Autoband rechtsachter compleet afgesleten, hoe dan?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:35

AvK

Ready Set Go

Lijkt mij een productiefout. Dit soort slijtage kan je bijna niet krijgen door een iets scheve uitlijning.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:45
Verkeerde uitlijning. Wiel heeft vast eens een klap gehad van een stoeprand of iets dergelijks.

Volgens mij hebben de rest van je banden ook geen profiel meer over trouwens. Op de foto van je band linksvoor zit het indicatiestreepje al even diep als het profiel.
Hup, naar de bandenboer voor uitlijnen en vier nieuwe kwaliteitsbanden.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:01

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
AvK schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:21:
Lijkt mij een productiefout. Dit soort slijtage kan je bijna niet krijgen door een iets scheve uitlijning.
Net gekeken naar de codes op de banden.

De extreem versleten band rechtsachter heeft:
DOT 023 0FB806 2823

De rest:
DOT 023 0FB806 2623

Is dus verschil met die band tov de rest.
Dat is de productie week toch?

• AvK

AvK

Ready Set Go

Vliegvlug schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:30:
[...]

DOT 023 0FB806 2823

De rest:
DOT 023 0FB806 2623

Correct.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Is dus wel uit een andere batch dan.
Maar hoe toon je zoiets aan en wat schiet je ermee op?
Gaat vredestijn dan een band gratis leveren? Ik heb er wel gewoon op rondgereden natuurlijk

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
TereZz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:25:
Verkeerde uitlijning. Wiel heeft vast eens een klap gehad van een stoeprand of iets dergelijks.

Volgens mij hebben de rest van je banden ook geen profiel meer over trouwens. Op de foto van je band linksvoor zit het indicatiestreepje al even diep als het profiel.
Hup, naar de bandenboer voor uitlijnen en vier nieuwe kwaliteitsbanden.
Bedoelje te zeggen dat deze van Vredestein geen goede banden zijn?

Ik had er daarvoor zelf Bridgestones op laten zetten maar werd met de laatste keer dat de banden vervangen moesten worden erdoor overvallen en zijn er door de garage voor de APK deze Vredesteins op gezet.

Ik heb een jaar geleden voor de APK nog gekeken en toen waren ze nog prima. Deze keer door de drukte niet aan gedacht en zijn ze natuurlijk net nu weer aan de beurt. ;(

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:19
Vliegvlug schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:30:
[...]

DOT 023 0FB806 2823

De rest:
DOT 023 0FB806 2623

De versleten band RA is 2 weken later geproduceerd. Lijkt mij geen issue.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
turkeyhakan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:38:
[...]

Maar wel een andere productie run; het gaat niet om de ouderdom maar een eventuele fabricage fout.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Maar het is wel erg toevallig, het is geen sturende as, het is geen aangedreven as, uitlijnen is maar zeer beperkt mogelijk op de achteras. De slijtage duidt niet op te veel of te weinig camber. Te hoge bandenspanning is onwaarschijnlijk gezien alle banden vrijwel altijd tegelijkertijd achtereenvolgens met hetzelfde apparaat worden opgepompt.

@Vliegvlug dit is er typisch een die naar de fabrikant gaat in wat foto's of per koerier zodat de bandenboer/garagist je op hun kosten een nieuwe mag monteren.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:51
[...]

Leeftijd niet, maar wellicht wel op een andere locatie geproduceerd. In ieder geval een andere batch.

Dit lijkt me op een productiefout specifiek en alleen met deze band. Het is ook geen gewone slijtage.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
True schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:43:
[...]

Maar het is wel erg toevallig, het is geen sturende as, het is geen aangedreven as, uitlijnen is maar zeer beperkt mogelijk op de achteras. De slijtage duidt niet op te veel of te weinig camber. Te hoge bandenspanning is onwaarschijnlijk gezien alle banden vrijwel altijd tegelijkertijd achtereenvolgens met hetzelfde apparaat worden opgepompt.

@Vliegvlug dit is er typisch een die naar de fabrikant gaat in wat foto's of per koerier zodat de bandenboer/garagist je op hun kosten een nieuwe mag monteren.
Dat zou mooi zijn! :)

Maar moet ik dat dan bij de garage aankaarten of zelf direct met Vredestein contact opnemen?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vliegvlug schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:57:
[...]

Dat zou mooi zijn! :)

Maar moet ik dat dan bij de garage aankaarten of zelf direct met Vredestein contact opnemen?
Juridisch gezien altijd bij de verkoper.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Maar @Vliegvlug hoeveel kilometers heb je inmiddels met deze banden gereden? Wat anderen ook aangegeven, zo op het oog zijn die andere drie banden t.z.t. ook aan vervanging toe.
Van deze laatste zul je mogelijk een deel van de vervangingskosten terugkrijgen, zeker als je er al twee jaar op rijdt. Wat is het profiel van de andere drie banden?

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zonder het topic verder doorgelezen te hebben, heb zelf ook zoiets gehad door een vastzittende remklauw/remschijf. Just my 2c.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
True schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:00:
[...]

Juridisch gezien altijd bij de verkoper.
Dat zal de garage zelf dan zijn want die hebben ze er destijds opgezet en in rekening gebracht

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
True schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:02:
Maar @Vliegvlug hoeveel kilometers heb je inmiddels met deze banden gereden? Wat anderen ook aangegeven, zo op het oog zijn die andere drie banden t.z.t. ook aan vervanging toe.
Van deze laatste zul je mogelijk een deel van de vervangingskosten terugkrijgen, zeker als je er al twee jaar op rijdt. Wat is het profiel van de andere drie banden?
Goede vragen, zou ik moeten meten en de kilometerstand opzoeken, maar we rijden alleen veel in de zomervakantie en daarbuiten niet veel.
Hoe lang hoort een band ongeveer mee te gaan?

En zouden de voorbanden vanwege de aandrijving niet meer moeten slijten?
Hoewel ze vorig jaar bij de APK natuurlijk omgewisseld zouden kunnen zijn om de slijtage te verdelen.

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:22
Enforcer schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:05:
Zonder het topic verder doorgelezen te hebben, heb zelf ook zoiets gehad door een vastzittende remklauw/remschijf. Just my 2c.
Aanlopende schijf- of trommelrem, dat was ook mijn gedachte.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Enforcer schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:05:
Daar dacht ik in eerste instantie dus ook aan. Niet per se de remmen maar wel iets wat blokkeer of aanloopt.
Misschien de achterkant eens op de krik zetten en kijken of het wiel los wil ronddraaien.
Maar hoe soepel hoort dat normaal te gaan?
Een slinger geven en dan moet hij doordraaien en langzaam tot stilstand komen net als een bij een fietswiel?

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 17-12-2025 15:12 ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:53
Vliegvlug schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:11:
[...]

Daar dacht ik in eerste instantie dus ook aan. Niet per se de remmen maar wel iets wat blokkeer of aanloopt.
Misschien de achterkant eens op de krik zetten en kijken of het wiel los wil ronddraaien.
Een slinger geven en dan moet hij doordraaien en langzaam tot stilstand komen net als een bij een fietswiel?
Even wat antwoorden :
- een band gaat 40-60.000 km mee, afhankelijk van de hardheid en je rijgedrag
- opkrikken en draaien is een goed idee

Verwacht geen fietswiel maar het moet wel soepel draaien. Als je kracht moet zetten is het fouteboel. Als je een stukje hebt gereden en band of veld zijn warmer dan de andere kant is het ook niet goed.

Voor je in de vangrail hangt, maak een afspraak met je garage.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vliegvlug schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:11:
[...]

Als je twijfelt over hoe soepel die loopt, vergelijk het met de andere kant.

Maar wat je ook doet het resultaat zal zijn nieuwe band + oplossing.
De oplossing is mogelijk:
  • nieuwe band (bij productiefout)
  • uitlijnen (bij foutieve uitlijning)
  • lopend maken remmerij/wiellager (bij defecten remmerij/wiellager)
voor al deze problemen moet je bij een garage (of bandenboer) zijn. Die afspraak z.s.m. maken en ritten tot een minimum is wel ten zeerste aan te raden.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Zojuist de auto aan beide kanten op de krik gezet en filmpjes gemaakt van het ronddraaien van beide achterwielen:

Draaien wiel rechtsachter
Dit is degene met de extreme slijtage

Draaien wiel linksachter
Deze is even ver afgesleten als de overige drie banden.

Heb niet de indruk dat het qua draaien veel uitmaakt.
Het rechter achterwiel lijkt misschien wel iets soepeler te gaan maar maakt voor mijn gevoel wel meer aanloop geluiden.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:44
Ah, vredestein... die maken rotzooi tegenwoordig.

Zie je die gekke richel op het midden van je loopvlak bij de andere banden? Die zat eerst ook op je gekke versleten band.

Kennis van me heeft dit gehad met Vredestein Allseason banden, kon er zo hele lappen rubber aftrekken, had meer profiel dan jij had. Hij was niet de eerste die daarmee bij zijn garage kwam, die monteur had het al veel vaker gezien.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
True schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:02:
Maar @Vliegvlug hoeveel kilometers heb je inmiddels met deze banden gereden?
&
asing schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:17:
[...]

Even wat antwoorden :
- een band gaat 40-60.000 km mee, afhankelijk van de hardheid en je rijgedrag
Net het laatste APK rapport erbij gepakt van eind vorig jaar en de kilometerstand nu bekeken en daar zit 12,7K kilometer tussen.
Van 233K naar 246K

En dat was nog met een lange autovakantie erin dit jaar van een paar duizend kilometer.

