Windows 10 licentie koppelen aan W11 en terug naar W10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookiemonsterr
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-07 13:38
Goedenavond medetweakers,

Ik heb een vraag betreffende een in gebruik zijnde Windows 10 Pro X64 licentie,

Is het mogelijk nadat Windows 11 X64 Pro geactiveerd is met een digitale Windows 10 Pro X64 licentie om eventueel terug te keren naar Windows 10 X64 pro en de digitale licentie opnieuw te gebruiken om Windows 10 Pro X64 te heractiveren? Het gaat hier om een licentie welke niet is gekoppeld aan een Microsoft account. Ik heb gelezen dat met de digitale waarmee Windows 10 Pro X64 is geactiveerd Windows 11 Pro X64 kan worden geactiveerd maar kan niet terugvinden of met de digitale licentie opnieuw Windows 10 Pro X64 kan worden geactiveerd.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:50
Ja dat kan - zolang het op dezelfde pc is (OEM licentie) of zolang de vorige pc niet meer gebruikt wordt (retail licentie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gforzenl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-06 00:06
Als ik je goed begrijp wil je weer naar windows 10 kunnen teruggrijpen als windows 11 mogelijk niet goed werkt of bevalt. Als die aanname klopt blijf je op dezelfde machine.
Een digitale licentie voor mij is een m365 online gekocht produkt (zie screendump).
Als dat klopt moet dat kunnen. De digitale licentie wordt gekocht voor win10/11 business/pro of enterprise etc. en moet op userlevel gekoppeld worden. Indien dezelfde user waarmee de licentie gekoppeld is ook weer windows 10 pro geinstalleerd heeft en zich aanmeldt met dit windows work/school account, dan kan dat.
Pas wel op met UEFY ingebakken oem key die roet in het eten kan gooien als je een installatiemedium hebt met meerdere win10/11 versies of bij activatie. Zo had ik ooit eens een laptop met een win11 home uefy key, maar digitaal een win11 business licentie..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cvh_o7jVIO-eRk-KaEurzLSsrsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oh0R12uRyfhxpihNhpcWyxuO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:29
Ik schakel hier ook regelmatig tussen Windows 11/10 als ik weer eens wat wil testen. :)
Zolang het dezelfde PC en Windows versie is (Pro/Home) blijft/is de activatie geldig.
Hier zijn dat vrijwel allemaal OEM W10 naar 11 geüpgradede (HWID geactiveerde) PC's zonder gelinkte MS account.
Sommige zelfs nog vanaf W7. :P

Google: Windows 11 activation for Windows 10

TenForums: Win10 Pro - Digital Activiation - Not Linked to MS Account
While you can link a PC's license to an MS account that is not the primary (or even a necessary) method of determining activation. It's an optional extra.

Any PC that has had W10 activated will have a digital license for its edition (Home or Pro) stored on the Microsoft activation servers and linked to the hardware ID of the PC, regardless of any MS account the PC may (or may not) use. This digital license will activate a clean install of the same edition without the need to enter any key. It will also activate an existing install of W10 on any HDD or SSD that you swap into the PC, as long as its edition matches that of the digital license.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookiemonsterr
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-07 13:38
Ja, het klopt dat de installatie van Windows 11 op dezelfde machine komt te staan als op de machine waar voorheen Windows 10 op stond geïnstalleerd. Wat ik met een digitale licentie bedoel in deze is een eerder geactiveerd versie van Windows Pro en daar een HWID aan gekoppeld is en op basis van de HWID Windows 11 geactiveerd kan worden. Ik heb het inmiddels getest en de activatie van Windows 11 verloopt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-07 15:56
The_Doman schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:00:
Ik schakel hier ook regelmatig tussen Windows 11/10 als ik weer eens wat wil testen. :)
Zolang het dezelfde PC en Windows versie is (Pro/Home) blijft/is de activatie geldig.
Hier zijn dat vrijwel allemaal OEM W10 naar 11 geüpgradede (HWID geactiveerde) PC's zonder gelinkte MS account.
Sommige zelfs nog vanaf W7. :P

Google: Windows 11 activation for Windows 10

TenForums: Win10 Pro - Digital Activiation - Not Linked to MS Account

[...]
Ja inderdaad, echter bij een OEM PC zoals bijvoorbeeld Dell,HP of Lenovo nooit een probleem maar bij een zelfbouw toch een keer de melding geen geldige licentie gevonden, via Microsoft na veel gedoe toch weer geactiveerd gekregen.
Pagina: 1