Hosky maximist
Als je hulp nodig hebt roep je maar. Ik begon ook een maandje geleden met hulpvraag en snap hem nu al behoorlijk...Jimbeam schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:14:
Dank je, ik ga me verdiepen in evcc.io
Failed setup, will retry: Unable to connect to Webasto Unite: connect() returned False
Ik gebruik DSMR Import/Export Sensors om de gegevens van mijn P1 meter te gebruiken.
Kan er een instelling in de interface van de laadpaal zelf verkeerd staan die nu connectie blokkeert?
Vertel even waar al je waardes in de webinterface nu op staan, zoals:
Aardingssysteem, Stroombegrenzer instellen, Lading in onbalans detectie, extern vrijgavecontact ingang, selectie laadmodus en config power optimizer, belastingsafschakeling min stroom, occp aan/uit, lokaal load management, etc.
Bedankt!Allewijn schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:48:
@zekerz welke HMI softwareversie heb je op de Unite?
Vertel even waar al je waardes in de webinterface nu op staan, zoals:
Aardingssysteem, Stroombegrenzer instellen, Lading in onbalans detectie, extern vrijgavecontact ingang, selectie laadmodus en config power optimizer, belastingsafschakeling min stroom, occp aan/uit, lokaal load management, etc.
HMI Software Version : v3.187.0
Earthing system: TN/TT
3 phases, stroombegrenzer op 16A
Unbalanced Load Detection: Disabled
External Enable Input: Disabled (zou dit het zijn?)
Operation mode: Normal
Power Optimizer Disabled
Load shredding minimum current: 13A
OCPP: aan, verbonden met Joulo
Local load management: Modbus TCP
Ik gebruik zelf de HA integratie van Dextro niet, maar ik gebruik evcc (zonder HA) als energiemanagement systeem, waar alles gekoppeld aan elkaar wordt.
Ikzelf heb Load Shedding Minimum Current op 6A staan ipv 13A, maar rest staat identiek. En dat zal jouw probleem denk ik niet oplossen. Het lijkt een lokaal Modbus TCP-poortconflict.
Zet occp (praten met joulo) eens helemaal uit.
Werkt het dan wel?
Anders hoop ik voor je op expertise van @Dextro1986
Het is dus niks meer of minder dan in de software vergrendelbare kabel aanzetten? Dan ga ik dat ook doen met de kabel die bij de auto geleverd is, handig!fredkroket schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:35:
[...]
Check! Ik heb er een losse kabel permanent in zitten welke vergrendeld is.
Gebruik je hem via Wifi? Wifi is niet erg stabiel van apparaat, zelfs als de webinterface laadt kan het nog te onstabiel voor modbus. Ik had dit ook, maar na het wisselen naar een bedrade verbinding zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.zekerz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:41:
Ik ben begonnen met het gebruiken van de HA integratie van @Dextro1986 maar ik kom niet verder: wanneer ik solar charging instel verlies ik connectie.
Failed setup, will retry: Unable to connect to Webasto Unite: connect() returned False
Ik gebruik DSMR Import/Export Sensors om de gegevens van mijn P1 meter te gebruiken.
Kan er een instelling in de interface van de laadpaal zelf verkeerd staan die nu connectie blokkeert?
@Dextro1986
Ik ben bezig met twee nieuwe integraties die de huidige integratie gaan vervangen. Eentje is een evcc bridge, voor mensen die een lightweight integratie willen om de unite met evcc te verbinden zonder een evcc token. De ander is een volledige integratie, dus daar kun je alles via de integratie sturen en heb je ook nog de mogelijkheid om hem op een later moment als evcc bridge in te stellen zonder evcc token.llevering schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:36:
[...]
Gebruik je hem via Wifi? Wifi is niet erg stabiel van apparaat, zelfs als de webinterface laadt kan het nog te onstabiel voor modbus. Ik had dit ook, maar na het wisselen naar een bedrade verbinding zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.
@Dextro1986Dank erg blij met je integratie!
Ik was niet tevreden over de huidige integratie en hij gaat dus ook vervangen worden. Ik meld me hier als ik klaar ben en uitgebreid getest heb op meerdere laders en voertuigen.
🔌 Home Assistant projecten • Unite EV Charger • Unite EVCC Bridge
Nee dat is het niet! Gewoon op disabled laten. Heb je de Unite een vast ip adres gegeven in je router? Bekabeld of via wifi aangesloten? Ga je hem met HA sturen of wil je uiteindelijk EVCC in HA gebruiken?zekerz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:21:
[...]
Bedankt!
Earthing system: TN/TT
3 phases, stroombegrenzer op 16A
Unbalanced Load Detection: Disabled
External Enable Input: Disabled (zou dit het zijn?)
Operation mode: Normal
Power Optimizer Disabled
Load shredding minimum current: 13A
OCPP: aan, verbonden met Joulo
Local load management: Modbus TCP
Ik kan via de interne wifi altijd connecten, maar om dat apparaat aan een externe partij te koppelen heeft hij wel een stabiele internet verbinding nodig en het is verre van stabiel.
Als ik via de interne wifi iets wijzig aan de WAN dan werkt hij even een uurtje ofzo. Kijk ik een paar uur later dan is hij onbereikbaar.
Ik heb hem een fixed IP gegeven om eventuele conflicten te voorkomen.
Ook heb ik in mijn KPN modem een extra 2.4GHZ wifi netwerk opgezet omdat ik hier in deze thread ergens gelezen had dat dat ook kon werken.
Niet dus.
Hij is ge-update naar de laatste firmware versie dus dat kan ook het probleem niet zijn.
Zit even te denken welke optie ik nog heb.
Een extra kabel trekken naar buiten is niet zomaar gedaan.
Edit: gekke is dat ik via het KPN modem zie dat hij nu wel verbonden blijft...(en ja, ik zit op hetzelfde netwerk).
[ Voor 6% gewijzigd door Jimbeam op 02-07-2026 20:22 ]
Hosky maximist
Via ethernetkabel werkt het best natuurlijk, maar wifi werkt ook. Ik heb in mijn tp-link mesh systeem wel behoorlijk wat uit moeten zetten(qos, fast roaming, beam forming en nog wat dingen). Als ik naar de tp-link ga staat hij daar ook als inactief, maar toch is hij gewoon bereikbaar via het netwerk.Jimbeam schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:20:
Ik weet niet wat er mis is met de Wifi van die Unite.
Ik kan via de interne wifi altijd connecten, maar om dat apparaat aan een externe partij te koppelen heeft hij wel een stabiele internet verbinding nodig en het is verre van stabiel.
Als ik via de interne wifi iets wijzig aan de WAN dan werkt hij even een uurtje ofzo. Kijk ik een paar uur later dan is hij onbereikbaar.
Ik heb hem een fixed IP gegeven om eventuele conflicten te voorkomen.
Ook heb ik in mijn KPN modem een extra 2.4GHZ wifi netwerk opgezet omdat ik hier in deze thread ergens gelezen had dat dat ook kon werken.
Niet dus.
Hij is ge-update naar de laatste firmware versie dus dat kan ook het probleem niet zijn.
Zit even te denken welke optie ik nog heb.
Een extra kabel trekken naar buiten is niet zomaar gedaan.
Edit: gekke is dat ik via het KPN modem zie dat hij nu wel verbonden blijft...(en ja, ik zit op hetzelfde netwerk).
Dus het kan wel.
Kijk even intern in je Webasto. Door de hitte van afgelopen dagen heb je kans dat de wifi module los is gelaten van zijn originele montage plek. Dat zit met super goedkoop plakspul vast en laat dus los door warmte.... Dan heb je misschien ook minder goed bereik.
@Dextro1986 wat tófff dat je een Evcc bridge integratie aan het maken bent. Dat past echt hélemaal wat ik zoek (en ook voor maatje van me waarvoor ik nu ook een Unite heb gekocht/ingesteld): ik zit nu nml nog steeds met evcc trial tokens omdat ik die 4 euro nog niet per maand betaal
Ik hoor die heeeeel graag wanneer die beschikbaar komt. Je mag me ook als testkees gebruiken.
Ik dat aan het zonden van pakketjes tijden laden ieder 30s, maar als de auto van huis is krijg ik de meldingen ook.
@Dextro1986 Beamforwarding stond bij mij nog aan (daar zie ik ook een waarschuwing naar “oudere apparaten”).
Waar vind ik qos en welke “nog wat dingen” moet ik dan aan denken?
Twee X50 outdoor zijn onderweg om afstand beter te overbruggen.
(Kabel is praktisch onmogelijk).
hier precies dezelfde situatie! Ik heb een tijdje je 'oorspronkelijke' integratie gebruikt maar kreeg deze inderdaad niet helemaal stabiel. Vandaar getest met evcc en die werkte als een zonnetje. Ook ik zit dus elke keer trial tokens te verlengen (oons bint zuunig haha) dus een evcc bridge zou super zijn!Allewijn schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:35:
...
@Dextro1986 wat tófff dat je een Evcc bridge integratie aan het maken bent. Dat past echt hélemaal wat ik zoek (en ook voor maatje van me waarvoor ik nu ook een Unite heb gekocht/ingesteld): ik zit nu nml nog steeds met evcc trial tokens omdat ik die 4 euro nog niet per maand betaal![]()
Ik hoor die heeeeel graag wanneer die beschikbaar komt. Je mag me ook als testkees gebruiken.
