Webasto Unite Laadstation

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

• jerver
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07:42
@Dextro1986 super dat je zoveel werk in een mooie integratie hebt gestoken. Ik stuur op dit moment mijn laadpaal aan via plugchoice (ocpp) en die ook keurig de sessie doorgeeft aan Joulo.

Daarnaast heb ik alleen voor monitoring doeleinden via je "oude" integratie de data in Home Assistant. Kan dit ook met je nieuwe integraties? Deed een kleine test maar het werkt niet goed als er twee kapiteins (jou integratie en plugchoice) op het schip zijn, en ik zag ook niet een monitoring only instelling (maar misschien niet goed gekeken ;-).

Een andere optie die ik overweeg is om zelf een integratie te onderzoeken die met de plugchoice api praat, maar ik vind het juist ook fijn om deze data direct via modbus in te lezen.

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 01:16
Soft/hard reset kan je ook aanzetten in de Webasto Webinterface (thuis) of via Monta-Control (online). Bij mij staat het uit.

Ik gebruik de laadpaal vooralsnog dom: starten bij stekker-in tot vol. 1F, 13A; versie 3.187. Blij dat ik via Monta-Control overal bij kan. Binnenkort komt er PV en batterij support. Dan vooral interesse in PV laden 6-32A op 1F.

Ik vond het uploaden van de software ook langzaam gaan. Geduld bleek de oplossing. Omdat de garage niet de meest enerverende omgeving is thuis heb ik een camera op de laadpaal staan en volg zo het proces. Nu het allemaal werkt wilde ik van het camera alarm af: Ik heb de led nu UIT als de kabel er uit is èn als de auto klaar is met laden. Spaart veel meldingen.

Nu knippert de paal alleen nog bij initialisatie-tot-laden. Nu is er geen knipperlicht meer te zien in de straat via de deurranden.

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 18:02
Dextro1986 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 00:34:
[...]

Dat werkt prima met evcc. Probleem dat blijft is dat de Unite soms op 3p staat, maar toch op 1p laadt. Daar lijk ik nu ook wel een oplossing voor gevonden te hebben, maar dat moet nog wat beter getest worden.
In principe heb ik toch max 4kW overschot op een extreem zonnige dag. Heb maar 10 panelen dus misschien is het voor mij dan gewoon prima om voor nu het fase wisselen te laten voor wat het is? Is load balancing dan bij mij nog issue denken jullie?

Heb een 6kW warmtepomp uiteraard op een aparte groep, er komt nog een split unit airco op een aparte groep (volgend jaar) en de oven, wasmachine en zo zitten ook op een aparte groep. Mijn aansluiting is 3x25A

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
onnaj schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:01:
[...]

In principe heb ik toch max 4kW overschot op een extreem zonnige dag. Heb maar 10 panelen dus misschien is het voor mij dan gewoon prima om voor nu het fase wisselen te laten voor wat het is? Is load balancing dan bij mij nog issue denken jullie?

Heb een 6kW warmtepomp uiteraard op een aparte groep, er komt nog een split unit airco op een aparte groep (volgend jaar) en de oven, wasmachine en zo zitten ook op een aparte groep. Mijn aansluiting is 3x25A
Het gaat niet om de groep maar om het totaal vermogen per fase/stroom per fase, die moet onder de 5750 W/25 A blijven. Kortdurend eroverheen is geen issue maar langdurig trekt je hoofdzekering er uit. Dus even meten hoeveel stroom per fase maximaal wordt getrokken. Bijvoorbeeld de homewizard P1 meter kan dat prima voor je meten.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
HarDus schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:24:
Ik heb de led nu UIT als de kabel er uit is èn als de auto klaar is met laden.
Hoe stel je in dat de led uit is als hij klaar is met laden?

• HarDus
HarDus schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:51:
[...]

Dank voor de tip: En voor wie Monta gebruikt: deze LEDTimeoutEnable parameter kun je via de Monta-Hub benaderen als je doorschakelt naar Monta-Control voor jouw laadpaal. Dan vind je onder OCPP configuration 109 parameters.

Daar kan je LEDTimeoutEnable veranderen van FALSE naar TRUE.

PS: het geen direct effect. Ik heb de laadpaal een herstart gegeven. Ik weet niet of een nieuwe laadsessie hetzelfde effect heeft.

Het effect is dat nu de led ook uit gaat als het laden klaar is, maar de stekker in de auto blijft. Met de setting in de Webasto Unite werkte dit alleen als de stekker ontkoppeld was. Fijn voor de buren als de paal in het zicht hangt. Bij ons fijn dat als de garagedeur open gaat de overburen niet direct in een knipperden paal kijken.

PS: hierbij twee foto’s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo heb ik dat mbv Monta gedaan, @Cavalera125.

De LED bij afwezigheid uitschakelen heb ik gedaan in de Unite-webinterface. Kan ook via een parameter benadering via Monta.

[ Voor 5% gewijzigd door HarDus op 23-08-2026 23:25 ]

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ah, duidelijk, via OCCP koppeling dus. Weet iemand of dit ook mogelijk is via modbus / rest?

• HarDus
Ik weet dat niet, maar de instelling is eenmalig.

• onnaj
Weet iemand waar en hoe ik dynamic load balancing voor EVCC kan downloaden en installeren?

Ik zie wel de HA versie van @Dextro1986 maar niks specifiek voor EVCC. Ik heb EVCC als een container onder Proxmox draaien. Daarnaast heb ik wel HA maar nog weinig tot niets mee gedaan. Vind EVCC op zich best gebruiksvriendelijk dus liefst heb ik het vooralsnog daarin

• The__Virus
  • Laatst online: 05-09 08:10
rikkertjongen schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:48:
[...]

Meer helaas omdat ik een vast tarief voor anderen moet instellen die ook de avond pieken qua dynamisch kwh tarief moeten coveren.

Voor de mensen waar een werkgever het betaald maakt het niet uit nee.

Tap voor mij omdat het gratis is en makkelijk instelbaar, via een ocpp proxy naar een inboekdienstverlener.

Voor mijzelf maak ik ook nog gebruik van Tibber Grid Rewards, dus daar stuur ik mijn lader ook nog op via Home Assistant. Met een toggle zodat alleen mijn eigen auto wordt beinvloed haha.
Sorry voor de oude quote @rikkertjongen. Maar ben heel benieuwd hoe je Grid Rewards krijgt met deze laadpaal. Deze is niet ondersteund vanuit Tibber. Je auto wellicht wel? Hoe werkt dit in combinatie met elkaar?

• Dextro1986
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10-09 14:29
jerver schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:15:
@Dextro1986 super dat je zoveel werk in een mooie integratie hebt gestoken. Ik stuur op dit moment mijn laadpaal aan via plugchoice (ocpp) en die ook keurig de sessie doorgeeft aan Joulo.

Daarnaast heb ik alleen voor monitoring doeleinden via je "oude" integratie de data in Home Assistant. Kan dit ook met je nieuwe integraties? Deed een kleine test maar het werkt niet goed als er twee kapiteins (jou integratie en plugchoice) op het schip zijn, en ik zag ook niet een monitoring only instelling (maar misschien niet goed gekeken ;-).

