energ schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:51:
[...]
Mag ik vragen wat jouw conclusie is met betrekking tot beeldkwaliteit zoals kijkhoeken, uniformiteit etc? De reviews houden mij sterk tegen. Ik wil dat ze minimaal gelijk zijn aan mijn LG UltraFine 27UP85NP. Die zijn ook mat en vraag me af hoe mat relatief tot de Asus 6K.
Kijkhoeken vind ik totaal irrelevant; ik zit horizontaal nagenoeg 100% recht voor mijn scherm en dan heb ik nergens last van, verticaal heb ik ook nergens last van. Uniformiteit van mijn scherm is ook goed genoeg, maar ook daar is mijn use case niet veeleisend.
Enige waar ik hoge eisen stel is scherpte en een werkbare macOS GUI. Dat eerste is begrijpelijk want anders had ik beter een 1440P scherm kunnen kopen en daarmee 1000+ euro kunnen besparen.
macOS GUI wil zeggen een DPI van 110. Alles wat daar meer dan 10 vanaf zit is simpelweg waardeloos in mijn ogen. Zo 'ongevoelig' als ik ben voor veel van de zaken die jij noemt, zo EXTREEM gevoelig ben ik voor scherpte i.c.m. GUI size (in macOS). De scherpte van 220 PPI - elke GUI dot is 4 fysieke pixels - i.c.m. macOS scaling naar 110 DPI vind ik perfect en wil ik nooit meer zonder. In 2017 zag ik dat licht en dat was zo'n eye-opener voor mij; rust voor de ogen, ruimte voor je werk (4K beelden pixel voor pixel weergeven en nog ruimte over hebben voor je GUI/pallets/etc), scherpte, en een perfect formaat van je macOS GUI (110DPI).
Het is een rare use case maar het is perfect naar mijn wens; het enige dat uiteindelijk telt.
Coatings heb ik doorgaans ook geen problemen mee en ben ik ook niet veeleisend. Ik heb een BenQ ScreenBar Halo 2 boven m'n beeldscherm hangen en dat geeft null reflecties/ellende; echt super tevreden over dat ding i.c.m. de PA32QCV.