Activeren Windows 10/11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 00:24
Beste mensen,

Onlangs heb ik een computer gebouwd met een nieuw moederbord en nieuwe CPU maar met een oude HDD waar Windows 10 Home op geïnstalleerd is. Via de probleemoplosser wilde Windows 10 niet meer activeren totdat ik het de volgende dag weer probeerde en dit opeens op magische wijze wel lukte. Windows 10 is dus geactiveerd met een digitale licentie gekoppeld aan mijn Microsoft account. In het verleden heb ik Windows 10 kunnen upgraden vanaf een legale Windows 8.1 versie. Ik heb begrepen dat ik om deze reden automatisch een generieke licentie toegewezen heb gekregen en deze staat inderdaad ook in het register.

Deze computer heb ik speciaal gebouwd om te kunnen upgraden naar Windows 11. Helaas lukte het niet op de simpelste manier door dit met mijn bestaande Windows 10 installatie te doen. Dus nu heeft mijn computer Windows 10 op de ene schijf en Windows 11 op de andere schijf.

Nu heb ik weer te maken met hetzelfde probleem dat Windows 11 niet wilt activeren. Ik heb de licentie van Windows 10 al gedeactiveerd en uit het register verwijderd met behulp van de bekende commando`s. Hierna heb ik een pop-up met een bevestiging gekregen dat dit gelukt was hoewel de licentie nog wel steeds in het register staat (ook na opnieuw opstarten).

Mijn vraag in het kort is dus of iemand weet op welke manier het mogelijk is om Windows 11 te activeren? Als het helemaal niet mogelijk is hoor ik het ook graag dan moet ik helaas toch een nieuwe licentie gaan kopen.

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:06
Zolang je dezelfde Windows versie (Pro/Home) gebruikt zou je gewoon moeten kunnen wisselen tussen 10 en 11.
Windows productkey wordt niet herkend
Windows 10 licentie koppelen aan W11 en terug naar W10
Computergek schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:56:
Deze computer heb ik speciaal gebouwd om te kunnen upgraden naar Windows 11. Helaas lukte het niet op de simpelste manier door dit met mijn bestaande Windows 10 installatie te doen.
Wat is het probleem dat je niet kan updaten van 10 naar 11?
Zie dit topic met mogelijke oorzaken:
Windows 11 niet geschikt

Upgraden via de 25H2 ISO/USB:
Processor vervangen (Windows 11 upgrade via ISO/USB)
De optie voor niet ondersteunde hardware "/product server" kan je dan negeren.

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:14

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Even voor de zekerheid, Spreken we over een Retail key/licentie of een OEM Key/licentie?

Oem key wordt gelinkt aan je hardware dus als je het Moederbord/Cpu vervangt dan is de OEM code niet meer geldig en als je een Retail key hebt dan zou het gewoon prima moeten werken?

Vake bei te bange

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

sus

is druk :+

Voor zover ik weet - mede gebasseerd op de honderden PC’s die ik via mijn winkel heb gehad - zijn licenties die origineel Windows 7 of 8.x waren, en nu 10 zijn niet langer te gebruiken om er Windows 11 mee te activeren. Dat lukt al zeker een jaar niet meer.

Licenties van Windows 10 activeren zonder problemen naar 11.

Dat zou dus ook in dit geval verklaren waarom jouw code wel voor 10 maar niet voor 11 gebruikt kan worden. Op zich klopt dat ook met het tijdpad; machines die met Windows 7 of 8.x geleverd zijn, zijn normaliter niet geschikt om Windows 11 te draaien - volgens de regels van Microsoft. De no-tpm discussie laat ik hiervoor buiten beschouwing.

Edit:
Snelle google bevestig dat Microsoft dit idd dicht heeft gezet

[ Voor 5% gewijzigd door sus op 08-11-2025 22:36 ]

• Computergek
angerfist-yentl schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:31:
Even voor de zekerheid, Spreken we over een Retail key/licentie of een OEM Key/licentie?

Oem key wordt gelinkt aan je hardware dus als je het Moederbord/Cpu vervangt dan is de OEM code niet meer geldig en als je een Retail key hebt dan zou het gewoon prima moeten werken?
Het is een OEM Key dus het activeren van Windows 10 had eigenlijk al niet mogen werken. Dan heb ik helaas pech en zal ik toch een licentie moeten gaan kopen.
sus schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:32:
Voor zover ik weet - mede gebasseerd op de honderden PC’s die ik via mijn winkel heb gehad - zijn licenties die origineel Windows 7 of 8.x waren, en nu 10 zijn niet langer te gebruiken om er Windows 11 mee te activeren. Dat lukt al zeker een jaar niet meer.

Licenties van Windows 10 activeren zonder problemen naar 11.

