Autoband rechtsachter compleet afgesleten, hoe dan?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:16
asing schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:46:
[...]

Ik wil niet vervelend doen ;) maar het valt waarschijnlijk onder hetzelfde systeem als bijvoorbeeld Booking.com en Thuisbezorgd. Hotels en restaurants sluiten zich daarbij aan omdat ze dan beter gevonden worden. Het genereert omzet voor ze. Aan de andere kant pakken die grote websites een deel van de omzet van de ondernemers zonder daar zelf iets voor te hoeven doen. Maar het is een ieders keuze.

[...]

Hier moet iets kapot zijn, dus het wordt gewoon zoeken wat er mis is. Dat fixen, daarna uitlijnen en dan zou het over moeten zijn.
Bij booking.com lever je de helft van je marge in. Bij bandenleader koopt de klant zelf zijn banden, mag zelf de garantie gaan afhandelen en enige wat het montagepunt doet is de banden in ontvangst nemen als DPD of GLS de banden komen afleveren. Daarna pakken ze 15-20 euro per band. Als jij een beetje bandenboer bent verdien je zo met gemak 80 euro in een uur zonder enig risico te lopen, dat is nml voor de klant.
En ja, ze kunnen meer marge pakken door de band zelf in te kopen, maar meestal ligt de inkoopprijs al boven wat de klant zelf betaalt bij een online shop.

Overigens voordat je direct online gaat bestellen: die shops zijn geregistreerd in Andorra. Onttrekken zich aan Europees recht, dragen geen verwijderingsbijdrage af (dat moet het montagepunt officieel nog in rekening brengen), dus als je garantie moet gaan claimen of aanspraak wilt doen op WKOA: veel succes.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:38
Vliegvlug schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:19:
Vanochtend de auto bij de garage gebracht en het rechter achterwiel laten zien.
Het eerste waar ze aan moesten denken was uitlijning, waarbij het wiel niet helemaal in lijn staat met de rijrichting.
En gevraagd hoe dat dan kan dachten ze aan rubbers of iets van de armen van de ophanging.

Hoe het dan kon dat de overige banden nu al op maximaal 3mm of minder zitten hadden ze geen antwoord, ze zouden er naar kijken.

Vorig jaar hadden we ongeveer 10k gereden bleek uit hun administratie dus dat is maar 22,7K kilometer in nog geen 2 jaar.

Ter vervangende banden zit ik nu aan de Pirelli CINTIRATO All Season SF3 205/55-R16 94V te denken.

Daar ben ik dan minimaal €450 aan kwijt inclusief montage.
Via een online bandenboer icm een montagepartner in de buurt.

Maar is me onduidelijk of dat ook inclusief balanceren van de banden en uitlijnen van de wielen is.
Ik vermoed het eerste wel en het tweede niet.

Dus sowieso weer een grote uitgave en zeker niet iets waar ik nu al op rekende :'(
Bij vervangen banden moet balanceren altijd, uitlijning niet. Je mag er dus vanuit gaan dat de prijs inclusief balanceren, exclusief uitlijning is. Maar ik neem aan dat dat wel ergens op de site(s) van online bandenboer en/of bandenfitter staat?

Heeft je “eigen” garage ook een offerte voor nieuwe banden gedaan? Ik zou diagnose en banden liever gewoon bij 1 partij houden. Mocht het euvel nog een keer gaan spelen dan zit je in ieder geval niet in een kastje-naar-muur situatie waar de fitter de schuld bij de leverancier neer legt en andersom. En je garage zal er sowieso niets voor voelen om het op te lossen als deze geen partij is geweest.

Na gezeur zoals dit zou ik er persoonlijk weinig voor voelen om in die situatie te zitten. En misschien komt je garage wel met een mooie deal nu de huidige banden zo snel versleten zijn?

