As we speak schrijf ik dit bericht via de MA270S.
Ik heb initieel ervoor gekozen om eens wat anders te pakken dan de standaard matte afwerking omdat de helderheid van het Macbook scherm me wel aanspreekt. Glossy matcht ook weer lekker met de iPad die als sidecar gebruikt gaat worden op de macMini voor documenten bijvoorbeeld.
Mijn eerste bevinding is dat het scherm kwalitatief prima in orde is. Het scherm verliest enige helderheid onder een grote hoek wat volgens mij best normaal is. De scherpte is gewoonweg top, zoals de iMac displays in de winkel. Thunderbolt werkt natuurlijk prima. Ik heb een USB-C hub aangesloten en daarop de nodige randapparatuur inclusief UTP via USB wat toch een mooie 320/40mbs bandbreedte geeft naast de webcam en keyboard en muis.
Belangrijkste van alles is dat ik geen vermoeide ogen voel en geen hoofdpijn krijg. Het is alsof je papier voor je hebt.
Enige minpuntje is dat de Display pilot 2 software toevallig alle MacBooks ondersteund, behalve mijn MBA1 uit 2021 (wel alle MBP met M1). Dat zorgt voor een klein tintverschil tussen MacBook en scherm. Waarschijnlijk na 3 keer gebruik te verwaarlozen.
Groot pluspunt is daarentegen dat de Display Pilot 2 software alle scherm-gerelateerde zaken matcht. Denk hierbij aan helderheid, True Tone etc. Dus echt wel sterk in Mac compatibaliteit.
De 60 of 70 HZ merk ik praktisch niet. Wat mij betreft dan ook niet relevant. Ik heb specifiek gekozen voor geen gaming kenmerken omdat ik al een LG OLED C2 heb hiervoor icm de PS5 Pro. Anders had ik nog even gewacht op de aankomende LG 27 inch 5K.
Wat betreft de PD vs MA - voor mij was het mat vs glossy (en dus scherpere tekst)
Als aanvulling op het bovenstaande: Ik ben er momenteel zakelijk op aan het werken en dan valt me op dat er een helderheidsverschil zit tussen het centrum van het scherm en de buitenste rand. Mogelijk door de kijkhoek. Kleuren blijven wel consistent maar de helderheid in de Windows taakbalk is drastisch lager dan het midden van het scherm. Even afwachten of dit een dealbreaker gaat zijn.
Mocht je specifieke zaken willen weten, stel ze gerust.
[
Voor 10% gewijzigd door
energ op 15-07-2026 09:40
. Reden: Aanvulling ]