• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:51
Overigens, bleek nou dat Zosia uit Gdansk (Polen) komt?! Ik dacht dat ze vanuit een of ander warm zandland (Marokko) in het vliegtuig stapte...
(De actrice komt in ieder geval wel uit Polen!)

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Truus01 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:22:
[...]
Was dat niet omdat ze informatie binnenkreeg van de hive, over dat ze bezoek krijg. Ik neem aan dat dat bezoek Manousos is.
Scherp! Dat was het inderdaad. Zo'n zelfde soort freeze had ze toen Carol aan Zoisa vroeg of de andere engelssprekende overblijvers wilden afspreken.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Truus01 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:34:
Overigens, bleek nou dat Zosia uit Gdansk (Polen) komt?! Ik dacht dat ze vanuit een of ander warm zandland (Marokko) in het vliegtuig stapte...
(De actrice komt in ieder geval wel uit Polen!)
Ja, het vliegveld waar ze vertrok was Tangiers in Marokko.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:34

Daniel36

Het oude liedje

Mogelijk heb ik erover heen gekeken maar ik kwam hier en in de ts niet tegen dat de laatste aflevering al op komende woensdag te zien is?

Las net dit artikel namelijk:
Op deze manier kun je de finale van Pluribus eerder kijken https://share.google/5s3DzeSOILe7u15hW

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:16
Daniel36 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 01:22:
Mogelijk heb ik erover heen gekeken maar ik kwam hier en in de ts niet tegen dat de laatste aflevering al op komende woensdag te zien is?

Op deze manier kun je de finale van Pluribus eerder kijken https://share.google/5s3DzeSOILe7u15hW
Dit artikel zit achter een paywall. Kun je het voor ons samenvatten?

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
Of-Aaargh schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 07:50:
[...]

Nee joh, even naar de onderkant van de cookie banner, en klikken op "ik ben 24+" oid.

• Daniel36

Daniel36

Het oude liedje

Of-Aaargh schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 07:50:
[...]

De finale van Pluribus wordt door Apple vervroegd. Dat heeft allemaal met de kerstdagen te maken. De negende aflevering, getiteld 'La chica o el mundo' staat niet pas op vrijdag 26 december online, maar kun je al op woensdag 24 december streamen. Dat is handig om te weten als je spoilers wil ontwijken.

Het is niet de eerste keer dat Apple het releaseschema van de serie aanpast in verband met feestdagen. Een eerdere aflevering was vroeger te streamen in verband met Thanksgiving in de Verenigde Staten.

Door Pluribus voor de kerstdagen te publiceren hoeft Apple ook niet te concurreren met de nieuwe afleveringen van Stranger Things die juist wel tweede kerstdag op Netflix verschijnen.

(y)

• Of-Aaargh
ppeterr schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 07:52:
[...]

Nee joh, even naar de onderkant van de cookie banner, en klikken op "ik ben 24+" oid.
Off topic, maar dan betaal je alsnog, met je persoonlijke gegevens. Het is overigens een bijzonder vileine tactiek om onder de cookie-wetgeving uit te komen, en verboden. Reden voor mij om Bright op mijn zwarte lijst te zetten.
(En kleine tip, als je dan persé iets van Bright of andere websites van PXR wil lezen, klik dan altijd op 'ik ben jonger dan 24 jaar', dat moeten ze vragen om je data aan gokbedrijven te mogen verkopen, dat mogen ze niet van personen onder 24 jaar)

• Dagarkin
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Daniel36 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 01:22:

Top aangepast.

Had niet eens door, dat we dan volgende week dan al de finale hebben. Gaat allemaal supersnel, ondanks dat zijn series niet altijd dit gevoel hebben.

Tot zover vermaak ik mij prima, ben benieuwd of hij ook weer extreem de diepte is ingegaan met bv Breaking Bad, zat er een kleur code in, ook zelfs met de kleuren van de kleding, tijdens het kijken was dit mij persoonlijk niet opgevallen, maar grote kans dat er ook zoiets is toegepast in Pluribus.

Reddit
I watched a video on youtube recently that mentions that every color everyone wears in every single scene is put there purposefully. Its given me so much to think about, watching it over. I'm only in the first season, but it shows so so much.

Beige is for people that aren't threatening. For instance, Walt almost always wears beige to school. When he and Skyler go to the birthday party for elliot, everyone wears beige.

Yellow represents the meth business, and the criminal underground. Jesse is constantly wearing yellow.

Green is for change and money. Right around the end of season 1, Walt wears a lot of green. This is when he's changing and taking on the persona of Heisenberg.

Pink is for innocence. Skyler wears pink at her baby shower. More importantly, jesse PINKman. Deep down, Jesse is just a child going through all of this.

Orange is for action and danger. Hank often wears orange because he is a massive threat/danger to walt, being a DEA agent.

Blue is for loyalty and dependability. Skyler does change, but in the beginning she's always wearing blue. This is because she's most loyal to Walt, being that she pushes him to seek treatment and she's always there for him. Jr. Also wears a significant amount of blue.

White is for purity. It describes the white family in the beginning before their road gets increasingly darker. Walt's underwear is white, his hazmat suit in the beginning is white.

I could go on forever about this and other things I've noticed. I know this isn't really unknown, but I've found the already rich story to be so much richer because of this and it's opened up a lot of pathways of thought about the show that I have. I can't help but have a brand new love for the attention to detail.

• Daniel36

Daniel36

Het oude liedje

Dagarkin schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:30:
[...]

Top aangepast.

Had niet eens door, dat we dan volgende week dan al de finale hebben. Gaat allemaal supersnel, ondanks dat zijn series niet altijd dit gevoel hebben.

Tot zover vermaak ik mij prima, ben benieuwd of hij ook weer extreem de diepte is ingegaan met bv Breaking Bad, zat er een kleur code in, ook zelfs met de kleuren van de kleding, tijdens het kijken was dit mij persoonlijk niet opgevallen, maar grote kans dat er ook zoiets is toegepast in Pluribus.

Reddit

[...]
Ik heb vannacht de momenteel laatste aflevering gezien, maar die was wel erg rustig imho.
Ik ben benieuwd naar de finale komende woensdag.
:)

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Komt er nog maar een aflevering? Waaaat? Hier ben ik niet klaar voor. Waarom niet 16 per seizoen. Ik kan niet tot 2027 wachten op seizoen 2.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

In ieder geval blij Zosia weer te zien, ik moet heel oppervlakkig benoemen dat ik het een zeer mooie vrouw vind.
Heel benieuwd hoe de ontmoeting gaat verlopen in de seizoensfinale, ik heb het idee dat Manousos wat teleurgesteld zal zijn met Carol.

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Iemand enig idee of die drone de hele serie blijft hangen? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Volgens IMDB heeft de laatste aflevering een runtime van 60 minuten. Dat is gelukkig iets beter dan die 45 min afleveringen. Ik heb er zin in!

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• miicker
  • Niet online
Seizoensfinale net gezien en het was een interessante aflevering. Had misschien gehoopt op net iets meer vooruitgang, maar had het ook niet echt verwacht gezien ze 4 seizoenen willen uitbrengen.

Wel een aantal interessante ontdekkingen die sommige theorieën wegstrepen en andere misschien juist versterken:
- Ze lijken inderdaad via een specifieke radiofrequentie te communiceren;
- Ze reageren niet alleen wanneer Carol tegen ze schreeuwt (was een theorie dat dat alleen bij Carol zou gebeuren);
- Ze kunnen dus inderdaad de stamcellen die ze nodig hebben uit de ingevroren eitjes van Carol halen;
- Carol heeft nog 1 tot 3 maanden voordat ze klaar zijn.

Ben wel benieuwd of er echt een atoombom op de oprit van Carol staat nu _O- Waarschijnlijk wel, als fail safe voor als ze haar willen laten joinen.

