophangen en hem ook mee laten verwarmen. Wordt het nog duurder van, maar het kan wel redelijk snel gedaan worden. En de vraag wat de aanvoer en retourtemperaturen van de vloerverwarming is, of daar nog extra capaciteit vandaan gehaald kan worden. Gaat ook gewoon geld kosten natuurlijk aan stookkosten, maar als daar wat te winnen is, is dat wel de snelste optie om het warmer te krijgen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een partij die bouwkundige keuringen / energielabel keuringen doet en dan daar vragen om specifieke expertise op dit gebied? Je kan ook een installateur/isolatie bedrijf vragen, maar die zal misschien meteen dollartekens in zijn ogen krijgen en vooral rapporteren naar wat ze zelf aan oplossingen kunnen leveren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-01 11:20
als je er 15-20 m3 gas doorheen krijgt geblazen, dan zit het probleem niet zozeer aan de afgiftekant. Probleem is dan dat zelfs dat nog niet genoeg is om je huis warm te krijgen. Meer afgifte door bijvoorbeeld de houten vloer te vervangen of bij te verwarmen met een airco zal je verbruik nog verder omhoog halen. Isolatie is wat gaat helpen, maar dat gaat een flinke klus worden.
Het soort bedrijf wat je gaat helpen is een advokatenkantoor... Het zal een flinke investering vergen om dit te fixen.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Heb je het rapport van het energie-label? Wat staat daar allemaal in?
Wel apart dat er een A-label is.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik lees CV ketel met vloerverwarming en boven radiatoren. Dus ik neem aan dat je beneden een vloerverwarmingverdeler met pomp hebt die bijmengt. Op hoeveel graden gaat het water de vloer in? En wat is de retourtemperatuuur? Mogelijk is daar nog wat extra (tijdelijk) comfort te behalen, al betwijfel ik dat gezien de 15-20m³ gas verbruik per dag.. angstaanjagend hoog en duur :X

Ik vind dit toch wel een verborgen gebrek. Je ziet het niet en er zijn gewoon bouwafspraken omtrent het verwarmen van woningen. Maar hoe dit juridisch in elkaar steekt heb ik weinig kaas van gegeten, dus mogelijk eens informeren bij een juridische partij over je rechten? Het A-label klinkt namelijk twijfelachtig, dus daar moet je het rapport van zien op te vragen.

Ik vrees dat alleen isoleren een écht goede oplossing is, en dat gaat duur worden.

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:23
Ik zou eerst eens kijken naar die vloerverwarming, er wordt genoeg energie door gepompt.

Is de ondervloer (de tussenvloer tussen begande grond en jouw 1e verdieping wel geisoleerd? Als dat niet het geval is ben je waarschijnlijk de begane grond (mee) aan het verwarmen. Het 18mm eikenlaminaat helpt dan ook niet mee.

• m-vw
  • Laatst online: 16:22

m-vw

Dus?

bombadil schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:32:
Heb je het rapport van het energie-label? Wat staat daar allemaal in?
Wel apart dat er een A-label is.
Als het label voor 2021 aangevraagd is, en dat kan, dan was de beoordeling compleet afhankelijk van wat je als aanvrager indiende. Het stikte van de adviseurs met een website die puur op basis van de aangeleverde documenten binnen no-time je huis van een label voorzagen.

Maar als ik zie wat ik zelfs toen allemaal aan moest leveren om ons huis van het standaard F label omhoog te krijgen dan vraag ik mij echt af wat hier gebeurd is.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Daniel schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:11:
OK de achtergrond. Dit najaar heb ik samen met m'n vriendin een huis gekocht in Amsterdam. Het is een bovenwoning (1e, 2e en 3e verdieping) gebouwd in 1928, dus al aardig op leeftijd. Het huis heeft een A-label en is voorzien van een hybride warmtepomp. Op de 1e verdieping ligt vloerverwarming, net zoals in de badkamer op de 2e, de rest wordt verwarmd met radiatoren. Het grootste deel is dubbel glas, alleen enkele bovenraampjes zijn enkel glas. Er is geen dak- of muurisolatie to speak of (geen spouw aanwezig). Desalniettemin is door de verkopers aangegeven dat alle ruimtes goed verwarmd konden worden.

Mid november kregen we de sleutel en we zijn kort daarna verhuisd. Al vrij snel viel het ons op dat de woonkamer maar heel langzaam op temperatuur kwam. Het stond al een tijdje leeg en was dus erg koud, maar ondanks 24/7 stoken stokte de kamertemperatuur bij ongeveer 18 graden. De andere kamers met radiatoren worden wel voldoende warm. Tijdens de verhuizing hebben we de halve dag deuren en ramen open gehad, en het duurde daarna ruim drie dagen voordat de woonkamer weer van 12 naar 17 graden was opgewarmd. Als het buiten niet al te koud is (7 á 8 graden boven nul) wordt het uiteindelijk wel 19,5-20 graden binnen, maar als de temperatuur buiten richting het vriespunt gaat krijg je het niet boven de 16-17 gestookt. Op dergelijke dagen gaat er 15-20 m3 gas doorheen. Dat is dus een probleem, en we hebben dit direct als een gebrek gemeld bij de verkopers.

Die kwamen na eerst wat ontkennen dat er een gebrek was uiteindelijk op de proppen met het verhaal dat zij op koudere dagen bijverwarmden met een infraroodpaneel. Ze wisten dus wel degelijk dat de aanwezige installatie het niet warm kreeg en hebben dat niet gemeld. Inmiddels zijn we wel in de basis zo ver dat ze in redelijkheid willen meewerken aan een oplossing, maar de vraag is wat die oplossing is. Ook IR-panelen ophangen is dat in ieder geval voor ons niet.

Het is wat mij betreft duidelijk dat het aanleggen van vloerverwarming (waar dan ook nog eens een 18mm dik eiken lamelparket zwevend op is gelegd |:( ) nooit gaat werken als je niet ook isolatiemaatregelen neemt. De warmteafgifte van zo'n systeem is veel te gering om verlies door gevels en dak te compenseren. We vermoeden ook dat het energielabel veel te royaal is vastgesteld.

Wat voor soort bedrijf zou ons verder kunnen helpen? Ik heb iemand nodig die in staat is zowel de aanwezige installatie te beoordelen, als kan bepalen of het energielabel wel klopt, als kan adviseren welke maatregelen noodzakelijk zijn om te zorgen dat het ook als het vriest je hier binnen een normale kamertemperatuur kan bereiken.
15-20 kuub gas per dag op koude dagen is heel normaal voor een ruim huis zonder noemenswaardige isolatie. Sterker nog, ik vind het eigenlijk nog wel laag. Denk dat bij deze buitentemperaturen je elektrisch deel van de hybride pomp niet veel meer bijdraagt, maar je zou de specs even moeten opzoeken.

Gezien je vloerverwarming hebt is het ook beter om de temperatuur vast in te stellen en niet aan (nacht)verlaging te doen. Dat het een paar dagen duurt om op temperatuur te komen is niet erg, maar de doeltemperatuur moet uiteraard wel behaald en behouden worden.

Ik zou het zoeken bij wat hierboven wordt vermeldt. Mits goed aangelegde vloerverwarming zou je het prima warm moeten kunnen krijgen, maar de vraag is of de gemengde watertemperatuur wel ok is. Zo te lezen gaat het surplus van het vermogen naar de verdiepingen in plaats van beneden. Ook boven waterzijdig inregelen dus.

Divide and conquer.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
SCIxX schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:16:
Ik denk dat dit moeilijk hard te maken is als verborgen gebrek. Als de parket het probleem is dan misschien wat offertes opvragen voor een andere vloer?
Nou daar denken wij dus anders over. Je mag verwachten dat een woning met de aanwezige installatie onder de in Nederland gebruikelijke omstandigheden tot een normale kamertemperatuur (circa
20 graden) te verwarmen is. Wintertemperaturen onder het vriespunt horen daar bij. Als dat niet zo is, moet je dat melden omdat je dan als koper in de bod rekening kan houden met het feit dat je nog aanvullende maatregelen moet gaan treffen. Dat hebben de verkopers nagelaten.
Als het buiten -4 is (en dat is zeker in de nacht echt niet raar in Nederland) komt de kamertemperatuur niet meer boven 16 graden. Je kunt discussiëren over of 20 echt noodzakelijk is, maar 16 is veel en veel te koud.
De woning is geadverteerd als 'duurzaam en comfortabel met A-label', en op de standaard vragenlijst die je bij verkoop altijd moet invullen is bij de vraag 'worden alle ruimtes goed warm' gewoon 'ja' ingevuld. Dat blijkt achteraf gewoon niet waar te zijn. Dit is ook niet iets dat je als koper zelf van tevoren kunt opmerken, omdat je afhankelijk bent van de weersomstandigheden op dat moment. In september toen we dit huis kochten was het probleem niet te detecteren.
wimpie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:59:
[...]

15-20 kuub gas per dag op koude dagen is heel normaal voor een ruim huis zonder noemenswaardige isolatie. Sterker nog, ik vind het eigenlijk nog wel laag. Denk dat bij deze buitentemperaturen je elektrisch deel van de hybride pomp niet veel meer bijdraagt, maar je zou de specs even moeten opzoeken.