Een andere optie die ik overweeg is om zelf een integratie te onderzoeken die met de plugchoice api praat, maar ik vind het juist ook fijn om deze data direct via modbus in te lezen.
Monitoring only zit er niet meer in. Daar was toch vrij veel verwarring over, omdat mensen dan zeiden hij doet helemaal niets. En dan kwam ik er na tien berichtjes over en weer achter dat ze hem op monitoring only hadden staan.

🔌 Home Assistant projecten • Unite EV ChargerUnite EVCC Bridge

• Dextro1986
onnaj schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:46:
Weet iemand waar en hoe ik dynamic load balancing voor EVCC kan downloaden en installeren?

Ik zie wel de HA versie van @Dextro1986 maar niks specifiek voor EVCC. Ik heb EVCC als een container onder Proxmox draaien. Daarnaast heb ik wel HA maar nog weinig tot niets mee gedaan. Vind EVCC op zich best gebruiksvriendelijk dus liefst heb ik het vooralsnog daarin
Via de integratie koppelen aan evcc of zonder integratie en dan met token in evcc. In evcc kun je ook dynamic load balancing instellen.

• onnaj
Dextro1986 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

Via de integratie koppelen aan evcc of zonder integratie en dan met token in evcc. In evcc kun je ook dynamic load balancing instellen.
Thanks! Maar ik snap nog niet helemaal hoe ik het stukje DLB kan koppelen aan EVCC als ik EVCC met token gebruik.

Of zou je zeggen laadt de integratie gewoon in HA en laat de huidige EVCC container vervallen? Werkt de Android App van EVCC nog gewoon als je deze als addon in HA hebt draaien? Het is voor mij echt relatief nieuw nog allemaal zoals je merkt :-)

• Dextro1986
onnaj schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:56:
[...]

Thanks! Maar ik snap nog niet helemaal hoe ik het stukje DLB kan koppelen aan EVCC als ik EVCC met token gebruik.

Of zou je zeggen laadt de integratie gewoon in HA en laat de huidige EVCC container vervallen? Werkt de Android App van EVCC nog gewoon als je deze als addon in HA hebt draaien? Het is voor mij echt relatief nieuw nog allemaal zoals je merkt :-)
Je moet een circuit aanmaken en je lader daar aan koppelen. Zie: https://docs.evcc.io/en/features/loadmanagement/

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 14:56
Het was een klein gevecht met de Webasto, afgelopen maandag een nieuwe binnengekregen en de oude retour gestuurd.
De firmware heb ik geüpdatet naar uiteindelijk versie: 3.156.0, ben niet verder gegaan ivm de problemen die ik ermee heb gehad.
Deze middag de lader opgehangen in het tuinhuis (nu nog een fase), zodra stoepladen wordt toegestaan gaan we over naar 3 fase.
Maar het werkt nu gelukkig naar behoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPxCqwKMJbqQ8x0CRpA9jeh1P00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlsCyUYkISzTCjA1mTQw07tI.jpg?f=fotoalbum_large

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@willemvdvliet Wat fijn dat hij nu werkt. Dan was die ander dus toch 'defect' gegaan...
Je kan in principe rustig naar .187 updaten hoor. Gaat niks fout. Gewoon uurtje laten rusten voordat je de UI probeert te refreshen/opnieuw gaat opstarten/wil gaan laden/handelingen wil verrichten. Uurtje is wat lang, maar ik merkte dat de ene update binnen paar minuten klaar was en andere tientallen minuten duurde (ik heb al mijn updates gedaan terwijl hij op aanrechtblad op een tijdelijke stekker aangesloten was. Terwijl ik rustig ander werk deed, zag ik dan alle led-cyclussen en hoorde ik de reboot piepjes... daardoor wist ik wel wanneer de betreffende fw update telkens voltooid was).

• daemonix
  • Niet online
Tot nu toe zijn de ervaringen met de leverancier van de Webasto via Bol.com negatief. Ze claimen dat het ding gerepareerd moet worden (DoA!) en verder komt er geen communicatie meer. Wees gewaarschuwd!

• Pvieter
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-09 07:01
Allewijn schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:32:
Vandaag heb ik mijn Webasto definitief geïnstalleerd, na aantal dagen op 1 fase testbank.

- Oude Tesla TWC3 van buitenmuur garage weg gehaald.
- Webasto Unite aan binnenkant van muur garage gemonteerd.
- De donor vaste 7m Tesla laadkabel geïnstalleerd in de Webasto, in plaats van het originele type 2 socket (had ik al eerder over gepost, mijn wens voor ombouw naar vaste (Tesla) kabel) met werkende knop.
- De usb-a poort op een interne pcb gebruikt om met usb stekkertje aan te sluiten om een geplaatste AMS117 5v naar 3.3v module.
- 220ohm weerstand geplaatst tussen PP en PE
- JST XH2.54mm stekkertje geplaatst als vervanging voor de originele PP en CP lijn om de Webasto pcb

En hopla, ik kan laden met mijn vaste Tesla kabel op 3 fasen én de Tesla knop werkt keurig om draadloos de Tesla laadklep te openen.
Helaas werkt het stoppen met laden/ontgrendelen niet. Dat werkte met originele tesla lader wel/ook.
Nog even verdiepen of ik dat ook kan fixen. Anders voldoende andere mogelijkheden om het laden te doen stoppen (deurhendel achterportier Tesla 3sec inhouden, via de app, via het scherm, etc), maar ik hoop dat ik ook dit laatste weer als o.e.m. werkend krijg.

Ps: die lelijke haak aan buitenmuur is tijdelijk.
Daar heb ik een mooie wandhouder voor besteld, zie foto 4.

Nu ga ik updaten naar .187 (nu op .156) om te kijken of automatisch 1p3p in evcc werkend wordt.
Heeft iemand anders dit al en werkt het soepel?

En over die schroeven die bij jullie afbreken: Ze zijn juist van goede kwaliteit, alleen ze zijn véél te lang ivm de meegeleverde pluggen. Dus je schroeft dieper dan plugdiepte en dus in ongeboord steen en dan breken die krengen af. Ik heb dus kortere gebruikt.

Waar heb je die weerstand tussen pp en pe geplaatst.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 20:10
daemonix schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:18:
Tot nu toe zijn de ervaringen met de leverancier van de Webasto via Bol.com negatief. Ze claimen dat het ding gerepareerd moet worden (DoA!) en verder komt er geen communicatie meer. Wees gewaarschuwd!
Communicatie herken ik wel die is moeizaam.

Wat ik je gedaan is het apparaat retour gemeld bol en terug gestuurd. Die is prima verwerkt. Daarna heb ik een nieuwe besteld (want het artikel was tijdelijk niet op voorraad)

• daemonix
  • Niet online
HugoStiglitz schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 07:21:
[...]

Communicatie herken ik wel die is moeizaam.

Wat ik je gedaan is het apparaat retour gemeld bol en terug gestuurd. Die is prima verwerkt. Daarna heb ik een nieuwe besteld (want het artikel was tijdelijk niet op voorraad)
Ik zit buiten de 30 dagen terugstuur garantie. :(

• Allewijn
  • Niet online
daemonix schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:52:
[...]

Ik zit buiten de 30 dagen terugstuur garantie. :(
Wat is de verkopende partij die hem via Bol aan jou verkocht heeft? Is dat de firma 'best prices'?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0_R6V6NeSwsu1P_XEdAp2NYo1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glEOwzpBJob6y4TNaF1jfh17.jpg?f=fotoalbum_large

• daemonix
  • Niet online
Yup. Helaas wel. Al is het verhaal over de wettelijke garantie door Bol wel dubieus. Voor mij is dat de verkopende partij.