De kilometerstand van het jaar daarvoor kon ik zo snel niet vinden maar aangezien dat een vliegvakantie was en we dus die paar K kilometer daarvan missen dus zou het me verbazen als we veel meer dan 20K km in de afgelopen twee jaar met die banden hebben gereden.

Dat is net de helft van de onderste range van 40-60K die jij noemt. ;(

Zijn die Vredestein Ultrac banden dan zo slecht? :X
Wat anderen ook aangegeven, zo op het oog zijn die andere drie banden t.z.t. ook aan vervanging toe.
Net gemeten en voor is het ~3mm bij beiden en linksachter bij de band met nog wel profiel erop ~2,5mm

Verbaas me er naast de snelle slijtage ook over dat achter meer versleten is dan voor, want zelfs als de voor- en achterbanden eind vorig jaar bij de beurt zijn uitgewisseld dan zou ik voor meer slijtage verwachten.
Niet alleen omdat daar de aandrijving zit maar ook omdat er dit jaar meer mee gereden is dan vorig jaar.
- opkrikken en draaien is een goed idee

Verwacht geen fietswiel maar het moet wel soepel draaien. Als je kracht moet zetten is het fouteboel. Als je een stukje hebt gereden en band of veld zijn warmer dan de andere kant is het ook niet goed.

Voor je in de vangrail hangt, maak een afspraak met je garage.
Zie filmpjes hierboven van het draaien van beide achterbanden.
Heb nog geen tijd gehad om er een stukje mee te rijden.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:31:
Ah, vredestein... die maken rotzooi tegenwoordig.
Ai :'(
Vandaar dat ik er zo weinig kilometers mee gereden heb dus..
Zie je die gekke richel op het midden van je loopvlak bij de andere banden? Die zat eerst ook op je gekke versleten band.
Dat dikkere randje in het middelste loopvlak van de band?
Dat viel me al op ja en vond het vreemd dat het daar niet gewoon glad was. Maar wat is/zegt dat, is dat een slecht teken ofzo?
Kennis van me heeft dit gehad met Vredestein Allseason banden, kon er zo hele lappen rubber aftrekken, had meer profiel dan jij had. Hij was niet de eerste die daarmee bij zijn garage kwam, die monteur had het al veel vaker gezien.
Is dat niet wat anders dan?
Hier geen los rubber gezien hier, maar wel die extreme slijtage rechtsachter.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
True schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:43:
[...]
Als je twijfelt over hoe soepel die loopt, vergelijk het met de andere kant.
Gedaan en zat niet heel veel verschil in, zie: Vliegvlug in "Autoband rechtsachter compleet afgesleten, hoe dan?"
Maar wat je ook doet het resultaat zal zijn nieuwe band + oplossing.
De oplossing is mogelijk:
  • nieuwe band (bij productiefout)
  • uitlijnen (bij foutieve uitlijning)
  • lopend maken remmerij/wiellager (bij defecten remmerij/wiellager)
voor al deze problemen moet je bij een garage (of bandenboer) zijn. Die afspraak z.s.m. maken en ritten tot een minimum is wel ten zeerste aan te raden.
De apk en beurt staan gelukkig al voor maandag en hoef in de tussentijd nergens heen met de auto dus dat scheelt.

Het laatste punt van jouw lijstje zal het haast niet zijn gezien de test met het draaien.
Of zou het kunnen zijn dat er bij remmen meer remkracht naar de achterwielen en dan met name rechts gaat waardoor ze daar meer slijten of dat de remklauw daar meer plakt en na remmen nog een tijdje extra blijft remmen?

Maar uitlijnen en productiefout zou ook nog kunnen natuurlijk.

• _JGC_
@Vliegvlug Dat dikke randje komt door hoe de mal van die banden is opgebouwd. Ik heb hier zelf Vredestein Quatrac Pro banden liggen die 2 van die randjes in het profiel hebben, die waren ook al aan het loslaten. Overigens zijn die niet vervangen vanwege die randjes, maar omdat ik aan de binnenkant al door het canvas zat na 15.000km vanwege slechte uitlijning.

Wat ik verder aan het slijtagepatroon van je achterwielen zie is dat ofwel je wielen naarbinnen staan (stoeprand geraakt?), ofwel je een hele sportieve rijstijl hebt waarbij je zo hard mogelijk om rotondes of klaverblad gaat. Ik weet niet of bij een Mondeo de achterkant uitgelijnd kan worden, maar ik zou 'm eens bij een bandenboer op de uitlijnbank laten zetten, dan weet je snel hoe scheef de boel staat.

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hoeveel kilometer is er mee gereden?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Als die Vredestein banden zo slecht zijn zijn Bridgestone banden hopelijk beter.

Ik had hiervoor de Turanza T005, erop gezet eind augustus 2019 en daarmee gereden tot deze Vredestein Ultrac banden erop gezst zijn in december 2023.
Dat is met een ruime 4 jaar jaar een stuk beter dan die Vredestein dingen die de helft nog niet eens halen. :'(

Bij Kwikfit is er een aanbieding van de Turanza T6 voor €96 per band. Dat lijkt me dan wel wat.
Of is dat niet vergelijkbaar met de T005, waar ik in augustus 2019 trouwens maar €312 voor betaald heb voor 4 stuks.
Maar dat zal wel de inflatie zijn :|

Ben benieuwd wat die Vredestein banden gekost hebben twee jaar geleden, ben bang veel te veel gezien de slechte duurzaamheid.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:58:
@Vliegvlug Dat dikke randje komt door hoe de mal van die banden is opgebouwd. Ik heb hier zelf Vredestein Quatrac Pro banden liggen die 2 van die randjes in het profiel hebben, die waren ook al aan het loslaten. Overigens zijn die niet vervangen vanwege die randjes, maar omdat ik aan de binnenkant al door het canvas zat na 15.000km vanwege slechte uitlijning.
Ai, dat is niet best.

Blijkbaar is dat uitlijnen toch heel moeilijk ofzo.

Want dat had ik ook bij de banden die ik voor de Bridgestones had:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D7jCwvq/oude-band.jpg
Zat nog best wat profiel op, meer dan de huidige banden, maar aan een kant dus extreem gesleten.
Dat waren banden met dot codes uit eind 2013 en halverwege 2015 dus heb ik ook flink lang van kunnen genieten tot ze dus in aug 2019 zijn vervangen door de Bridgestones.
Wat ik verder aan het slijtagepatroon van je achterwielen zie is dat ofwel je wielen naarbinnen staan (stoeprand geraakt?),
Vliegvlug in "Autoband rechtsachter compleet afgesleten, hoe dan?"
ofwel je een hele sportieve rijstijl hebt waarbij je zo hard mogelijk om rotondes of klaverblad gaat.
Daar is deze auto niet echt voor geschikt ;)
Er zit de meest simpele motor in die voor dit model verkrijgbaar was, een 1,6 benzine zonder turbo. 110pk staat me bij.
En zeker met volle bepakking en 4 personen heb ik het idee dat hij eigenlijk net te licht is voor deze auto.
Ik weet niet of bij een Mondeo de achterkant uitgelijnd kan worden, maar ik zou 'm eens bij een bandenboer op de uitlijnbank laten zetten, dan weet je snel hoe scheef de boel staat.
Goed idee ja, zal de garage daar extra op wijzen maandag.
Maar vraag me tegelijkertijd af of dat wel de juiste plek is als ze me dergelijke banden aansmeren en die ene achterband zo extreem versleten is wat mogelijk ook aan de uitlijning zou kunnen liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 18-12-2025 00:26 ]

• _JGC_
@Vliegvlug Vergeet Kwikfit. Die banden verkopen ze nu met 25% korting, daarmee zijn ze nog steeds te duur. Verder rekenen ze 38 euro montage per band, wat een factor 2 is van wat een beetje reguliere bandenboer rekent. Verder is het Kwikfit... die vinden straks nog allerlei andere mankementen aan je auto die ze wel ff voor je kunnen fixen.

Verder wat Vredestein betreft, het was vroeger een goed merk. Het is helaas overgenomen door Apollo Tyres en productie zit in India. Vredestein fabriek in Nederland is enkele jaren geleden gesloten en alle personeel op straat gezet.
Qua comfort en prestaties zijn het hele leuke banden voor een zachte prijs. Qua slijtage gaan ze gewoon veel sneller van je weg dan andere merken. Die slijtage kan overigens extreem versneld worden door de uitlijning van je auto, de gebruikte bandenspanning en jouw rijstijl.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 00:26:
@Vliegvlug Vergeet Kwikfit. Die banden verkopen ze nu met 25% korting, daarmee zijn ze nog steeds te duur. Verder rekenen ze 38 euro montage per band, wat een factor 2 is van wat een beetje reguliere bandenboer rekent. Verder is het Kwikfit... die vinden straks nog allerlei andere mankementen aan je auto die ze wel ff voor je kunnen fixen.

Verder wat Vredestein betreft, het was vroeger een goed merk. Het is helaas overgenomen door Apollo Tyres en productie zit in India. Vredestein fabriek in Nederland is enkele jaren geleden gesloten en alle personeel op straat gezet.
Qua comfort en prestaties zijn het hele leuke banden voor een zachte prijs. Qua slijtage gaan ze gewoon veel sneller van je weg dan andere merken. Die slijtage kan overigens extreem versneld worden door de uitlijning van je auto, de gebruikte bandenspanning en jouw rijstijl.
Nou, duidelijk geen Vredestein meer dus! :-(

Bridgestone wel goed?
Heb daar dus wel ruim 4 jaar op kunnen rijden.

