[Ervaringen] 5K- en 6K-monitoren Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

disbehave schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:17:
[...]

Goede prijs inderdaad. KTC is nu ook in de aanbieding, 5K voor 424 euro.

https://www.amazon.nl/KTC...Compatibel/dp/B0FGX8H9VN/
Ik heb hem zojuist besteld, ik heb er niet veel verstand van maar ik denk dat dit wel gaat werken op mijn (nieuw aan te schaffen) Mac Mini, en dat ik er niet veel op achteruit ga tov mijn huidige iMac scherm.

Ik ga even kijken of het me bevalt icm met een windows laptop en of het wat voor me is, en anders stuur ik hem terug.

[ Voor 10% gewijzigd door Slasher op 13-01-2026 21:26 ]

Elect a clown, expect a circus.

• Smits360
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-02 10:11
Hmm in dit Reddit draadje heeft men het erover dat dit per abuis toch een 27” 5K scherm is? Hoe dan ook ga ik deze ook op m’n lijstje zetten om in de gaten te houden, dank je!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:57
Poah. 80% meer oppervlak dan een 27”-monitor. Ruin dubbel de pixels van een 5K-monitor. 241 PPI, nipt hoger dan de 218 van de meeste 5K en 6K monitoren.

• Smits360
Balance schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:31:Poah. 80% meer oppervlak dan een 27”-monitor. Ruin dubbel de pixels van een 5K-monitor. 241 PPI, nipt hoger dan de 218 van de meeste 5K en 6K monitoren.
ik zag hem gisteren ook binnenkomen op Reddit, waar men in de comment zich afvroeg of 37" niet té groot is om op armlengte op te werken van achter een bureau. Ik denk eerlijk gezegd dat het snel went en je daarna nooit meer terug wilt, zoals het meestal gaat met grotere tv's en monitoren, >:)

Maar wat men in de comments van het artikel dat je stuurde ook zegt: er wordt niks gezegd over het aantal Hz, en dus zal het wel 60 zijn. En dat zou ik dan wel jammer vinden. Liever 5-6K @ 120hz (of hoger), dan dit, denk ik. Maar wat een prachtig apparaat idd _/-\o_

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tot ik reviews en een Europese prijs heb gezien ga ik het geen prachtig apparaat vinden. Ik wil ook kwaliteit. Maar ik ga dit zeker in de gaten houden.

• Balance
De LG UltraFine evo 32U990A-S doet meteen mee aan de BTW actie van de Mediamarkt, van €1800 naar net onder de €1500.

Nu begint dit toch wel te kriebelen

• Smits360
Voor wie nog interesse heeft in de Asus ROG Strix 5K XG27JCG:
Hij staat nu te koop in de USA store, voor 849 dollar - link

De 15W PD houdt me tegen, plus dat ik veel liever de MSI MAG 271KPD7 heb; miniled met 2304 zones, veel hogere PD, DisplayPort 2.1 (ipv 1.4). Maar goed, daarvan is nog altijd niet zeker of die het daglicht gaat zien voor ons als consument. Zo niet, dan gooit die ROG voor mij toch wel hoge ogen hoor!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wat zou uberhaupt de geachte achter 15w PD zijn? Een macbook air wordt al met een 35w adapter geleverd. Misschien dat een tablet minder nodig zal hebben, maar of die nu zo vaak aan en externe monitor hangen?

• Balance
15W PD is inderdaad raar. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze toch al een 5 volt bus hebben voor USB en dan net zo goed de standaard 3A erdoor kunnen sturen indien het aangesloten apparaat dat aankan. Maar dat is dus eigenlijk alleen nuttig voor laptops en tablets. Laptops en mini-PCs hebben toch echt meer nodig.

Voor een monitor van minder dan €200 snap ik zoiets nog, dan is het beter dan niks. Maar op een monitor van €800+ is het heel bijzonder.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Slasher schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:25:
[...]

