Vraag
Beste antwoord (via Pindakaass op 27-08-2024 01:26)
Als je dan toch eventueel een schone installatie gaat doen kan je dus ook eerst het tool van Microsoft zelf proberen zoals ook eerder aangegevenPindakaass schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:15:
Ik vind het niet erg om een schone installatie te doen, wat moet ik dan wijzigen? Kan het dan wel makkelijk?
Google: mbr2gpt.exe
Waar je dus wel goed rekening mee moet houden is dat je na het omzetten van je systeem je de BIOS opstartinstellingen moet veranderen naar UEFI om weer te kunnen starten.
Er zijn vele instructievideo's die laten zien hoe dat te doen.
Britec09: How To Convert MBR To GPT For Free In Windows 10
Alle reacties
Die ondersteunt gewoon Windows 11.
Ik heb hier SecureBoot met Bitlocker op draaien, zonder problemen.
Ik denk dat je in de BIOS nog ff SecureBoot en TPM moet inschakelen.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Betekent dat dat het geen secure boot ondersteunt?
Dit is een vrij moderne computer, het zal toch vrij zeker wel secure boot kunne draaien?
Mijn vorige computer die was heel oud die kon het volgens mij nog draaien.
Kan ik in de BIOS het van legacy naar UEFI zetten?
Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i7 8700 @ 3.20GHz 37 °C
Coffee Lake 14nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1329MHz (16-18-18-35)
Motherboard
Micro-Star International Co., Ltd. B360M BAZOOKA (MS-7B24) (U3E1) 36 °C
Graphics
SMS24A350H (1920x1080@59Hz)
4096MB ATI Radeon RX 570 Series (ASUStek Computer Inc) 40 °C
Storage
447GB KINGSTON SA400S37480G (SATA-2 (SSD)) 26 °C
232GB Western Digital WDC WDS250G2B0C-00PXH0 (Unknown (SSD))
Optical Drives
hp DVD A DH16ABLH
Audio
Realtek High Definition Audio
2022 XC40 MY23 P6 Plus
American Megatrends inc. 2.00, 24-2-2018
[ Voor 45% gewijzigd door Pindakaass op 21-08-2024 19:55 ]
Inderdaad, precies dat dus.Pindakaass schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:19:
Als ik bij systeem informatie kijk, staat er biJ BIOS-Modus ''verouderd''.
Betekent dat dat het geen secure boot ondersteunt?
De actuele installatie is in zgn MBR/Legacy ("verouderde" Bios Mode) uitgevoerd waardoor er ook geen secure boot optie mogelijk is.
Secure boot hoeft niet per se aan te staan, maar moet wel aanwezig zijn.
Zie ook:
Mijn PC kan spontaan Windows 11 niet meer aan?
en
Update 10 naar 11
The_Doman schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:40:
Als je Windows systeem is geïnstalleerd in MBR/Legacy(CSM) mode zal je deze eerst moeten omzetten naar GPT mode om in UEFI mode te kunnen starten.
Microsoft heeft hier zelf een tooltje voor: mbr2gpt.exe
Het wordt ten zeerste aangeraden om dit in zgn "offline mode" (vanuit de recovery/herstel omgeving) te doen.
Check:
TheWindowsClub: How to Convert MBR to GPT without Data Loss in Windows 11/10
Dit zijn ingrijpende operaties, ook is er kans dat er bij het omzetten iets mis gaat en het systeem helemaal niet meer kan starten.
Doe dit dus echt niet zomaar zonder een backup te hebben!
dus het kan wel?The_Doman schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:00:
[...]
Inderdaad, precies dat dus.
De actuele installatie is in zgn MBR/Legacy ("verouderde" Bios Mode) uitgevoerd waardoor er ook geen secure boot optie mogelijk is.
Secure boot hoeft niet per se aan te staan, maar moet wel aanwezig zijn.
