Geen geluid, probleem met software of hardware?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10-12 11:14
Ik heb een computer gebouwd met een nieuw A520M-K moederbord. Alles werkt op een hardnekkig probleem na. Het geluid op mijn computer (met Windows 10) werkt niet, het speaker icoon onderin de taakbalk blijft een rood kruis aangeven. Ik heb alle drivers van mijn moederbord al geïnstalleerd. Zelfs op een volledig nieuwe installatie van Windows 11 blijft ditzelfde probleem bestaan.

Nu vraag ik me af of ik misschien iets niet (goed) heb aangesloten op mijn moederbord. Volgens mij heb ik de connectors om geluid uit de voorkant te krijgen goed aangesloten. Voor geluid uit de achterkant hoef ik volgens mij niks extra aan te sluiten?

Alle reacties

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:23
-Audio driver ook geïnstalleerd?
https://www.asus.com/moth...?model2Name=PRIME-A520M-K

-Kijk anders of er een probleem is in apparaten beheer.

-Staat audio aan in de bios?

-Kijk of je wel geluid krijgt met een Linux live versie.

• Computergek
Audio driver heb ik verschillende keren opnieuw geïnstalleerd. Er verschijnt alleen nergens iets van Realtek behalve in de lijst van programma`s. Dus niks in taakbeheer maar ook niet onder services bijvoorbeeld. Verder geeft taakbeheer geen problemen aan.

Audio staat aan in de bios.

Linux versie heb ik getest daar worden ook geen audio apparaten gevonden behalve een dummy. Maar daar heb ik dus eveneens geen geluid.

Ik ben bang dat het toch een probleem in de hardware is. Is er nog een goede manier om dit te testen?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:54
Computergek schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:51:
Ik ben bang dat het toch een probleem in de hardware is. Is er nog een goede manier om dit te testen?
Wordt er wel iets aangegeven bij de instellingen/configuratie van het geluid als je de line/koptelefoon inplugt?
Zowel bij aansluiten aan de voor en achterkant moet er dan normaal gesproken gedetecteerd of gevraagd worden wat voor audio configuratie je wilt gebruiken.
Gebruik eventueel ook het klassieke geluid configuratie onderdeel uit het configuratiescherm.
Dat laat vaak duidelijker zien wat er voor audio in/output apparaten beschikbaar zijn.
Google: Windows 11 sound control panel

Anders de audio drivers eens verwijderen en Windows zelf laten detecteren/updaten via optionele updates?
Windows Update / Geavanceerde Opties / Extra Opties / Optionele updates / drivers

• Computergek
Er wordt helemaal niks gedetecteerd wanneer ik een apparaat (headset en speakers getest) aansluit, zowel niet aan de voor als achterkant. Ik denk dat de onboard audio gewoon echt kapot is. Bij het in elkaar zetten van de computer heb ik verschillende keren mijn vorige en huidige videokaart moeten wisselen omdat ik in eerste instantie helemaal geen beeld kreeg. Uiteindelijk bleek 1 geheugenslot niet te werken welke ik gelukkig weer werkend heb gekregen door de CPU koeler wat losser te draaien. Maar ik las ergens anders dat de kans best groot is dat de videokaart dan toch ergens het moederbord heeft geraakt omdat de onboard audio precies ernaast zit (bij de A520M K2 welke ik heb gekocht is dit in ieder geval zo).

Gelukkig kan ik via mijn HDMI kabel wel geluid uit de videokaart krijgen op mijn tv. Dus ik ga nu kijken voor een displayport kabel omdat mijn "ouderwetse" monitor helaas geen HDMI aansluiting heeft.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:52
wat krijg je terug als je in linux in een terminal het volgende commando invoer?
code:
1
lspci -nn

Als het goed is zie je iets als
code:
1
Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h HD Audio Controller

[ Voor 38% gewijzigd door DVX73 op 13-11-2025 13:15 ]

• Computergek
Ik heb even geen Linux meer omdat ik mijn USB stick weer gebruikt heb voor een nieuwe installatie van Windows. Geeft HWInfo64 je dezelfde informatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_puqsCuLjA_84rrSrdpYBdZtihY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdBIcUlN2ESIP0ENyScoUr5X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KliIdy55dT5mUARFZWUge4SNF24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGY8ZseKXqCknAnUW8UmNrm5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Computergek op 13-11-2025 13:46 ]

Pagina: 1