Dacht meer aan kwikfit voor de snelheid of dat nog voor maandag kon maar heb die Bridgestones destijds online besteld en bij zo’n installatie partner laten plaatsen, was toen ook al flink goedkoper.

Maar ik lees net dat APK afkeur pas bij 1,6mm is.
Dus kan ook mijn reserveband rechtsachter erop zetten, die heeft nog voldoende profiel want nooit gebruikt en daarna alsnog die banden na de beurt en APK online kopen en erop laten zetten.

Welke toko zou jij aanraden?

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ik zou op zoek gaan naar onafhankelijke bandenspecialist.
Een die zich alleen bezig houdt met banden en uitlijnen.
Een goede bandenspecialist zal bij het uitlijnen eventueel ontdekken of er wat mis is met het onderstel en daardoor niet kunnen uitlijnen.

Mogelijk wel wat duurder dan kwik-fit en consorten.

[ Voor 29% gewijzigd door djmuggs op 18-12-2025 00:45 ]

ICE ICE Baby

• _JGC_
@Vliegvlug Je huidige band is afkeur iig, lijkt me ook niet veilig om mee door te rijden.
Band die ik destijds had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2h7ut_UFhkUEDSyJaumjvZMOSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KviaMlqtTwa3JNNYkgexanHK.jpg?f=fotoalbum_large
Zag er aan de buitenkant nog wel goed uit :X.

Heb daarna het hele onderstel verbouwd en opnieuw laten uitlijnen bij de bandenboer. Bleek dat op dat wiel de fuseekogel niet geborgd zat in het fuseestuk (moer zat niet op de bout), de hele zooi stond scheef en kwam bij scherpe bochten ook gewoon los. Kocht die auto met verse APK... denk dat de "keurmeester" de hele auto nooit daar gehad heeft :X.

Ik raad je aan om je reservewiel te plaatsen, je auto naar de garage voor APK brengen met vermelding dat je graag wilt weten of er speling op je ophanging zit (ook als dat nog niet per se APK afkeur is), vervolgens bij een bandenboer 4 nieuwe banden en laten uitlijnen. Kwikfit zou ik skippen, dan liever naar een Profile.
Weet niet in welke regio je zit, maar zelf ga ik voor uitlijnen altijd naar Lammert vd Meulen in Dokkum, banden bestel ik online en laat ik monteren bij een bandenboer in de buurt.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 00:43:
@Vliegvlug Je huidige band is afkeur iig, lijkt me ook niet veilig om mee door te rijden.
Daarom ga ik daar morgen mijn reservewiel voor in de plaats erop zetten! :)
Band die ik destijds had:
[Afbeelding]
Zag er aan de buitenkant nog wel goed uit :X.
Dat lijkt wel hetzelfde als ik destijds had met mijn band, ook alleen de binnenkant. Maar wel wat minder cavas zichtbaar bij mij.
Heb daarna het hele onderstel verbouwd en opnieuw laten uitlijnen bij de bandenboer. Bleek dat op dat wiel de fuseekogel niet geborgd zat in het fuseestuk (moer zat niet op de bout), de hele zooi stond scheef en kwam bij scherpe bochten ook gewoon los. Kocht die auto met verse APK... denk dat de "keurmeester" de hele auto nooit daar gehad heeft :X.
Dat klinkt inderdaad niet best! :X
Ik raad je aan om je reservewiel te plaatsen, je auto naar de garage voor APK brengen met vermelding dat je graag wilt weten of er speling op je ophanging zit (ook als dat nog niet per se APK afkeur is), vervolgens bij een bandenboer 4 nieuwe banden en laten uitlijnen. Kwikfit zou ik skippen, dan liever naar een Profile.
Klinkt als een plan. (y)
Weet niet in welke regio je zit, maar zelf ga ik voor uitlijnen altijd naar Lammert vd Meulen in Dokkum, banden bestel ik online en laat ik monteren bij een bandenboer in de buurt.
Regio Leiden zit ik.

• _JGC_
Overigens kwam ik je vorige topic nog tegen bij het zoeken naar of een Mondeo achter uitgelijnd kan worden (blijkbaar wel):
Vliegvlug in "4-kantsuitlijnen wielen echt duurder of geldklopperij?"

In dat topic gaf je al aan dat je niet met enige regelmaat je bandenspanning controleert. Doe je dat inmiddels wel? Die kapotgereden wangen waren toen gevolg van te lage bandenspanning in combinatie met verkeerde uitlijning.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 01:20:
Overigens kwam ik je vorige topic nog tegen bij het zoeken naar of een Mondeo achter uitgelijnd kan worden (blijkbaar wel):
Vliegvlug in "4-kantsuitlijnen wielen echt duurder of geldklopperij?"

In dat topic gaf je al aan dat je niet met enige regelmaat je bandenspanning controleert. Doe je dat inmiddels wel? Die kapotgereden wangen waren toen gevolg van te lage bandenspanning in combinatie met verkeerde uitlijning.
Zeker, heb in maart 2020 deze bandenpomp gekocht: uitvoering: Makita DMP180Z 18 V Luchtpomp. :)
Was ik tenminste niet afhankelijk van die pompen bij de pomp ;)

Maar dat oude topic is wel een van de redenen dat ik er niet veel vertrouwen in heb dat de garage nu goed is met uitlijnen want die band met dat canvas eruit aan de binnenkant was er ook bij de garage op gezet terwijl de Bridgestone er bij die banden toko op zijn gezet en het dus wel ruim 4 jaar hebben volgehouden, dus ondanks het gesteggel over de prijs van de 4-puntsuitlijning kon hij dat blijkbaar wel goed ;)

Als het bij deze Vredestein banden ook weer een issue is dan vind ik het op zijn minst opvallend dat deze er ook weer door mijn garage zijn opgezet.

• _JGC_
Uitlijning verandert niet door het monteren van nieuwe banden. Uitlijning verandert wel door slijtage van je onderstel. Stoeprandjes, verkeersdrempels, etc. Het verloop gaat heel langzaam, merk je met het rijgedrag niet.

Ik zou in jouw geval lekker naar die bandenboer gaan en daar 4 nieuwe banden en uitlijning laten doen. Wel eerst onderstel controleren op speling, een onderstel met speling kan je niet afstellen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AvK schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:21:
Je hebt nog nooit van Camber / Caster gehoord, én dat je dat bij moderne auto's ook pér wiel afzonderlijk in kunt stellen?

Gewoon een kwestie van een 'rondje uitlijnen' voor @Vliegvlug z'n auto bij een goede 'bandenboer' 8) :*)

Tijdens het uitlijnen zal er waarschijnlijk aan het licht komen dat er wat fusee rubbers verouderd / versleten zijn en dat er dus complete draagarmen vervangen mogen gaan worden......

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 18-12-2025 04:38 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:22

LankHoar

Langharig tuig

@Vliegvlug je hebt het steeds over de kwaliteit van banden. Er zijn verschillende partijen die ieder jaar weer tests uitbrengt. Zie hier bijvoorbeeld van de ANWB over all season banden: https://www.anwb.nl/auto/...tests/allseasonbandentest

Wanneer ik nieuwe banden nodig heb dan kijk ik altijd even naar die tests, en kies er dan 1 uit die goed scoort, betaalbaar en verkrijgbaar is.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Die band ziet er echt super raar uit - hoe krijgt een auto dat rubber zo vervormd? Ik zou ook neigen naar fabricagefout.
Of het wiel zit helemaal los maar je rijdt er nog op :')

Zelf gebruik ik meerdere review sites, geen flauw idee hoe onafhankelijk ze zijn maar heb bijvoorbeeld https://www.tyrereviews.c...son-Tyres-for-2025-26.htm hier gekeken en ben blij met de keuze om voor All season SF3 te gaan. Prima bandjes.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Will_M schreef op donderdag 18 december 2025 @ 04:27:
[...]

Tijdens het uitlijnen zal er waarschijnlijk aan het licht komen dat er wat fusee rubbers verouderd / versleten zijn en dat er dus complete draagarmen vervangen mogen gaan worden......
Ik hoop het niet zeg! :X

Heb al wel een paar jaar lopen aangeven dat ik de voorwielen gek vind doen. Het was er opeens.
Namelijk dat als je ver uitstuurt om weg te rijden dat de voorbanden dan “verspringen”. Weet niet helemaal hoe ik het moet beschrijven maar alsof ze nog niet helemaal in de bijbehorende stand van het stuur staan en dan ze dan in meerdere kleine sprongetjes naar die stand verspringen.

Iets wat ik bij andere auto’s alleen kende van die gladde vloeren in parkeergarages waar je banden bij elke bocht hard piepen en waarbij ik dat gedrag van mijn voorbanden dan ook had bij het helemaal uitsturen om weg te rijden.

Met deze ford stuur ik nu gewoon niet helemaal uit omdat ik het toch niet helemaal lekker vind aanvoelen en dan heb ik er geen last van.

In het verleden ook jaren last gehad van piepende remmen bij het langzaam achteruit rijden bij inparkeren, vooral met koud weer.
Was nadat ze de remschijven en blokjes hadden vervangen. Is de auto toen voor terug geweest maar ze konden eigenlijk niets vinden anders dan een loszittend klemmetje bij een van de remmen maar hij bleef het daarna alsnog doen. Hooguit minder vaak.