Gezien je vloerverwarming hebt is het ook beter om de temperatuur vast in te stellen en niet aan (nacht)verlaging te doen. Dat het een paar dagen duurt om op temperatuur te komen is niet erg, maar de doeltemperatuur moet uiteraard wel behaald en behouden worden.
Ja dat hebben we ook gedaan. Maar het systeem komt sws eigenlijk nooit aan de ingestelde temperatuur.
De wp is een Quatt en die houdt keurig het verloop tussen de binnen- en buitentemperatuur bij. Deze grafiek is van 24-12 en je ziet duidelijk dat de binnentemp met enige vertraging meestijgt en daalt met de buitentemperatuur, en nooit de ingestelde 19 of 20 graden haalt. En al die tijd staat de ketel dus te stoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPhucRWUvRbwhdGy4pGbBw32Xww=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vGFph8SluSLDcSRB3CjLJMb4.png?f=fotoalbum_large
Ik zou het zoeken bij wat hierboven wordt vermeldt. Mits goed aangelegde vloerverwarming zou je het prima warm moeten kunnen krijgen, maar de vraag is of de gemengde watertemperatuur wel ok is. Zo te lezen gaat het surplus van het vermogen naar de verdiepingen in plaats van beneden. Ook boven waterzijdig inregelen dus.
De aanvoertemperatuur is 45 graden, dat zou het probleem niet moeten zijn. Het is een stapeling van effecten, het afgifteoppervlak is al vrij klein, en je kan gewoon uitrekenen hoeveel warmte je verliest via de gevels. Dat is meer dan wat de vloer kan leveren, gehinderd door de dikte en het feit dat deze zwevend is gelegd dus ook nog eens een extra isolatielaag. De vloer zelf is wel gewoon warm overal (we hebben geen koude voeten) maar er gaat meer uit dan er in komt.

Isoleren heeft natuurlijk de voorkeur maar omdat we geen spouw hebben kan dat alleen met voorzetwanden en dat is een forse ingreep die het hele aanzicht van de woning veranderd, en ook ruimte kost. Een andere vloer kan, maar die moet dus dunner worden en dan moet je dus ook binnendeuren en plinten aan gaan passen. Allemaal niet ideaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel op 05-01-2026 14:27 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou de boel eens waterzijig laten inregelen.

Zijn er beneden veel kieren oid naar buiten?

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Daniel schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:21:
De aanvoertemperatuur is 45 graden, dat zou het probleem niet moeten zijn. Het is een stapeling van effecten, het afgifteoppervlak is al vrij klein, en je kan gewoon uitrekenen hoeveel warmte je verliest via de gevels. Dat is meer dan wat de vloer kan leveren, gehinderd door de dikte en het feit dat deze zwevend is gelegd dus ook nog eens een extra isolatielaag. De vloer zelf is wel gewoon warm overal (we hebben geen koude voeten) maar er gaat meer uit dan er in komt.

Isoleren heeft natuurlijk de voorkeur maar omdat we geen spouw hebben kan dat alleen met voorzetwanden en dat is een forse ingreep die het hele aanzicht van de woning veranderd, en ook ruimte kost. Een andere vloer kan, maar die moet dus dunner worden en dan moet je dus ook binnendeuren en plinten aan gaan passen. Allemaal niet ideaal.
Is de aanvoertemperatuur voor de vloerverwarmingsverdeler ook circa 45 graden? Het zou bevoorbeeld kunnen dat het ingestelde max vermogen niet toereikend is om 45 graden uitgaand te halen. Gezien je wel warme voeten hebt denk ik dat daar geen probleem zit, maar wel in het verlies.

Een gemakkelijke en goedkope manier is om een extra radiator in je woonkamer bij te plaatsen voor extra afgifte (bv een Jaga of T22-33). Bij 45 graden aanvoer kun je dan behoorlijk wat vermogen toevoegen, om de delta naar buiten af te vangen.

Divide and conquer.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
En je hebt je nooit afgevraagd hoe het kan dat je een A label hebt zonder noemenswaardige isolatie?....bij zo'n oud huis. (Eigenaren zijn denk ik zo niet aansprakelijk voor het label dat wordt immers voor iemand anders vastgesteld...). En wat de ene comfortabel vind..is voor de ander te koud.

Mijn inziens heb je aan zo'n huis zonder noemenswaardige isolatie juist radiatoren nodig om het behagelijk te krijgen. Dit ga je nooit redden met een WP.

Bij verkoop staat er toch ook altijd wat het verbruik is van de huidige bewoners? Wat waren daar de waardes?

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
Orkaan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:30:
En je hebt je nooit afgevraagd hoe het kan dat je een A label hebt zonder noemenswaardige isolatie?....bij zo'n oud huis. (Eigenaren zijn denk ik zo niet aansprakelijk voor het label dat wordt immers voor iemand anders vastgesteld...). En wat de ene comfortabel vind..is voor de ander te koud.

Mijn inziens heb je aan zo'n huis zonder noemenswaardige isolatie juist radiatoren nodig om het behagelijk te krijgen. Dit ga je nooit redden met een WP.

Bij verkoop staat er toch ook altijd wat het verbruik is van de huidige bewoners? Wat waren daar de waardes?
21 of 19 graden kun je over van mening verschillen qua comfort maar een woonkamer die ondanks 24/7 stoken een etmaal niet boven de 16 komt kan je toch wel universeel beschouwen als te koud lijkt me.

Ik heb me dat wel afgevraagd, maar zonder het te ervaren ook niet echt reden om er aan te twijfelen. Het is wel een oud huis maar het geveloppervlak is ook niet zo groot, en een tussenwoning dus aan de zijmuren verlies je niks. Hard moeten stoken om het warm te krijgen is niet verboden, als het maar warm wordt. Verkopers gaven 900 m3 per jaar aan verbruik aan, ik betwijfel inmiddels ook of dat klopt.

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-01 14:54
Heb je de temperatuur van je vloer al gemeten? Hoeveel van die ingaande 45 graden water wordt uiteindelijk afgegeven in de kamers vanuit de vloer?

• stin00
  • Niet online
Daniel schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:34:
[...]
Verkopers gaven 900 m3 per jaar aan verbruik aan, ik betwijfel inmiddels ook of dat klopt.
Wellicht waren ze in de winter grotendeels elders :+ Of stonden er COP = 1 kachels beneden bij te verwarmen..

Kreeg je van de energieleverancier ook een inschatting van het jaarverbruik? Voor zover ik weet gebruiken ze vaak een gemiddelde van de afgelopen 3 jaar. Als de verkopers 900m³/jaar hebben ingevuld op de vragenlijst en het blijkt in de praktijk niet waar, dan staat je zaak alleen maar sterker lijkt me.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Daniel
Ik zou trouwens weg blijven bij het begrip, verborgen gebrek.
Eerder dat de verkopers niet eerlijk zijn geweest over de eigenschappen van de woning, ze hebben immers aangegeven dat het huis warm werd.

Volgens mij heeft de vloer niks te maken met het feit dat je het niet warm krijgt, eerder het gebrek aan isolatie. Want als je een goed geïsoleerde vloer hebt + vloerverwarming en dan een dikke vloer, duurt het vooral erg lang voordat deze warm is, maar eenmaal warm gaat het prima.

Maar ik gok dat je vooral met een jurist moet gaan praten om wat geld terug te krijgen.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:26
Ik zou als compensatie, een airco-installatie vragen.
Kost rond de 3000 dacht ik, jij hebt het weer lekker warm en de verkopers zijn er vanaf.
Daarna kun je rustig aan gaan bekijken hoe het op te lossen met isolatie.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:55
stin00 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:36:
Ik lees CV ketel met vloerverwarming en boven radiatoren. Dus ik neem aan dat je beneden een vloerverwarmingverdeler met pomp hebt die bijmengt. Op hoeveel graden gaat het water de vloer in? En wat is de retourtemperatuuur? Mogelijk is daar nog wat extra (tijdelijk) comort te behalen, al betwijfel ik dat gezien de 15-20m³ gas verbruik per dag.. angstaanjagend hoog en duur :X
Waarom is dat angstaanjagend hoog? Er staat toch nergens of hij daarmee alleen de woonkamer verwarmd of alle verdiepingen? Als hij 3 verdiepingen verwarmt en daarmee op een koude winterdag 15m3 verbruikt dan is dat best normaal.

Airco is een prima oplossing alleen krijg je dan eventueel het probleem dat de thermostaat in de woonkamer hangt en je dan de andere kamers niet kunt verwarmen. Voor mij persoonlijk geen probleem, verwarm zelf ook met airco maar dat kan voor iedereen anders zijn natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Nopheros op 05-01-2026 15:01 ]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:58
chrisborst schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:50:
@Daniel
Ik zou trouwens weg blijven bij het begrip, verborgen gebrek.
Eerder dat de verkopers niet eerlijk zijn geweest over de eigenschappen van de woning, ze hebben immers aangegeven dat het huis warm werd.

Volgens mij heeft de vloer niks te maken met het feit dat je het niet warm krijgt, eerder het gebrek aan isolatie. Want als je een goed geïsoleerde vloer hebt + vloerverwarming en dan een dikke vloer, duurt het vooral erg lang voordat deze warm is, maar eenmaal warm gaat het prima.

Maar ik gok dat je vooral met een jurist moet gaan praten om wat geld terug te krijgen.
Warm is een begrip welke iedereen anders definieert wat is warm? Mijn ouders hebben thuis de thermostaat op 18 graden staan en zeggen dat het prima warm is in de kamer. Ik persoonlijk vind dat een vrieskist en heb hem thuis altijd op 19,5 staan. Dus wat is warm?

Cloud ☁️

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:00
Ora et Labora schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:59:
Ik zou als compensatie, een airco-installatie vragen.
Kost rond de 3000 dacht ik, jij hebt het weer lekker warm en de verkopers zijn er vanaf.
Daarna kun je rustig aan gaan bekijken hoe het op te lossen met isolatie.
Niet aan beginnen, zeggen de verkopers prima hier heb je 3000 blijk je geen vergunning te krijgen voor de buitenunit, dan hang je alsnog

• chrisborst
  • Nu online
HKLM_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:07:
[...]

