Activeren Windows 10/11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10-12 11:14
Beste mensen,

Onlangs heb ik een computer gebouwd met een nieuw moederbord en nieuwe CPU maar met een oude HDD waar Windows 10 Home op geïnstalleerd is. Via de probleemoplosser wilde Windows 10 niet meer activeren totdat ik het de volgende dag weer probeerde en dit opeens op magische wijze wel lukte. Windows 10 is dus geactiveerd met een digitale licentie gekoppeld aan mijn Microsoft account. In het verleden heb ik Windows 10 kunnen upgraden vanaf een legale Windows 8.1 versie. Ik heb begrepen dat ik om deze reden automatisch een generieke licentie toegewezen heb gekregen en deze staat inderdaad ook in het register.

Deze computer heb ik speciaal gebouwd om te kunnen upgraden naar Windows 11. Helaas lukte het niet op de simpelste manier door dit met mijn bestaande Windows 10 installatie te doen. Dus nu heeft mijn computer Windows 10 op de ene schijf en Windows 11 op de andere schijf.

Nu heb ik weer te maken met hetzelfde probleem dat Windows 11 niet wilt activeren. Ik heb de licentie van Windows 10 al gedeactiveerd en uit het register verwijderd met behulp van de bekende commando`s. Hierna heb ik een pop-up met een bevestiging gekregen dat dit gelukt was hoewel de licentie nog wel steeds in het register staat (ook na opnieuw opstarten).

Mijn vraag in het kort is dus of iemand weet op welke manier het mogelijk is om Windows 11 te activeren? Als het helemaal niet mogelijk is hoor ik het ook graag dan moet ik helaas toch een nieuwe licentie gaan kopen.

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:40
Zolang je dezelfde Windows versie (Pro/Home) gebruikt zou je gewoon moeten kunnen wisselen tussen 10 en 11.
Windows productkey wordt niet herkend
Windows 10 licentie koppelen aan W11 en terug naar W10
Computergek schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:56:
Deze computer heb ik speciaal gebouwd om te kunnen upgraden naar Windows 11. Helaas lukte het niet op de simpelste manier door dit met mijn bestaande Windows 10 installatie te doen.
Wat is het probleem dat je niet kan updaten van 10 naar 11?
Zie dit topic met mogelijke oorzaken:
Windows 11 niet geschikt

Upgraden via de 25H2 ISO/USB:
Processor vervangen (Windows 11 upgrade via ISO/USB)
De optie voor niet ondersteunde hardware "/product server" kan je dan negeren.

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:05

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Even voor de zekerheid, Spreken we over een Retail key/licentie of een OEM Key/licentie?

Oem key wordt gelinkt aan je hardware dus als je het Moederbord/Cpu vervangt dan is de OEM code niet meer geldig en als je een Retail key hebt dan zou het gewoon prima moeten werken?

Vake bei te bange

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12 21:47

sus

is druk :+

Voor zover ik weet - mede gebasseerd op de honderden PC’s die ik via mijn winkel heb gehad - zijn licenties die origineel Windows 7 of 8.x waren, en nu 10 zijn niet langer te gebruiken om er Windows 11 mee te activeren. Dat lukt al zeker een jaar niet meer.

Licenties van Windows 10 activeren zonder problemen naar 11.

Dat zou dus ook in dit geval verklaren waarom jouw code wel voor 10 maar niet voor 11 gebruikt kan worden. Op zich klopt dat ook met het tijdpad; machines die met Windows 7 of 8.x geleverd zijn, zijn normaliter niet geschikt om Windows 11 te draaien - volgens de regels van Microsoft. De no-tpm discussie laat ik hiervoor buiten beschouwing.

Edit:
Snelle google bevestig dat Microsoft dit idd dicht heeft gezet

[ Voor 5% gewijzigd door sus op 08-11-2025 22:36 ]

• Computergek
angerfist-yentl schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:31:
Even voor de zekerheid, Spreken we over een Retail key/licentie of een OEM Key/licentie?