Ook hier het aanbod om wederom tester te spelen
Ik zal even kijken of ik komende week tijd heb om het een en ander aan te passen.Allewijn schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:35:
Ook hier volledig stabiel draaiende op wifi (TP-Link Deco x50 mesh), web interface stabiel. Modbus tcp met evcc stabiel.
Dus het kan wel.
Kijk even intern in je Webasto. Door de hitte van afgelopen dagen heb je kans dat de wifi module los is gelaten van zijn originele montage plek. Dat zit met super goedkoop plakspul vast en laat dus los door warmte.... Dan heb je misschien ook minder goed bereik.
@Dextro1986 wat tófff dat je een Evcc bridge integratie aan het maken bent. Dat past echt hélemaal wat ik zoek (en ook voor maatje van me waarvoor ik nu ook een Unite heb gekocht/ingesteld): ik zit nu nml nog steeds met evcc trial tokens omdat ik die 4 euro nog niet per maand betaal![]()
Zie antwoord hier boven. Komende week nog wat aanpassen aan de readme en instructies.oomenit schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:58:
[...]
hier precies dezelfde situatie! Ik heb een tijdje je 'oorspronkelijke' integratie gebruikt maar kreeg deze inderdaad niet helemaal stabiel. Vandaar getest met evcc en die werkte als een zonnetje. Ook ik zit dus elke keer trial tokens te verlengen (oons bint zuunig haha) dus een evcc bridge zou super zijn!
Ook hier het aanbod om wederom tester te spelen
Vast ip adres geven, beamforming uit, snelle roaming uit, qos uit, vaste deco geven en alleen 2,4ghz. Sinds ik dit gedaan heb werkt het erg stabiel bij mij.HarDus schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:53:
@Jimbeam Bij mij verliest hij ook steeds verbinding hetgeen ik merk aan een melding uit de Monta app. Ik heb Joulo en erachter Monta. Ondertussen werkt het behalve de stabiliteit van de Wifi. 1 oranje punt in de Deco TP-Link app van AP-garage naar AP-zolder. Alles M4R.
Ik dat aan het zonden van pakketjes tijden laden ieder 30s, maar als de auto van huis is krijg ik de meldingen ook.
@Dextro1986 Beamforwarding stond bij mij nog aan (daar zie ik ook een waarschuwing naar “oudere apparaten”).
Waar vind ik qos en welke “nog wat dingen” moet ik dan aan denken?
Twee X50 outdoor zijn onderweg om afstand beter te overbruggen.
(Kabel is praktisch onmogelijk).
Een andere optie voor mensen met problemen over wifi en geen mogelijkheid voor ethernet kabel is een wifi bridge in de laadpaal zetten en de voeding van de unite print pakken.
Zie net dat je deco hebt, ga naar meer onder in de app en dan zie je een donkerblauw vakje bijna boven op die pagina met Qos.
[ Voor 10% gewijzigd door Dextro1986 op 03-07-2026 00:12 ]
Strength: -37dBm, Frequency: 5G, Level: 4
Dus stabiel juist op 5ghz.
Dat komt omdat een X50 mesh in mijn garage hangt en mijn Webasto Unite natuurlijk ook...
Snelle roaming uitgeschakeld. Beamforming ingeschakeld. Statisch ingesteld ip in web-UI.
[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 03-07-2026 08:14 ]
Direct met evcc (zonder een ha integratie?)Dextro1986 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:04:
Nu op meerdere laders aan het testen met verschillende auto’s en ik begrijp werkelijk niet hoe het kan dat sommige gebruikers hier melden dat 1P naar 3P tijdens een actieve laadsessie goed gaat met EVCC en de Unite. Het is echt hit and miss, ene moment werkt het prima en op een ander moment schakelt hij gewoon niet terug naar 3P.
Want hier gaat het meen ik wel altijd goed.
Kan je een specifieke casus geven die ik voor je kan nabootsen? Maak ik even een printscreen filmpje hoe het loopt.
En bedoel je terug naar 3p tijdens volledig pv laden? Dus als er voldoende zonnestroom is om met méér dan 1x16A op overschot te kunnen laden? Of terug naar 3p als je bijv handmatig overschakeld van pv naar snelle modus in evcc?
[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 03-07-2026 10:15 ]
Ondertussen begrijp ik waarom ik QoS niet vind. Die zit in de router-modus en ik sta op AP. In de KPN Experiabox V10 zit geen QoS. Dus staat uit.
5gHz uitzetten ga ik ook eens proberen. Maar ik heb daar ook wel vragen over. In de context dat Webasto 2,4+5gHz heeft en 5gHz kan niet uitgeschakeld. In huis is het juist wel fijn dat de backhaul via een anderbereik kan. Mijn verbindingsprobleem zit van AP-Garage naar AP-zolder, beide onder een pannendak. Ik nam aan dat 5gHz dan allang weggevallen is en dat 2,4gHz daar de backhaul moet doen. Vragen, waar kan dit dan aan liggen als het met HW Sockets, HomeMatic, Tesla en Sonos wel werkt?
-brakke 5gHz implementatie van de Webasto Unite en geeft probleem als 5hHz beschikbaar?
-brakke 5gHz backhaul in Deco als die 5gHz op 1 node niet beschikbaar is en tussen de andere 5 AP’s wel?
-tot nu toe nooit een apart IoT-2,4gHz netwerkje gemaakt maar dat zou ook een overweging zijn. Maar helpt dat ook een AP-AP verbinding waarover dan nog steeds ook een ander 2,4+5gHz netwerk loopt?
Vragen om het te begrijpen.
Test op 2,4gHz loopt. Andere SSID’s uitgeschakeld. Opnieuw optimalisatie gedraaid: VERRASSING: 2 groene streepjes op de AP-Garage!? Wel verdraaid nog aan toe! Deco!
PS: Is vooralsnog alleen de visualisatie van de verbinding in de app. Kan ook zijn dat de app het slechtste bereik van de slechtste verbinding weergeeft. Dus alsnog kijken of het beter gaat en ik geen meldingen meer krijg. Wel hoopvol en vol verwachting.
PS2: af en toe hebben we in huis aanzienlijk langzamere internet ervaring dan ik via een speedtest zou verwachten. Die variatie is gering. Zou dat ook met “Deco” clashes vanwege de AP-AP-Garage problematiek te maken kunnen hebben en heeft iemand daar een onderliggende reden voor (alle bijzonderheden staan dus uit)?
Dit is wel met integratie. Ik kan nog proberen met een trial token, maar het is wel precies het gedrag wat wordt omschreven door anderen met een Unite. Ik ga van min+pv naar snel, dan probeert hij naar 3p te gaan.Allewijn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:14:
[...]
Direct met evcc (zonder een ha integratie?)
Want hier gaat het meen ik wel altijd goed.
Kan je een specifieke casus geven die ik voor je kan nabootsen? Maak ik even een printscreen filmpje hoe het loopt.
En bedoel je terug naar 3p tijdens volledig pv laden? Dus als er voldoende zonnestroom is om met méér dan 1x16A op overschot te kunnen laden? Of terug naar 3p als je bijv handmatig overschakeld van pv naar snelle modus in evcc?
Zie eerdere comments over schakelen 1p->3p en schakelen 3p->1p, dit werkt onvoldoende stabiel op de Unite. Voor wat betreft wifi heb ik hetzelfde idee. Ik heb het nu stabiel werkend, maar om er te komen was wel een dingetje. Ik vermoed dat de wifi chip niet heel erg top is in de Unite. Een echt goede oplossing zou een wifi bridge kunnen zijn.HarDus schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:12:
@Dextro1986 @Allewijn Dank voor de toevoegingen. Blijft over qos en uitschakelen 5gHz.
Ondertussen begrijp ik waarom ik QoS niet vind. Die zit in de router-modus en ik sta op AP. In de KPN Experiabox V10 zit geen QoS. Dus staat uit.
5gHz uitzetten ga ik ook eens proberen. Maar ik heb daar ook wel vragen over. In de context dat Webasto 2,4+5gHz heeft en 5gHz kan niet uitgeschakeld. In huis is het juist wel fijn dat de backhaul via een anderbereik kan. Mijn verbindingsprobleem zit van AP-Garage naar AP-zolder, beide onder een pannendak. Ik nam aan dat 5gHz dan allang weggevallen is en dat 2,4gHz daar de backhaul moet doen. Vragen, waar kan dit dan aan liggen als het met HW Sockets, HomeMatic, Tesla en Sonos wel werkt?
-brakke 5gHz implementatie van de Webasto Unite en geeft probleem als 5hHz beschikbaar?
-brakke 5gHz backhaul in Deco als die 5gHz op 1 node niet beschikbaar is en tussen de andere 5 AP’s wel?
-tot nu toe nooit een apart IoT-2,4gHz netwerkje gemaakt maar dat zou ook een overweging zijn. Maar helpt dat ook een AP-AP verbinding waarover dan nog steeds ook een ander 2,4+5gHz netwerk loopt?
Vragen om het te begrijpen.
Test op 2,4gHz loopt. Andere SSID’s uitgeschakeld. Opnieuw optimalisatie gedraaid: VERRASSING: 2 groene streepjes op de AP-Garage!? Wel verdraaid nog aan toe! Deco!
PS: Is vooralsnog alleen de visualisatie van de verbinding in de app. Kan ook zijn dat de app het slechtste bereik van de slechtste verbinding weergeeft. Dus alsnog kijken of het beter gaat en ik geen meldingen meer krijg. Wel hoopvol en vol verwachting.
