Overigens ben ik een beetje teleurgesteld dat de enige (aangekondigde) 32" 5k monitor van het toneel lijkt verdwenen. Ik geef zelf minder om de hoge PPI en wil de extra resolutie gewoon gebruiken om meer informatie op beeld te tonen. Meer vensters naast elkaar om mijn werk beter te kunnen doen. Op 27" is dat echt priegel werk.
Bol heeft de LG UltraFine 32U990A nu beschikbaar.
Ah nice! Ptijs wrl even slikken. Misschien met Black Friday … (je kunt altijd hopen!
Ik las van de week dit op Reddit en ben minder enthousiast.. Maar even wat meer reviews afwachten.Balance schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 01:11:
Bol heeft de LG UltraFine 32U990A nu beschikbaar.
Zo te zien wel ja .wiljanvdb schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:22:
[...]
Dit is dezelfde denk ik: https://www.amazon.nl/KTC...-Compatibel/dp/B0FGX8H9VN
De ViewSonic ColorPro VP2788-5K Zwart is een stuk goedkoper bij Kameran Express:
uitvoering: ViewSonic ColorPro VP2788-5K Zwart
Van 1149 naar 799, dat is wel een hele serieuze aanbieding!Red devil schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:02:
De ViewSonic ColorPro VP2788-5K Zwart is een stuk goedkoper bij Kameran Express:
Ik heb deze ook pas gekocht. Mijn oude scherm was een van de eerste AOC AGON 34" curved en die was echt versleten. Nieuwe monitor is 5K2K met 180Hz. Kleuren zijn netjes en zwart is beter dan ik gewend ben (geen OLED zwart maar dat werd me te duur).White Feather schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:04:
[...]
Ik ben voor deze gegaan: uitvoering: Samsung Odyssey G7 G75F 40" Zwart
Die is de afgelopen tijd een aantal keer te koop geweest voor € 799 of zelfs € 759.
Ik doe veel beeldschermwerk en mijn 32” 4K 60hz scherm was de geest aan het geven. Bij Oled heb je eigenlijk een hogere ppi nodig om geen pixel-artifacts te zien tov lcd. En het is dan de vraag of OLED wel geschikt is. En alles was allemaal net niet en € 1200+.
Nu heb ik ook een net-niet, maar was “maar” €800.
Een scherm als dit voor 800 euro is niet slecht!
Nu nog op zoek naar een nieuwe kaart want mijn 3070 trekt het niet echt meer.
Gemiddeld 40Hz met Cyberpunk als voorbeeld
[ Voor 5% gewijzigd door Asayaga op 26-11-2025 13:35 ]
Ik heb mijn PowerColor 9070 Hellhound gisteren binnengekregen, vorige was een 5700XT sinds nov 2020. Beiden Black Friday-sales.Asayaga schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:33:
[...]
Ik heb deze ook pas gekocht. Mijn oude scherm was een van de eerste AOC AGON 34" curved en die was echt versleten. Nieuwe monitor is 5K2K met 180Hz. Kleuren zijn netjes en zwart is beter dan ik gewend ben (geen OLED zwart maar dat werd me te duur).
Een scherm als dit voor 800 euro is niet slecht!
Nu nog op zoek naar een nieuwe kaart want mijn 3070 trekt het niet echt meer.
Gemiddeld 40Hz met Cyberpunk als voorbeeld
Ik zat eigenlijk op een 9070 XT of 5070 Ti te azen, maar voor een stille 5070 Ti ga je gauw al naar de € 750/800 toe, dus 50-60% meer, voor 10-30% meer performance dan de 9070 (was € 499).
Nog niet echt getest, wel even Hogwarts Legacy gestart en aan mijn 6-jarige zoontje laten zien. Die vond het helemaal fantastisch 😀. Het is ook wel echt immersive.
Ik denk dat de performance ongeveer hetzelfde zal zijn, aangezien de 9070 ongeveer 3x snel is en de resolutie 2560x1440> 5120x2160 ook 3x zo hoog is. Maar er is natuurlijk nog upscaling en FSR enz.
Ben nieuwsgierig naar de prestaties 
Zit zelf ook in de hoek van 9070 XT, 7900 XTX, 5070 Ti te kijken.
De Black Friday deals vallen alleen erg tegen.
Een tientje hier en een tientje daar.
Zit zelf ook in de hoek van 9070 XT, 7900 XTX, 5070 Ti te kijken.
De Black Friday deals vallen alleen erg tegen.
Een tientje hier en een tientje daar.
De AOC K27U3D is €499 op amazon.nl. Dat is niet veel voor een 5K-monitor!
De Japannext JN-IPS275K-HSPC9 Zwart heeft ook een bescheiden korting naar €610. Bij Japannext zelf kan je hem ook voor ongeveer hetzelfde bedrag krijgen.
De Japannext JN-IPS275K-HSPC9 Zwart heeft ook een bescheiden korting naar €610. Bij Japannext zelf kan je hem ook voor ongeveer hetzelfde bedrag krijgen.
[ Voor 55% gewijzigd door Balance op 26-11-2025 21:27 ]
Vanmorgen was de 6K 32 inch van LG in de aanbieding met Select korting (nog steeds op moment van schrijven). Nog steeds twijfel ik over welke monitor geschikt zou zijn voor mijn huis tuin en keuken privé gebruik en zakelijk gebruik in de PMO hoek (gebruik nu 2 x 4K en ben huiverig om naar één scherm + laptopscherm te gaan)
Mij bevalt de 34” die ik nu heb prima, heb er niet meer/minder moeite mee dan op de dubbele schermen op kantoor van mijn opdrachtgever.
Alleen ook dit bedrag kan ik voor mijzelf nog niet echt goed praten, met mijn gebruik. Zelfs zakelijk niet.
Kan ook erg goed geduld hebben met dit soort zaken. Het scherm wordt vanzelf nog veel goedkoper
Alleen ook dit bedrag kan ik voor mijzelf nog niet echt goed praten, met mijn gebruik. Zelfs zakelijk niet.
Kan ook erg goed geduld hebben met dit soort zaken. Het scherm wordt vanzelf nog veel goedkoper
Wel apart. Net uit, en nu al zoveel korting..energ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:12:
Vanmorgen was de 6K 32 inch van LG in de aanbieding met Select korting (nog steeds op moment van schrijven). Nog steeds twijfel ik over welke monitor geschikt zou zijn voor mijn huis tuin en keuken privé gebruik en zakelijk gebruik in de PMO hoek (gebruik nu 2 x 4K en ben huiverig om naar één scherm + laptopscherm te gaan)
[Afbeelding]
Hoppa. Meteen bij Bol in de aanbieding: lLG UltraFine evo 32U990A-S
Damn that’a the real deal. Ik denk dat dat m’n volgende monitor wordt.
