[Ervaringen] 5K- en 6K-monitoren Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:52
Ik gebruik nu een 4K OLED op Mac maar vind het niet zo fraai, dus overweeg zelf ook de overstap naar 5k

• GovertNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-09 10:39
nDirect090 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

Twijfel al eventjes, ik wilde voor de msi en daarna gigabyte gaan vanwege glossy. Maar msi lijkt gecanceld en ook de gigabyte is nu uitgesteld naar q1 2027.

de lg is hetzelfde scherm maar alleen matte. Plus ik zit met een raam achter mij.

En of het scherm straks met black friday niet nog goedkoper wordt
Serieus?

Is nu die Gigabyte Aorus Elite FM275K16P nu ook vertraagd?

☹️

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:50
GovertNL schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:25:
[...]

Serieus?

Is nu die Gigabyte Aorus Elite FM275K16P nu ook vertraagd?

☹️
Jup: Link

En hernoemd naar F27-5K16MP

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:12
Ik heb sinds kort de LG 27GM950B-B voor mijn MacBook en ben daar vrij tevreden over.
Ik zit naast een raam, dus de matte coating + hoge nits is erg fijn, plus de 5k op zichzelf is fijn.
Local dimming staat wel uit als ik aan het werk ben, gezien de blooming. Maar dat had ik al gelezen. Als ik een game of video start in HDR, kan ik het aanzetten. Maar de 5k + nits + matte coating is al top.

Nu heb ik een dual display setup, dus ik heb een tweede aangeschaft. Echter krijg ik dit nog niet stabiel werkend op mijn MacBook Pro met M2 Pro chip. Het lijkt alsof de LG een 5k@144Hz adverteert, en dat is teveel voor een TB4 poort, dus moet hij DSC toepassen. Echter, als ik een tweede aansluit, blijft deze zwart. Ik had niet verwacht dat ze beiden op 120Hz of 144Hz zouden draaien, maar beide op 60Hz wel. Dat is ook wat de chip zou ondersteunen.

Vandaag komt een TB5 dock binnen (MBP is TB4), en ik hoop dat dat gaat werken, maar ben er bang voor.

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
MMD introduceert de Philips 34B2U5900C, een 34"-ultrawide met een resolutie van 5120x2160 pixels. Het scherm heeft een refreshrate van 120Hz, maar met de dualmodefunctie kan die verdubbelen naar 240Hz. Het scherm verschijnt later deze maand voor 524 euro.

nieuws: MMD toont Philips-ultrawide van 34" met 5k2k-resolutie en dualmode

Ik vind dit wel een interessante. Voorheen moest je naar 38" als je meer pixels wilde dan een 34" QHD ultrawide. Dit is een betaalbare tussenvorm (zelfde ppi als 27"4k)

• energ
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-09 13:32
reputatio schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:42:
Ik heb sinds kort de LG 27GM950B-B voor mijn MacBook en ben daar vrij tevreden over.
Ik zit naast een raam, dus de matte coating + hoge nits is erg fijn, plus de 5k op zichzelf is fijn.
Local dimming staat wel uit als ik aan het werk ben, gezien de blooming. Maar dat had ik al gelezen. Als ik een game of video start in HDR, kan ik het aanzetten. Maar de 5k + nits + matte coating is al top.

Nu heb ik een dual display setup, dus ik heb een tweede aangeschaft. Echter krijg ik dit nog niet stabiel werkend op mijn MacBook Pro met M2 Pro chip. Het lijkt alsof de LG een 5k@144Hz adverteert, en dat is teveel voor een TB4 poort, dus moet hij DSC toepassen. Echter, als ik een tweede aansluit, blijft deze zwart. Ik had niet verwacht dat ze beiden op 120Hz of 144Hz zouden draaien, maar beide op 60Hz wel. Dat is ook wat de chip zou ondersteunen.

Vandaag komt een TB5 dock binnen (MBP is TB4), en ik hoop dat dat gaat werken, maar ben er bang voor.
Ziet er hoopvol uit. Local dimming is ook niet specifiek nodig denk ik voor desktopwerk en hoe zijn de kijkhoeken? In desktopmodus bijvoorbeeld: is de klok zichtbaar donkerder? Dat was bij de MA270S het geval en was wel voor een gedeelte gecompenseerd door unformity correction.

• energ
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-09 13:32
mikejong schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:31:
Voor nu heb ik de keuze gemaakt voor normale Apple Studio Display, voornamelijk vanwege MacOs integratie, strakke looks en kleuren. De 60hz kan ik extern wel mee leven, HDR editing doe ik toch niet. Zakelijke aanschaf t.o.v. de Benq MA270S gaf voor mij de doorslag.

Mocht er over 2-3 jaar voor mijn gevoel betere opties of alternatieven zijn, dan zal de ASD denk ik meer waardevast zijn dan de Benq schermen.
Ik zou het direct ook doen om van al het gedoe af te zijn echter helderheid in Windows regelen lijkt niet mogelijk bijvoorbeeld. Dan ben ik al bang dat het te veel drempels gaat opleveren tijdens werkuren (Windows 11). Hoe is jouw ervaring als je die hebt met W11?

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:12
energ schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:40:
[...]