[ Voor 76% gewijzigd door daemonix op 28-08-2026 23:52 ]

• Allewijn
  • Niet online
daemonix schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:51:
Yup. Helaas wel. Al is het verhaal over de wettelijke garantie door Bol wel dubieus. Voor mij is dat de verkopende partij.
Heb je al contact opgenomen met de Bol partner? https://www.bol.com/nl/nl/klantenservice/info/blt9c9cc44ac1f9644f/garantie-en-reparatie

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Dextro1986 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:57:
[...]

Monitoring only zit er niet meer in. Daar was toch vrij veel verwarring over, omdat mensen dan zeiden hij doet helemaal niets. En dan kwam ik er na tien berichtjes over en weer achter dat ze hem op monitoring only hadden staan.
Ik zoek ook iets soortgelijks alleen dan sturing via api naar plugchoice ipv modbus direct naar Webasto. Volgens mij loopt het afmelden van een laadsessie nu niet goed omdat de Webasto via zowel ocpp als modbus communicatie krijgt (zegt chat). Als alles via plugchoice zou lopen is er 1 kapitein en loopt evcc via plugchoice. Vooralsnog verder geen problemen doordat plugchoice wel afmeld en daardoor bijv ERE goed gaat. Alleen blijft Webasto in finishing hangen en evcc geeft een storingsmelding.

• Pvieter
Factory update blijft hangen, led ring blijft wit, ook na diverse pogingen herstart, spanning er af , factory reset met knopje op printplaat en ook via UI. Niet meer aan de praat te krijgen.

Heeft iemand idee wat er mis is.

Draait nu op 3.187.0

• Allewijn
  • Niet online
Pvieter schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:06:
Factory update blijft hangen, led ring blijft wit, ook na diverse pogingen herstart, spanning er af , factory reset met knopje op printplaat en ook via UI. Niet meer aan de praat te krijgen.

Heeft iemand idee wat er mis is.

Draait nu op 3.187.0
3.187.0 is toch al de hoogste versie? Wat wil je dan nog 'factory updaten'?

• Pvieter
Sorry, bleef ook al soort van hangen na laatste update naar 3.187.0 Dacht dat het aan die laatste versie lag, maar je kan niet terug, dus vandaar een reset.

• daemonix
  • Niet online

• Allewijn
  • Niet online
@daemonix en aan alle andere meedenkenden:
Lukt contact al?

[ Voor 86% gewijzigd door Allewijn op 02-09-2026 10:02 ]

• daemonix
  • Niet online
Ja, ze willen de paal terughebben voor reparatie. :( Moet naar België.

[ Voor 15% gewijzigd door daemonix op 02-09-2026 10:06 ]

• Allewijn
  • Niet online
Op dit moment ben ik de Webasto Unite voor mijn vader aan het 'klaar maken' voor hem.
Dus op mijn werktafel even 1 fase op een stekker aangesloten.
De 8 firmware updates lukken ook bij deze weer vlekkeloos. Kies de juiste fw (van>naar), klik hem aan en de led ring veranderd van blauw naar rood. Wacht tot rood uit is en hij weer blauw is (!).
De ene keer duurt dat een paar minuten, de andere update tientallen minuten.
Gewoon wachten. Geen web-ui tussentijds verversen of nog erger, de stroom er af halen.
Komt allemaal goed.

Verder: De meegeleverde schroeven zijn gewoon perfect (ze zijn ook erg mooi met torx en een afdichtingsrubber). Alleen de meegeleverde pluggen zijn te kort! En daardoor breekt de boel bij meerderen hier. Dus grotere en langere pluggen pakken en werkt perfect, ervaarde mijn vader.

Binnenkort verder met ook daar lokaal koppelen aan joulo, evcc, etc.
En dan voor mijn eigen Webasto en die van pa kijken naar de HA integratie van Dextro.
Want nog steeds geen tijd gehad om dat te proberen, maar wil natuurlijk van de proef-tokens bij evcc af en liever geen 4,- euro per maand betalen.
Hoewel: evcc is een prachtig hems-systeem en hopelijk vanaf 2027 helemaal volwassen als de optimizers werken.
https://docs.evcc.io/en/features/optimizer/
Dan mag het best wat kosten...
Maar gratiszszs is beter ( en dankbaar richting @Dextro1986 )

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Allewijn schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:02:

Verder: De meegeleverde schroeven zijn gewoon perfect (ze zijn ook erg mooi met torx en een afdichtingsrubber). Alleen de meegeleverde pluggen zijn te kort! En daardoor breekt de boel bij meerderen hier. Dus grotere en langere pluggen pakken en werkt perfect, ervaarde mijn vader.
Nee! Gewoon nee. Ik ben iemand die veel, heel veel klust. Ik sloop nagenoeg nooit schroeven. En schroeven zijn doorgaans altijd langer dan de plug, staat vaak op de verpakking van pluggen dat het de bedoeling is dat je erdoorheen schroeft.

Van die meegeleverde schroeven heb ik er twee gesloopt, eerst eentje bij de eerste Webasto en anderhalf jaar later ook eentje bij de tweede.

Die dingen zijn crap. Gebruik ze niet! Ik snap gewoon echt niet dat mensen hier komen om dat advies te geven als ze bij bosjes kapot gaan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Allewijn
  • Niet online
@Glashelder sorry hoor....
De dikte van de meegeleverde pluggen was gewoon niet goed. Uit mijn hoofd m6 en had m8 moeten zijn. En met die laatste lopen de schroeven dus niet warm/klem, brak er niks af en zit hij als een huis (bakstenen buitenmuur).
Maargoed, jij kijkt er anders naar, je klust veel en zal ervaringen hebben. Dus aan iedereen die nog moet installeren: beter ff ander setje pluggen en schroeven pakken.

Nu weer wat meer ontopic:
Hoe ervaren gebruikers de meest recente dextro integratie qua automatisch 1p3p schakelen. Gaat alles al 'vlekkeloos'?

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 17:05
Paar dagen geleden een rest gedaan om ik de peugeot 208e niet op 3p kreeg, daarna werkte alles weer perfect (NOW). Echter schakelen nog niet veel in de gaten gehouden maar de auto heeft daar afgaande op het internet veel problemen mee.

• HarDus
Allewijn schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:35:
@Glashelder sorry hoor....
De dikte van de meegeleverde pluggen was gewoon niet goed. Uit mijn hoofd m6 en had m8 moeten zijn. En met die laatste lopen de schroeven dus niet warm/klem, brak er niks af en zit hij als een huis (bakstenen buitenmuur).
Maargoed, jij kijkt er anders naar, je klust veel en zal ervaringen hebben. Dus aan iedereen die nog moet installeren: beter ff ander setje pluggen en schroeven pakken.

Nu weer wat meer ontopic:
Hoe ervaren gebruikers de meest recente dextro integratie qua automatisch 1p3p schakelen. Gaat alles al 'vlekkeloos'?
Voor iedereen die nog moet monteren: ook als je het gat op lengte van schroeven met overmaat boort, gingen er bij mij (bij mij) 3 stuk: 1 zit er in; 2 zitten er in en kunnen er zeker niet meer uit; 1 zit er half in.