Dat is inmiddels wel helemaal weg, gok een jaartje of wat. Misschien dat de remschijven nu ver genoeg afgesleten zijn ofzo

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
LankHoar schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:21:
@Vliegvlug je hebt het steeds over de kwaliteit van banden. Er zijn verschillende partijen die ieder jaar weer tests uitbrengt. Zie hier bijvoorbeeld van de ANWB over all season banden: https://www.anwb.nl/auto/...tests/allseasonbandentest

Wanneer ik nieuwe banden nodig heb dan kijk ik altijd even naar die tests, en kies er dan 1 uit die goed scoort, betaalbaar en verkrijgbaar is.
Dat heb ik bij de banden hiervoor, die Bridgestones ook op die manier gedaan hoor.

Maar twee jaar geleden werd ik dus opeens overvallen dat die banden vervangen moesten worden en het toen ook even snel online gekeken maar dezelfde Bridgestone waren bij de garage echt een heel stuk duurder.
Toen kwamen ze aan met die Vredestein banden die volgens hun even goed waren en ze veel gebruikten maar wel wat goedkoper.
Nou dat blijkt dus een duurkoop te zijn. ;(

Heb nog geen tijd gehad om opnieuw in reviews te duiken maar aangezien die vorige Turanza goed was en niet duur leek me dat in elk geval beter dan vredestein. ;)

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:27
Deze schade zul je bij elk merk, maat en model banden houden zolang je die kapotte schokbreker niet vervangt. Mogelijk is ook de spiraalveer gebroken.
En als dat toch in orde is, dan heb je wat in vaktermen "positief camber" heet. Dan staat de bovenkant van het wiel meer naar buiten dan de onderkant en dat zou je moeten kunnen afstellen (behalve bij een trabant met bladveren).
Positief camber valt overigens ook op te lossen door aan die kant een of twee zakken cement in de auto te leggen.
spoiler:
Jullie kunnen wel hakken op Vredestein, maar wat er in mijn ogen vooral mis is met Vredestein is dat ze dat mooie Sprint Classic profiel niet meer in de 13" maat voor mijn Trabant hebben!

[ Voor 16% gewijzigd door trabant op 18-12-2025 09:59 ]

KPN is een drieletterwoord

• trabant
Voordat je de band vervangt, laat eerst de oorzaak van deze schade vaststellen (de toestand van de band is daarvoor een goede indicatie, dus fijn als de monteur dat kan zien - en wat die band eventueel raakt) en wegnemen. Daarna kun je de banden wisselen. Als de voorbanden nog goed zijn, vervang je alleen de achterste banden. Je zou de band linksachter nog even kunnen vergelijken met het reservewiel, vermits dat een volwaardig wiel is en niet zo'n armzalig ondermaats thuisbrengertje.

[ Voor 3% gewijzigd door trabant op 18-12-2025 10:35 ]

• _JGC_
@trabant Vredestein is helaas allang niet meer wat het vroeger was. Maar binnen 2 jaar en nog geen 20.000km een set banden oproken is niet de schuld van Vredestein maar ligt aan het onderstel van de auto.

Ik heb bij die band die ik hierboven liet zien nog geen 25.000km gereden, daarna heb ik het complete onderstel onder handen genomen: draagarmen, stuurkogels, schokdempers, toplagers, ingekorte veren vervangen door standaard veren. De Goodyear Vector banden die ik daarna monteerde heb ik vervloekt. Wilden maar niet slijten, comfort was ver te zoeken. Grip wel prima, maar vooral geluid en stugheid (tip: monteer nooit XL banden op een lichte auto). Ik heb van ellende een extra set Toyo zomerbanden gekocht om mee op vakantie te gaan.

Mijn huidige auto heb ik vorig jaar augustus gekocht met 2 verschillende modellen Vredestein Quatrac. De achterbanden zijn van 2020 en heb ik naar voren gehaald, de voorbanden waren van 2023. Ik heb er nu 40.000km mee gereden en ze gaan nog wel 20.000km mee voordat ze vervangen moeten worden. Comfort geen klachten over. Vredestein kan het dus wel.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:30
Laat meteen de schokbreker aan die kant nakijken. Je kan ook zelf kijken of die nog goed is door die achterkant naar beneden te drukken en weer uit te laten veren. Als het goed is moet de auto meteen stilstaan en niet blijven nadeinen.
Bij slechte dempers hebben de banden slecht contact met het wegdek en stuiteren de banden.

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13:39
Dit is definitief geen uitlijning probleem. Deze band is gewoon defect, je zal geen probleem hebben een nieuwe te krijgen want banden leveraciers zijn als de dood voor dit soort dingen.

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:44
Wellicht vertekening door het licht in het filmpje, maar lijkt het nou alsof de as waar de extreme slijtage op de band zit aanzienlijk meer remstof op de velg heeft?

3960wp SE | Model Y RWD

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:22
_JGC_ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 00:26:

De Vredesteinfabriek in Enschede gaat volgend jaar sluiten. Ze maken daar VZIW geen autobanden meer, maar voornamelijk banden voor de industrie en landbouw.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:26:
@trabant Vredestein is helaas allang niet meer wat het vroeger was. Maar binnen 2 jaar en nog geen 20.000km een set banden oproken is niet de schuld van Vredestein maar ligt aan het onderstel van de auto.

Ik heb bij die band die ik hierboven liet zien nog geen 25.000km gereden, daarna heb ik het complete onderstel onder handen genomen: draagarmen, stuurkogels, schokdempers, toplagers, ingekorte veren vervangen door standaard veren.
Klinkt als een dure aangelegenheid :X

We rijden een Mondeo uit 2009 dus het moet wel betaalbaar blijven dus ik hoop echt niet dat er een totale revisie van het onderstel nodig is. :|
De Goodyear Vector banden die ik daarna monteerde heb ik vervloekt. Wilden maar niet slijten, comfort was ver te zoeken. Grip wel prima, maar vooral geluid en stugheid (tip: monteer nooit XL banden op een lichte auto). Ik heb van ellende een extra set Toyo zomerbanden gekocht om mee op vakantie te gaan.
Geen idee wat XL banden zijn maar hier zitten de normale maat banden onder, dezelfde waar hij origineel mee geleverd is.
Mijn huidige auto heb ik vorig jaar augustus gekocht met 2 verschillende modellen Vredestein Quatrac. De achterbanden zijn van 2020 en heb ik naar voren gehaald, de voorbanden waren van 2023. Ik heb er nu 40.000km mee gereden en ze gaan nog wel 20.000km mee voordat ze vervangen moeten worden. Comfort geen klachten over. Vredestein kan het dus wel.
Goed om te horen maar na dit en de verhalen hier heb ik er toch niet al te veel vertrouwen meer in.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
vogelmans schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:35:
Laat meteen de schokbreker aan die kant nakijken. Je kan ook zelf kijken of die nog goed is door die achterkant naar beneden te drukken en weer uit te laten veren. Als het goed is moet de auto meteen stilstaan en niet blijven nadeinen.
Bij slechte dempers hebben de banden slecht contact met het wegdek en stuiteren de banden.
Heb net wel even op de achterdorpel geduwd en deinen deed de auto niet, was heel licht omhoog doorschieten en dan stukje naar beneden en stil.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Mathijs Kok schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:29:
Dit is definitief geen uitlijning probleem. Deze band is gewoon defect, je zal geen probleem hebben een nieuwe te krijgen want banden leveraciers zijn als de dood voor dit soort dingen.
Hoe weet je dat het niet aan de uitlijning ligt en het wel een defect aan de band moet zijn?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Xrypta schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:42:
Wellicht vertekening door het licht in het filmpje, maar lijkt het nou alsof de as waar de extreme slijtage op de band zit aanzienlijk meer remstof op de velg heeft?
Net gekeken maar dat zie ik niet echt, is wel vergelijkbaar.
Wel is de kant met de versleten band veel bruiner van kleur en die andere kant grijzer.
Maar zou kunnen omdat die eerst kant meer aan het weer is blootgesteld.

Hieronder twee foto’s.
Boven is de rechter achterband met de enorme slijtage en onder de linker achterband met dezelfde slijtage als de overige drie banden:
Achterbanden, boven RA met versleten profiel, onder LA met normaal profiel

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:56
Vliegvlug schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:06:
[...]

Wel is de kant met de versleten band veel bruiner van kleur en die andere kant grijzer.

Hieronder twee foto’s.
Boven is de rechter achterband met de enorme slijtage en onder de linker achterband met dezelfde slijtage als de overige drie banden:
[Afbeelding: Achterbanden, boven RA met versleten profiel, onder LA met normaal profiel]
Beide foto's zijn op hetzelfde moment genomen?
Dan is het wel een fors verschil in roestvorming op de schijven. (tenzij de auto al even stil stond en 1 kant om 1 of andere reden veel meer nattigheid pakt dan de andere kant bij stilstand, door spray vd weg oid)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
tweebel schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:19:
[...]

Beide foto's zijn op hetzelfde moment genomen?
Denk dat er een halve minuut tussen zat ;)
Dan is het wel een fors verschil in roestvorming op de schijven. (tenzij de auto al even stil stond en 1 kant om 1 of andere reden veel meer nattigheid pakt dan de andere kant bij stilstand, door spray vd weg oid)
De rechterkant staat onbeschut terwijl de linkerkant beschut staat inderdaad.

We rijden vrij weinig met de auto dus hij stond al een paar dagen stil.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik heb inmiddels ook de versleten band eraf gehaald en het reservewiel gemonteerd, waarbij ik dat gat in het midden van de as wel heel erg roestig vind:
Reservewiel gemonteerd en staat van profiel gefotografeerd

Foto gemaakt van het profiel ook, kan ik het na langer er mee rijden in de gaten houden hoe het er dan uit ziet, moet morgenavond ruim 150Km rijden voor een familiebezoek.