Ik heb hem zojuist besteld, ik heb er niet veel verstand van maar ik denk dat dit wel gaat werken op mijn (nieuw aan te schaffen) Mac Mini, en dat ik er niet veel op achteruit ga tov mijn huidige iMac scherm.

Ik ga even kijken of het me bevalt icm met een windows laptop en of het wat voor me is, en anders stuur ik hem terug.
Hoe is je ervaring met het scherm?

39

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Fietsbel schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:07:
[...]

Hoe is je ervaring met het scherm?
Ik heb hem toevallig gisteravond aangesloten. Eerste ervaring is goed. Goed scherp beeld, tis wel even wennen met een Retina scherm met scrollen lijkt het wat wazig te zijn bij het scrollen maar dat kan ook door de lagere refreshrate komen (ik heb er niet superveel verstand van)

Maar verder prima!

Hier een foto van mijn setup icm met mijn nieuwe Mac Mini M4, qua design vind ik hem niet mooier dan mijn iMac maar deze is wel een tikkeltje groter natuurlijk, en qua prijs (424 euro is het wel een goede prijs kwaliteit verhouding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jj5vYUKdmebMBb5is4uolZz3CW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gP2PjGnw0EP5GwNMdiRXm0xL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Slasher op 30-01-2026 13:50 ]

• energ
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:52
Slasher schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Eens, alleen ik zie door de bomen het bos niet meer inmiddels, moet je perse een 5k scherm hebben mbt schaling, of is een 4k scherm goed genoeg met een Mac Mini. Ik wil er ongeveer 600 euro aan uitgeven.
Ik kan je uit ervaring zeggen @Slasher, dat ik dezelfde overweging had. Eerst 1440P schermen had gekocht, maar die vielen qua resolutie wat tegen (FHD 24 inch naar 1440P 27 inch leek als stilstand). Toen voor de 4K optie gegaan. Twee LG schermen gekocht a 27 inch 4K. Heel fijne schermen voor mijn Dell van het werk, maar op de Mac Mini M4 merk je het schalingprobleem direct. Naar mijn idee verschil in groottes van text, kleurelementen die net iets raar uit zien (een heel klein beetje dat 3-D brilletjes effect, maar dan een heel klein beetje) en vooral, binnen 30 min. vermoeide ogen vanwege de relatief onscherpe text waarbij Windows die clear type functionaliteit heeft, heeft MacOS dit niet meer. Apps als better display lijken me eerder te werken op de 1440P resolutie (helft van 5K) dan 4K.

Mijn advies zou zijn, wacht eventjes en koop een 5K scherm. Ik wacht ook eventjes totdat de nieuwe monitors het licht hebben gezien. Hoewel het jammer vind van de 15W PD van de Asus, lijkt het me ook niet echt een probleem om er een adaptertje op aan te sluiten.

Hopelijk heb je er wat aan.

• energ
Smits360 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:58:

De 15W PD houdt me tegen, plus dat ik veel liever de MSI MAG 271KPD7 heb; miniled met 2304 zones, veel hogere PD, DisplayPort 2.1 (ipv 1.4). Maar goed, daarvan is nog altijd niet zeker of die het daglicht gaat zien voor ons als consument. Zo niet, dan gooit die ROG voor mij toch wel hoge ogen hoor!
Dat ziet er veelbelovend uit dat hij al te bestellen is. Ik loop nog met hetzelfde topic in mijn hoofd: PD 15W. Ik kan me niet meer bedenken dan een extra product itteratie voor een goed product op den duur nogmaals te verkopen met 90+W PD.

Of gewoon de doelgroep niet (gamers hebben PC's of PS5/Xbox) en dit niet nodig.

Hoe dan ook, is het nog steeds mogelijk om:
- Laptop via USB-C + aparte power adapter
- PC via HDMI of DP en de USB upstream kabel te gebruiken voor KVM functie. Eventueel zelfs twee beeldschermen te gebruiken.