PS2: af en toe hebben we in huis aanzienlijk langzamere internet ervaring dan ik via een speedtest zou verwachten. Die variatie is gering. Zou dat ook met “Deco” clashes vanwege de AP-AP-Garage problematiek te maken kunnen hebben en heeft iemand daar een onderliggende reden voor (alle bijzonderheden staan dus uit)?
Ik denk het niet. Hier draait het, zoals eerder omschreven met signaalsterkte waardes uit de Unite, maximaal stabiel op 5Ghz...
Backhaul deco's? Zorg dat die altijd bekabeld met elkaar praten... Hier drie maal X50 bekabeld en alles snel en stabiel.
Zet voor de test anders eens een deco naast je Webasto en sluit de Webasto met utp aan op die deco. Dan kan je kijken of de Webasto 'semi' bekabeld wel stabiel blijft werken.
En je wifi module al bekeken? Die kan loslaten door hitte:
[ Voor 63% gewijzigd door Allewijn op 03-07-2026 11:31 ]
Probeert naar 3p te schakelen? En dat lukt dan niet?Dextro1986 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:24:
[...]
Dit is wel met integratie. Ik kan nog proberen met een trial token, maar het is wel precies het gedrag wat wordt omschreven door anderen met een Unite. Ik ga van min+pv naar snel, dan probeert hij naar 3p te gaan.
Want ik weet 100% zeker dat dat hier altijd werkt.
Dat heb ik al zo vaak handmatig gedaan.
Maar ik zal er een filmpje van maken als mijn EV zo weer thuis is.
Misschien toch evcc met trial token gebruiken om verder te troubleshooten?
Want zo heb ik het. En dat werkt.
Ik ben dus wel blij met deze Webasto Unite test. Anders was ik er pas achter gekomen als de Deye’s geplaatst worden en dan had ik nog 3 variabelen erbij gehad.
Dus eens, dat bekabelt beter is, maar helaas laat mijn werkelijkheid dat niet toe.
Praktisch, De Deco M4R staat erboven op de garagezolder en daar heb ik nog een poort vrij. Ik ga dat proberen als we weer thuis zijn. Ik zal dat doen voordat ik de 2x X50 outdoor ga plaatsen om de garage-backhaul te verbeteren.
Ondertussen ga ik deze dagen op afstand volgen of de verbinding met de Webasto Unite nu stabiel is of dat toch alsnog verbroken verbinding gemeld wordt.
Ik denk dat als de afstand niet al te groot is en zonder veel obstakels dat de wifi wel afdoende werkt, maar het zal geen top chip in de unite zijn. Vandaar ook mijn aanbeveling voor 2,4ghz, vanwege de afstand. Bij @HarDus zal de afstand redelijk groot zijn en dat geeft natuurlijk problemen. Bij mij is die afstand redelijk en lukt het nog net met 2,4ghz. Nogmaals bij onvoldoende resultaat, installeer een wifi bridge!Allewijn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:28:
Brakke 5Ghz implementatie in de Webasto?
Ik denk het niet. Hier draait het, zoals eerder omschreven met signaalsterkte waardes uit de Unite, maximaal stabiel op 5Ghz...
Backhaul deco's? Zorg dat die altijd bekabeld met elkaar praten... Hier drie maal X50 bekabeld en alles snel en stabiel.
Zet voor de test anders eens een deco naast je Webasto en sluit de Webasto met utp aan op die deco. Dan kan je kijken of de Webasto 'semi' bekabeld wel stabiel blijft werken.
En je wifi module al bekeken? Die kan loslaten door hitte:[Afbeelding]
Hij schrijft dan het faseregister, maar gaat vervolgens toch gewoon door op 1 fase laden. Ik had eerst het idee dat het aan mijn auto lag, maar heb ook met andere auto's getest en het is de ene keer wel en de andere keer niet. Niet echt een pijl op te trekken. Wat nog zou kunnen en dat ben ik nu uit aan het pluizen in de evcc code is dat evcc direct toch meer informatie krijgt/iets anders doet dan de route evcc->ha charger->unite. Ik had de code al redelijk goed bekeken en meen dat evcc niets anders doet dan het register schrijven.Allewijn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:33:
[...]
Probeert naar 3p te schakelen? En dat lukt dan niet?
Want ik weet 100% zeker dat dat hier altijd werkt.
Dat heb ik al zo vaak handmatig gedaan.
Maar ik zal er een filmpje van maken als mijn EV zo weer thuis is.
Misschien toch evcc met trial token gebruiken om verder te troubleshooten?
Want zo heb ik het. En dat werkt.
Ik denk het wel... Want net heb ik screen records gemaakt, ik zal ze nog wat versneld afspeelbaar maken en uploaden, waar ik oa laden start en er dan onvoldoende pv opwek/teveel huisverbruik is voor 3 fasen en dan begint hij netjes op diverse amperes op 1 fase te laden. Daarna schakel ik handmatig naar snelle modus en hoppa, hij switched naar 3x16A.Dextro1986 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:15:
[...]
Hij schrijft dan het faseregister, maar gaat vervolgens toch gewoon door op 1 fase laden. Ik had eerst het idee dat het aan mijn auto lag, maar heb ook met andere auto's getest en het is de ene keer wel en de andere keer niet. Niet echt een pijl op te trekken. Wat nog zou kunnen en dat ben ik nu uit aan het pluizen in de evcc code is dat evcc direct toch meer informatie krijgt/iets anders doet dan de route evcc->ha charger->unite. Ik had de code al redelijk goed bekeken en meen dat evcc niets anders doet dan het register schrijven.
Ook automatisch geprobeerd toen huisverbruik weer in rust was. Toen had ik 5+kW opwek over en ging hij vlot naar 3x6A+ toe.
Helemaal goed en zoals verwacht dus.
Daar zit een 5 naar 3.3v omvormertje op die ik verbonden heb met mijn ombouw naar 7m lange Tesla laadkabel in mijn Webasto Unite. Daardoor werkt de drukknop op de Tesla type 2 stekker en opent de laadklep van mijn Tesla automatisch.Dextro1986 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:18:
@Allewijn wat doet die witte usb kabel die je op het hmi bord ingeplugd hebt?
Ik gebeuik dus geen socket van de Webasto meer, maar mijn vaste laadkabel die ik door buitenmuur gevoerd heb. Webasto hangt aan binnenzijde van die muur.
:strip_exif()/f/image/GBpi6a2C5JprRCaht1N4IL61.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Allewijn op 03-07-2026 15:47 ]
Die gebruik je dus alleen voor 5 volt en dat conflicteert niet met het een of het ander?Allewijn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:47:
[...]
Daar zit een 5 naar 3.3v omvormertje op die ik verbonden heb met mijn ombouw naar 7m lange Tesla laadkabel in mijn Webasto Unite. Daardoor werkt de drukknop op de Tesla type 2 stekker en opent de laadklep van mijn Tesla automatisch.
Ik gebeuik dus geen socket van de Webasto meer, maar mijn vaste laadkabel die ik door buitenmuur gevoerd heb. Webasto hangt aan binnenzijde van die muur.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je wilt mag je me die logs van evcc eens geven via een dm rondom de fasewissel van 1p naar 3p?Allewijn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:45:
[...]
Ik denk het wel... Want net heb ik screen records gemaakt, ik zal ze nog wat versneld afspeelbaar maken en uploaden, waar ik oa laden start en er dan onvoldoende pv opwek/teveel huisverbruik is voor 3 fasen en dan begint hij netjes op diverse amperes op 1 fase te laden. Daarna schakel ik handmatig naar snelle modus en hoppa, hij switched naar 3x16A.
Ook automatisch geprobeerd toen huisverbruik weer in rust was. Toen had ik 5+kW opwek over en ging hij vlot naar 3x6A+ toe.
Helemaal goed en zoals verwacht dus.
Zal hem morgen nog eens op PV laten staan, want ivm salderen zonder kosten gebruiken we deze optie nog niet.
Zoals eerder hier uitgebreid gedocumenteerd draai ik alles via HA modbus en dan via een HA charger naar EVCC. Anders dan @Allewijn dus, maar met zelfde succesverhaal.
Ik heb net getest met EVCC direct aan de Unite gekoppeld met een sponsor token. Bij mijn auto is de fase-wissel van 1p naar 3p niet succesvol en hij gaat gewoon verder op 1p. Dit ligt waarschijnlijk aan de auto en ik had daarvoor een recovery loop in mijn integratie gebouwd, maar die werkte ook niet afdoende. Die recovery loop ben ik nu optioneel aan het maken en aan het passen qua logica. Even uitzoeken hoe EVCC om gaat met ik vraag iets, maar de lader doet niets.master1104 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:02:
@Dextro1986 en @Allewijn, ik heb hier ook nog meermaals geschakeld tussen PV (die nu nagenoeg niks meer is, dus 1P 6A) en snel 3P 16A. Hij schakelt naadloos over, beide kanten op. In de tesla app zie ik ook het 1 en 3 fase tekentje direct corresponderen. Betreft een Model 3 2019.
Zal hem morgen nog eens op PV laten staan, want ivm salderen zonder kosten gebruiken we deze optie nog niet.