Bij anderen melden enkele dat het goed ging zoals bij schrijver, maar vele anderen hebben het probleem wel, ongeacht door welke oorzaak. Een enkele goede keer kan de fouten niet verhullen. Zelfde geldt voor 3f/1f schakeling, de enkele fout is toch serieus fout.

Er zijn nog geen meldingen van gebruikers die na geslaagde toepassing van bijgevoegde schroeven en pluggen de schroeven ook nog konden verwijderen.

Ondanks een enkele positie review over de schroeven: u bent gewaarschuwd. In welke ervaring u valt is vooraf onbekend en zonder ijzerzaag niet meer te herstellen.

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:00
De pluggen zijn gewoon te krap. Bij een 6mm schroef hoort geen 8mm plug maar een 10mm plug in hard steen, 8mm is meer voor cellenbeton of gipsbeton. Toen ik de 8mm pluggen zag heb ik ze vervangen voor 10mm. De schroeven zijn prima, en heb ik ook los kunnen draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door justinb81 op 04-09-2026 23:15 ]

• Dextro1986
justinb81 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 23:09:
De pluggen zijn gewoon te krap. Bij een 6mm schroef hoort geen 8mm plug maar een 10mm plug in hard steen, 8mm is meer voor cellenbeton of gipsbeton. Toen ik de 8mm pluggen zag heb ik ze vervangen voor 10mm. De schroeven zijn prima, en heb ik ook los kunnen draaien.
Heb je de integratie geprobeerd met rfid? Werkt het zoals verwacht?

• Allewijn
  • Niet online
Laten we de pluggen discussie maar stoppen. Excuus dat ik er zelf positief over begonnen was door de installatie van een tweede Webasto (bij mijn pa).
Toekomstige gebruikers moeten het zelf maar bepalen. De waarschuwing is nu duidelijk en veiligste is ff 4 andere pakken, ook al gaat het bij sommigen wel goed.

@Dextro1986 Vandaag ben ik voor het eerst met jouw HA Unite bridge bezig.
Wat doet dit (faseherstel schakelen)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wSOO3SvktyKDrn-YThfoOuMsV8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ELDbOqMT5riqfcD3gRBGzPvB.png?f=user_large
Heb je dat nu gecreëerd als 'oplossing' voor ons 1p3p probleem?

Moest een hoop entiteiten invullen zeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXR7N9suDE5rEMVOAr14WoXtwkc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oV0VVcXkrHcn7XTuXtcNfHfR.png?f=fotoalbum_large

Maar staat nu wel mooi te shinen, gratis, in evcc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeV8phx_y8hsH1Mz8Rv5oSS6HiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZd2a1B79E90lmDTw4us6Jcf.png?f=fotoalbum_large
(Mijn eigen webasto is nog rechtstreeks mbv evcc-token toegevoegd), die van mijn vader dus even hier nog in huis als test/klaarmaken voor bij hem thuis.
Nu het fraai lijkt, verwijder ik die van mijn pa en zal ik de mijn met jouw integratie gaan koppelen.
Ik kan dan toch gewoon simpel bij deze al ingestelde HA integratie het ip-adres wijzigen naar die van mijn eigen webasto en dan blijft alles werken? (en naam 'van vader' in evcc even veranderen
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 49% gewijzigd door Allewijn op 05-09-2026 13:44 ]

• araulo
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 10-09 15:31
niekos151 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:04:
[...]

Never mind, al gevonden: master card er tegenaan en dan andere kaart ertegen aan. En dan instellen op accept all RFID in menu "standalone mode".
@niekos151 ik vraag me af of je al antwoord hebt op je vraag of het werkt met OCCP? ik heb namelijk ook joulo al gekoppeld aan OCPP.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:39
@Allewijn, kijk uit met aanpassen van de namen in EVCC als je de EVCC HA plug-in gebruikt. Ik haal via die plug-in ook de nodige gegevens van EVCC naar HA toe, en bij aanpassen van mijn laadpaal naam in EVCC werden via de plug-in alle HA entiteiten hernoemd. Koste een uurtje om alles weer te herstellen 🫣

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 14:31
Hoe hebben jullie de laadpaal gekoppeld aan jullie ERE dienst? Is het handig om dit via plugchoice te doen of gewoon rechtstreeks ocpp gegevens in de unite laadpaal ingeven?

Ik zit overigens bij Zeres, maar dit zal niet zoveel uitmaken. En heb de kortingscode ook gelijk veranderd ging van 17% naar 15% 😅.

• Allewijn
  • Niet online
michaeltb schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:38:
Hoe hebben jullie de laadpaal gekoppeld aan jullie ERE dienst? Is het handig om dit via plugchoice te doen of gewoon rechtstreeks ocpp gegevens in de unite laadpaal ingeven?

Ik zit overigens bij Zeres, maar dit zal niet zoveel uitmaken. En heb de kortingscode ook gelijk veranderd ging van 17% naar 15% 😅.
Ik heb Joulo en het occp wss adres direct in mijn Webasto ingevoerd. Werkt vlekkeloos stabiel.
Bij Joulo krijg je overigens méér korting ;)

• daemonix
  • Niet online
Allewijn schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:25:
[...]

Ik heb Joulo en het occp wss adres direct in mijn Webasto ingevoerd. Werkt vlekkeloos stabiel.
En al helemaal als je een energiecontract van Tibber hebt. 10%.

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 14:31
Allewijn schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:25:
[...]

Maar moet je wel met referrals en zo werken toch? Of begin je al met 10%?

• Allewijn
  • Niet online
michaeltb schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:03:
[...]

Maar moet je wel met referrals en zo werken toch? Of begin je al met 10%?
Als je Tibber hebt start je wel op 10 %.
Ikzelf heb geen Tibber, maar startte op 14 procent door een referral en wat codes. Ook niet gek.
Ondertussen zit ik op 7% door idd vrienden referrals.

• justinb81
Dextro1986 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:30:
[...]

Dinsdag komt Stedin langs om de 3 fasen aan te sluiten. Ik moest versneld de Webasto van de test opstelling op mijn werkbank halen en buiten monteren/kabels trekken om het door de monteur die 2 weken geleden kwam direct in de nieuwe meterkast aan te laten sluiten.

Je integratie staat al te popelen in mijn homeassistant om mee te testen ;)

• Dextro1986
Allewijn schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:14:
Laten we de pluggen discussie maar stoppen. Excuus dat ik er zelf positief over begonnen was door de installatie van een tweede Webasto (bij mijn pa).
Toekomstige gebruikers moeten het zelf maar bepalen. De waarschuwing is nu duidelijk en veiligste is ff 4 andere pakken, ook al gaat het bij sommigen wel goed.

@Dextro1986 Vandaag ben ik voor het eerst met jouw HA Unite bridge bezig.
Wat doet dit (faseherstel schakelen)?
[Afbeelding]
Heb je dat nu gecreëerd als 'oplossing' voor ons 1p3p probleem?

Moest een hoop entiteiten invullen zeg:
[Afbeelding]

Maar staat nu wel mooi te shinen, gratis, in evcc:
[Afbeelding]
(Mijn eigen webasto is nog rechtstreeks mbv evcc-token toegevoegd), die van mijn vader dus even hier nog in huis als test/klaarmaken voor bij hem thuis.
Nu het fraai lijkt, verwijder ik die van mijn pa en zal ik de mijn met jouw integratie gaan koppelen.
Ik kan dan toch gewoon simpel bij deze al ingestelde HA integratie het ip-adres wijzigen naar die van mijn eigen webasto en dan blijft alles werken? (en naam 'van vader' in evcc even veranderen
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dat is fase herstel voor auto’s die niet moeiteloos opschakelen naar 3P. Sommige auto’s hebben een pauze nodig.