In feite heb ik dus dezelfde functie met twee kabetjes extra. Kan ik mee leven als het beeld beter is dat de huidige Asus pro-art 5K (wazige pixels door coating).

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:18
energ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:28:
[...]

Dat ziet er veelbelovend uit dat hij al te bestellen is. Ik loop nog met hetzelfde topic in mijn hoofd: PD 15W. Ik kan me niet meer bedenken dan een extra product itteratie voor een goed product op den duur nogmaals te verkopen met 90+W PD.
Snap die ophef ook niet, die 15W is alleen maar onhandig voor als je perse met 1 kabel je laptop wilt connecten. Denk dat e.e.a. duurder wordt als ze wel meer watts zouden ondersteunen ==> duurdere monitor, en daar betaal je dan ook als desktop bezitter voor terwijl je er niks aan hebt.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:12
Tsja, ik heb sinds ik uit huis ben nimmer meer een desktop gehad. Voor mij als laptop gebruiker is 15W dus een no-go, want ik wil gewoon niet meer dan één kabel aansluiten.

Al moet ik zegen dat een Magsafe aansluiting ook weer niet het einde van de wereld is en ik deze zelfs permanent zou kunnen laten liggen, maar wel weer een extra oplader en kabel op/onder/rond het bureau.

Voor mij dus echt wel een minpunt.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:08
Ik heb hier zo’n razer thunderbolt dock in gebruik. En moet zeggen dat 1 kabel voor alles wel écht heel fijn is.

Maar ik denk zodra ik de stap maak naar dual 5k schermen ik die dock ook niet meer kan gebruiken. Volgens de handleiding zou die dat niet moeten ondersteunen

• Smits360
Ik gebruik een MacBook voor werk en heb er privé 1. Sinds ik nu 9 jaar een 4K scherm met 60 watt PD heb en helemaal over ben op de "1 cable to rule them all" manier van werken, wil ik liever niet meer terug naar het moeten inpluggen van een power adapter in een stopcontact en extra kabel in mijn MacBook.

Ik weet het: het kost je niet eens een usb-c poort als je gewoon de MagSafe stroomkabel gebruikt. En ik weet dat het echt een non-existentieel luxeprobleem is waar ik me prima overheen zou kunnen zetten. Maar als het allemaal niet hoeft, dan houd ik het liever bij deze clean setup waar ik zo gek op ben.

Sinds de MSI MPG 271KRAW dat alles oplost en naar verluid USD 899 zou moeten gaan kosten, is de meerprijs van dit alles nog nog eens vrij overkomelijk. Maar goed, dan moet die wel eerst uitkomen...

• Slasher
  • Niet online

Slasher

energ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:24:
[...]

Ik kan je uit ervaring zeggen @Slasher, dat ik dezelfde overweging had. Eerst 1440P schermen had gekocht, maar die vielen qua resolutie wat tegen (FHD 24 inch naar 1440P 27 inch leek als stilstand). Toen voor de 4K optie gegaan. Twee LG schermen gekocht a 27 inch 4K. Heel fijne schermen voor mijn Dell van het werk, maar op de Mac Mini M4 merk je het schalingprobleem direct. Naar mijn idee verschil in groottes van text, kleurelementen die net iets raar uit zien (een heel klein beetje dat 3-D brilletjes effect, maar dan een heel klein beetje) en vooral, binnen 30 min. vermoeide ogen vanwege de relatief onscherpe text waarbij Windows die clear type functionaliteit heeft, heeft MacOS dit niet meer. Apps als better display lijken me eerder te werken op de 1440P resolutie (helft van 5K) dan 4K.

Mijn advies zou zijn, wacht eventjes en koop een 5K scherm. Ik wacht ook eventjes totdat de nieuwe monitors het licht hebben gezien. Hoewel het jammer vind van de 15W PD van de Asus, lijkt het me ook niet echt een probleem om er een adaptertje op aan te sluiten.