Zoals eerder hier uitgebreid gedocumenteerd draai ik alles via HA modbus en dan via een HA charger naar EVCC. Anders dan @Allewijn dus, maar met zelfde succesverhaal.
modbus 405 staat op 1 maar 404 op 0 (0=1fase 1=3fase)
Deze is dan via modbus (en dus ook evcc) niet meer goed te zetten en moet je via de webinterface van de laadpaal goedzetten. Eerst de ui naar 1 fase (zodat ui en intern weer gelijk staan) en dan nog een keer zodat de paal weer op 3 fase stand staat.
ik heb dit zo om de paar dagen helaas, of er nu wel of niet een auto aanhangt.
ik heb er nu een hele playwright docker voor ingericht die dit automatische via ui-interacties 2x toggled.
5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78
Yep. Die usb-a socket gebruik ik puur als 5v output (naar 3.3v met AMS1117 spannings regelaartje en dan naar een extra ader in de originele 7 meter Tesla laadkabel, voor draadloze interne zender laadpoorten openen bij Tesla's) en conflicteert helemaal nergens mee. Staat gewoon continue 5v op die usb poort, en ik gebruik dan ook alleen de + en - lijn en geen data-lijnen.Dextro1986 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:50:
[...]
Die gebruik je dus alleen voor 5 volt en dat conflicteert niet met het een of het ander?
Hosky maximist
Naast dat ik denk dat het aan mijn auto ligt, valt dit gedrag bij mij inderdaad ook op. Tijdens actieve sessie niet van 1p naar 3p dat kan met mijn auto te maken hebben. Maar bij een sessie een dag later gewoon weer op 1p beginnen lijkt toch echt een bug in de firmware van de lader. We blijven kijken wat mogelijk is met de Unite, maar ik heb wel ondervonden dat het bij mij geen makkelijke lader is wat betreft het wisselen van fases.lonkhuijzen schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:42:
Zou het te maken kunnen hebben dat de laadpaal met de nieuwste firmware soms na een interne reboot naar 1 fase springt ondanks dat de interface van de laadpaal dan op 3 fase staat.
modbus 405 staat op 1 maar 404 op 0 (0=1fase 1=3fase)
Deze is dan via modbus (en dus ook evcc) niet meer goed te zetten en moet je via de webinterface van de laadpaal goedzetten. Eerst de ui naar 1 fase (zodat ui en intern weer gelijk staan) en dan nog een keer zodat de paal weer op 3 fase stand staat.
ik heb dit zo om de paar dagen helaas, of er nu wel of niet een auto aanhangt.
ik heb er nu een hele playwright docker voor ingericht die dit automatische via ui-interacties 2x toggled.
Goed om te weten! Dankjewel!Allewijn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:45:
[...]
Yep. Die usb-a socket gebruik ik puur als 5v output (naar 3.3v met AMS1117 spannings regelaartje en dan naar een extra ader in de originele 7 meter Tesla laadkabel, voor draadloze interne zender laadpoorten openen bij Tesla's) en conflicteert helemaal nergens mee. Staat gewoon continue 5v op die usb poort, en ik gebruik dan ook alleen de + en - lijn en geen data-lijnen.
Ga het eens analyseren, maar volgens mij doet de integratie waar ik nu aan werk hetzelfde.master1104 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:17:
Mijn config rondom te modbus kan je hier vinden. EVCC roept puur deze entiteiten binnen HA aan om te schakelen.
Deze ochtend was de pérfecte casus om het 1p3p gedrag voor jou in kaart te brengen @Dextro1986 :Dextro1986 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:52:
[...]
Als je wilt mag je me die logs van evcc eens geven via een dm rondom de fasewissel van 1p naar 3p?
Ik heb er een evcc filmpje van gemaakt:De ochtendzon om ~09:45 uur gaf net voldoende pv overschot om mijn Tesla via de Webasto op 1p te laden (met meer zon heb ik al vlot voldoende overschot voor 3p). Je ziet dus dat hij begint op 1P met 1,4kW laden in de PV-modus.
Na 20 seconden klik ik handmatig op de SNEL-modus.
Je ziet dat hij gaat schakelen van 1p naar 3p en op ~48 seconden daar in beland en langzaam oploopt naar zijn ingestelde max: 3P 16A = 11,3kW
Op ~1min39 klik ik handmatig weer op de PV-modus.
Je ziet instant het 5 minuten timertje tevoorschijn komen (want ik heb inschakelvertraging op 0w en 2 minuten gezet en uitschakelvertraging op 300w en 5 minuten)
De timer van 5 minuten loopt af met de melding: 'Wordt gereduceerd naar laden op 1 fase'.
Na die 5 minuten zie je hem naar 1p terug schakelen en bouwt hij het aantal ampere weer op tot betreffend max pv overschot (1p 2,8kW).
Dit lijkt dus perfect. Zo hoort het.
Bekijk je mijn filmpje?
Als je wil, kan ik je ook de evcc logs van die momenten sturen.
Alle beperkingen ingesteld en op 2,4gHz only. Volg het nu zonder auto. Als ik met de auto thuis ben kan ik ook de X50 outdoor installeren. Daar ik nu 2 groene streepje heb en strak één pannendak minder ertussen heb, heb ik er goede hoop op. En daarmee problemen Deco van Webasto en Joulo/Monta kan scheiden.
Deze week mijn Webasto Unite binnen gekregen. Net even provisorisch aangesloten om het een en ander uit te proberen en de firmware up te daten. Eerst ook maar een 2.4 GHz only Wi-Fi netwerk aangemaakt voor Unite.
Bij mij lag de RFID reader los in de behuizing toen ik hem voor het eerst openmaakte.
Wat een verschrikkelijke wachtwoorden hebben ze trouwens gebruikt, moest hem echt heel vaak invullen voordat ik de goede versie te pakken had.
Ja gaat goed bij jou. Denk ook wel zeker dat het primair aan mijn auto ligt, maar toch doet de Unite af en toe gekke dingen. Soms gaat hij naar 1p, auto wordt uitgeplugd later en bij de volgende sessie begint hij op 1p, terwijl dit eigenlijk gewoon 3p zou moeten zijn.Allewijn schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:20:
[...]
Deze ochtend was de pérfecte casus om het 1p3p gedrag voor jou in kaart te brengen @Dextro1986 :
Ik heb er een evcc filmpje van gemaakt:
[YouTube: evcc 1p3p gedrag clip]
De ochtendzon om ~09:45 uur gaf net voldoende pv overschot om mijn Tesla via de Webasto op 1p te laden (met meer zon heb ik al vlot voldoende overschot voor 3p). Je ziet dus dat hij begint op 1P met 1,4kW laden in de PV-modus.
Na 20 seconden klik ik handmatig op de SNEL-modus.
Je ziet dat hij gaat schakelen van 1p naar 3p en op ~48 seconden daar in beland en langzaam oploopt naar zijn ingestelde max: 3P 16A = 11,3kW
Op ~1min39 klik ik handmatig weer op de PV-modus.
Je ziet instant het 5 minuten timertje tevoorschijn komen (want ik heb inschakelvertraging op 0w en 2 minuten gezet en uitschakelvertraging op 300w en 5 minuten)
De timer van 5 minuten loopt af met de melding: 'Wordt gereduceerd naar laden op 1 fase'.
Na die 5 minuten zie je hem naar 1p terug schakelen en bouwt hij het aantal ampere weer op tot betreffend max pv overschot (1p 2,8kW).
Dit lijkt dus perfect. Zo hoort het.
Bekijk je mijn filmpje?
Als je wil, kan ik je ook de evcc logs van die momenten sturen.
Iedereen die wil wisselen van fase zit inmiddels op 3.187, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.Ali_van_G schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:45:
Ik lees dat sommige mensen problemen hebben met fase wisselen. Ik vroeg me af of dit misschien met de firmware versie te maken heeft die mensen draaien.
Deze week mijn Webasto Unite binnen gekregen. Net even provisorisch aangesloten om het een en ander uit te proberen en de firmware up te daten. Eerst ook maar een 2.4 GHz only Wi-Fi netwerk aangemaakt voor Unite.
Bij mij lag de RFID reader los in de behuizing toen ik hem voor het eerst openmaakte.
Wat een verschrikkelijke wachtwoorden hebben ze trouwens gebruikt, moest hem echt heel vaak invullen voordat ik de goede versie te pakken had.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Waarom wordt er soms niet terug geschakeld...
Van NeLeSo kreeg ik, zoals jullie eerder konden lezen, een inhoudelijke reactie terug. Ze verwezen wel door naar Ampure.
Heb heb ik ook gemaild, maar geven geen reactie.
Bestook ze met de vraag om (toekomstige) fw ontwikkeling. Wie weet worden ze wakker als meerderen zich melden: service.eu@ampure.com
[ Voor 5% gewijzigd door Allewijn op 05-07-2026 09:52 ]
ik kom er zojuist achter dat deze ochtend, toen ik handmatig in evcc 'snel' koos (omdat er amper zon is en evcc al sinds gisteravond ingeplugd aan het 'wachten' was, ik de EV vandaag toch even helemaal wil laden)), hij ook op maar 1p bleef hangen!
Je bent gelukkig toch niet de enige @Dextro1986
Na al mijn succesverhalen hier dus ook even mismoes...
Gelijk maar evcc weer naar nieuwste versie geüpdate. Alles fysiek herstart.
Zie ik daarna dat hij 'automatisch switchen' er niet meer tussen heeft staan...
Lees ik dat probleem meer: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23734
@Dextro1986 deze ook al gezien? Staan hoop workarounds/mogelijke programmeer oplossingen in)
en hier ook meer: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/31323
en hier: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/21708
Webasto opnieuw gevalideerd in evcc en toen kwam de 'automatisch wisselen van fasen' optie weer terug. En ging hij ook weer terug naar 3p laden.