Mijn voorspelling voor wat er uiteindelijk zal gaan gebeuren is dat Carol wel opgenomen gaat worden in de hive voordat Carol en Manousos de wereld kunnen redden. Dan zal Manousos Carol moeten redden. Ben verder natuurlijk benieuwd naar de afloop, maar met Vince Gilligan verwacht ik nou niet meteen een happy ending waarbij de hele wereld gered gaat worden.

De vrijwillige joining in het begin was ook mooi om te zien. Je ziet meteen de bevestiging dat het hele dorp en alles wat ze daar deden een grote theatervoorstelling was voor dat meisje. Zodra ze gejoined is stopt iedereen, laten ze de dieren los en gaat ieder zijn/haar eigen pad, waarschijnlijk werken aan een enorme schotel :P

Ook mooi om daarna te zien hoe de hive de drone inzet om Manousos te volgen. Manousos is zoals verwacht behoorlijk paranoia in het begin. Het feit dat Hellen een bewegingssensor in de drankkast heeft gebouwd doet ook wel wat met Helen.

Ben overigens wel benieuwd of Manousos verder was gekomen met "Rick" als Carol niet had ingegrepen, ik verwacht eerlijk gezegd dat er wel iets meer nodig zal zijn, maar wie zal het zeggen.

Dat was het dan, nu 2(?) jaar wachten op het volgende seizoen.... :-(

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:12
Waarom deed een bepaalde scene mij aan dit denken? :+
Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/0KvkeDhLokQAAAAM/peter-griffin.gif

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• molenganger
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Net de laatste aflevering gezien van dit seizoen.
spoiler:
[quote]breew schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:17:
[...]

:+
ze geven Carol een atoombom.

[Afbeelding]
[/quote]
Voorspellende gave?

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

@miicker Mooi verwoord.

Online lees ik theorieën dat Zoisa zwanger zou zijn met/van Carol's eicellen. Maar dit maakt toch geen sense? Dit kun je theoretisch in een lab doen. Daar hebben ze Zoisa's lichaam niet voor nodig. De enige reden lijkt me een psychologische. "Carol, ik ben zwanger van jouw kind" zal een behoorlijke mindfuck zijn. Zeker in combinatie met een atoombom. Zou ze echt haar eigen kind opblazen?

• HijDieAllesWeet
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-01 14:52
miicker schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:08:
Ik vond zo per week een aflevering al erg irritant. Echt jammer dat ik deze niet gemist heb en over een paar jaar tegenkom als het hele ding in 1 keer te bingen is.

• Truus01
Seizoensfinale net gezien en het was een interessante aflevering. Had misschien gehoopt op net iets meer vooruitgang, maar had het ook niet echt verwacht gezien ze 4 seizoenen willen uitbrengen.

Wel een aantal interessante ontdekkingen die sommige theorieën wegstrepen en andere misschien juist versterken:
- Ze lijken inderdaad via een specifieke radiofrequentie te communiceren;
- Ze reageren niet alleen wanneer Carol tegen ze schreeuwt (was een theorie dat dat alleen bij Carol zou gebeuren);
- Ze kunnen dus inderdaad de stamcellen die ze nodig hebben uit de ingevroren eitjes van Carol halen;
- Carol heeft nog 1 tot 3 maanden voordat ze klaar zijn.

Ben wel benieuwd of er echt een atoombom op de oprit van Carol staat nu _O- Waarschijnlijk wel, als fail safe voor als ze haar willen laten joinen.

Mijn voorspelling voor wat er uiteindelijk zal gaan gebeuren is dat Carol wel opgenomen gaat worden in de hive voordat Carol en Manousos de wereld kunnen redden. Dan zal Manousos Carol moeten redden. Ben verder natuurlijk benieuwd naar de afloop, maar met Vince Gilligan verwacht ik nou niet meteen een happy ending waarbij de hele wereld gered gaat worden.

De vrijwillige joining in het begin was ook mooi om te zien. Je ziet meteen de bevestiging dat het hele dorp en alles wat ze daar deden een grote theatervoorstelling was voor dat meisje. Zodra ze gejoined is stopt iedereen, laten ze de dieren los en gaat ieder zijn/haar eigen pad, waarschijnlijk werken aan een enorme schotel :P

Ook mooi om daarna te zien hoe de hive de drone inzet om Manousos te volgen. Manousos is zoals verwacht behoorlijk paranoia in het begin. Het feit dat Hellen een bewegingssensor in de drankkast heeft gebouwd doet ook wel wat met Helen.

Ben overigens wel benieuwd of Manousos verder was gekomen met "Rick" als Carol niet had ingegrepen, ik verwacht eerlijk gezegd dat er wel iets meer nodig zal zijn, maar wie zal het zeggen.

Dat is echt nu al bekend, dat het 4 seizoenen worden?!
En is het echt 2 jaar wachten op het volgende seizoen?!
Dan weet ik echt niet of ik het wel blijf volgen.

Deze aflevering was prima. Paar antwoorden, maar nog meer vragen.

Ja, ik denk wel dat het een atoombom is. Ze kreeg ook een handgranaat (en vroeg ze toen niet al of ze haar ook een atoombom zouden geven, of ze dat zou vragen?)
Doel snap ik nog niet. Overdreven zelfmoordactie met zoveel mogelijk andere meenemen? Je kan niet heel de wereld vernietigen met 1 atoombom.

Ik zat eerst nog te denken, op die manier dat Carol nu aan het genieten was met Zosia, zo zou ik misschien ook nog wel oud kunnen worden. Maar dat waren niet heel veel dagen, dat ze dat deed, toch?! Weekje?
Op zich nog wat eenzaam, met alleen maar 1 ander, maar misschien is dat ook wel genoeg.
Maar ja, nu ze nog maar 1 tot 3 maanden heeft.

Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat ieder seizoen nu 1 maand is, dus het moet haast wel dat Carol in de hive-mind komt. Maar ik vraag me af hoe de serie dan zal zijn. Misschien krijgen we juist volgend seizoen meer vanuit de anderen gezien en dan af en toe de vorderingen van Carol en Manousos.

Misschien gebeuren er juist dingen waardoor die 1 tot 3 maanden drastisch verlengt worden.
Misschien krijgen ze via dat signaal ze in eerste instantie niet terug, maar juist dat ze ze wel op die manier kunnen controleren. Dan kunnen ze dus stoppen dat ze Carol en de anderen opnemen in de hive-mind.

Ik denk inderdaad niet dat Manousos veel verder was gekomen met 'Rick', maar dat er wel echt zal zitten in dat signaal. Het lijkt dus te blokkeren als de hive-mind in die trilstaat komt. Dus nu lijkt me de vraag, hoe werkt het andersom. als ze dat signaal kunnen blokkeren, wat gebeurd er dan met de hive-mind?
Daar zal het, zeker ook met wat Manousos uit aan het zoeken was, verder over gaan.

Oh, misschien is de atoombom om die zender die ze bouwen uit te schakelen?

Oh en hoeveel?! Hoeveel heeft Manousos vermoord? Of niet zo veel, omdat ze allemaal konden stoppen waar ze mee bezig waren en konden gaan liggen en zo?

• Truus01
Mog schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:12:
@miicker Mooi verwoord.

Online lees ik theorieën dat Zoisa zwanger zou zijn met/van Carol's eicellen. Maar dit maakt toch geen sense? Dit kun je theoretisch in een lab doen. Daar hebben ze Zoisa's lichaam niet voor nodig. De enige reden lijkt me een psychologische. "Carol, ik ben zwanger van jouw kind" zal een behoorlijke mindfuck zijn. Zeker in combinatie met een atoombom. Zou ze echt haar eigen kind opblazen?
Kan ik me weinig bij voorstellen. Doen ze überhaupt wel aan voortplanting? Want dat is alleen maar meer monden te voeden voor het weinige eten.
Uiteindelijk hebben ze om voort te leven ook niet meer individuen nodig. In principe is een individu genoeg, daar zit dan de hele hive-mind 'in'.
Of... zouden ze wel meer individuen nodig hebben, juist om al die info in 'opgeslagen' te hebben?
Of...