Oem key wordt gelinkt aan je hardware dus als je het Moederbord/Cpu vervangt dan is de OEM code niet meer geldig en als je een Retail key hebt dan zou het gewoon prima moeten werken?
Het is een OEM Key dus het activeren van Windows 10 had eigenlijk al niet mogen werken. Dan heb ik helaas pech en zal ik toch een licentie moeten gaan kopen.
sus schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:32:
Voor zover ik weet - mede gebasseerd op de honderden PC’s die ik via mijn winkel heb gehad - zijn licenties die origineel Windows 7 of 8.x waren, en nu 10 zijn niet langer te gebruiken om er Windows 11 mee te activeren. Dat lukt al zeker een jaar niet meer.

Licenties van Windows 10 activeren zonder problemen naar 11.

Dat zou dus ook in dit geval verklaren waarom jouw code wel voor 10 maar niet voor 11 gebruikt kan worden. Op zich klopt dat ook met het tijdpad; machines die met Windows 7 of 8.x geleverd zijn, zijn normaliter niet geschikt om Windows 11 te draaien - volgens de regels van Microsoft. De no-tpm discussie laat ik hiervoor buiten beschouwing.

Edit:
Snelle google bevestig dat Microsoft dit idd dicht heeft gezet
Ik kon op de pc met de geactiveerde Windows 10 versie de gratis upgrade naar Windows 11 uitvoeren via Windows Update. Is het dan niet raar dat ik Windows 11 wel gratis kan installeren maar niet kan activeren? Want volgens kan je via Microsoft officieel niet alleen enkel een licentie kopen maar dan moet je meteen de volledige Windows 11 versie aanschaffen.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12 21:47

sus

is druk :+

Nee, die upgrade werkt omdat de hardware geschikt is. Dan blijkt dat jouw licentie niet geldig is, en zal je die dus moeten vervangen in het activatieproces

• RedNas74
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-12 14:20
Je zou telefonische activatie nog kunnen proberen. Werkt dit niet zal je een key ergens aan moeten schaffen.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:05

Blokker_1999

Full steam ahead

Even terug gaan in de geschiedenis. Microsoft heeft toegestaan dat je van Windows 7/8/8.1 een gratis upgrade naar 10 kon doen, maar dit was in de basis een eenmalige activatie. Hoewel je die in het verleden kon blijven gebruiken om je Windows 10 en 11 mee te activeren. De digitale sleutel is dus geen Windows 10 sleutel, maar een Windows 8.1 sleutel. Daarom dat Windows zichzelf er niet meer mee wenst te activeren daar MS, zoals door @sus aangehaald. Ook bij Windows 10 zou het in de basis trouwens niet meer mogen werken. Vergeet niet dat die gratis upgrade initieel maar 1 jaar lang zou duren, en MS het heel wat jaren heeft laten bestaan.

Daarnaast geef je aan dat het ook nog eens een OEM licentie was. Deze licentie is hardware gebonden. Het feit dat je een nieuwe computer bouwt maakt dat deze licentie niet mee te nemen is naar een nieuwe computer. Beste oplossing zal zijn om nu te investeren in een correcte Windows 11 licentie en die zal je in de basis ook weer kunnen meenemen naar Windows 12 wanneer deze er aan komt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• The_Doman
@Computergek
Heb je nu momenteel wel een werkende geactiveerde SSD/Windows 10/11 op je PC?
Officieel kan je OEM activaties inderdaad niet overzetten naar andere hardware maar ik lees vaak genoeg dat het toch gebeurt.
Eenmaal geactiveerd is/blijft deze geldig voor zowel 10 al 11 op dezelfde hardware.
De activatie is hetzelfde.
Daarvoor hoef je geen extra handelingen/product keys in te vullen als je upgrade of schoon installeert.