Dit moet opgelost worden...
Maar moeten we nu bij Webasto (Ampure) zijn? (zie mijn post hierboven)
Misschien dat dit helpt?
Gaf iemand op github aan:
As a potential workaround, I have enabled a daily reboot of the wallbox.
To do so you have to enable OCPP.
1.) enable OCPP
2.) entre a dummy OCPP adress
3.) Set „FreeModeActive“ to TRUE
4.) Set „DailyReboot“ to TRUE
5.) Set reboot time to 3:00
6.) Set „DailyRebootType“ to „Soft Reset“
[ Voor 35% gewijzigd door Allewijn op 05-07-2026 11:09 ]
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23734#issuecomment-4885534298
"From my understanding of this info the wallbox has an uptime of ~98 days now and I haven't experienced the issue since then. Unfortunately the log retention is currently set to 7 days here so I cannot check for the full time period if the phase correction had been applied."
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23734#issuecomment-4060997818
Ik snap nog niet 'hoe' het dus opgelost kan worden... Als het goed is heeft hij een HTTP-automatiseringsketen gebouwd in Node-RED, waardoor 1p3p nu stabiel blijft... Heb ik zelf geen ervaring mee.
Hopen dat Ampure dus een fw kan maken waar dit soort fixes in zitten. Dus iedereen: stuur hen emails.
[ Voor 18% gewijzigd door Allewijn op 05-07-2026 12:17 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dat zijn die pagina’s met problemen waar ik eerder naar verwees. Wat we nu weten, 3p->1p gaat zonder problemen, 1p->3p soms niet en is ook afhankelijk van auto, soms blijft de lader in een gekke 1p toestand hangen en weigert hij simpelweg op 3p te laden en een soft reset lost het op(dit is niet via modbus te forceren). Wat we ook weten is dat future support niet gedaan gaat worden vanuit Webasto/Ampure. We moeten NeLeSo zien te overtuigen om ons de ruwe firmware bestanden te geven, dus niet de bestanden die op hun website staan. Wat interessant is, is dat in het document waar je een screenshot van geplaatst hebt, staat dat een modbus disconnect en reconnect ook de fase naar standaard zet. Dit is wel belangrijk, want dat zou alles op kunnen lossen. Willen we 3p en weigert de lader, dan droppen we de connection en doen we 60 seconden later een reconnect.Allewijn schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:21:
En alsof het de goden verzoeken is omdat ik nu ook mijn focus zo veel op 1p3p heb;
ik kom er zojuist achter dat deze ochtend, toen ik handmatig in evcc 'snel' koos (omdat er amper zon is en evcc al sinds gisteravond ingeplugd aan het 'wachten' was, ik de EV vandaag toch even helemaal wil laden)), hij ook op maar 1p bleef hangen!
Je bent gelukkig toch niet de enige @Dextro1986![]()
Na al mijn succesverhalen hier dus ook even mismoes...
Gelijk maar evcc weer naar nieuwste versie geüpdate. Alles fysiek herstart.
Zie ik daarna dat hij 'automatisch switchen' er niet meer tussen heeft staan...![]()
Lees ik dat probleem meer: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23734
@Dextro1986 deze ook al gezien? Staan hoop workarounds/mogelijke programmeer oplossingen in)
en hier ook meer: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/31323
en hier: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/21708
Webasto opnieuw gevalideerd in evcc en toen kwam de 'automatisch wisselen van fasen' optie weer terug. En ging hij ook weer terug naar 3p laden.
Dit moet opgelost worden...
Maar moeten we nu bij Webasto (Ampure) zijn? (zie mijn post hierboven)
Misschien dat dit helpt?
Gaf iemand op github aan:
As a potential workaround, I have enabled a daily reboot of the wallbox.
To do so you have to enable OCPP.
1.) enable OCPP
2.) entre a dummy OCPP adress
3.) Set „FreeModeActive“ to TRUE
4.) Set „DailyReboot“ to TRUE
5.) Set reboot time to 3:00
6.) Set „DailyRebootType“ to „Soft Reset“
[Afbeelding]
Heb jij NeLeSo ook al aangeschreven?Dextro1986 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:22:
[...]
Dat zijn die pagina’s met problemen waar ik eerder naar verwees. Wat we nu weten, 3p->1p gaat zonder problemen, 1p->3p soms niet en is ook afhankelijk van auto, soms blijft de lader in een gekke 1p toestand hangen en weigert hij simpelweg op 3p te laden en een soft reset lost het op(dit is niet via modbus te forceren). Wat we ook weten is dat future support niet gedaan gaat worden vanuit Webasto/Ampure. We moeten NeLeSo zien te overtuigen om ons de ruwe firmware bestanden te geven, dus niet de bestanden die op hun website staan. Wat interessant is, is dat in het document waar je een screenshot van geplaatst hebt, staat dat een modbus disconnect en reconnect ook de fase naar standaard zet. Dit is wel belangrijk, want dat zou alles op kunnen lossen. Willen we 3p en weigert de lader, dan droppen we de connection en doen we 60 seconden later een reconnect.
(Ik heb net ook weer een antwoord met aanvullende vragen gestuurd naar Sebastian van NeLeSo. Hij reageerde de vorige keer wel netjes)
'Als' het dus opgelost wordt door een soft-reset, heeft dan die workaround van elke nacht een zachte reset via occp nut?
En heb jij verstand van node-red? De oplossing die user 'wittj' op github heeft gedaan waardoor die al 98 dagen stabiel 1p3p draait? https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23734#issuecomment-4060997818->
Issue is in state "Closed as not planned" now
But I didn't wanted to script a browser emulation. Unfortunately the Webasto Unite doesn't provide an API so I took a look on the communication between the browser and the Webasto Unite device. It turned out that the communication of commands from the browser application to the device is handled through POST requests.
- Login
username: "$user",
pass: "$password",
button_login: "LOG IN"
- Set phase and current limit
token: "$csfr_token",
currentLimiterPhaseSelection: "1", // 0: 1 phase, 1: 3 phase
currentLimiterValue: $currentLimit
button_current_limiter_settings: "Submit Query"
- Logout
Additional observations:
- The required token can be extracted from the previous server response. The token is contained in the header of the html page as meta[name="csrf-token"]
- The server sets a cookie PHP_SESSION_ID which should be passed along the calls
- The application contains a small logic. Phase change will NOT be requested when the wall box is in "Charging" state or when current phase limit is already the requested setting
- Luckily after login the server delivers a single html page containing all required data as element attributes. They can be extracted from the DOM: csrf-token, current_limiter_phase_selelection, current_limiter_value (current), charging_status
Be aware that mocking the browser communication is quite volatile and might only work for a specific firmware version of the wallbox.
Een tijdje geleden naar NeLeSo gemaild, maar geen reactie ontvangen. Heb gevraagd om de originele firmware bestanden.Allewijn schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:37:
[...]
Heb jij NeLeSo ook al aangeschreven?
(Ik heb net ook weer een antwoord met aanvullende vragen gestuurd naar Sebastian van NeLeSo. Hij reageerde de vorige keer wel netjes)
'Als' het dus opgelost wordt door een soft-reset, heeft dan die workaround van elke nacht een zachte reset via occp nut?
En heb jij verstand van node-red? De oplossing die user 'wittj' op github heeft gedaan waardoor die al 98 dagen stabiel 1p3p draait? https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23734#issuecomment-4060997818->
Issue is in state "Closed as not planned" now. @ambitzgi I am following your approach for the workaround in my installation.
But I didn't wanted to script a browser emulation. Unfortunately the Webasto Unite doesn't provide an API so I took a look on the communication between the browser and the Webasto Unite device. It turned out that the communication of commands from the browser application to the device is handled through POST requests.POST http://{wallbox.ip} with some form data
- Login
username: "$user",
pass: "$password",
button_login: "LOG IN"POST http://{wallbox.ip}/index_main.php again with form data
- Set phase and current limit
token: "$csfr_token",
currentLimiterPhaseSelection: "1", // 0: 1 phase, 1: 3 phase
currentLimiterValue: $currentLimit
button_current_limiter_settings: "Submit Query"GET http://{wallbox.ip}/logout.php
- Logout
Additional observations:I wired everything up in a small node-red flow and will now observe if the workaround will mitigate the phase switch from failing.
- The required token can be extracted from the previous server response. The token is contained in the header of the html page as meta[name="csrf-token"]
- The server sets a cookie PHP_SESSION_ID which should be passed along the calls
- The application contains a small logic. Phase change will NOT be requested when the wall box is in "Charging" state or when current phase limit is already the requested setting
- Luckily after login the server delivers a single html page containing all required data as element attributes. They can be extracted from the DOM: csrf-token, current_limiter_phase_selelection, current_limiter_value (current), charging_status
Be aware that mocking the browser communication is quite volatile and might only work for a specific firmware version of the wallbox.
De laatste versie van de integratie heb ik geprobeerd via api soft reset toe te voegen en de webUI van de Unite volledig uitgeplozen. Dit nog niet stabiel gekregen en eigenlijk wil ik het ook niet op die manier voor elkaar krijgen.
Die modbus disconnect is wel interessant, want dat zou een hele eenvoudige manier zijn om 3p te forceren als we 3p willen, maar de Unite 1p doet.