Hoe dan ook, ik ben er nog niet van overtuigd dat ze zich flink zullen voortplanten.

Zouden ze sowieso wel bij individuen operaties en dergelijke mogen uitvoeren, als het niet voor levensreddende handelingen zijn? Lijkt me dat dat ook iets is, wat ze niet mogen/kunnen 'elkaar' 'pijn' doen.

• Truus01
Al met al dus vooral veel vragen en ideeën. Nu.
Of ik die interesse nu 2 jaar vast kan houden en de serie mij 4 seizoenen... Geen idee.
Ik denk dat ik deze serie een 7 geef.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
* Stukfruit eist een update over 1 tot 3 maanden

Tot dan:
En video zoals de podcast maar deze keer met beeld:

Dat zit wel Schnorr.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Het gegeven van de serie is sterk en nodigt uit tot theorieën, maar Gilligan zelf weet waarschijnlijk nog niet helemaal hoe de serie eindigt (zo werken hij en z'n team van schrijvers niet), en ook nog niet precies wat ze met die atoombom gaan doen (al zag ik ik gisteren een interview waarbij hij zei dat ze wel een richting hadden).

Waar ik de serie vooral voor kijk is voor de karakters en voor de filosofische vragen die het oproept over wat een mens een mens maakt, en ook een persoon. Autonomie over geest en lichaam bijvoorbeeld. Carol gaat met Zosia naar bed in de vorige aflevering, maar kun je daar wel over toestemming van de kant van Zosia spreken? En van de kant van al die andere 'mensen' die ook deel uitmaken van Zosia? En zijn de lichamen die deel uitmaken eigenlijk nog wel mensen? Dat soort vragen.

Fascinerende serie.

• Dagarkin
  • Nu online
Erg jammer van de lange productie tijd, maar gezien de kwaliteit van al het camera werk, dan is het niet verwonderlijk.

Ik zelf zag de serie ook vanuit een ander perspectief. Zoals Carol zich voelde, dat had ik zelf ook wel sinds de corona tijd. Als je daar voor geen vaccin koos was je de vijand van de maatschappij. Uiteindelijk voet bij stuk gehouden, maar dit voelde als een aanval op de vrije wil van de mens. Gebruik de groepsdruk van mensen om iemand zijn/haar vrije wil te ontnemen.

*knip* Dit soort termen horen niet bij de discussie over deze serie

[ Voor 27% gewijzigd door Touchdomex op 28-12-2025 12:34 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

*knip* Hiervoor kan je een TR indienen

[ Voor 90% gewijzigd door Touchdomex op 28-12-2025 12:35 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Bestaat vrije wil überhaupt? Volgens mij is Carol, net als alle andere mensen (jij en ik) een vleselijk algoritme dat reageert op basis van genetica en ervaringen. Ze heeft de illusie van vrije wil. Het verschil met de hivemind is dat het algoritme van het individu wordt ingeruild met een gedeeld algoritme.

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-01 22:26
Je hebt absoluut vrije wil. Maar zoals Manousos met z'n verwondingen in Peru aantoonde dat het soms handig is als je gered kan worden, ook al is het je vijand.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Precies, dat maakt deze aflevering goed duidelijk. Een paar afleveringen terug gruwelt Carol nog van Mr. Diabete die zich in Vegas laat omringen door allerlei dames en andere pleasures, een realiteit welke volkomen leeg en fake is. En nu doet ze precies hetzelfde. Ze trapt er uiteindelijk dus in. Gelukkig stapt ze wel uit die fake realiteit. Weliswaar met een atoombom in de hand, maar toch. 😉

Dat betekent, stam + t .

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:10

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Mog schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:42:
Bestaat vrije wil überhaupt? Volgens mij is Carol, net als alle andere mensen (jij en ik) een vleselijk algoritme dat reageert op basis van genetica en ervaringen. Ze heeft de illusie van vrije wil. Het verschil met de hivemind is dat het algoritme van het individu wordt ingeruild met een gedeeld algoritme.
Tijd is een dimensie, net als lengte, breedte en diepte, en ligt al vast. Wij zien echter steeds maar een moment in die dimensie, waardoor we “verstrijken” van tijd ervaren. Zouden we de dimensie als geheel overzien, dan zou de toekomst en het verleden in één oogopslag te zien zijn.

Met andere woorden: vrije wil is een illusie gecreëerd door ons bewustzijn. De toekomst ligt al vast - of eigenlijk bestaat er niet zoiets als “toekomst”. Het is gewoon een ander stukje van die dimensie, net als er stukjes in de hoogte, breedte en diepte zijn.

Zie het als een videobestand waar je door de voortgangsbalk kunt klikken, maar de inhoud van de video verandert nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 25-12-2025 12:57 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Stukfruit
  • Niet online
Erger nog: je kan duidelijk merken dat omgang met mensen uit een bepaalde hoek (niet alleen qua vaccinatie, maar andere dingen zoals een forum voor technerds :p) invloed heeft op hoe je je gedraagt, wat je zegt, enz.

Alleen heb je als normaal en vooral gezond mens op zich de mogelijkheid om die bubbel (omgeving dus) aan te passen. Niet per se, maar op zich.

Dat zie je in deze laatste aflevering mooi terug: als je wordt "geïnfecteerd" met een bepaald type gedrag waar je graag in meegenomen wil worden, ben je dan nog uit vrije wil (bij Carol dus haar omgang met Zosia) met zoiets bezig? Je komt dan terecht in een rabbit hole die eigenlijk niet eens veel verschilt met die van de mensen die geen vaccinatie wilden hebben door angst ipv andere redenen.

Is vrije wil dan een concept dat opgaat voor zulke indirecte keuzes, of kun je dat alleen direct uitoefenen?

Het lijkt erop dat ze ook met dat idee spelen :)

In principe was het voor dat meisje uit de 13 mensen met immuniteit (die met het geitje) een keuze om te converten, maar als het hele leven om je heen letterlijk een toneelstuk is dat ophoudt zodra je niet kijkt (zie bv. ook het haardvuur dat plotseling aanspringt voor Carol): hoe kan het dan nog directe vrije wil zijn? Of was het wel vrije wil omdat de hele mensheid tot haar dienst stond en ze dus de keuze had om het ervan te nemen op de manier die zij liever had gehad?

In ieder geval blijven de others en hun gedrag creepy :p

Dat zit wel Schnorr.

• Dagarkin
  • Nu online
True schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:26:
Zullen we de hele discussie over Covid-19 en vaccins omtrent Covid-19 daar houden waar dat past? Ergens minimaal 3 jaar in het verleden.
Ik zie die raakvlakken en blijkbaar ben ik niet de enige. Het blijft een discussie topic en je hebt altijd zelf de keus om op een reactie te reageren of niet.

Corona tijdperk heeft genoeg mensen tegen elkaar opgezet en dan hetgeen wat Carol meemaakt, is erg herkenbaar voor sommige.
Ik geloof in vrije wil en andersom kan je ook niet geloven in vrije wil een ilussie, zoals je omschrijft. In de wetenschap en de filosofie blijven dit mooie vraagstukken, maar het leven is voor mij draagzaam door te geloven in vrije wil.

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:08
Waarom vraagt Carol niet gewoon of ze haar eicellen vernietigen en stoppen met het onderzoek?
Of is dat iets waar de hive toch de grens trekt om niet alles voor haar te doen?

https://psnprofiles.com/RaemNL

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:45
Raem schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:09:
Waarom vraagt Carol niet gewoon of ze haar eicellen vernietigen en stoppen met het onderzoek?
Of is dat iets waar de hive toch de grens trekt om niet alles voor haar te doen?
Vernietigen denk ik niet, als ze nog geen appel van de boom mogen plukken. Het zal mij niets verbazen als het gewoon zo simpel is dat ze vergeet te vragen om met het onderzoek te stoppen, anders is het spannende lijntje van de komende 3 maanden meteen om zeep geholpen.

En ik denk eigenlijk dat de atoombom een metafoor is. Want wat wil je met een nuke op de stoep als ze die ook gewoon vanaf een lanceerstation zou kunnen laten richten...

• Truus01
Dennisdn schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 06:43:
[...]

Vernietigen denk ik niet, als ze nog geen appel van de boom mogen plukken. Het zal mij niets verbazen als het gewoon zo simpel is dat ze vergeet te vragen om met het onderzoek te stoppen, anders is het spannende lijntje van de komende 3 maanden meteen om zeep geholpen.

En ik denk eigenlijk dat de atoombom een metafoor is. Want wat wil je met een nuke op de stoep als ze die ook gewoon vanaf een lanceerstation zou kunnen laten richten...
In de ogen van de hive-mind is Carol erbij krijgen vergelijkbaar met een levensreddende operatie voor haar (of juist zoals is gedaan bij Manousos). Dus die zullen niet iets doen wat daar tegeningaat.
Dan had Carol heel in het begin al kunnen vragen of ze stoppen met het onderzoek om de overgebleven 12 erbij te krijgen.
En het lijkt me inderdaad ook dat het vernietigen van de eicellen in de categorie valt van appels plukken en dergelijke en dat ze dat dus ook niet doen.
Als dat sowieso al niet te laat is.Ze zijn al bezig met het genereren van stamcellen, dus misschien dat nu die eicellen vernietigen zelfs al te laat zou zijn.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Ik denk dat het wel een atoombom is, Carol vind het heel belangrijk om een hoge mate van zelfbeschikking te hebben. Met een bom kan ze er voor zorgen dat ze haar eigen leven kan beëindigen voordat ze overgenomen zal worden.

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

True schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:37:
[...]

Ik denk dat het wel een atoombom is, Carol vind het heel belangrijk om een hoge mate van zelfbeschikking te hebben. Met een bom kan ze er voor zorgen dat ze haar eigen leven kan beëindigen voordat ze overgenomen zal worden.
Domme vraag misschien, maar hoe laat je een atoombom in je voortuin afgaan? Is het voldoende om er met een shotgun op te schieten?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mog schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:21:
[...]

Domme vraag misschien, maar hoe laat je een atoombom in je voortuin afgaan? Is het voldoende om er met een shotgun op te schieten?
Het is waarschijnlijk een nuclear warhead met een ontstekingsmechanisme. Het idee van een atoombom is dat die af kan gaan op een plek waar je zelf niet bent, de focus ligt dan vooral op doeltreffend en voldoende krachtig maar niet onnodig kracht én mobiel en sterk genoeg om te kunnen vervoeren op een mechaniek van jouw keuze (anno 2025 moet je dan denken aan een ICBM (intercontinental ballistic missile)). Maar als je enkel de lading hebt en een ontstekingsmechanisme ben je ook klaar, niet heel praktisch, maar het zou in theorie niet moeilijk hoeven zijn.

• Dennisdn
Het lijkt mij zo onlogisch. Zelfmoord is simpeler te doen met spulletjes in de keukenla of de shotgun. Het zendstation-in-aanbouw slopen kan met kleinere middelen en een einde aan de hele wereld maken lukt weer niet met 1 nuke…

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dennisdn schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:43:
Het lijkt mij zo onlogisch. Zelfmoord is simpeler te doen met spulletjes in de keukenla of de shotgun. Het zendstation-in-aanbouw slopen kan met kleinere middelen en een einde aan de hele wereld maken lukt weer niet met 1 nuke…
Het gaat niet alleen om simpel, maar vooral om snel, doeltreffend, zonder risico op terugdraaien, herstel of tussenkomst.
Stel de nuke is met een afstandsbediening voor ontsteking, het hele gebied waar zij zich bevind in dat woonerf is 30 seconden na het indrukken volledig dood. Als zij in het andere huis is, moet ze eerst terug naar haar woning voor 10 pakjes paracetamol of een shotgun met een loop die onpraktisch lang is waardoor ze met haar lengte waarschijnlijk niet eens bij de trekker kan komen. Een vergiftiging/OD als zelfdoding is pijnlijk, langdurig en omkeerbaar als de hive er tijdig bij is. Daarbij het moment dat ze turned en bij de hive hoort zal ze zichzelf laten braken om de vergiftiging z.s.m. te laten stoppen. Als ze dan al op de remote detonator gedrukt heeft is het niet meer omkeerbaar.

Niet vergeten doet het hiernaast ook twee dingen: het geeft Carol een duidelijke manier van zelfbeschikking én het is voor de show ook gewoon leuker dan in je achterhoofd hebben dat ze zichzelf wel op tien manieren van het leven kan beroven in dat hofje als ze de tijd er voor neemt.

Een nuke is dé oplossing voor haar zelfbeschikking, daar waar er meer zijn die mogelijk ook een oplossing kunnen bieden indien ze voldoende tijd heeft en dat ongestoord kan uitvoeren, dat laatste gaat niet gebeuren met de hive die ~7 miljard paar oogjes op haar heeft.

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:08
[...]
Vernietigen denk ik niet, als ze nog geen appel van de boom mogen plukken....
Truus01 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:42:
[...]
En het lijkt me inderdaad ook dat het vernietigen van de eicellen in de categorie valt van appels plukken en dergelijke en dat ze dat dus ook niet doen.
Dan zou ik zelfs nog verwachten dat experimenten doen met eicellen ook al in die categorie valt.

https://psnprofiles.com/RaemNL

• Truus01
True schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:06:
[...]

Het gaat niet alleen om simpel, maar vooral om snel, doeltreffend, zonder risico op terugdraaien, herstel of tussenkomst.
Als het puur om een soort zelfbescherming gaat van 'voordat ik erin wordt opgenomen' dat ze beter Manousos kan vragen om d'r dood te schieten. Ik denk dat die dat echt wel zou doen.
(Doet me overigens denken aan The Walking Dead, dat ze aan anderen vragen om als, of voordat, ze zombie worden vermoord te worden.)

• Truus01
Raem schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:33:
[...]

[...]

Dan zou ik zelfs nog verwachten dat experimenten doen met eicellen ook al in die categorie valt.
Hmmmm... Zit wel iets in.
Maar misschien dat het met stamcellen uit eicellen maken anders zit. Ik weet niet wat daar precies voor nodig is. Als ze aan de bestaande eicellen niks kapotmaken, maar iets erbij/ervan opkweken, zou het kunnen. Denk ik. Misschien.

• cbr600f4i
  • Laatst online: 13-01 22:26
S4E10 MOAB

Carol dials zero
Hello y’all, can you all come to Albuquerque?
Hive: of course Carol.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• Dagarkin
  • Nu online
miicker schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:23:
[...]

Niemand reageert inhoudelijk op jouw post. De post om de hele Corona discussie hier lekker buiten te laten krijgt duimpjes, maar toch vind je het nodig om er weer over te beginnen. Accepteer de hints en kap met je vergelijking hier te plaatsen. Binnen Tweakers zul je (gelukkig) weinig mensen vinden die het met je standpunten eens zullen zijn.
Zoals ik eerder zei het is en blijft een discussie topic.

*knip* Teveel op de persoon

[ Voor 7% gewijzigd door Touchdomex op 28-12-2025 12:34 ]

• FooLsKi
  • Laatst online: 11:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Dagarkin schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:26:
[...]

Zoals ik eerder zei het is en blijft een discussie topic.

Jij bent blijkbaar graag onderdeel van een hive mind om het ironisch te verwoorden.
*knip* Dit voegt niets toen, doe dan een TR

[ Voor 20% gewijzigd door Touchdomex op 28-12-2025 12:36 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Dagarkin
  • Nu online
*knip* reactie op geknipte post

[ Voor 123% gewijzigd door Touchdomex op 28-12-2025 12:37 ]

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-01 22:32

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Over COVID: Door te insinueren dat @miicker liever onderdeel is van een hive-mind in die context maak je dit onderwerp wel toxic @Dagarkin. Prima dat jij die periode zo beleefd hebt - ik snap dat niet maar ik begrijp het wel ;-) Maar juist omdat het over eigen beleving gaat en mensen daar heel anders over denken lijkt het me niet verkeerd dat buiten dit topic te houden, want je ziet: het ontspoort nogal snel.

