Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 14:20
Hallo allemaal,

Ik heb sinds Oktober een game PC gekocht, prima ding. Meteen windows 11 erop geinstalleerd en heeft tot gister probleemloos gewerkt. Ik had wat bluetooth dongle's besteld om deze te testen, en dus ook wat drivers geinstalleerd maar geen hiervan werkte naar behoren. Dus ik dacht, laat ik gewoon een windows herstelpunt uitvoeren zodat ik iig niet al die drivers in mijn systeem heb.

Eenmaal uitgevoerd: kon windows niet meer starten...van alles geprobeerd maar kreeg het niet meer aan de praat. Dus conclusie: windows 11 opnieuw installeren. Bootable USB had ik nog van de vorige installatie, maar gek genoeg kon ik deze niet meer installeren omdat mijn "PC niet compatible zou zijn". Heel vreemd, gister draaide ik nog Windows 11 erop...

Nou goed, ik een andere ISO bestand van windows 11 gedownload en geprobeerd, zelfde verhaal. Ik bleef dus met 1 optie over: Windows 10 installeren en dan upgraden naar 11.

Windows 10 installatie ging prima, maar de upgrade minder. Via de PC Health app gecheckt of mijn PC compatible was. Alles was prima, op1 ding na: "This PC must support Secure Boot".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOcIAr9KNNxSlRTKrcW6-dVET98=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jk2GALb3r0soRwQPaABTakPw.png?f=user_large
Ik heb dus opgezocht hoe je dit kunt aanzetten:
Instellingen > Update & Beveiligings >Herstel uit en selecteer Nu opnieuw starten onder Geavanceerd opstarten. Selecteer in het volgende scherm Probleemoplossing >geavanceerde opties > UEFI Firmware Instellingen > opnieuw starten om wijzigingen aan te brengen.
Gek genoeg mist bij mij "UEFI Firmware Instellingen". Dus ik heb even gekeken bij System Information en daar staat "Secure Boot State: Unsupported".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLck5ZB3ya3gawrGlF8BHsmAj1k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RHp7oIjOFuyQTs6fOL7dtBL3.png?f=fotoalbum_large

Heel apart allemaal, dat ik maanden plezier heb gehad van Windows 11 en ik nu mijn PC nu ineens allerlei compatibility problemen gaat vertonen...Iemand nog tips? Bedankt alvast!

[ Voor 4% gewijzigd door sytrusze op 25-01-2023 23:44 ]

Beste antwoord (via sytrusze op 26-01-2023 01:01)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
sytrusze schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 00:00:
[Afbeelding]

Staat aan volgens mij in de BIOS, of kijk ik verkeerd?
Misschien per ongeluk Windows geïnstalleerd met de "Other OS" optie geactiveerd?
Probeer Windows 11 dus opnieuw te installeren van USB in "Windows UEFI Mode".
Je zal dan waarschijnlijk ook een melding krijgen dat Windows niet op de schijf geïnstalleerd kan worden omdat deze een MBR/Legacy indeling heeft.
Verwijder dan alle partities bij het installeren, de schijf zal dan opnieuw worden ingedeeld als GPT/UEFI.
Aangenomen natuurlijk dat er geen belangrijke gegevens op de schijf staan!

Andere optie is via de diverse "workarounds" Windows 11 te installeren/updaten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
is er ook een bios firmware update beschikbaar voor jouw moederbord? uefi issues neigt in die richting.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Nieuwste firmware draait erop. Ik denk dat ik anders ook issues had gehad met mijn vorige Win11 installatie alleen die verliep vlekkeloos gek genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:25
je moet gewoon ff secure boot inschakelen
waarom heb je dat uigeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Ik heb niets gewijzigd in de BIOS voor de duidelijkheid, niet voor of nadat mijn PC was "gecrasht" dus er zou in de BIOS niets aangepast moeten zijn. En in mijn eerste post geef ik aan dat ik secure boot niet kan inschakelen omdat de "UEFI Firmware Instellingen" mist wanneer ik in Recvery Mode opstart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghlApY7T9VpJeZxHZ4LX5KAYT-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpjBbzWLNOCSnKGhVvMusl69.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:30
Je kunt in de bios komen door (meestal) op DEL te rammen als je PC opstart. Dat hoef je niet via Windows te doen.