• justinb81
Dextro1986 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:30:
[...]

Laadpaal is actief, en ik heb hem getest met de standaard bridge. Werkt perfect.

Nu nog mijn wens van RFID code in evcc
Een custom lader aanmaken in evcc zit nog niet in mijn skillset.

Eerste mislukte poging:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
identify:
  source: http
  uri: http://192.168.2.202:8123/api/states/sensor.unite_evcc_bridge_session_rfid
  headers:
    Authorization: Bearer codeuitha
  jq: .state
status:
  uri: http://192.168.2.202:8123/api/states/sensor.unite_evcc_bridge_iec61851_status
  headers:
enabled:
  uri: http://192.168.2.202:8123/api/states/switch.unite_evcc_bridge_charging_enabled
  headers:
enable:
  uri: http://192.168.2.202:8123/api/states/switch.unite_evcc_bridge_charging_enabled
  headers:
setMaxCurrent:
  uri: http://192.168.2.202:8123/api/states/number.unite_evcc_bridge_maximum_current
  headers:
power:
  uri: http://192.168.2.202:8123/api/states/sensor.unite_evcc_bridge_active_power
  headers:
energy:
  uri: http://192.168.2.202:8123/api/states/sensor.unite_evcc_bridge_energy_total
  headers:
currentL1:
  uri: http://192.168.2.202:8123/api/states/sensor.unite_evcc_bridge_current_l1
  headers:
currentL2:
  uri: http://192.168.2.202:8123/api/states/sensor.unite_evcc_bridge_current_l2
  headers:
currentL3:
  uri: http://192.168.2.202:8123/api/states/sensor.unite_evcc_bridge_current_l3
  headers:
voltageL1:
  uri: http://192.168.2.202:8123/api/states/sensor.unite_evcc_bridge_voltage_l1
  headers:
voltageL2:
  uri: http://192.168.2.202:8123/api/states/sensor.unite_evcc_bridge_voltage_l2
  headers:
voltageL3:
  uri: http://192.168.2.202:8123/api/states/sensor.unite_evcc_bridge_voltage_l3
  headers:
phaseswitch:
  uri: http://192.168.2.202:8123/api/states/select.unite_evcc_bridge_phase_mode
  headers:
Ik ga later nog wel eens een poging wagen
code:
1
cannot create charger type 'custom': decoding failed due to the following error(s): 'struct { charger.embed "mapstructure:\",squash\""; Status plugin.Config; Enable plugin.Config; Enabled plugin.Config; MaxCurrent plugin.Config; MaxCurrentMillis *plugin.Config; Identify *plugin.Config; Phases1p3p *plugin.Config; GetPhases *plugin.Config; Wakeup *plugin.Config; Soc *plugin.Config; LimitSoc *plugin.Config; FinishTime *plugin.Config; Tos bool; measurement.Temperature "mapstructure:\",squash\""; measurement.Energy "mapstructure:\",squash\""; measurement.Phases "mapstructure:\",squash\""; measurement.Dimmer "mapstructure:\",squash\""; measurement.Curtailer "mapstructure:\",squash\"" }' has invalid keys: currentL1, currentL2, currentL3, phaseswitch, setMaxCurrent, voltageL1, voltageL2, voltageL3

• Allewijn
  • Niet online
justinb81 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:30:
[...]

Laadpaal is actief, en ik heb hem getest met de standaard bridge.

Eerste mislukte poging:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
identify:
  headers:
status:
  uri: http://192.168.2.202:8123/api/states/sensor.unite_evcc_bridge_iec61851_status
  headers:
enabled:
  headers:
enable:
  headers:
setMaxCurrent:
  uri: http://192.168.2.202:8123/api/states/number.unite_evcc_bridge_maximum_current
  headers:
power:
  headers:
energy:
  headers:
currentL1:
  headers:
currentL2:
  headers:
currentL3:
  headers:
voltageL1:
  headers:
voltageL2:
  headers:
voltageL3:
  headers:
phaseswitch:
  headers:
code:
1
cannot create charger type 'custom': decoding failed due to the following error(s): 'struct { charger.embed "mapstructure:\",squash\""; Status plugin.Config; Enable plugin.Config; Enabled plugin.Config; MaxCurrent plugin.Config; MaxCurrentMillis *plugin.Config; Identify *plugin.Config; Phases1p3p *plugin.Config; GetPhases *plugin.Config; Wakeup *plugin.Config; Soc *plugin.Config; LimitSoc *plugin.Config; FinishTime *plugin.Config; Tos bool; measurement.Temperature "mapstructure:\",squash\""; measurement.Energy "mapstructure:\",squash\""; measurement.Phases "mapstructure:\",squash\""; measurement.Dimmer "mapstructure:\",squash\""; measurement.Curtailer "mapstructure:\",squash\"" }' has invalid keys: currentL1, currentL2, currentL3, phaseswitch, setMaxCurrent, voltageL1, voltageL2, voltageL3
Webui van evcc gebruiken ipv yaml?
Zo had ik de HomeAssistant bridge/Webasto lader gemakkelijk toe kunnen voegen.
Je moet bij integraties in evcc wel ook HomeAssistant toevoegen. Dan krijg je een groene Autorisatiestatus te zien die verwijst naar het interne ip adres van je HomeAssistent server.

• Allewijn
  • Niet online
Heb het volgende trouwens al in evcc topic gevraagd maar dat lijkt niet zo actief.
Hier iemand die evcc ook gebruikt en dynamische tarieven al correct werkend heeft?
Vraag:

Zonneplan wordt bij mij dus vanaf 1 okt actief. Wil de import en export tarieven in evcc gaan invoeren, want op de juiste 'prijzen' laden wordt nu ook voor mij ineens belangrijker dan ooit (na salderingsregeling zeker).
Wat moet ik invullen? epexprijzen.nl (EPEX Spot NL)?
Als ik dat doe kan ik in het vervolgveld Zonneplan kiezen.
En hetzelfde kan ik doen voor invoer terugleververgoeding, maar dan zie ik twee dezelfde waardes. Dat klopt toch niet? Hoe stel ik juist in?
Ik wil qua bedragen natuurlijk echt op het juiste gaan sturen.
Hoe maak ik de terugleververgoeding ook kloppend?
(Of klopte die terugleververgoeding nou nog wel omdat het nog tot 2027 salderingsregeling is?) 8)7 :? 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUB7dSk8OSA6lb882Gsn7PS7CG4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ph4tGonZPHYofzdmXuaJ2I1C.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6Mg0-yeEvPa02Yi_yHQJj4t_VU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HHMv2JsGS4jTLCY61G2SjIVH.png?f=user_large

• Dextro1986
justinb81 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:30:
[...]

Laadpaal is actief, en ik heb hem getest met de standaard bridge.

Eerste mislukte poging:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
identify:
  headers:
status:
  headers:
enabled:
  headers:
enable:
  headers:
setMaxCurrent:
  headers:
power:
  headers:
energy:
  headers:
currentL1:
  headers:
currentL2:
  headers:
currentL3:
  headers:
voltageL1:
  headers:
voltageL2:
  headers:
voltageL3:
  headers:
phaseswitch:
  headers:
code:
1
In Home Assistant:

Profiel → Long-Lived Access Tokens → Create Token

Geef hem bijvoorbeeld de naam EVCC.

