Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-01 20:28
Mijn vraag
Ik loop vast bij de update van win10 naar 11. Volgens de statuscontrole moet ik nog een beveiligde startup hebben. Ik heb de bios op uefi gezet, zoals de omschrijving hier op tweakers aangeeft, maar bij het herstarten gaat de pc automatisch over naar het bios scherm. De lrio staat weliswaar nogsteeds oo de juiste schijf, maar overal staat uefi voor en de ps laadt dus geen windows nu.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Win10 64 bit

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het item hier op tweakers over de update van win 10 naar win 11

Beste antwoord (via Spurrea op 30-05-2024 11:05)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:00
Als je Windows systeem is geïnstalleerd in MBR/Legacy(CSM) mode zal je deze eerst moeten omzetten naar GPT mode om in UEFI mode te kunnen starten.
Microsoft heeft hier zelf een tooltje voor: mbr2gpt.exe
Het wordt ten zeerste aangeraden om dit in zgn "offline mode" (vanuit de recovery/herstel omgeving) te doen.
Check:
TheWindowsClub: How to Convert MBR to GPT without Data Loss in Windows 11/10
Dit zijn ingrijpende operaties, ook is er kans dat er bij het omzetten iets mis gaat en het systeem helemaal niet meer kan starten.
Doe dit dus echt niet zomaar zonder een backup te hebben!

Om de PC weer normaal te kunnen starten moet je de instellingen dus weer op MBR/Legacy/CSM mode zetten.

Voldoet de PC verder wel aan de eisen van Windows 11?
Want dan zou je verwachten dat het systeem al in UEFI mode was geïnstalleerd?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:00
Als je Windows systeem is geïnstalleerd in MBR/Legacy(CSM) mode zal je deze eerst moeten omzetten naar GPT mode om in UEFI mode te kunnen starten.
Microsoft heeft hier zelf een tooltje voor: mbr2gpt.exe
Het wordt ten zeerste aangeraden om dit in zgn "offline mode" (vanuit de recovery/herstel omgeving) te doen.
Check:
TheWindowsClub: How to Convert MBR to GPT without Data Loss in Windows 11/10
Dit zijn ingrijpende operaties, ook is er kans dat er bij het omzetten iets mis gaat en het systeem helemaal niet meer kan starten.
Doe dit dus echt niet zomaar zonder een backup te hebben!

Om de PC weer normaal te kunnen starten moet je de instellingen dus weer op MBR/Legacy/CSM mode zetten.

Voldoet de PC verder wel aan de eisen van Windows 11?
Want dan zou je verwachten dat het systeem al in UEFI mode was geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Let inderdaad goed op de eisen.

Minimaal nodig:

Secure boot aan
UEFI boot aan (anders kan secure boot niet aan)
TPM of fTPM ingeschakeld
Minimaal een Intel 8e generatie processor (bijv. i5-8400) of een AMD Ryzen 2000 (behalve 2000G) zoals de Ryzen 5 2600.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:39

Fiber

Beaches are for storming.

nelizmastr schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:48:
Let inderdaad goed op de eisen.

Minimaal nodig:

Secure boot aan
UEFI boot aan (anders kan secure boot niet aan)
TPM of fTPM ingeschakeld
Minimaal een Intel 8e generatie processor (bijv. i5-8400) of een AMD Ryzen 2000 (behalve 2000G) zoals de Ryzen 5 2600.
Niks meer nodig. Sinds nieuws: Microsoft heropent Windows 10 Beta Channel voor 'nieuwe functies' ingeschakeld knalt gewoon direct W11 op mijn oude laptop die dat tot gisteren nooit kon hebben... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Fiber schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:22:
[...]

Niks meer nodig. Sinds nieuws: Microsoft heropent Windows 10 Beta Channel voor 'nieuwe functies' ingeschakeld knalt gewoon direct W11 op mijn oude laptop die dat tot gisteren nooit kon hebben... O-)
Succes als hij na de end of service datum van 23h2 geen security patches meer krijgt O-)

I reject your reality and substitute my own