Dat niet alleen: de prijs lijkt ook nog eens redelijk mee te vallen (imho, want ik had erger verwacht):
https://www.technologyins...-2026-uit-te-brengen.html
En hij komt al snel! In tegenstelling tot die Predator XB323QX, waar we al bijna een jaar op wachten...
https://www.technologyins...-2026-uit-te-brengen.html
En hij komt al snel! In tegenstelling tot die Predator XB323QX, waar we al bijna een jaar op wachten...
Enige minpuntje is die 15 watt PD; dat lijkt alleen bedoeld om mobieltjes mee op te laden? Maar dat is dan toch en vreemde use case: dat je je telefoon met DP over USB-C connect om te gamen vanaf je mobiel op een high end scherm? 😂De onlangs aangekondigde ROG Strix 5K XG27JCG zal naar verwachting tussen medio januari en februari 2026 in Europa verschijnen, zo bevestigde het bedrijf op navraag. De adviesprijs bedraagt € 799.
De uitvoering: ASUS ROG Strix 5K XG27JCG Zwart is wel echt een mooie aftrap het nieuwe jaar in en voor CES. Het betekent dat er ten minste één nieuw 5K-paneel op de markt komt. Misschien zet een fabrikant er nog wel een miniLED backlight achter.
Samsung had vorig jaar een 27” 5K OLED-scherm gedemonstreerd. En we hebben recent nieuwe LG en AU Optronics 6K panelen gekregen.
Ik hoop wel dat er ook nog wat neutralere, non-gaming uiterlijk monitoren komen. Wie weet dat Dell nog wel weer een nieuwe lanceert. Als ik van 4K 60Hz naar 5K 120Hz kan upgraden met goeie kleurdekking ben ik helemaal blij.
Samsung had vorig jaar een 27” 5K OLED-scherm gedemonstreerd. En we hebben recent nieuwe LG en AU Optronics 6K panelen gekregen.
Ik hoop wel dat er ook nog wat neutralere, non-gaming uiterlijk monitoren komen. Wie weet dat Dell nog wel weer een nieuwe lanceert. Als ik van 4K 60Hz naar 5K 120Hz kan upgraden met goeie kleurdekking ben ik helemaal blij.
Review van de bij KTC H27P3 bij The Verge:
I tested a 5K monitor that’s over $1,000 less than Apple’s Studio Display: It’s good enough
I tested a 5K monitor that’s over $1,000 less than Apple’s Studio Display: It’s good enough
😂, wat mooi: die had ik gisteren ook gelezen. Ik denk dat degenen die dezeflde wensen en requirements hebben voor een nieuwe monitor, ook een beetje in hetzeflde vijvertje aan informatie en artikelen aan het vissen zijn.
Mijn wensenlijstje is om tenminste 2 van de 3 upgrades aan te kunnen vinken, waarbij ik de onderste het minst belangrijk vind:
- van 4K naar 5K of meer. Of beter gezegd: van 163 ppi naar 218 ppi, want ik zit op macOS
- van 60Hz naar 120Hz of meer, om iets fatsoenlijker te kunnen gamen, occasionally
- van 27" naar 32", zodat je ook echt in merkbare real estate erop vooruit gaat (bij dezeflde scaling)
5k op 32” is 183 ppi- van 4K naar 5K of meer. Of beter gezegd: van 163 ppi naar 218 ppi, want ik zit op macOS
[…]
- van 27" naar 32", zodat je ook echt in merkbare real estate erop vooruit gaat (bij dezeflde scaling)
Ik werk zelf ook liever op een groter scherm maar dat is wel een trade-off
Klopt helemaal. Maar 183 is nog altijd een vooruitgang op 163SirLenncelot schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:31:
[...]
5k op 32” is 183 ppi
Ik werk zelf ook liever op een groter scherm maar dat is wel een trade-off
En, zoals ik zei, de jump in size is voor mij minder belangrijk dat de jump op ppi en refresh rate.
Maar stel dat die gedroomde Predator XB323QX toch nog uit zou komen, dan zou ik 183 ppi op 32" toch echt wel overwegen hoor!
Ik heb me er al bij neergelegd dat die waarschijnlijk niet meer komt…
Ik denk dat 2026 kiezen wordt uit:
- 27” 5K 120Hz
- 32” 6K 60Hz
Ik vind dat de ASUS ProArt PA32QCV wel erg lang op zich laat wachten.
Die is toch al een tijdje uit? uitvoering: ASUS ProArt PA32QCV Zilver, ZwartJasper schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:58:
Ik vind dat de ASUS ProArt PA32QCV wel erg lang op zich laat wachten.
Klopt, maar geen shops die hem leveren.Red devil schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:24:
[...]
Die is toch al een tijdje uit? uitvoering: ASUS ProArt PA32QCV Zilver, Zwart
KameraExpress heeft hem vrij lang geleverd een tijd geleden. Misschien zijn ze slecht leverbaar.
Apart. Ik had een mail alert op hun site aan staan en nooit bericht gehad dat hij leverbaar was.Red devil schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:38:
[...]
KameraExpress heeft hem vrij lang geleverd een tijd geleden. Misschien zijn ze slecht leverbaar.
LG kondigt de 27GM950B aan, een 5K MiniLED-monitor!
MiniLED, 165Hz en DisplayHDR 1000 is echt wel een gouden combinatie in een 5K-monitor!World’s First 5K New MiniLED Monitor to Solve Blooming
The LG UltraGear evo 27-inch GM9 (27GM950B) sets a new standard for 27-inch gaming monitors as the world’s first 5K New MiniLED display designed to dramatically improve blooming control. By effectively minimizing halo effects that commonly affect high-resolution MiniLED displays, the monitor delivers professional grade 5K precision with exceptional optical clarity. Featuring 2,304 local dimming zones, combined with Zero Optical Distance engineering that minimizes the gap between the panel and LED, the monitor delivers ultra-high luminance and refined contrast accuracy that preserves fine details across bright and dark scenes alike.
For versatile gaming performance, the monitor supports Dual Mode operation, allowing users to switch between 165Hz at 5K resolution and 330Hz at QHD, paired with a fast 1ms (GtG) response time. Certified VESA DisplayHDR 1000 and delivering peak brightness of up to 1,250 nits, the display ensures vivid highlights, intense flames and sharp flashes of light are rendered with striking realism alongside deep, controlled blacks.
https://www.lgnewsroom.co...-ai-upscaling-technology/
De 27” ASUS ProArt PA27JCV 5K-monitor is nu €699 bij Cameranu.