Na het erop zetten van het wiel de moeren aangedraaid met 110Nm, want hoger gaat mijn momentsleutel niet.
Daarna een klein blokje om gereden en ze nog een keer met 110Nm aangedraaid en gingen ze nog een stukje verder. Was bewust een stukje gaan rijden zodat het wiel zich kon zetten.

In het instructieboekje staat echter dat de wielen met 140Nm moeten worden vastgezet.
Vind dat echter lastig om op gevoel te doen dus heb ik drie van de 5 moeren met de hand nog wat vaster aangedraaid.
Ik las dat te vast ook niet goed was dus daarom die andere twee gelaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 18-12-2025 23:43 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Toen het wiel eraf was nog wat foto’s gemaakt van de ophanging, mogelijk zien jullie er nog iets vreemds aan.
Zelf vind ik het vooral heel erg roestig. Is dat normaal?
Worden dit soort dingen niet meer getextileerd, dat gebeurde vroeger toch wel met onderkanten van auto’s?

Wielophanging rechtsachter
Veel roest bij de naaf en ook dat stuk metaal rond de remschijf.

Vooral in de foto hieronder is de roest goed te zien bij de ophanging. Was in het echt ook duidelijker te zien dan op de foto.
Zit van dat afgebladderde roest op wat je er zo af kan krabben. Vooral bij dat deel wat schuin naar beneden loopt en waar die veer in staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 18-12-2025 23:52 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Gisterenavond nog een email naar de garage gestuurd met een foto van de versleten band en ter vergelijking een van de andere drie.
Vanmiddag nabelt omdat ik nog niet gehoord had, ze hadden de email nog niet gezien want was naar de verkeerde mailbox gegaan dus heb ik de boel verteld en beschreven en ook aangegeven dat er iets echt niet goed is met die ene band.

Gevraagd of ze na mijn verhaal al een beetje idee hadden wat het eventueel zou kunnen zijn maar daar zeiden ze niets over. Ze zouden maandag wel kijken.
Verder ook geen enkele meelevendheid of begrip dat dit vervelend was ofzo, het werd puur ter kennisgeving aangehoord, dat viel me wel tegen eigenlijk.

Heb de email met de foto’s na dat gesprek naar de juiste mailbox gestuurd maar daar verder ook geen reactie meer op gekregen. :|

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ziet er niet raar uit. ik zit ook in de groep die denkt dat een stoeprand de uitlijning vernachelt heeft. Heb ik ook meegemaakt helaas.
Ook meegemaakt dat vriendin palen raakt bij parkeren en anderen de schuld geeft.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:19
@Vliegvlug Dank voor de vele foto's, maar ben je nu al eens langs je dealer gegaan? Of een andere betrouwbare dealer die iets van een second opinion kan doen?

Ik heb de users op Tweakers hoog zitten, maar de eerste persoon die puur en alleen op foto's en/of video's een gedegen diagnose kan doen moet ik nog tegen komen ;)

Oftewel, moet je morgen 150km rijden en je bent niet zeker van je zaak (en dat gevoel heb ik): ga naar een dealer. Ga proefrijden met een monteur, laat eventueel de uitlijning controleren en het onderstel en de band(en) op een brug beoordelen en pas dán kan er wat zinnigs gezegd worden over je situatie. Immers, dan is de situatie fysiek beoordeeld door een professional.

En ja, dat is een kort tijdsbestek, maar een beetje goede garage die aan klantenbinding doet gaat je morgen gewoon helpen en hopelijk ook gerust stellen. Er is hier niemand die je 100% zekerheid gaat geven en dat gaat de dealer ook niet doen, maar laatstgenoemde gaat wel veel dichter in de buurt komen bij die 100% dan wij hier.

Join het GoT Pulse-Team!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Denman schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:01:
@Vliegvlug Dank voor de vele foto's, maar ben je nu al eens langs je dealer gegaan? Of een andere betrouwbare dealer die iets van een second opinion kan doen?
Ik kwam er gisterenavond pas achter, heb vandaag de hele dag gewerkt en morgen ook weer.
Verder had de garage al aangegeven geen tijd te hebben en is het voor mijn gevoel nu veiliger met de reserveband erop dan toen we nog onwetend met die gladde band rechtsachter rondreden.

Het gaat me er eigenlijk voornamelijk om dat ik een idee wil hebben waar het nu aan ligt; die band, het onderstel, of waarschijnlijk beiden, vanwege de kosten die daar dan bij komen kijken.

sowieso moet ik nu na 2 jaar al 4 nieuwe banden hebben en daarbij komen dat ook nog de kosten om de oorzaak te achterhalen en vervolgens op te lossen. ;(

Niet echt wat ik in gedachten had bij even een APK met beurt te laten doen. :-(

• jadjong
  • Niet online
Ik vind ze allemaal flink versleten voor de leeftijd, alleen rechtsvoor is nog een beetje bij de les. Heb je ze al gemeten?

Beide achterbanden staan zo te zien naar binnen gedraaid, waarbij de ene net iets extremer dan de andere. :P Eerste verdachte zijn de rubbers op de achteras die de arm naar voren en het chassis met elkaar verbinden.

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:59
rij rustig op de snelweg met dat reservewiel , hij is waarschijnlijk dezelfde leeftijd ( <2010? ) als de auto .

lijkt zeker op een productiefout icm slechte uitlijning. Het hele loopvlak laat los, zeker achter rolt het alleen mee .

Bandenspanning is belangrijk maar vaak eerder te zacht dan te hard en tussen 2.2 en 2.8 kan je ongestraft rondrijden ( adviseer 2.5 2.6 bar rondom )
Bij dit onderstel staan de banden ad bovenkant iets naar binnen en bij belading komen ze recht vandaar niet boven 2.8 bar ivm slijtage binnenkant

Zelf ook een serie vredesteins ultrac gehad die na 1 jaar ( 20k ) wegwaren , wel keurig netjes recht en al jaren vredestein gehad wat verder een perfecte band is voor het geld. In deze bandenmaat zeker niet duur .

to do ;
onderstel checken op slijtage
alles vervangen wat versleten is.
4kant uitlijnen en achter beginnen ( met een versleten onderstel heeft uitlijnen geen zin )
4 nieuwe banden ( ander blijf je oud zeer hebben )
1 vd betere banden evt om je reservewiel leggen .

• trabant
Vliegvlug schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:41:
...
Na het erop zetten van het wiel de moeren aangedraaid met 110Nm, want hoger gaat mijn momentsleutel niet.
...
In het instructieboekje staat echter dat de wielen met 140Nm moeten worden vastgezet.
Dan heb je voor die klus de verkeerde momentsleutel. Zoek een 40-200 Nm van een gerenommeerd merk of -als het budget dat niet toelaat- een waarvan die 140Nm in het bovenste kwart van het bereik ligt. En vergeet niet om hem na gebruik terug op nul te draaien. Neem naar het familiebezoek een tablet mee, trek je daar "even" terug en lees het autogereedschapdraadje "even" door. Daar worden momentsleutels rijkelijk besproken.
Vind dat echter lastig om op gevoel te doen dus heb ik drie van de 5 moeren met de hand nog wat vaster aangedraaid.
Ik las dat te vast ook niet goed was dus daarom die andere twee gelaten.
Dat heb je goed gelezen, maar ongelijk aandraaien is natuurlijk ook geen halleluja.

• _JGC_
@nuffy Week 17, 2010 zo te zien. Het is een Energysaver, die is goed opgeborgen geweest. Normaalgesproken zitten ze vol scheurtjes en zijn de wangen bruin op die leeftijd. Deze band heeft nog de nodige weekmakers om het rubber zacht te houden. Ik zou er niet direct bang van worden, maar zou idd niet de grenzen opzoeken.

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:44
Vliegvlug schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:06:
[...]

Hieronder twee foto’s.
[Afbeelding: Achterbanden, boven RA met versleten profiel, onder LA met normaal profiel]
Dat is wel een duidelijk verschil, eveneens met de roestvorming op de schijf. Zou mij ergens niet verbazen als je rem is blijven hangen, met de grotere slijtage als gevolg. Je zou dit makkelijk kunnen checken door dikte van je remblokken van weerszijde te vergelijken.

3960wp SE | Model Y RWD

• trabant
Vliegvlug schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:50:
Toen het wiel eraf was nog wat foto’s gemaakt van de ophanging, mogelijk zien jullie er nog iets vreemds aan.
Ik zie rechts in beeld zo'n lullig schaarkrikje. Om langs de weg even snel een band te wisselen zijn die nog net te doen, maar vertrouw er niet teveel op en zet er een deugdelijke bok of desnoods een boomstam naast. Een krik is om de auto omhoog te brengen, de bok om hem omhoog te houden.
Zelf vind ik het vooral heel erg roestig. Is dat normaal?
Worden dit soort dingen niet meer getextileerd, dat gebeurde vroeger toch wel met onderkanten van auto’s?

Veel roest bij de naaf en ook dat stuk metaal rond de remschijf.
Wie remschijven of dynamo's tectyleert, snapt niet hoe die onderdelen werken. En aan de andere kant: Ook tectyl blijft niet eeuwig goed.
Lekt die schokbreker nou wel of niet? Alles is stoffig grijs, maar tussen die ankerplaat van de remschijf en de handremkabel is die nat zwart, zo lijkt het wel.
Vooral in de foto hieronder is de roest goed te zien bij de ophanging. Was in het echt ook duidelijker te zien dan op de foto.
Zit van dat afgebladderde roest op wat je er zo af kan krabben. Vooral bij dat deel wat schuin naar beneden loopt en waar die veer in staat.
[Afbeelding: Wielophanging rechtsachter]
Die delen zijn massief genoeg om wat roest te kunnen hebben. Ze zijn er voor een functie, niet voor het mooi.