Zie ook:
Mijn PC kan spontaan Windows 11 niet meer aan?
en
Update 10 naar 11
[...]
ik ben niet echt een IT techneut, ook geen leek, maar wil me pc niet kapot maken maar wil wel graag W11
Wat verwacht je precies van de mede tweakers?Pindakaass schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:46:
[...]
dus het kan wel?
ik ben niet echt een IT techneut, ook geen leek, maar wil me pc niet kapot maken maar wil wel graag W11
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Dat kan je in ieder geval alvast zonder risico inschakelen.Luchtbakker schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:49:
Kans is groot dat je TPM chip niet ingeschakeld is in de bios. Daar al eens gekeken?
Als je dit omzet zal je systeem dus niet meer kunnen starten van je actuele MBR Windows installatie!Pindakaass schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:19:
Kan ik in de BIOS het van legacy naar UEFI zetten?
Ja het kan, maar je Windows schijf/installatie zal dan omgezet moeten worden naar UEFI/GPT indeling.Pindakaass schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:46:
dus het kan wel?
Dat kan goed gaan, maar net zo goed ook fout gaan dus.
Helemaal als je geen/weinig PC ervaring hiermee hebt heb je dan een probleem als je geen backup hebt om op terug te kunnen vallen.
Ik doe dat ook wel eens voor kennissen die hun bestaande Windows installatie willen behouden.
Maar dan maak ik altijd wel eerst een systeem/image backup voor de zekerheid.
Een alternatief/workaround is je bestaande Windows installatie upgraden via de server switch optie
Dan worden er helemaal geen checks gedaan.
Wel zal die specifieke mogelijkheid in latere Windows versies zo te zien geblokkeerd gaan worden:
Ghacks: Microsoft blocks one way of installing Windows 11 on unsupported hardware
Ook krijg je dan hetzelfde gedoe als je wilt updaten naar een nieuwere Windows 11 versie zoals 24H2, 25Hxx.
Ghacks.net: This single command bypasses Windows 11 hardware checks during installation

hebben alle 8th gen CPUs en hoger (dus ook die van jou) een TPM ingebakken die voldoet aan de vereiste van Windows 11.
maar die zet je natuurlijk beter nièt op dezelfde schijf als waar je C staatThe_Doman schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:35:
Maar dan maak ik altijd wel eerst een systeem/image backup voor de zekerheid.
@GarBaGe : alleen zegt het plaatje in de OP wèl dat die niet aanwezig is... ? (niet gededecteerd)
Vermoedelijk staat het niet aan in de BIOS.passer schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:34:
@GarBaGe : alleen zegt het plaatje in de OP wèl dat die niet aanwezig is... ? (niet gededecteerd)
In mijn link naar de Intel website over TPM zit ook een link naar de Microsoft website: Enable TPM 2.0 on your PC - Microsoft Support
waarin wordt aangegeven in stappen HOE je TPM 2.0 kan aanzetten voor je PC.
Zowel in de BIOS als in Windows.
Natuurlijk is hiervoor wel UEFI nodig, dus vermoedelijk is eerst de stap van MBR naar GPT nodig.
:strip_exif()/f/image/9ged77A7QoCIwVZYNvvtAM0Y.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 72% gewijzigd door superduper1969 op 22-08-2024 09:45 ]
MTVenus V151 CT003 V110 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
https://www.msi.com/Motherboard/B360M-BAZOOKA/support
Als het goed is staan hier nieuwe bios versies voor jouw moederbord.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Je hebt nog een jaar de tijd dus wellicht dan nu niet het beste moment.Pindakaass schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:37:
[Afbeelding]
Ik denk niet dat ik dit allemaal kan doen met al die info, me hoofd werkt op het moment op niet zo goed, door bepaalde omstandigheden.
Moet je eerst de bios flashen voor het te updaten?
Ik zie in de bios geen optie om TPM aan te zetten?