Daarnaast is Secure Boot niet zomaar ineens uitgezet.

[ Voor 20% gewijzigd door Sito op 25-01-2023 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Vn87P79feQcPl_6wuUso-VxOAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiTZtzwLwXKiPDWLxqTHIBQj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHeqOt8UAyTal6kfuwoWKTEyCwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdEo4ZZMJwSfAnF4wzGYJbux.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
sytrusze schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:54:
Ik heb niets gewijzigd in de BIOS voor de duidelijkheid, niet voor of nadat mijn PC was "gecrasht" dus er zou in de BIOS niets aangepast moeten zijn. En in mijn eerste post geef ik aan dat ik secure boot niet kan inschakelen omdat de "UEFI Firmware Instellingen" mist wanneer ik in Recvery Mode opstart:

[Afbeelding]
deze screenshot is niet van de bios en ook niet relevant
laat de bios eens zien dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
[Afbeelding]

[Afbeelding]

hoezo staat er secure boot state = user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
boyette schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 00:01:
[...]

hoezo staat er secure boot state = user
Goeie vraag, ik kan dit ook niet wijzigen zo niet zien 🤔

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
sytrusze schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:42:
Gek genoeg mist bij mij "UEFI Firmware Instellingen". Dus ik heb even gekeken bij System Information en daar staat "Secure Boot State: Unsupported".

[Afbeelding]
Je boot momenteel in Legacy (MBR/CSM) mode volgens systeminfo.
Het lijkt erop dat je BIOS naar default is gezet ?
Als je installeert in Legacy mode voldoe je niet aan de systeemvereisten van Windows 11.
Ook kan je dan geen secure boot activeren.
Controleer dus of je in MBR of UEFI mode start/installeert?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:17
The_Doman schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 00:04:
[...]

Je boot momenteel in Legacy (MBR/CSM) mode volgens systeminfo.
Het lijkt erop dat je BIOS naar default is gezet ?
Als je installeert in Legacy mode voldoe je niet aan de systeemvereisten van Windows 11.
Ook kan je dan geen secure boot activeren.
dit dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:17
of je edit even 2 regels in regedit ook oplost dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
The_Doman schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 00:04:
[...]
Oke misschien gekke vraag, maar kan ik dit in de BIOS terugvinden?

Dit heb ik online gevonden:
Here, in the Windows Boot Loader section, look for Path. if the file extension for /Windows/System32/winload is .exe, your system uses legacy BIOS. If the extension is .efi, your system uses UEFI.
Mijn resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWUm3S2dk1HJ7ykn--7afrydRlU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Adfs6VhqqgrVjPgqiOBoS5Jd.png?f=user_large

[ Voor 47% gewijzigd door sytrusze op 26-01-2023 00:17 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
[Afbeelding]

Misschien per ongeluk Windows geïnstalleerd met de "Other OS" optie geactiveerd?
Probeer Windows 11 dus opnieuw te installeren van USB in "Windows UEFI Mode".
Je zal dan waarschijnlijk ook een melding krijgen dat Windows niet op de schijf geïnstalleerd kan worden omdat deze een MBR/Legacy indeling heeft.
Verwijder dan alle partities bij het installeren, de schijf zal dan opnieuw worden ingedeeld als GPT/UEFI.
Aangenomen natuurlijk dat er geen belangrijke gegevens op de schijf staan!

Andere optie is via de diverse "workarounds" Windows 11 te installeren/updaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sytrusze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6nrH0r28RAKd2BQB-Wt8AwD6W4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AENfwB5PWT9zrF4mlhBXq01r.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb jullie advies opgevolgd en alle partities verwijderd, alles werkt nu weer voor nu en Secure Boot staat aan. Waarschijnlijk had ik tijdens de installatie iets verkeerds gedaan.

Alsnog gek dat ik niet mijn vorige windows 11 installatie kon installeren maar goed, eindgoed algoed. Hartelijk dank voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1