Autoband rechtsachter compleet afgesleten, hoe dan?

Pagina: 1
Acties:

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:26

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Viel me zojuist op dat de rechterachterband van mijn auto nauwelijk meer profiel heeft en op een hele vreemde manier is afgesleten :X
Vreemd afgesleten achterband rechts

Afgesleten profiel band rechtsachter, zijkant

Lijkt me niet goed! :'(
Maar ik heb geen idee hoe dit kan :?

De overige banden zien er nog wel normaal uit, zie hieronder.

Linksachter:
Profiel band linksachter

Rechtsvoor:
Profiel band rechtsvoor

Linksvoor:
Profiel band linksvoor

Aangezien het een voorwiel aangedreven auto betreft (Ford Mondeo Mark 4) snap ik niet waaom die band zo versleten is.
Kan het zijn dat hij niet meer goed draait en daardoor zo enorm is afgesleten?

Banden zijn Vredestijn Ultrac 205/55 R16 91V mocht dat relevant zijn. En ze zijn als ik me niet vergis er bijna 2 jaar geleden op gezet.

Net de bandenspanning gemeten en die was bij de afgesleten band met 2,25 bar ook niet gek.
De andere achterband zat daar ook op en de voorbanden op 2,15 bar wat wel iets minder is dan de voorgeschreven 2,2 bar.
Dus lijkt me niet dat bandenspanning een reden voor dit enorme slijten van de band rechtsachter is.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:17
Misschien is de uitlijning van dat wiel niet goed en rolt die niet in de goede richting mee.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
LordSinclair schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:04:
Misschien is de uitlijning van dat wiel niet goed en rolt die niet in de goede richting mee.
Oh, kan dat zomaar ontstaan dan?
En hoe kan ik vaststellen dat dat het inderdaad is?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als het midden slijt is te hoge bandenspanning (in ieder geval deel van) de oorzaak.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:55
Vliegvlug schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:07:
Oh, kan dat zomaar ontstaan dan?
En hoe kan ik vaststellen dat dat het inderdaad is?
Bv. door (iets te hard) een stoeprandje te raken o.i.d.

Een garage kan dit gemakkelijk vaststellen (en fixen). Je hebt specifieke apparatuur nodig dus kunt dit niet thuis doen.

Als er toch al nieuwe band(en) op moeten kun je ook vragen dat ze dit sowieso doen (uitlijnen), gezien het slijtage-patroon dat niet gelijk is komen veel garages daar zelf ook wel mee.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
pagani schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:07:
Als het midden slijt is te hoge bandenspanning (in ieder geval deel van) de oorzaak.
Ik heb ze voor de zomervakantie wel wat hoger opgepompt gehad omdat we met vier personen en volledige bepakking op vakantie gingen maar dan zou je toch ook verwachten dat de andere achterband hetzelfde slijtage patroon had gehad.

Is echt enkel die rechtsachter die zo enorm en op een vreemde manier is gesleten.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Of je hebt iets wat schuurt in je wielkast of je hebt de achterband inderdaad niet goed binnen de marges van uitlijnen - in dat geval verwacht ik overigens een andere vorm van slijtage niet op deze manier.

Ik gok in dit geval eigenlijk op een productiefout.

Je kunt eventueel ook hier posten: https://old.reddit.com/r/MechanicAdvice/ denk dat je dan ook wel wat steekhoudende reacties zult krijgen (voornamelijk van mensen die wel 40u/wk autogereedschap in de handen hebben).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:01
Vliegvlug schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:12:[...]
Ik heb ze voor de zomervakantie wel wat hoger opgepompt gehad omdat we met vier personen en volledige bepakking op vakantie gingen maar dan zou je toch ook verwachten dat de andere achterband hetzelfde slijtage patroon had gehad.
Is echt enkel die rechtsachter die zo enorm en op een vreemde manier is gesleten.
Waarschijnlijk te hard achteruit ingeparkeerd, en doorgedrukt tegen de stoeprand. Dan kan er wat verschuiven in de ophanging waardoor het wiel niet meer uitgelijnd is met de rest van je auto. Zoals anderen ook al zeggen, ga langs bij de garage want zo wil je niet door blijven rijden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:49
Ik zal maar niet vragen of het gewicht goed was verdeeld ^^.
Over algemeen is midden van band versleten door druk, maar hoe oud is de band überhaupt? De andere 3 zien er jong uit.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Wilke schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:12:
[...]

Bv. door (iets te hard) een stoeprandje te raken o.i.d.
Staat me wel bij dat ik een keer een stoeprand net meegenomen had maar dat was rechtsvoor, kan dat ook invloed hebben op de achterband?