Warm is een begrip welke iedereen anders definieert wat is warm? Mijn ouders hebben thuis de thermostaat op 18 graden staan en zeggen dat het prima warm is in de kamer. Ik persoonlijk vind dat een vrieskist en heb hem thuis altijd op 19,5 staan. Dus wat is warm?
De oude bewoners hebben al aangegeven dat ze het niet warm kregen en daarom IR kachels hadden.
Maar wat je zegt klopt wel, warm is subjectief.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:22
chrisborst schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:50:
Volgens deze afgiftetabel is de correctiefactor bij 15 mm dik parket 0,77. Een ondertapijt van 6 mm heeft nog een correctiefactor van 0,5. Samen is dat fataal, dat zorgt er dus voor dat je 0,5 x 0,77 = 39% van de afgiftevermogen van een blote vloer over houdt. Zo'n isolerende laag over de vloerverwarming reduceert het afgiftevermogen dus behoorlijk.

Jouw stelling gaat vooral op als de vloerverwarming in een dikke betonmassa ligt, zonder isolerende laag er overheen.

• Orkaan
Wat zou voor jou een redelijke vergoeding zijn? (Ben benieuwd ook wat andere tweakers reëel vinden?)...tis een interessante casus die nog veel vaker voor gaat komen omdat die zeker de oudere energie labels geen ruk zeggen.

Ik denk dat een eventuele vergoeding..als dat al gaat lukken enorm gaat tegenvallen dus reken jezelf absoluut niet rijk

Radiatoren ophangen lijkt mij het beste oplossing (ja beter isoleren...maar dat ga je nooit niet vergoed krijgen ben ik bang) en dan zit je nog steeds met het issue dat die vloer de warmte zo lekker vasthoud

• squashedraven
Orkaan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:26:
Wat zou voor jou een redelijke vergoeding zijn? (Ben benieuwd ook wat andere tweakers reëel vinden?)...tis een interessante casus die nog veel vaker voor gaat komen omdat die zeker de oudere energie labels geen ruk zeggen.

Ik denk dat een eventuele vergoeding..als dat al gaat lukken enorm gaat tegenvallen dus reken jezelf absoluut niet rijk

Radiatoren ophangen lijkt mij het beste oplossing (ja beter isoleren...maar dat ga je nooit niet vergoed krijgen ben ik bang) en dan zit je nog steeds met het issue dat die vloer de warmte zo lekker vasthoud
Als de feiten echt anders zijn dan voorgespiegeld en dat ook bewezen zou kunnen worden. Zou ik 10% van de aankoopprijs eigenlijk niet heel gek vinden. (10% gezien dat ook vaak de boete is bij het laten afketsen van de koop)

• olafmol
  • Laatst online: 17:56
Dus de radiatoren worden wel warm? En de badkamer ook? Stookt dan de cv ketel mee? Zo ja, op welke watertemperatuur levert dan de Quatt wp en/of de CV ketel? Kun je zien met welke temp het water de vvw inkomt?

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:53
Ik zou het label laten checken (is A reëel?) of ben je voorgelogen. Als hij er toe komt dat het eigenlijk een D of E had moeten zijn heb je een verhaal, zeker icm met de ingevulde vragenlijst en de advertentietekst. Ik zou dit uit laten zoeken en het gooien op misleiding / dwaling. Hoewel jou onderzoeksplicht ook wel een beetje rammelt. Label A haal je niet met enkel glas zonder dak en spouw isolatie...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-01 14:21
Dat screenshot is van een Quatt warmtepomp volgens mij, kan je ook even de bovenste en onderste grafiek laten zien en maak eens een foto van de verdeler van die vloerverwarming?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat de vloerverwarmingsverdeler juist is ingesteld? Wij hebben ons huis onlangs laten verbouwen en ook vloerverwarming beneden laten aanleggen. Dat werd ook niet warm, maar dat kwam omdat de verdelers allemaal zo goed als dicht stonden..... Ik had daar geen kennis van en de aannemer had verzuimd mij uit te leggen hoe dat werkt.

Overigens hebben wij ook een Quatt en daarbij de thermostaat genomen die Quatt adviseert (Honeywell T6). Die thermostaat doet het qua temperatuur wel een beetje gek, want hij staat nu ingesteld op 18 graden en een thermometer in huis geeft 20 graden aan. Ook voelt het meer 20 dan 18 graden. Ik zou dus ook met iets anders dan alleen de thermostaat meten wat de daadwerkelijke temp is in je woonkamer. Aan de andere kant voel je zelf ook wel of het aangenaam is of niet (en dat zal de aanleiding zijn van dit topic ;))

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:21
Je verbruikt 15-20m³ gas per dag maar hoeveel verbruikt die Quatt dan ook nog? Of staat die helemaal uit bij deze temperaturen?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
chrisborst schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:14:
[...]

De oude bewoners hebben al aangegeven dat ze het niet warm kregen en daarom IR kachels hadden.
Maar wat je zegt klopt wel, warm is subjectief.
Niet helemaal subjectief. Het Bouwbesluit schrijft een minimale ontwerptemperatuur voor. Die is voor verblijfsruimtes (woonkamer, slaapkamer etc) bij een buitentemperatuur van -10 graden minimaal 20 graden. Badkamers moeten 22 graden kunnen worden, verkeersruimtes (hal, overloop etc) minimaal 15 graden. Dat je het zelf minder warm stookt moet jij weten, maar een woning moet technisch gezien die temperatuur kunnen halen indien die gevraagd wordt.

Nu is dat Bouwbesluit uit 2012 niet direct van toepassing op mijn woning uit 1928 :P maar het geeft wel aan wat als normaal en comfortabel beschouwd mag worden. Tenzij je duidelijk aangeeft als verkoper dat dat niet zo is, of iets als 'de technische installaties dienen gemoderniseerd te worden'.
Orkaan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:26:

Ja lastig. Verkopers hoeven natuurlijk niet te betalen voor verbetering van de woning, enkel voor oplossen van het probleem. Dus als een fatsoenlijke radiator en andere vloer in de woonkamer het oplost omdat de warmteafgifte radicaal beter wordt zou dat misschien al voldoende zijn. Je kan echter ook redeneren dat als we hadden geweten wat de beperkingen van de combinatie van installatie en isolatie waren, we in ons bod rekening hadden gehouden met de noodzaak tot isoleren of andere ingrepen. Dan hadden we zomaar 20k lager kunnen gaan zitten. We hebben door het (bewust of onbewust) achterhouden van relevante informatie te veel betaald, en je zou het punt kunnen maken dat dat alsnog verrekend moet worden.

• Orkaan
Je zou dus ook denken dat als die mensen met IR deden bij verwarmen dat hun electraverbruik in de winter toch flink wat hoger zou zijn.

Kon je op de verkoop fotos ook de IR panelen zien oid? (Ik zie genoeg verkoop advertenties waar ze gewoon hangen..)

• Rukapul
  • Laatst online: 13:48
Er zijn/waren normen voor de verwarmingscapaciteit van verschillende verblijfsruimten. Bijvoorbeeld dat het bij -10C nog 20C in een woonkamer kan worden.

Ik kan deze tabel niet meer vinden, maar Daniel heeft vast nog wat documentatie van vroegere nieuwbouw.

Met dit in de hand is non-conformiteit eenvoudiger aan te tonen.

De snelste en kosteneffectieve fix lijkt een airco unit of anders een radiator bijplaatsen. Beide moet mogelijk zijn onder de 4000 euro. (Blijkbaar is er gelegenheid voor buitenunits.)

Dat laat natuurlijk wel de vragen open over energieverbruik en energielabel.

Het isolatie vraagstuk kan benaderd worden met een energieverliesberekening maar dat zal een vrij voorspelbaar resultaat geven. Eerst het enkele glas. Etc. Een eerste indicatie kan verkregen worden door met een IR thermometer de oppervlakten van de schil van de woning te meten (wel even een zelfde stuk tape opplakken om te kunnen vergelijken).

Edit:
Te lang bericht open laten staan :+
Aanvulling: bij grote renovatie van verwarmingssysteem mag je m.i. ook verwachten dat het aan de moderne normen voldoet.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 05-01-2026 15:55 ]

• Wolly
  • Niet online
squashedraven schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Als de feiten echt anders zijn dan voorgespiegeld en dat ook bewezen zou kunnen worden. Zou ik 10% van de aankoopprijs eigenlijk niet heel gek vinden. (10% gezien dat ook vaak de boete is bij het laten afketsen van de koop)
Als de feiten anders liggen moet er gewoon een nieuwe taxatie gedaan worden op basis van de werkelijke feiten. Een huis met label D ligt lager in de markt dan een label A woning.

• squashedraven
Rukapul schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:51:
Er zijn/waren normen voor de verwarmingscapaciteit van verschillende verblijfsruimten. Bijvoorbeeld dat het bij -10C nog 20C in een woonkamer kan worden.

Ik kan deze tabel niet meer vinden, maar Daniel heeft vast nog wat documentatie van vroegere nieuwbouw.

Met dit in de hand is non-conformiteit eenvoudiger aan te tonen.

De snelste en kosteneffectieve fix lijkt een airco unit of anders een radiator. Beide moet mogelijk zijn onder de 4000 euro. (Blijkbaar is er gelegenheid voor buitenunits.)

Dat laat natuurlijk wel de vragen open over energieverbruik en energielabel.

Het isolatie vraagstuk kan benaderd worden met een energieverliesberekening maar dat zal een vrij voorstelbaar resultaat geven. Eerst het enkele glas. Etc. Een eerste indicatie kan verkregen worden door met een IR thermometer de oppervlakten van de schil van de woning te meten (wel even een zelfde stuk tape opplakken om te kunnen vergelijken).
Nieuwbouw is niet echt van toepassing op een jaren 20 woning. En voor een buitenunit van een airco is hoogstwaarschijnlijk ook een vergunning nodig waarvan natuurlijk geen zekerheidje is of deze wordt toegekend

• Wolly
  • Niet online
Daniel schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:50:
[...]

Niet helemaal subjectief. Het Bouwbesluit schrijft een minimale ontwerptemperatuur voor. Die is voor verblijfsruimtes (woonkamer, slaapkamer etc) bij een buitentemperatuur van -10 graden minimaal 20 graden. Badkamers moeten 22 graden kunnen worden, verkeersruimtes (hal, overloop etc) minimaal 15 graden. Dat je het zelf minder warm stookt moet jij weten, maar een woning moet technisch gezien die temperatuur kunnen halen indien die gevraagd wordt.