Daar krijg je een lange token terug. Die maar één keer zichtbaar is, dus kopiëren. Vervolgens in EVCC je custom charger definiëren met dat token.

• justinb81
De token is geen probleem. Ik heb hem vervangen in de post voor “codeuitha” vanwege security.

Het probleem is eerder dat ik niet weet hoe ik alle entiteiten van je integratie in een custom charger moet zetten incl conversies. Misschien moet ik dat naar het EVCC topic verhuizen. Ik heb het aan Gemini gevraagd maar die bakt er helemaal niets van.

[ Voor 3% gewijzigd door justinb81 op 09-09-2026 00:01 ]

• Allewijn
  • Niet online
justinb81 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 00:00:
De token is geen probleem. Ik heb hem vervangen in de post voor “codeuitha” vanwege security.

Het probleem is eerder dat ik niet weet hoe ik alle entiteiten van je integratie in een custom charger moet zetten incl conversies. Misschien moet ik dat naar het EVCC topic verhuizen. Ik heb het aan Gemini gevraagd maar die bakt er helemaal niets van.
En als je het nou, zoals ik al eerder zei, niet met yaml probeert maar via de evcc webui?
Zie mijn post: Allewijn in "Webasto Unite Laadstation"
Zelfs een screenshot er bij gedaan met alle entiteiten die je in moet voeren.
Werkt het dan? (hier wel).

• Dextro1986
justinb81 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 00:00:

Duidelijk. Token is gelukt. Nu de custom charger. Ik gebruik zelf geen custom charger, dus het wordt een beetje trial and error.
YAML: evcc.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
chargers:
  - name: unite
    type: custom

status:
      headers:
        - Authorization: Bearer JOUW_HA_TOKEN

enabled:
      headers:
      jq: .state == "on"

enable:
      uri: http://192.168.2.202:8123/api/services/switch/turn_{{if .enable}}on{{else}}off
      method: POST
      headers:
        - Content-Type: application/json
      body: '{"entity_id":"switch.unite_evcc_bridge_charging_enabled"}'

maxcurrent:
      uri: http://192.168.2.202:8123/api/services/number/set_value
      headers:
      body: '{"entity_id":"number.unite_evcc_bridge_maximum_current","value":{{.maxcurrent}}}'

power:
      headers:
      jq: .state | tonumber

energy:
      headers:

currents:
      - source: http
        headers:

headers:

headers:

voltages:
        headers:

headers:

headers:

phases1p3p:
      uri: http://192.168.2.202:8123/api/services/select/select_option
      headers:
      body: '{"entity_id":"select.unite_evcc_bridge_phase_mode","option":"{{.phases}}"}'

tos: true

identify:
      headers:

[ Voor 26% gewijzigd door Dextro1986 op 09-09-2026 09:53 ]

• Dextro1986
Allewijn schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:26:
[...]

En als je het nou, zoals ik al eerder zei, niet met yaml probeert maar via de evcc webui?
Zie mijn post: Allewijn in "Webasto Unite Laadstation"
Zelfs een screenshot er bij gedaan met alle entiteiten die je in moet voeren.
Werkt het dan? (hier wel).
Dat werkt wel, maar als je perse rfid wilt dan moet je of de Unite in de webui pakken en dus een evcc token betalen of de integratie met custom charger zonder evcc token. HA charger bevat geen rfid velden.

• solidsnake380
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 10:51
Ik heb inmiddels een issue aangemaakt voor de Dextro86-integratie:

https://github.com/Dextro86/unite_ev_charger/issues/4

Bij mijn Webasto Unite / Vestel EVC-04 (firmware v3.86.0-1.0.119.0, alleen 1-fase) valt de Modbus TCP-verbinding kort na het aansluiten van de auto weg. Na ongeveer 17–27 seconden worden alle entiteiten unavailable en is poort 502 tijdelijk niet bereikbaar, terwijl de webinterface op poort 80 wel blijft werken. Na enkele minuten komt de verbinding kort terug en valt daarna opnieuw weg.

Opvallend: met dezelfde laadpaal, auto en kabel werkt de alternatieve Webasto Next / Unite-integratie in Home Assistant wel stabiel. Ik heb geen tweede Modbus-master kunnen bevestigen.

Heeft iemand dit eerder gezien of weet iemand een mogelijke oplossing?

• Dextro1986
solidsnake380 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:28:
Ik heb inmiddels een issue aangemaakt voor de Dextro86-integratie:

https://github.com/Dextro86/unite_ev_charger/issues/4

Bij mijn Webasto Unite / Vestel EVC-04 (firmware v3.86.0-1.0.119.0, alleen 1-fase) valt de Modbus TCP-verbinding kort na het aansluiten van de auto weg. Na ongeveer 17–27 seconden worden alle entiteiten unavailable en is poort 502 tijdelijk niet bereikbaar, terwijl de webinterface op poort 80 wel blijft werken. Na enkele minuten komt de verbinding kort terug en valt daarna opnieuw weg.

Opvallend: met dezelfde laadpaal, auto en kabel werkt de alternatieve Webasto Next / Unite-integratie in Home Assistant wel stabiel. Ik heb geen tweede Modbus-master kunnen bevestigen.

Heeft iemand dit eerder gezien of weet iemand een mogelijke oplossing?
De integratie van Tomwellnitz werkt wat betreft modbus writes en reads iets anders en zou met de firmware die jij hebt beter kunnen werken, omdat ik nooit getest heb 3.86.

Ik zie dat je beta.2 draait, probeer eens beta.4? Als beta.4 hetzelfde gedrag laat zien, zou je dan 0.1.1 willen draaien?

[ Voor 7% gewijzigd door Dextro1986 op 09-09-2026 10:44 ]

• solidsnake380
Ik heb de 2e beta getest bij de 4e beta was hetzelfde probleem. Welke firmware zou je dan aanraden voor jou integratie. Wat ik het mooie vind aan jou integratie vind ik dat je het laden echt kan stoppen en starten. Tenminste zo lijkt het, bij de andere integratie moet ik het laadvermogen aanpassen en gaat hij in pauze.

Zolang het werkt wil ik de firmware niet meer aanpassen als het niet nodig is.

zou de 0.1.1 geen problemen moeten op leveren bij mn 1 fase setup?
edit:
nog wat extra info toegevoegd

[ Voor 16% gewijzigd door solidsnake380 op 09-09-2026 10:52 ]

• Dextro1986
solidsnake380 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:44:
Ik heb de 2e beta getest bij de 4e beta was hetzelfde probleem. Welke firmware zou je dan aanraden voor jou integratie. Wat ik het mooie vind aan jou integratie vind ik dat je het laden echt kan stoppen en starten. Tenminste zo lijkt het, bij de andere integratie moet ik het laadvermogen aanpassen en gaat hij in pauze.

Zolang het werkt wil ik de firmware niet meer aanpassen als het niet nodig is.
Laden stoppen en starten werkt ook bij mij met het aanpassen van het laadvermogen en dus pauze. Dat komt, omdat de Unite geen modbus register heeft voor stoppen en starten.

Probeer eens 0.1.1? Ik verwacht dat het een combinatie van firmware met mijn integratie is, maar laten we dat even uitzoeken. Als je 0.1.1 zou willen installeren kunnen we kijken of dat zo is.