Zet in de webui bij failsafe stroom 6a. Scenario is dat je de auto plugt en een 3p sessie verwacht, maar de lader blijft op 1p hangen. Geen soft reset via de webui doen en geen stroom van de lader af! Laat de auto gewoon ingeplugd. Gooi de unite uit EVCC en wacht minimaal 60 seconden en voeg hem dan opnieuw toe aan EVCC. Zet de modus in EVCC op snel en kijk of hij dan opnieuw op 3p begint?
Fail safe staat bij mij sowieso op 6A (waarom wil je die voorwaarde in je test?).
Enige is dat hij bij mij dus niet vaak op 1p blijft hangen. Vanochtend was voor het eerst dat ik het zag (en toen hele bende van spanning gehaald, nieuwe evcc fw update gedaan etc en toen werkte het weer). Voor het testen hoop ik dus dat hij dan snel weer eens op 1p blijft hangen bij mij.
Building the firmware would require the certificates to sign the code, I don’t see that Ampure / Webasto would disclose these along with the source code.
The only we could do is get permission to host the update files since it was unclear if Webasto or Ampure will continue to so, this is what we do. The last firmware we had was the .187 - and for this we were not tasked with testing it so I could only publish „as is“. Also, phase switching turned out to give mixed results with Polestar, BMW, Tesla and Skoda we have in our fleet - party because not all vehicles can handle phase switching back and forth without issues, so it’s not only the wallbox.
The Unite is a variant of the EVC04 with modified APIs - so the best way forward is to wait until Vestel has provided a really good version, and then get this signed for the Unite one last time.
Best,
Sebastian
Dat zal bij de meeste mensen de standaard ingestelde failsafe zin. Hier kan ik testen met 0a en 16a om te kijken of we de connection drop ook voor een ander scenario kunnen gebruiken of niet. Ik hoop dat de connection drop echt de lader naar een default setting zet, maar ik ben bang dat het alleen het modbus register naar de default setting zet en niet de interne componenten.Allewijn schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:03:
Dat wil ik graag voor je testen.
Fail safe staat bij mij sowieso op 6A (waarom wil je die voorwaarde in je test?).
Enige is dat hij bij mij dus niet vaak op 1p blijft hangen. Vanochtend was voor het eerst dat ik het zag (en toen hele bende van spanning gehaald, nieuwe evcc fw update gedaan etc en toen werkte het weer). Voor het testen hoop ik dus dat hij dan snel weer eens op 1p blijft hangen bij mij.
[ Voor 11% gewijzigd door Dextro1986 op 05-07-2026 22:37 ]
Ik zou zelf ook niet de firmware willen aanpassen om vervolgens te uploaden naar een Unite. Wat ik wel zou willen doen is kijken wat er intern gebeurt bij een fasewissel en waarom hij af en toe blijft hangen op 1 fase. Misschien vinden we een mechanisme wat we kunnen gebruiken. Nu maar eerst even de modbus connection drop testen. We kunnen ocpp nog gaan verkennen en de api nog verkennen.Allewijn schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:06:
En jullie willen het niet geloven, maar ook dit keer weer op zondag avond antwoord van NeLeSo per mail:
Building the firmware would require the certificates to sign the code, I don’t see that Ampure / Webasto would disclose these along with the source code.
The only we could do is get permission to host the update files since it was unclear if Webasto or Ampure will continue to so, this is what we do. The last firmware we had was the .187 - and for this we were not tasked with testing it so I could only publish „as is“. Also, phase switching turned out to give mixed results with Polestar, BMW, Tesla and Skoda we have in our fleet - party because not all vehicles can handle phase switching back and forth without issues, so it’s not only the wallbox.
The Unite is a variant of the EVC04 with modified APIs - so the best way forward is to wait until Vestel has provided a really good version, and then get this signed for the Unite one last time.
Best,
Sebastian
Ja ik heb hem moeten verwijderen, want de integratie was gewoon niet betrouwbaar genoeg in combinatie met een niet altijd even betrouwbare Unite.
Twee nieuwe integraties gaan de oude vervangen. Eentje is alleen een evcc bridge, de ander is zowel een evcc bridge als een eigen controller. Zie mijn eerdere posts. Ik ben ze uitvoerig aan het testen, maar ik loop tegen een aantal dingen aan zoals de Unite die niet altijd doet wat hij zou moeten doen(nu ook bevestigd door meerdere unite's, meerdere merken auto's, op diverse forums en door NeLeSo).
Ik denk dat er mogelijkheden zijn voor een workaround, maar die moeten we nog even uitvoeriger testen.
Mocht je nog een tester nodig hebben voor je nieuwe integraties weet je me te vinden. Ik heb een tesla model 3 uit 2019 en kan 3 fasen laden met PV.Dextro1986 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:34:
[...]
Ja ik heb hem moeten verwijderen, want de integratie was gewoon niet betrouwbaar genoeg in combinatie met een niet altijd even betrouwbare Unite.
Twee nieuwe integraties gaan de oude vervangen. Eentje is alleen een evcc bridge, de ander is zowel een evcc bridge als een eigen controller. Zie mijn eerdere posts. Ik ben ze uitvoerig aan het testen, maar ik loop tegen een aantal dingen aan zoals de Unite die niet altijd doet wat hij zou moeten doen(nu ook bevestigd door meerdere unite's, meerdere merken auto's, op diverse forums en door NeLeSo).
Ik denk dat er mogelijkheden zijn voor een workaround, maar die moeten we nog even uitvoeriger testen.
Eens, behalve het wisselen tussen 3-fase en 1-fase werkte alles zo ver ik kon zien goed. Nu kunnen mensen de integratie niet meer installeren als ze deze nog niet of niet meer hebben.rikkertjongen schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:07:
Ik vind het jammer dat je hem hebt verwijderd, public archive optie zou ik aanbevelen zodat de code en kennis voor iedereen beschikbaar blijft met daarbij mogelijk een kleine toevoeging in de readme.
Er komen twee nieuwe integraties die veel beter getest zijn en leaner zijn dan de vorige integratie. Punt was een beetje dat je blijft toevoegen en fixen en toevoegen en fixen en op een gegeven moment raak je ook een beetje het overzicht kwijt en eindig je met +/- 100 releases en 10000 regels code voor iets wat met veel minder kan. Natuurlijk ook mijn eigen schuld, omdat ik hier beperkt kan testen vanwege auto vaak niet thuis etc. Later heb ik dat kunnen uitbreiden, omdat ik bij bekenden ook een Unite heb geïnstalleerd. Ik had ervoor kunnen kiezen om hem te archiveren, maar een laadcontroller moet vanwege veiligheid en verwachtingen wel stabiel zijn. Ik kan eventueel kijken of ik deze week een pre-release op GitHub kan gooien van zowel de Unite EVCC bridge als de volledige controller met ingebouwde EVCC bridge.rikkertjongen schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:07:
Ik vind het jammer dat je hem hebt verwijderd, public archive optie zou ik aanbevelen zodat de code en kennis voor iedereen beschikbaar blijft met daarbij mogelijk een kleine toevoeging in de readme.
Zie mijn reactie hier boven.Maverick_tfd schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:20:
[...]
Eens, behalve het wisselen tussen 3-fase en 1-fase werkte alles zo ver ik kon zien goed. Nu kunnen mensen de integratie niet meer installeren als ze deze nog niet of niet meer hebben.
- Eerst binnen proefdraaien met stekker en LAN verbinding. Firmware bijgewerkt tot en met v3.156.0. Dat ging erg soepel via de LAN verbinding. Vast IP toegewezen vanuit Fritzbox.
- Ik had enkele foutmeldingen: polen waren omgedraaid -> stekker omdraaien. Ook Faulted (E11, E12) doordat Webasto standaard ingesteld staat op 3 fasen en dan te laag voltage ziet op L2 en L3. Met veranderen naar 1 fase direct opgelost.
- Het kostte me wat tijd om door te krijgen maar je kunt enable external: false laten staan. Alleen nodig om Load Management Option: Modbus TCP in te stellen. Failsafe current staat op 6A.
- EVCC krijgt P1 data van dsmrreader en %SOC van de EV via een Wican OBD module.
- De meegeleverde schroeven en pluggen niet gebruikt na de vele waarschuwingen hier. Alleen de epdm ringen heb ik hergebruikt. Erg makkelijk op de juiste plek boren met de papieren boormal.
- Met 32 mm PVC een muurdoorvoer en mantelbuis gemaakt tot laadpunt voor YMvK 5G4 en 2x UTP (1 reserve). Tussen buis en muur afgedicht met compriband en inwendig tussen kabels luchtdicht gemaakt met Orcon F.
- Erg blij met de 3D geprinte ring van Makersworld. Met dubbelzijdige tape vastgemaakt, hopelijk houdt dat. Ook onverlicht is de witte LED ring erg lelijk want contrasterend met de zwarte Webasto.
- Een kabel gelocked in het laadpunt. Ik ga nog een wall mount installeren zodat de plug netjes hangt wanneer niet in gebruik.
- Het laadpunt staat op Autostart. Ik verwacht geen ongewenste gasten, tijdens vakantie gaat de groep uit.
- Ik ga waarschijnlijk de ERE regelen met Joulo. Binnenkort eens in verdiepen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Top tip, dank. Dat spaart uitzoekwerk voor de ERE.daemonix schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 00:17:
Tipje: als je een dynamisch contract via Tibber hebt kun je de hoogste vergoeding voor ERE krijgen: 10% kosten.