Hopelijk heb je er wat aan.
Dank voor je reactie, maar kijk eens naar de post boven je ;)

• nDirect090
Smits360 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:49:
Ik gebruik een MacBook voor werk en heb er privé 1. Sinds ik nu 9 jaar een 4K scherm met 60 watt PD heb en helemaal over ben op de "1 cable to rule them all" manier van werken, wil ik liever niet meer terug naar het moeten inpluggen van een power adapter in een stopcontact en extra kabel in mijn MacBook.

Ik weet het: het kost je niet eens een usb-c poort als je gewoon de MagSafe stroomkabel gebruikt. En ik weet dat het echt een non-existentieel luxeprobleem is waar ik me prima overheen zou kunnen zetten. Maar als het allemaal niet hoeft, dan houd ik het liever bij deze clean setup waar ik zo gek op ben.

Sinds de MSI MPG 271KRAW dat alles oplost en naar verluid USD 899 zou moeten gaan kosten, is de meerprijs van dit alles nog nog eens vrij overkomelijk. Maar goed, dan moet die wel eerst uitkomen...
Heeft die MSI wel gewoon een ingebouwde KVM en genoeg PD met 1 kabel? Zou mooi zijn als je ze kan daisy chainen, maar kan me niet voorstellen dat dat allemaal door een enkele kabel kan gaan.

• Smits360
nDirect090 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:06:
[...]
Heeft die MSI wel gewoon een ingebouwde KVM en genoeg PD met 1 kabel? Zou mooi zijn als je ze kan daisy chainen, maar kan me niet voorstellen dat dat allemaal door een enkele kabel kan gaan.
KVM switch weet ik niet zeker, maar PD is 98 watt - meer dan voldoende

• nDirect090
Smits360 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:44:
[...]

KVM switch weet ik niet zeker, maar PD is 98 watt - meer dan voldoende
Oh top, ik hoop oprecht dat ze dit scherm gaan uitbrengen. Heeft echt alles wat ik zou willen. Oké misschien niet echt alles, uiteindelijk toch liever in een ultrawide versie. Maargoed, dat zie ik al helemaal niet snel gebeuren.

• energ
Slasher schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:16:
[...]

Dank voor je reactie, maar kijk eens naar de post boven je ;)
Haha, excuses. Verdere reacties nog niet bekeken. Hoe dan ook, goede keuze in dit geval. Ben benieuwd hoe hij bevalt op den duur. Veel plezier ermee!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:04

3DDude

I void warranty's

vet scherm

Ze moeten even wat meer mac's testen. (mijn M2MAX staat er niet tussen) en er mist veel uit deze tabel.
Ook of o.a Thunderbolt 4 of 5 naar de juiste Displaypoort gaat werken. Ze mogen wel wat meer scenario's uitschrijven.. :)

https://rog.asus.com/support/faq/1056320/

Is er al een 6K @ 120hz ? zou wat mij betreft de sweet spot zijn. Ik lees op Macrumors dat de nieuwe XDR ook deze resolutie en refreshrate gaat krijgen...

[ Voor 8% gewijzigd door 3DDude op 03-02-2026 01:52 ]

Be nice, You Assholes :)

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:23

Grin

Ride si sapis.

3DDude schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 01:49:
[...]

vet scherm

Ze moeten even wat meer mac's testen. (mijn M2MAX staat er niet tussen) en er mist veel uit deze tabel.
Ook of o.a Thunderbolt 4 of 5 naar de juiste Displaypoort gaat werken. Ze mogen wel wat meer scenario's uitschrijven.. :)