• Computergek
The_Doman schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:34:
@Computergek
Heb je nu momenteel wel een werkende geactiveerde SSD/Windows 10/11 op je PC?
Officieel kan je OEM activaties inderdaad niet overzetten naar andere hardware maar ik lees vaak genoeg dat het toch gebeurt.
Eenmaal geactiveerd is/blijft deze geldig voor zowel 10 al 11 op dezelfde hardware.
De activatie is hetzelfde.
Daarvoor hoef je geen extra handelingen/product keys in te vullen als je upgrade of schoon installeert.
Inderdaad heb ik een werkende en geactiveerde Windows 10 versie op dit moment. Ik denk dat Windows 11 gewoon niet wilt activeren omdat deze op een andere harde schijf is geïnstalleerd. Twee versies van Windows op 1 computer kan misschien toch problemen geven. Telefonische activatie kan ik wellicht nog proberen hoewel Microsoft op deze manier een stuk lastiger te bereiken is dan vroeger.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Computergek schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:52:
[...] Telefonische activatie kan ik wellicht nog proberen hoewel Microsoft op deze manier een stuk lastiger te bereiken is dan vroeger.
De telefonische activatie is een computersysteem, je hebt daar geen last van de bereikbaarheid van de bemande helpdesk. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• The_Doman
Computergek schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:52:Inderdaad heb ik een werkende en geactiveerde Windows 10 versie op dit moment. Ik denk dat Windows 11 gewoon niet wilt activeren omdat deze op een andere harde schijf is geïnstalleerd
De activatie staat bij Microsoft op de servers aan de hand van bepaalde hardware informatie zoals MB/CPU.
De opslag maakt daar geen deel vanuit.
Doe een schone installtie op de Windows 11 SSD met dezelfde Windows versie en zonder productkey in te vullen.
Dat moet dan gewoon werken/activeren..
Op die manier wissel ik hier zo vaak tussen Windows 10/11 om wat te testen, ook met PC/laptops die oorspronkelijk een Windows 7 OEM licentie hadden.

• Computergek
Room42 schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:58:
[...]

De telefonische activatie is een computersysteem, je hebt daar geen last van de bereikbaarheid van de bemande helpdesk. :)
Ja ik heb inderdaad gemerkt dat het een computersysteem is. Wel een unieke ervaring moet ik zeggen. Helaas alsnog niet gelukt want ik kreeg de melding dat het systeem mijn Installatie-ID niet kon valideren. Ik heb goed gecheckt of het de juiste getallen waren.

Verder denk ik dat ik alle opties geprobeerd heb dus voor nu laat ik het even. Vooral ook omdat ik niet op de hoogte was van het feit dat ik nog kan blijven genieten van Windows 10. Mits je een Microsoft account hebt kan je je binnen twee klikken aanmelden voor een extra jaar gratis updates.

• Maarten Tulp
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-12 12:54
Volgens mij moet je die windows 10 upgraden naar 11 vanuit die windows 10 installatie, wel eerst schijf met win11 loskoppelen. dan zou win11 wel activeerd moeten kunnen worden. Als dat oke is win10 schijf eruit en win11 schijf erin.
2 windows installatie's op zelfde PC met 1 licentie heeft volgens mij nooit gewerkt.

• Computergek
Maarten Tulp schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:37:
Volgens mij moet je die windows 10 upgraden naar 11 vanuit die windows 10 installatie, wel eerst schijf met win11 loskoppelen. dan zou win11 wel activeerd moeten kunnen worden. Als dat oke is win10 schijf eruit en win11 schijf erin.
2 windows installatie's op zelfde PC met 1 licentie heeft volgens mij nooit gewerkt.
Dit klinkt inderdaad heel logisch ik denk ook dat dit de oplossing zou kunnen zijn. Op deze manier wilde ik het ook doen in eerste instantie maar helaas lukte het upgraden niet. Na de "succesvolle" installatie van Windows 11 werd alles meteen weer ongedaan gemaakt nadat de computer opnieuw was gestart.

Deze upgrade krijg ik nu niet meer aangeboden onder Windows Update. Dus ik moet uitzoeken of dit ook mogelijk is met de Media Creation Tool.