Grofweg heb je drie mogelijkheden
1) wijzig de boel en doe een volledige herinstallatie van windows waarbij je dus al je huidige data verlies
2) ga zelf rommelen om de boel aan de praat te krijgen op UEFI modus (het is mogelijk, zelf vorig jaar gedaan was zeker een uur bezig met boot tools om de boot sectoren weer levend te krijgen) Voor een leek erg lastig.
3) gebruik betaalde software die de boel omzet naar GPT, toevallig vorige maand gedaan kost een euro of 40 en werkt vervolgens na 10 minuten
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ook met betaalde software/tools moet je toch de kennis/ervaring hebben om dat goed uit te voeren.sdk1985 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:49:
3) gebruik betaalde software die de boel omzet naar GPT, toevallig vorige maand gedaan kost een euro of 40 en werkt vervolgens na 10 minuten
W11 kwam pas drie jaar later uit. Naar IT maatstaven is jouw pc afgeschreven. Dat betekent niet dat hij niet meer "mee" kan, maar naarmate de tijd vordert drogen je mogelijkheden wel op.
Als je het nieuwste OS wilt betekent dat in deze tijd helaas sneller upgraden of machines met langere support kopen. Alternatief is een open source alternatief maar ik schat in dat dit technisch geen optie is voor je.
[ Voor 25% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-08-2024 13:38 ]
Ik had een tool van Easus en dat was een paar klikjes en 3 reboots later was de boel GPT. Ervaring is daarvoor niet vereist. Waar ik TPM moest inschakelen bij een 5600 was voor mij verder ook nieuw en heb ik via Google gevonden.The_Doman schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:18:
Ik zou het voorlopig ook zeker zo laten als je er helemaal geen ervaring mee hebt en je geen schone installatie wilt uitvoeren.
[...]
Ook met betaalde software/tools moet je toch de kennis/ervaring hebben om dat goed uit te voeren.
Ik vind het niet erg om een schone installatie te doen, wat moet ik dan wijzigen? Kan het dan wel makkelijk?sdk1985 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:49:
[...]
Je hebt nog een jaar de tijd dus wellicht dan nu niet het beste moment.
Grofweg heb je drie mogelijkheden
1) wijzig de boel en doe een volledige herinstallatie van windows waarbij je dus al je huidige data verlies
2) ga zelf rommelen om de boel aan de praat te krijgen op UEFI modus (het is mogelijk, zelf vorig jaar gedaan was zeker een uur bezig met boot tools om de boot sectoren weer levend te krijgen) Voor een leek erg lastig.
Deze dus? https://www.easeus.com/pa...pt-without-data-loss.htmlsdk1985 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:47:
[...]
Ik had een tool van Easus en dat was een paar klikjes en 3 reboots later was de boel GPT. Ervaring is daarvoor niet vereist. Waar ik TPM moest inschakelen bij een 5600 was voor mij verder ook nieuw en heb ik via Google gevonden.
Als je dat hebt gedaan, dan wat?
Even een usb stick laten maken; Installatiemedia voor Windows maken - Microsoft Ondersteuning Gaat heel eenvoudig.Pindakaass schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:15:
[...]
Ik vind het niet erg om een schone installatie te doen, wat moet ik dan wijzigen? Kan het dan wel makkelijk?
Daarna simpelweg opzoeken van de juiste bios opties;
-de legacy moet omzetten naar UEFI
-TPM inschakelen (vond het zelf op youtube)
Daarna zal je windows vermoedelijk niet meer booten. Als dat het geval is dan gebruik je de USB stick om de windows setup te doorlopen. Bij de installatie stap verwijder je alle bestaande partities en dan gaat het daarna vanzelf. Let op dat je dus wel al je data kwijt bent dan.
Als je die gebruikt dan zou je moeten kunnen wisselen naar UEFI modus zonder dat je windows niet opstart. Kwestie van proberen. Werkt het (nog) niet dan zet je het weer terug op legacy.Pindakaass schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:17:
[...]
Deze dus? https://www.easeus.com/pa...pt-without-data-loss.html
Als je dat hebt gedaan, dan wat?
Ik heb een licentie van EaseUS Partition Master gekocht, anders kon ik het niet uitvoeren de conversie.
[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 24-08-2024 14:40 ]
Als je dan toch eventueel een schone installatie gaat doen kan je dus ook eerst het tool van Microsoft zelf proberen zoals ook eerder aangegevenPindakaass schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:15:
Google: mbr2gpt.exe
Waar je dus wel goed rekening mee moet houden is dat je na het omzetten van je systeem je de BIOS opstartinstellingen moet veranderen naar UEFI om weer te kunnen starten.
Er zijn vele instructievideo's die laten zien hoe dat te doen.
Britec09: How To Convert MBR To GPT For Free In Windows 10
Nu staat er alleen nog dit,
/f/image/4YrU1wTMT763CdLep1m5RSqL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door Pindakaass op 25-08-2024 18:27 ]
https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff
Er staat bij security settings in bios, dTMP, is dat het?Spiff schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:31:
Heb je ook nagekeken na bovenstaande of TPM aanstaat in de bios?
Verlies ik geen data dan?
Ik ga upgraden wanneer het zegt dat het kan, nogmaals dank!
/f/image/npy37iVqtg9vcF0b05TooyPu.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 64% gewijzigd door Pindakaass op 26-08-2024 01:47 ]
Als je je daar in wilt verdiepen, is dit een video waar ik veel aan heb gehad.
YouTube: The Perfect Automated Windows 11 Install USB.
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Ik wacht liever totdat het via Windows Update wordt geleverd, maar dankje.GeeBee schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 01:55:
Windows 11 kún je fresh installeren op unsupported hardware, zonder MS account, zonder zooi en geautomatiseerd.
Als je je daar in wilt verdiepen, is dit een video waar ik veel aan heb gehad.
YouTube: The Perfect Automated Windows 11 Install USB.
Als ik die map wil verwijderen lukt dat niet, er staat dat ik administrator rechten nodig heb, maar ik heb een administrator account, dus dat snap ik niet.
[ Voor 27% gewijzigd door Pindakaass op 26-08-2024 17:30 ]
Dat is inderdaad een backup van de Windows 10 bestanden voor het geval dat je de upgrade eventueel weer wil(de) terugdraaien.Pindakaass schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:28:
Trouwens nog 1 vraagje, ik heb nu W11 geïnstalleerd, nu staat er Windows.old op mijn C schijf, is dat de W10? Er staan geen programma's op die ik op W10 had geïnstalleerd, in de program files van die Windows.old.
Als ik die map wil verwijderen lukt dat niet, er staat dat ik administrator rechten nodig heb, maar ik heb een administrator account, dus dat snap ik niet.
Je kan die map niet zomaar verwijderen.
Gebruik daar het Windows disk Cleanup/schijfopruiming tool voor en dan kiezen voor "opruimen systeem bestanden".
Wel even goed kijken wat je opruimt natuurlijk.
Google: Windows Disk Cleanup Schijfopruiming:
Dankje!The_Doman schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:34:
[...]
Dat is inderdaad een backup van de Windows 10 bestanden voor het geval dat je de upgrade eventueel weer wil(de) terugdraaien.
Je kan die map niet zomaar verwijderen.
Gebruik daar het Windows disk Cleanup/schijfopruiming tool voor en dan kiezen voor "opruimen systeem bestanden".
Wel even goed kijken wat je opruimt natuurlijk.
Google: Windows Disk Cleanup Schijfopruiming:
Ter naslag:
Dit schijnen ze gefixt te hebben, maar deze werkt nog steeds:
1
| (Disk):\sources\setupprep.exe /product server |
Laatst nog vier systemen mee geupdate zonder problemen. Geen gedoe met tpm, uefi, gpt, etc.
Kom ik hier in de winkel meerdere keren per week tegen op oudere gebakjes die "niet geschikt zijn voor W11". Biosupdate en klaar.