Ik ben tijdens BF hiervoor gegaan - direct 2 gehaald. Na een maand gebruik kan ik zeggen dat ik tevreden ben - prachtige resolutie natuurlijk, goede kleuren, en goed te kalibreren (dat is voor mij wel belangrijk). Het enige/grootste nadeel met deze schermen is de slechte backlight uniformity. Er is een erg duidelijk "vignet" effect te zien aan de randen van het scherm - gelukkig zonder al te veel invloed op mijn foto's want die bewerk ik meer in het midden van het scherm. ViewSonic biedt wel een uniformity correction optie bij het kalibreren, maar die heeft maar erg weinig zones waardoor je uiteindelijk vrij veel banding issues krijgt en het allemaal nog veel minder mooi is.Red devil schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:02:
Dus al met al tevreden, en de 800 euro zeker waard. Wel jammer dat je dan nu allerlei berichten over high refreshrate modellen langs ziet komen
2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Gebruik je deze toevallig met daisy chaining? Ik heb deze ook 2x besteld en ben over het algemeen tevreden, enkel in het begin van een werk sessie valt de verbinding er regelmatig uit (elke paar minuten), nadat deze een paar keer is uitgevallen werkt het wel stabielF.West98 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:29:
[...]
Ik ben tijdens BF hiervoor gegaan - direct 2 gehaald. Na een maand gebruik kan ik zeggen dat ik tevreden ben - prachtige resolutie natuurlijk, goede kleuren, en goed te kalibreren (dat is voor mij wel belangrijk). Het enige/grootste nadeel met deze schermen is de slechte backlight uniformity. Er is een erg duidelijk "vignet" effect te zien aan de randen van het scherm - gelukkig zonder al te veel invloed op mijn foto's want die bewerk ik meer in het midden van het scherm. ViewSonic biedt wel een uniformity correction optie bij het kalibreren, maar die heeft maar erg weinig zones waardoor je uiteindelijk vrij veel banding issues krijgt en het allemaal nog veel minder mooi is.
Dus al met al tevreden, en de 800 euro zeker waard. Wel jammer dat je dan nu allerlei berichten over high refreshrate modellen langs ziet komen
Niet goedkoop, maar wel de eerste: De Alogic Clarity 6K Touch 32" is nu in de voorverkoop bij Cameranu.
Hoppa, nog eentje: AOC AGON PRO AGP277KX announced with Dual 5K 165Hz and 2K 330Hz modes
Meer 27GM950B specs:
World’s first* 5K MiniLED with Minimized Blooming gaming monitor with AI Upscaling technology
• 27-inch 5K (5120x2880) display
• MiniLED with Minimized Blooming with 2,304 local dimming zones & Zero Optical Distance technology
• 5K AI Upscaling, AI Scene Optimization, AI Sound
• Dual-Mode (5K 165Hz ↔ QHD 330Hz), 1ms (GtG)
• VESA DisplayHDR™ 1000 with DCI-P3 99% (Typ.)
• DisplayPort 2.1, HDMI 2.1 x2, USB-C (PD 90W)
World’s first* 5K MiniLED with Minimized Blooming gaming monitor with AI Upscaling technology
• 27-inch 5K (5120x2880) display
• MiniLED with Minimized Blooming with 2,304 local dimming zones & Zero Optical Distance technology
• 5K AI Upscaling, AI Scene Optimization, AI Sound
• Dual-Mode (5K 165Hz ↔ QHD 330Hz), 1ms (GtG)
• VESA DisplayHDR™ 1000 with DCI-P3 99% (Typ.)
• DisplayPort 2.1, HDMI 2.1 x2, USB-C (PD 90W)
Ik doe zelf geen daisy chaining - gewoon 2 DP kabels naar mn PC. Ik heb heeeel af en toe (2x per week ofzo) dat één van de schermen kort knippert - maar Windows blijft het wel herkennen in de tussentijd. Daar heb ik dus verder niet echt last van.corewillem schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:11:
[...]
Gebruik je deze toevallig met daisy chaining? Ik heb deze ook 2x besteld en ben over het algemeen tevreden, enkel in het begin van een werk sessie valt de verbinding er regelmatig uit (elke paar minuten), nadat deze een paar keer is uitgevallen werkt het wel stabiel. Een oorzaak heb ik nog niet kunnen pinpointen.
2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Zijn er tweakers die ervaring hebben met deze monitor? uitvoering: Japannext JN-IPS275K-HSPC9 Zwart
Ik heb nu in iMac 24" met een heel fijn scherm en ik wil een Mac Mini kopen, en ik wil eigenlijk er niet (veel) op achteruit gaan, een Studio Display vind ik te veel geld.
Lijkt me behoorlijke bang-for-buck, maar kan er weinig reviews over vinden.
Ik heb nu in iMac 24" met een heel fijn scherm en ik wil een Mac Mini kopen, en ik wil eigenlijk er niet (veel) op achteruit gaan, een Studio Display vind ik te veel geld.
[ Voor 24% gewijzigd door Slasher op 06-01-2026 12:36 ]
Elect a clown, expect a circus.
@Slasher Koop een verouderde 5k 27" imac en sluit die als monitor aan op je 24" ???
Daar zijn ergens mogelijkheden voor heb ik begrepen uit wat ik langs heb zien komen.
Daar zijn ergens mogelijkheden voor heb ik begrepen uit wat ik langs heb zien komen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Er mist een belangrijk detail in mijn post, ik wil een Mac Mini kopen en dus een vergelijkbaar scherm erbij als die ik nu heb voor een beetje een redelijk bedrag (700 euro) was een beetje in de buurt komt qua beeld.onetime schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:24:
@Slasher Koop een verouderde 5k 27" imac en sluit die als monitor aan op je 24" ???
@Slasher En een Mac Mini kan geen iMac op die manier aansturen?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dat lijkt niet echt te werken na wat google speurwerk: https://www.macfreak.nl/h...osh/scherm-voor-mac-mini/onetime schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:42:
@Slasher En een Mac Mini kan geen iMac op die manier aansturen?
Die hebben vorig jaar op de CES ook vanalles aangekondigd wat het licht nooit gezien heeft.Balance schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:13:
Acer kondigt ook een 5K en 6K monitor aan:
Dit is me ook wel een paneel zeg:
€3000.