Maar ik ben ook niet de enige die in de auto rijd dus mogelijk heeft iemand anders wel iets met de achterband geraakt.
Een garage kan dit gemakkelijk vaststellen (en fixen). Je hebt specifieke apparatuur nodig dus kunt dit niet thuis doen.
Er staat een beurt met apk gepland binnenkort dus dat komt dan goed uit.
Als er toch al nieuwe band(en) op moeten kun je ook vragen dat ze dit sowieso doen, gezien het slijtage-patroon dat niet gelijk is komen veel garages daar zelf ook wel mee.
Die rechtsachter moet sowieso vervangen worden.
De rest weet ik niet eigenlijk, niet opgemeten.
Hopelijk niet, heb ook het idee dat dit typisch dingen zijn waar garages extra marge op pakken tov een bandenboer.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:39
99ruud99 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:16:
Ik zal maar niet vragen of het gewicht goed was verdeeld ^^.
Over algemeen is midden van band versleten door druk, maar hoe oud is de band überhaupt? De andere 3 zien er jong uit.
TS geeft aan dat de banden er twee jaar geleden op zijn gezet. Zou hij ze niet alle 4 hebben vervangen?

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:54
Het ziet eruit alsof het een beetje te heet is geworden. Dit had zomaar een klapband kunnen zijn.

Even langs je garage:
- bandenspanning checken
- uitlijning checken
- lager/schijf checken of het wiel vrij loopt

Je kan ook na een ritje even met de hand voelen of de band of velg warmer zijn dan de andere kant. In ieder geval niet te lang meer mee rondrijden. Je wilt niet bij 100 km/h in een bocht een klapband krijgen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
turkeyhakan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:19:
[...]

TS geeft aan dat de banden er twee jaar geleden op zijn gezet. Zou hij ze niet alle 4 hebben vervangen?
Ja klopt, ze zijn allemaal tegelijk vervangen.
Ook @99ruud99

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:29

AvK

Ready Set Go

Lijkt mij een productiefout. Dit soort slijtage kan je bijna niet krijgen door een iets scheve uitlijning.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:53
Verkeerde uitlijning. Wiel heeft vast eens een klap gehad van een stoeprand of iets dergelijks.

Volgens mij hebben de rest van je banden ook geen profiel meer over trouwens. Op de foto van je band linksvoor zit het indicatiestreepje al even diep als het profiel.
Hup, naar de bandenboer voor uitlijnen en vier nieuwe kwaliteitsbanden.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
AvK schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:21:
Lijkt mij een productiefout. Dit soort slijtage kan je bijna niet krijgen door een iets scheve uitlijning.
Net gekeken naar de codes op de banden.

De extreem versleten band rechtsachter heeft:
DOT 023 0FB806 2823

De rest:
DOT 023 0FB806 2623

Is dus verschil met die band tov de rest.
Dat is de productie week toch?

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:29

AvK

Ready Set Go

Vliegvlug schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:30:
[...]

DOT 023 0FB806 2823

De rest:
DOT 023 0FB806 2623

Correct.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Is dus wel uit een andere batch dan.
Maar hoe toon je zoiets aan en wat schiet je ermee op?
Gaat vredestijn dan een band gratis leveren? Ik heb er wel gewoon op rondgereden natuurlijk

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
TereZz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:25:
Verkeerde uitlijning. Wiel heeft vast eens een klap gehad van een stoeprand of iets dergelijks.

Volgens mij hebben de rest van je banden ook geen profiel meer over trouwens. Op de foto van je band linksvoor zit het indicatiestreepje al even diep als het profiel.
Hup, naar de bandenboer voor uitlijnen en vier nieuwe kwaliteitsbanden.
Bedoelje te zeggen dat deze van Vredestein geen goede banden zijn?

Ik had er daarvoor zelf Bridgestones op laten zetten maar werd met de laatste keer dat de banden vervangen moesten worden erdoor overvallen en zijn er door de garage voor de APK deze Vredesteins op gezet.

Ik heb een jaar geleden voor de APK nog gekeken en toen waren ze nog prima. Deze keer door de drukte niet aan gedacht en zijn ze natuurlijk net nu weer aan de beurt. ;(

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:39
Vliegvlug schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:30:
[...]

DOT 023 0FB806 2823

De rest:
DOT 023 0FB806 2623

De versleten band RA is 2 weken later geproduceerd. Lijkt mij geen issue.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
turkeyhakan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:38:
[...]

Maar wel een andere productie run; het gaat niet om de ouderdom maar een eventuele fabricage fout.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Maar het is wel erg toevallig, het is geen sturende as, het is geen aangedreven as, uitlijnen is maar zeer beperkt mogelijk op de achteras. De slijtage duidt niet op te veel of te weinig camber. Te hoge bandenspanning is onwaarschijnlijk gezien alle banden vrijwel altijd tegelijkertijd achtereenvolgens met hetzelfde apparaat worden opgepompt.

@Vliegvlug dit is er typisch een die naar de fabrikant gaat in wat foto's of per koerier zodat de bandenboer/garagist je op hun kosten een nieuwe mag monteren.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:53
[...]