https://rog.asus.com/support/faq/1056320/

Is er al een 6K @ 120hz ? zou wat mij betreft de sweet spot zijn. Ik lees op Macrumors dat de nieuwe XDR ook deze resolutie en refreshrate gaat krijgen...
Nope.
Het verschil is ook wel echt aanzienlijk tussen 5K (minder dan 15 megapixel) en 6K (meer dan 20 megapixel); ruim 5miljoen pixels 60x extra verversen/seconde...
Verwacht dit pas bij de opvolger van de Apple XDR.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Smits360
3DDude schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 01:49:
[...]
Samsung heeft in december de Odyssey 3D G90XH en de Odyssey G8 G80HS aangekondigd - link - beiden zijn 32" 6K schermen met 165Hz, dat dezeflde ppi is als 5K op 27". De eerste is een 3D scherm, die tweede niet. Alleen een beetje jammer dat de volledige thread onder het artikel een discussie over het wel/niet floppen van 3D is, ipv ook maar iets over de specs, verwachtte prijzen of wat dan ook voor nuttigs te bespreken, 😂

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:23

Grin

Ride si sapis.

Smits360 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:38:
[...]

Samsung heeft in december de Odyssey 3D G90XH en de Odyssey G8 G80HS aangekondigd - link - beiden zijn 32" 6K schermen met 165Hz, dat dezeflde ppi is als 5K op 27". De eerste is een 3D scherm, die tweede niet. Alleen een beetje jammer dat de volledige thread onder het artikel een discussie over het wel/niet floppen van 3D is, ipv ook maar iets over de specs, verwachtte prijzen of wat dan ook voor nuttigs te bespreken, 😂
Ooooh nice!
Odyssey G8 G80HS zie ik nog wel zitten als opvolger van mijn huidige 6K scherm. De 120(+)Hz is voor mijn gebruik totaal irrelevant maar toch leuk om te hebben, ik ga een alert instellen op dit scherm. Zal vast niet de wereld kosten, meer dan 1800-2200 zal het vast niet worden.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-02 13:33
Is 699 euro voor de ASUS ProArt PA27JCV nog steeds 1 van de betere bang for buck 27 inch 5k opties als het puur gaat om werk in Adobe Lightroom & Photoshop en kleurechtheid?

• energ
Ricktachtig schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:33:
Is 699 euro voor de ASUS ProArt PA27JCV nog steeds 1 van de betere bang for buck 27 inch 5k opties als het puur gaat om werk in Adobe Lightroom & Photoshop en kleurechtheid?
Ik blijf er ook op terug komen. Maar de review van Rtngs drijft me er weer van weg. Ingezoomed op de pixels lijkt het een met water bevroren kleurplaat. Je ziet geen individuele pixel. Wat neer komt op enige waas (zoals besproken id review). Anders had ik er al een.

• energ
Zou dit grijze import betreffen of gaat Bol deze ook snel krijgen?

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:18
energ schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:22:
[...]

Zou dit grijze import betreffen of gaat Bol deze ook snel krijgen?
Geen idee, ik wacht sowieso nog even op de Mac Studio M5, dus ik heb nog wel even :)

• energ
Red devil schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:45:
[...]

Geen idee, ik wacht sowieso nog even op de Mac Studio M5, dus ik heb nog wel even :)
Geduld is een schone zaak. Dat begin ik te verliezen met een Mac en 4K scherm. Nog eventjes dan zijn er mooie alternatieven. Ik begreep (uit een van de eerste videoreviews vrijwel tegelijk met de CES) dat die ROG een mooie middenweg tussen glossy en mat was.

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Smits360 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:58:

Thx, die DP 1.4 had ik over het hoofd gezien. Waarom 1.4? :F

• White Feather
  • Laatst online: 22:30
Ultra schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:59:
[...]

Thx, die DP 1.4 had ik over het hoofd gezien. Waarom 1.4? :F
Ja, jammer dat ze nog steeds met 1.4 aan het pielen zijn. Maar ook met 1.4 werkt het gewoon prima. Het enige manco is meer compressie (die je niet zou moeten zien) en als je er iets met usb-c aan gaat hangen en dan usb 3.0 wilt, je maar de helft van de videobandbreedte overhoudt. Je bent dus wat minder flexibel bij laptops en dockingstations.
Pagina: 1 2 Laatste