• The_Doman
Computergek schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:07:
Dit klinkt inderdaad heel logisch ik denk ook dat dit de oplossing zou kunnen zijn. Op deze manier wilde ik het ook doen in eerste instantie maar helaas lukte het upgraden niet. Na de "succesvolle" installatie van Windows 11 werd alles meteen weer ongedaan gemaakt nadat de computer opnieuw was gestart.
Kreeg je daarbij ook nog een foutmelding/bericht waarom de upgrade was teruggedraaid?
Vaak is de oorzaak een compatibiliteitsprobleem met een programma/driver.
Zie bijvoorbeeld recent nog:
Update van Win11 23h naar 25h (mislukt fase SECOND_BOOT)
Computergek schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:07:Deze upgrade krijg ik nu niet meer aangeboden onder Windows Update. Dus ik moet uitzoeken of dit ook mogelijk is met de Media Creation Tool.
Je kan de upgrade ook direct uitvoeren vanaf de ISO
The_Doman schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:23:
Upgraden via de 25H2 ISO/USB:
Processor vervangen (Windows 11 upgrade via ISO/USB)
De optie voor niet ondersteunde hardware "/product server" kan je dan negeren.
@Computergek
Volgens mij maak je het ingewikkelder dan nodig is

Als je Windows 10 nu is geactiveerd, heb je dan nu ook het volgende geprobeerd/getest?
Verwijder de Windows 10 SSD.
Gebruik je 2e SSD als deze beschikbaar is.
Installeer daarop dezelfde Windows 11 versie (Pro/Home) zonder product key of andere activaties uit te voeren.
Eventueel offline/met een lokaal account.
Zie ook:
ElevenForum: Clean Install Windows 11

Als ik hier SSD's wissel met een geïnstalleerde Windows 10 of 11 op dezelfde computer en dezelfde Windows versie blijft de activatie gewoon actief.
Ook met een Windows installatie/SSD die afkomstig is van een andere PC.

• Computergek
Het antwoord van de schijf met de Windows 10 installatie helemaal verwijderen en dan Windows 11 installeren op de nieuwe schijf las ik ook op het Microsoft forum. Dit klonk bij mij als de gouden tip dus gelijk uitgevoerd toen maar helaas lukte het activeren weer niet. Eergisteren heb ik deze methode opnieuw geprobeerd en heb daarbij al mijn andere opslag ook verwijderd. Ook heb ik dit keer Windows 10 Home geïnstalleerd op de nieuwe schijf omdat ik dacht dat dit misschien meer kans op succes zou geven. Maar zoals jullie waarschijnlijk al kunnen raden werkte het activeren deze keer opnieuw niet. Ik denk dat mijn enige optie dan is om het nog met een lokaal account te gaan proberen maar voorlopig ga ik er even niet mee verder.

Ik heb ook gelezen dat je soms lang moet wachten (2 dagen) voordat het activeren kan slagen in sommige situaties. Wat ik in mijn eerste post schreef over dat mijn Windows 10 installatie op "magische wijze" opeens activeerde kan dit misschien bevestigen. Want na verschillende keren de probleemoplosser voor activatie gebruikt te hebben wat telkens resulteerde in een foutmelding, gaf dezelfde probleemoplosser de volgende dag na 1 keer klikken opeens direct een geldige activatie.

• The_Doman
Computergek schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:29:
Ook heb ik dit keer Windows 10 Home geïnstalleerd op de nieuwe schijf omdat ik dacht dat dit misschien meer kans op succes zou geven.
Dat zal juist nooit gaan werken.
Je moet echt dezelfde Windows installeren die nu als Windows 10 blijkbaar geactiveerd staat.
Je kan eens controleren wat de status van de activatie is via het commando "slmgr /dlv"
Hier mee kan je ook controleren of je Windows 10 "permanent" is geactiveerd:

Google: slmgr /xpr

• Computergek
Hmm volgens mij ben ik de weg nu een beetje kwijt. Ik heb een geactiveerde Windows 10 Home versie. Dus dan heb ik toch dezelfde Windows op de andere schijf geïnstalleerd? Ik heb namelijk eerst Windows 11 Home proberen te installeren en toen die niet activeerde Windows 10 Home. Uiteraard heb ik de schijf compleet geformatteerd tussen beide installaties door.

Ik heb het commando "slmgr /dlv" gebruikt en deze geeft aan dat Windows inderdaad permanent is geactiveerd. Wel staat er Windows(R) Core Edition maar een snelle zoekactie leert mij dat dit gewoon gelijk staat aan Windows 10 Home.