2560 is ook wel een rare hoogte van een scherm. Een 4K scherm is normaliter 2160 hoog, 5K 2880 en 6K 3384 of 3456. Dit zit qua hoogte dus tussen 4K en 5K is, maar dan 6K breed.The Dell UltraSharp 52 monitor has a 6144 × 2560 resolution, a 21:9 aspect ratio, a 2000:1 contrast ratio, a 120Hz variable refresh rate, and a 4200R curvature
€3000.
Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen als je geen reviews vindt. Japannext is een onbekend merk. Een beetje merk met ambitie stuurt jan en alleman review samples als ze vertrouwen in het product hebben. Dat je geen reviews vindt moet te denken geven.Slasher schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:50:
Zijn er tweakers die ervaring hebben met deze monitor? uitvoering: Japannext JN-IPS275K-HSPC9 Zwart
Eens, alleen ik zie door de bomen het bos niet meer inmiddels, moet je perse een 5k scherm hebben mbt schaling, of is een 4k scherm goed genoeg met een Mac Mini. Ik wil er ongeveer 600 euro aan uitgeven.downtime schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:04:
[...]
Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen als je geen reviews vindt. Japannext is een onbekend merk. Een beetje merk met ambitie stuurt jan en alleman review samples als ze vertrouwen in het product hebben. Dat je geen reviews vindt moet te denken geven.
[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 06-01-2026 16:40 ]
@Slasher deze review al gezien? https://www.techradar.com...xt-27in-5k-monitor-review
Persoonlijk zou ik eventjes afwachten wat CES brengt, zelf zit ik wel te azen op een high-refresh 5K monitor (120+ Hz). Ze lijken niet heel veel duurder te worden.
Persoonlijk zou ik eventjes afwachten wat CES brengt, zelf zit ik wel te azen op een high-refresh 5K monitor (120+ Hz). Ze lijken niet heel veel duurder te worden.
Die heb ik inderdaad gelezen en had ik nog willen quoten in een van mijn berichten, ik wacht inderdaad nog even af, ik heb ook geen haastBalance schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:54:
@Slasher deze review al gezien? https://www.techradar.com...xt-27in-5k-monitor-review
Die nieuw aangekondigde Acer Nitro XV270X P heeft zelfs al een prijs! €899 en gaat in Q3 '26 beschikbaar komen. Bijzonder zeg; 5K, 165 Hz op 27" en dus ook de hoge ppi waar ik naar op zoek ben - dit ticked al mijn boxes! En als we dan even Black Friday afwachten... Bijna te mooi om waar te zijn?
Ik kan me alleen niet voorstellen dat de contrast ratio zo hoog is als in de specs vermeld wordt, maar daar zegt dat artikel eigenlijk hetzelfde over:
"Het bedrijf noemt ook een "native contrast ratio" van 100.000.000:1, wat vergezocht lijkt aangezien er geen indicatie is dat dit een dual-layer IPS is en het zeker geen professionele monitor is."
En dan is er nog dezeflde vraag als destijds met de nooit verschenen Acer Predator XB323QX: Zit er nou wel of niet USB-C op met DP-Alt Mode en Power Delivery? Lijkt misschien toch van niet, als ik naar het plaatje van het artikel kijk. Los van de DisplayPort standaard die op 1.4 blijft steken.
Maar zoals gezegd: er lijken opeens allemaal van dit soort panels uit te komen - we hebben geen haast!
Ik kan me alleen niet voorstellen dat de contrast ratio zo hoog is als in de specs vermeld wordt, maar daar zegt dat artikel eigenlijk hetzelfde over:
"Het bedrijf noemt ook een "native contrast ratio" van 100.000.000:1, wat vergezocht lijkt aangezien er geen indicatie is dat dit een dual-layer IPS is en het zeker geen professionele monitor is."
En dan is er nog dezeflde vraag als destijds met de nooit verschenen Acer Predator XB323QX: Zit er nou wel of niet USB-C op met DP-Alt Mode en Power Delivery? Lijkt misschien toch van niet, als ik naar het plaatje van het artikel kijk. Los van de DisplayPort standaard die op 1.4 blijft steken.
Maar zoals gezegd: er lijken opeens allemaal van dit soort panels uit te komen - we hebben geen haast!
De MSI MPG 271KRAW16 lijkt me een erg interessante 5K-monitor: DisplayHDR 1400, 165 Hz, 2304-zones, USB-C PD 98W en een glanzend paneel: YouTube: 5th Gen OLED, G-sync Pulsar, 5K Mini LED dual-mode – All the new MSI...
Het is nog de vraag of deze überhaupt op de markt komt, aangezien MSI niet weet of er voldoende animo voor is (nou, ik denk het wel, ook gezien de reacties), maar dan zou de prijs uitkomen op 900 dollar. Dus dat zou dan wel meevallen voor een dergelijke 5K miniled-scherm.
Het is nog de vraag of deze überhaupt op de markt komt, aangezien MSI niet weet of er voldoende animo voor is (nou, ik denk het wel, ook gezien de reacties), maar dan zou de prijs uitkomen op 900 dollar. Dus dat zou dan wel meevallen voor een dergelijke 5K miniled-scherm.
Toch wel een uniek scherm waar ik een shout-out naar wil geven: De Kuycon P20 (Pricewatch).
Ze hebben basically deze vraag gepakt:
Vergeleken met de grootste concurrent, de 3:2 28.2" BenQ RD280U met 3840x2560 resolutie en 164 PPI, biedt de Kuycon 17% meer pixels per inch en en 37% meer pixels in totaal.
Het is een relatief onbekend merk, maar de eerste ervaringen op Reddit zijn goed (1, 2, 3).
Ze hebben basically deze vraag gepakt:
- I want a Microsoft Surface Studio monitor
- It's been six years — where's my Surface Studio monitor?
- Microsoft, Just Make a Surface Monitor Already!
Vergeleken met de grootste concurrent, de 3:2 28.2" BenQ RD280U met 3840x2560 resolutie en 164 PPI, biedt de Kuycon 17% meer pixels per inch en en 37% meer pixels in totaal.
Het is een relatief onbekend merk, maar de eerste ervaringen op Reddit zijn goed (1, 2, 3).
[ Voor 8% gewijzigd door Balance op 09-01-2026 12:17 ]
Hee dat is een bekend designBalance schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:10:
Toch wel een uniek scherm waar ik een shout-out naar wil geven: De Kuycon P20 (Pricewatch).
Ik heb snel even die reddit linkjes bekeken maar ik lees niet overal lovende verhalen, ook verhalen van slechte schermen.Balance schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:10:
Ze hebben basically deze vraag gepakt:En er een realiteit van gemaakt. Een uniek 28.2" 4.5K scherm met 3:2-verhouding, 4500x3000 pixels en 192 PPI. De verticale resolutie is daarmee hoger dan bij een standaard 16:9 5K-monitor.
- I want a Microsoft Surface Studio monitor
- It's been six years — where's my Surface Studio monitor?
- Microsoft, Just Make a Surface Monitor Already!
Nu er opeens allemaal 5K schermen met hoge refresh rate uitkomen, heb ik toch wel definitief besloten dat mijn nieuwe scherm echt geen 60Hz meer gaat krijgen.
Das het enige waar die Kuycon op tekort komt eindelijk, los van het feit dat je het feitelijk via een EU website uit China haalt, zonder fatsoenlijk retail kanaal/service/voorwaarden e.d. maar wel echt mooi ding man, prachtig 🥰
Das het enige waar die Kuycon op tekort komt eindelijk, los van het feit dat je het feitelijk via een EU website uit China haalt, zonder fatsoenlijk retail kanaal/service/voorwaarden e.d. maar wel echt mooi ding man, prachtig 🥰
@Smits360 ik ben dus zelf heel hard aan 't twijfelen tussen een 5K 120+ Hz scherm, of 6K 60Hz. Ik wil eigenlijk ook iets groter dan 27" (ik ben een single-monitor persoon), maar wel met fatsoenlijke resolutie.
Dus nu capituleren voor 5K met high refresh rate, voor 6K 60 Hz, of nog langer wachten...
Dus nu capituleren voor 5K met high refresh rate, voor 6K 60 Hz, of nog langer wachten...
@Balance Ik snap hem helemaal! En sterker nog: ik had tijdens Black Friday een 6K 60Hz besteld (de LG 32u990a), maar heb toch maar op tijd geannuleerd, in afwachting op deze 5K schermen.
Die MPG 271KRAW16 heeft wel mijn interesse gewekt straks voor mijn PC-Build. Alleen is het volgens mij nog niet 100 procent zeker of hij komt. MSI schijnt eerst te willen zien of er interesse is.
Nou ik zie mensen bijna smeken op YouTube onder meerdere filmpjes van of na CES2026.
YouTube: I Want It - MSI 5K Glossy HDR Gaming Monitor (CES 2026)
YouTube: 5th Gen OLED, G-sync Pulsar, 5K Mini LED dual-mode – All the new MSI...
Is er ook nog een andere fabrikant die wel al zeker weten met iets bijna soortgelijks komt?
Nou ik zie mensen bijna smeken op YouTube onder meerdere filmpjes van of na CES2026.
YouTube: I Want It - MSI 5K Glossy HDR Gaming Monitor (CES 2026)
YouTube: 5th Gen OLED, G-sync Pulsar, 5K Mini LED dual-mode – All the new MSI...
Is er ook nog een andere fabrikant die wel al zeker weten met iets bijna soortgelijks komt?
De uitvoering: Japannext JN-IPS275K-HSPC9 Zwart is nu verkrijgbaar voor 584 euro, niet duur voor een 5k monitor.
Ik begin nu weer te twijfelen tussen deze en de uitvoering: ASUS ProArt PA27JCV Zwart
Ik begin nu weer te twijfelen tussen deze en de uitvoering: ASUS ProArt PA27JCV Zwart
[ Voor 29% gewijzigd door Slasher op 11-01-2026 22:29 ]
Goede prijs inderdaad. KTC is nu ook in de aanbieding, 5K voor 424 euro.Slasher schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:28:
De uitvoering: Japannext JN-IPS275K-HSPC9 Zwart is nu verkrijgbaar voor 584 euro, niet duur voor een 5k monitor.
https://www.amazon.nl/KTC...Compatibel/dp/B0FGX8H9VN/
Deze ziet er goed uit, alleen die aparte powerbrick met die condensator is wel super lelijk in het zicht.disbehave schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:17:
[...]
Goede prijs inderdaad. KTC is nu ook in de aanbieding, 5K voor 424 euro.
Nou, ik ook! Ik ben nu al een paar dagen aan het zoeken of er al meer reacties en filmpjes zijn over dit scherm, ben er helemaal lyrisch over. Ik check ook dit reddit draadje, maar die heb je vast ook al gezienGovertNL schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:13:
Die MPG 271KRAW16 heeft wel mijn interesse gewekt straks voor mijn PC-Build. Alleen is het volgens mij nog niet 100 procent zeker of hij komt. MSI schijnt eerst te willen zien of er interesse is.
Ja, dat zou dan toch o.a. deze LG 27GM950B moeten zijn? Maar dan ga ik misschien wel liever voor de MSI, maar dat laat ik o.a. van de looks en prijs afhangen. Vet hoor!!Is er ook nog een andere fabrikant die wel al zeker weten met iets bijna soortgelijks komt?
Over prijs gesproken; MSI heeft het over USD/EUR 899?! Dat valt me alles mee voor een 5K miniledmonitor met 165Hz refresh! Dat is 218 ppi "retina" en tegelijkertijd een monster van een scherm om op te gamen of eens een serie op te kijken. Mét usb-c ingang met PD & DP Alt Mode... En dan dus ook nog eens glossy, als kers op te taart.
Ja die had ik inderdaad ook al gevonden. Ja LG. Ik weet het niet, lees daar op op Reddit en YouTube hier en daar wat ellende over bij een scherm van vorig jaar volgens mij met toch de nodige problemen.Smits360 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:46:
[...]
Nou, ik ook! Ik ben nu al een paar dagen aan het zoeken of er al meer reacties en filmpjes zijn over dit scherm, ben er helemaal lyrisch over. Ik check ook dit reddit draadje, maar die heb je vast ook al gezien. Mij zou het gaan om mijn werk MacBook Pro en mijn eigen privé MBP M4 Pro erop aan te sluiten, samen met een PS5. Waarbij ik die PS5 dan denk ik op 1440 ga draaien.
[...]
Ja, dat zou dan toch o.a. deze LG 27GM950B moeten zijn? Maar dan ga ik misschien wel liever voor de MSI, maar dat laat ik o.a. van de looks en prijs afhangen. Vet hoor!!
Over prijs gesproken; MSI heeft het over USD/EUR 899?! Dat valt me alles mee voor een 5K miniledmonitor met 165Hz refresh! Dat is 218 ppi "retina" en tegelijkertijd een monster van een scherm om op te gamen of eens een serie op te kijken. Mét usb-c ingang met PD & DP Alt Mode... En dan dus ook nog eens glossy, als kers op te taart.
Juni zijn de geruchten. Dat is wel echt kut haha. Zit ik straks met een hele dikke pc-build en geen scherm. 🙃 het zit wel echt tegen met mijn idee om weer een pc aan te schaffen na 20 jaar haha.
De HKC M9 Pro is ook wel een interessante scherm: 32” 5K 180Hz.
Ik heb hem zojuist besteld, ik heb er niet veel verstand van maar ik denk dat dit wel gaat werken op mijn (nieuw aan te schaffen) Mac Mini, en dat ik er niet veel op achteruit ga tov mijn huidige iMac scherm.disbehave schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:17:
[...]
Goede prijs inderdaad. KTC is nu ook in de aanbieding, 5K voor 424 euro.
Ik ga even kijken of het me bevalt icm met een windows laptop en of het wat voor me is, en anders stuur ik hem terug.
[ Voor 10% gewijzigd door Slasher op 13-01-2026 21:26 ]
Hmm in dit Reddit draadje heeft men het erover dat dit per abuis toch een 27” 5K scherm is? Hoe dan ook ga ik deze ook op m’n lijstje zetten om in de gaten te houden, dank je!Balance schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:44:
De HKC M9 Pro is ook wel een interessante scherm: 32” 5K 180Hz.
[YouTube: Amazing Colors: Hands-On With an RGB Mini-LED Gaming Monitor at HKC]
Poah. 80% meer oppervlak dan een 27”-monitor. Ruin dubbel de pixels van een 5K-monitor. 241 PPI, nipt hoger dan de 218 van de meeste 5K en 6K monitoren.
ik zag hem gisteren ook binnenkomen op Reddit, waar men in de comment zich afvroeg of 37" niet té groot is om op armlengte op te werken van achter een bureau. Ik denk eerlijk gezegd dat het snel went en je daarna nooit meer terug wilt, zoals het meestal gaat met grotere tv's en monitoren,Balance schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:31:Poah. 80% meer oppervlak dan een 27”-monitor. Ruin dubbel de pixels van een 5K-monitor. 241 PPI, nipt hoger dan de 218 van de meeste 5K en 6K monitoren.
Maar wat men in de comments van het artikel dat je stuurde ook zegt: er wordt niks gezegd over het aantal Hz, en dus zal het wel 60 zijn. En dat zou ik dan wel jammer vinden. Liever 5-6K @ 120hz (of hoger), dan dit, denk ik. Maar wat een prachtig apparaat idd
Tot ik reviews en een Europese prijs heb gezien ga ik het geen prachtig apparaat vinden. Ik wil ook kwaliteit. Maar ik ga dit zeker in de gaten houden.
De LG UltraFine evo 32U990A-S doet meteen mee aan de BTW actie van de Mediamarkt, van €1800 naar net onder de €1500.
Nu begint dit toch wel te kriebelen
Nu begint dit toch wel te kriebelen
Voor wie nog interesse heeft in de Asus ROG Strix 5K XG27JCG:
Hij staat nu te koop in de USA store, voor 849 dollar - link
De 15W PD houdt me tegen, plus dat ik veel liever de MSI MAG 271KPD7 heb; miniled met 2304 zones, veel hogere PD, DisplayPort 2.1 (ipv 1.4). Maar goed, daarvan is nog altijd niet zeker of die het daglicht gaat zien voor ons als consument. Zo niet, dan gooit die ROG voor mij toch wel hoge ogen hoor!
De 15W PD houdt me tegen, plus dat ik veel liever de MSI MAG 271KPD7 heb; miniled met 2304 zones, veel hogere PD, DisplayPort 2.1 (ipv 1.4). Maar goed, daarvan is nog altijd niet zeker of die het daglicht gaat zien voor ons als consument. Zo niet, dan gooit die ROG voor mij toch wel hoge ogen hoor!
Wat zou uberhaupt de geachte achter 15w PD zijn? Een macbook air wordt al met een 35w adapter geleverd. Misschien dat een tablet minder nodig zal hebben, maar of die nu zo vaak aan en externe monitor hangen?
15W PD is inderdaad raar. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze toch al een 5 volt bus hebben voor USB en dan net zo goed de standaard 3A erdoor kunnen sturen indien het aangesloten apparaat dat aankan. Maar dat is dus eigenlijk alleen nuttig voor laptops en tablets. Laptops en mini-PCs hebben toch echt meer nodig.
Voor een monitor van minder dan €200 snap ik zoiets nog, dan is het beter dan niks. Maar op een monitor van €800+ is het heel bijzonder.
Voor een monitor van minder dan €200 snap ik zoiets nog, dan is het beter dan niks. Maar op een monitor van €800+ is het heel bijzonder.
Hoe is je ervaring met het scherm?Slasher schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:25:
[...]
Ik heb hem zojuist besteld, ik heb er niet veel verstand van maar ik denk dat dit wel gaat werken op mijn (nieuw aan te schaffen) Mac Mini, en dat ik er niet veel op achteruit ga tov mijn huidige iMac scherm.
Ik ga even kijken of het me bevalt icm met een windows laptop en of het wat voor me is, en anders stuur ik hem terug.
39
Ik heb hem toevallig gisteravond aangesloten. Eerste ervaring is goed. Goed scherp beeld, tis wel even wennen met een Retina scherm met scrollen lijkt het wat wazig te zijn bij het scrollen maar dat kan ook door de lagere refreshrate komen (ik heb er niet superveel verstand van)
Maar verder prima!
Hier een foto van mijn setup icm met mijn nieuwe Mac Mini M4, qua design vind ik hem niet mooier dan mijn iMac maar deze is wel een tikkeltje groter natuurlijk, en qua prijs (424 euro is het wel een goede prijs kwaliteit verhouding)
[ Voor 8% gewijzigd door Slasher op 30-01-2026 13:50 ]
Ik kan je uit ervaring zeggen @Slasher, dat ik dezelfde overweging had. Eerst 1440P schermen had gekocht, maar die vielen qua resolutie wat tegen (FHD 24 inch naar 1440P 27 inch leek als stilstand). Toen voor de 4K optie gegaan. Twee LG schermen gekocht a 27 inch 4K. Heel fijne schermen voor mijn Dell van het werk, maar op de Mac Mini M4 merk je het schalingprobleem direct. Naar mijn idee verschil in groottes van text, kleurelementen die net iets raar uit zien (een heel klein beetje dat 3-D brilletjes effect, maar dan een heel klein beetje) en vooral, binnen 30 min. vermoeide ogen vanwege de relatief onscherpe text waarbij Windows die clear type functionaliteit heeft, heeft MacOS dit niet meer. Apps als better display lijken me eerder te werken op de 1440P resolutie (helft van 5K) dan 4K.Slasher schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:40:
[...]
Eens, alleen ik zie door de bomen het bos niet meer inmiddels, moet je perse een 5k scherm hebben mbt schaling, of is een 4k scherm goed genoeg met een Mac Mini. Ik wil er ongeveer 600 euro aan uitgeven.
Mijn advies zou zijn, wacht eventjes en koop een 5K scherm. Ik wacht ook eventjes totdat de nieuwe monitors het licht hebben gezien. Hoewel het jammer vind van de 15W PD van de Asus, lijkt het me ook niet echt een probleem om er een adaptertje op aan te sluiten.
Hopelijk heb je er wat aan.
Dat ziet er veelbelovend uit dat hij al te bestellen is. Ik loop nog met hetzelfde topic in mijn hoofd: PD 15W. Ik kan me niet meer bedenken dan een extra product itteratie voor een goed product op den duur nogmaals te verkopen met 90+W PD.Smits360 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:58:
Of gewoon de doelgroep niet (gamers hebben PC's of PS5/Xbox) en dit niet nodig.
Hoe dan ook, is het nog steeds mogelijk om:
- Laptop via USB-C + aparte power adapter
- PC via HDMI of DP en de USB upstream kabel te gebruiken voor KVM functie. Eventueel zelfs twee beeldschermen te gebruiken.
In feite heb ik dus dezelfde functie met twee kabetjes extra. Kan ik mee leven als het beeld beter is dat de huidige Asus pro-art 5K (wazige pixels door coating).
Snap die ophef ook niet, die 15W is alleen maar onhandig voor als je perse met 1 kabel je laptop wilt connecten. Denk dat e.e.a. duurder wordt als ze wel meer watts zouden ondersteunen ==> duurdere monitor, en daar betaal je dan ook als desktop bezitter voor terwijl je er niks aan hebt.energ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:28:
[...]
Dat ziet er veelbelovend uit dat hij al te bestellen is. Ik loop nog met hetzelfde topic in mijn hoofd: PD 15W. Ik kan me niet meer bedenken dan een extra product itteratie voor een goed product op den duur nogmaals te verkopen met 90+W PD.
Tsja, ik heb sinds ik uit huis ben nimmer meer een desktop gehad. Voor mij als laptop gebruiker is 15W dus een no-go, want ik wil gewoon niet meer dan één kabel aansluiten.
Al moet ik zegen dat een Magsafe aansluiting ook weer niet het einde van de wereld is en ik deze zelfs permanent zou kunnen laten liggen, maar wel weer een extra oplader en kabel op/onder/rond het bureau.
Voor mij dus echt wel een minpunt.
Al moet ik zegen dat een Magsafe aansluiting ook weer niet het einde van de wereld is en ik deze zelfs permanent zou kunnen laten liggen, maar wel weer een extra oplader en kabel op/onder/rond het bureau.
Voor mij dus echt wel een minpunt.
Ik heb hier zo’n razer thunderbolt dock in gebruik. En moet zeggen dat 1 kabel voor alles wel écht heel fijn is.
Maar ik denk zodra ik de stap maak naar dual 5k schermen ik die dock ook niet meer kan gebruiken. Volgens de handleiding zou die dat niet moeten ondersteunen
Maar ik denk zodra ik de stap maak naar dual 5k schermen ik die dock ook niet meer kan gebruiken. Volgens de handleiding zou die dat niet moeten ondersteunen
Ik gebruik een MacBook voor werk en heb er privé 1. Sinds ik nu 9 jaar een 4K scherm met 60 watt PD heb en helemaal over ben op de "1 cable to rule them all" manier van werken, wil ik liever niet meer terug naar het moeten inpluggen van een power adapter in een stopcontact en extra kabel in mijn MacBook.
Ik weet het: het kost je niet eens een usb-c poort als je gewoon de MagSafe stroomkabel gebruikt. En ik weet dat het echt een non-existentieel luxeprobleem is waar ik me prima overheen zou kunnen zetten. Maar als het allemaal niet hoeft, dan houd ik het liever bij deze clean setup waar ik zo gek op ben.
Sinds de MSI MPG 271KRAW dat alles oplost en naar verluid USD 899 zou moeten gaan kosten, is de meerprijs van dit alles nog nog eens vrij overkomelijk. Maar goed, dan moet die wel eerst uitkomen...
Ik weet het: het kost je niet eens een usb-c poort als je gewoon de MagSafe stroomkabel gebruikt. En ik weet dat het echt een non-existentieel luxeprobleem is waar ik me prima overheen zou kunnen zetten. Maar als het allemaal niet hoeft, dan houd ik het liever bij deze clean setup waar ik zo gek op ben.
Sinds de MSI MPG 271KRAW dat alles oplost en naar verluid USD 899 zou moeten gaan kosten, is de meerprijs van dit alles nog nog eens vrij overkomelijk. Maar goed, dan moet die wel eerst uitkomen...
Dank voor je reactie, maar kijk eens naar de post boven jeenerg schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:24:
[...]
Ik kan je uit ervaring zeggen @Slasher, dat ik dezelfde overweging had. Eerst 1440P schermen had gekocht, maar die vielen qua resolutie wat tegen (FHD 24 inch naar 1440P 27 inch leek als stilstand). Toen voor de 4K optie gegaan. Twee LG schermen gekocht a 27 inch 4K. Heel fijne schermen voor mijn Dell van het werk, maar op de Mac Mini M4 merk je het schalingprobleem direct. Naar mijn idee verschil in groottes van text, kleurelementen die net iets raar uit zien (een heel klein beetje dat 3-D brilletjes effect, maar dan een heel klein beetje) en vooral, binnen 30 min. vermoeide ogen vanwege de relatief onscherpe text waarbij Windows die clear type functionaliteit heeft, heeft MacOS dit niet meer. Apps als better display lijken me eerder te werken op de 1440P resolutie (helft van 5K) dan 4K.
Mijn advies zou zijn, wacht eventjes en koop een 5K scherm. Ik wacht ook eventjes totdat de nieuwe monitors het licht hebben gezien. Hoewel het jammer vind van de 15W PD van de Asus, lijkt het me ook niet echt een probleem om er een adaptertje op aan te sluiten.
Hopelijk heb je er wat aan.
Heeft die MSI wel gewoon een ingebouwde KVM en genoeg PD met 1 kabel? Zou mooi zijn als je ze kan daisy chainen, maar kan me niet voorstellen dat dat allemaal door een enkele kabel kan gaan.Smits360 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:49:
Ik gebruik een MacBook voor werk en heb er privé 1. Sinds ik nu 9 jaar een 4K scherm met 60 watt PD heb en helemaal over ben op de "1 cable to rule them all" manier van werken, wil ik liever niet meer terug naar het moeten inpluggen van een power adapter in een stopcontact en extra kabel in mijn MacBook.
KVM switch weet ik niet zeker, maar PD is 98 watt - meer dan voldoendenDirect090 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:06:
[...]
Heeft die MSI wel gewoon een ingebouwde KVM en genoeg PD met 1 kabel? Zou mooi zijn als je ze kan daisy chainen, maar kan me niet voorstellen dat dat allemaal door een enkele kabel kan gaan.
Oh top, ik hoop oprecht dat ze dit scherm gaan uitbrengen. Heeft echt alles wat ik zou willen. Oké misschien niet echt alles, uiteindelijk toch liever in een ultrawide versie. Maargoed, dat zie ik al helemaal niet snel gebeuren.Smits360 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:44:
[...]
KVM switch weet ik niet zeker, maar PD is 98 watt - meer dan voldoende
Haha, excuses. Verdere reacties nog niet bekeken. Hoe dan ook, goede keuze in dit geval. Ben benieuwd hoe hij bevalt op den duur. Veel plezier ermee!Slasher schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:16:
[...]
Dank voor je reactie, maar kijk eens naar de post boven je
vet scherm
Ze moeten even wat meer mac's testen. (mijn M2MAX staat er niet tussen) en er mist veel uit deze tabel.
Ook of o.a Thunderbolt 4 of 5 naar de juiste Displaypoort gaat werken. Ze mogen wel wat meer scenario's uitschrijven..
https://rog.asus.com/support/faq/1056320/
Is er al een 6K @ 120hz ? zou wat mij betreft de sweet spot zijn. Ik lees op Macrumors dat de nieuwe XDR ook deze resolutie en refreshrate gaat krijgen...
[ Voor 8% gewijzigd door 3DDude op 03-02-2026 01:52 ]
Be nice, You Assholes :)
Nope.3DDude schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 01:49:
[...]
vet scherm
Ze moeten even wat meer mac's testen. (mijn M2MAX staat er niet tussen) en er mist veel uit deze tabel.
Ook of o.a Thunderbolt 4 of 5 naar de juiste Displaypoort gaat werken. Ze mogen wel wat meer scenario's uitschrijven..
https://rog.asus.com/support/faq/1056320/
Is er al een 6K @ 120hz ? zou wat mij betreft de sweet spot zijn. Ik lees op Macrumors dat de nieuwe XDR ook deze resolutie en refreshrate gaat krijgen...
Het verschil is ook wel echt aanzienlijk tussen 5K (minder dan 15 megapixel) en 6K (meer dan 20 megapixel); ruim 5miljoen pixels 60x extra verversen/seconde...
Verwacht dit pas bij de opvolger van de Apple XDR.
Samsung heeft in december de Odyssey 3D G90XH en de Odyssey G8 G80HS aangekondigd - link - beiden zijn 32" 6K schermen met 165Hz, dat dezeflde ppi is als 5K op 27". De eerste is een 3D scherm, die tweede niet. Alleen een beetje jammer dat de volledige thread onder het artikel een discussie over het wel/niet floppen van 3D is, ipv ook maar iets over de specs, verwachtte prijzen of wat dan ook voor nuttigs te bespreken, 😂3DDude schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 01:49:
[...]
Ooooh nice!Smits360 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:38:
[...]
Samsung heeft in december de Odyssey 3D G90XH en de Odyssey G8 G80HS aangekondigd - link - beiden zijn 32" 6K schermen met 165Hz, dat dezeflde ppi is als 5K op 27". De eerste is een 3D scherm, die tweede niet. Alleen een beetje jammer dat de volledige thread onder het artikel een discussie over het wel/niet floppen van 3D is, ipv ook maar iets over de specs, verwachtte prijzen of wat dan ook voor nuttigs te bespreken, 😂
Odyssey G8 G80HS zie ik nog wel zitten als opvolger van mijn huidige 6K scherm. De 120(+)Hz is voor mijn gebruik totaal irrelevant maar toch leuk om te hebben, ik ga een alert instellen op dit scherm. Zal vast niet de wereld kosten, meer dan 1800-2200 zal het vast niet worden.
Is 699 euro voor de ASUS ProArt PA27JCV nog steeds 1 van de betere bang for buck 27 inch 5k opties als het puur gaat om werk in Adobe Lightroom & Photoshop en kleurechtheid?
Ik blijf er ook op terug komen. Maar de review van Rtngs drijft me er weer van weg. Ingezoomed op de pixels lijkt het een met water bevroren kleurplaat. Je ziet geen individuele pixel. Wat neer komt op enige waas (zoals besproken id review). Anders had ik er al een.Ricktachtig schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:33:
Is 699 euro voor de ASUS ProArt PA27JCV nog steeds 1 van de betere bang for buck 27 inch 5k opties als het puur gaat om werk in Adobe Lightroom & Photoshop en kleurechtheid?
Zou dit grijze import betreffen of gaat Bol deze ook snel krijgen?Red devil schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:57:
[...]
Nu beschikbaar: uitvoering: ASUS ROG Strix 5K XG27JCG Zwart, 817 euri, niet verkeerd.
Geen idee, ik wacht sowieso nog even op de Mac Studio M5, dus ik heb nog wel evenenerg schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:22:
[...]
Zou dit grijze import betreffen of gaat Bol deze ook snel krijgen?
Geduld is een schone zaak. Dat begin ik te verliezen met een Mac en 4K scherm. Nog eventjes dan zijn er mooie alternatieven. Ik begreep (uit een van de eerste videoreviews vrijwel tegelijk met de CES) dat die ROG een mooie middenweg tussen glossy en mat was.Red devil schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:45:
[...]
Geen idee, ik wacht sowieso nog even op de Mac Studio M5, dus ik heb nog wel even
Thx, die DP 1.4 had ik over het hoofd gezien. Waarom 1.4?Smits360 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:58:
:strip_exif()/f/image/f6hHdMkkExudKdZ5JVBiWDgD.jpg?f=fotoalbum_large)