[ Voor 8% gewijzigd door trabant op 19-12-2025 09:39 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:21

-tom-562

Oliesjeik

jadjong schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 06:36:
Ik vind ze allemaal flink versleten voor de leeftijd, alleen rechtsvoor is nog een beetje bij de les. Heb je ze al gemeten?

Beide achterbanden staan zo te zien naar binnen gedraaid, waarbij de ene net iets extremer dan de andere. :P Eerste verdachte zijn de rubbers op de achteras die de arm naar voren en het chassis met elkaar verbinden.

[YouTube: Ford Mondeo Mk4 Rear Trailing Arm Bush Replacement]
Ha, ik wilde net al een reactie plaatsen, ik las Mondeo uit 2009, en toen moest ik meteen aan de achteras denken. Die staan er bekend om dat de draagarm/reactiestangrubbers er van verslijten en overmatige speling vertonen.
Zeker als de originele schokdempers er nog onder zitten (inmiddels al 16 jaar oud dus!) is het helemaal niet gek dat je gekke klachten krijgt met je banden.

Vaak bu'j te bang!

• vogelmans
Het kan ook dat de banden en velgen in onbalans zijn. Aan de voorkant merk je dat door trillingen in het stuur maar aan de achterkant merk je nauwelijks als de banden in onbalans zijn wat overmatige slijtage tot gevolg heeft.
Als er geen kleine balans gewichtjes op de velgen zitten is de kans groot op onbalans.
Als er nieuwe banden op de velg komen moet het wiel opnieuw gebalanceerd worden.

• Tjempo
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-12 23:20
Het zou kunnen dat de achterband toe-in of toe-out staat (toe/spoor).
In dat geval staat het wiel niet exact in de rijrichting en maakt de band continu een lichte sturende beweging terwijl je rechtdoor rijdt.

Hierdoor krijg je een constante slip angle: het loopvlak wil een andere kant op dan de rijrichting, waardoor het rubber ten opzichte van het wegdek blijft wringen. Dat levert warmte op en versnelt de slijtage aanzienlijk, zonder dat je dit merkt bij het rijden. (Het lijkt een beetje alsof die band best warm is geworden, te zien aan die uitsmering.)

En als je zo een tijdje blijft doorrijden kan dat leiden tot extreme en ongelijkmatige slijtage, zoals hier te zien is.

Dit effect kan verergerd worden door versleten rubbers in de achterophanging. Ik weet niet wat de tellerstand is maar de Mk4 Mondeo is ook niet de allernieuwste meer.

Ik zou nu de band vervangen en eens de uitlijning laten checken.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Ik zou naar een goede bandenzaak rijden en de boel laten uitlijnen en nakijken.
En dan laat je er nieuwe banden onderzetten van een goed merk, maar niet de duurste perse.
Sowieso twee achterbanden en als voor ook redelijk snel op is ook voor twee nieuwe banden.
Eventueel een B-merk dat de bandenzaak kan aanraden?

• nuffy
dat uitlijnen heeft pas zin als er geen speling in je onderstel zit . Dat kan de uitlijner ook zien en indien niet ok zal hij melden dat hij er niet aan begint.

• Ollie_NL
  • Laatst online: 24-12 13:05
Is het niet een wiellager die kapot gaat en daardoor speling heeft waardoor de band teveel beweegt?

• nuffy
vind de bandenmaat en loadindex best klein/laag voor een mondeo trouwens.
215 55 16 en index 94/98 zou beter passen.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Op het oog zien de foto's er niet afwijkend uit voor een auto van die leeftijd. Maar er zal toch eerst naar de band moeten worden gekeken en daarna naar eventuele afwijkingen aan de ophanging / uitlijning.

Mijn voorlopige conclusie blijft een productie fout. Ben benieuwd wat het nu echt is.

NB: Niet te moeilijk doen over het moment van de wielmoeren. Vroegah jasten we ze zo goed mogelijk vast. Toen waren er nog geen momentsleutels. Even stukkie rijden en nog eens nadraaien. Dat heb je gedaan.
Fijne rit!

• trabant
AvK schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:08:
Toen waren er nog geen klikkende momentsleutels.
ftfy.
Voordeel van die aanwijzende momentsleutels is dat ze over de hele schaal even nauwkeurig zijn. Nadeel is dat je de schaal in de gaten moet houden terwijl je kracht uitoefent, wat bij 200 Nm (toen nog Lbf ft of Kpm) op een asmoer best een gedoe is.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
jadjong schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 06:36:
Yup, zie Vliegvlug in "Autoband rechtsachter compleet afgesleten, hoe dan?"
Ongeveer 3 mm

[YouTube: Ford Mondeo Mk4 Rear Trailing Arm Bush Replacement]
Wat een enthousiaste engelsman! :P

Wat er in filmpje gebeurt ziet er niet al te ingewikkeld uit; handjevol bouten losdraaien, ondersteunen en rubbers vervangen maar ik heb noch een brug noch die speciale tools helaas.

Dat erin persen van dat ding deed me wel gelijk denken aan een reparatie van de auto van een paar jaar geleden, er moest toen een Silent Block worden vervangen bij de achteras.
Dus ik dat gegoogled en dat is precies zo’n ding als in het filmpje wordt vervangen!

Alleen is dat eigenlijk geen goed nieuws want wat destijds een reparatie van een paar honderd euro. ;(
Het blokje was de kosten niet gaven ze toen aan, maar €25, maar de hele achteras moest eraf en voor het erin persen van het blok was een speciaal apparaat nodig was ze zelf niet hadden en moesten huren bij de Ford dealer en dat alleen al kostte €100.

Als ik nu die pers in dat filmpje echter zie lijkt me die niet echt spannend, ik had voor die honderd euro een enorm pneumatisch apparaat in mijn hoofd wat met een busje heen en weer moest worden gebracht.
En hoeveel tijd ben je hier eigenlijk mee bezig?

De auto heeft er toen 2 dagen langer gestaan om deze reparatie uit te voeren en destijds gaven ze ook al aan dat dit een veel voorkomend ding was bij een Mondeo. Waarop ik gevraagd heb of ze ze dan niet meteen allebei konden vervangen maar dat raadde ze niet aan, dan werd het nog veel duurder en die andere zag er blijkbaar nog goed uit.
Misschien is die andere nu aan de beurt, zo ja dan wordt het neem ik aan nog duurder dan de vorige keer. :'(

Voor het vervangen van die eerste trouwens zelf geen klachten gehad, was iets wat ze zelf tegenkwam bij het doen van een beurt.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
trabant schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:32:
[...]
Ik zie rechts in beeld zo'n lullig schaarkrikje. Om langs de weg even snel een band te wisselen zijn die nog net te doen, maar vertrouw er niet teveel op en zet er een deugdelijke bok of desnoods een boomstam naast. Een krik is om de auto omhoog te brengen, de bok om hem omhoog te houden.
Snap ik, maar ik heb helaas geen hele autowerkplaats aan huis en dit was eigenlijk niet meer dan het verwisselen van een band aan de weg. ;)

De auto stond zowel op de handrem als in de versnelling dus die ging niet opeens rollen.
[...]
Wie remschijven of dynamo's tectyleert, snapt niet hoe die onderdelen werken. En aan de andere kant: Ook tectyl blijft niet eeuwig goed.
Wie heeft het hier over remschijven tectyleren :?
Ik niet, maar doe altijd wel een drupje olie op mijn blokjes, gaan ze en de remschijf een stuk langer mee! :+

Maar ik heb het natuurlijk over al die metalen delen van de ophanging.
[...]
Lekt die schokbreker nou wel of niet? Alles is stoffig grijs, maar tussen die ankerplaat van de remschijf en de handremkabel is die nat zwart, zo lijkt het wel.
Geen idee, is me niet opgevallen en heb tot nu toe geen tijd gehad te kijken.
Ik hoop het niet. :|

Er zijn al een wel keer schokbrekers vervangen maar of dat ze allemaal waren of maar een of twee weet ik niet meer.
[...]
Die delen zijn massief genoeg om wat roest te kunnen hebben. Ze zijn er voor een functie, niet voor het mooi.
Hoeft van mij ook niet mooi te zijn maar dat het zodanig roest dat je de grote schilfers eraan ziet hangen lijkt me ook niet goed.
Nu zulken de metalen delen vast wel wat overgedimensioneerd zijn maar om het dan maar te laten wegroesten zal vast niet de bedoeling zijn.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Eeeehhhh. Heb je nu een echt probleem of probeer je hier alleen maar de aandacht te trekken?

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:54
Lager naar de klote. Moet je kunnen horen. Misschien ophangbussen versletenm maar het lager kaopt lijkt me het meest wrsch

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• jadjong
  • Niet online
Vliegvlug schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:11:
Alleen is dat eigenlijk geen goed nieuws want wat destijds een reparatie van een paar honderd euro. ;(
Het blokje was de kosten niet gaven ze toen aan, maar €25, maar de hele achteras moest eraf en voor het erin persen van het blok was een speciaal apparaat nodig was ze zelf niet hadden en moesten huren bij de Ford dealer en dat alleen al kostte €100.
Voor de deur was ik een half uurtje per kant kwijt met twee as-steunen en een goede krik. Tooltje kostte wel iets van 400.- maar dat was altijd nog goedkoper dan iemand het laten doen voor 800.- (links&rechts). Daarna nog uitlijnen, dat kon samen met de nieuwe banden.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Vanochtend de auto bij de garage gebracht en het rechter achterwiel laten zien.
Het eerste waar ze aan moesten denken was uitlijning, waarbij het wiel niet helemaal in lijn staat met de rijrichting.
En gevraagd hoe dat dan kan dachten ze aan rubbers of iets van de armen van de ophanging.