• The_Doman
Computergek schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:57:
Hmm volgens mij ben ik de weg nu een beetje kwijt. Ik heb een geactiveerde Windows 10 Home versie. Dus dan heb ik toch dezelfde Windows op de andere schijf geïnstalleerd?
Dat is dan correct natuurlijk.
Excuses , het topic is nogal lang zo onderhand.
11 Pro zal niet activeren met een Home 10 activatie en andersom uiteraard ook niet.
Computergek schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:57:
Ik heb het commando "slmgr /dlv" gebruikt en deze geeft aan dat Windows inderdaad permanent is geactiveerd. Wel staat er Windows(R) Core Edition maar een snelle zoekactie leert mij dat dit gewoon gelijk staat aan Windows 10 Home.
Als Home op de Windows 10 permanent / HWID geactiveerd aangeeft zou er geen reden moeten zijn dat Home 11 niet automatisch geactiveerd zou worden bij installeren/upgraden.

• Computergek
Wat de reden is dat de activatie niet lukt weet ik niet. Ik denk dat de oplossing dichtbij is maar ook ver weg. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Opnieuw, omdat je geen geldige Windows 10 of Windows 11 sleutel hebt. Je probeert te activeren met een sleutel van een Windows 8.1, dat werkt niet meer. Je gaat je Windows 11 hiermee nooit geactiveerd krijgen.

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:58

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Welke Windows versie probeer je nou uiteindelijk geïnstalleerd te krijgen?

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-12 15:52
@Mrlten Win11, wat 1 euro 12 kost voor een licentie en dus een complete verspilling van onze tijd.

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:58

Mrlten

Premium Deluxe Plus

@Cardinal 1,12 euro is ook wel veel geld, dat is ongeveer een halve frikandel bij de lokale snackbar.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Cardinal schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:14:
@Mrlten Win11, wat 1 euro 12 kost voor een licentie en dus een complete verspilling van onze tijd.
Of het zonde is van de tijd ga ik niets over zeggen, maar een licentie die een paar euro kost is op geen manier legitiem te noemen, dat snapt iedereen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-12 16:03

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Hier iemand die al vele jaren computers met Windows 10 voorziet van een verse herinstallatie van Windows 11. Ik lees altijd eerst de productkey uit met ProduKey van Nirsoft. Bij computers die ooit geupgraded zijn vanaf Windows 7, 8, 8.1 en 10, daarbij is hun oorspronkelijke productkey meestal een upgrade key geworden. (Behalve als die productkey in de bios zit en ten minste 8.1 is.) Voor Home is dat altijd YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7, voor Pro is dat altijd VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T. Vroeger kon je wel direct Windows 10 installeren en de productkey van Windows 7 en 8.0 invoeren. Bij Windows 11 lukt dat alleen nog maar met productkeys van Windows 8.1, 10 of 11. Dus alleen computers die nog nooit geupgraded zijn naar Windows 10 en nog op Windows 7 of 8 zijn blijven staan, lukt het niet. Overigens moet je ook altijd proberen niet teveel te wijzigen aan je hardware. Ik heb wel eens gehad dat ik meerdere dingen opwaardeerde, waardoor activeren mislukte. Maar wel lukte toen ik weer wat oude hardware terugplaatste. Dus een SSD in plaats van een HDD gaat prima, maar niet als je ook nog werkgeheugen uitbreidt en een snellere CPU. Telefonisch activeren kan niet met een upgrade versie. Alleen online.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-12 15:52
True schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:20:
[...]
een licentie die een paar euro kost is op geen manier legitiem te noemen, dat snapt iedereen.
Hij is legitiem, op email geactiveerd en online activatie geaccepteerd door microsoft. doei :w

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Cardinal schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:36:
[...]

Hij is legitiem, op email geactiveerd en online activatie geaccepteerd door microsoft. doei :w
Dat iets werkt, maakt het nog niet legitiem. Dit is niets anders dan een grijze markt, OEM, of frauduleuze creditcard keys die inderdaad wel werken, maar waar MS niet achter de gebruiker aangaat. Nul garantie en iedereen kan op z'n klompen aanvoelen dat dit niet klopt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• The_Doman
Computergek schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:01:
Wat de reden is dat de activatie niet lukt weet ik niet. Ik denk dat de oplossing dichtbij is maar ook ver weg. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Nog steeds my onduidelijk hoe je activeert?
Bij permanente/HWID activatie van een systeem hoef je alleen dezelfde Windows te installeren, zonder prodcutkey in te vullen en zonder eigen verdere activatiehandelingen.
Als test zou je hetzelfde met Windows 10 kunnen doen, met SSD is dat zo getest.