Nu is dat Bouwbesluit uit 2012 niet direct van toepassing op mijn woning uit 1928 :P maar het geeft wel aan wat als normaal en comfortabel beschouwd mag worden. Tenzij je duidelijk aangeeft als verkoper dat dat niet zo is, of iets als 'de technische installaties dienen gemoderniseerd te worden'.
Je zegt het zelf al, Bouwbesluit 2012 heeft helemaal niets te maken met jouw woning uit 1928. Ik denk dat je er vooral advocaten heel blij mee maakt om dit aan te vechten.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:10
@Daniel
In een tussenwoning zal qua isolatie de grootste potentiele winst zitten in dakisolatie; waarschijnlijk ook makkelijker te realiseren dan (binnen)gevelisolatie.

Maar; de vraag is of de energiebalans van de woning het probleem is of specifiek van de 1e verdieping. Als de verdieping op dit moment al verwarmd wordt (en wel de temperatuur haalt) dan draagt isolatie van het dak niets bij aan de temperatuur van de benedenverdieping (wel van het energieverbruik uiteraard).

Zoals door anderen al aangegeven is de korste klap om afgifte beneden te verhogen een L/L warmtepomp (airco) installeren.

Ik blijf er wel versteld van staan hoe abominabel het met de gemiddelde woning in Nederland gesteld is en hoe dit nog geadverteerd mag worden. In mijn boekje heeft deze woning een totaalrenovatie nodig waar je aan minimaal €100k moet denken.

Heb je het gedetailleerde rapport van het energielabel al? Heeft de woning wellicht ook zonnepanelen? Bij het oude label hadden die namelijk een zeer grote impact op label. Op basis van jou informatie kan ik me niet voorstellen dat je met nieuw label in de buurt van zelfs label C komt.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 05-01-2026 16:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Rukapul
Ik denk dat je prima kunt beargumenteren dat bij een forse renovatie als vloerverwarming en plaatsing hybride warmtepomp dat de norm als uitgangspunt genomen kan worden.

Punt blijft dat een oplossing zo goedkoop kan zijn dat je er geen juridische kosten bij moet maken maar een dealtje moet sluiten.

Blijft staan dat zo'n hok in Amsterdam energetisch gewoon brak is en blijft zonder er tonnen tegenaan te gooien. Heb in hartje Amsterdam eens bij iemand op 1e verdieping koude voeten gekregen omdat eronder een onverwarmde opslagruimte zat en onder de houten vloer nauwelijks isolatie.

[ Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 05-01-2026 16:02 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:28
Daniel schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:11:
[...] Het huis heeft een A-label
Het grootste deel is dubbel glas, alleen enkele bovenraampjes zijn enkel glas. Er is geen dak- of muurisolatie to speak of (geen spouw aanwezig). [...]
Eehm, enkel glas en dubbel glas i.c.m. A-label.... hoe dan?

• Orkaan
Ja je moet denken in oplossingen.. rechtzaken...kunnen zomaar jaren duren...en tot die tijd kun je niets....en zit je alsnog in de kou.....

Ik zou dus ook denken aan airco /radiator. (En ik zou voor mijzelf graag wel willen weten wat het realistische label zou zijn..

• franssie
  • Laatst online: 17:59

franssie

Save the albatross

@Daniel Je schrijft eerder dar de aanvoer temperatuur 45C is. Is dat de aanvoertemperatuur vanuit de ketel (laag) of de aanvoer temperatuur naar de vloer na de verdeler (hoog)?
Ik kreeg met mijn nieuwe vloerverwarming mijn woonkamer ook niet warm met de kou 5 jaar geleden. 2 dingen:
1) Aanvoer vanuit de ketel moest omhoog omdat anders mijn verdeler niet goed mengde (te veel lopen tunen), staat nu op 55C - de vloer op 35C - max wat deze mag hebben.
2) De radiator die we hadden weggehaald bleek dus toch wel nodig te zijn. In plaats van een nieuwe (design) radiator heb ik er toen voor gekozen een vloermodel airco te plaatsen (wat bij mij erg makkelijk kon) van 2,5 kW.
Nu verwarm ik normaliter met de airco, en bij koude zoals nu schakel ik de vloer bij.

Dus even los van je rechten richting verkopers zal je ergens capaciteit vandaan moeten halen, is een airco niet mogelijk, dan wellicht een (grotere) radiator.

ter indicatie, houtbouw 100 m2 (woonark) gisteren 19 kWh aircon en 5,5 m3 gas (waarvan 0,5 m3 douchen)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Parket icm vloerverwarming is niet altijd even handig, maar ook de rest van de woning is mogelijk helemaal niet (goed) geschikt voor vloerverwarming gezien wat je aan warmte kwijt raakt door het gebrek aan isolatie.

Is het niet eenvoudig mogelijk om van de 2e verdieping een radiator op de 1e aan te sluiten? Je hebt immers maar 2 15mm buisjes nodig, een paar gaatjes in de vloer boven en een radiator die je de kop niet kost. Als je niet het hele systeem leeg wilt hebben kun je mogelijk een installateur de leidingen laten bevriezen waar ze doorgehaald moeten worden voor T-stukjes. Lijkt mij op korte termijn, indien mogelijk, het meest praktisch. Je kunt het achteraf altijd weer weghalen.

Dan koop je wat tijd om het definitief beter uit te zoeken en het op te lossen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Juup
  • Niet online
Ik zou alles doen om de isolatie beter te krijgen, dat scheelt zoveel in comfort.
Begin trouwens bij kieren / naden / tocht (huur een warmtecamera),
dan glas
en dan pas de muren

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-01 20:14

pistole

Frutter

Zet een COP1 elektrische kachel in je woonkamer om het (sneller) warm te krijgen. Het kost wat, maar comfort mag wat kosten. Controleer inderdaad of je vloer wel de gewenste temperatuur krijgt. Controleer ook de retour- en aanvoertemperatuur bij je ketel. Grote delta-T is in principe goed, want dat betekent dat de opgewerkte warmte ook afgegeven wordt. Knijp de radiatoren boven als die te warm worden.

En ik zou dat energielabel aanvechten - dat slaat nergens op.

Ik frut, dus ik epibreer

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:50
PROnline schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:00:
Met het oude label kon dat prima. Het huis dat wij kochten had (toen) een B label, met enkel glas op de bovenverdieping. En dat stond ook keurig in de beschrijving bij het label, dus geen woord gelogen om dat label te krijgen. Na toevoeging van zonnepanelen werd dat zonder mankeren een A-label. (En ja, dat enkel glas is er inmiddels ook uit, maar daar zonder had je dat A label ook kunnen halen).
pistole schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:09:
En ik zou dat energielabel aanvechten - dat slaat nergens op.
Zie boven, als het een oud label is (die kunnen nog steeds geldig zijn) kan dat prima. Bovendien is de vraag of je er veel mee bereikt dat aan te vechten.

Verder zeker met TS eens dat je moet kunnen verwachten dat een woning te verwarmen moet zijn naar 20 graden, indien niet met clausules omgeven die anders kunnen doen vermoeden (niet zelf bewonings clausule, ouderdomsclausule, etc.)

[ Voor 11% gewijzigd door Wilke op 05-01-2026 16:16 ]

• assje
  • Laatst online: 17:10
Wolly schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:55:
Je zegt het zelf al, Bouwbesluit 2012 heeft helemaal niets te maken met jouw woning uit 1928. Ik denk dat je er vooral advocaten heel blij mee maakt om dit aan te vechten.
Dat advocaten er baat bij hebben is zeker waar maar het is niet dat dit per definitie geen kans van slagen heeft. Een woning hoort gewoon een "normale" temperatuur te kunnen halen in voor Nederland normale omstandigheden.

Theoretisch zou dit verregaande consequenties hebben in meeste extreme vorm verregaande renovatie op kosten verkopers of ontbinding van de koop.

Hoe de kansen liggen..... IANAL.

Artikel over dit onderwerp:
Aansprakelijkheid van verkopers bij ontoereikende verwarming in woningen

Voorbeeld:
https://uitspraken.rechts...E%253a2024%253a1855&idx=1
“De vloerverwarming op de begane grond van de woning voldoet niet aan de daaraan te stellen eisen voor normaal gebruik als woonhuis in respectievelijk de woonkamer, keuken en werkkamer. Vanwege de aanleg van de vloerverwarmingsbuizen met een gem. afstand van 25 cm is er sprake van een vloerverwarmingssysteem als z.g. bijverwarming met een verwarmingsvermogen van 48 Watt/m2 terwijl dit bij normaal gebruik een vloerverwarmingssysteem als z.g. hoofdverwarming 170 Watt/m2 dient te zijn.”
veroordeelt [appellante] om tegen behoorlijk bewijs van kwijting aan [geïntimeerden] . te betalen een bedrag van € 45.310,00 ter zake schadevergoeding (herstelkosten en kosten meubelopslag e.a.), te vermeerderen met de wettelijke rente hierover vanaf 25 september 2019, tot aan de dag van de algehele betaling;

bekrachtigt het eindvonnis van voor het overige;
veroordeelt [appellante] in de proceskosten € 5.387,00 + € 2.213,00, te betalen binnen veertien dagen na aanschrijving daartoe. Als [appellante] niet tijdig aan de veroordelingen voldoet en het arrest daarna wordt betekend, dan moet zij € 92,00 extra betalen vermeerderd met de kosten van betekening;

[ Voor 57% gewijzigd door assje op 05-01-2026 16:34 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-01 20:14

pistole

Frutter

@Wilke huis is in 2025 gekocht, het lijkt mij dan dat er geen sprake zou moeten zijn van een oud label. Tenzij dat mag/kan, maar dat zou ik wel vreemd vinden (en zelf niet accepteren).

Ik frut, dus ik epibreer

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

pistole schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:17:
@Wilke huis is in 2025 gekocht, het lijkt mij dan dat er geen sprake zou moeten zijn van een oud label. Tenzij dat mag/kan, maar dat zou ik wel vreemd vinden (en zelf niet accepteren).
Jawel hoor, oude label was 10 jaar geldig dus dat kan prima. Die van mij uit 2018 kan ik prima gebruiken om mijn huis mee te verkopen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:50
pistole schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:17:
Yep, dat kan dus prima, zie post hierboven. Het energielabel is gewoon geldig, en als je dat niet wilt accepteren hoef je die woning natuurlijk niet te kopen.

Zeker het oude label zegt dus een stuk minder zegt dan je zou hopen - daarom hebben ze de methode ook veranderd, uiteraard.

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:15
Persoonlijk zou ik het niet gooien op verborgen gebrek. Naast dat eigenaren hier vanaf moeten hebben geweten (weten ze dus), moet het ook normaal wonen belemmeren. En ik betwijfel of dit in dezelfde categorie valt als bijvoorbeeld funderingsproblemen.

Wel kan je natuurlijk beargumenteren dat verkopers niet eerlijk zijn geweest. In de lijst niet vermelden dat men IR nodig heeft voor een aangenamere temperatuur.

Zoals je hebt opgemerkt is de norm waarschijnlijk niet geldig voor jouw woning. Daarnaast, staat er ook een bepaald max gas verbruik bij de norm? Of mag je bijvoorbeeld ook 1000 m3 per dag verstoken voor die 20 graden (even heel overdreven gezegd).

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-01 14:21
Dat parket zou in theorie volgens mij niet het probleem moeten zijn. Aangezien er 24/7 constant gestookt wordt heb je dat parket op een gegeven moment gewoon helemaal verwarmd. Tenzij er natuurlijk aan de onderkant geen isolatie onder zit en je de warmte dus naar beneden stuurt ipv omhoog.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Bastien schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:18:
[...]

Jawel hoor, oude label was 10 jaar geldig dus dat kan prima. Die van mij uit 2018 kan ik prima gebruiken om mijn huis mee te verkopen.
Hier een oud label geldig tot 31 december 2030, dat is echt de laatste dag van de oude labels.
Was nog gratis.

Maar via MijnOverheid kan je de pdf van je label inzien en dus ook of wat opgegeven is ook klopt.
Label A twijfel ik toch echt aan, ook met de oude labels.

Heb toen zelf C naar B gekregen met als enige wijziging dat alles dubbel glas had ipv deels.

[ Voor 9% gewijzigd door sambalbaj op 05-01-2026 16:43 ]

• olafmol
  • Laatst online: 17:56
@Daniel hierboven al een aantal keer aangestipt, maar ik zou echt even een specialist laten kijken naar hoe je vloerverwarming, CV en Quatt zijn ingesteld. Je zult niet de eerste zijn waar een verkeerd ingesteld verwarmings-systeem te koud water, of met te lage pompsnelheid, de vloer induwt. In zo'n geval kan de oplossing mogelijk ook vrij simpel zijn.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
- Energielabel is van 31 oktober 2024 dus label nieuwe stijl.
- De 45 graden is wat gemeten wordt op de verdeler en wat dus de vloer in gaat

Dank voor de linkjes naar de rechtbankuitspraken, dat helpt wellicht. Wij stellen ons dus op het standpunt dat inderdaad het normaal gebruik belemmerd wordt. Dat het een oude woning is doet er niet toe. Het is verkocht als zijde gerenoveerd en voorzien van moderne verwarmingsmethoden (vloerverwarming en warmtepomp). In de tekst stond "Het appartement is 7 jaar geleden volledig gerenoveerd met behoud van de authentieke elementen. Het huis beschikt over grotendeels isolatieglas, hybride warmtepomp, zonnepanelen en vloerverwarming op de woonetage en badkamer, wat zorgt voor een optimaal wooncomfort en energielabel A"
Dan hoeven wij als potentiële kopers geen rekening te houden met verwarmingsnormen uit 1928, maar mogen we redelijkerwijs veronderstellen dat de woning voldoet aan wat ten tijde van de renovatie in 2018 normaal was.
Jobjl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:33:
Zoals je hebt opgemerkt is de norm waarschijnlijk niet geldig voor jouw woning. Daarnaast, staat er ook een bepaald max gas verbruik bij de norm? Of mag je bijvoorbeeld ook 1000 m3 per dag verstoken voor die 20 graden (even heel overdreven gezegd).
Als je in 2018 renoveert en een modern systeem in je huis plempt mag je vervolgens ook verwachten dat dat tot op zekere hoogte voldoet aan moderne normen. Of dat dan exact 20 moet zijn bij -10 is wat anders, maar maximaal 16 bij -5 is zeker weten veel te slecht. Dat zou hooguit gelden als het een woning was met enkel glas en gaskachels die nog volledig gemoderniseerd zou moeten worden. Er is bijvoorbeeld ook geen ouderdomsclausule.
De norm zegt natuurlijk niet wat je mag verbruiken om de norm te halen, met dien verstande dat daar denk ik ook wel een redelijkheidsbeginsel van toepassing is. Als je 24/7 maximaal moet stoken om de norm te halen is dat ook geen normale situatie.
olafmol schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:00:
@Daniel hierboven al een aantal keer aangestipt, maar ik zou echt even een specialist laten kijken naar hoe je vloerverwarming, CV en Quatt zijn ingesteld. Je zult niet de eerste zijn waar een verkeerd ingesteld verwarmings-systeem te koud water, of met te lage pompsnelheid, de vloer induwt. In zo'n geval kan de oplossing mogelijk ook vrij simpel zijn.
Die is al nagelopen door de figuur die het heeft aangelegd en die heeft bevestigd dat de installatie goed functioneert. Dus dat is het niet. De vloer zelf is prima warm, alleen het loopt vooral naar buiten en is de afgifte te gering om dat te compenseren. Met de aanvoertemperatuur, de beschikbare en de warmteweerstand van de houten vloer kun je uitrekenen hoeveel vermogen er aan de lucht kan worden afgegeven. Vervolgens kan je met de isolatiewaarden en de temperatuur-delta met buiten uitrekenen hoeveel je nodig hebt om de ruimte om een bepaalde temperatuur te houden. Als het tweede meer is dan het eerste is er een probleem.

[ Voor 30% gewijzigd door Daniel op 05-01-2026 17:14 ]

• chrisborst
  • Nu online
marcop23 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Volgens deze afgiftetabel is de correctiefactor bij 15 mm dik parket 0,77. Een ondertapijt van 6 mm heeft nog een correctiefactor van 0,5. Samen is dat fataal, dat zorgt er dus voor dat je 0,5 x 0,77 = 39% van de afgiftevermogen van een blote vloer over houdt. Zo'n isolerende laag over de vloerverwarming reduceert het afgiftevermogen dus behoorlijk.

Jouw stelling gaat vooral op als de vloerverwarming in een dikke betonmassa ligt, zonder isolerende laag er overheen.
Klopt, maar jij hebt het ook over warmteafgifte. Dus als je ruimte meer warmte verliest dan dat je vloerverwarming kan toevoegen, dan krijg je een situatie als bij TS. Is je ruimte goed geïsoleerd en de warmte van de vloerverwarming gaat ook de ruimte in (dus goede isolatie eronder), dan maakt een dikke houten vloer niet zoveel uit. Op dag 1 duurt het misschien wel een paar uur voordat alles warm is, maar daarna blijft het prima op temperatuur.
In het geval van TS gok ik dat de onderburen erg dankbaar zijn voor gratis plafondverwarming.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:18
Over aanspreken van de verkopers: Ik zie niet dat jij een keuring hebt laten doen of dat je zelf de expertise hebt om goed onderzoek te doen. Je hebt als koper een onderzoeksplicht. Verkopers hebben al vagelijk aangegeven dat verwarmen "een puntje" is.

Energielabel A. Je koopt een huis in Amsterdam uit 1928 en vraagt je niet af wat er in dat energierapport staat? Heeft verkopend makelaar het toegelicht?

Hmm, ik vermoed een koop omdat je het (een, maakt niet uit welk) huis wilde kopen en geen tijd had om na te denken.

Ik geef je weinig kans op een bijdrage in de kosten omdat je zelf ook wel wat steken hebt laten vallen. Dat heet dan: Wie z'n billen heeft gebrand etc.

• Orkaan
Mwah ik zie die kans om wat vergoed te krijgen niet 0, de vraag is alleen hoe hoog wil je het spelen....en hoeveel energie wil je erin gaan steken. Heb je tenminste als eerste al een rechtsbijstand verzekering?

Deel anders eens het energielabel?

Hier ook een huis met een nieuw energielabel. En niets werd meegeteld wat je niet kon aantonen. Verkoopster kon weinig aantonen. (Er zat daadwerkelijk wel spouwmuur isolatie bv en ook het dak is ooit vervangen..naar dat was bij de eigenaar daarvoor begin jaren 90 en als je geen factuur hebt..werd het allemaal niet geteld...) En gingen ze uit van bouwjaar ..jaren 70 dus. .. dus we hebben een gezellig D huis

Dus ben benieuwd naar de tekst bij het energie label wat die adviseur heeft aangegeven. Wat de isolatie van alles al. Muren en dak moet dan gezien het bouwjaar sowieso al -/- (tenzij dak later nog van binnen uit is nageisoleerd). Zelfde geldt voor de vloer. Is daar ooit isolatie ingekomen/nieuwe dekvloer alvorens er vloerverwarming kwam oid?. Anders denk ik ook dat de onderburen heerlijke verwarming hebben. ..