Dat zou dus ook in dit geval verklaren waarom jouw code wel voor 10 maar niet voor 11 gebruikt kan worden. Op zich klopt dat ook met het tijdpad; machines die met Windows 7 of 8.x geleverd zijn, zijn normaliter niet geschikt om Windows 11 te draaien - volgens de regels van Microsoft. De no-tpm discussie laat ik hiervoor buiten beschouwing.

Edit:
Snelle google bevestig dat Microsoft dit idd dicht heeft gezet
Ik kon op de pc met de geactiveerde Windows 10 versie de gratis upgrade naar Windows 11 uitvoeren via Windows Update. Is het dan niet raar dat ik Windows 11 wel gratis kan installeren maar niet kan activeren? Want volgens kan je via Microsoft officieel niet alleen enkel een licentie kopen maar dan moet je meteen de volledige Windows 11 versie aanschaffen.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

sus

is druk :+

Nee, die upgrade werkt omdat de hardware geschikt is. Dan blijkt dat jouw licentie niet geldig is, en zal je die dus moeten vervangen in het activatieproces

• RedNas74
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:49
Je zou telefonische activatie nog kunnen proberen. Werkt dit niet zal je een key ergens aan moeten schaffen.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Even terug gaan in de geschiedenis. Microsoft heeft toegestaan dat je van Windows 7/8/8.1 een gratis upgrade naar 10 kon doen, maar dit was in de basis een eenmalige activatie. Hoewel je die in het verleden kon blijven gebruiken om je Windows 10 en 11 mee te activeren. De digitale sleutel is dus geen Windows 10 sleutel, maar een Windows 8.1 sleutel. Daarom dat Windows zichzelf er niet meer mee wenst te activeren daar MS, zoals door @sus aangehaald. Ook bij Windows 10 zou het in de basis trouwens niet meer mogen werken. Vergeet niet dat die gratis upgrade initieel maar 1 jaar lang zou duren, en MS het heel wat jaren heeft laten bestaan.

Daarnaast geef je aan dat het ook nog eens een OEM licentie was. Deze licentie is hardware gebonden. Het feit dat je een nieuwe computer bouwt maakt dat deze licentie niet mee te nemen is naar een nieuwe computer. Beste oplossing zal zijn om nu te investeren in een correcte Windows 11 licentie en die zal je in de basis ook weer kunnen meenemen naar Windows 12 wanneer deze er aan komt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• The_Doman
@Computergek
Heb je nu momenteel wel een werkende geactiveerde SSD/Windows 10/11 op je PC?
Officieel kan je OEM activaties inderdaad niet overzetten naar andere hardware maar ik lees vaak genoeg dat het toch gebeurt.
Eenmaal geactiveerd is/blijft deze geldig voor zowel 10 al 11 op dezelfde hardware.
De activatie is hetzelfde.
Daarvoor hoef je geen extra handelingen/product keys in te vullen als je upgrade of schoon installeert.

• Computergek
The_Doman schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:34:
@Computergek
Heb je nu momenteel wel een werkende geactiveerde SSD/Windows 10/11 op je PC?
Officieel kan je OEM activaties inderdaad niet overzetten naar andere hardware maar ik lees vaak genoeg dat het toch gebeurt.
Eenmaal geactiveerd is/blijft deze geldig voor zowel 10 al 11 op dezelfde hardware.
De activatie is hetzelfde.
Daarvoor hoef je geen extra handelingen/product keys in te vullen als je upgrade of schoon installeert.
Inderdaad heb ik een werkende en geactiveerde Windows 10 versie op dit moment. Ik denk dat Windows 11 gewoon niet wilt activeren omdat deze op een andere harde schijf is geïnstalleerd. Twee versies van Windows op 1 computer kan misschien toch problemen geven. Telefonische activatie kan ik wellicht nog proberen hoewel Microsoft op deze manier een stuk lastiger te bereiken is dan vroeger.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Computergek schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:52:
[...] Telefonische activatie kan ik wellicht nog proberen hoewel Microsoft op deze manier een stuk lastiger te bereiken is dan vroeger.
De telefonische activatie is een computersysteem, je hebt daar geen last van de bereikbaarheid van de bemande helpdesk. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• The_Doman
Computergek schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:52:Inderdaad heb ik een werkende en geactiveerde Windows 10 versie op dit moment. Ik denk dat Windows 11 gewoon niet wilt activeren omdat deze op een andere harde schijf is geïnstalleerd
De activatie staat bij Microsoft op de servers aan de hand van bepaalde hardware informatie zoals MB/CPU.
De opslag maakt daar geen deel vanuit.
Doe een schone installtie op de Windows 11 SSD met dezelfde Windows versie en zonder productkey in te vullen.
Dat moet dan gewoon werken/activeren..
Op die manier wissel ik hier zo vaak tussen Windows 10/11 om wat te testen, ook met PC/laptops die oorspronkelijk een Windows 7 OEM licentie hadden.
Pagina: 1