Join het GoT Pulse-Team!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:32

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Zo juist gebeld door de garage.
Bij de rechterkant achter is de ophanging niet goed meer, meerdere rubbers versleten en een van de draagarmen raakt blijkbaar af en toe de carrosserie. :X
Daardoor is die band zo hard gesleten.

En dat de overige banden zo snel gesleten zijn doordat links achter ook veel speling heeft, en daarom aan de buitenkant teveel is afgesleten. die heeft nog 2,5mm (heeft altijd achter gezeten ook, beurt vorige jaar zijn ze niet omgewisseld, en dat die kant ook niet echt goed meer is af te stellen.
Voor is nog wel af te stellen maar daar komt de slijtage ook door de speling geven ze aan, maar ze zouden ons nog wel wat tegemoet kunnen komen met nieuwe banden…

Mbt de ophanging rechtsachter geven ze aan dat het als alles helemaal goed gaat het qua reparatie €1200 á 1500 gaat kosten voor alleen dat en dan komt de APK en beurt er nog bij. ;(

Maar dat als hij eenmaal begint aan die ophanging hij door moet en hij de kans groot acht dat alles zodanig vastgeroest is en niet meer los te krijgen is dat hij allemaal kunstgrepen moet doen om het los te krijgen, met verhitten en weet niet wat, wat ook niet fijn is met de benzinetank die ook in die hoek zit en dat het dan makkelijk 2 of zelfs 3x zo duur kan worden. :'(

En gezien de staat van het gehele onderstel dat het eigenlijk niet echt meer de moeite is.
Auto totall loss dus :'(

Ze gaan nu kijken wat er gedaan moet worden voor enkel de APK want dan hebben we wat langer dan 1 á 2 weken in het nieuwe jaar om naar een andere auto te kijken.
Wordt anders te kort dag om naar wat anders te zoeken, dus hopelijk vallen die kosten mee.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:38:
@asing Als zo'n bandenboer vermeld staat op de site van bijvoorbeeld Bandenleader, hebben ze zichzelf opgegeven als montagepartner. Tarieven staan daar ook gewoon bij. Meestal vraagt zo'n montagepunt 5 euro extra per band als je zelf banden meeneemt tov wanneer je de banden bij ze koopt.
Daar zit inderdaad verschil in per website, heb er flink wat bezocht en 4x bij dezelfde montagepartner in de buurt uitgekomen en de prijs per band liep van €15, naar €25 en €27 afhankelijk van via welke site je de banden bestelde. Bij hetzelfde montagebedrijf dus.
Blijktbaar pakt de ene website meer commissie dan de ander en compenseren ze dat gewoon met hun prijzen. ;)
Maargoed, garage waar de auto nu staat moet het onderstel controleren op speling, pas dan weet je of uitlijnen zin heeft. Als er speling op het geheel zit kan je uitlijnen wat je wilt, rondje industrieterrein en terug op de brug en alles staat weer scheef.
Zie mijn post hierboven, is blijkbaar de moeite van reparatie niet meer waard helaas. ;(

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 18:21
Vliegvlug schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:31:
Zo juist gebeld door de garage.
Bij de rechterkant achter is de ophanging niet goed meer, meerdere rubbers versleten en een van de draagarmen raakt blijkbaar af en toe de carrosserie. :X
Daardoor is die band zo hard gesleten.

En dat de overige banden zo snel gesleten zijn doordat links achter ook veel speling heeft, en daarom aan de buitenkant teveel is afgesleten. die heeft nog 2,5mm (heeft altijd achter gezeten ook, beurt vorige jaar zijn ze niet omgewisseld, en dat die kant ook niet echt goed meer is af te stellen.
Voor is nog wel af te stellen maar daar komt de slijtage ook door de speling geven ze aan, maar ze zouden ons nog wel wat tegemoet kunnen komen met nieuwe banden…

Mbt de ophanging rechtsachter geven ze aan dat het als alles helemaal goed gaat het qua reparatie €1200 á 1500 gaat kosten voor alleen dat en dan komt de APK en beurt er nog bij. ;(

