Autoband rechtsachter compleet afgesleten, hoe dan?

Pagina: 1
Acties:

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:09

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Viel me zojuist op dat de rechterachterband van mijn auto nauwelijk meer profiel heeft en op een hele vreemde manier is afgesleten :X
Vreemd afgesleten achterband rechts

Afgesleten profiel band rechtsachter, zijkant

Lijkt me niet goed! :'(
Maar ik heb geen idee hoe dit kan :?

De overige banden zien er nog wel normaal uit, zie hieronder.

Linksachter:
Profiel band linksachter

Rechtsvoor:
Profiel band rechtsvoor

Linksvoor:
Profiel band linksvoor

Aangezien het een voorwiel aangedreven auto betreft (Ford Mondeo Mark 4) snap ik niet waaom die band zo versleten is.
Kan het zijn dat hij niet meer goed draait en daardoor zo enorm is afgesleten?

Banden zijn Vredestijn Ultrac 205/55 R16 91V mocht dat relevant zijn. En ze zijn als ik me niet vergis er bijna 2 jaar geleden op gezet.

Net de bandenspanning gemeten en die was bij de afgesleten band met 2,25 bar ook niet gek.
De andere achterband zat daar ook op en de voorbanden op 2,15 bar wat wel iets minder is dan de voorgeschreven 2,2 bar.
Dus lijkt me niet dat bandenspanning een reden voor dit enorme slijten van de band rechtsachter is.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:58:
@Vliegvlug Dat dikke randje komt door hoe de mal van die banden is opgebouwd. Ik heb hier zelf Vredestein Quatrac Pro banden liggen die 2 van die randjes in het profiel hebben, die waren ook al aan het loslaten. Overigens zijn die niet vervangen vanwege die randjes, maar omdat ik aan de binnenkant al door het canvas zat na 15.000km vanwege slechte uitlijning.
Ai, dat is niet best.

Blijkbaar is dat uitlijnen toch heel moeilijk ofzo.

Want dat had ik ook bij de banden die ik voor de Bridgestones had:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D7jCwvq/oude-band.jpg
Zat nog best wat profiel op, meer dan de huidige banden, maar aan een kant dus extreem gesleten.
Dat waren banden met dot codes uit eind 2013 en halverwege 2015 dus heb ik ook flink lang van kunnen genieten tot ze dus in aug 2019 zijn vervangen door de Bridgestones.
Wat ik verder aan het slijtagepatroon van je achterwielen zie is dat ofwel je wielen naarbinnen staan (stoeprand geraakt?),
Vliegvlug in "Autoband rechtsachter compleet afgesleten, hoe dan?"
ofwel je een hele sportieve rijstijl hebt waarbij je zo hard mogelijk om rotondes of klaverblad gaat.
Daar is deze auto niet echt voor geschikt ;)
Er zit de meest simpele motor in die voor dit model verkrijgbaar was, een 1,6 benzine zonder turbo. 110pk staat me bij.
En zeker met volle bepakking en 4 personen heb ik het idee dat hij eigenlijk net te licht is voor deze auto.
Ik weet niet of bij een Mondeo de achterkant uitgelijnd kan worden, maar ik zou 'm eens bij een bandenboer op de uitlijnbank laten zetten, dan weet je snel hoe scheef de boel staat.
Goed idee ja, zal de garage daar extra op wijzen maandag.
Maar vraag me tegelijkertijd af of dat wel de juiste plek is als ze me dergelijke banden aansmeren en die ene achterband zo extreem versleten is wat mogelijk ook aan de uitlijning zou kunnen liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 18-12-2025 00:26 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
@Vliegvlug Je huidige band is afkeur iig, lijkt me ook niet veilig om mee door te rijden.
Band die ik destijds had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2h7ut_UFhkUEDSyJaumjvZMOSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KviaMlqtTwa3JNNYkgexanHK.jpg?f=fotoalbum_large
Zag er aan de buitenkant nog wel goed uit :X.

Heb daarna het hele onderstel verbouwd en opnieuw laten uitlijnen bij de bandenboer. Bleek dat op dat wiel de fuseekogel niet geborgd zat in het fuseestuk (moer zat niet op de bout), de hele zooi stond scheef en kwam bij scherpe bochten ook gewoon los. Kocht die auto met verse APK... denk dat de "keurmeester" de hele auto nooit daar gehad heeft :X.

Ik raad je aan om je reservewiel te plaatsen, je auto naar de garage voor APK brengen met vermelding dat je graag wilt weten of er speling op je ophanging zit (ook als dat nog niet per se APK afkeur is), vervolgens bij een bandenboer 4 nieuwe banden en laten uitlijnen. Kwikfit zou ik skippen, dan liever naar een Profile.
Weet niet in welke regio je zit, maar zelf ga ik voor uitlijnen altijd naar Lammert vd Meulen in Dokkum, banden bestel ik online en laat ik monteren bij een bandenboer in de buurt.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Xrypta schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:42:
Wellicht vertekening door het licht in het filmpje, maar lijkt het nou alsof de as waar de extreme slijtage op de band zit aanzienlijk meer remstof op de velg heeft?
Net gekeken maar dat zie ik niet echt, is wel vergelijkbaar.
Wel is de kant met de versleten band veel bruiner van kleur en die andere kant grijzer.
Maar zou kunnen omdat die eerst kant meer aan het weer is blootgesteld.

Hieronder twee foto’s.
Boven is de rechter achterband met de enorme slijtage en onder de linker achterband met dezelfde slijtage als de overige drie banden:
Achterbanden, boven RA met versleten profiel, onder LA met normaal profiel

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik heb inmiddels ook de versleten band eraf gehaald en het reservewiel gemonteerd, waarbij ik dat gat in het midden van de as wel heel erg roestig vind:
Reservewiel gemonteerd en staat van profiel gefotografeerd

Foto gemaakt van het profiel ook, kan ik het na langer er mee rijden in de gaten houden hoe het er dan uit ziet, moet morgenavond ruim 150Km rijden voor een familiebezoek.

Na het erop zetten van het wiel de moeren aangedraaid met 110Nm, want hoger gaat mijn momentsleutel niet.
Daarna een klein blokje om gereden en ze nog een keer met 110Nm aangedraaid en gingen ze nog een stukje verder. Was bewust een stukje gaan rijden zodat het wiel zich kon zetten.

In het instructieboekje staat echter dat de wielen met 140Nm moeten worden vastgezet.
Vind dat echter lastig om op gevoel te doen dus heb ik drie van de 5 moeren met de hand nog wat vaster aangedraaid.
Ik las dat te vast ook niet goed was dus daarom die andere twee gelaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 18-12-2025 23:43 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Toen het wiel eraf was nog wat foto’s gemaakt van de ophanging, mogelijk zien jullie er nog iets vreemds aan.
Zelf vind ik het vooral heel erg roestig. Is dat normaal?
Worden dit soort dingen niet meer getextileerd, dat gebeurde vroeger toch wel met onderkanten van auto’s?

Wielophanging rechtsachter
Veel roest bij de naaf en ook dat stuk metaal rond de remschijf.

Vooral in de foto hieronder is de roest goed te zien bij de ophanging. Was in het echt ook duidelijker te zien dan op de foto.
Zit van dat afgebladderde roest op wat je er zo af kan krabben. Vooral bij dat deel wat schuin naar beneden loopt en waar die veer in staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 18-12-2025 23:52 ]

Pagina: 1