En het gaat hier om dezelfde PC waar je geen geluid hebt?
Geen geluid, probleem met software of hardware?
Als dat een defect/garantie kwestie is/wordt heb je straks misschien weer een activatie nodig natuurlijk.

• Computergek
cjdijk schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:28:
Hier iemand die al vele jaren computers met Windows 10 voorziet van een verse herinstallatie van Windows 11. Ik lees altijd eerst de productkey uit met ProduKey van Nirsoft. Bij computers die ooit geupgraded zijn vanaf Windows 7, 8, 8.1 en 10, daarbij is hun oorspronkelijke productkey meestal een upgrade key geworden. (Behalve als die productkey in de bios zit en ten minste 8.1 is.) Voor Home is dat altijd YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7, voor Pro is dat altijd VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T. Vroeger kon je wel direct Windows 10 installeren en de productkey van Windows 7 en 8.0 invoeren. Bij Windows 11 lukt dat alleen nog maar met productkeys van Windows 8.1, 10 of 11. Dus alleen computers die nog nooit geupgraded zijn naar Windows 10 en nog op Windows 7 of 8 zijn blijven staan, lukt het niet. Overigens moet je ook altijd proberen niet teveel te wijzigen aan je hardware. Ik heb wel eens gehad dat ik meerdere dingen opwaardeerde, waardoor activeren mislukte. Maar wel lukte toen ik weer wat oude hardware terugplaatste. Dus een SSD in plaats van een HDD gaat prima, maar niet als je ook nog werkgeheugen uitbreidt en een snellere CPU. Telefonisch activeren kan niet met een upgrade versie. Alleen online.
De geactiveerde Windows 10 Home versie waar ik deze forumpost nu op schrijf heeft inderdaad de sleutel YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7. Goed om te weten dat telefonisch activeren met een upgrade versie niet lukt. Dan hoef ik daar geen tijd meer aan te besteden.
Blokker_1999 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:07:
Opnieuw, omdat je geen geldige Windows 10 of Windows 11 sleutel hebt. Je probeert te activeren met een sleutel van een Windows 8.1, dat werkt niet meer. Je gaat je Windows 11 hiermee nooit geactiveerd krijgen.
Met de sleutel van Windows 8.1 heb ik wel Windows 10 geactiveerd wat dan volgens mij ook niet zou moeten kunnen.
Cardinal schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:14:
Tsja, het schijnt ook dat je met simpele commando`s via CMD helemaal gratis kan activeren. Dan zet je misschien wel een of andere achterdeur open wat je later wellicht nog veel meer geld gaat kosten. Ik weet heus wel dat je een grijze licentie vanaf ongeveer 1 euro kan kopen. Een echte legale licentie vind ik echter toch de meest geruststellende gedachte maar om daar nou meer dan 100 euro voor neer te leggen is ook weer het andere uiterste.
The_Doman schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:31:
[...]

Nog steeds my onduidelijk hoe je activeert?
Bij permanente/HWID activatie van een systeem hoef je alleen dezelfde Windows te installeren, zonder prodcutkey in te vullen en zonder eigen verdere activatiehandelingen.
Als test zou je hetzelfde met Windows 10 kunnen doen, met SSD is dat zo getest.

En het gaat hier om dezelfde PC waar je geen geluid hebt?
Geen geluid, probleem met software of hardware?
Als dat een defect/garantie kwestie is/wordt heb je straks misschien weer een activatie nodig natuurlijk.
Dit is hoe ik het een paar dagen geleden heb gedaan:

1. Schijf 1 waar een geactiveerde Windows 10 Home versie op staat helemaal losgekoppeld van de computer.
2. Schijf 2 geformatteerd en daar een nieuwe Windows 10 Home op geïnstalleerd. Tijdens de installatie heb ik de stap om een productcode in te voeren overgeslagen. Activeren blijft vervolgens een foutmelding geven.

Het gaat hier inderdaad om dezelfde PC als in het topic over geluid. Ik ga hier geen garantie kwestie van maken omdat ik liever een paar euro uitgeef om op een andere manier geluid te krijgen, dan dat ik straks ook andere onderdelen sloop bij het opnieuw verwijderen en installeren van alles op het moederbord.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik ga even niet over die Windows 10 gaan, want als ik het goed begrijp heb je de installatie van je oude PC overgezet naar je nieuwe PC. Dat kan geholpen hebben bij de activatie ervan.

Maar in de documentatie stond vroeger dat de activatie in de basis eenmalig zou zijn. Je kon dus wel van je 8.1 naar 10, maar die activatie was nooit bedoeld om daarna van 10 naar 11 te gaan. Vroeger kon je daar nog rondwerken door 11 rechtstreeks te activeren met de 8.1 sleutel, want MS had geen enkele check ingebouwd om na te gaan hoe vaak een specifieke 7/8/8.1 sleutel gebruikt werd om een Windows 10 (en later 11) te activeren.

@Cardinal, van zulke keys zou ik afblijven. Dat zijn vaak keys die ofwel met gestolen creditcards zijn gekocht, volume keys die uit bedrijven zijn gelekt of developer keys. Grijze/zwarte circuit dus waarmee je criminaliteit net in stand houdt. Dan leer ik sneller leven met de boodschap rechtsonder dat Windows geactiveerd moet worden.

• Computergek
De theorie klinkt allemaal leuk en aardig maar in de praktijk weet volgens mij alleen Microsoft hoe het activeren echt werkt. Gisteren heb ik een BIOS update gedaan omdat het heel misschien mijn probleem van het geluid uit het andere topic zou oplossen. Dit was zoals ik had verwacht niet het geval.

Wel bleek dat ik mijn Hello pincode opnieuw moest instellen op schijf 2 waar de niet geactiveerde Windows 10 op stond. Dit heb ik zojuist gedaan en... nu is zowel Windows 10 op schijf 1 als Windows 10 op schijf 2 geactiveerd. Raar maar waar.

Ik weet dus niet of het komt door de update van het BIOS het kan ook zijn dat je gewoon een paar dagen moet wachten. Op deze manier activeerde Windows 10 op schijf 1 zichzelf ook opeens vanuit het niets. Als je voor de paar dagen wachten methode wilt kiezen kan het er ook nog mee te maken hebben dat je dan de onderstaande foutmelding moet zien in het activeringsscherm. Want deze had ik zowel bij schijf 1 als schijf 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWoarL2FS4CnGBuQEOZumA4htd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wk1ZfRPeszL7MwZK6kARlWwK.jpg?f=fotoalbum_large

• The_Doman
Computergek schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:31:
Wel bleek dat ik mijn Hello pincode opnieuw moest instellen op schijf 2 waar de niet geactiveerde Windows 10 op stond. Dit heb ik zojuist gedaan en... nu is zowel Windows 10 op schijf 1 als Windows 10 op schijf 2 geactiveerd. Raar maar waar.

Ik weet dus niet of het komt door de update van het BIOS het kan ook zijn dat je gewoon een paar dagen moet wachten. Op deze manier activeerde Windows 10 op schijf 1 zichzelf ook opeens vanuit het niets. Als je voor de paar dagen wachten methode wilt kiezen kan het er ook nog mee te maken hebben dat je dan de onderstaande foutmelding moet zien in het activeringsscherm. Want deze had ik zowel bij schijf 1 als schijf 2
Dat soort meldingen heb ik ook wel eens gehad bij het her-installeren/activeren van Windows.
Maar meestal is die melding dat de Microsoft servers niet bereikbaar zijn maar kortstondig is mijn ervaring.
Maar nu een herinstallatie van Windows 10 ook succesvol is geactiveerd zou een Windows 11 upgrade of schone installatie dan ook gewoon moeten activeren.

• Computergek
Klopt, nadat Windows 10 op schijf 2 ook geactiveerd was kreeg ik ook meteen de optie om te upgraden naar Windows 11. En dit keer werd deze ook direct geactiveerd.
Pagina: 1