Over de laatste aflevering: Heb er heel erg van genoten, wat een kunstwerk weer van Giligan. De openings-scene en hoe eerie het voelt dat ze meteen stoppen met de act zodra ze geturned is, whoa.
Ik vond de parallellen met eerder in het seizoen ook heel vet: de conversatie over de eitjes met Helen in het ijs-hotel, met Zosia in de sneeuw. Carol die geconfronteerd wordt met haarzelf van 2 maanden geleden in de vorm van Manousos. Carol die paranoid was in de Air Force One scene over vertalen en afluisteren waar Manousos dat nu is. Carol die tegen Manousos zegt: "Have you tried talking to them?" wat letterlijk was waar Laxmi haarzelf mee confronteerde. Deze serie zit weer zo geniaal in elkaar <3 en dat met de top-notch cinematografie, echt fantastisch. (op de rooftop cgi scene na dan). Balen dat we twee jaar moeten wachten.

• Dennisdn
Dagarkin schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:23:
[...]

In mijn ogen is pluribus een verhaal over vrije wil.
Volgens mij is dat wat ver gezocht. Als de maker dát in zijn hoofd heeft zou het wel iets meer verdeeld zijn dan 12 tegen de rest van de wereld. En je het meer een verhaal moet zien als The Walking Dead en The Last of Us, die gaan ook niet over vrije wil.

• Truus01
Dennisdn schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:02:
[...]

Volgens mij is dat wat ver gezocht. Als de maker dát in zijn hoofd heeft zou het wel iets meer verdeeld zijn dan 12 tegen de rest van de wereld. En je het meer een verhaal moet zien als The Walking Dead en The Last of Us, die gaan ook niet over vrije wil.
Het lijkt mij overigens juist wel te gaan over vrije wil en het ik en eigen en individu zijn, iets wat in de hive-mind niet is. En juist die Peruaanse kiest er zelf, uit vrije wil, voor om zich erbij aan te sluiten.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
cbr600f4i schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:50:
S4E10 MOAB

Carol dials zero
Het is Carol's intentie om de wereld te redden, en daar hoort de mensheid natuurlijk ook bij.

Het is wel een leuk (nou ja...) gedachtenexperiment: als je een atoombom af laat gaan, en je zorgt dat de hele wereldbevolking zo dicht mogelijk in de beurt van de explosie is (alle 8 miljard), hoeveel van de bevolking raakt dit dan?

• Dennisdn
autje schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:44:
[...]

Het is Carol's intentie om de wereld te redden, en daar hoort de mensheid natuurlijk ook bij.

Het is wel een leuk (nou ja...) gedachtenexperiment: als je een atoombom af laat gaan, en je zorgt dat de hele wereldbevolking zo dicht mogelijk in de beurt van de explosie is (alle 8 miljard), hoeveel van de bevolking raakt dit dan?
ChatGPT verpest alle gedachteexperimenten :). Volgens chat is een straal van 1 km rond een nuke sowieso dodelijk, daarbuiten nog steeds maar wat onzekerder. Volgens chat passen er, als je stevig propt, 15,7 miljoen mensen in een cirkel met een straal van 1 km…. Laten we het ruim nemen en dat daaromheen het nog eens verdubbelt, heb je nog steeds een boel bommen nodig…

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Dennisdn schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:47:
[...]

ChatGPT verpest alle gedachteexperimenten :). Volgens chat is een straal van 1 km rond een nuke sowieso dodelijk, daarbuiten nog steeds maar wat onzekerder. Volgens chat passen er, als je stevig propt, 15,7 miljoen mensen in een cirkel met een straal van 1 km…. Laten we het ruim nemen en dat daaromheen het nog eens verdubbelt, heb je nog steeds een boel bommen nodig…
Kan ze beter 3x boos op ze worden >:)

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Aangezien ik het ook goed had met mijn atoombom-einde :+ ,

Hierbij mijn voorspellingen voor verloop de serie:
- seizoen 2 gaat veel meer in op de (back)story van de andere ‘individuals’, met slechts kleine scenes voor Carol en Manousos. Iedereen baalt, want nu staat het verhaal ‘stil’.
- ergens seizoen 3 of 4 wordt Carol of Manousos met een ‘gehackte’ geest opgenomen in de hive, waardoor iedereen de connectie met het signaal verliest en weer een individu wordt.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:28
In een van de laatste afleveringen zijn Carol en Zosia bij een observatorium en laat Zosia zien waar ze (of het signaal?) vandaan komt, kepler 22b. Dat blijkt de eerste ontdekte exoplaneet te zijn die zich in de goldilocks zone bevindt. Ik las dat "de hive" als doel heeft om op aarde ook een zend-apparaat te maken om datzelfde signaal uit te zenden.

Ik weet niet of het in de serie aan bod is gekomen, maar zou het niet kunnen zijn dat de bewoners van Kepler 22b al eerder overgenomen zijn door de Hive en dat zij het signaal weer van ergens anders hebben ontvangen? Het lijkt me dat deze kennis dan ook komt van de astronomen die opgenomen zijn in de Hive en niet dat deze informatie met het signaal is meegestuurd.

Zou de Hive wellicht een sterk geëvolueerd virus kunnen zijn, wat zich ook op digitale wijze weet te verspreiden? Dat hoeft niet eens een ulterior motive te hebben, anders dan vermeerderen en overleven.

• LA-384
Ergens ook wel logisch. Dat dorpje leek redelijk afgelegen en we hebben al gezien dat de Hive streeft naar efficiëntie. Dat ze na haar toevoeging meteen vertrekken (waarschijnlijk naar een plek waar ze zich nuttig kunnen maken), doet verder niets af aan de wens om haar bij de Hive te krijgen. Op het moment van haar toevoeging zijn ze verbonden en delen ze in het geluksgevoel, daar draagt het verblijven in dat dorpje niets aan bij.

• miicker
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:59:
[...]

Ergens ook wel logisch. Dat dorpje leek redelijk afgelegen en we hebben al gezien dat de Hive streeft naar efficiëntie. Dat ze na haar toevoeging meteen vertrekken (waarschijnlijk naar een plek waar ze zich nuttig kunnen maken), doet verder niets af aan de wens om haar bij de Hive te krijgen. Op het moment van haar toevoeging zijn ze verbonden en delen ze in het geluksgevoel, daar draagt het verblijven in dat dorpje niets aan bij.
Nee dat klopt, maar vond het vooral dat duidelijk te zien was dat dit gewoon het einde was van zo'n kleine beschaving die daar leefde. Je zag heel duidelijk dat de hive daar een toneelstuk opvoerde alleen om haar tevreden te houden. De joining van haar betekende ook het einde van die stam/beschaving/gemeenschap zoals het was. Dat is ook logisch, maar tegelijkertijd kwam het zo ook wel duidelijk in beeld wat de consequentie is van de mensheid als een hive mind.

Ook was mooi te zien dat de hive mind geen enkel dier wil doden, maar tegelijkertijd lijken ze ook geen liefde voor dieren te voelen. Het baby geitje was daar een goed voorbeeld van. Die werd vrij gelaten, maar wel aan zijn lot over gelaten. Hoe lang zal hij het alleen redden?

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dennisdn schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:47:
[...]

Je denkt te twee-dimensionaal.

Stapelen!

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• LA-384
Heroic_Nonsense schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:16:
Je denkt te twee-dimensionaal.

Stapelen!
Wel een interessante vraag, is die nucleaire bom sterk genoeg om 7 miljard mensen te doden?

Elk lichaam zal een deel van de energie absorberen en 7 miljard mensen zijn heel wat lichamen. Water is volgens mij ook best goed in het tegenhouden van straling en laat mensen nu net een grote hoeveelheid water bevatten.

[ Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 28-12-2025 09:38 ]

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

LA-384 schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:37:
[...]

Wel een interessante vraag, is die nucleaire bom sterk genoeg om 7 miljard mensen te doden?

Elk lichaam zal een deel van de energie absorberen en 7 miljard mensen zijn heel wat lichamen. Water is volgens mij ook best goed in het tegenhouden van straling en laat mensen nu net een grote hoeveelheid water bevatten.
Ik ben te lui om de math te doen op zondagochtend, maar volgens ChatGPT heb je gelijk:
If I'd systematically stack 7 billion people around a single, modern nuclear bomb, would it kill them all?
No.

Even a big, modern nuclear weapon can kill **a lot** of people in a city-sized area, but it doesn’t have anywhere near the reach to kill **7 billion** humans just because they’re “stacked around it.”

Why:

* **Blast and heat fall off fast with distance.** Nuclear damage scales roughly with the cube root of yield: to double the lethal radius, you need about **8×** the explosive power. So you can’t just “scale up” to planet-wide lethality with anything like a single modern bomb.
* **There’s a finite lethal radius.** Inside some radius you’d get unsurvivable overpressure, thermal burns, and prompt radiation. Outside it, injury drops off quickly, and beyond that most people would survive the immediate effects.
* **“Stacking” doesn’t help much.** Only the people within the lethal zone matter. Once you fill the nearby space, extra people “behind” others are still farther away. Also, bodies don’t form a magic shield that extends the killing range; if anything, dense packing changes local shielding in complicated ways but doesn’t turn a bomb into a world-killer.
* **Fallout is serious but not universal.** Fallout depends on detonation type (airburst vs ground burst), weather, and geography. It can contaminate large downwind areas and cause long-term deaths, but it still won’t reliably kill everyone on Earth.

If you want a concrete sense of scale: even **the largest nuclear test ever** would not have had a lethal radius remotely large enough to cover a significant fraction of the Earth’s surface, let alone reach billions of people.

If you tell me the **yield** (e.g., “a typical strategic warhead” vs “largest in arsenals”), I can give a rough order-of-magnitude on how many people could fit inside the truly unsurvivable zone—still at a high, non-actionable level.

• Dagarkin
  • Nu online
Dennisdn schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:02:
[...]

Je ziet dat de hive gelukkig is en de prijs die de mensen hiervoor betalen is geen vrije wil.
De meesten hebben ook de keuze niet gemaakt om zich bij de hive aan te sluiten, dit kan je ook zien als geen vrije wil.
Alleen het jonge meisje heeft zelf de keus gemaakt om te joinen ook zie ik het als stukje misleiding van de hive een toneelstukje
Er is een bekende vraag van als je een pil neemt, waarna je altijd gelukkig bent zou je die dan nemen?
Dit kan je ook wel zien, als de hive die Carol vraagt om te joinen. Als ze kiest uit vrije wil is het geen enkel probleem.

Nu mogen we helaas erg lang wachten. Ironisch draait de serie nu om veel geduld :P

• Dennisdn
Dagarkin schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:43:
[...]
Je ziet dat de hive gelukkig is en de prijs die de mensen hiervoor betalen is geen vrije wil.
Maar dan zie je de hivers nog als mensen.
Ik zie het veel groter dan dat: de mensheid tegen de rest. :)

Jammer dat het zo lang gaat duren. Het is mooi gefilmd en hoge kwaliteit hoor, maar om daar nou twéé jaar voor te moeten nemen :?

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 28-12-2025 10:55 ]

• Truus01
miicker schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:03:
[...]
Nee dat klopt, maar vond het vooral dat duidelijk te zien was dat dit gewoon het einde was van zo'n kleine beschaving die daar leefde. Je zag heel duidelijk dat de hive daar een toneelstuk opvoerde alleen om haar tevreden te houden. De joining van haar betekende ook het einde van die stam/beschaving/gemeenschap zoals het was. Dat is ook logisch, maar tegelijkertijd kwam het zo ook wel duidelijk in beeld wat de consequentie is van de mensheid als een hive mind.
Nu bedenk/besef ik me ineens ook, dat het geluksgevoel puur chemisch is bij de hive-mind. Of in ieder geval niet gebaseerd of iets wat bij ons mensen die chemi in gang zet. Want juist dat leven in die gemeenschap en de liefde voor dieren, etc, is wat ons mensen een gevoel van geluk kan geven. De hive-mind heeft dat niet nodig.
Ik meende dat Zosia ook zoiets vertelde tegen Carol, in ieder geval welke stoffen ervoor verantwoordelijk zijn. Dus ga ik er nu vanuit dat het virus die stoffen aanmaakt zonder oorzaak, daar waar wij daar normaal juist een oorzaak voor moeten hebben.
miicker schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:03:
Ook was mooi te zien dat de hive mind geen enkel dier wil doden, maar tegelijkertijd lijken ze ook geen liefde voor dieren te voelen. Het baby geitje was daar een goed voorbeeld van. Die werd vrij gelaten, maar wel aan zijn lot over gelaten. Hoe lang zal hij het alleen redden?
Het gaat niet om liefde voor de dieren, maar om het niet inperken van de natuur. Als dat geitje mee zou lopen, zouden ze dat toestaan (en ook voeren?). Ze lieten ook die honden bij de 'individuen', omdat die honden dat wilden. Het is me alleen niet duidelijk of ze er ook echt voor zorgen, inderdaad, of ze ze voeren.

Overigens zet dit me ook weer aan het denken. Want inderdaad, ze laten de dieren aan hun lot over en beseffen ook heus wel de consequenties. Maar ze geven de dieren daarmee juist wel hun vrijheid en vrije wil mee. En juist bij mensen doen ze dat niet.
Je zou je ook nog kunnen afvragen, waarom wel mensen en dieren niet 'infecteren'...Want ook dieren zouden een geluksgevoel kunnen ervaren, en ook nuttige info kunnen delen in de hive-mind, lijkt me.

• Truus01
LA-384 schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:37:
[...]

Er is natuurlijk wel een gebied waarbij het nucleaire deel een behoorlijke impact heeft. Dus als iedereen binnen dat gebied is, dan gaan ze alsnog 'vrij snel' dood door de blootstelling aan de straling.

• Dagarkin
  • Nu online
Dennisdn schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:55:
[...]

Maar dan zie je de hivers nog als mensen.
Ik zie het veel groter dan dat: de mensheid tegen de rest. :)

Jammer dat het zo lang gaat duren. Het is mooi gefilmd en hoge kwaliteit hoor, maar om daar nou twéé jaar voor te moeten nemen :?
Ja zie het gewoon als besmette mensen.
Deel onderstaande ook en zie het als een aanval op de mensheid. Juist ook wel benieuwd of we ook hiervan dingen gaan meekrijgen. Wie er achter zit. Zou me niks verbazen, dat dit gewoon onbeantwoord blijft.

Ja wel meerdere Apple series las bv met Severance 3 jaar tussen seizoen 1 en 2. Zijn vorige serie Better Call Saul, daar zaten ook beste lange tijden tussen.

De serie Slow Horses ironisch van Apple, die is weer super snel. Het einde van de aflevering kreeg je al de nieuwe trailer te zien van het volgende seizoen.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Ik las veel eerder dat Gilligan voor AppleTV koos omdat ze bereid waren een langduriger project te blijven steunen, dan vind ik het wel vreemd dat men nu pas aan S2 moeten beginnen.

Maar ach, genoeg andere series in de tussentijd. Vooral AppleTV blijft me bekoren met genoeg Scifi.

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• Truus01
Yakolev schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:36:
Ik las veel eerder dat Gilligan voor AppleTV koos omdat ze bereid waren een langduriger project te blijven steunen, dan vind ik het wel vreemd dat men nu pas aan S2 moeten beginnen.
Dat hoorde ik ook over The Last Frontier, langdurig project mogelijk en een groot budget, maar ook daar is S2 nog niet van gepland.

