miicker schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:03:
[...]
Nee dat klopt, maar vond het vooral dat duidelijk te zien was dat dit gewoon het einde was van zo'n kleine beschaving die daar leefde. Je zag heel duidelijk dat de hive daar een toneelstuk opvoerde alleen om haar tevreden te houden. De joining van haar betekende ook het einde van die stam/beschaving/gemeenschap zoals het was. Dat is ook logisch, maar tegelijkertijd kwam het zo ook wel duidelijk in beeld wat de consequentie is van de mensheid als een hive mind.
Nu bedenk/besef ik me ineens ook, dat het geluksgevoel puur chemisch is bij de hive-mind. Of in ieder geval niet gebaseerd of iets wat bij ons mensen die chemi in gang zet. Want juist dat leven in die gemeenschap en de liefde voor dieren, etc, is wat ons mensen een gevoel van geluk kan geven. De hive-mind heeft dat niet nodig.
Ik meende dat Zosia ook zoiets vertelde tegen Carol, in ieder geval welke stoffen ervoor verantwoordelijk zijn. Dus ga ik er nu vanuit dat het virus die stoffen aanmaakt zonder oorzaak, daar waar wij daar normaal juist een oorzaak voor moeten hebben.
miicker schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:03:
Ook was mooi te zien dat de hive mind geen enkel dier wil doden, maar tegelijkertijd lijken ze ook geen liefde voor dieren te voelen. Het baby geitje was daar een goed voorbeeld van. Die werd vrij gelaten, maar wel aan zijn lot over gelaten. Hoe lang zal hij het alleen redden?
Het gaat niet om liefde voor de dieren, maar om het niet inperken van de natuur. Als dat geitje mee zou lopen, zouden ze dat toestaan (en ook voeren?). Ze lieten ook die honden bij de 'individuen', omdat die honden dat wilden. Het is me alleen niet duidelijk of ze er ook echt voor zorgen, inderdaad, of ze ze voeren.
Overigens zet dit me ook weer aan het denken. Want inderdaad, ze laten de dieren aan hun lot over en beseffen ook heus wel de consequenties. Maar ze geven de dieren daarmee juist wel hun vrijheid en vrije wil mee. En juist bij mensen doen ze dat niet.
Je zou je ook nog kunnen afvragen, waarom wel mensen en dieren niet 'infecteren'...Want ook dieren zouden een geluksgevoel kunnen ervaren, en ook nuttige info kunnen delen in de hive-mind, lijkt me.