Vraag
Beste antwoord (via Pindakaass op 27-08-2024 01:26)
Als je dan toch eventueel een schone installatie gaat doen kan je dus ook eerst het tool van Microsoft zelf proberen zoals ook eerder aangegevenPindakaass schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:15:
Ik vind het niet erg om een schone installatie te doen, wat moet ik dan wijzigen? Kan het dan wel makkelijk?
Google: mbr2gpt.exe
Waar je dus wel goed rekening mee moet houden is dat je na het omzetten van je systeem je de BIOS opstartinstellingen moet veranderen naar UEFI om weer te kunnen starten.
Er zijn vele instructievideo's die laten zien hoe dat te doen.
Britec09: How To Convert MBR To GPT For Free In Windows 10
Alle reacties
Dat kan je in ieder geval alvast zonder risico inschakelen.Luchtbakker schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:49:
Kans is groot dat je TPM chip niet ingeschakeld is in de bios. Daar al eens gekeken?
Als je dit omzet zal je systeem dus niet meer kunnen starten van je actuele MBR Windows installatie!Pindakaass schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:19:
Kan ik in de BIOS het van legacy naar UEFI zetten?
Ja het kan, maar je Windows schijf/installatie zal dan omgezet moeten worden naar UEFI/GPT indeling.Pindakaass schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:46:
dus het kan wel?
ik ben niet echt een IT techneut, ook geen leek, maar wil me pc niet kapot maken maar wil wel graag W11
Dat kan goed gaan, maar net zo goed ook fout gaan dus.
Helemaal als je geen/weinig PC ervaring hiermee hebt heb je dan een probleem als je geen backup hebt om op terug te kunnen vallen.
Ik doe dat ook wel eens voor kennissen die hun bestaande Windows installatie willen behouden.
Maar dan maak ik altijd wel eerst een systeem/image backup voor de zekerheid.
Een alternatief/workaround is je bestaande Windows installatie upgraden via de server switch optie
Dan worden er helemaal geen checks gedaan.
Wel zal die specifieke mogelijkheid in latere Windows versies zo te zien geblokkeerd gaan worden:
Ghacks: Microsoft blocks one way of installing Windows 11 on unsupported hardware
Ook krijg je dan hetzelfde gedoe als je wilt updaten naar een nieuwere Windows 11 versie zoals 24H2, 25Hxx.
Ghacks.net: This single command bypasses Windows 11 hardware checks during installation
[ Voor 72% gewijzigd door superduper1969 op 22-08-2024 09:45 ]
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Nu staat er alleen nog dit,
[ Voor 53% gewijzigd door Pindakaass op 25-08-2024 18:27 ]
Ik ga upgraden wanneer het zegt dat het kan, nogmaals dank!
[ Voor 64% gewijzigd door Pindakaass op 26-08-2024 01:47 ]
/f/image/lkBMbkiPWXUzMm3GNRC8Qqu8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KM24mmFdzZMoW4yBdFqcr1ak.png?f=fotoalbum_large)