Blijkbaar is het net zo goed wel eerst afwachten of S1 wel genoeg kijkers trekt. Ik hoop het wel (voor beiden) en dat ze dan ook wel snel aan de vervolgen kunnen beginnen.

• Dennisdn
Truus01 schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:42:
[...]

Dat hoorde ik ook over The Last Frontier, langdurig project mogelijk en een groot budget, maar ook daar is S2 nog niet van gepland.
Is zelfs al officieel gecanceld, komt geen vervolg meer.

• Truus01
Dennisdn schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:46:
[...]

Is zelfs al officieel gecanceld, komt geen vervolg meer.
WTF?! K*T
Was voor mij de beste serie in tijden...

Ik ben bang dat Pluribus ook nog de oorzaak is ook, want bij de start van The Last Frontier stond die op 1 op 't Apple lijstje, totdat ineens Pluribus opdook...

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:31

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Modbreak:Zojuist enkele posts weggehaald en wat posts geknipt. Belangrijkste is laten we het vooral houden over de serie en nog belangrijker is netjes naar elkaar. Mochten er zaken zijn kan daarvoor een TR worden ingediend

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Dagarkin schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:15:
De serie Slow Horses ironisch van Apple, die is weer super snel. Het einde van de aflevering kreeg je al de nieuwe trailer te zien van het volgende seizoen.
offtopic:
Slow Horses is wel gebaseerd op een boekenreeks, dus ze hoeven geen volledig script te schrijven, alleen het boek om te zetten naar een serie (zal uiteraard nog steeds veel werk zijn, maar minder dan een origineel script schrijven lijkt mij). Daarnaast zit er bij Slow Horses nog steeds een goed jaar tussen de seizoenen. Alleen produceren ze ze per 2. Dus seizoen 5 en 6 hebben ze "samen" opgenomen etc.. Waardoor ze dus ook maar één keer de cast beschikbaar hoeven te hebben. En ergens in dat gat van de twee jaar totdat nu na S05 weer (mogelijk) een S07 komt kunnen ze dus aan S07 en evt S08 werken (of aan Down Cemetary Road :p Van dezelfde producent/... maar ook gebaseerd op een boekenreeks van dezelfde schrijver).

• RobertMe
  • Nu online
Overigens heb ik mij prima vermaakt met Pluribus. Het verhaal / mysterieuze was misschien niet perse "wouw" (qua discussie er omheen kan niks tippen aan Westworld S01). Maar de manier hoe het in beeld werd gebracht en hoe zaken werden verteld, of juist niet, vond ik wel goed. Bv E06 of wat was het waarin gewoon bijna niet wordt gesproken / geen gesprek wordt gevoerd. EP die begint met Carol die een aantal keren belt en "het antwoordapparaat inspreekt". En vervolgens de reis van Manousos met zijn cursus Engels. En dan pas halverwege de EP waarop iemand uit de hive een monoloog voert om hem te stoppen en Manousos die met een monoloog antwoord en zijn weg vervolgt. De reacties hier dat het een "saaie" aflevering was kon ik dan ook niet volgen. Ja, er gebeurt niet perse veel. Maar ik heb me prima vermaakt met de aflevering.

En dat gold wel vaker. Scene 46 vond ik ook zo goed. Één take / shot, er "gebeurt niks", maar juist wel heel veel. En het zet wel echt een bepaalde sfeer neer. Ook doordat je de hele scene "niks ziet" doordat de camera achteruit is gericht.

• Dennisdn
Truus01 schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:49:
[...]

WTF?! K*T
Was voor mij de beste serie in tijden...
Ik vond hem ook wel leuk, maar helaas.
https://www.hollywoodrepo...tier-canceled-1236455834/

• Dagarkin
  • Nu online
RobertMe schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:53:
[...]
offtopic:
Slow Horses is wel gebaseerd op een boekenreeks, dus ze hoeven geen volledig script te schrijven, alleen het boek om te zetten naar een serie (zal uiteraard nog steeds veel werk zijn, maar minder dan een origineel script schrijven lijkt mij). Daarnaast zit er bij Slow Horses nog steeds een goed jaar tussen de seizoenen. Alleen produceren ze ze per 2. Dus seizoen 5 en 6 hebben ze "samen" opgenomen etc.. Waardoor ze dus ook maar één keer de cast beschikbaar hoeven te hebben. En ergens in dat gat van de twee jaar totdat nu na S05 weer (mogelijk) een S07 komt kunnen ze dus aan S07 en evt S08 werken (of aan Down Cemetary Road :p Van dezelfde producent/... maar ook gebaseerd op een boekenreeks van dezelfde schrijver).
Ja denk idd dat dit wel een grote rol speelt, maar las ook ergens dat ze nu eind 2025 weer gingen schrijven, had dit wel eerde verwacht, aangezien ze vrij snel ook groen licht kregen voor seizoen 2.
RobertMe schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:12:
Overigens heb ik mij prima vermaakt met Pluribus. Het verhaal / mysterieuze was misschien niet perse "wouw" (qua discussie er omheen kan niks tippen aan Westworld S01). Maar de manier hoe het in beeld werd gebracht en hoe zaken werden verteld, of juist niet, vond ik wel goed. Bv S06 of wat was het waarin gewoon bijna niet wordt gesproken / geen gesprek wordt gevoerd. EP die begint met Carol die een aantal keren belt en "het antwoordapparaat inspreekt". En vervolgens de reis van Manousos met zijn cursus Engels. En dan pas halverwege de EP waarop iemand uit de hive een monoloog voert om hem te stoppen en Manousos die met een monoloog antwoord en zijn weg vervolgt. De reacties hier dat het een "saaie" aflevering elke was kon ik dan ook niet volgen. Ja, er gebeurt niet perse veel. Maar ik heb me prima vermaakt met de aflevering.

En dat gold wel vaker. Scene 46 vond ik ook zo goed. Één take / shot, er "gebeurt niks", maar juist wel heel veel. En het zet wel echt een bepaalde sfeer neer. Ook doordat je de hele scene "niks ziet" doordat de camera achteruit is gericht.
Ja qua camera werk en scene opbouw zie je dat ook heel veel met zijn vorige series. Better Call Saul zat ook een scene 1 die met in take is opgenomen onderstaande kwam ik ook tegen ook wel mooi om een soort eerbetoon aan andere regiseurs terug te zien (Mulholland Drive) goede mind fuck film van David Lynch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnaHNRSPBIfwn1_rBz3kyxv8JRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAyEGUhEsZozRMZiZw3ITND4.jpg?f=fotoalbum_large

• miicker
  • Niet online
Dagarkin schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:33:
[...]

Ja denk idd dat dit wel een grote rol speelt, maar las ook ergens dat ze nu eind 2025 weer gingen schrijven, had dit wel eerde verwacht, aangezien ze vrij snel ook groen licht kregen voor seizoen 2.

[...]
Sterker nog, Apple heeft al meteen 2 seizoenen besteld, dus dat het een 2e seizoen zou krijgen was al meteen bekend. Wat mij betreft een gemiste kans om niet iets sneller door te pakken en al te beginnen aan seizoen 2. Maar goed, beter kwaliteit dan overhaast werk.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:34

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
cbr600f4i schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:50:
S4E10 MOAB

Carol dials zero
Ik heb eerder een vermoeden dat ze bezig zijn met die 'antenna the size of Africa', en dat iedereen in de hive het loodje legt om genoeg energie bijelkaar te verzamelen om het signaal te versturen naar een volgende wereld. Dat zou ook een reden kunnen zijn dat ze zich niet al te druk maken over het aankomende voedselprobleem.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32

Reinier

\o/

miicker schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:48:
Leuk detail: de stem van de voicemail die ze elke keer aan de lijn krijgt is de stem van Patrick Fabian (Howard Hamlin uit BCS). Herkende zijn stem direct en vond het wel leuk.
En als Manousos belt hoor je Lalo :)

• RobertMe
  • Nu online
* Schopje naar het serie topic *
Stukfruit schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:23:
[...]