Goede tip, maar je zit dan wel aan een contract bij Tibber vast. De ERE via Tibber werkt niet meer als je bij Zonneplan klant wilt worden.daemonix schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 00:17:
Tipje: als je een dynamisch contract via Tibber hebt kun je de hoogste vergoeding voor ERE krijgen: 10% kosten.
misschien oud nieuws maar:master1104 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:09:
Voor de gene die nog een degelijke manier zoeken om de Webasto Unite aan Homeassistant te koppelen zijn er nu twee eenvoudige opties!
De beta v1.20 release van https://github.com/tomwellnitz/Webasto-Next-Modbus is nu ook geschikt gemaakt voor de Webasto Unite. Ik heb zelf even meegetest en hij lijkt voor 99% goed te werken. Zal niet lang duren voordat hij in de normale release komt. Dan kan je dus kiezen voor een basis implementatie die je zelf b.v. aan EVCC hangt óf de alles in één integratie van @Dextro1986.
Daarmee is het aanschaffen van deze laadpaal helemaal een no-brainer geworden. Dank aan de twee developers die hier zo veel tijd en moeite in gestoken hebben.
ik krijg dit dus voor geen meter aan de praat. Wilde deze week eens lekker hobbyen maar heb net pech want de Github van @Dextro1986 is voor nu weg. Dus die route bestaat niet meer. Daarom dacht ik: laat ik maar eens in home-assistant beginnen met die modbus-integratie van TomWellNitz. Als dat in HASS werkt dan daarna maar eens EVCC eraan knopen en gaan. Helaas kom ik niet heel ver want loop tegen een paar stomme problemen aan. Ben benieuwd of iemand dit heeft opgelost:
- Ik heb met veel pijn en moeite HACS geinstalleerd en alle stappen in de github van Tomwellnitz gevolgd en heb mijn Webasto unite nu verbonden via Modbus en zie allemaal info binnenkomen in Home Assistant over Power/current etc. Ik kan ook het schuifje aanpassen voor hoeveel Amps er geladen mag worden. Het begin is er
Maar:
Hoe start of stop ik nu een laadsessie via modbus/via HASS? ik heb met veel uitzoekwerk ontdekt dat er een 'action' is die je vian een script kan aanroepen die heet "...stop_session" maar als ik die aanroep krijg ik de foutmelding "Starting and stopping a charging session is only supported on the Webasto Next".
Heeft iemand succesvol via modbus een sessie gestart of gestopt? of zie ik het verkeerd en is enable/disablen van laden niet een sessie maar de current bijv. op 0 zetten? - dan EVCC, prachtige software. ik heb het als addon in HASS geinstalleerd en probeer dan een "Home Assistant charger" te configureren. Ook hier loop ik tegen issues aan want de setup verwacht een aantal dingen zoals een toggle/switch voor enable/disable van laden en die heb ik nog niet in HASS. iemand die dit al wel ingesteld heeft en een hint hoe ik het zo krijg dat EVCC het laden kan starten/stoppen?
heb ontdekt dat het niet gaat werken via Modbus blijbkaar want volgens de docs kun je inderdaad geen sessie starten of stoppen via modbus bij de Unite maar kan dat alleen via de REST API. Ik heb deze twee documenten vergeleken: https://github.com/tomwellnitz/Webasto-Next-Modbus/blob/main/docs/Webasto_NEXT_Modbus_Register_1-00_external_V3.pdf en https://api.library.loxone.com/downloader/file/2558/Webasto_UNITE_Modbus_Register_1-00_external_V1%20(1).pdf
[ Voor 14% gewijzigd door Fr33z op 07-07-2026 21:51 ]
0A is gelijk aan stoppen met laden. Vanaf 6A start hij weer met laden.
Hier een foto van hoe ik die logica er in heb zitten.
[ Voor 46% gewijzigd door master1104 op 07-07-2026 23:06 ]
De nieuwe integraties zijn onderweg. Laatste dingen afronden en dan komen ze deze week online.Fr33z schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:25:
[...]
misschien oud nieuws maar:
ik krijg dit dus voor geen meter aan de praat. Wilde deze week eens lekker hobbyen maar heb net pech want de Github van @Dextro1986 is voor nu weg. Dus die route bestaat niet meer. Daarom dacht ik: laat ik maar eens in home-assistant beginnen met die modbus-integratie van TomWellNitz. Als dat in HASS werkt dan daarna maar eens EVCC eraan knopen en gaan. Helaas kom ik niet heel ver want loop tegen een paar stomme problemen aan. Ben benieuwd of iemand dit heeft opgelost:
- Ik heb met veel pijn en moeite HACS geinstalleerd en alle stappen in de github van Tomwellnitz gevolgd en heb mijn Webasto unite nu verbonden via Modbus en zie allemaal info binnenkomen in Home Assistant over Power/current etc. Ik kan ook het schuifje aanpassen voor hoeveel Amps er geladen mag worden. Het begin is er
Maar:
Hoe start of stop ik nu een laadsessie via modbus/via HASS? ik heb met veel uitzoekwerk ontdekt dat er een 'action' is die je vian een script kan aanroepen die heet "...stop_session" maar als ik die aanroep krijg ik de foutmelding "Starting and stopping a charging session is only supported on the Webasto Next".
Heeft iemand succesvol via modbus een sessie gestart of gestopt? of zie ik het verkeerd en is enable/disablen van laden niet een sessie maar de current bijv. op 0 zetten?- dan EVCC, prachtige software. ik heb het als addon in HASS geinstalleerd en probeer dan een "Home Assistant charger" te configureren. Ook hier loop ik tegen issues aan want de setup verwacht een aantal dingen zoals een toggle/switch voor enable/disable van laden en die heb ik nog niet in HASS. iemand die dit al wel ingesteld heeft en een hint hoe ik het zo krijg dat EVCC het laden kan starten/stoppen?
edit:Nu is de nieuwe vraag: hoe krijg ik de REST-API werkend in HASS? in de add-on die ik nu probeer krijg ik een fout dat het inloggen niet werkt terwijl de username en password 100% kloppen
heb ontdekt dat het niet gaat werken via Modbus blijbkaar want volgens de docs kun je inderdaad geen sessie starten of stoppen via modbus bij de Unite maar kan dat alleen via de REST API. Ik heb deze twee documenten vergeleken: https://github.com/tomwellnitz/Webasto-Next-Modbus/blob/main/docs/Webasto_NEXT_Modbus_Register_1-00_external_V3.pdf en https://api.library.loxone.com/downloader/file/2558/Webasto_UNITE_Modbus_Register_1-00_external_V1%20(1).pdf
De Unite heeft geen modbus register voor het starten of stoppen van een laadsessie, dit doe je op de Unite door <6a te schrijven voor stoppen en >6a voor starten.
De REST-API werkt niet voor de Unite bij de integratie van tomwellnitz. Foutje in de code daar.
Wat wil je eigenlijk bereiken met de Unite in HA? Ga je de EVCC add-on als laadcontroller gebruiken of zoek je een integratie in HA die als laadcontroller gaat dienen? Ga je zelf automatiseringen in HA maken?
dankje voor de uitleg! dat verklaart waarom ik tegen die hobbels aanliep dan. Ik wil voor nu eerst eens EVCC aan de praat krijgen en home asistant als controller voor de laadpaal. Maar ik wil vooral een systeem.hebben dat zowel pvproductie als de stroomprijs kan gebruiken om meer of minder te laden. dus ik ga jouw integraties ook zeker uitproberen.Dextro1986 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 03:40:
[...]
De nieuwe integraties zijn onderweg. Laatste dingen afronden en dan komen ze deze week online.
De Unite heeft geen modbus register voor het starten of stoppen van een laadsessie, dit doe je op de Unite door <6a te schrijven voor stoppen en >6a voor starten.
De REST-API werkt niet voor de Unite bij de integratie van tomwellnitz. Foutje in de code daar.
Wat wil je eigenlijk bereiken met de Unite in HA? Ga je de EVCC add-on als laadcontroller gebruiken of zoek je een integratie in HA die als laadcontroller gaat dienen? Ga je zelf automatiseringen in HA maken?
Je kunt voor nu ook even de Unite in EVCC configureren met een trial token.Fr33z schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:22:
[...]
dankje voor de uitleg! dat verklaart waarom ik tegen die hobbels aanliep dan. Ik wil voor nu eerst eens EVCC aan de praat krijgen en home asistant als controller voor de laadpaal. Maar ik wil vooral een systeem.hebben dat zowel pvproductie als de stroomprijs kan gebruiken om meer of minder te laden. dus ik ga jouw integraties ook zeker uitproberen.
Daar is nou juist evcc zo gruwelijk overzichtelijk én goed in: Het laden op pv productie en/of stroomprijs. Qua UI zo makkelijk in te stellen met allerlei gewenste laadschema's/wat je verwacht op x wegrijmoment, het weergeven van je oplaadsessies met hoe veel procent dat dan op zonnestroom was, hoe veel het totaal heeft gekost qua netimport icm eigen (zonne) input, etc.Fr33z schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:22:
[...]
Maar ik wil vooral een systeem.hebben dat zowel pvproductie als de stroomprijs kan gebruiken om meer of minder te laden. dus ik ga jouw integraties ook zeker uitproberen.
Vandaag ook nog wat leuks in evcc zelf gedaan: Zag in mijn HA dat ik nog wat tuya/smartlife stekkers op apparatuur in huis heb zitten waar ik wattage verbruiks entiteiten nog van aan kon zetten. Die kan je dus toevoegen in evcc.
Gedaan en dan zie je die mooi in je overzichtsverbruik er bij komen (nu airco's en koelkast).
Je zou ze zelfs ook nog toe kunnen voegen als zelfregulerende verbruikers. Dan kan je (aan/uit) ze nog actief schakelen op bijv zonnestroom ook (niet echt handig met een koelkast haha, maar wie weet ooit met andere dingen zoals bijv. mijn daalderopje):
Wat staat er in de webinterface als status? Foutmeldingen?daemonix schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:31:
Hmmm, bij mij blijft de ring groen/blauw knipperen. Reset doet niets, knippert gewoon vrolijk door. Wat doe ik fout?
Zeker kan dat maar ik ben nog erg aan het worstelen met alle termen van home assistant. Ik vind het hele entities/devices/scripts/automations/helpers/toggels/buttons verhaal altijd vrij onoverzichtelijk. ik weet wel wat ik wil maken maar hoe het in dan in de termen van home assistant uit moet komen... Pffff.master1104 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 23:03:
Je kan toch een helper maken in HA die je koppelt aan de enable/disable charge actie van EVCC? Daarna met een HA automation de laadstroom op 0A zetten als je helper door EVCC op op disable wordt gezet. Als de helper enabled is dan stuur je de juiste EVCC laadstroom (6 t/m 16A) naar de laadpaal.
0A is gelijk aan stoppen met laden. Vanaf 6A start hij weer met laden.
Hier een foto van hoe ik die logica er in heb zitten. [Afbeelding]
Heel erg bedankt voor je aanzet, ik ga proberen dit na te maken. Je hebt een helper gemaakt die dus "getoggled" kan worden? is dat dan een switch of heet het dan weer anders?
aanvulling voor de liefhebbers (en voor mezelf als ik t ooit terug wil vinden):
- - Eerst een helper maken in Home-assistant die je een toggle noemt. Deze heet bij mij bijv. laadpaal_toggle. Dit wordt dan een 'input boolean" in het overzichtje van de helpers.
- - dan twee automations maken, 1tje "laadpaal uit" en die als trigger geven "state van 'laadpaal_toggle' veranderd naar uit' en als actie 'set current webasto naar 0A'. opslaan, naam geven. daarna duplicate en "laadpaal aan" maken met logica rondom toggle verandert naar "aan" en dan bijv. 6A als stroomsterkte sturen.
- - even testen via "helpers" en de toggle even omflippen om te kijken of t werkt. Daarna editten in EVCC welk veld er gebruikt moet worden om de laadpaal aan/uit te doen en klaar is kees
[ Voor 27% gewijzigd door Fr33z op 08-07-2026 20:14 ]
Ik ben benieuwd welke webinterfaces er in omloop zijn op de Webasto Unite. Zijn er mensen die een poortscan van hun Unite willen doen en mij de resultaten via DM willen sturen?
Graag ook even vermelden:
- Firmwareversie
- Aangesloten via wifi of ethernet
1
| nmap -Pn <IP-adres-van-je-Unite> |
Op eentje heb ik wel 443, de andere niet. Al valt er geen TLS handshake mee af te ronden. Degene die 443 open heeft, is verbonden met ethernet.
Deze aanvullende info zou ook handig zijn:Glashelder schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:03:
80, 443, 502, 5000.
Op eentje heb ik wel 443, de andere niet. Al valt er geen TLS handshake mee af te ronden. Degene die 443 open heeft, is verbonden met ethernet.
- HMI Software Version
- OCPP Software Version
- Power Board Software Version
- Wifi of Ethernet
- Open poorten (80/443/502/5000)
- Werkt https://<ip>/api/login?
OCPP Software Version : v7.0.19
Power Board Software Version : 1.0.145.0
Duration after power on : 868 : 38 : 20
Connection Interface Ethernet
Open poorten: 80, 443, 502, 5000
HMI Software Version : v3.156.0
OCPP Software Version : v7.0.19
Power Board Software Version : 1.0.145.0
Duration after power on : 868 : 24 : 11
Connection Interface WLAN
Deze heeft 80, 502, 5000 open.
https://<ip>/api/login werkt niet. TLS handshake wordt niet voltooid.
Helaas kom ik er helemaal niet in. Niet via de wifi, niet via netwerk. Ik zie alleen die knipperende ring. Nog geen verbinding gehad.rupie99 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:48:
[...]
Wat staat er in de webinterface als status? Foutmeldingen?
Nee,nee en nee. Het lijkt er op dat hij in de boot fase blijft hangen om een of andere reden, maar wel in staat is om de groen/blauwe ring te maken.Glashelder schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 23:09:
Wifi netwerk wordt ook niet uitgezonden? Het ding krijgt ook geen IP adres? Verstuurd ie überhaupt pakketjes via de ethernet aansluiting?
Je zou een uur ofzo kunnen wachten. Knipperende ring was bij mij een firmware upgrade (handmatig gestart). Uiteindelijk is een upgrade niet goed gegaan en bleef de ring knipperen en rebooten. Heb het niet meer voor elkaar gekregen om te maken.daemonix schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 01:27:
[...]
Nee,nee en nee. Het lijkt er op dat hij in de boot fase blijft hangen om een of andere reden, maar wel in staat is om de groen/blauwe ring te maken.
Je zou nog eens via de LAN kabel kunnen verbinden en kijken wat er dan gebeurt. En anders is de firmware kapot stuk en zal je het laadpunt terug moeten sturen/repareren of weg gooien.
daemonix schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 01:27:
[...]
Nee,nee en nee. Het lijkt er op dat hij in de boot fase blijft hangen om een of andere reden, maar wel in staat is om de groen/blauwe ring te maken.
Open je lader(voorzichtig, want er staat stroom op). Dit is een foto van je HMI-board. Rood omcirkeld is SW4, druk deze in en houdt 5 seconden vast.
Ik probeer te achterhalen op welke poort(en) de REST API van de Unite beschikbaar is. Er lijken verschillen te zijn tussen laders, zelfs met dezelfde softwareversie.
De mensen die al gedeeld hebben, heel erg bedankt! Sommigen van jullie heb ik een vervolgvraag gestuurd via privé-bericht.
Zouden jullie de volgende informatie willen delen via een privé-bericht?
- HMI Software Version
- OCPP Software Version
- Verbonden via WiFi of Ethernet
- Welke poorten staan open? (80, 443, 4443, 5000, 502)
1
2
| https://<IP>:443/api/login https://<IP>:4443/api/login |
- een JSON-response krijgt (bijv. “Invalid credentials”),
- een 401/403,
- een 404,
- of helemaal geen verbinding.
OCPP Software Version : v7.0.47
Power Board Software Version : 1.0.156.0
Connection Interface WLAN
1
2
3
4
5
6
| PORT STATE SERVICE 80/tcp open http 443/tcp open https 4443/tcp open pharos 5000/tcp open upnp 502/tcp open mbap |
4443: json: { "message": "The method is not allowed for the requested URL." }
[ Voor 4% gewijzigd door Boertje op 09-07-2026 10:24 ]
HMI Software Version : v3.187.0Dextro1986 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:13:
[...]
Deze aanvullende info zou ook handig zijn:
- HMI Software Version
- OCPP Software Version
- Wifi of Ethernet
- Open poorten (80/443/502/5000)
- Werkt https://<ip>/api/login?
OCPP Software Version : v7.0.47
Power Board Software Version : 1.0.156.0
Connection Interface Ethernet
Open poorten: 80, 4443, 5000
Endpoint api/login niet bereikbaar op 4443
Herstel, endpoint doet het wel en geeft
"message": "The method is not allowed for the requested URL."
}
[ Voor 25% gewijzigd door roviaro op 09-07-2026 10:24 ]
Er is nooit contact met de Webasto geweest dus een firmware update is onmogelijk. 24 uur wachten heeft geen verandering opgeleverd. Het reset knopje ook niet.HugoStiglitz schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:39:
[...]
Je zou een uur ofzo kunnen wachten. Knipperende ring was bij mij een firmware upgrade (handmatig gestart). Uiteindelijk is een upgrade niet goed gegaan en bleef de ring knipperen en rebooten. Heb het niet meer voor elkaar gekregen om te maken.
Je zou nog eens via de LAN kabel kunnen verbinden en kijken wat er dan gebeurt. En anders is de firmware kapot stuk en zal je het laadpunt terug moeten sturen/repareren of weg gooien.
Gedaan, deed niets.Dextro1986 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:35:
[...]
[Afbeelding] Open je lader(voorzichtig, want er staat stroom op). Dit is een foto van je HMI-board. Rood omcirkeld is SW4, druk deze in en houdt 5 seconden vast.
- PORT STATE SERVICE
- 80/tcp open http
- 443/tcp open https
- 5000/tcp open upnp
- HMI Software Version : v3.156.0
- OCPP Software Version : v7.0.19
- Power Board Software Version : 1.0.145.0
- Duration after power on : 110 : 44 : 53
- Connection Interface WLAN
Dan komt hij niet door de boot heen. Die is defect ben ik bang.daemonix schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:23:
[...]
Er is nooit contact met de Webasto geweest dus een firmware update is onmogelijk. 24 uur wachten heeft geen verandering opgeleverd. Het reset knopje ook niet.
Heb je via netwerkkabel aangesloten?
[ Voor 18% gewijzigd door HugoStiglitz op 09-07-2026 13:34 ]