Maar dat als hij eenmaal begint aan die ophanging hij door moet en hij de kans groot acht dat alles zodanig vastgeroest is en niet meer los te krijgen is dat hij allemaal kunstgrepen moet doen om het los te krijgen, met verhitten en weet niet wat, wat ook niet fijn is met de benzinetank die ook in die hoek zit en dat het dan makkelijk 2 of zelfs 3x zo duur kan worden. :'(

En gezien de staat van het gehele onderstel dat het eigenlijk niet echt meer de moeite is.
Auto totall loss dus :'(

Ze gaan nu kijken wat er gedaan moet worden voor enkel de APK want dan hebben we wat langer dan 1 á 2 weken in het nieuwe jaar om naar een andere auto te kijken.
Wordt anders te kort dag om naar wat anders te zoeken, dus hopelijk vallen die kosten mee.
Dat verklaart de slijtage. De boel is "op". APK wordt dan wel een probleempje want dit is APK afkeur. Repareren kan, maar als de boel inderdaad goed vastgerot zit dan is het niet meer schroef-schroef maar moet je met grof geweld aan de gang. Dat betekent meer tijd en meer onderdelen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
asing schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:34:
[...]

Het zou APK afkeur zijn bij 1.6mm of minder. Daarvoor zitten er slijtage indicatoren in de band.
Ja klopt, had ik ook al gelezen.

Zitten de banden nog niet op, de slechtste linksachter is nu ~2,5mm
Nu zijn er banden en banden. Er zijn banden die zijn bedoeld voor de sportieve automobilist en er zijn er die zijn bedoeld voor de zuinige automobilist. De sportieve versie heeft behoefte aan zacht rubber voor meer grip. Zachter rubber slijt alleen harder. De zuinige autmobilist gaat voor een wat hardere band die minder grip geeft en minder hard slijt.

Je band is getest door de ANWB : https://www.anwb.nl/auto/...5-r15-h/vredestein-ultrac

[...]

Daar is je antwoord, je had prima grip :P .
Ze gaven bij de garage aan dat ze niet eerder problemen hadden gehad met die banden.. tja.
Je Pirelli keuze is ook getest : https://www.anwb.nl/auto/...cinturato-all-season-sf-3 en die doet het goed op slijtage. Als je Duitsland aandoet dan moet je er wel even op letten dat je het sneeuwvlokje en de berg als icoon hebt anders ben je in overtreding in de winter.
Deze hebben dat als het goed is, maar nu ik toch naar een andere moet gaan kijken zijn nieuwe banden niet direct relevant meer. :|

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
asing schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:45:
[...]

Dat verklaart de slijtage. De boel is "op". APK wordt dan wel een probleempje want dit is APK afkeur.
Daarom hoop ik dat het niet al te duur is die APK.
Of anders wordt het nog maar 3 weken een auto hebben en daarna op een andere manier kijken naar wat nieuws wat natuurlijk super onhandig is en iets tijdelijk huren is ook duur.
Repareren kan, maar als de boel inderdaad goed vastgerot zit dan is het niet meer schroef-schroef maar moet je met grof geweld aan de gang. Dat betekent meer tijd en meer onderdelen.
En dus meer kosten, ik vat ‘m.

• asing
Vliegvlug schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:55:
[...]

Daarom hoop ik dat het niet al te duur is die APK.
Of anders wordt het nog maar 3 weken een auto hebben en daarna op een andere manier kijken naar wat nieuws wat natuurlijk super onhandig is en iets tijdelijk huren is ook duur.

[...]

En dus meer kosten, ik vat ‘m.
Ik heb de foto's even bekeken en zo verrot ziet het er op de foto's niet uit. Geen idee hoe het daarachter staat.