Dat was deels vfx :P

Bron: podcast, de video's van Apple op YouTube.
Ow..., er zat geen echte atoombom in die kist? :+

• Stukfruit
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 06:37:
* Schopje naar het serie topic *

[...]

Ow..., er zat geen echte atoombom in die kist? :+
Ik nam aan dat je het over de scène met Carol buiten in een stoel had ;)

Dat zit wel Schnorr.

• RobertMe
  • Nu online
Stukfruit schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:25:
[...]

Ik nam aan dat je het over de scène met Carol buiten in een stoel had ;)
Toen ik je reactie las begon ik inderdaad sterk te twijfelen of er niet ook een vuurwerk scene was.

Maar dat was toen ze "alleen" was toch? Dus ergens "halverwege"? Niet "op het eind". (Zoals ik impliceerde op @Dr. Strangelove zijn reactie v.w.b. "geen vuurwerk in de season finale").

• Stukfruit
  • Niet online
Dat is inderdaad een goed punt :Y

Dat zit wel Schnorr.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik bedoelde metaforisch vuurwerk :) Die scene in de stoel was ook weer prachtig om te zien inderdaad.

Maar topserie hoor.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:56

Elvhenk

Madam Mikmak

Yes, gave serie! Ik heb alles achter elkaar gekeken, en ben nu bij. ;)
Heel interessant uitgangspunt, mooi vormgegeven. Ik heb wel genoten van alle weidse en lege uitzichten, maar soms werd het verhaal daardoor een beetje traag.

Het feit dat de persoon Zosia in aflevering 1 2 ergens uit het rifgebergte in Marokko werd gerukt, specifiek voor Carol, omdat zij qua uiterlijk het meeste overeenkwam met de hoofdpersoon van Carols boeken, vertelt je dat Carol vanaf het begin wordt gemanipuleerd om te joinen.
Wat Zosia later over haar zogenaamde jeugd in Gdansk vertelt, lijkt me dus gelogen, hoewel dat niet zou moeten kunnen. Maar blijkbaar wel als het iemand anders z'n jeugdherinneringen zijn. Geen idee of dat later relevant wordt, maar het viel me op.

Manousos is van de harde lijn en een groter risico voor de 'others'.
Ik dacht trouwens dat Carol in de laatste aflevering gewoon spottend was toen ze zei dat er een atoombom in die container zat. :+ Wat heb je daar nou aan? :P

• miicker
  • Niet online
Elvhenk schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:18:
[...]

Manousos is van de harde lijn en een groter risico voor de 'others'.
Ik dacht trouwens dat Carol in de laatste aflevering gewoon spottend was toen ze zei dat er een atoombom in die container zat. :+ Wat heb je daar nou aan? :P
De hive proberen op afstand te houden op het moment dat ze klaar zijn met de ontwikkeling om haar te laten joinen gok ik.

• RobertMe
  • Nu online
Het feit dat de persoon Zosia in aflevering 1 ergens uit het rifgebergte in Marokko werd gerukt
Dat was de openingsscène van E02. En ik heb me tot heel ver in de aflevering zitten af te vragen wat de relevantie daar van was, die scene aan andere kant van de wereld en die wat dan naar US vliegt.
Weet ook niet meer wanneer ik er achter kwam dat dat Zosia was, mogelijk pas toen ik later dit topic las :X.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

O ja, aflevering 2. :+ Sorry. Maar ik dacht gelijk van hé.
Zeker na die vage schoonheidssalonactie in een openbaar toilet oid.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat Zosia later over haar zogenaamde jeugd in Gdansk vertelt, lijkt me dus gelogen, hoewel dat niet zou moeten kunnen. Maar blijkbaar wel als het iemand anders z'n jeugdherinneringen zijn. Geen idee of dat later relevant wordt, maar het viel me op.
Want?
Ze kan niet op vakantie zijn tijdens de hive-omzetting, of geëmigreerd zijn?

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Ja, dat kan allemaal, maar het leek een discrepantie.

• Stukfruit
  • Niet online
Misschien gaat dat nog samenkomen met de bevindingen van Manousos die leek te ontdekken dat de leden van de hive los te koppelen zijn.

Dat is hoe ik het in ieder geval interpreteerde :)

Dat zit wel Schnorr.

• miicker
  • Niet online
Elvhenk schreef op zondag 11 januari 2026 @ 00:00:
Ja, dat kan allemaal, maar het leek een discrepantie.
Het lijkt mij eerder dat Zosia gewoon een verschrikkelijk leven had. Misschien is ze wel slachtoffer geweest van mensensmokkel of zo iets dergelijks. Ik denk niet dat de hive een woord gelogen heeft over de jeugd van Zosia.

• miicker
  • Niet online
Stukfruit schreef op zondag 11 januari 2026 @ 00:17:
Misschien gaat dat nog samenkomen met de bevindingen van Manousos die leek te ontdekken dat de leden van de hive los te koppelen zijn.

Dat is hoe ik het in ieder geval interpreteerde :)
Manousos heeft nog niets ontdekt, tenminste, niet iets wat in beeld is gebracht. Hij deed een poging iemand te ontkoppelen, maar of dat (op deze manier) werkt is een tweede. Het enige wat hij ontdekt heeft is ruis/geluid op een specifieke radiofrequentie op het moment dat de hive actief is.

• Stukfruit
  • Niet online
"leek" ;)

Maar inderdaad! Toch hoop ik wel dat ze daar meer mee gaan doen. Iets meer de geest van the X-Files naar boven halen zoals in de eerste aflevering zou het samen met de rest perfect maken :Y

Dat zit wel Schnorr.

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:17
Ik ben net begonnen met deze serie en moest gelijk denken aan
spoiler:
Futurama Beast with a Billion Backs. En Rick and Morty heeft ook een aflevering over een hive mind in een van de eerdere seizoenen.
Het voelt dus net even iets minder inventief dan ik gehoopt had, maar ik ga er van uit dat het wel zeker de moeite waard is om verder te kijken?

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-01 20:07
@larrylaffer , als je net begonnen bent: ik zou nog een episode of 2 kijken. Daarna klikte het voor mij pas echt, maar goed ik kijk ook niet met de intentie dat het verhaal volkomen nieuw moet zijn. Ik vind de actrice / acteurs gewoon goed acteren en het verhaal interessant.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tijdens de Golden Globes afgelopen nacht heeft Pluribus er 1tje in de wacht gesleept:

Best actress - drama
WINNER: Rhea Seehorn - Pluribus

Dat betekent, stam + t .

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Apache4u schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:53:
Tijdens de Golden Globes afgelopen nacht heeft Pluribus er 1tje in de wacht gesleept:

Best actress - drama
WINNER: Rhea Seehorn - Pluribus
blijf het een ondermaatse vervelende actrice vinden. ik haalde met moeite de finish van BCS door haar. ik snap de hype om haar heen echter ook niet.

• Of-Aaargh
Farabi schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:33:
[...]

blijf het een ondermaatse vervelende actrice vinden. ik haalde met moeite de finish van BCS door haar. ik snap de hype om haar heen echter ook niet.
Maar komt dat niet ook (misschien deels) doordat ze ook een redelijk vervelend personage speelt?

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:36:
[...]

Maar komt dat niet ook (misschien deels) doordat ze ook een redelijk vervelend personage speelt?
nee, daar kan ik makkelijk doorheen kijken. dit soort rolletjes vind ik echt 'ons-kent-ons' casting, waardoor het eigenlijk nog vervelender wordt. In het verleden trouwens gezien dat het ook een succes kan worden, maar nee, dit keer niet. (mijn mening)

[ Voor 12% gewijzigd door Farabi op 12-01-2026 15:42 ]

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Farabi schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:33:
[...]

Ik kan zonder lang na te denken geen betere actrice bedenken dan Rhea Seehorn. Pluribus is om haar heen geschreven. En Kim Draxler zijn met Mike en Saul mijn favoriete acteurs uit BCS.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste