Voor de Unite EV Charger-integratie staat een nieuwe testversie klaar: v0.2.0-beta.5. Sinds de laatste stabiele versie (0.1.1) is er zoveel veranderd dat ik het eerst als beta uitbreng. Wie wil, kan me helpen testen. Hieronder wat er nieuw is en vooral wat je ervan merkt.
Instellen zonder handleiding erbij
De instellingsschermen waren eerlijk gezegd te technisch ("Export is negative", "Failsafe-timeout"...). Alles is herschreven in gewone taal, in het Nederlands en Engels: elk scherm vertelt bovenaan wat je daar beslist, en elk veld heeft één regel uitleg met de normale waarde erbij. De schuifjes met seconden waar bijna niemand aankomt staan nu bij Geavanceerd, met de waarschuwing dat foute waarden het laden kunnen stilleggen.
Ook oudere laders blijven stabiel
Sommige laders met oudere firmware vielen kort na het starten van het laden weg uit Home Assistant. Vermoedelijke oorzaak: de integratie vroeg bij elke meting naar het RFID-label van de sessie, iets wat laders op oudere firmware niet kennen en sommige reageren daar heel slecht op. Vanaf deze beta wordt dat één keer per verbinding geprobeerd en daarna met rust gelaten. Merk je niets van als je nieuwe firmware hebt, heb je een oudere (zoals v3.86) en viel de verbinding bij jou ook weg, dan hoor ik heel graag of dit het oplost.
Netjes achterlaten bij vertrek (dankzij @djvdorp)
Dit was een echte bug, bevestigd met metingen op mijn eigen lader: de integratie schreef zijn noodstroom naar de lader, en bij verwijderen bleef die waarde voor altijd staan — ook na een stroomstoring van de lader zelf. Bij een volgende verbindingshapering ging de lader dan laden met onze oude waarde. Vanaf nu onthoudt de integratie wat er stond vóórdat hij iets aanraakte, en zet dat bij uitzetten, verwijderen of stoppen van Home Assistant weer terug (met controle). Lukt dat een keer niet, dan staan de waarden in het logboek zodat je ze met de hand kunt herstellen.
Verder uit eerdere beta's:- Auto's op 1 fase krijgen geen valse "fase-mismatch"-melding meer.
- Het evcc voorbeeld in de handleiding klopte niet en is rechtgezet.
- Er is een herstel voor de bekende Unite bug, waarbij een nieuwe sessie op 1 fase start terwijl er 3 fase ingesteld staat (na elk afkoppelen duwt de integratie de 3 fase instelling opnieuw naar de lader, optioneel).
- De hoofdzekering-bewaking(DLB) valt nu stil bij foute of verouderde meterdata in plaats van te gokken (dankzij @djvdorp).
- De auto begint niet meer uit zichzelf te laden als de schakelaar uit staat.
Handleiding is helemaal herschreven, met onder andere een compleet kant-en-klaar voorbeeld voor een eigen ("custom") lader in de evcc web UI, inclusief RFID-herkenning van de auto en fasewissel.
De EVCC Bridge kreeg dezelfde behandeling en staat ook op beta.5.
Praktisch: het zijn pre-releases, dus in HACS zie je ze alleen als je testversies toestaat. Alle feedback is welkom via GitHub-issues.