Ziet er hoopvol uit. Local dimming is ook niet specifiek nodig denk ik voor desktopwerk en hoe zijn de kijkhoeken? In desktopmodus bijvoorbeeld: is de klok zichtbaar donkerder? Dat was bij de MA270S het geval en was wel voor een gedeelte gecompenseerd door unformity correction.
Zichtbaar donkerder vraag ik me af. Hij is ver in de hoeken, als ik goed kijk, wat donkerder heb ik het idee. Maar ik ben ook geen expert op dat gebied. Laat ik het zo zeggen, ik zie het niet tijdens dagelijks gebruik (of wat voor gebruik dan ook).

Wat betreft het dock, ik heb het kunnen oplossen met BetterDisplay met een handmatige EDID, echter is dat wat hacky. Via Discord met de developer gesproken en hij zei dat in MacOS 27 ze eea hadden aangepast aan de handshake / mechanisme van monitoren. Dus op een tweede MacBook Pro met M1 Pro chip MacOS 27 geïnstalleerd, en nu werkt het out of the box :D.
Dus beide schermen direct contact met de displays op 5k @ 60Hz (wat ik had verwacht gezien TB4).
Helaas te vroeg gejuigd. Dit kwam doordat mijn M1 Pro chip alleen 5k@60Hz aan kon. Vandaar dat het flawless werkte voor die 2 schermen, want er was geen "race condition" dat hij er één kon pakken op 120Hz of hoger, wat ik bij de M2 Pro wel ervaar. Dus toch weer fallback naar BetterDisplay met een custom EDID.

Met nog een ander plusje, vanaf MacOS 27 is blijkbaar het SDR + HDR probleem opgelost. Eerst deed MacOS altijd over je gehele scherm HDR content renderen, waardoor alles er niet uit zag behalve HDR content (behalve als je een Studio Display XDR had). Sinds MacOS 27, als je HDR aanzet, zijn alle kleuren wel een stuk feller, maar SDR content ziet er uit zoals het hoort. Alleen HDR content wordt in volle HDR weergegeven. Net getest met een youtube video, die zag er prachtig uit, terwijl de rest (dock etc) gewoon "normaal" eruit zag (enkel wat feller).

Conclusie, ik houd beide schermen. Wel 1 scherm opnieuw besteld, gezien dode pixels en ik stuur de oude terug.

[ Voor 8% gewijzigd door reputatio op 02-09-2026 22:46 ]

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-09 15:21
Ik stond op het punt een Apple Studio Display refurbished voor 1100 (VESA Mount versie) te kopen, maar zag een aanbieding voor de Asus PA27JCV. De monitor was nieuw te koop voor 550 euro en aangezien ik ook Windows voor mijn werk draai naast een Mac Studio besloot ik het toch maar eens te proberen.

Tot mijn verbazing is mijn exemplaar echt dikke prima qua uniformiteit (ook bij weinig licht). Uiteraard wel wat ips glow als het bijna donker is in de kamer en je kijkt via een extreme hoek. Wellicht helpt het dat ik hiervoor een QHD Asus ProArt had waardoor ik al aan een mat scherm gewend ben. Al met al echt een meer dan prima scherm. Goede kleuren ook. Wellicht heb ik geluk gehad met mijn exemplaar.

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
Ricktachtig schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:41:
Ik stond op het punt een Apple Studio Display refurbished voor 1100 (VESA Mount versie) te kopen, maar zag een aanbieding voor de Asus PA27JCV. De monitor was nieuw te koop voor 550 euro en aangezien ik ook Windows voor mijn werk draai naast een Mac Studio besloot ik het toch maar eens te proberen.

Tot mijn verbazing is mijn exemplaar echt dikke prima qua uniformiteit (ook bij weinig licht). Uiteraard wel wat ips glow als het bijna donker is in de kamer en je kijkt via een extreme hoek. Wellicht helpt het dat ik hiervoor een QHD Asus ProArt had waardoor ik al aan een mat scherm gewend ben. Al met al echt een meer dan prima scherm. Goede kleuren ook. Wellicht heb ik geluk gehad met mijn exemplaar.
Waar heb je die gekocht voor die prijs?

Ik zie wel een 2e kansje voor 475 euro, maar met het enorme verschil in kwaliteit tussen de panels ben ik bang dat deze niet zonder reden is teruggestuurd. Maar een volledig nieuwe voor 550 zie ik wel zitten.

Zijn er nog andere opties? Ik heb me wezenloos gezocht maar ik zoek dus voor mijn werk 2 monitoren van 27''. Overdag zit mijn Windows werklaptop van de zaak aangesloten en in de avond (of tussendoor) mijn Mac mini. Er moet dus een goede switch mogelijkheid zijn, liefst hardware matig.

Als het even kan 5k vanwege de Mac, maar 4k zou eventueel ook nog kunnen. Bij voorkeur 120hz maar met 60 neem ik ook genoegen. Geen glanzend scherm want mijn werk behelst veel Office en dan werkt glanzend vermoeiend voor de ogen. Daisy Chaining is een pre, geen must.

De Dell UltraSharp U2725QE checkt al deze boxen, behalve de 5k ...

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
Voor die 475 (inclusief verzendkosten) toch maar meegepakt. Volgens de omschrijving monitor als nieuw, enkel de originele doos ontbreekt (geef ik toch niets om). Er geldt een retourtermijn van 30 dagen, dus alle tijd om het paneel te testen alvorens te besluiten om hem te houden of niet.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste