Slasher schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:40:
[...]
Eens, alleen ik zie door de bomen het bos niet meer inmiddels, moet je perse een 5k scherm hebben mbt schaling, of is een 4k scherm goed genoeg met een Mac Mini. Ik wil er ongeveer 600 euro aan uitgeven.
Ik kan je uit ervaring zeggen @
Slasher, dat ik dezelfde overweging had. Eerst 1440P schermen had gekocht, maar die vielen qua resolutie wat tegen (FHD 24 inch naar 1440P 27 inch leek als stilstand). Toen voor de 4K optie gegaan. Twee LG schermen gekocht a 27 inch 4K. Heel fijne schermen voor mijn Dell van het werk, maar op de Mac Mini M4 merk je het schalingprobleem direct. Naar mijn idee verschil in groottes van text, kleurelementen die net iets raar uit zien (een heel klein beetje dat 3-D brilletjes effect, maar dan een heel klein beetje) en vooral, binnen 30 min. vermoeide ogen vanwege de relatief onscherpe text waarbij Windows die clear type functionaliteit heeft, heeft MacOS dit niet meer. Apps als better display lijken me eerder te werken op de 1440P resolutie (helft van 5K) dan 4K.
Mijn advies zou zijn, wacht eventjes en koop een 5K scherm. Ik wacht ook eventjes totdat de nieuwe monitors het licht hebben gezien. Hoewel het jammer vind van de 15W PD van de Asus, lijkt het me ook niet echt een probleem om er een adaptertje op aan te sluiten.
Hopelijk heb je er wat aan.