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
Zal eens kijken of ik dat label een beetje kan anonimiseren en hier kan posten.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hoe heeft dat huis een A-label gekregen zonder muurisolatie en zelfs enkel glas op sommige plaatsen?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als er 20m3 gas doorheen gaat (exl. het verbruik van de warmtepomp) en het wordt niet warm dan kan je daar heel lang over praten en van alles van vinden rondom de afregeling van de installatie, die energie moet ergens heen. Dus dan heb je ergens een enorm warmtelek zitten in je isolatie of het is de som der delen.

Je kan ook je afgite verhogen, wordt je woning wel warm en je gasrekening nog hoger. Misschien dat er relatief wat te winnen valt door een beter afgeregelde installatie, maar absoluut ga je met de huidige isolatie een pittige energierekening tegemoet.

Dan is de vraag, wat mag je verwachten van een huis uit 1928, en in hoeverre hebben jullie hier aandacht aanbesteedt in het aankooptraject met bijv. een bouwkundige keuring.

Zijn er nog leidingen van het CV system die door onverwarmde ruimtes lopen?

Je zou de verwarming op de BGG kunnen uitschakelen, en dan beneden electrisch kunnen verwarmen, dat goed meten. En dan zou je op basis van je kWh verbruik een vrij goed beeld moeten krijgen bij het energie verlies en het te verwachten gasverbruik bij een goed ingeregelde installatie,

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 05-01-2026 19:47 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
Hier de belangrijkste pagina's uit het energielabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4sdHTHaZ2aWuWkMJXdciYWLSQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SYwLjBwFdpjZCvksQyz5FbXI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uS39ne9vmqQQRhnLJNutqLxPob4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h1eUB6j3CZEslFU72QuoPOJC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKFIDY55IW39I8wo8Y1gNKBj05w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x88TpcmKcl4cMam6t0yL1Koy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBml_QWJs9QlgtKZi_J7oaudbLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V8UfgiPXRaGynhhlVFkCiPx9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkKM_c_TPFJX4rXiwL75QpETCnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OKoJkAzed7YnZHHNMnxgbgI6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8OpUJnUO2WONl9gnev1gFHYhzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G966n8d3TNc6x7RD6CQrfhjB.png?f=fotoalbum_large
revolution-nl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:41:
Dan is de vraag, wat mag je verwachten van een huis uit 1928, en in hoeverre hebben jullie hier aandacht aanbesteedt in het aankooptraject met bijv. een bouwkundige keuring.
Ja we wisten natuurlijk de isolatiewaardes en hielden/houden er ook wel rekening mee dat er nog wel werk nodig zou zijn. Maar dan met als doel een energiezuiniger woning en lagere energierekening, en niet om uberhaupt comfortabel te kunnen wonen.

[ Voor 11% gewijzigd door Daniel op 05-01-2026 20:36 ]

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Lijkt toch duidelijk, heel slecht geisoleerd en een enorme warmtevraag in de winter…… precies wat jij zelf ook constateerd.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:28
Een hoge warmtevraag (er staat niet "enorm") is in mijn beleving toch echt niet hetzelfde als wordt niet warmer dan 16/18 graden bij winters weer. Dat kun je simpelweg niet uit het label halen.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een vloer van 1,3 m2? En wat maakt eht nu a? Alleen een warmtepomp en wat 'excuse' paneeltjes is dat al voldoende?

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-01 19:56
TweakGP schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:40:
Lijkt toch duidelijk, heel slecht geisoleerd en een enorme warmtevraag in de winter…… precies wat jij zelf ook constateerd.
Als zijn vloer niet warmer wordt is dan niet gewoon de vloerverwarming stuk? Ook al heb je slechte isolatie dan nog moet een vloerverwarming gewoon warmer worden. De warmte verlies je alleen snel, maar hij zou het wel gewoon moeten doen zeg maar.

SiberischeHusky Shepsky

• Wolly
  • Niet online
Hadden de vorige bewoners misschien ook een andere inrichting? Dikke gordijnen achter de voordeur en voor de ramen?

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
IJsbeer schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:54:
Een vloer van 1,3 m2? En wat maakt eht nu a? Alleen een warmtepomp en wat 'excuse' paneeltjes is dat al voldoende?
Dit betreft alleen de vloeren die raken aan de grond. Omdat mijn huis begint op de 1e is dat alleen het halletje achter de voordeur.

• Orkaan
Poh dat is wel een heel.slecht geïsoleerd huis.......toch bijzonder dat het een A label haalt blijkbaar alleen door het hebben van een warmte pomp.... Heel bijzonder.

Zie ik nu goed dat er practisch eigenlijk geen vloerisolatie is? (Maw wel vloerverwarming gelegd zonder isolatie....)...

Wel denk ik dat dit label in je nadeel gaat werken.tis eigenlijk vanuit het label volkomen duidelijke dat er amper iets goed geïsoleerd is. Ook die enkel.glas ramen zijn funest..(zijn die bij het woongedeelte of de slaapkamer?...dat maakt natuurlijk ook wel.uit voor comfort).

Verkopers zullen dus ook zeggen je ziet het label..daarin staat duidelijk hoge energievraag in de winter. Alleen dan is de discussie wat is een hoge energie vraag?. Als jullie onderburen bv weinig stoken..zijn jullie natuurlijk ook meer de Sjaak.

En geen radiatoren voor ramen zeker bij ramen zorgen ook echt wel voor een flinke koude val en onbehagelijke temperatuur. (Oud dubbel glas is ook gewoon op....) Dat doet amper wat wat. Als je dan nog dikke gordijnen ervoor hebt dan helpt dat nog wel. (Maar vaak is de trend tegenwoordig van die lamellen..en dat doet niets voor je comfort.

Ik denk heel eerlijk dat bij zoveel huizen er vaak alleen cosmetische is opgeknapt en voor de vorm een warmtepomp erin..zonder erbij na te denken of zoiets wel haalbaar is. Warmte pompt is imo prima maar dan moet wel je isolatie op orde zijn. Dus gevels, ramen/kozijnen! Dak en vloer waar de vloerverwarming inzit. Dat ene halletje is 0 interessant.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:59
Orkaan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:02:
Poh dat is wel een heel.slecht geïsoleerd huis.......toch bijzonder dat het een A label haalt blijkbaar alleen door het hebben van een warmte pomp.... Heel bijzonder.
Maar het gekke is ook dat er in het label staat dat het huis met en warmtepomp wordt verwarmd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• m-vw
  • Laatst online: 16:22

m-vw

Dus?

PROnline schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:00:
[...]

[...]

En wat de denken van het totale gebrek aan isolatie.
Bij ons vorige huis zorgde het gebrek aan vloerisolatie (geen kruipruimte) er direct voor dat we op een slechter label uitkwamen.

• TweakGP
  • Nu online
bazzemans schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:53:
Een hoge warmtevraag (er staat niet "enorm") is in mijn beleving toch echt niet hetzelfde als wordt niet warmer dan 16/18 graden bij winters weer. Dat kun je simpelweg niet uit het label halen.
Lees de tekst ook eens…. Er staat gewoon dat de warmtevraag meer dan 1,5x de minimale waarde is voor een warmtenet. Enorme warmtevraag dus als je het met stadsverwarming in de verste verte niet warm kan krijgen.

• TweakGP
  • Nu online
Orkaan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:02:
Politiek correct die labels…. Warmtepomp, zonnepanelen…. Punten scoren.
Vloerverwarming op lage temperatuur had gewoon aangevuld moeten blijven/worden met enkele radiatoren.

[ Voor 12% gewijzigd door TweakGP op 05-01-2026 21:15 ]

• Wolly
  • Niet online
Daniel schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:34:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Ja we wisten natuurlijk de isolatiewaardes en hielden/houden er ook wel rekening mee dat er nog wel werk nodig zou zijn. Maar dan met als doel een energiezuiniger woning en lagere energierekening, en niet om uberhaupt comfortabel te kunnen wonen.
Heb je de adviseur al gevraagd naar de berekeningen? Ik begrijp niet dat iemand uberhaupt waarde hecht aan dit label, er staat feitelijk dat er 0,0 isolatie in dit huis zit.

• Wolly
  • Niet online
TweakGP schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:12:
[...]

Politiek correct die labels…. Warmtepomp, zonnepanelen…. Punten scoren.
Label is vooral gebaseerd op fossiel energieverbruik. Dat is met een warmtepomp en zonnepanelen een stuk lager.

Dat de isolatie dan nagenoeg afwezig is..tja. Dat is een rekenfout van de adviseur of een inschattingsfout van de koper.

• Rukapul
bazzemans schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:53:
Precies dit.

Het label kan kloppen. De Rc waarde voor de gevels lijkt me zelfs nog wat hoog of het moet wel erg dik metselwerk zijn. Deuren met Rc = 2.0 lijkt normaal. Overall, maakt het echter niet uit, want de waarden komen overeen met 'niet geïsoleerd'. Bijzonder om nog eens een huis te zien waarbij het (matig geïsoleerde dubbel)glas beter isoleert dan de gevel.

Om dit label te laten kloppen zal er sprake moeten zijn van een fors woonoppervlak (smal maar diep) wat de deling beïnvloedt. In combinatie met de zonnepanelen en (hybride) warmtepomp die de fossiele energievraag flink naar beneden haalt.
Vraag me wel af of de 'warmtepomp' bij verwarming niet aan hoort te geven dat er sprake is van een hybride setup.

Maar zoals gezegd, voor de woonkamer die niet warm wil worden is het irrelevant.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Daniel schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:34:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Een paar schaam panelen en een kreupele warmtepomp geholpen met gas levert je dus al een A label op terwijl de isolatie bijna afwezig is. Echt bizar hoe misleidend dit label is 8)7 |:(

Ik denk dat je nog blij mag zijn met 20m3 onder deze omstandigheden als ik het label inhoudelijk zo doorlees.
In een dergelijk huis kan je LTV vergeten, en zal je echt moet bijstoken met reguliere radiatoren op 75c of ondersteunen met electrisch convector /IR panelen of een airco.

Wil je de energierekening omlaag dan is het isoleren, isoleren, isoleren.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 05-01-2026 21:21 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:02
Ik vermoed dat er aardig wat warmte weglekt via kieren en gaten in de kozijnen, dak(aansluiting), deuren, ventilatiesleuven.
Kun je niet ergens een warmtecamera lenen?
Dan kun je nu alvast met simpele middelen (schuimfolie of zo) die gaten en kieren gaan dichten. Verder alleen ventileren wanneer echt nodig, hoeft niet de hele dag open te staan. Elke kuub lucht die je niet hoeft te verwarmen is er weer een.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yaksa schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:21:
Ik vermoed dat er aardig wat warmte weglekt via kieren en gaten in de kozijnen, dak(aansluiting), deuren, ventilatiesleuven.
Kun je niet ergens een warmtecamera lenen?
Dan kun je nu alvast met simpele middelen (schuimfolie of zo) die gaten en kieren gaan dichten. Verder alleen ventileren wanneer echt nodig, hoeft niet de hele dag open te staan. Elke kuub lucht die je niet hoeft te verwarmen is er weer een.
Niet lullig bedoelt, maar ik denk oprecht dat er nog genoeg natuurlijk ventilatie is, ook als je de voor de handliggende kieren aanpakt :X

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:53
Maar je mag toch verwachten dat een huis gewoon warm wordt in de winter? Ik woon ook in een vooroorlogs huis zonder spouw. In de woonkamer nog 2 enkelglas bovenlichten (we zijn ook energielabel E daardoor…), maar het is hier nooit koud. Uiteraard weet je bij de koop van een ouder huis dat het warmte comfort anders is dan een nieuwbouwhuis (sommigen zullen zelfs zeggen “fijner”omdat de radiatoren lekker warm worden, maar dat is weer een andere discussie), maar je mag toch verwachten dat een woonkamer ook in de koudste maanden ten minste 19 graden wordt? Ik vind dat TS wel oneerlijk is geïnformeerd door de vorige bewoners. Het is wellicht geen verborgen gebrek, maar invullen op de vragenlijst dat alle ruimtes warm worden is naar mijn idee gewoon onjuist. Maarja, dan is er nog het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen in een dergelijk geval…

Je zou eens navraag kunnen doen bij vereniging eigen huis, wat te doen? Of een offerte op laten stellen door een bedrijf gespecialiseerd in verwarming en isolatie en dan kijken of je met de vorige bewoners ergens in het midden uit kunt komen qua kosten.

In ieder geval veel sterkte, zeker met deze temperaturen geen fijne situatie om in te zitten.

Houtkachel is ook nog een optie, daar krijg je elk huis lekker warm mee 😜

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zou zeggen koop een slimme Eurom WiFi kachel van 2500 watt, en kijk bij wijze van test eens wat dat met het comfort doet voor de woonkamer.

Als dat je probleem oplost weet jij direct wat voor GAP je hebt met je warmtevraag aan vermogen

• FreakNL
  • Laatst online: 13:21

FreakNL

Well do ya punk?

Mr. Eddo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:26:
Maar je mag toch verwachten dat een huis gewoon warm wordt in de winter? Ik woon ook in een vooroorlogs huis zonder spouw. In de woonkamer nog 2 enkelglas bovenlichten (we zijn ook energielabel E daardoor…), maar het is hier nooit koud. Uiteraard weet je bij de koop van een ouder huis dat het warmte comfort anders is dan een nieuwbouwhuis (sommigen zullen zelfs zeggen “fijner”omdat de radiatoren lekker warm worden, maar dat is weer een andere discussie), maar je mag toch verwachten dat een woonkamer ook in de koudste maanden ten minste 19 graden wordt? Ik vind dat TS wel oneerlijk is geïnformeerd door de vorige bewoners. Het is wellicht geen verborgen gebrek, maar invullen op de vragenlijst dat alle ruimtes warm worden is naar mijn idee gewoon onjuist. Maarja, dan is er nog het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen in een dergelijk geval…

Je zou eens navraag kunnen doen bij vereniging eigen huis, wat te doen? Of een offerte op laten stellen door een bedrijf gespecialiseerd in verwarming en isolatie en dan kijken of je met de vorige bewoners ergens in het midden uit kunt komen qua kosten.

In ieder geval veel sterkte, zeker met deze temperaturen geen fijne situatie om in te zitten.

Houtkachel is ook nog een optie, daar krijg je elk huis lekker warm mee 😜
Ja maar jij stookt waarschijnlijk gewoon op gas met radiatoren… Daar krijg je alles mee warm. In die zin een fijne techniek maar natuurlijk funest voor het milieu.

Ik heb in een jaren 30 benedenwoning gewoond, die kreeg ik met moeite ook wel op 20 bij strenge winters. Maar dan moest ik dus volle bak stoken met de gasketel…

• TweakGP
  • Nu online
FreakNL schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:31:
[...]
Ja maar jij stookt waarschijnlijk gewoon op gas met radiatoren… Daar krijg je alles mee warm. In die zin een fijne techniek maar natuurlijk funest voor het milieu.
Overdrijven is ook een kunst…… waar denk je dat met deze temperaturen een groot deel van de stroom mee wordt opgewekt? En rij eens 40 de grens over, daar zijn ze nog lekker bruinkool aan het winnen en verbranden.

Aardgas is en was gewoon voorlopig zo gek nog niet voor verwarming in de winter.

En door dat overdrijven krijg je dit soort energielabels.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakGP op 05-01-2026 21:40 ]

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-01 13:06
PIR voorzetwandjes (Met gips bekleed PIR, denk dat je met 5-6 cm al een heel eind komt) tegen de muur plakken, afstucken. Kan zijn dat er nog een spouwtje tussen moet van zeg een cm, kan je realiseren met raggels. Vloer warmte doorgifte verbeteren, dunner laminaat / PVC (ben ik zelf niet zo'n fan van). Enkel glas bovenlichten vervangen. Kieren opsporen, dichten en gericht ventileren met roosters. Klaar ben je.

Het dak, die kan je van binnen uit isoleren met heel veel verschillende methodes. De minste ruimte kost PIR. Als dat gewoon kaal dakbeschot is met 1-2 cm piepschuim (niet ongebruikelijk als dat 60 jaar geleden een keer is vervangen) dan ga je daar heel veel op winnen.

Ten opzichte van we gaan een 'af' huis in valt dat heel rauw op je dak, maar had je het geweten, de investeringen noodzakelijk om gevels wat beter geïsoleerd te krijgen zijn niet zo heel gigantisch (los van kozijnen, maar dat is niet nodig zeg je) Ligt er trouwens ook aan of je het e.e.a. zelf kan of echt alles moet laten doen.

Los daarvan is het onafhankelijk laten controleren van de verwarmingsinstallatie denk ik stap 1.

[ Voor 66% gewijzigd door ikwilwp8 op 05-01-2026 21:47 ]

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:53
FreakNL schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:31:
[...]

Ik heb in een jaren 30 benedenwoning gewoond, die kreeg ik met moeite ook wel op 20 bij strenge winters. Maar dan moest ik dus volle bak stoken met de gasketel…
Gelukkig heb ik een niet al te grote tussenwoning, dus mijn verbruik valt mee. Maar je hebt gelijk, ik heb een ouderwetse set-up met HR ketel en radiatoren en dus geen WP.

Maar mijn punt was meer dat er door sommigen wordt gesteld dat TS zijn onderzoeksplicht niet goed heeft uitgevoerd. Dat vind ik wel erg kort door de bocht.

• FreakNL
  • Laatst online: 13:21

FreakNL

Well do ya punk?

TweakGP schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:36:
[...]

Overdrijven is ook een kunst…… waar denk je dat met deze temperaturen een groot deel van de stroom mee wordt opgewekt? En rij eens 40 de grens over, daar zijn ze nog lekker bruinkool aan het winnen en verbranden.

Aardgas is en was gewoon voorlopig zo gek nog niet voor verwarming in de winter.

En door dat overdrijven krijg je dit soort energielabels.
Ik verzin het toch niet? Ik ben ook maar gewoon geïndoctrineerd he…

Stook trouwens zelf gewoon op gas want ik ben te lui voor een warmtepomp.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 05-01-2026 21:57 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoe groot is de woning? Drie verdiepingen uit dat bouwjaar kan makkelijk >200m2 zijn bij elkaar, dan vind ik 15-20m3 gas bij temperaturen nabij of onder 0 niet heel schokkend.

In tegenstelling tot veel posters zou ik ook eens kijken naar de afgifte, kun je achterhalen wat voor vloerverwarming erin ligt? Als de HOH 25 is en de buizen 14mm dan valt daar ook wel wat te winnen. Een houten vloer is ook niet heel optimaal. Alternatief is een radiator terugplaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 05-01-2026 21:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
Heb toch het idee dat er behoorlijk wat mensen zijn die het punt niet helemaal goed zien. Dat ik een slecht geisoleerd huis heb weet ik. Dat ik dus flink zou moeten stoken om het warm te krijgen wist ik vooraf. Waarbij overigens door de verkopers is aangegeven dat zij 900 m3 per jaar verstookten wat ik gezien het soort huis plausibel vond.
Wat ik niet wist, en wat ook niet is gemeld door de verkopers (pas achteraf kwam het bijverwarmingsverhaal tevoorschijn) is dat de installatie het huis niet warm krijgt. Dat is het punt, niet dat ik veel gas verstook of een slecht geisoleerd huis heb. Als ze eoa megaketel hadden hangen met 4 radiatoren in de woonkamer en het werd keurig 20 graden (maar kostte 2500 kuub gas) had ik geen poot om op te staan.

Wat dat betreft heeft de wel degelijk uitgevoerde bouwkundige keuring daar ook niets nieuws over opgeleverd. Je kunt daarbij natuurlijk nooit vaststellen of de verwarming voldoende werkt als het buiten 0 graden is, als het tijdens de keuring 18 is. Je moet er van uit kunnen gaan dat de door de verkoperd verstrekte informatie juist en volledig is.