Leeftijd niet, maar wellicht wel op een andere locatie geproduceerd. In ieder geval een andere batch.

Dit lijkt me op een productiefout specifiek en alleen met deze band. Het is ook geen gewone slijtage.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
True schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:43:
[...]

Maar het is wel erg toevallig, het is geen sturende as, het is geen aangedreven as, uitlijnen is maar zeer beperkt mogelijk op de achteras. De slijtage duidt niet op te veel of te weinig camber. Te hoge bandenspanning is onwaarschijnlijk gezien alle banden vrijwel altijd tegelijkertijd achtereenvolgens met hetzelfde apparaat worden opgepompt.

@Vliegvlug dit is er typisch een die naar de fabrikant gaat in wat foto's of per koerier zodat de bandenboer/garagist je op hun kosten een nieuwe mag monteren.
Dat zou mooi zijn! :)

Maar moet ik dat dan bij de garage aankaarten of zelf direct met Vredestein contact opnemen?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vliegvlug schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:57:
[...]

Dat zou mooi zijn! :)

Maar moet ik dat dan bij de garage aankaarten of zelf direct met Vredestein contact opnemen?
Juridisch gezien altijd bij de verkoper.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Maar @Vliegvlug hoeveel kilometers heb je inmiddels met deze banden gereden? Wat anderen ook aangegeven, zo op het oog zijn die andere drie banden t.z.t. ook aan vervanging toe.
Van deze laatste zul je mogelijk een deel van de vervangingskosten terugkrijgen, zeker als je er al twee jaar op rijdt. Wat is het profiel van de andere drie banden?

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zonder het topic verder doorgelezen te hebben, heb zelf ook zoiets gehad door een vastzittende remklauw/remschijf. Just my 2c.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
True schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:00:
[...]

Juridisch gezien altijd bij de verkoper.
Dat zal de garage zelf dan zijn want die hebben ze er destijds opgezet en in rekening gebracht

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
True schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:02:
Maar @Vliegvlug hoeveel kilometers heb je inmiddels met deze banden gereden? Wat anderen ook aangegeven, zo op het oog zijn die andere drie banden t.z.t. ook aan vervanging toe.
Van deze laatste zul je mogelijk een deel van de vervangingskosten terugkrijgen, zeker als je er al twee jaar op rijdt. Wat is het profiel van de andere drie banden?
Goede vragen, zou ik moeten meten en de kilometerstand opzoeken, maar we rijden alleen veel in de zomervakantie en daarbuiten niet veel.
Hoe lang hoort een band ongeveer mee te gaan?

En zouden de voorbanden vanwege de aandrijving niet meer moeten slijten?
Hoewel ze vorig jaar bij de APK natuurlijk omgewisseld zouden kunnen zijn om de slijtage te verdelen.

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:48
Enforcer schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:05:
Zonder het topic verder doorgelezen te hebben, heb zelf ook zoiets gehad door een vastzittende remklauw/remschijf. Just my 2c.
Aanlopende schijf- of trommelrem, dat was ook mijn gedachte.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Enforcer schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:05:
Daar dacht ik in eerste instantie dus ook aan. Niet per se de remmen maar wel iets wat blokkeer of aanloopt.
Misschien de achterkant eens op de krik zetten en kijken of het wiel los wil ronddraaien.
Maar hoe soepel hoort dat normaal te gaan?
Een slinger geven en dan moet hij doordraaien en langzaam tot stilstand komen net als een bij een fietswiel?

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 17-12-2025 15:12 ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:54
Vliegvlug schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:11:
[...]

Daar dacht ik in eerste instantie dus ook aan. Niet per se de remmen maar wel iets wat blokkeer of aanloopt.
Misschien de achterkant eens op de krik zetten en kijken of het wiel los wil ronddraaien.
Een slinger geven en dan moet hij doordraaien en langzaam tot stilstand komen net als een bij een fietswiel?
Even wat antwoorden :
- een band gaat 40-60.000 km mee, afhankelijk van de hardheid en je rijgedrag
- opkrikken en draaien is een goed idee

Verwacht geen fietswiel maar het moet wel soepel draaien. Als je kracht moet zetten is het fouteboel. Als je een stukje hebt gereden en band of veld zijn warmer dan de andere kant is het ook niet goed.

Voor je in de vangrail hangt, maak een afspraak met je garage.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vliegvlug schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:11:
[...]

Als je twijfelt over hoe soepel die loopt, vergelijk het met de andere kant.

Maar wat je ook doet het resultaat zal zijn nieuwe band + oplossing.
De oplossing is mogelijk:
  • nieuwe band (bij productiefout)
  • uitlijnen (bij foutieve uitlijning)
  • lopend maken remmerij/wiellager (bij defecten remmerij/wiellager)
voor al deze problemen moet je bij een garage (of bandenboer) zijn. Die afspraak z.s.m. maken en ritten tot een minimum is wel ten zeerste aan te raden.

Pagina: 1