Nu heb je een afweging : spendeer je 1200 euro om deze weer goed te krijgen of koop je iets anders? Dat laatste kost gegarandeerd meer en je weet niet wat voor ellende je van iemand anders overneemt. Dus het hangt af van de rest van de auto en je wensen voor een ander model auto.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• _JGC_
@asing Zolang het achterwiel vast zit en niet aanloopt komt ie door de APK.
Speling controleren ze alleen op fuseekogels, draagarmrubbers en buitenste stuurkogels voor.

Ik had een 206SW met die typische |==\ achteras, had lagere ET waarde op de velgen achter zodat wielen verder naar buiten stonden, kwam gewoon door de APK :X.

• asing
_JGC_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:12:
@asing Zolang het achterwiel vast zit en niet aanloopt komt ie door de APK.
Speling controleren ze alleen op fuseekogels, draagarmrubbers en buitenste stuurkogels voor.

Ik had een 206SW met die typische |==\ achteras, had lagere ET waarde op de velgen achter zodat wielen verder naar buiten stonden, kwam gewoon door de APK :X.
Ze controleren ook het wiellager achter. Band beetpakken en links-rechts/boven-onder bewegen. Dan ga je die kapotte rubbers wel vinden als ze tegen het chassis aan tikken. Art 5.2.20 is dat. De achteras heeft overigens ook draagarmen.

Maar ik wil er verder vanaf zijn, met dit defect (en de speling voor die TS ook aangeeft) zou dit APK afkeur moeten zijn. Het is namelijk niet veilig en de band toont dat wel aan denk ik.

• _JGC_
asing schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:25:
[...]

Ze controleren ook het wiellager achter. Band beetpakken en links-rechts/boven-onder bewegen. Dan ga je die kapotte rubbers wel vinden als ze tegen het chassis aan tikken. Art 5.2.20 is dat. De achteras heeft overigens ook draagarmen.

Maar ik wil er verder vanaf zijn, met dit defect (en de speling voor die TS ook aangeeft) zou dit APK afkeur moeten zijn. Het is namelijk niet veilig en de band toont dat wel aan denk ik.
5.2.20 is voor bestuurde wielen. Wat betreft lagers: een wiellager met speling gaat uiteindelijk vastslaan, dat is geen grapje bij 100km/h.

Ik heb meerdere auto's door de APK gehad met speling op de achteras. Van 5cm op de achterasrubbers tot aan een achteras met ovale draagarmlagerbussen waarbij die wielen |==\ stonden. Het criterium is dat het wiel vrij moet draaien, en dat deed ie met ET28 ipv ET34 velgen achter :X.

Maargoed, TS moet geen kosten meer maken aan deze auto en wat anders gaan zoeken. Of zelf aan de knutsel, maar als het je dagelijkse auto is ga je dat zonder ervaring niet doen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:30:
[...]

Maargoed, TS moet geen kosten meer maken aan deze auto en wat anders gaan zoeken. Of zelf aan de knutsel, maar als het je dagelijkse auto is ga je dat zonder ervaring niet doen.
We gebruiken de auto zeker niet dagelijk maar dat laat onverlet dat ik er zelf niet aan ga knutselen, hooguit wat kleine dingen, want heb daar het gereedschap, de tijd en de zin niet voor/in.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 24-12 17:18
Misschien kan een kleine lokale merkloze garage de rubbers vervangen en de draagarmen nakijken. Kleine garages hebben een veel lager uurloon en vaak meer ervaring met oudere auto's en moeilijke klussen.
Met de reserveband gemonteerd hebben alle banden ruim genoeg profiel om door de APK te komen. De reserveband kun je omruilen voor een 2e handse band of nood reparatiesetje zoals er tegenwoordig in nieuwe auto's zit.
De onderdelen van Ford zijn niet heel erg duur maar het uurloon van merkgarages wél.
Ik schat dat je tussen 1000 en 1300 euro weer een jaartje vooruit kunt en in de tussentijd kan je rustig naar een andere auto kijken.
Wel eerst een prijsopgave vragen om verrassingen te voorkomen.
Pagina: 1 2 Laatste