Het is trouwens 116 m2 dus niet heel groot ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel op 05-01-2026 22:02 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

revolution-nl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:30:
Ik zou zeggen koop een slimme Eurom WiFi kachel van 2500 watt, en kijk bij wijze van test eens wat dat met het comfort doet voor de woonkamer.

Als dat je probleem oplost weet jij direct wat voor GAP je hebt met je warmtevraag aan vermogen
Zo heb ik inderdaad wel mijn capaciteitstekort kunnen inschatten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie

franssie

Save the albatross

@Daniel
uit je TS
Wat voor soort bedrijf zou ons verder kunnen helpen? Ik heb iemand nodig die in staat is zowel de aanwezige installatie te beoordelen, als kan bepalen of het energielabel wel klopt,
Je stelt twee vragen en krijgt kruislings antwoord op beide, antwoord soms wel of niet de deelvragen die je krijgt.
Wat wil je nu precies bereiken met je topic? Dat zal ook helpen de antwoorden specifieker te krijgen (al blijft het tweakers dus als iemand de ervaring van de moeder van de schoonbuurvrouw erbij kan halen, blijft dat gek genoeg gebeuren :P )

• Navi
  • Niet online
Het misleidende aan dit label is dat wij consumenten energielabel A associeren met het beste, terwijl er nog 4 stappen boven zitten, A+ t/m A++++.

Bij witgoed was dat ook en dat vonden ze teveel plusjes, energielabel herzien en nu is de oude A+++ weer D of iets dergelijks.

[ Voor 30% gewijzigd door Navi op 05-01-2026 22:09 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

Daniel schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:00:
Heb toch het idee dat er behoorlijk wat mensen zijn die het punt niet helemaal goed zien. Dat ik een slecht geisoleerd huis heb weet ik. Dat ik dus flink zou moeten stoken om het warm te krijgen wist ik vooraf. Waarbij overigens door de verkopers is aangegeven dat zij 900 m3 per jaar verstookten wat ik gezien het soort huis plausibel vond.
Wat ik niet wist, en wat ook niet is gemeld door de verkopers (pas achteraf kwam het bijverwarmingsverhaal tevoorschijn) is dat de installatie het huis niet warm krijgt. Dat is het punt, niet dat ik veel gas verstook of een slecht geisoleerd huis heb. Als ze eoa megaketel hadden hangen met 4 radiatoren in de woonkamer en het werd keurig 20 graden (maar kostte 2500 kuub gas) had ik geen poot om op te staan.

Wat dat betreft heeft de wel degelijk uitgevoerde bouwkundige keuring daar ook niets nieuws over opgeleverd. Je kunt daarbij natuurlijk nooit vaststellen of de verwarming voldoende werkt als het buiten 0 graden is, als het tijdens de keuring 18 is. Je moet er van uit kunnen gaan dat de door de verkoperd verstrekte informatie juist en volledig is.

Het is trouwens 116 m2 dus niet heel groot ook.
De intentie van mijn post was meer om naar een oplossing te zoeken (meer afgifte), al dan niet gecompenseerd door verkopers.

Trouwens het kan al (iets) helpen om de lamelparket te verlijmen. Maar ik zou eerst uitzoeken wat voor vvw er ligt.

De experts zitten ook in Duurzame energie en installaties en niet hier, wellicht daar een topic openen. Ik snap dat je de juridische kant op wil gaan, maar ik zou eerst kijken in welke richting de mogelijke oplossing ligt .

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 05-01-2026 22:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
franssie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:08:
@Daniel
uit je TS

[...]

Je stelt twee vragen en krijgt kruislings antwoord op beide, antwoord soms wel of niet de deelvragen die je krijgt.
Wat wil je nu precies bereiken met je topic? Dat zal ook helpen de antwoorden specifieker te krijgen (al blijft het tweakers dus als iemand de ervaring van de moeder van de schoonbuurvrouw erbij kan halen, blijft dat gek genoeg gebeuren :P )
Ha ja ja goed punt, ik heb helaas geen tijd om op iedereen te reageren. Wat ik wil bereiken is vooral wat ideeën bij hoe ik mijn zaak richting de verkopers het beste aan kan pakken, en tips over bijnwat voor soort specialist of deskundige ik te rade zou kunnen gaan om het probleem hard te maken. Thermografiech onderzoek is een stap maar dat stelt denk ik alleen vast waar de warmte naartoe weglekt, en dat is niet echt het punt. Dat het gatenkaas is weet ik. Het gaat meer om onderbouwing van de stelling dat de installatie in de huidige situatie nooit voor voldoende wooncomfort kan zorgen.

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:56
Gewoon radiatoren bijplaatsen. Isoleren kan dan later altijd nog en dan zal je verbruik dalen.

Klinkt lullig, maar dit soort oude wonen zijn wellicht heel karakteristiek, maar het is en blijft gewoon oude troep. Vloerverwarming zonder enige vorm van isolatie gaat nooit werken. Dus dat wordt radiatoren neerzetten. En wellicht als hele snelle oplossing straalkachels.

Verder eens met wat hierboven wordt gezegd, wat wil je verder nog voor input? Voor nu voelt het misschien als een miskoop of dat je in het ootje bent genomen, maar om je doel te bereiken (comfort) moet je gewoon aan de slag. Verhalen zal mijns inziens allemaal erg lastig worden, helemaal gezien het energielabel wat toch het eea laat zien als je het goed leest. En stook je nu 24/7? Want wellicht kregen de vorige bewoners het daarmee wel 18 graden wat voor hun voldoende was.

Edit: en wat me nog te binnen schiet. Staat er geen ouderdomsclausule in de koopakte? Dan heb je namelijk helemaal geen poot meer om op te staan. Want dan wordt er gewoon gesteld dat je kan verwachten dat dit bij oude huizen speelt. En toen jouw huis ooit was gebouwd was er nog geen eens centrale verwarming zoals wij nu kennen.

[ Voor 16% gewijzigd door Kartmans1 op 05-01-2026 22:18 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De kans is groot dat het met een extra radiator opgelost is er vannuit gaande dat de oude bewoners het warm kregen met een bijverwarmer.

Wat zou het plaatsen van een radiator kosten ? 1000 - 1500 euro ? Ik denk dat dit het hoogste is wat je kan verwachten in de tegemoet koming, maar nogmaals schaf een slimme electrische kachel aan, dan weet je concreet op basis van praktijk ervaring wat je nodig hebt op korte termijn. Dan kan je daarmee met een concrete uitvraag naar een installateur voor een offerte.

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-01 11:20
Daniel schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:13:
[...]

Ha ja ja goed punt, ik heb helaas geen tijd om op iedereen te reageren. Wat ik wil bereiken is vooral wat ideeën bij hoe ik mijn zaak richting de verkopers het beste aan kan pakken, en tips over bijnwat voor soort specialist of deskundige ik te rade zou kunnen gaan om het probleem hard te maken. Thermografiech onderzoek is een stap maar dat stelt denk ik alleen vast waar de warmte naartoe weglekt, en dat is niet echt het punt. Dat het gatenkaas is weet ik. Het gaat meer om onderbouwing van de stelling dat de installatie in de huidige situatie nooit voor voldoende wooncomfort kan zorgen.
Ik zou een logboek voorstellen. Per dag binnentemperatuur, buitentemperatuur, stand thermostaat, kuub gas verstookt. Dat is al je eerste bewijs.
Verder, Bepaal voor jezelf wat je wilt. Koop ontbinden? Flinke compensatie? Kleine bijdrage van de verkoper voor het principe? Aan de hand daarvan je vervolg plannen. Een echte advocaat die vaker met dit bijltje gehakt heeft heb je meer aan dan een rechtenstudent van je rechtsbijstand in mijn ervaring. Maar of je die inschakelt is afhankelijk van wat je eruit wilt halen.

• Wolly
  • Niet online
Het is wat mij betreft duidelijk dat het aanleggen van vloerverwarming (waar dan ook nog eens een 18mm dik eiken lamelparket zwevend op is gelegd |:( ) nooit gaat werken als je niet ook isolatiemaatregelen neemt. De warmteafgifte van zo'n systeem is veel te gering om verlies door gevels en dak te compenseren.
Dat isolatie nodig is wist je al bij de koop.
We vermoeden ook dat het energielabel veel te royaal is vastgesteld.
Nogmaals, vraag de berekening op bij de adviseur.
Ik heb iemand nodig die in staat is zowel de aanwezige installatie te beoordelen, ....., als kan adviseren welke maatregelen noodzakelijk zijn om te zorgen dat het ook als het vriest je hier binnen een normale kamertemperatuur kan bereiken.
Zitten genoeg mensen in Duurzame Energie hier op GoT die je kunnen helpen met extra isolatie of afgifte advies.

• bazzemans
TweakGP schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:10:
[...]

Lees de tekst ook eens…. Er staat gewoon dat de warmtevraag meer dan 1,5x de minimale waarde is voor een warmtenet. Enorme warmtevraag dus als je het met stadsverwarming in de verste verte niet warm kan krijgen.
Lees mijn tekst nog eens. Ik stel dat je uit het label niet kan halen dat het überhaupt niet warm wordt, maar alleen dat het energieverbruik heel hoog is om warmte te behalen. Dat is iets anders dan in zijn geheel niet warm worden.

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Ik heb net berekend, gem 4,5m3 gas per dag van 6 november t.e.m vandaag. 112 m3 opp label B. Geen WP of zonnepanelen. Wel spouwmuur. Dus volgens mij klopt je ECP label. Ze trekken gewoon die ZP en WP eraf.

• bazzemans
Hier ook 4,5m3 gas per dag sinds 1 november. 123m2 opp label F (oud energielabel). Geen WP of zonnepanelen. Wel HR++ glas en spouwmuurisolatie (nog niet aanwezig bij aanvraag label).
Pagina: 1 2 3 Laatste