Hoe het dan kon dat de overige banden nu al op maximaal 3mm of minder zitten hadden ze geen antwoord, ze zouden er naar kijken.

Vorig jaar hadden we ongeveer 10k gereden bleek uit hun administratie dus dat is maar 22,7K kilometer in nog geen 2 jaar.

Ter vervangende banden zit ik nu aan de Pirelli CINTIRATO All Season SF3 205/55-R16 94V te denken.

Daar ben ik dan minimaal €450 aan kwijt inclusief montage.
Via een online bandenboer icm een montagepartner in de buurt.

Maar is me onduidelijk of dat ook inclusief balanceren van de banden en uitlijnen van de wielen is.
Ik vermoed het eerste wel en het tweede niet.

Dus sowieso weer een grote uitgave en zeker niet iets waar ik nu al op rekende :'(

• asing
Vliegvlug schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:19:
Het eerste waar ze aan moesten denken was uitlijning, waarbij het wiel niet helemaal in lijn staat met de rijrichting.
En gevraagd hoe dat dan kan dachten ze aan rubbers of iets van de armen van de ophanging.

Hoe het dan kon dat de overige banden nu al op maximaal 3mm of minder zitten hadden ze geen antwoord, ze zouden er naar kijken.

Vorig jaar hadden we ongeveer 10k gereden bleek uit hun administratie dus dat is maar 22,7K kilometer in nog geen 2 jaar.

Ter vervangende banden zit ik nu aan de Pirelli CINTIRATO All Season SF3 205/55-R16 94V te denken.

Maar is me onduidelijk of dat ook inclusief balanceren van de banden en uitlijnen van de wielen is.

Dus sowieso weer een grote uitgave en zeker niet iets waar ik nu al op rekende :'(
Het zou APK afkeur zijn bij 1.6mm of minder. Daarvoor zitten er slijtage indicatoren in de band.

Nu zijn er banden en banden. Er zijn banden die zijn bedoeld voor de sportieve automobilist en er zijn er die zijn bedoeld voor de zuinige automobilist. De sportieve versie heeft behoefte aan zacht rubber voor meer grip. Zachter rubber slijt alleen harder. De zuinige autmobilist gaat voor een wat hardere band die minder grip geeft en minder hard slijt.

Je band is getest door de ANWB : https://www.anwb.nl/auto/...5-r15-h/vredestein-ultrac
Heel nieuw product van dit Nederlandse merk. Echt goede prestaties op droog en op nat wegdek. Afgewaardeerd vanwege te hoge slijtage.
Daar is je antwoord, je had prima grip :P .

Je Pirelli keuze is ook getest : https://www.anwb.nl/auto/...cinturato-all-season-sf-3 en die doet het goed op slijtage. Als je Duitsland aandoet dan moet je er wel even op letten dat je het sneeuwvlokje en de berg als icoon hebt anders ben je in overtreding in de winter.

Ohja, nog iets. bandenboeren hebben het niet zo op de online bestellingen en dan bij hun monteren. Ik had er eens eentje die er helemaal niet vrolijk van werd. Kennelijk wordt alle winst weggekaapt. Hij kon mij voor net iets meer dezelfde set aanbieden. Je moet je lokale ondernemer ook een beetje te vriend houden dus ik heb zijn aanbod aangenomen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• _JGC_
@asing Als zo'n bandenboer vermeld staat op de site van bijvoorbeeld Bandenleader, hebben ze zichzelf opgegeven als montagepartner. Tarieven staan daar ook gewoon bij. Meestal vraagt zo'n montagepunt 5 euro extra per band als je zelf banden meeneemt tov wanneer je de banden bij ze koopt.

Maargoed, garage waar de auto nu staat moet het onderstel controleren op speling, pas dan weet je of uitlijnen zin heeft. Als er speling op het geheel zit kan je uitlijnen wat je wilt, rondje industrieterrein en terug op de brug en alles staat weer scheef.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:41

Balanceren zit bij het verwisselen van de banden in. Uitlijning is een apart onderdeel en ook een stukje duurder. Reken maar op 70 tot 120 euro.

• asing
_JGC_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:38:
@asing Als zo'n bandenboer vermeld staat op de site van bijvoorbeeld Bandenleader, hebben ze zichzelf opgegeven als montagepartner. Tarieven staan daar ook gewoon bij. Meestal vraagt zo'n montagepunt 5 euro extra per band als je zelf banden meeneemt tov wanneer je de banden bij ze koopt.
Ik wil niet vervelend doen ;) maar het valt waarschijnlijk onder hetzelfde systeem als bijvoorbeeld Booking.com en Thuisbezorgd. Hotels en restaurants sluiten zich daarbij aan omdat ze dan beter gevonden worden. Het genereert omzet voor ze. Aan de andere kant pakken die grote websites een deel van de omzet van de ondernemers zonder daar zelf iets voor te hoeven doen. Maar het is een ieders keuze.
Maargoed, garage waar de auto nu staat moet het onderstel controleren op speling, pas dan weet je of uitlijnen zin heeft. Als er speling op het geheel zit kan je uitlijnen wat je wilt, rondje industrieterrein en terug op de brug en alles staat weer scheef.
Hier moet iets kapot zijn, dus het wordt gewoon zoeken wat er mis is. Dat fixen, daarna uitlijnen en dan zou het over moeten zijn.

• _JGC_
asing schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:46:
[...]

Ik wil niet vervelend doen ;) maar het valt waarschijnlijk onder hetzelfde systeem als bijvoorbeeld Booking.com en Thuisbezorgd. Hotels en restaurants sluiten zich daarbij aan omdat ze dan beter gevonden worden. Het genereert omzet voor ze. Aan de andere kant pakken die grote websites een deel van de omzet van de ondernemers zonder daar zelf iets voor te hoeven doen. Maar het is een ieders keuze.

[...]

Hier moet iets kapot zijn, dus het wordt gewoon zoeken wat er mis is. Dat fixen, daarna uitlijnen en dan zou het over moeten zijn.
Bij booking.com lever je de helft van je marge in. Bij bandenleader koopt de klant zelf zijn banden, mag zelf de garantie gaan afhandelen en enige wat het montagepunt doet is de banden in ontvangst nemen als DPD of GLS de banden komen afleveren. Daarna pakken ze 15-20 euro per band. Als jij een beetje bandenboer bent verdien je zo met gemak 80 euro in een uur zonder enig risico te lopen, dat is nml voor de klant.
En ja, ze kunnen meer marge pakken door de band zelf in te kopen, maar meestal ligt de inkoopprijs al boven wat de klant zelf betaalt bij een online shop.

Overigens voordat je direct online gaat bestellen: die shops zijn geregistreerd in Andorra. Onttrekken zich aan Europees recht, dragen geen verwijderingsbijdrage af (dat moet het montagepunt officieel nog in rekening brengen), dus als je garantie moet gaan claimen of aanspraak wilt doen op WKOA: veel succes.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:19

Bij vervangen banden moet balanceren altijd, uitlijning niet. Je mag er dus vanuit gaan dat de prijs inclusief balanceren, exclusief uitlijning is. Maar ik neem aan dat dat wel ergens op de site(s) van online bandenboer en/of bandenfitter staat?

Heeft je “eigen” garage ook een offerte voor nieuwe banden gedaan? Ik zou diagnose en banden liever gewoon bij 1 partij houden. Mocht het euvel nog een keer gaan spelen dan zit je in ieder geval niet in een kastje-naar-muur situatie waar de fitter de schuld bij de leverancier neer legt en andersom. En je garage zal er sowieso niets voor voelen om het op te lossen als deze geen partij is geweest.

Na gezeur zoals dit zou ik er persoonlijk weinig voor voelen om in die situatie te zitten. En misschien komt je garage wel met een mooie deal nu de huidige banden zo snel versleten zijn?

Join het GoT Pulse-Team!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Zo juist gebeld door de garage.
Bij de rechterkant achter is de ophanging niet goed meer, meerdere rubbers versleten en een van de draagarmen raakt blijkbaar af en toe de carrosserie. :X
Daardoor is die band zo hard gesleten.

En dat de overige banden zo snel gesleten zijn doordat links achter ook veel speling heeft, en daarom aan de buitenkant teveel is afgesleten. die heeft nog 2,5mm (heeft altijd achter gezeten ook, beurt vorige jaar zijn ze niet omgewisseld, en dat die kant ook niet echt goed meer is af te stellen.
Voor is nog wel af te stellen maar daar komt de slijtage ook door de speling geven ze aan, maar ze zouden ons nog wel wat tegemoet kunnen komen met nieuwe banden…

Mbt de ophanging rechtsachter geven ze aan dat het als alles helemaal goed gaat het qua reparatie €1200 á 1500 gaat kosten voor alleen dat en dan komt de APK en beurt er nog bij. ;(

Maar dat als hij eenmaal begint aan die ophanging hij door moet en hij de kans groot acht dat alles zodanig vastgeroest is en niet meer los te krijgen is dat hij allemaal kunstgrepen moet doen om het los te krijgen, met verhitten en weet niet wat, wat ook niet fijn is met de benzinetank die ook in die hoek zit en dat het dan makkelijk 2 of zelfs 3x zo duur kan worden. :'(

En gezien de staat van het gehele onderstel dat het eigenlijk niet echt meer de moeite is.
Auto totall loss dus :'(

Ze gaan nu kijken wat er gedaan moet worden voor enkel de APK want dan hebben we wat langer dan 1 á 2 weken in het nieuwe jaar om naar een andere auto te kijken.
Wordt anders te kort dag om naar wat anders te zoeken, dus hopelijk vallen die kosten mee.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:38:
Daar zit inderdaad verschil in per website, heb er flink wat bezocht en 4x bij dezelfde montagepartner in de buurt uitgekomen en de prijs per band liep van €15, naar €25 en €27 afhankelijk van via welke site je de banden bestelde. Bij hetzelfde montagebedrijf dus.
Blijktbaar pakt de ene website meer commissie dan de ander en compenseren ze dat gewoon met hun prijzen. ;)
Zie mijn post hierboven, is blijkbaar de moeite van reparatie niet meer waard helaas. ;(

• asing
Vliegvlug schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:31:
Zo juist gebeld door de garage.
Bij de rechterkant achter is de ophanging niet goed meer, meerdere rubbers versleten en een van de draagarmen raakt blijkbaar af en toe de carrosserie. :X
Daardoor is die band zo hard gesleten.

En dat de overige banden zo snel gesleten zijn doordat links achter ook veel speling heeft, en daarom aan de buitenkant teveel is afgesleten. die heeft nog 2,5mm (heeft altijd achter gezeten ook, beurt vorige jaar zijn ze niet omgewisseld, en dat die kant ook niet echt goed meer is af te stellen.
Voor is nog wel af te stellen maar daar komt de slijtage ook door de speling geven ze aan, maar ze zouden ons nog wel wat tegemoet kunnen komen met nieuwe banden…

Mbt de ophanging rechtsachter geven ze aan dat het als alles helemaal goed gaat het qua reparatie €1200 á 1500 gaat kosten voor alleen dat en dan komt de APK en beurt er nog bij. ;(

Maar dat als hij eenmaal begint aan die ophanging hij door moet en hij de kans groot acht dat alles zodanig vastgeroest is en niet meer los te krijgen is dat hij allemaal kunstgrepen moet doen om het los te krijgen, met verhitten en weet niet wat, wat ook niet fijn is met de benzinetank die ook in die hoek zit en dat het dan makkelijk 2 of zelfs 3x zo duur kan worden. :'(

En gezien de staat van het gehele onderstel dat het eigenlijk niet echt meer de moeite is.
Auto totall loss dus :'(

Ze gaan nu kijken wat er gedaan moet worden voor enkel de APK want dan hebben we wat langer dan 1 á 2 weken in het nieuwe jaar om naar een andere auto te kijken.
Wordt anders te kort dag om naar wat anders te zoeken, dus hopelijk vallen die kosten mee.
Dat verklaart de slijtage. De boel is "op". APK wordt dan wel een probleempje want dit is APK afkeur. Repareren kan, maar als de boel inderdaad goed vastgerot zit dan is het niet meer schroef-schroef maar moet je met grof geweld aan de gang. Dat betekent meer tijd en meer onderdelen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
asing schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:34:
[...]

Het zou APK afkeur zijn bij 1.6mm of minder. Daarvoor zitten er slijtage indicatoren in de band.
Ja klopt, had ik ook al gelezen.

Zitten de banden nog niet op, de slechtste linksachter is nu ~2,5mm
Nu zijn er banden en banden. Er zijn banden die zijn bedoeld voor de sportieve automobilist en er zijn er die zijn bedoeld voor de zuinige automobilist. De sportieve versie heeft behoefte aan zacht rubber voor meer grip. Zachter rubber slijt alleen harder. De zuinige autmobilist gaat voor een wat hardere band die minder grip geeft en minder hard slijt.

Je band is getest door de ANWB : https://www.anwb.nl/auto/...5-r15-h/vredestein-ultrac

[...]

Daar is je antwoord, je had prima grip :P .
Ze gaven bij de garage aan dat ze niet eerder problemen hadden gehad met die banden.. tja.
Je Pirelli keuze is ook getest : https://www.anwb.nl/auto/...cinturato-all-season-sf-3 en die doet het goed op slijtage. Als je Duitsland aandoet dan moet je er wel even op letten dat je het sneeuwvlokje en de berg als icoon hebt anders ben je in overtreding in de winter.
Deze hebben dat als het goed is, maar nu ik toch naar een andere moet gaan kijken zijn nieuwe banden niet direct relevant meer. :|

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
asing schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:45:
[...]

Dat verklaart de slijtage. De boel is "op". APK wordt dan wel een probleempje want dit is APK afkeur.
Daarom hoop ik dat het niet al te duur is die APK.
Of anders wordt het nog maar 3 weken een auto hebben en daarna op een andere manier kijken naar wat nieuws wat natuurlijk super onhandig is en iets tijdelijk huren is ook duur.
Repareren kan, maar als de boel inderdaad goed vastgerot zit dan is het niet meer schroef-schroef maar moet je met grof geweld aan de gang. Dat betekent meer tijd en meer onderdelen.
En dus meer kosten, ik vat ‘m.

• asing
Vliegvlug schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:55:
[...]

Daarom hoop ik dat het niet al te duur is die APK.
Of anders wordt het nog maar 3 weken een auto hebben en daarna op een andere manier kijken naar wat nieuws wat natuurlijk super onhandig is en iets tijdelijk huren is ook duur.

[...]

En dus meer kosten, ik vat ‘m.
Ik heb de foto's even bekeken en zo verrot ziet het er op de foto's niet uit. Geen idee hoe het daarachter staat.

Nu heb je een afweging : spendeer je 1200 euro om deze weer goed te krijgen of koop je iets anders? Dat laatste kost gegarandeerd meer en je weet niet wat voor ellende je van iemand anders overneemt. Dus het hangt af van de rest van de auto en je wensen voor een ander model auto.

• _JGC_
@asing Zolang het achterwiel vast zit en niet aanloopt komt ie door de APK.
Speling controleren ze alleen op fuseekogels, draagarmrubbers en buitenste stuurkogels voor.

Ik had een 206SW met die typische |==\ achteras, had lagere ET waarde op de velgen achter zodat wielen verder naar buiten stonden, kwam gewoon door de APK :X.

• asing
_JGC_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:12:
@asing Zolang het achterwiel vast zit en niet aanloopt komt ie door de APK.
Speling controleren ze alleen op fuseekogels, draagarmrubbers en buitenste stuurkogels voor.

Ik had een 206SW met die typische |==\ achteras, had lagere ET waarde op de velgen achter zodat wielen verder naar buiten stonden, kwam gewoon door de APK :X.
Ze controleren ook het wiellager achter. Band beetpakken en links-rechts/boven-onder bewegen. Dan ga je die kapotte rubbers wel vinden als ze tegen het chassis aan tikken. Art 5.2.20 is dat. De achteras heeft overigens ook draagarmen.

Maar ik wil er verder vanaf zijn, met dit defect (en de speling voor die TS ook aangeeft) zou dit APK afkeur moeten zijn. Het is namelijk niet veilig en de band toont dat wel aan denk ik.

• _JGC_
asing schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:25:
[...]

Ze controleren ook het wiellager achter. Band beetpakken en links-rechts/boven-onder bewegen. Dan ga je die kapotte rubbers wel vinden als ze tegen het chassis aan tikken. Art 5.2.20 is dat. De achteras heeft overigens ook draagarmen.

Maar ik wil er verder vanaf zijn, met dit defect (en de speling voor die TS ook aangeeft) zou dit APK afkeur moeten zijn. Het is namelijk niet veilig en de band toont dat wel aan denk ik.
5.2.20 is voor bestuurde wielen. Wat betreft lagers: een wiellager met speling gaat uiteindelijk vastslaan, dat is geen grapje bij 100km/h.

Ik heb meerdere auto's door de APK gehad met speling op de achteras. Van 5cm op de achterasrubbers tot aan een achteras met ovale draagarmlagerbussen waarbij die wielen |==\ stonden. Het criterium is dat het wiel vrij moet draaien, en dat deed ie met ET28 ipv ET34 velgen achter :X.

Maargoed, TS moet geen kosten meer maken aan deze auto en wat anders gaan zoeken. Of zelf aan de knutsel, maar als het je dagelijkse auto is ga je dat zonder ervaring niet doen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:30:
[...]

Maargoed, TS moet geen kosten meer maken aan deze auto en wat anders gaan zoeken. Of zelf aan de knutsel, maar als het je dagelijkse auto is ga je dat zonder ervaring niet doen.
We gebruiken de auto zeker niet dagelijk maar dat laat onverlet dat ik er zelf niet aan ga knutselen, hooguit wat kleine dingen, want heb daar het gereedschap, de tijd en de zin niet voor/in.

• vogelmans
Misschien kan een kleine lokale merkloze garage de rubbers vervangen en de draagarmen nakijken. Kleine garages hebben een veel lager uurloon en vaak meer ervaring met oudere auto's en moeilijke klussen.
Met de reserveband gemonteerd hebben alle banden ruim genoeg profiel om door de APK te komen. De reserveband kun je omruilen voor een 2e handse band of nood reparatiesetje zoals er tegenwoordig in nieuwe auto's zit.
De onderdelen van Ford zijn niet heel erg duur maar het uurloon van merkgarages wél.
Ik schat dat je tussen 1000 en 1300 euro weer een jaartje vooruit kunt en in de tussentijd kan je rustig naar een andere auto kijken.
Wel eerst een prijsopgave vragen om verrassingen te voorkomen.
Pagina: 1 2 Laatste