• solidsnake380
Dextro1986 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:53:
[...]

Laden stoppen en starten werkt ook bij mij met het aanpassen van het laadvermogen en dus pauze. Dat komt, omdat de Unite geen modbus register heeft voor stoppen en starten.

Probeer eens 0.1.1? Ik verwacht dat het een combinatie van firmware met mijn integratie is, maar laten we dat even uitzoeken. Als je 0.1.1 zou willen installeren kunnen we kijken of dat zo is.
Ik zal dat vanavond even gaan proberen en laat het je weten. Weet jij trouwens of de laadsessie bij een pauze dan goed wordt afgesloten bij een ere-partij als Joulo of blijft hij dan openstaan?

• One-eye864
  • Laatst online: 11-09 19:15
solidsnake380 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:36:
[...]

Ik zal dat vanavond even gaan proberen en laat het je weten. Weet jij trouwens of de laadsessie bij een pauze dan goed wordt afgesloten bij een ere-partij als Joulo of blijft hij dan openstaan?
Daar blijft hij open staan, tot je de stekker eruit trekt :)

• Dextro1986
One-eye864 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:01:
[...]

Klopt

• solidsnake380
One-eye864 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:01:
[...]

En heeft dat gevolgen voor het gebruik van de regeling? Of maakt dat niet uit?

• One-eye864
  • Laatst online: 11-09 19:15
solidsnake380 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:17:
[...]

En heeft dat gevolgen voor het gebruik van de regeling? Of maakt dat niet uit?
Nee want zodra de stekker eruit is is het gewoon een afgesloten laadsessie Maakt voor ERE niks uit of je 10 kWh in 1 uur laad of in 3 dagen (binnen 1 sessie). ERE kijkt puur naar het verbruik

• Dextro1986
Voor de Unite EV Charger-integratie staat een nieuwe testversie klaar: v0.2.0-beta.5. Sinds de laatste stabiele versie (0.1.1) is er zoveel veranderd dat ik het eerst als beta uitbreng. Wie wil, kan me helpen testen. Hieronder wat er nieuw is en vooral wat je ervan merkt.

Instellen zonder handleiding erbij

De instellingsschermen waren eerlijk gezegd te technisch ("Export is negative", "Failsafe-timeout"...). Alles is herschreven in gewone taal, in het Nederlands en Engels: elk scherm vertelt bovenaan wat je daar beslist, en elk veld heeft één regel uitleg met de normale waarde erbij. De schuifjes met seconden waar bijna niemand aankomt staan nu bij Geavanceerd, met de waarschuwing dat foute waarden het laden kunnen stilleggen.

Ook oudere laders blijven stabiel

Sommige laders met oudere firmware vielen kort na het starten van het laden weg uit Home Assistant. Vermoedelijke oorzaak: de integratie vroeg bij elke meting naar het RFID-label van de sessie, iets wat laders op oudere firmware niet kennen en sommige reageren daar heel slecht op. Vanaf deze beta wordt dat één keer per verbinding geprobeerd en daarna met rust gelaten. Merk je niets van als je nieuwe firmware hebt, heb je een oudere (zoals v3.86) en viel de verbinding bij jou ook weg, dan hoor ik heel graag of dit het oplost.

Netjes achterlaten bij vertrek (dankzij @djvdorp)

Dit was een echte bug, bevestigd met metingen op mijn eigen lader: de integratie schreef zijn noodstroom naar de lader, en bij verwijderen bleef die waarde voor altijd staan — ook na een stroomstoring van de lader zelf. Bij een volgende verbindingshapering ging de lader dan laden met onze oude waarde. Vanaf nu onthoudt de integratie wat er stond vóórdat hij iets aanraakte, en zet dat bij uitzetten, verwijderen of stoppen van Home Assistant weer terug (met controle). Lukt dat een keer niet, dan staan de waarden in het logboek zodat je ze met de hand kunt herstellen.

Verder uit eerdere beta's:
  1. Auto's op 1 fase krijgen geen valse "fase-mismatch"-melding meer.
  2. Het evcc voorbeeld in de handleiding klopte niet en is rechtgezet.
  3. Er is een herstel voor de bekende Unite bug, waarbij een nieuwe sessie op 1 fase start terwijl er 3 fase ingesteld staat (na elk afkoppelen duwt de integratie de 3 fase instelling opnieuw naar de lader, optioneel).
  4. De hoofdzekering-bewaking(DLB) valt nu stil bij foute of verouderde meterdata in plaats van te gokken (dankzij @djvdorp).
  5. De auto begint niet meer uit zichzelf te laden als de schakelaar uit staat.
Handleiding is helemaal herschreven, met onder andere een compleet kant-en-klaar voorbeeld voor een eigen ("custom") lader in de evcc web UI, inclusief RFID-herkenning van de auto en fasewissel.

De EVCC Bridge kreeg dezelfde behandeling en staat ook op beta.5.

Praktisch: het zijn pre-releases, dus in HACS zie je ze alleen als je testversies toestaat. Alle feedback is welkom via GitHub-issues.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:31

thido

Tilburg

Kwam dit draadje afgelopen zondag tegen, leuk! Zag de Unite op Bol voor een mooie prijs dus dacht, die ga ik bestellen! Helaas pindakaas, niet meer te krijgen momenteel (voor die prijs). Ben benieuwd of hij er nog eens op komt, want dan maak ik er zeker ook een projectje van :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• justinb81
Dextro1986 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:08:
[...]

Duidelijk. Token is gelukt. Nu de custom charger. Ik gebruik zelf geen custom charger, dus het wordt een beetje trial and error.
Grote blij!

Het werkt meteen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30jx1aNPCnJckHw_H-QnXInJLIs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OyU3zN1nVcvxEyvjUnDYGOyP.png?f=fotoalbum_large

Hij laad niet echt (ingeschakeld nee), ik heb er een dummy type 2 naar Schuko adapter inzitten om te testen, Beide voertuigen zijn nu 100%

Ik zal morgen mijn auto opladen na een ritje woon-werk om te zien of de logging werkt.

[ Voor 86% gewijzigd door justinb81 op 09-09-2026 22:35 ]

• llpineapple
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:37
Sinds dit weekend ook de Unite draaiende met de integratie van @Dextro1986. Werkt allemaal perfect, eigenlijk geen issues op één klein puntje na. Ik heb ook een (zelfbouw) thuisbatterij, afhankelijk van de hoeveelheid zonne-energie schakelen laders bij. Hierdoor kan ik al bij circa 300 watt terug levering laden tot circa 2500 watt). De integratie houd bij het berekenen van de beschikbare hoeveelheid zonoverschot rekening met het gebruik van de lader. Ik zal echter ook graag willen dat rekening gehouden wordt met het verbruik van de laders van de batterij. Hierdoor zal de auto ook gaan opladen als de laders aanstaan, gezien het verbruik van de autolader zullen de laders van de batterij vervolgens uitgaan. Het is voor mij voordeliger om eerst de auto op te laden, wordt volledig (inclusief verliezen) vergoed door de baas en pas daarna de batterijen (waarbij circa 20% 'verdampt'/omgezet wordt in warmte).

Hoe kan ik dit het beste aanpakken, of kan hier een extra veld voor aangemaakt worden in het configuratiescherm?

• Dextro1986
justinb81 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:31:
[...]

Grote blij!

Het werkt meteen:

[Afbeelding]

Hij laad niet echt (ingeschakeld nee), ik heb er een dummy type 2 naar Schuko adapter inzitten om te testen, Beide voertuigen zijn nu 100%

Ik zal morgen mijn auto opladen na een ritje woon-werk om te zien of de logging werkt.
Top. Goed om te horen!

• Dextro1986
llpineapple schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:26:
Sinds dit weekend ook de Unite draaiende met de integratie van @Dextro1986. Werkt allemaal perfect, eigenlijk geen issues op één klein puntje na. Ik heb ook een (zelfbouw) thuisbatterij, afhankelijk van de hoeveelheid zonne-energie schakelen laders bij. Hierdoor kan ik al bij circa 300 watt terug levering laden tot circa 2500 watt). De integratie houd bij het berekenen van de beschikbare hoeveelheid zonoverschot rekening met het gebruik van de lader. Ik zal echter ook graag willen dat rekening gehouden wordt met het verbruik van de laders van de batterij. Hierdoor zal de auto ook gaan opladen als de laders aanstaan, gezien het verbruik van de autolader zullen de laders van de batterij vervolgens uitgaan. Het is voor mij voordeliger om eerst de auto op te laden, wordt volledig (inclusief verliezen) vergoed door de baas en pas daarna de batterijen (waarbij circa 20% 'verdampt'/omgezet wordt in warmte).

Hoe kan ik dit het beste aanpakken, of kan hier een extra veld voor aangemaakt worden in het configuratiescherm?
Dit kun je doen met automations in HA, ervan uitgaande dat je batterijen aan HA gekoppeld zijn. Wat je zoekt valt buiten de scope van de integratie en is iets wat prima kan met HA of een EMS.

• justinb81
Dextro1986 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:08:
[...]

YAML: evcc.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
chargers:
  - name: unite
    type: custom

status:
      headers:

enabled:
      headers:
      jq: .state == "on"

enable:
      uri: http://192.168.2.202:8123/api/services/switch/turn_{{if .enable}}on{{else}}off
      headers:
      body: '{"entity_id":"switch.unite_evcc_bridge_charging_enabled"}'

maxcurrent:
      uri: http://192.168.2.202:8123/api/services/number/set_value
      headers:
      body: '{"entity_id":"number.unite_evcc_bridge_maximum_current","value":{{.maxcurrent}}}'

power:
      headers:

energy:
      headers:

currents:
        headers:

headers:

headers:

voltages:
        headers:

headers:

headers:

phases1p3p:
      uri: http://192.168.2.202:8123/api/services/select/select_option
      headers:
      body: '{"entity_id":"select.unite_evcc_bridge_phase_mode","option":"{{.phases}}"}'

tos: true

identify:
      headers:
Regel 21 miste een {{end}} achter de off.

Nu werkt het uitschakelen als de stroomprijs boven de x cent is goed.

• hjwie
  • Laatst online: 11-09 15:54
goedendag net de webasto via bol binnen aangeloten account bij stekker gemaakt. ingelogd via web en hotspot. hangt draait en in stekker app sessie zichtbaar rest kan ik via tesla regelen.

is er een reden om software v2.99.11 te gaan verhogen?

• Allewijn
  • Niet online
hjwie schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:11:
goedendag net de webasto via bol binnen aangeloten account bij stekker gemaakt. ingelogd via web en hotspot. hangt draait en in stekker app sessie zichtbaar rest kan ik via tesla regelen.

is er een reden om software v2.99.11 te gaan verhogen?
Jazekers.
Zie https://www.neleso.com/unite-downloads

Oa changelogs qua verbindingsproblemen oplossen, betere modbus/tcp ondersteuning, betere rfid functies, betere occp features en bij de laatste (.187)-> Automatisch 1p/3p kunnen switchen.

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:29

iGadget

Wowsers!

Heb de Unite inmiddels ook binnen, druk aan het updaten. Hoe weet je of de update helemaal klaar is? Heb net de upgrade naar 3.86.0 gedaan, de ring is weer blauw en de admin pagina geeft keurig V3.86.0 aan. Moet ik nu voor de zekerheid toch nog langer wachten (zoals ik mensen eerder heb zien aangeven) of kan ik door?

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• hjwie
  • Laatst online: 11-09 15:54
dank rustig updaten dan maar vooral geen haast inderdaad. system vinden is inderdaad groot breed scherm zit naast de andere menu items

• niekos151
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:40
araulo schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:49:
[...]

@niekos151 ik vraag me af of je al antwoord hebt op je vraag of het werkt met OCCP? ik heb namelijk ook joulo al gekoppeld aan OCPP.
Ja, het werkt wel. Maar er is wel iets vreemds als ik het gebruik. Als ik in de interface instel dat de FreeModeActive False is dan werkt het met de aangemelde pasjes. Maar binnen een paar uur/dag is de instelling weer terug gezet naar True zo lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lru0-6tX-bpkUMdAGpXxrJG39bU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6MHxZGW4JIyYqczY0mUiRz19.png?f=user_large

Ik dacht eerst dat het met deze instellingen te maken had:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1499B8_FLPs7uHZW9tw_UbRjzHY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KAKz2xkJHaNmsPC6wojm4zvy.png?f=user_large

Maar het gebeurt volgens mij ook na het afronden van een laadsessie. Ben er nog niet achter waarom dat is, heeft iemand anders dit toevallig ook? Heb nog geen tijd gehad om er verder in te duiken.

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:29

iGadget

Wowsers!

hjwie schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:54:
dank rustig updaten dan maar vooral geen haast inderdaad. system vinden is inderdaad groot breed scherm zit naast de andere menu items
Je bedoelt het menu 'System Maintenance'? Die zie ik gewoon staan. Ik zal minimaal een uur tussen de updates houden just to be sure. Nu op V3.92.0 :)

Andere vraag - de eerste keer dat ik inlogde kreeg ik een popup met de aanbeveling om het admin wachtwoord meteen te wijzigen. Ik heb volgens mij elk menuutje doorlopen, maar zie die optie nergens. Kijk ik verkeerd?

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• niekos151
De "change password" link zit in het inlogscherm.

• justinb81
niekos151 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:22:
[...]

Ja, het werkt wel. Maar er is wel iets vreemds als ik het gebruik. Als ik in de interface instel dat de FreeModeActive False is dan werkt het met de aangemelde pasjes. Maar binnen een paar uur/dag is de instelling weer terug gezet naar True zo lijkt het.

[Afbeelding]

Ik dacht eerst dat het met deze instellingen te maken had:

[Afbeelding]

Maar het gebeurt volgens mij ook na het afronden van een laadsessie. Ben er nog niet achter waarom dat is, heeft iemand anders dit toevallig ook? Heb nog geen tijd gehad om er verder in te duiken.
Ligt ook aan je pasjes setting in Joulo, die kan namelijk de settings in je lader veranderen met ocpp

• niekos151
Top @justinb81, thanks, dat is het inderdaad! Had nog nooit verder naar de settings gekeken in het dashboard van Joulo.
Voor iemand die het ook zoekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7XaqZ9hb27yn2qPcIoA5ANdFnM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UZNqIA6eTCXPFaJjxcFt8Oyd.png?f=fotoalbum_large

Wat trouwens echt handig is dat je iedere pas kunt scannen en toevoegen.

[ Voor 7% gewijzigd door niekos151 op 11-09-2026 20:18 ]

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste